Hvor ofte tar man blodprøver da man har lavt stoffskifte eller for og sjekke det da? Jeg synes ikke jeg gjør det ofte at det tar tid noen ganger :,(
Printable View
Hvor ofte tar man blodprøver da man har lavt stoffskifte eller for og sjekke det da? Jeg synes ikke jeg gjør det ofte at det tar tid noen ganger :,(
kanskje hvert halvår?
Hvis man akkurat har begynt, er det lurt å ta blodprøver alle 6 uker sier de i amerika, fordi man må påregne å øke dosen flere ganger de førte månedene . Det kan ta et år eller to å komme fram til riktig dose. Og enda må man regne med å måtte øke etterpå.
Ok jeg tar nok kansje litt mer enn det tror jeg hver mnd viss jeg ikke husker feil da. Men er jo ikke så lenge siden jeg har begynt med Levaxin og alt det der så da må man kansje det for og følge med litt hvordan det går med dosering av medisin :)
Hver måned i begynnelsen er da sikker t også bra.
TSH blir ikke helt stabil før etter ca 6 uker, men jeg kan tro at det også er individuelt.
Derfor sier de 6 uker i usa.
Få kopi av alle prøver og lag et xcel-ark og skriv doser og hvordan du har det. Alle har et individuelt punkt for hvor de skal ha ft4 og ft3.
hos meg og mange andre synker ft3 over en viss dose med t4-medisin.
Ved små økninger og prøver imellom kan man se om det skjer.
men mange får ikke en slik effekt.
Jeg mister bilnøklene flere ganger dagen hvis min ft3 er lavt...
Så jeg mener det er lurt å følge med på blodprøvene.
Legene har også en tendens til å høre på en hvis man kan vise fram notater.
Prøve DATO 07.03.06 DATO 16.01.06
S-ALAT 10-45 28
S- ASAT 15-35 23
S -FOLINSYRE 5.0-50.0 6.8
S-FT3 3.5-6.5 4.9 5.2
S-FT4 10.0-22.0 12.8 13.1
S-GLUKOSE 4.0-6.0 4.9
S-GT 10-45 8*
S-HDL-KOLESTERO 0.8-2.1 1.3
S-KALIUM 3.6-4.6 4.3
S-KOLESTERLOL 2.9-6.1 4.3
S-LDL- KOLESTERO 1.3-4.3 2.7
S-NATRUIM 137-145 139
S-SHBG 23-100 51
S-TRIGLYCERIDER 0.45-2.60 0.72
S-TSH 0.30-4.50 2.56 7.29*
S-VITAMIN B12 150-650 456
S-ANTI TPO 0-60 >1300*
Håper noen forstår den jeg kan ingen tall :,(
Noen er leverprøver, og noen er kolesterolgreier.
Stoffskiftegreiene er ft4 og ft3 og TSH og SHBG er litt relatert og antistoffer.
Du er ihvertfall ikke hyper, da ville SHBG vært høy.
Og du har høye antistoffer.
Tallet på TSH er vel gått ned nå, du hadde 7 og det er gått ned til 2,5?
Da er du på riktig vei.
Jeg antar at legen vil prøve å dosere deg til en TSH rundt 1.
åssen har du det?
Jepp det har gått ned til 2 føler meg ikke helt toppers men det tar vell tid jeg tar 100 mg Levaxin og det skal jeg fortsette med til neste prøve i juni :)
Skal trappe opp på Cypralex til 10 mg så håper det hjelper mot angsten min da eller at jeg er så deppa :) Jeg må jobbe med meg selv få det bedre med meg selv sa legen men det er min jobb uff ja ja :) Så måtte jeg ta b vitaminer men vet ikke hvorfor men får gjøre det da :)
Hva menes med høye antistoffer er det ikke bra ? Og at jeg ikke er Hyper det betyr he he mye jeg ikke vet assa :,(
Godklemz
Antistoffene kan gå ned noe ved riktig medisinering.
Mine gikk ned med selen.
Hvor lenge har du tatt den dosen du tar nå? Og hvor lenge siden er det du begynte med Levaxin?
Jeg synes tallene tyder på at du skal ha litt større dose - hvis det er lenge siden du økte sist.
FT4 har gått ned, det samme har FT3. At TSH synker er bra, men den bør litt lenger ned. Tilsammen tyder det på at du skal øke - med mindre du har brukt Levaxin i ganske kort tid og/eller du har økt nylig (som i de siste 2 måneder, sånn ca.).
Folinsyre er lavt, det er nok derfor han ber deg ta B-vitaminer, tror jeg. Du burde kanskje spørre om du skal ta folsyre også (= folat = folsyre).
Og neste gang bør også ferritin måles.
Den dosen jeg tar nå har jeg tatt i en 1 mnd ca tror jeg hukommelsen min er ikke god he he men tror det er det :) Levaxin begynte jeg med Ifjor 2005 men når uff ja så var det en tid jeg ikke tok medisinen for ingen sa til meg at den må du ikke slutte på og så flyttet jeg og fikk ny lege og da fikk jeg vite at jeg måtte ikke stoppe opp og ta medisinen da gikk jeg på 50 mg en stund igjen og da viste prøven noe med 7 og så økte jeg dosen til 100 mg og da blei det tallet 2 :)
Dere vet så mye jeg kan ikke noe jeg :,( Men men bra det er noen flinke mennesker der ute setter stooooooooor pris på det :)
De høye antistoff verdiene sier at du har hypothyreose. Den mest vanlige formen: Hashimotos.. (om jeg ikke husker helt feil...)Sitat:
Hva menes med høye antistoffer er det ikke bra ? Og at jeg ikke er Hyper det betyr he he mye jeg ikke vet assa :,(
Det de mener st du ikke er hyper er at det bare er å kontantere at du ikke har hyperthyreose som er omvendt av hypothyreose :)
Glemte si at jeg klaget på halsen eller at jeg har en del vondt hver dag ivertfall om morran eller natt :,( Og hun sjekka sa at det er litt hovent kjertlene og så kjente hun i nakken sa at det var litt hovent eller spent der. Men det er sikkert for at jeg svelger hardt eller noe sånt var det hun sa. Er det noen som vet mer om hvorfor det er så vondt i halsen er jo ikke forkjøla det er en annen smerte på en måte vanskeligt og forklare :,(
Antistoffene er årsaken til at du er syk. Immunforsvaret har misforstått og angriper skjoldbruskkjertelen din. Og etterhvert som det går sin gang får man hypothyreose, som du har nå. Underveis må man øke dosen med Levaxin.
Hvis det bare er en måned siden du økte sist er det riktig å vente til juni sånn ca før du øker igjen. Jeg gjetter på at du blir satt på 125mcg ved neste legebesøk hvis blodprøvene og formen tilsier det.
Mange melder at formen synker ved høye antistoffer, og at det hjelper både på antistoffene og formen å ta selen. Kan noen andre si noe om hvor mye? Jeg husker man kan ta inntil 200, men husker ikke om det er mcg eller ie eller hva.
Og selen skal man ikke ta for mye av, akkurat nok er akkurat passe, for mye kan være giftig.
Vondt i halsen kan henge sammen med det pågende "angrepet" på kjertelen, det burde legen vite, og mange har det sånn.
Ã… si at du "svelger hardt eller noe sånt" blir for dumt. Selv om du kanskje er anspent. Da får man vanligvis vondt i muskulaturen, ikke i halsen. *hmpf* Synes jeg.
Er det andre ting enn Selen en kan ta for å få TPO antistoffene ned? :roll:
Ikke så vidt jeg vet. Det er vel kanskje ikke engang anerkjent av de fleste leger at selen gjør det, selv om flere forskningsrapporter antyder det.
Bl.a. kan selenmangel utløse lavt stoffskifte, sies det.
Jeg kjøpte B vitaminer jeg på Apoteket idag som het b kompleks som er 7 ulike b vitaminer er den bra viss man trenger b vitaminer har ikke noe problemer med hår, negler eller hud jeg som jeg vet så vet ikke hvorfor jeg skal ta de :,( Så snakket hun om Multivitamin men jeg orker ikke ta mange mange tabletter da må jeg ta de da jeg tar b vitamin ?
Fordi du har lav folsyre og lav-normal B12.
Og B-kompleks inneholder sannsynligvis folsyre også - sjekk på boksen.
Det er folsyre 200 mikrogram i de B kopleks :) Da får jeg ta de da :) Men må jeg ta Multivitamin i tilegg da ? Eller holder det med B Kompleks :)
Det fins en del ting som kan trigge antistoffene, slik som røyk, jod, stress og ting man kan være allergisk mot.
Selen og andre ting som moducare og noni juice og lignende ting kan senke antistoffene.
Verst er jos som trigger, og så kommer soya og gluten. Men det er selvsagt ikke alle som reagerer på jod, og få som reagerer på gluten (tror jeg)
Så mye og passe på lurer på hva som er bra for sykdommen og spise :)
Ikke tenk på det. Punktum.
Med mindre du merker at du faktisk blir dårlig av enkelte ting - må du fly på do eller får kvise på nesa når du har spist brokkoli lar du vær. Hvis ikke er det bare å hive innpå.
Så bra da er jeg ikke så redd :)
Da jeg tok blodprøvene spurte jeg om det gikk ann og få resultatene på et ark men da sa de i skranken at de ringte om det var noe galt med prøvene og hørte jeg ikke noe så var det bra. Men man har vell lov og få det på ark resultatene på prøvene ?
Du har all rett til å få en utskrift Lilja. Du må bare si at du vil ha dem skrevet ut. De kan ikke nekte deg. :D
Det skal jeg men hørtes ut som ikke de ville det :,( Men jeg skal spørre igjen he he :) NATTAKOOOOOOOOZ
Bare si at du gjerne vil ha utskriftene av prøvene og om de sier at de tar kontakt om det er unormalt, så bare si at du ønsker å ha den likevel selv om du vet de tar kontakt. Lykke til.
14.06.06 07.03.06 16.01.06
CRP 8
S-FT pMOL/L 14.1 12.8 13.1
S-TSH mlE/L 2.28 2.56 7.29*
S-ALAT U/L 28
S-ASAT 23
S-Folinsyre nMOL/L 6.8
S-FT3 pMOL/L 4.9 5.2
S-Glukose mMOL/L 4.9
S-GT U/L 8*
S-HDL-Kolestero mMOL/L 1.3
S-Kalium 4.3
S-Kolesterol 4.3
S-LDL-Kolestero 2.7
S-Natrium 139
S-SHBG 51
S-Triglyceruder mMOL/L 0.72
S-Vitamin b12 pMOL/L 456
S-Anti TPO U/ML >1300*
Jeg skjønner ingenting av talla jeg assa :,( Men de sa det var bra :)
Talla jeg fikk denne gangen var CRP 8
S-FT4 14.1
S-TSH 2.28
Men forstår dem ikke :,(
Du er fremdeles litt undermedisinert - TSH bør under 2 (nærmere 1-1 1/2) og FT4 bør opp i øvre tredel av normalen.
Hva var tallene på forrige prøve?
Forrige prøve var tallene
S-FT4 12.8
S-TSH 2.56
S-ALAT 28
S-ASAT 23
S-FOLINSYRE 6.8
S-FT3 4.9
S-GLUKOSE 4.9
S-GT 8*
S-HDL-kolestero 1.3
S-Kalium 4.3
S-Kolesterol 4.3
S-LDL-kolestero 2.7
S-NATRIUM 139
S-SHBG 51
S-Triglycerider 0.72
S-Vitamin B12 456
S-FT4 12.8
S-TSH 2.56
S-ALAT 28
S-ASAT 23
S-FOLINSYRE 6.8
S-FT3 4.9
S-GLUKOSE 4.9
S-GT 8*
S-HDL-kolestero 1.3
S-Kalium 4.3
S-Kolesterol 4.3
S-LDL-kolestero 2.7
S-NATRIUM 139
S-SHBG 51
S-Triglycerider 0.72
S-Vitamin B12 456
Forrige prøve
S-FT4 12.8
S-TSH 2.56
S-ALAT 28
S-ASAT 23
S-FOLINSYRE 6.8
S-FT3 4.9
S-GLUKOSE 4.9
S-GT 8*
S-HDL-kolestero 1.3
S-Kalium 4.3
S-Kolesterol 4.3
S-LDL-kolestero 2.7
S-NATRIUM 139
S-SHBG 51
S-Triglycerider 0.72
S-Vitamin B12 456
Men viss jeg får for lite medisin så hvorfor sa de da at alt var bra og eg hørte ikke noe om at jeg skulle øke dosen :,( Jeg bør vell ikke gjøre det selv uten og prate med legen? Eller skal man passe på selv uff
Jeg tar 100 mg nu 1 gang om morran er det for lite :,(
Det er ikke lov for andre enn legen å blande seg opp i dosereguleringer, så det jeg sier gjelder bare for meg selv.
Så må du selv finne ut om det gjelder for deg.
Jeg har den avtalen med legen at jeg regulerer dosen selv.
Og jeg fant fort ut at jeg blei bedre da jeg tok litt mer enn det legen hadde satt meg på, men det resulterte også i et visst overmot og lyst til å bare øke og øke dosen. Og det var ikke bra det heller !
Generellt så kan man si at de som spiser Levaxin må ha en lavere TSH enn de som ikke er syke.
Så når en ser på din TSH så er det plass til en liten økning av dosen.
Det er ikke sikkert at du blir noe bedre av det, men det vet man jo ikke før det prøves.
Når TSH omtrent som din, så er man jo i nærheten av riktig dose og det skal ikke så mye økning til før en da er på max. Det vanlige er å øke med 100 i uka. (dele denne i 4 og fordele den) og vurdere den dosen etter en par måneder.
Jeg er av den oppfattning at man må få litt erfaring med sin egen sykdom og da må man bare forske seg fram til den beste dosen.
Og hva blodprøvene viser når DU føler deg best vet ingen !
Derfor villeder de mer enn de veileder etter at man har kommet på "nestendosen".
Jeg har funnet ut at man må gå sakte og tolmodig fram. Det nytter ikke med brå eller store forandringer !
Og det eneste som teller er hva du selv synes !
Takker for svar , jeg får spørre legen neste gang selv om jeg føler jeg er bare til bry og at hun ikke tar meg seriøst men heller setter meg på Antidepressiva og tror jeg er gal :,( Men jeg tror jeg blir gal med de tablettene jeg uff :,(
Det er ikke vanskelig å finne dokumentasjon på at TSH bør enda litt ned, og at FT4 bør litt opp. Nora?
Prøvene er, som Finn sier, litt anderledes for medisinerte enn for friske. Økningen Finn foreslår er fornuftig, og det går an å bare informere legen om at du øker littegranne, fordi du ikke er bedre og har pålitelig informasjon som bekrefter at det kan være lurt å øke.
Men igjen: kan du ikke bytte lege? Si at du føler hun ikke tar deg på alvor og at dette har du ikke tålmodighet til å vente enda lenger på? Om ikke annet går det an å oppsøke en annen lege, og heller betale full pris (2-300?), da kan du få en second opinion uten å måtte bytte fastlege.
Hei Lilja, de fleste legene ville vel økt dosen levaxin til din TSH er nærmere 1.
Derfor må vi lære å følge med selv.
Nå har noen en naturlig hpyere TSh, men det er få.
Din ft4 på 14 er littegrann lavere enn vi føler oss bra med også, og passer godt til din noe høye TSH.
du kan alltid ringe og høre om det ikke er på tide med doseøkning for å få TSH ned på 1, eller en annen grunn.
Egentlig skulle du hatt prøver 6 uker etter siste økning, og så en ny økning.
(TSH tar ca 6 uker til å stabilisere seg på et nytt nivå, og doseforandringer gjør man litt om gangen)
Les litt mer om hva de offisielle retningslinjer er, f. eks. i www.legemiddelhandboka.no går ikke an å linke dit direkte men følg linkene endokrine sykdommer thyreoideasykdommer hypothyreose
"T4-dosen økes vanligvis til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l."
og det fins flere lignende andre steder.
Jeg synes ikke legen jeg har nå er flink nok eller kan nok om stoffskifte og bare gir meg en dose og så får jeg bare bruke den. Jeg trodde leger kunne om sykdommer og følger opp sine pasienter men det gjør ikke hun jeg har synes jeg.Bare setter meg på andre piller og jeg skal føle meg gal.
Idag klikka jeg her hjemme reiv ned fra oppslagstavla jeg bare måtte ha det ut fikk anfall som jeg kaller det hodet var sprengt med ting inni jeg gråt og gråt til samboern min trøsta meg da gikk det over men hater da jeg blir sånn for jeg ønsker ikke være sånn :,( Er bare så sint jeg vil være i fred liker ikke hu nye Psykitriske sykepleiern og er bare lei lei innblanding jeg vil ikke ha det uff ja ja :)
Assa jeg er ikke gal men SLITEN men er det lov nei :,( Det er visst ikke det :,(
Du er klar over at dette er et tilbud til deg, ikke noe du må være med hvis ikke du vil? Er jeg nesten sikker på i hvertfall, hvis ikke aetat osv er innblandet med attføring og slikt og krever det. Kan de det?Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lilja
Om det er lurt å kutte, eller om du bør be om en annen (for det kan du) må du vurdere selv.
Jeg synes det holder med Psykologen jeg og det blir for mye med og prate med hun Sykepleiern føler meg så dum og føler meg ikke noe bedre blir bare værre da jeg er hos henne at det holder med Psykologen og ikke flere liksom. Det tok tid og blir kjent med Psykologen og orker ikke flere og bli kjent med og prater om det samme nesten så bortkasta føles det som :)