Kan hænde, at det måske alligevel er værd at dykke ned i detaljer af denne problemstilling? Bellis? hjerte1
Men altså ikke kun pregnenolone. Testen for pregnenolone findes vist ikke i Skandinavien (kan det passe?), men det gør DHEA(S)-test. Har du fået målt DHEA?
Problemet med sammenhængen mellem cortisol og DHEA er ikke om der er "nok" af hver i forhold til "normalområder", men om cortisol-til-DHEA-
RATIO, er den rette til at opretholde balancen mellem de funktioner, de begge ellers varetager hver for sig, og som interaktionen imellem dem. Og tro det eller ej, med forstyrrelser af hormonfunktionen i skjoldbruskkirtlen og metabolism af thyreoidea-hormoner kun er en af de mange problemer, der udspringer fra "forkert" ratio af cortisol > DHEA. (
her et PDF-diagram, der viser alle de mange, relevante biokemiske forbindelser afhængige af cortisol-til-DHEA-ratio. Denne PDF-fil kommer fra et kommercielt site, men kvaliteten af information er helt i orden.)
Alt dette + en hel del til, er pinedød afhængig af en kontinuerligt vedligeholdt lager af kolesterol i systemet, til at sikre adækvat syntese af pregnenolone i binyrerne. Bl.a. dr. Hertoghe skriver i sin bog om hormoner, at f.eks. hjernen er så afhængig af pregnenolone, at hos friske voksne, koncentrationen af pregnenolone i hjernen er 75 gange højere, end i blodet. Han kalder det for en dominoeffekt når pregnenolone-depoter begynder at tømmes som følge af "pregnenolone-steal", og på et eller andet tidspunkt, hvis pregnenolone fortsat "stjæles" = underskud i flere væv, vil turen efterhånden komme til hjernens pregnenolone-depoter. De fleste mentale, kognitive og intellektuelle "symptomer" på aldring, stammer jo fra, at hjernens depoter af pregnenolone, "ganske naturligt" tømmes pga. alderen, hvis det ikke er sket tidligere pga. sygdom.
Selv bruger jeg ikke progesteron-cremen, fordi den aldrende hud mister gradvis sin evne til at optage "transdermalt", dvs. gennem huden til blodet. Det blev jeg klar over allerede for nogle år siden, da jeg opdagede at det meste af bodylotion blev hængende udenpå huden. Det gjorde diverse fugtighedscremer også, og siden har jeg læst en del om det.... Dengang brugte jeg overgangsalder-behandling med syntetiske hormoner (Angemin) - en tablet en gang dagligt gennem 10-12 (?) år, men er stoppet med det for nogle måneder siden, fordi det var lige som om at det kognitive og intellektuelle begyndte at halte bagefter alligevel. Der er øjensynligt også en udløbsdato på effekten af denne behandling.
Det var også dengang, før jeg har opdaget sammenhængen, troede jeg at effekten af min behandling med Thyroid var for nedadgående, men det var altså ikke Thyroid, der var noget i vejen med,
har jeg fundet ud senere.
Velvidende om at transdermal ikke ville fungere godt nok (man kan jo aldrig vide, hvilke mængder den aldrende hud magter at optage fra dag til dag) kunne jeg lige så godt opgive progesteron-cremen på forhånd, og måtte derfor finde ud af noget andet.
Det har taget nogen tid, før jeg har høstet så meget viden at jeg var klar til et forsøg. Det blev tilskud af pregnenolone og DHEA. Pregnenolone sublinqual 25 mg 2 gange dagligt og 12,5 mg DHEA til maden, ligeledes 2 gange dagligt.
I løbet af et par måneder forsvandt overgangsalder-symptomer, Thyroid begyndte igen at "virke" som før, og de kognitive/intellektuelle (inkl. hukommelses) problemer er kraftigt forbedrede, and counting. Det føles at der fortsat er et ubenyttet margin til at øge begge lidt mere. I min alder behøver jeg ingen blodprøver til at fortælle mig, at jeg mangler disse hormoner. De falder med alderen hos alle...
Hvis man har nok DHEA (f.eks. gennem tilskud) går det meste af pregnenolone til syntesen af progesteron. Det har jeg opnået med DHEA-tabletter. Det "rigtige" progesteron kan ikke fås som tabletter, så beslutningen om at aflaste pregnenolone-depoter med DHEA var nem nok. Fordi pregnenolone, selv hos sunde og friske ældre kvinder
alligevel er mindst halveret siden de var 20 år gamle (
Labrie et al, J. Clin. Endoc. Metab., v.82 (1997)), og yderligere falder alle hormoner hos dem, der (som jeg) havde hypothyreose gennem mange år, behandlet med den syntetiske efterligning af T4... er der ingen tvivl, at hos de aldrende hypothyroide kvinder er der mere end rigelig plads til tilskud af pregnenolone og DHEA.
NB! Anbefaler
ikke yngre kvinder at gøre som jeg, uden reelt at vide, hvordan værdier af DHEA ser ud hos dem. Hvis deres
mons veneris er sunket (er blevet flad, mindre), og hvis deres køns- og kropsbehåring (helt eller delvis) bliver uforklarligt udtyndet, eller helt forsvundet, da er der ingen tvivl om, at deres DHEA burde have været kontrolleret for længst. De synlige (hår)symptomer på DHEA-mangel sædvanligvis er så længe undervejs, at flere af de andre, "usynlige" symptomer på DHEA-mangel, sandsynligvis har allerede været der længe.
Håber, det giver mening, Bellis? hjerte1