Er det noen som vet hvor lenge det tar før mensen kommer tilbake. Har lest at menstruasjonsforstyrrelser er vanlig for oss med hypo, jeg er litt "sent ute "skjønner dere :?
Printable View
Er det noen som vet hvor lenge det tar før mensen kommer tilbake. Har lest at menstruasjonsforstyrrelser er vanlig for oss med hypo, jeg er litt "sent ute "skjønner dere :?
Hei jeg vet ikke svar på ditt spørsmål men men mensen er også rar hos meg, er der i kansje 2 eller 3 dager. Og så he he litt rart men jeg synes det er ekkelt og tør ikke si det til legen en gang selv om det er veeeeeldig vondt puppene vokser de blir stein harde og er megavonde kjennes ut som de skal sprenge dette i ca 2 uker før jeg får mensen da den er over så synker puppene blir mindre :,( Synes dette er veldig ekkelt fint om noen andre kjenner til det samme eller er det meg det er noe galt med uff :,( Litt flaut :oops:
Det er ikke flaut. Det er hormonelt og vondt. Jeg holder mine fast når jeg går i trappa, og nåde dem som ser hardt på dem...
Så vi er i hvertfall to...
Mensen min blir bare mer og mer uregelmessig. Jeg har ikke mistet den, men den forskyver seg hele tiden. Og jeg som var som et urverk, var alltid på tiden før.. :( Jeg har PMS symptomer også, det kom også når kroppen ble totalt nedslitt og trett...
Alt vi må finne oss i :wink:
Jeg bruker p-piller, Jasmin med 28 tabl. så jeg slipper å huske å begynne igjen etter en ukes opphold :lol: Virker bra for meg, uten ømme bryster og menssmerter :P Men det er kanskje ikke så lurt å tilføre kroppen hormoner når den er i ulage med andre :?:
takk for svar godt at det er andre som plages med det samme i den forstand at jeg ikke er alene. Nattlysolje skal visstnok hjelpe mot PMS.
Jeg har vaert paa thyrax i over ett aar naa, og har nesten ikke hatt mens siden jeg startet.
Jeg bruker Marvelon (p-piller) og selv i oppholds uken kommer det nesten ingen ting.
Er jeg "heldig" blir det kanskje en halv dag med noen "spor" (hehe, hoeres delekat ut;) )
Jeg kommer til aa snakke med legen min om dette, for det er litt skremmende egentlig... det med fertilitet etc...
Hei Sivcath :)
Jeg har også hatt det slik når jeg har brukt p-piller, ekstremt sparsomt. Nå bruker jeg ingen ting og syklusen er helt på styr. Det kan være bra å snakke med legen om dette. Skjønner godt at feriliteten er noe man bekymrer seg for. Må jo nevne at det er gynokologene som er virkelig flinke på området. Også når det kommer til stoffskiftet... Ville nok ha bedt om rekvisisjon til gykokolog om jeg hadde spørsmål om syklus osv.
Min har alltid vært i hytt og pine, men særlig de siste mnd har det vært veldig sparsomt, men det er helt i orden. Har blitt stoffskifte-dårlig etter begge fødslene så jeg har sterilisert meg.( hmmm... her skal det ikke spares på informasjonen fra min side hvertfall.... :oops: )
Uff, det er dette som bekymrer meg... skjønner godt bekymringa di også, Ida. Vi hadde jo ikke trodd vi skulle bli rammet av en slik sykdom da vi for noen år tilbake lekte med dukker og drømte om fremtid med bryllupp og barn, lykkelig familieliv med hus ved sjøen osv. Jeg har det fint for tida,(armour) men bekymrer meg for fremtiden. Man vet jo aldri om det finnes nedturer i sikte. Blir jeg noengang slik som jeg var på mitt verste, kan jeg iallfall ikke bli noen god kone. Det er denne delen av sykdommen jeg synes er aller mest trist :roll:Sitat:
Opprinnelig skrevet av heisann
Jeg er ei som vet hva jeg vil ha og setter krav, skal jeg være i et ekteskap skal det være et godt et, men så er jeg redd for at jeg ikke vil være i stand til å bidra med mitt. også er det dette med fertilitet... (håpet er om det kanskje bare er ubehandlet hypotyreose som gir lav fertilitet.) Men så er det dette med at det finnes så mange eksempler på mødre som har blitt verre etter fødselen.. og da er spm. om det er en risiko man er villig til å ta, er det verd å bli mor hvis man selv skal bli helt nedbrutt og ødelagt, og om ja, hvor god mor er man da i stand til å være (i en slik tilstand)? Det er mange spm. som kverner rundt oppe hos meg..
Ã… nei, så distre jeg er.. og som jeg roter.. :oops: ops ops..
Dette skulle postes under Idas tråd hvor hun uttrykte bekyrming rundt graviditet og sånn..
please, show mercy med meg... :lol:
Det går an å gå tilbake o redigere innlegg også.....
klart vi er ofte distre.
Thyreoideaforbundet er da også medlem av FFO....vi er funksjonshemma.
Jeg har ikke vært plaget med kviser før og spiser ikke noe sånt usunt men alt kan vell gi kviser men hvorfor mer nå liksom ? Jeg har ikke vært plaget sånn før :,( Så lurer jeg på hvorfor mensen da varer i 2 eller 3 dager bare før var den normal og varte i 5 til 6 dager og ikke hovnet brystene opp eller de var ømme som de kan være i ca 2 uker de vokser og blir harde :,( Vil det etterhvert bli normalt igjen dette eller ? Noen som vet ? Så lurer jeg på viss man vil ha barn da en gang i tiden hvordan kan man klare det med lavt stoffskifte? Godkoz
Hei!! Jeg har 2 barn, jente 9 år som jeg fikk som Hyper og gutt 2 år som jeg fikk som Hypo.
For meg har det ikke vært noe problem å bli gravid, 2 dager uten p-piller og det har vært rett i boks( :oops: ?). Har lest att det kan være litt vanskeligere å bli gravid, hvertfall Hypo?, men det er ikke sikkert det gjelder alle. Må nevne att mensen min har aldri vært regelmessig, den har kommet omtrent som jula på kjærringa hver gang.
Etter att jeg har blitt gravid har jeg vært ganske frisk og i grei form.
Du må gå oftere og ta blodprøver, men m en nogenlunde oppegående lege så skal du også bli sendt til en Endokrinolog. Det har aldri jeg vært, men stofskiftet mitt har stabilisert seg under begge svangerskapene.
Problemet mitt har vært att jeg har blitt meget!!! Hyper etter fødslene, veit ikke om det gjelder alle. Men ALLE skal få no høyere stoffskiftet etter en fødslel pga att vi skal takle mindre søvn. (og belive you me, DET BLIR DET!!!) :)
Det blir nok mindre søvn ja er Tante til ei jente på 2 år og passet henne i helgen og det blir ikke mye søvn da nei he he. Jeg har lyst på unger selv men er også redd ,jeg burde nok vente burde ikke ha nå da jeg sliter som jeg gjør.
Og så er jeg redd for og føde snufs det ser så vondt ut blir redd jeg uff og så den tiden da magen vokser og kroppen er skummel,vil magen bli mindre igjen og kroppen eller blir den for alltid forandra ?
Kan man få keisersnitt og hva skjer da uff og mye jeg lurer på. Tenk om jeg aldri blir mamma heller da er vell enda mislykka da :)
Det er nok lurt å komme seg på beina igjen før en skal få barn, tassen er jo 2 år og sover enda IKKE om natta. Og jeg trenger beauty-søvnen min!!!!!!
Hva du enn velger å gjøre så håper jeg du får det fint, og att du får litt ordnings med legen din!!!
Lykke til i bøtter og spann!!! :)
Takker for det ja :) Lykke til med din datter på 9 og din sønn på 2 år :) Du er heldig som har dem :) Klemz
Til Lilja
Du spør om dette med figuren etter at man har født barn. Jeg har ikke gjort det selv da, men både moren min og en venninne har faktisk blitt tynnere etter at de fikk barn, så det tror jeg er individuelt.
Når det gjelder fødsel så vet jeg at det er mulig å få keisersnitt etter eget ønske dersom man føler at man ikke makter en fødsel. Det er vanlig ved sykehuset jeg tilhører og sikkert andre steder også at gravide som er redd for å føde kan komme å snakke med en jordmor om det de er redd for 1 eller flere ganger. Ved planlagt keisersnitt vil du få time til det ca.1 uke før du har termin, og du vil få bedøvelse i ryggen ( epidural) slik at du er våken, men ikke kjenner noe smerte. Du vil få et slags skjermbrett foran deg/dere (barnefaren kan være med) slik at dere ikke ser operasjonsfeltet.
Det er også mulig å få epidural under en fødsel, men da må du ha litt rier på forhånd tror jeg slik at du har åpnet deg litt.
Det er viktig å huske at keisersnitt fører til at det er begrenset hvor mye du kan løfte etterpå og at det vil være sårsmerter en stund frem over.
Når vi har hypotyrose er det en viss fare for at barnet kan ha lavt stoffskifte den første tiden etter fødselen.
Bare hvis du er ubehandlet, vel?Sitat:
Opprinnelig skrevet av cathrin
En stund siden jeg leste det raskt mens jeg kopierte noe til en brukerbok for leger på jobben men jeg mener at det gjelder uansett faktisk hvorfor vet jeg ikke. Det var bare en kort tid etter fødselen det gjalt.
Rozex, tror jeg en krem heter som kan hjelpe mot kviser fremkalt av stoffskifteproblemer.
Når det gjelder stoffskiftet og arvelighet, så er i alle fall noen typer fryktelig arvelige. På min fars side er det utrolig mange som har hatt struma. Min far har ikke fått det konstantert for han nekter å gå til lege, men jeg ser jo alle symptomene på lavt stoffskifte. Jeg har Hashimotos med forhøyet TPO. Min sønn har forhøyet TPO, selv om de ikke kaller det for "noe" enda.
Jeg hadde en nabo som gikk i spinn nærmest pga høyt stoffskifte. Så ble hun totalt utslitt og ble liggende i mange dager. (Veldig rart - hun hyper, jeg hypo - men veldig mange symptomer var like, kanskje bortsett fra energinivå og vekt). Hun hadde en sønn. Bare jeg fikk øye på han fikk jeg åndenød for han var så sinnsykt aktiv. Ikke fått det konstantert, men garantert hyper han også.
Har ei venninne med lavt stoffskifte. Ett av tre barn har i alle fall lavt stoffskifte.
Håper de blir bedre på stoffskifteproblematikken i fremtiden, jeg. Kanskje ved å lytte mer til pasientene?
Når det gjelder fødsler, så blir vel de fleste kropper noe preget av barnfødsler, men i veldig varierende grad. Men dette kommer alderen også til å gjøre. Ingen forblir evig unge i denne verden. Men både kropp og smerter vil ikke ha SÃ… stor betydning når det gjelder et lite barn man ønsker å få. For lykken over barnet vil overskygge alt annet - i alle fall hvis man virkelig vil ha det da ;)
Kom til å tenke på noe mer.
Min førstefødte som har arvet forhøyet TPO etter meg, som som en stein fra han var nyfødt. Fra 02.00 til 08.00-09.00 hvert døgn. Han var utrolig rolig og grei å ha med å gjøre. Tenkte da at barn sikkert ofte blir som foreldrene, spesielt etter hvordan man er i svangerskapet. Er du rolig, får du rolige barn. Men hvor mye hold det er i dette, vet jeg ikke.
Men min tidligere nabo/venninne som er hyper, hennes sønn var høyt og lavt og sov nesten ikke, allerede som liten.
Hvis det er noe hold i dette, så er det verst for de som selv er veldig aktive, men ikke orker så mye. Får de aktive barn med lite energi selv, ja, da ser man problemet. Jeg er treg og rolig, det samme er min sønn. Naboen var kjapp og høyt og lavt, det samme var sønn - helt fra bitteliten. Det som var synd i hennes tilfelle, så var det jo det at hun kunne kjøre på i ei stund, men så kunne hun altså ikke mer.
Vet ikke hvor mye fornuft det er i noe av dette, eller om det kan brukes til noe. Men nå er det sagt... ;) Noe som sikkert også er viktig å huske på, er at det jo alltid er TO foreldre og barna arver gener fra begge, så ingen kan jo forutsi med sikkerhet hvordan noe vil bli, uansett.
Så: Hold kjeft, gå og legg deg! (Dette var til meg selv altså ;) )
Endelig fikk jeg den da....11 mnd etter at snuppa ble födt.
MEN däven sylte som jeg blör da.....äähh sorry at jeg spör altså, men er det vanlig å blö veldig mye, dvs mer enn vanlig pga hypotyreosen???
Nesten så jeg föler meg litt uvell også.... småkvalm og svimmel.. :?
jeg fikk iallefall større blødninger etter at jeg fikk lavt stoffskifte. :roll: :roll:
Det er vanlig med blødningsforstyrrelser ved stoffskifteproblemer. Det er forskjellig hjelp å få for slike plager, så ikke gå der å lid i årevis jenter dersom dette fortsetter.
Selv har jeg de siste gangene begynt å fryse veldig noen dager før mensen. Som å gå i isvann, det må være omvendt av hetetokter varer noen minutter så går det over for så å komme igjen.
Store bødninger ved mensen er et av de vanligste symptomene på Hypotyreose. Jeg selv har mindre blødninger enn jeg hadde og så er de mer uregelmessige (ikke så mye heldigvis).
De første to-tre menstruasjonene etter svangerskap og amming ville jeg ikke tatt så nøye. Ganske vanlig med kraftige saker når den første kommer. Lenge siden sist, vet du.
Jeg har fått noen utrolig kraftige blødninger og også spesielt etter at jeg sluttet med p-piller. Har også begynt å få ganske vondt i magen, det har jeg heller aldrig hatt før. Tidligere hadde jeg mens i ca 3 dager, men nå kan jeg gå i opptil 7 dager hvor det blør ganske kraftig hele tiden...
Jeg hadde ganske vont et par ganger. Kamillete kan hjelpe litt på slike smerter.