-
Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år
Hei alle sammen
Jeg er 60 år , kvinne og bor i Vest-Agder
Kom over en gruppe på Facebook og der har jeg lest og spurt og gravd og fått mange gode råd egentlig, men er fullstendig forvirret for her er det så mye nytt som jeg aldri har visst om før.
Tenkte å stille spørsmål her inne også, en del fra den gruppen (kanskje alle) er sikkert medlem her også så dere får prøve å bære over med meg om jeg spør og graver her inne også og sikkert kommer frem med nye ting som dukker opp hos meg etterhvert som jeg finner ut nytt ang LS, medisinering og sist men ikke minst min egen situasjon
Har da hatt diagnose LS i 20 år
Nå er jeg visst på tur til å få for høyt stoffskifte etter hva fastlegen leser av mine prøveresultater og jeg er alldeles surrete blitt med alt det nye som jeg nå prøver å absobere
Ja det er meg i et nøtteskall
-
Sv: Presentasjon
Hej och välkommen, Bestemor
Du behöver inte tänka på vad du har frågat om på Facebook tidigare.
Detta forum är inte på Facebook och fungerar 100% oberoende av Facebook-medlemmar.
Dom är förmodligen inte så många här på forum.
Du inte behöver censurera dig, och du kan ta det helt från början, utan att tänka på hva som du kanske har frågat om på Facebook tidigare.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bestemor
Nå er jeg visst på tur til å få for høyt stoffskifte etter hva fastlegen leser av mine prøveresultater
Är det ett lågt TSH, eller höga FT4 och FT3?
Du kan skriva här i tråden resultatet av dina blodprover (inklusive referenser för normala områden) och vi kan titta på det tillsammans senare. vink11
-
Det fra 30.09.2013 er da hvor jeg fikk beskjed om å kutte ut Levaxinen helt i ca 8 uker - da hadde jeg brukt 150 microgram daglig i ca et år (har ingen prøvesvar før dette da måtte bytte fastlege etter 30 år han gikk av med pesnjon. Har nbrukte aldri data og tror ikke den nye har ført inn de gamle prøveresultater på data
(11-22) S- Fritt T4 - 34.3*
(0.30-4.2) S-TSH – 0.011*
(>=40) S-A-TPO(Thyreo -93*
(3.1-6.8) S-Fritt T3 6.2
(00-1.8) S-tras Ths-res – der står det kun Se kommentarer M
05.12.2013 - her har jeg da vært uten Levaxin og ingen andre prøver er tatt i forbindelse med stoffskiftet
(11-22) S- Fritt T4 – 1.2*
(0.30-4.2) S-TSH – >100*
23.01.2014 og her har jeg da brukt Levaxin igjen i ca 4 uker (ble satt ned til 125 microgram daglig) 05.12.2013
(11-22)S- Fritt T4 - 25
(0.30-4.2)S-TSH – 3.6
Fikk da beskjed av fastlege om å redusere dosering slik....1/2 tablett to gngr i uken og 1 tablett 5 gngr i uken
Var også til ultralyd av skjoldbruksjertel for noen dager siden. Fikk da beksjed om at den var så liten at den nesten ikke var til å se på ultralyd..
Føler meg absolutt ikke i form .........og lurer på hvor veien bør gå videre og håper på gode råd .
-
Hei, og velkommen hit!
Er alle disse prøvene tatt om morgenen klokken åtte og uten at du har tatt Levaksin?
Jeg ville anbefalt deg og få sjekket D-vitaminer, Ferritin og B12 da disse har en tendens til og bli alt for lave når man er stoffskiftesyk, og symptomene av for eksempel d-vitamin mangel på mange måter ligner de lavt stoffskifte gir og også forsterker symptomene og også forhindrer kroppen i å bruke stoffskiftemedisinen skikkelig. Jeg ville også få tatt en ny TRAS; man kan ha både høy anti-TPO og høy TRAS, og har man det er ikke TSH til og stole på. Da må man styre medisineringen etter FT3, FT4 og antistoffene.
Du bør også passe på og få tatt FT3 HVER gang du tar stoffskifteprøver, da FT3 er det virksomme hormonet.
En særdeles merkelig måte legen har valgt at du skal kutte ut medisin i åtte uker i stedet for og redusere mengden du tar, spesielt siden du har forhøyet anti-TPO=auto-immunt lavt stoffskifte=Hashimoto.
Noen av oss, meg inkludert, må ha FT4 over referanseområdet når man bruker Levaksin for og føle seg sånn noenlunde. Jeg trivdes best med en FT4 på 27-28, men hadde heller ingen problem om den tippet over 30.
At din FT4 sank helt ned til 1,2 !!!!! etter åtte uker uten medisin viser at legen gjorde et feil valg ved og ta deg av medisin i åtte uker.
Din TSH er høy; når man er optimalt dosert på Levaksin bør TSH ligge rundt 1. TSH sier at kroppen din trenger mer stoffskiftemedisin. Jeg ville ikke, om det var meg, redusert dosen slik din fastlege har sagt, da vil TSH stige enda mer, og din FT4 er ikke så mye forhøyet.
Om du har mulighet til det, ville jeg anbefalt deg og gå til en som virkelig kan stoffskifte. Jeg har selv gått til Dr. Øverbye i Arendal http://www.arendalhelsesenter.no/ og kan varmt anbefale deg og gå dit. Du ringer selv og bestiller tid (trenger ikke henvisning fra lege) men siden dette er privatlege, koster det selvsagt mer enn og gå til fastlegen.
-
Diagnose lavt stoffskifte i 20 år
Hei "Pingvinen"
Takk for svar.
Nei prøvene er ut på dagen og etter at levaxin er tatt
Det er først nå at jeg har funnet ut at jeg ikke skal ta levaxin før blodprøver
Jeg har da brukt Levaxin i ca 20 år uten å bli helt optimal,(hadde vel da gått i ganske mange år og hanglet) men har i grunnen bare trodd at jeg måtte leve med det. Det er først etter denne prøven i sept at jeg begynte å søke etter opplysninger på nettet.
Da legen så disse prøvene i september ringte han til en spesialist på Sørlandet sykehus (er usikker på om det var Kristiansand eller Arendal og sånn som jeg forsto det så ble rådet om å kutte levaxin gitt derfra.....
De to siste prøvene ble tatt hos revmatologen jeg går til og da tok ikke fastlegen nye - men jeg vet jo nå at jeg bør få tatt flere prøver.
Har blitt rådet til å søke en lege i Søgne (spesialist) skal der til onsdag.. Men om jeg ikke får noe hjelp/råd der så vil jeg nok kontakte den legen du her nevner for dette tror jeg ikke jeg orker så lenge. Er ikke meningen å sutre, men det er vel bare sånn tenker jeg
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
Hei, og velkommen hit!
Jeg ville anbefalt deg og få sjekket Ferritin
gå til fastlegen.
Ferritin var tatt i september 2013 (20-250) 21
Visste ikke at det også hørte med så jeg ser jo at jeg har mye å lære. smilja1
-
Om prøvene dine er tatt utpå dagen etter at du har tatt Levaksin, så sier de omtrent ingenting..... Når du går til spesialist så husk og si at prøvene er tatt utpå dagen etter at du har tatt Levaksin, slik at h*n ikke tror at prøvene er tatt på korrekt tid og uten Levaksin.
Jeg ville fått tatt nye prøver klokken åtte så fort som mulig, og da FØR du tar Levaksinen.
Da ville jeg bedt om at de tok
FT3
FT4
TSH
anti-TPO
TRAS
Ferritin
D-vitamin
B12
Kan jeg spør om hvem det er i Søgne som er spesialist på stoffskiftet? Bor i nabofylket ditt, og jeg har ikke hørt om noen i Søgne, så jeg ble litt nysgjerrig.
-
Han heter Stein Ollson. Vet ikke om han er spesialist på stoffskiftet egentlig, men en med lavt stoffskifte har anbefalt ham. Han er visst en dag i uken på Søgne legekontor. Er visst spesialist på hormoner. Husker aldri hva det kalles. Endo et eller annet....:-)
-
Fant ham
http://sorlandet-sykehus.no/aktuelt/...remmedord.aspx
Men han er hovedsaklig diabeteslege........
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
Hrm, kanskje avbestille og bestille time hos den legen du nevner da......
Jeg trenger jo hjelp med stoffskiftet :-)
-
En endokrinolog skal kunne "alt" om hormoner og slikt (diabetes skyldes også et hormon; insulin), men etter egen erfaring vil jeg si at endokrinologer flest styrer etter blodprøver og IKKE symptomer (utsagnet: stoffskiftet er en ukomplisert tilstand så lenge man husker og ta Levaksinen sin" sier det meste), mens bl.a. legen jeg nevnte ser på kombinasjonen symptomer og blodprøver og er i tillegg åpen for og bruke naturthyroid i stedet for Levaksin.
Nå er dine prøver vanskelige og lese siden du har tatt Levaksin før prøven, men uansett viser prøvene at du har opplevd noen helt unødvendige harde svingninger fordi legen din stoppet medisinering i åtte uker. Leste gjennom prøvesvarene på ny, og en TSH på 100 og en FT4 på 1,2 ville fått alle til og føle seg elendige (om de i det hel tatt klarte og være oppreist).
Da jeg var hos han for to dager siden, var første ledige time i slutten av neste måned, så det er litt ventetid der (men sånn er det vel med de flinke; de har stor pågang). Kan også anbefale boken hans "Lavt stoffskifte årsak til de fleste problemer" https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13916
Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til; og husk at det er ALLTID håp om og bli bedre. Forumet her har mye god info og alle vi her inne vet hvordan det er og leve med stoffskiftesykdommer. I tillegg er det slik at får man ikke god nok hjelp av legen man bruker, så finnes det bedre leger der ute. Heldigvis!
-
Sv: Presentasjon. Lavt stoffskifte i 20 år.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bestemor
Er ikke meningen å sutre, men det er vel bare sånn tenker jeg
Varför inte? Du är sjuk, eller hur? Men då har du också rätt att säga hur din sjukdom påverkar dig och ditt liv.
Det finns inget som heter "sutre" här.
Som jag skrev tidigare: du behöver inte censurera dina ord här: släpp alla dina ord fritt eftersom de rätta orden leder till det rätta svaret, och det rätta svaret leder till hjälpen av dina plågor. Du är välkommen att "sutre" så mycket som du behöver. haand1
(Det var tur (heldig) för dig, att alla dessa åtta veckor utan behandling inte har lett dig direkt in i myxedema koma, eller ännu värre.)
-
Sv: Presentasjon. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år
Takk til både deg "pingvinen" og deg " Mod" for at dere har svart meg her.. Er glad for å ha funnet forumet her og leser innlegg til øyet blir" stort og vått" Virker som et super sted å finne informasjon og også se at man er langt i fra alene...
takk1
-
Jeg er ikke så god på det teoretiske. Men jeg tenker at når ditt FT4 blir så ekstremt lavt som det ble etter en periode uten medisiner, så kan det tyde på at din thyroideakjertel har avsluttet produksjonen.
Sitat:
Var også til ultralyd av skjoldbruksjertel for noen dager siden. Fikk da beksjed om at den var så liten at den nesten ikke var til å se på ultralyd..
Hvordan kan thyroideakjertelen da bli hyperproduserende? Hvor har disse legene hodet sitt? Å la deg gå inn i en slik berg- og dalbane med medisinering virker på meg helt uprofesjonelt.
Jeg ville absolutt funnet meg en bedre lege dersom jeg var i din situasjon. Og jeg antar at du vil ha god nytte av å teste ut naturlig skjoldkjertelhormon, thyroid, som inneholder T3 vink11
Husk at hormoner virker langsomt, du bør ikke la noen ta bort for mye Levaxin for deg nå.
-
Hei Vigdis
Hva som er med kjertelen min vet jeg ikke.
Da jeg fikk diagnosen LS for 20 år siden ble jeg også sendt til scintografi og fikk da beskjed om at LS kom fordi det hadde vært en betennelse i kjertelen
Legen jeg hadde da var egentlig en fantastisk snill person, men jeg har aldri vært flink til å grave å spørre. Har egentlig bare godtatt at slik var det og spist min levaxin og vært snill jente.
Husker ikke helt doseringen jeg fikk i starten (slutten av 80 tallet - da het vel medisinen Thyroksin) , Hadde nok påroblemer io ,mange år før jeg fikk diagnosen. Jeg har gradvis økt dosering selv fordi jeg ikke følte meg optimalt god. Dette i samråd med legen som nå har sluttet og gått av med pensjon...
Ny ung lege har jeg, og det var han som økte fra 125 til 150 microgram daglig for ca et år siden for da var det for lavt. Jeg er er nok fremdeles ikke så flink til å stille spørsmål, men føler meg ganske i kjelleren nå og derfor søkte jeg på LS og fant dette forumet og da nevnte FB sider
Men ja, er glad for at jeg begynte å søke og fant forumet her og ikke godtar alt lenger for det orker jeg ikke lenger og jeg har 5 barnebanr som jeg ikke har overskudd til og det gjør meg ganske så fotvilet.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bestemor
Da jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for 20 år siden ble jeg også sendt til scintografi og fikk da beskjed om at lavt stoffskifte kom fordi det hadde vært en betennelse i kjertelen
Legen jeg hadde da var egentlig en fantastisk snill person, men jeg har aldri vært flink til å grave å spørre. Har egentlig bare godtatt at slik var det og spist min levaxin og vært snill jente.
Under hela denna tiden din sjukdom hade ett namn: Hashimoto's thyroiditt.
Därför har vi flyttat din tråd över till Hashimoto-forumet, här: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=149 vink3
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
Ok...forstår at tråden ble flyttet og syntes det er ok å få et annet navn enn LS i tillegg.
Det jeg derimot plages litt med er jo navn på sykdom skulle blitt fortalt meg av legen min......Blir vi alltid bare puttet i en "samlesekk" vi som har LS?
-
Min personlige mening er at alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet.
Da jeg ble syk for fem og et halvt år siden, kalte legen det depresjon. Tre uker etter kom hun på og sjekke stoffskiftet og jeg ble umiddelbart satt på Levaksin med beskjed om at jeg hadde en betennelse i skjoldbruskkjertelen men dette var en bagatell så lenge jeg tok Levaksinen min. Etter at jeg kom inn på forumet her, ble jeg oppmerksom på at det finnes noe som heter antistoffer og at det da er sankk om en autoimmun sykdom der skjoldbruskkjertelens evne til og produsere stoffskiftehormoner ubønnhørlig blir svekket. Spurte da legen om de hadde sjekket om jeg har antistoffer, og da viste det seg at antistoffene var undersøkt, og var kraftig forhøyet, allerede helt i starten av min karriere som stoffskiftesyk; legen hadde bare ikke sett det som viktig nok til og fortelle meg.
Nå, fire år etter at jeg meldte meg inn her på forumet og begynte og lære om stoffskiftet og hva man som pasient må følge med på selv/forstå selv, så har jeg forstått at min lege bare oppførte seg som alt for mange andre leger; de anser ikke stoffskiftet som noe og klage over så lenge blodprøvene er innenfor referanseområdet (selv om pasienten helt klart har masse symptomer).
Mitt beste råd til andre stoffskiftesyke er og lese seg opp, selv ta ansvar over blodprøver/symptomer/tilleggsproblemer og ikke overlate medisineringen ukritisk til leger som er opplært til og tro at stoffskiftet bare er en bagatell..........
-
Jeg må jo innrømme at jeg føler meg veldig på gyngende grunn her - og jeg leser og leser, men alt surrer bare opp i hodet mitt. Hvorfor fant legen ut at stoffskiftet mitt var blitt for høyt og hvorfor er det etter hans og spesialisten på sykehuset mening fortsatt høyt når jeg føler at det ikke er det....
Og så gikk det rett i kjelleren da jeg var tatt av medisinen (det følte jeg jo selv på kroppen så det trengte han ikke fortelle meg da jeg kom til kontroll)
Men nå føler jeg alt som en berg og dalbane. Trøtt, liten konsentrasjon, oppblåst
ikke klarer jeg å konsentrere meg om hva jeg bør si til legen når jeg skal der på onsdag for om det er sånn at de ikke kan noe særlig eller ikke vil forstå så vil jeg ganske snart knyte meg (det er det jeg gjør når jeg er usikker eller ikke vet....) Og ja, jeg er usikker for tenk om legen sier at det ikke er noe i veien med meg. Den stien har jeg jo vært på før... Er det mulig å få noen råd eller bør jeg klare dette på egenhånd? Jeg har aldri vært flink til å ordlegge meg muntlig desverre.
Da blir jeg nesten stum om jeg får beskjed om at alt er helt normalt og at slik det skal være. Føler meg så dum da når jeg går ut fra legen igjen
Jeg spurte legen for mange år siden hvorfor jeg ikke lenger hadde hår under armene - begrunnelse fra ham var at jeg hadde fjernet eggstokker og livmor og kom i overgangsalderen. Men ser nå at det kanskje har noe med LS å gjøre. videre er øyebrynene nesten borte. Vippene er blitt mye kortere. Frisøren min griner nesten fordi jeg har hårløse flekker. Men det er jo igrunnen bagateller...Jeg ble diagnistisert med leddgikt i 2009, har ganske mye vondt og hovne ledd, har høyt blodtrykk og ikke riktig frisk er jeg ellers heller :mrgreen:. Prøver å holde humøret oppe med galgenhumor men det er søren ikke lett alltid
Så saken er det at jeg tar takknemlig for alle råd og innspill dere er villige til å gi meg sånn at jeg kanskje føler jeg står litt sterkere i møte med denne nye legen jeg skal til...
Tenker jeg får gå til ham nå onsdag siden det er lang ventetid i Arendal. Hvis ikke noe positivt kommer ut av det tenkte jeg å bestille hos dr. Øverbye som er anbefalt her..
Er jeg på blæbærtur med slik tankegang?
-
Sv: Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år
Jeg skulle inderlig ønske at jeg kunne fortelle deg at nå når du kommer til en endokrinolog, så blir alt bra, men det kan jeg ikke.
Jeg tror at (den tydeligvis uerfarne) legen din fikk panikk og trodde at du var i ferd med og få høyt stoffskifte siden TSH var så lav, selv om du etter 20 år med lavt autoimmunt stoffskifte kun kan få høyt stoffskifte om du er overmedisinert, og da justerer man dosen, man fjerne den ikke. Videre tror jeg at legen din enten ikke har visst at prøvene skulle vært tatt om morgenen og uten at du har tatt Levaksin, eller så "trodde" han at du visste dette selv.
Uansett, en mer erfaren lege ville tatt kontrollprøver og iallefall ikke fjernnet en livsviktig medisin i åtte uker :eek:
Når en lege gjør feil, kan han si uuuups og så glemme det. Som du har erfart, påvirker en slik feil pasienten veldig!
En mer normal måteog reagere på slike prøver var og
a) få tatt nye prøver
b) redusert dosen til kanskje 125 pr dag mens du ventet på svar på kontrollprøvene
Utifra det du forteller, så leser jeg at du har en fastlege som ikke kan stoffskiftet, og jeg ville byttet fastlege.
Timen du har på onsdag;
der ville jeg tatt nye prøver (listen jeg skrev tidligere) klokken åtte om morgenen og medisinfastende før du går til ham, slik at han i det minste har korrekte blodprøver.....det er blodprøvene endokrinologerflest styrer etter. Om han tror at prøvene du lister opp er tatt korrekt, så vil selvsagt hans vurdering av hvordan medisineringen fremover skal være bli bestemt på feil grunnlag, og det er det du som må lide...
Om du ikke av en eller annen grunn får tatt dem før du skal til ham; gi beskjed om at prøvene er tatt med Levaksin og også sent på dagen.
Du kan velge og ha noen med deg til legen om du vil, og / eller gjøre som jeg gjør; skrive jukselapp, slik at teflonhjernen min husker hva jeg skulle si eller spør om.
Lavt stoffskfte drar med seg masse annen dritt, og siden det er en autoimmun sykdom er man lettere disponert for og få flere autoimune sydommer slik som leddgikt for eksempel. Binyrene pleier også og bli skadelidende når man har lavt stoffskifte.
Galgenhumor er en nødvendighet når man lever med kroniske sykdommer; godt og høre at du har den intakt hjerte1
Det høres ut som du har en bra plan fremover, men husk og ALLTID ta blodprøvene klokken åtte om morgnen og vær medisinfastende før prøven. Krev også alltid utskrift av bodprøvene slik at du selv an ha kontroll over blodprøvesvar/dosering/symptomer slik at du slipper en slik opplevelse igjen der legene feildoserer.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bestemor
Det fra 30.09.2013 er da hvor jeg fikk beskjed om å kutte ut Levaxinen helt i ca 8 uker - da hadde jeg brukt 150 microgram daglig i ca et år (har ingen prøvesvar før dette da måtte bytte fastlege etter 30 år han gikk av med pesnjon. Har nbrukte aldri data og tror ikke den nye har ført inn de gamle prøveresultater på data
(11-22) S- Fritt T4 - 34.3*
(0.30-4.2) S-TSH – 0.011*
(>=40) S-A-TPO(Thyreo -93*
(3.1-6.8) S-Fritt T3 6.2
(00-1.8) S-tras Ths-res – der står det kun Se kommentarer M
05.12.2013 - her har jeg da vært uten Levaxin og ingen andre prøver er tatt i forbindelse med stoffskiftet
(11-22) S- Fritt T4 – 1.2*
(0.30-4.2) S-TSH – >100*
23.01.2014 og her har jeg da brukt Levaxin igjen i ca 4 uker (ble satt ned til 125 microgram daglig) 05.12.2013
(11-22)S- Fritt T4 - 25
(0.30-4.2)S-TSH – 3.6
Fikk da beskjed av fastlege om å redusere dosering slik....1/2 tablett to gngr i uken og 1 tablett 5 gngr i uken
Føler meg absolutt ikke i form .........og lurer på hvor veien bør gå videre og håper på gode råd .
Hei! Jeg skjønner absolutt at du ikke er i form - det måtte være litt av en nedtur du hadde i høst, da de beordret deg til å kutte medisinen helt! Hva er det de tenker på? Jeg gikk et par år på Levaxin (+ et drøyt år med tillegg av T3) og ble dårligere underveis. Da fikk jeg beskjed om at "ettersom det ikke virker" så tror jeg du kan vurdere å kutte det ut. Men jeg skulle i hvert fall trappe gradvis ned, og fikk derfor ikke det stupet som du hadde.
Hva i all verden sa legen da han så resultatet på FT4 og TSH etter 4 uker uten medisin?? Skjønte han da at han hadde gjort en feil?
Og ikke skjønner jeg at det skal trappes ned nå igjen, for din TSH er jo fortsatt for høy. Når du går på Levaxin skal TSH ligge og vake rundt 1-tallet.
For øvrig vil jeg si dette: når man har gått i mange år på Levaxin, så er det vanlig at de gamle symptomene dukker opp igjen, og at formen blir dårligere. Og nå sier du også at du i grunnen aldri har vært helt bra med Levaxin. Jeg har lurt på om det kan være med denne medisinen som det er med mange andre, at virkningen avtar etter lang tids bruk? Eller er det forhold på cellenivå som gjør at man ikke kan nyttiggjøre seg medisinen på samme måte som før?
Uansett: etter 20 år og med en elendig form, er det på tide å gå over til Tyroid smilja1. Det vil du aldri angre på, selv om det også da kan ta sin tid å få rettet opp de mange skadene mange års feilmedisinering har skapt. Skulle legen din protestere så er det bare å være bestemt! Si at 20 år på Levaxin ikke har gjort deg noe friskere, og at nå vil du prøve et annet alternativ som svært mange har hatt stor glede av. Det er din kropp og det er du som sliter med sykdommen og dårlig livskvalitet, og da er det også du som skal velge hvilken medisin du skal ta. Så enkelt er det. Og han har helt sikkert skjemaet som skal til for å søke om registreringsfritaket liggende på kontoret, så da kan han vel også bruke det!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
Jeg skulle inderlig ønske at jeg kunne fortelle deg at nå når du kommer til en endokrinolog, så blir alt bra, men det kan jeg ikke.
Jeg tror at (den tydeligvis uerfarne) legen din fikk panikk og trodde at du var i ferd med og få høyt stoffskifte siden TSH var så lav, selv om du etter 20 år med lavt autoimmunt stoffskifte kun kan få høyt stoffskifte om du er overmedisinert, og da justerer man dosen, man fjerne den ikke. Videre tror jeg at legen din enten ikke har visst at prøvene skulle vært tatt om morgenen og uten at du har tatt Levaksin, eller så "trodde" han at du visste dette selv.
Uansett, en mer erfaren lege ville tatt kontrollprøver og iallefall ikke fjernnet en livsviktig medisin i åtte uker :eek:
Timen du har på onsdag;
der ville jeg tatt nye prøver (listen jeg skrev tidligere) klokken åtte om morgenen og medisinfastende før du går til ham, slik at han i det minste har korrekte blodprøver.....det er blodprøvene endokrinologerflest styrer etter. Om han tror at prøvene du lister opp er tatt korrekt, så vil selvsagt hans vurdering av hvordan medisineringen fremover skal være bli bestemt på feil grunnlag, og det er det du som må lide...
Om du ikke av en eller annen grunn får tatt dem før du skal til ham; gi beskjed om at prøvene er tatt med Levaksin og også sent på dagen.
Nei jeg er ikke ute etter mirakler "Pingvinen" :-) Og er vel heller ikke ute etter at noen skal love meg at alt blir bra (men du og du så bra det hadde vært om det hadde holdt stikk - :lol: )
Men råd er bra å få.....
Ja legen min er ung og sikkert ganske nyutdannet - tror han er 35 år eller rundt deromkring. Får kanskje prøve å lære ham opp jeg da *fnis* med tanke på problemer rundt stoffskiftet m.mer og jeg kan ikke udelt legge skylden på ham alene da han var i kontakt med en endokrinolog på sykehuset enten i Arendal eller Kristiansand før han tok meg av medisinen. Med andre ord så vet ikke spesialistene så veldig mye de heller :mad:
Men jeg kan jo ikke lære ham noe før jeg lærer selv. Gurimalla så dum jeg har vært som har trodd i alle år at slik jeg hadde det slik måtte det bare være...
Nå vet jeg jo bedre..Så får kanskje gi fastlege en sjansje til å sette seg inn i litt, vil jo merke fort om han ikke bryr seg tror jeg...kanskje
Og da får jeg prøve å finne en lege som vil og kan...Men sånn som jeg forstår det er ikke det heller lett
Når det gjelder å få tatt blodprøver klokka 8 om morgene har jo jeg absolutt et stort problem.....Må jo stå opp før en viss mann har fått sko på beina, for å få det til......får det nepper gjort før onsdag, men å ta blodprøver fastende selv om det er litt ut på dagen, vil ikke være noe problem...og uansett så tar det vel noen dager før prøvene er klare. Noen som vet sånn ca hvor mange dager det tar?
Takker for svar og det kommer garantert flere spørsmål fra meg her inne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Halla
For øvrig vil jeg si dette: når man har gått i mange år på Levaxin, så er det vanlig at de gamle symptomene dukker opp igjen, og at formen blir dårligere. Og nå sier du også at du i grunnen aldri har vært helt bra med Levaxin. Jeg har lurt på om det kan være med denne medisinen som det er med mange andre, at virkningen avtar etter lang tids bruk? Eller er det forhold på cellenivå som gjør at man ikke kan nyttiggjøre seg medisinen på samme måte som før?
Uansett: etter 20 år og med en elendig form, er det på tide å gå over til Tyroid smilja1. Det vil du aldri angre på, selv om det også da kan ta sin tid å få rettet opp de mange skadene mange års feilmedisinering har skapt. Skulle legen din protestere så er det bare å være bestemt! Si at 20 år på Levaxin ikke har gjort deg noe friskere, og at nå vil du prøve et annet alternativ som svært mange har hatt stor glede av. Det er din kropp og det er du som sliter med sykdommen og dårlig livskvalitet, og da er det også du som skal velge hvilken medisin du skal ta. Så enkelt er det. Og han har helt sikkert skjemaet som skal til for å søke om registreringsfritaket liggende på kontoret, så da kan han vel også bruke det!
Takk for svar. Ja jeg ser jo det et jeg aldri blir for gammel til å lære for her inne lærer jeg stadig noe nytt, selv om det tar tid å synke inn. Pleier å si det slik om meg selv..Jeg tenker kanskje litt sent, men jeg tenker :D Og dette forumet er jo et oppkommer av informasjon.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bestemor
Jeg må jo innrømme at jeg føler meg veldig på gyngende grunn her - og jeg leser og leser, men alt surrer bare opp i hodet mitt. Hvorfor fant legen ut at stoffskiftet mitt var blitt for høyt og hvorfor er det etter hans og spesialisten på sykehuset mening fortsatt høyt når jeg føler at det ikke er det....
Og så gikk det rett i kjelleren da jeg var tatt av medisinen (det følte jeg jo selv på kroppen så det trengte han ikke fortelle meg da jeg kom til kontroll)
Men nå føler jeg alt som en berg og dalbane. Trøtt, liten konsentrasjon, oppblåst
ikke klarer jeg å konsentrere meg om hva jeg bør si til legen når jeg skal der på onsdag for om det er sånn at de ikke kan noe særlig eller ikke vil forstå så vil jeg ganske snart knyte meg (det er det jeg gjør når jeg er usikker eller ikke vet....) Og ja, jeg er usikker for tenk om legen sier at det ikke er noe i veien med meg. Den stien har jeg jo vært på før... Er det mulig å få noen råd eller bør jeg klare dette på egenhånd? Jeg har aldri vært flink til å ordlegge meg muntlig desverre.
Da blir jeg nesten stum om jeg får beskjed om at alt er helt normalt og at slik det skal være. Føler meg så dum da når jeg går ut fra legen igjen
Jeg spurte legen for mange år siden hvorfor jeg ikke lenger hadde hår under armene - begrunnelse fra ham var at jeg hadde fjernet eggstokker og livmor og kom i overgangsalderen.
Hei Bestemor!
Problemet ligger i at legene ser mer på blodprøver, enn på symptomene og allmentilstanden til pasienten. Før TSH-prøvene ble funnet opp på 70-tallet, ble lavt stoffskifte behandlet ved at man gradvis trappet opp medisindosen til pasienten følte seg litt overdosert, gikk så litt ned igjen, og så hadde man funnet "sin"dose. Altså slik du gjorde, før denne legen grep inn og mente at du hadde høyt stoffskifte. Ut fra blodprøvene, ser det ut til at stoffskiftet er høyt, fordi verdiene på TSH er under reeferanseområdet, og FT3 og FT4 er over. Det er altså et kunstig, eller medikamentindusert høyt stoffskifte, slik legene er lært opp til å tolke blodprøver. Derfor forteller de deg at stoffskiftet er for høyt, selv om du ikke opplever symptomer på overdosering og synes at ting har fungert ganske bra med den dosen du hadde før. Retningslinjer for pasienter som er i behandling med stoffskiftemedisin tilsier at de skal ha en TSH på mellom 0,5 og 1,5, og de andre verdiene skal ligge i øvre del av referanseområdet.
Nå er det jo slik at selv om prøveverdiene ligger der de skal, er det dessverre ikke alle som føler seg bra. Jeg, og mange, mange andre har opplevd det. Noen har erfart at de må ha større doser levaxin for å føle at det fungerer, slik du gjorde. Andre gir opp hele levaxinen, og erfarer at det er bedre å gå over til naturlig thyroksin som Armour eller Erfa thyroid. Det finnes alternativer, men du får ikke vite om dem gjennom fastlegen din. Min erfaring er at man er helt nødt til å lese seg opp, og prøve å forstå mer av det som skjer i kroppen ved lavt stoffskifte, for allmenleger har bare grunnleggende kunnskap om dette. (I beste fall)
En annen ting er at du har operert vekk livmor og eggstokker, som er en viktig del av hormonsystemet. Du trenger en lege som kan se på hormonsystemet ditt som en helhet, og sørge for at du får tilført de hormonene som du er i underskudd på, i riktige doser - altså hjelpe deg til å balansere hormonnivåene. Jeg kjenner ikke denne legen i Arendal, men ser at det er mange som anbefaler ham. I forhold til akkurat dette har jeg nettopp kjøpt og lest ei bok av den norske legen Leif Ims (søk på nettet etter Futhark Leif Ims, for å komme til hjemmesiden hans) som jeg synes gir noen gode forklaringer på hva som skjer med hormonbalansen hos kvinner i overgangsalderen.
Alle symptomene som du forteller om, er klassiske symptomer på lavt stoffskifte. Det verste er denne følelsen av å ikke ha energi, være nedstemt, og av å være hjemme alene i hodet sitt, som jeg pleier å kalle det. Akkurat nå er det antagelig et hinder for at du klarer å tilegne deg ny kunnskap om stoffskiftesykdommer, og for å kunne snakke for din egen sak hos lege og endokrinolog. Det kan være en hjelp å ta med seg noe på papir når du skal til legen, for å huske å spørre om det du hadde tenkt og ikke komme på det først etterpå. Skriv ned spørsmål og ting du ikke forstår, be om å få det forklart, og spør igjen hvis du ikke får med deg det de sier. Og ikke la deg avfeie med at du har "fine" blodprøver og dermed skulle være frisk og fin, hvis du ikke føler deg sånn! Vær påståelig, for det er hjelp å få, men den kommer dessverre ikke av seg sjøl hos fastlegen - er erfaringen for meg og mange andre. Klem til deg!kram1kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bestemor
Når det gjelder å få tatt blodprøver klokka 8 om morgene har jo jeg absolutt et stort problem.....Må jo stå opp før en viss mann har fått sko på beina, for å få det til......får det nepper gjort før onsdag, men å ta blodprøver fastende selv om det er litt ut på dagen, vil ikke være noe problem...og uansett så tar det vel noen dager før prøvene er klare. Noen som vet sånn ca hvor mange dager det tar?
Takker for svar og det kommer garantert flere spørsmål fra meg her inne
TRAS og d-vitaminer tar lenger tid enn de andre, men tar du de andre prøvene på sykehuset, så kommer svaret samme dag eller dagen etter (både i Arendal og i Kristiansand).
Agderfylkene har ofte små legekontor med noe reisetid til; her jeg bor tar det vanligvis tre dager før jeg får svar, men en lege kan ringe inn og få opplyst svarene tidligere (har iallefall hendt meg).
Uansett; husk og gi beskjed om at prøvene du har er tatt etter at du har tatt Levaksin og utpå dagen, slik at ny lege ikke gjør enda mer feil!
Jeg er også B-menneske, så det er strevsomt på slike blodprøvedager. I tillegg kan jeg ikke kjøre selv, så jeg må få gubben til og kjøre meg de tre milene for og komme til legekontoret.
Om du ikke klarer og være der akkurat åtte, så prøve iallefall og komme så nær åtte som mulig. Hormonene våre forandrer seg gjennom døgnet, noe som også påvirker signalet TSH, og siden de fleste leger, endokrinologer inkludert, har en egen evne til og bare se på blodprøvene, er det viktig at de er så korrekte som mulig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
Jeg er også B-menneske, så det er strevsomt på slike blodprøvedager. I tillegg kan jeg ikke kjøre selv, så jeg må få gubben til og kjøre meg de tre milene for og komme til legekontoret.
Om du ikke klarer og være der akkurat åtte, så prøve iallefall og komme så nær åtte som mulig. Hormonene våre forandrer seg gjennom døgnet, noe som også påvirker signalet TSH, og siden de fleste leger, endokrinologer inkludert, har en egen evne til og bare se på blodprøvene, er det viktig at de er så korrekte som mulig.
Så jeg kan bare gå ned på sykehuset og be om at de blodprøvene skal tas uten rekvisisjon fra lege?
Dumt spørsmål kanskje men vet ikke bedre vedikke1
-
Rekvisisjon fra lege må du alltid ha.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Rekvisisjon fra lege må du alltid ha.
Ja jeg trodde jo egentlig det :-)
-
På legekontoret her pleier det aldri og være noe problem; stoffskifteprøvene tas jevnlig, og jeg går bare inn når det er tid for prøver og så signerer legen rekvisisjonen etterpå.
Skal jeg til sykehuset, ber jeg legen sende rekvisijon eller så får jeg den på papir og tar den med meg.
Nå tar jeg stoffskifteprøver hver fjerde uke, så de er jo rimelig godt kjent med meg etterhvert....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
På legekontoret her pleier det aldri og være noe problem; stoffskifteprøvene tas jevnlig, og jeg går bare inn når det er tid for prøver og så signerer legen rekvisisjonen etterpå.
Skal jeg til sykehuset, ber jeg legen sende rekvisijon eller så får jeg den på papir og tar den med meg.
Nå tar jeg stoffskifteprøver hver fjerde uke, så de er jo rimelig godt kjent med meg etterhvert....
Takk :-)
Ja, så langt er nok ikke jeg kommet enda..Så rekker nok ikke å få tatt blodprøver før onsdag.....Så krysser fingre for at jeg allikevel kommer et stykke på vei mot bedring
Er ikke stort annet å gjøre, egentlig
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
Om prøvene dine er tatt utpå dagen etter at du har tatt Levaksin, så sier de omtrent ingenting..... Når du går til spesialist så husk og si at prøvene er tatt utpå dagen etter at du har tatt Levaksin, slik at h*n ikke tror at prøvene er tatt på korrekt tid og uten Levaksin.
Jeg ville fått tatt nye prøver klokken åtte så fort som mulig, og da FØR du tar Levaksinen.
Da ville jeg bedt om at de tok
FT3
FT4
TSH
anti-TPO
TRAS
Ferritin
D-vitamin
B12
Hei igjen..
Da har jeg vært hos ny lege. Ikke udelt positivt, men heller ikke hakkande gale. Det som er er jo det at jeg låser meg totalt og klarer nok ikke å formidle alt jeg ønsker.
Men han var enig i at de prøveresultatene fra tidligere nok kunne være misvisende da jeg hadde tatt levaksin før de ble tatt.
Han tok nye blodprøver, Men TRAS prøve ville han ikke ta og jeg fikk ikke sett hva som var krysset av på fordi jeg kom så fort inn til prøvetaking.
Nå ringer han meg om en uke. Foreløbig skal jeg fotsette på den doseringen jeg er satt på av fastlegen.
Utover det så er det ikke så mye å fortelle. JEg ble kjempedårlig når jeg kom hjem og tok levaksinen. Eter en stund begynte jeg å svimle og å kaldsvette.
Kvalm og elendig..
Det er gått over nå da.
Traff min datter i Søgne og hun bemerket de store vikene jeg har fått i håret. Har ikke sett henne på en stund da hun er en travel opptatt ung kvinne med studier og små barn, og når jeg ikke orker kjøre ut til henne så går det tid i mellom hver gang.
Bare sånn en liten oppdatering fra meg.....:-)
-
Vet ikke om jeg skal le eller grine nå. Fikk melding fra fastlegen min hvor det sto :"Hei, den ultralyd du tok av halsen viste at du jar hatt en betennelse i skjoldbruks kjertlen. Ikke tegn til noget farligt. Håber det går bedre mhp med denne og formenellers må du ta kontakt. Ja og det fortalte jeg ham sist jeg var der om at jeg hadde hatt en betennelse i kjertelen .. Hvorfor kan de ikke bare høre etter... argh.. Nå ble jeg frustrert altså. Savner gamle legen min veldig kjenner jeg. Han lyttet i hvertfall ...
-
Sitat:
Det som er er jo det at jeg låser meg totalt og klarer nok ikke å formidle alt jeg ønsker
Noen ganger når jeg skal til lege bruker jeg flere dager på å innimellom fundere over hva jeg ønsker å formidle. Så skriver jeg det ned, hvert punkt etterhvert som jeg kommer på det. Før var det et ark, nå har jeg en telefon hvor jeg kan skrive ned notater: spørsmål, ønsker om blodprøver, få forklaring på hva ting betyr, resepter som skal fornyes, henvisning til spesialist osv. Om du går helt i lås når du skal til legen kan det å ta med en venn, kjæreste eller ektefelle være en god løsning. Det er også forskjell på leger. Noen er gode på å gi oss varme og trygghet, andre er temmelig blottet for at denne delen av jobben også er viktig. Da kan det å finne en fastlege med denne varmen og tryggheten være en god løsning hjerte1
-
Ja Vgdis, detmgjorde jeg nå også. Hadd med et helt A4 ark skrevet ( ikke fullskrevet) hadde også med meg liste over medisiner jeg bruker og selvfølgelig tidligere prøveresultat. De to siste fikk jeg levert, men ikke det første...Nåja kanskje en annen gang...:wink: Det er ikke sagt at ting skal være lett
-
Hei igjen alle sammen
I dag fikk jeg svar på de prøvene som var tatt forige onsdag og trenger kanskje litt hjelp til å tyde dem
S-fritt T3 (3.1 - 6.8 - 2.6
S-fritt T4 (11.0 - 22.0) 19.1
S-Tsh (0.30-4.2) 6.0*
Andre prøver som ble tatt -
s-tras (0.00-1.8 <0.9
S-b12 ,kobalami (150-700) 158
Ble ikke tatt anti tpo denne gangen
ble jo tatt en del andre prøver, men vet ikke hva som kan være relevant her
Ferritin ble ikke tatt..
Det som er at jeg nå fikk beskjed om å ta levaxin 125 microgram hver dag nå til nye prøver tas om ca 4 uker
Videre fikk jeg respet på B12 vitaminer
Hva mener dere om disse tallene .....
Virker som jeg får mer opplysninger her enn hos noe lege, skjøænt jeg er litt surrete for tiden så selv om jeg har lest mye her inne klarer jer ikke å absorbere så mye flau1
desverre ..........
-
Ble disse prøvene tatt om morgenen så nær klokken åtte som mulig og uten at du har tatt Levaksin?
Slik jeg leser prøvene dine, så er stoffskiftet ditt for alt lavt, spesielt at FT3 er så lav, faktisk UNDER referanseområdet, sier at kroppen din har langt fra nok av stoffskiftehormon.
FT3 er det virksomme hormoner, altså det alle kroppens celler trenger. At FT4 viser bedre tall, betyr null og niks, fordi FT4 (som er det Levaksin gir deg) bare er et for-hormon som må omdannes i kroppen til det virksomme hormonet FT3.
Optimalt dosert på Levaksin så skal TSH ligge mellom 0,5 0g 1,5 og FT3 og FT4 skal ligge helt øverst i referanseområdet (for noen av oss så må FT4 godt over referanseområdet for at man skal ha det greitt, jeg trivdes for eksempel best med FT4 mellom 27 og 30). Din TSH skriker etter mer medisin fordi kroppens celler ikke får det den trenger.
Fordelen med og gå på naturthyroid (Erfa/Armour/Thyroid-S) er at disse er laget av frysetørret skjoldbruskkjertel fra gris og da får man alt det en frisk skjoldbruskkjertel produserer, også FT3 slik at kroppen ikke trenger og slite med og omdanne alt FT4 til noe kroppen kan bruke.
For mitt vedkommende, bare etter fire år på Levaksin, så var det en helt fantastisk følelse og kjenne hvordan "spindelvevet" i hjernen raknet, hvordan alle mine kognitive egenskaper markert bedret seg, og ikke minst hvor mye bedre nattesøvnen ble.
Din B12 er veldig lav, en typisk konskvens av for lavt stoffskifte. Med en så lav måling, ville jeg nok foreslått at du fikk B12 som injekson i stedet for bare tabletter for og få opp nivået kjapt.Injeksoner er helt vanlig når B12 blir veldig lav. Lav B12 har mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte, slik at du som helt klart har for lavt stoffskifte vil få forverret symptomene siden B12 også er lav.
Jeg mistenker at også d-vitaminer og ferritin kan være lavt hos deg.
Om du har økonomi til det, så ville jeg på det varmeste anbefalt deg og bruke dr.Øverbye. Der kan du også få resept på naturthyroid om du ønsker det + han ser ikke bare på blodprøver, og jeg skal nesten garnatere at han ALDRI ville fjernet stoffskiftemedisinen til en autoimmun stoffskiftesyk pasient fordi EN måling viste at stoffskiftet var litt for høyt. Kort sagt; du kommer til en lege som VET hva lavt stoffskifte er, og han har som mål at pasientene skal ha det så bra som mulig selv med stoffskiftesykdom.
-
Pingvinen... prøvene ble tatt utpå dagen, men fastende og uten levaksin. Takker for svaret. Dere er en flott og kunnskapsrik gjeng her inne.ja jeg har saktens økonomi til å bestille time i arendal... får bare prioritere litt
-
Slik hormonene i kroppen virker, så vil det iallefall være slik hos meg at:
TSH synker til lenger ut på dagen jeg kommer
det vil si at din TSH var enda høyere klokken åtte
FT3 og FT4 stiger utover dagen.
Det vil si at din skremmende lave FT3 var enda lavere klokken åtte, og din FT4 også var lavere da.
For mitt vedkommende er det ingen klar formel for og rekne ut hva som skjer, men ene gangen tok jeg blodprøver hos legen klokken halv ni og så ble jeg innlagt på sykehus akutt på ettermiddagen og klokken tre tok de nye blodprøver. På den føreste morgenprøven husker jeg at FT4 var 22,6, men klokken 15 et eller annet var den steget til 31,4........
Jeg fikk råd tidlig her inn om og søke skikkelig hjelp for stoffskiftet.
Jeg brukte laaang tid på og bestemme meg for og gjøre det, både av økonomsike grunner men også fordi et legebesøk i Arendal tar for meg innpå ti timer (lang reisevei) og det er slitsomt for en syk kropp. Men jeg ser jo at den ekspertisen jeg møter det, helt klart er verdt det, og det er derfor jeg er så ivrig på at andre også skal få skikkelig hjelp.
Det er som jeg sier, jeg er ikke det mest ondskapsfulle vesenet på jord, men du og du hvor mange ganger jeg har ønsket at enkelte trebukker av noen forstokkede "jeg driter i hvordan du har det, det er sikkert psykisk fordi blodprøvene dine er ikke sååå gale-leger" skulle blitt tvunget til og leve i en stoffskiftesyk kropp i minst et halvt år før de i det hele tatt fikk lov til og fortelle oss at vi ikke kan ha symptomer......
-
Jeg blir bare helt matt jeg over at leger ikke vet mer i dag.........og at det er mange som egentlig ikke bryr seg......
Er ikke ondskapsfullt å være ærlig om sannheten
Blir egentlig litt skremt av slik likegyldighet og uvitenhet blant legestanden......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bestemor
Jeg blir bare helt matt jeg over at leger ikke vet mer i dag.........og at det er mange som egentlig ikke bryr seg......
Er ikke ondskapsfullt å være ærlig om sannheten
Blir egentlig litt skremt av slik likegyldighet og uvitenhet blant legestanden......
Hei Bestemor vink11
Enig med deg. En kan bli helt matt av ukunnskapen som rår. Selv fulgte jeg min mor for ca. førti år siden da hun først fikk høyt stoffskifte. Skjelving på hendene og høy puls ble tolket som psykiske problemer, og hun ble satt på medisin for dette. Jeg husker ikke (heldigvis) hvor lang tid det tok før det egentlige problemet ble oppdaget, men jeg husker godt at hun aldri kunne tilgi legen for at han hadde satt henne på en medisin hun ikke trang og som hun ble avhengig av :mad:
Det som er enda verre er at da jeg fikk lavt stoffskifte (ca. 30 år seinere) var fortsatt legenes kunnskap om stoffskifte lik null. Jeg tror aldri jeg har hatt maken til bakoversveis som jeg fikk da dette gikk opp for meg.
Ser i postene at dere snakker om dr. Øverbye. Og du sier vel også at du har mulighet til å konsultere ham. Du har ingen betenkningstid når det gjelder dette. Hvis du skal gå til ham en stund er det bare å bestille med en gang. Han er dessverre pensjonist snart. Jeg ble skikkelig lei meg da jeg hørte dette. Han er den beste legen i Norge (etter min mening).
Han (de, han har en flott kone som hjelper ham på kontoret) er genuint opptatt av pasientene, og er ikke redd for å tale legestanden midt i mot. Han er heller ikke besatt av mammon. Det er en kjempeegenskap spør du meg.
Lykke til, Bestemor, jeg ønsker deg alt godt hjerte1
-
Stiller spørsmål jeg. Vet ikke om jeg ga burde finne annet et delforum . Om så er, da kanskje bare dele tråden og sette dette innlegget et annet sted. Har lest ganske mye her inne. Skal ikke påstå at jeg forstår alt da, men lurer på dette med binyrene blant annet. For 5-6 år siden ble jeg innlagt,på sykehus med smerter i ryggen. Den gang fant de atmjeg hadde cyster på begge. Ble sjekket ut ganske godt følte jeg. Innkludert døgn urin. Det var ikke noe urovekkende og jeg måtte bare leve med det. Nå begynner jeg å få smerter i ryggen igjen... ikke uutholdelige , men de er der. Kan dette da ha sammenheng med stoffskiftet? Fikk konstantert leddgikt i 2009 , ingen i familien har det. Forstår at det kan ha en sammenheng med stoffskiftet eller har jeg misforstått? Sist men ikke minst, støtt og stadig dukker det opp uforklarlige små sår..(ikke kviser) har det noe sammenheng Nå har jeg ganske mange i pannen og forstår ilke hvordan slikt kan dukke opp sånn uten videre.Er det noe forklaring?