-
Ny på forumet, mast meg til levaxin, hva nå?
Hei.vink11
Jeg er en kvinne på 41 år, som i lengre tid har slitt med diverse symptomer som går både på kropp og humør. Pga av att form og humør bare har blitt verre og verre de siste årene, bestemte jeg meg for å gå til legen i vår. Det jeg hadde i tankene da var hormonforstyrrelser i forhold til overgangsalder/PMS, blødningene ble stadig lengre og hyppigere.
Da jeg fikk tilbake prøvesvarene var det stjerner på alle kolesterol prøvene, folat var helt på grensa og FT-4 var merket med stjerne. Folat og proteintotal er nå merket med stjerne (malabsorsjon?). Legen ringte meg og ville gi meg kolesterol medisiner, og nevnte ikke de andre prøvene.
Min mor hadde kreft i skjoldbruskkjertelen for mange år siden, så jeg ble litt nysgjerrig på disse prøvene og begynte å lese om emnet. Og ble helt satt ut, jeg kjente jo igjen alle disse symptomene som er listet under lavt stoffskifte. Krevde nye prøver inkl. Anti-TPO. Fikk henvisning til spesialist også, og har tatt flere prøver og funnet frem gamle prøver tatt for mange år siden, men stoffskiftet er ikke lavt nok for legen. Fin ultralyd også.
Fikk mast meg til å prøve Levaxin, og fikk resept på 75 mikrogram og beskjed: -Håper du ikke blir for høy nå da! Jeg har oppfattet at man skal starte forsiktig, og begynte derfor bare med halv tablett. Følte meg bedre første uken, men så synes jeg det var med det samme gamle igjen.
Tok tabletten om morgenen en halv time før mat, men ble veldig løsmaget av den. Forsøkte å ta den en time etter mat, og det går veldig bra. Det jeg har lagt merke til er mindre smerter i hendene og halvert mensperiode. Har brukt Levaxin i to mnd nå. Legen ville ta nye prøver etter bare to uker, som viste litt nedgang. Skal ta nye prøver denne uken.
Mye diabetes i familen, samt leddgikt, b12 mangel og vitiligo. Har hatt svangerskapsforgiftning 3 ganger. Legen ved sykehuset her vil bare følge med til TSH blir >10. Kortisol og cøliaki test negativ.
Får ingen diagnose, men er laaaangt fra i form, bruker en uke på å gjøre det jeg gjorde på en dag før. Risikerer jeg å forbli udiagnostisert pga av at jeg maste meg til behandling selv? Hva gjør jeg videre?
Slik er prøvene mine:
Prøve →
Dato ↓ |
TSH
(ref. 0,27-4,2) |
S-FT4
(ref. 12-22) |
S-FT3
(ref. 3,1-6,8) |
anti-TPO
(ref. >35) |
| 2001 |
3,6 |
9,3* |
- |
- |
| 26.05.2005 |
0,51 |
14,0 |
4,7 |
54* |
| 30.05.2005 |
0,13 |
13,0 |
- |
57* |
| 16.09.2005 |
0,2* |
14,0 |
4,6 |
70* |
| 20.12.2005 |
0,5 |
13,0 |
4,4 |
58* |
10.06.2013
kl 09:00 |
2,58 |
11,0* |
- |
- |
24.06.2013
3,01 |
10,0* |
3,6 |
51* |
21.08.2013
Volvat
kl 20:00 |
3,0
(ref. ?) |
15,8
(ref. ?) |
4,3
(ref. ?) |
800*
(ref. >100) |
10.09.2013
3,1 |
11,0* |
3,9 |
41* |
19.09.2013
3,04 |
10,0* |
3,7 |
- |
03.12.2013
kl. 09:00
(Etter to uker med 37,5 mcg /Levaxin) |
1,98 |
13,0 |
4,0 |
36* |
Hilsen Ante
-
Sv: Ny på forumet, mast meg til levaxin, hva nå?
Har legen laget en opptrappingsplan for Levaxin med deg? Hvis du står for lenge på en så lav nybegynnerdose, kan du risikere å bli enda sykere. Dersom du ikke har hjerteproblemer, bør du tåle å starte rett på 50 mcg og øke jevnt og trutt hjerte1
-
Veldig enig med Vigdis; for lav dose Levaksin gjør deg verre.
Jeg blir like forbløffet (og forbannet) hver gang jeg leser om eller treffer leger som er så opphengt i at TSH skal over 10. Selv om jeg ikke anser meg som ondskapsfull skulle jeg ønske at leger ble tvunget til og kjenne hvordan det er og være stoffskiftesyk.:mad:
Når du tar blodprøver, så må du passe på og ta de klokken åtte om morgenen (eller så nær det som mulig) og uten at du har tatt Levaksin. Nivåene forandrer seg gjennom døgnet og riktig resultat får du bare om alle prøvene tas om morgenen.
Levaksin inneholder laktose; om du reagerer på Levaksin med løs mage, kan det kanskje være intoleranse mot laktose?
Min yngste sønn hadde heller ikke nok "feil" på blodprøvene, men fikk likevel starte på medisinering spesielt siden han tross alt deler mine gener. Han ble satt på 60 mcg Levaksin daglig, men trappet opp etter mitt råd slik at han slapp og bli for dårlig. Selv ble jeg umiddelbart satt på 100 mcg Levaksin da min hypothyrose ble oppdaget for flere år siden. Merket ingen problemer i det hele tatt, selv om blodprøvene viste at jeg måtte gå ned i dosering seks uker senere.
Om du har en lege som ikke kan mer om stoffskiftet enn at han vil vente til TSH er over 10, så ville jeg, om jeg var deg, sett meg om etter en annen lege.
-
Heivink11
Takk for svar.
Legen har ikke nevnt noe om opptrappingsplan av Levaxin.
Lactoseintoleranse kan jeg godt ha ett snev av, har familiemedlemmer med både lakstoseintoleranse og melkeallergi.
Men drikker aldri melk på tom mage, drikker dessuten sjelden ren melk, går oftest i skummet surmelk med meg.
Fikk svar på prøver tatt etter 8 uker på 37,5 mcg/Levaxin, og verdien har heller blitt dårligere ser det ut som:
S-FT4 11 ref. 12-22
S-FT3 3,6 ref 3,1-6,8
TSH 2,52 ref 0,27-4,2
Anti-TPO 46 ref >35
Såååå, venter jeg til legen tar kontakt, eller trappe forsiktig opp selv og be om nye prøver om seks uker igjen.
Føler for øvrig at jeg er i litt bedre form etter oppstart med Levaxin,
men det har jo også vært rolige dager og lite stress etter jul.
Ante
-
Nei, sitt aldri og vent på legen! Ta kontakt, vær den handlende part! Om du selv tør å ta ansvar for egen helse, trapp opp. Vanlig vedlikeholdsdose på Levaxin ligger fra 100-300 mcg. 300 er ikke så vanlig, men fra 100 og oppover er ikke unormalt. Jeg lå på 150 mcg. Så du har litt igjen før du er der hjerte1
-
Fikk faktisk tilbakemelding fra legen etter hvert. Fikk beskjed om å øke til 75mcg tre dager i uken og halv tablett, dvs. 37,5 mcg de andre fire dagene.
Det blir 375mcg i uken. Jeg økte selv før jeg fikk svar fra legen, fra 37,5 mcg til 3/4 av 75 mcg, altså 56,25mcg, det har gått greit, men det blir litt mere en legen sa;393,75 mcg pr uke.
Hvorfor skal man ta ulik dose i løpet av uken?
Fikk svar på noen andre prøver også, men vet ikke hvilken betydning de har?
S-ph 7,37 ( ref: 7,35-7,44)
S-Ionisert kalsium 1,20 (ref: 1,15-1,32)
S-Ion.kalsium (7.40) 1,17 ( ref: 1,15-1,32)
Ante
-
Leger tror at siden halveringstiden for Levaksin er så lang, så har det ingenting og si hvordan man fordeler dosen gjennom uken. Jeg, og mange andre med meg, har derimot erfart at det beste er og ta så lik dose som mulig hver dag for og få minst mulig symptomer.
Jeg ville nok rent personlig valgt og gå på 50 mcg 6 dager i uken og 75 mcg den 7.dagen, eller om du har 25 mcg tabletter 3 dager med 50 mcg, 1 dag med 62,5 mcg, 2 dager med 50 mcg og 1 dag med 62,5 mcg.
Uansett; dosen din er enda lav, så du må nok snart øke den igjen til f.eks. 75 mcg hver dag.
-
Hei
Nye prøvesvar i dag, etter seks uker på 0,56mcg Levaxin pr dag.
Lite endring i FT4 og FT3, TSH har gått ned, men Anti-TPO har steget.
Spent på hvordan legen tolker dette, og om jeg får tilbakemelding på å øke.
Formen er ikke helt på topp, fryser mindre heldigvis. Følte meg best de første
ukene etter økning, for så å føle at formen er nesten like dårlig som før igjen.
S-FT4 12 ref. 12-22 (11 for seks uker siden)
S-FT3 3,6 ref 3,1-6,8 (3,6 for seks uker siden)
TSH 1,68 ref 0,27-4,2 (2,52 for seks uker siden)
Anti-TPO 58 ref >35 (46 for seks uker siden)
Ante
-
Etter de siste prøvene fikk jeg beskjed om å øke til 75mcg Levaxin daglig. Fikk etter noen dager litt hjertebank, kortvarig men intens hodesmerte og varme spesielt i ansikt. Litt ubehagelig og ble litt engstelig for overdosering. Men blodprøvene tilsier ikke at jeg er overdosert?! Trapper opp litt saktere og ser om det går bra. Føler egentlig ikke så stor endring på formen. Har perioder med ubehag i halsen, kjenner noe. Ser at FT3 ikke steg etter siste doseøkning. Er det normalt at anti-TPO stiger etter oppstart med Levaxin?
Ante:?
-
Husk at kroppen nedregulerer alt som avhenger av stoffskiftehormoner når man har for lite av det. Når amn så begynner å tilsette stoffskiftehormoner kan det ta tid "å kjøre igang" maskineriet igjen. Dermed kan man få kortvarig "overdosering" uten at det på noen måte er for høy dose på litt lengre sikt.
At anti-tpo stiger er ikke vanlig, så jeg vil tro at det er tilfeldeig, eventuelt at du reagerer på laktosen i levaxin. Du kan eventuelt be om å få prøve laktosefri levaxin, det finnes.
Har du fått testet din d-vitamin? D-vitamin, sink og magnesium er viktige co-faktorer for opptak og omdannelse av levaxin til fT3.
Lykke til.
-
--------------------------------------------------------------------------------
Medlem siden:Jan 2014Sted:VestlandetAlder:41Meldinger:5
Hei:|
Nye prøvesvar i dag, etter 16 uker på 0,75 mcg Levaxin pr dag.
S-FT4 12 ref. 12-22 (12 for 16 uker siden)
S-FT3 3,8 ref 3,1-6,8 (3,6 for 16 uker siden)
TSH 1,39 ref 0,27-4,2 (1,68 for 16 uker siden)
Anti-TPO 58 ref >35 (58 for 16 uker siden)
Lite endringer på blodprøver, men legekontoret sier der ser fint ut.
Jeg merker at formen er bedre enn før jeg fikk prøve Levaksin,
men det går litt opp og ned, mye øresus, tør hud, trøtt og fort sliten.
Skulle gjerne sett at jeg ble enda bedre. Får vel tilbakemelding fra legen i løpet av uken,
spent på om legen mener jeg kan øke mere.
Ønsker alle en God Sommer!
Ante
-
Flott at du føler deg bedre!
Du har jo utslag på antistoffer (og skal derfor ha diagnosen "autoimmun tyreoiditt") og få behandling deretter. Jeg mener å ha lest et sted at i første tid etter oppstart av behandling (første året?) kan man ikke se på TSH, men må justere dosen etter symptomer og forbedring av disse. Min mening er at TSH stort sett er ubrukelig uansett. :cool:
-
Hvis ikke du føler deg fin, skal du heller ikke slå deg til ro med at legekontoret sier at prøvesvarene er fine. Retningslinjer for behandling av lavt stoffskifte i Norge, sier at TSH skal være mellom 0,5 og 1,5, og FT4 i øvre del av referanseområdet. Din FT4 (og FT3) er fortsatt lave, og det forteller at du trenger en høyere levaxindose.
Når det er sagt, er min erfaring at det ofte kan være vanskelig å finne noen sammenheng mellom blodprøveverdiene og allmentilstand. Jeg har, på to forskjellige tidspunkt, hatt identiske prøvesvar, men følt meg henholdsvis veldig bra og veldig dårlig. Antistoffene kan ha en betydning for formen, likedan stress og binyrefunksjon. Når en del av hormonsystemet krangler, blir belastningen på de andre delene større, så det er ikke uvanlig at folk med lavt stoffskifte også har slitne binyrer som kompliserer tingene.
Mitt råd er at du ber legen om å få øke dosen enda noe mer, til du får en TSH rundt 0,5, og ser om det virker positivt på formen din vink3
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Flott at du føler deg bedre!
Du har jo utslag på antistoffer (og skal derfor ha diagnosen "autoimmun tyreoiditt") og få behandling deretter. Jeg mener å ha lest et sted at i første tid etter oppstart av behandling (første året?) kan man ikke se på TSH, men må justere dosen etter symptomer og forbedring av disse. Min mening er at TSH stort sett er ubrukelig uansett. :cool:
Tiltredes. Å kun se på TSH er som å tro at så lenge at bensinpumpa virker så fungerer bilen prikkfritt.... Les: man vet ikke engang om at bensinen kommer fram til forgasseren. Men selvfølgelig er det vanskelig å vite hva som er symptomer på for lite hormoner og hva som er andre ting i starten. Jeg anbefaler deg å lage en symptommånedsbok. Der bør du notere hva som var symptomene dine da du fikk starte på medisin, og så gjøre opp status og sammenlikne ved jevne mellomrom. I starten bør det være ganske ofte. Minst en gang i måneden, eller hver gang du tar prøver.
Det at man skriver ned sånne ting, og for hvert "statusmøte med deg selv" de endringene man merker i forhold til oppstarten gjør det lettere å huske hvordan det egentlig var. Og å se hva som blir bedre, om det stopper og om det henger sammen med doseendringer.
Her er to eksempler fra mitt årsoppgjør - ultimo 2012 sammenliknet med mai 2010:
| Symptomer jeg så opprinnelig (mai 2010): |
Status ved utgangen av 2012 |
| Betennelse i armene (underarmene og nedsiden av hendene) – vender tilbake om vinteren (nov - mai). Hatt i ca 5 år? Kommer periodevis ellers også, men ikke i samme grad som om vinteren. |
Har ikke opplevd dette i 2012 |
| Hender som dovner om natta fra håndleddet og ut. Verre ved mekanisk påvirkning i løpet av dagen før ... Natten etter bruk av dykkedrakt eller krampeholding på dyna om natta fordi jeg fryser. Tidvis annenhver natt og tidvis mer sjeldent. Hatt i ca 3 år. Kommer og går. Dovner/fryser også i langfinger+ringfinger høyre hånd på dagtid av og til uten noen åpenbar grunn til det. Siste år. |
Har ikke opplevd dovning i 2012. Fryser mindre, men de to-tre siste fingrene på høyre hånd kan være kaldere enn venstre fremdeles. Tror dette er et tegn på at jeg er lav. |
For meg er altså dette en inspirasjon til ettertanke og en liste jeg kan ta med til legen. Selvfølgelig er det ikke sikkert at de sammenhengene jeg tror jeg ser ER sammenhenger, men med en form for dokumentasjon er det iallfall lettere å få en lege til å høre.
-
Sv: Ny på forumet, fått levaxin, hva nå?
Tusen takk for svar.:)
Legen meldte meg i dag og sa at prøvene nå er normale,
og at jeg skal fortsette på 0,75mcg, og ta nye prøver om 3 mnd.
S-FT4 12 ref. 12-22 (12 for 16 uker siden)
S-FT3 3,8 ref 3,1-6,8 (3,6 for 16 uker siden)
TSH 1,39 ref 0,27-4,2 (1,68 for 16 uker siden)
Anti-TPO 58 ref >35 (58 for 16 uker siden)
Kjenner ikke legene til følgende?:
#Referanseområder og behandlingsmål
Målet for behandling med tyroksin er at pasienten skal føle seg frisk. Spesialistene har kommet frem til at under behandling bør TSH og Fritt T4 ligge i følgende område:
TSH: 0,5–1,5 mlE/L
FT4: fra midtre til øvre del av referanseområdet#
I tillegg har jeg prøver fra 2005 som viser TSH ned mot 0,13, FT4 på 14 og FT3 på 4,7.
Synes jeg i vertfall burde få prøve å nå disse tallene som jeg hadde da.:?
Litt frustrert:mad:
Ante
-
Bytt til Thyroid - og legen med det samme
Heisann
Jeg har lest tråden din nå - og jeg blir ikke bare litt frustrert :!:
Kan du bytte fastlege?
Viktigere enda; bytt til en annen medisin.
Du har fått løs mage av Levaxin, hodesmerter, hjertebank oa;
og du har tålmodig fulgt legens anvisninger i doseringer...; så -
når har du prøvd nok?
Selv fikk jeg bare hodepine av Levaxin - og siden det samme med Liotyronin (syntetisk T3).
Jeg måtte kutte ut - og gikk så uten noensomhelst stoffskiftemedisin i ca et år.
I slutten av 2009 kom jeg (som deg i januar då) inn på Forumet her.
For første gang leste jeg at det fantes annet enn syntetisk T4 og T3;
Thyroid
jeg ba legen om og skrive ut resept og søknad til legemiddelverket (står om i min tråd).
Jeg skal her bare gi deg en sammenligning* på syntetiske Levaxin og naturlig Thyroid:
de som er aktive her på forumet - i år, etter år, etter år, etter år, etcetera, etcetera;
la meg si det slik: de bruker ikke mye Levaxin comp1
Jeg kjenner noen få folk som har brukt Levaxin i årevis - de har så mange andre sykdommer...
og jeg tror de i tillegg lider av Stockholmsyndromet;
for jeg forstår ikke hvorfor de ellers skulle være så faste i troen på syntetisk T4.
Det er bare trist og se ..
Om legen vil fortsette og holde deg på barnedosen han foreskriver nå -
eller sette deg opp-opp-opp i dose, så syns jeg du bør tenke på om:
du er villig til og forsøke i enda flere måneder i det syntetiske løpet...:?
* finnes selvfølgelig maaaaaange flere, men det kan du lese om på Forumet
-
Prøver som blir tatt TSH FT4 FT3 Anti-TPO
25.06.2014 1,39 12 3,8 58* (Etter 16 uker med 75mcg/Levaksin)
15.10.2014 1,94 12 3,5 70* ( 75mcg/Levaksin)
Nye prøvesvar i dag, mon tro om jeg får øke dosen nå og om jeg får noen diagnose?
Ante:?: