"Normale" stoffskifteprøver
Jeg har et spørsmål:
hva skal vi gjøre for å øke kunnskapen blant leger og pasienter om at en kan ha stoffskiftesykdom selv om en har stoffskifteprøver som ligger innenfor "normalen"?
Trist at folk som ikke er klar over dette - kan bli gående syke i flere år uten grunn.
Og det er grusomt frustrende at leger ikke er klar over dette problemet.
Jeg har meldt meg inn i thyriodeaforeningen - og ble litt skuffet. Vi som faller utenfor den "normale" def. av hypothyreose er ikke nevnt med ett ord i deres infofolder. Hva med dem som har thyroksinresistens, eller dem som er syke (har lavt stoffskifte) men har "normale" verdier?
Jeg har såkalte "normale" stoffskifteprøver. Jeg har også bortimot alle symptom på hypothyreose. Jeg har på egen hånd funnet en spesialist som behandler etter symptomer (you know who?). Og har fått medisiner. Gjett om livet mitt ble bedre da :D! Men jeg sliter fortsatt med å få riktig diagnose. Det sitter langt inne hos fastlegen min. Selv om han ser at behandlingen jeg har fått av min spesialist faktisk virker. Og at jeg er på god vei til å komme tilbake til livet. Dette er fryktelig frustrerende (dere vet vel alt om det). Slitsomt når legen hele tiden trekker diagnosen i tvil!
Er det noen som vet om det arbeides konkret med å påvirke "lege-Norge" for å få en debatt omkring "normalverdier" for stoffskiftet?
Og er det noen som er oppdatert på hva tyroideaforeningen gjør for oss som har ikke har svikt i tyriodeakjertelen el. hypofysen, men likevel har lavt stoffskifte?
Og hva kan vi gjøre for å øke kunnskapen om disse tingene blant legestanden??? Noen gode ideer?
Re: "Normale" stoffskifteprøver
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Abra
Jeg har et spørsmål:
hva skal vi gjøre for å øke kunnskapen blant leger og pasienter om at en kan ha stoffskiftesykdom selv om en har stoffskifteprøver som ligger innenfor "normalen"?
Trist at folk som ikke er klar over dette - kan bli gående syke i flere år uten grunn.
Og det er grusomt frustrende at leger ikke er klar over dette problemet.
Velkommen til Sonjas stoffskifteforum! :D Hadde det ikke vært for dette forumet ville tilværelsen vært mye tyngre! Det er mange her med samme erfaring som du har,- dessverre! Det er helt uforståelig at mange leger ikke holder seg oppdatert på forskning, ikke hører på eller bryr seg om pasientene. Min respekt for yrkesgruppen leger har sunket nesten helt ned i bunnen av bøtta. Dersom en mutter ikke passer i bilmotoren som mekanikeren reparerer, finner han vel en som passer??? Hvorfor er det sånn? Noen mener at det har med at det er flest kvinner som blir rammet, vi har jo så mange "vondter" og hypo er skikkelig lavstatusvondt. :evil:
Hvordan kan vi påvirke? Media er viktig! "Brennpunkt"? "Puls"? Noen som orker?
Kjempeflott at du har fått medisin og at du føler deg bedre! Lykke til videre! :D
Normale stoffskifteprøver
Nå har jeg lest og lest til øyne blir tørre :) Men er det slik at det helst ikke er tilrådelig å prøve Levaxin uten legens godkjenning. Jeg har også både mor og søster med lavt stoffskifte ( og div tanter og forresten :? ) og så har jeg i flere år nå med jevne mellomrom fått "målt" stoffskiftet. Men iflg legen så er det alltid " normalt". For henne betyr det at selv om TSH er utenfor ref.område så er alt ok så lenge FT4 er innenfor. At jeg flere ganger har klaget over "dårlig form" hevelser over/under øyne og på hender (som forsvinner i løpet av formiddagen) betyr ingenting. (Normalt det !) Det stilles heller ikke spørsmål om hva jeg mener med "dårlig form". Ikke vet jeg, men det er ikke så lett å sitte og klage og syte heller. Det eneste hun er interessert i er om mens er som før. For ifølge legen så er visst dette noe som er typisk hvis det er noe galt med stoffskiftet. Jeg mener bare at kroppen ikke fungerer som den gjorde tidligere, merker det spesielt når jeg trener og at jeg ikke synes jeg får uttelling for den trening jeg nedlegger.Merker det også på redusert tiltakslyst og tidvis sliten.Rekker ikke over hverdagsliver mitt lenger. Kjenner jo igjen en del andre symptomer som det jammen meg ikke er lett å si kommer av verken det ene eller det andre. :wink: Derfor har jeg nå de siste ukene tenkt om jeg ikke bare kunne "låne litt Levaxin" og ta en prøveperiode for å se om formen ikke blir bedre. Livet mitt er for kort til at jeg kan innfinne meg med, i mine øyne, redusert livskvalitet pga noen hersens hormoner. (min mor gikk i 15 av sine beste år med økende symptomer uten at diagonose ble stilt). Slik vil ikke jeg ha det.
Sist jeg var til lege for å kontrollere "dårlig form", spurte jeg legen om jeg ikke bare kunne prøve medisin for å se om det kunne ha noen virkning. Men det ville hun ikke tilråde pga faren for å bli hyper. Men jeg orker ikke diskutere så mye heller, for jeg føler jo ikke at jeg kan så mye om dette slik at jeg har noe å slå i bordet med. Men etter å ha lest på dette forumet en stund så begynner jo iallfall det å komme seg. :P Uff, da. Dette ble langt. Men lab.ark viser dette siste årene:
nov 03: FT4 16 TSH 5,2 Ref (12-22) (0,4-4)
apr 04: FT4 15 TSH 6,5
mai 04: FT4 16 TSH 3,4
mai 06: FT4 15 TSH 2,8
Hva er det forresten som gjør at TSH blir mer "normalt" når jeg sjekker verdiene fordi jeg føler meg dårlig, og desto høyere i 03 da stoffskiftet ble sjekket bare pga mulighet for "arv". Kan ikke si at jeg kjente meg i dårlig form den gang. Jeg synes også jeg merker forskjell på form høst/vinter og vår/sommer. Sist var også blodtrykket litt høyt. 140/80. Og så fikkjeg vite at blodsukkeret var noe høyt 7,2. Fastende 5,7. Har lest noe her på forumet om blodsukker. Er det slik at høyt nivå kan ha noe med stoffskiftet å gjøre ? For jeg mener jo selv at er det noe jeg inntar lite av så er det sukker. Kan inntak av "feil" karbohydrater ha noe med dette å gjøre ? Men tilbake til det jeg egentlig lurte på :shock: Skulle jeg tore å prøve lav dose bare for å se ? Vil det å ta thyroksin påvirke kjertelens evne til senere å produsere nok ? Noen her som har noen mening om dette ?
Normale stoffskifteprøver
Hei og takk for at dere tar dere tid til å svare oss "ukyndige" på området. Men det stemmer at prøvene ble tatt om ettermiddagen. Skal huske på det neste gang. Men dette med antistoffer; hvis det er slik at om du har utslag på dette, så betyr det at kjertelen er i ferd med å ta kveld ? Hvorfor blir da ikke denne prøven tatt rutinemessig hos de som har f.eks høy TSH ? Er det kun et spørsmål om penger eller? Kan det være at legen ikke vil ta denne prøven ? Jeg forstår jo forsåvidt at leger kan avvente situasjonen ved å se om endringen kan være forbigående, men hvor lenge mener de at man skal gå og "hangle". Jeg må vel være så ærlig å si at jeg ikke tror at de hadde vært så utholdende om det hadde vært deres egen helse det var snakk om. Skal prøve å lese litt om dette med subkl. hypo, om jeg finner frem på den linken du nevner Nora. Ellers så skjønner jeg jo at jeg kan få et problem overfor legen om jeg velger å "prøvemedisinere" meg selv. Men hadde da tenkt å starte med 25 µg om dagen i noen uker, og så kanskje forsiktig øke til 50 µg. Antar at jeg enten får en reaksjon (bedre eller verre) etter noen uker eller ikke merker noen ting. Da kan jeg vel forsåvidt bare kutte ut. Eller?