-
Kostråd for multiallergiker
Epikrise fra sykehuset der jeg nå har fått to nye diagnoser
alvorlig underernæring og
multiallergiker, glutenallergi/cøliaki.
Jeg hadde visst slått ut på hvete, egg, kumelk, hasselnøtt, torsk og soyabønner.....:| Høyest på nøtter (kuttet ut alt av nøtter i sommer og opplevde mye, mye mindre magesmerter), men også melk og hvete er markert med stjerne (har ikke klart og finne referanseområdene her, bare at om man slår ut på IgE så sjekkes det mot de nevnte allergenene).
-
Sv: Kostråd for multiallergiker
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
alvorlig underernæring
Ja, det bliver spændende, hvordan de kan forklare den, samtidigt med at du sætter alt den mad til livs, som du vitterligt spiser hver dag, oven i det hele, endda så næringsfyldt mad, som den du spiser. Hvis jeg spiste det du spiser, ville jeg (med garanti!) veje 1½ hundrede kg.
Jeg vil alligevel gerne opfordre dig til at forlange en test for æggehvide og æggeblomme særskilt for sig, idet det virkelig er overordentlig sjældent, at folk er allergiske over for æggeblommer, men begynder at undgå hele æg, og dermed går glip af vigtige næringsstoffer, som findes i æggeblommer. I dit tilfælde tæller enhver kilde til næring højt, når der er så meget som ellers skal cuttes pga. diverse allergier.
Ellers tror jeg, at det ligner faktisk "hypermetabolisme", dvs. højt stofskifte der ikke er thyreoideahormon-betinget, og som sagtens kan have været udløst af, dengang i fortidens endnu uerkendte allergier. Bare de er mange nok, og evt. også tiltagende i antal, kan det sætte kroppen i en tilstand af total autoimmun krig, hvor kroppen hele tiden forsøger at bekæmpe alt for mange allergene på en gang. Det bliver virkelig interessant at se, hvad de får ud af det hele. Lægerne altså.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
og så skal jeg visst til en ernæringsfysiolog etterhvert.
Så må vi håbe, at det ikke er en fedtforskrækket ernæringsfysiolog, som elsker flerumættet plantefedt og som ikke kan lide lavkarbo. Krydser fingre.
-
Takk Anisa hjerte1
Det stod faktisk hønseeggehvite jeg hadde utslag på :oops:
-
hjerte1 masse klemmer til deg
Hvis du har utslag på glutenallergi har du vel rett til refusjon på det du spiser i stedet for brød?
-
Ikke så enkelt Vigdis.
Det kreves påvist cøliaki ved gastroskopi for og ha rett til grunnstøtte.
Men har man glutenallergi bør man kutte ut gluten i kosten, og da vises ikke cøliaki ved gastroskopi......
-
Skummelt at legene ikke har sett sammenhengen med symptomene og medisinene! Trodde det var det minste de kunne forholde seg til, symptomer fremkalt av medisiner foreskrevet av dem....
At det er det reneste lotteri å få en lege som ser og skjønner er ille og nesten en trussel mot velferdssamfunnet.
Når vi må gå til det private for å det hele tatt ha mulighet til å få adekvat hjelp!
-
Årets julebakst er i gang!
I dag laget jeg karamellstenger med tagatesse som søtning og sjokolademakroner med sukrinmelis som søtning.
I morgen, om jeg er i form, blir det sitronpinner.
Blir en utfordring dette året og lage julekaker/godteri siden jeg prøver og unngå sukker/karbohydrater, mel/gluten, eggehviter og nøtter/mandler.
Blir nok noe for noen, noe for andre og noe for alle.
Har kikket litt på glutenfrie kokebøker, men ikke funnet "min" kokebok enda.
Såvidt jeg skjønner etter og ha lest masse på nettet, så bør jeg fjerne helt fra kostholdet mitt
hvete/gluten (noe som allerede er fjernet)
alle kumelk-produkter (som allergiker er det protein i melk jeg reagerer på og ikke lactose/melkesukker)
all dypvannsfisk (og mange reagerer på alle typer fisk/skalldyr)
alt av nøtter/mandler/peanøtter
alt som inneholder eggehvite (og jeg spiser mye egg)
soya (rører det ikke så det er ikke noe savn)
I tillegg har jeg begynt og mistenke at svinekjøtt ikke er bra; ender opp med dårlige dager med mye leddvondt og "syk" følelse i kroppen opptil tre dager etter at jeg spiser svinekjøtt)
Men når jeg i tillegg skal holde karbohydratene under 25 pr dag, begynner dette og bli riktig komplisert.
I tillegg må jeg holde kaloriene oppe fordi jeg trenger hvert gram for ikke og gå ned mer.
Jeg har funnet kokebøker/oppskrifter som er uten alle matvarer jeg reagerer på, men da er de i stedet fulle av karbohydrater.
Likeledes så baserer lavkarbobøker seg på fete meierivarer, mye egg og mye nøtter/mandler.
Noen av dere som har kommet over kokebøker/blogger/oppskriftsider som tar hensyn til alt?
Setter stor pris på tips!
Har purret på legen på sykehuset fordi jeg ser at jeg kommer til og trenge hjelp om jeg skal fjeren alle varene på listen over og samtidig holde karbohydratene nede, mens jeg får i meg nok av alt kroppen trenger i store nok doser.
-
Har du hørt om makrobiotikk? Det er et kosthold og en livsstil. Les litt om det her: http://macroliv.com/macro.html
Ellers kan du google det, og se hva du finner.
-
Takk for linken. Hadde ikke hørt om makrobiotisk mat, så jeg googlet og leste og fant dette
"macrobiotics mener at visse matvarer skaper balanse når det forbrukes. Disse matvarer er i hovedsak ubehandlet og består av frukt og grønnsaker, fermenterte soyaprodukter, bønner, hele korn, sjø grønnsaker, nøtter og frø. Disse er de matvarer som grunnleggende makrobiotisk mat er basert på.
Michio Kushi anbefaler at grunnleggende makrobiotisk måltid bestå av 30 prosent hele korn, 40 prosent grønnsaker, 10 prosent bønner og belgfrukter, 5 prosent miso suppe og de resterende 15 prosent frukt pluss diverse.
Når matlaging, bruker 3 deler vann til 1 del hele korn. Steam, steke eller wok grønnsaker. Kok bønner og belgfrukter og legge til korn eller bruke som en siderett. Serveres miso suppe i 1-cup porsjonsstørrelser ved oppløsning 1 ss. miso i 1 kopp varmt vann. "
kilde:http://www.prgmea.com/12/2012/01/gru...otisk-mat.html
Dietten, som basic er vegansk eller vegetearisk, er fettfattig og fiberrik, og består av alt for mye karbohydrater for meg, i tillegg til at den baserer seg på korn, soya og nøtter, som jeg ikke kan ha.
Jeg er alvorlig undervektig selv om jeg spiser nær innpå 4000 kcal pr dag, noe som gir meg ikke mer enn ca 25-30 karbohydrater. Min hovedkilde til energi er nettopp fett siden jeg ikke kan ha mer karbohydrater pga diabetesen.
Bønner og linser gir blodsukkerstigning selv om stigningen er senere enn i f.eks. korn.
Jeg har type 1 diabetes som MÅ reguleres med kostholdet siden kroppen min ikke blir enig med seg selv hvordan den skal forholde seg til insulin.
Intressant og lese om, men dessverre ikke noe for meg.
-
Interessant å høre. Har en søster som er fullstendig overbevist om at hvis alle hadde fulgt den livsstilen der, ville man ikke hatt noen fysiske eller psykiske plager. Hun har levd med denne livsstilen i noen år nå, og tror det er sannheten og livredderen for alle. Hun tror man kan spise seg frisk fra kreft og allergier og alt. Hun var superallergisk mot katt og pollen, og er ikke det lengre, og hun sier selv hun er mer opplagt og mer stabil.
Jeg kan ikke så mye om sånt, og lever forholdsvist som den vanlige normann, men har skjønt at mat påvirker en del, selv om jeg har vanskelig for å gjøre noe med det...
-
Nej, der findes vel ingen absolut-diæt som vi alle må følge for at ha optimal helse. Spiste jeg fx soja, kunne jeg jo aldrig lave andet end at ligge syg og fryse på sofaen :roll: Der går ca. 20 minutter fra jeg har indtaget soja til jeg ligger ned og er til absolut ingen nytte. Nødder ødelægger slimhinden i min mund, så nej tak ...
Man må opfinde en masse selv, som du sikkert gør i forvejen, kære Pingvinen ... Du må vel ha kød fra andre firbenede dyr end grise etc., vildt fx? Og rigeligt af det. Med æggeblommer på.
Jeg krydser fingre for at Øverbye eller et andet klogt hoved meget snart finder en løsning, der funker for dig :!:
hjerte1 Nielsigne
-
I dag har jeg for alvor startet med kostomlegging.Måtte lese meg litt opp og planlegge litt hvordan jeg skal lage mat uten gluten, eggehvite, melk og melkprodukter som smør, ost, rømme, fløte,etc, mandler,nøtter og peanøtter, soya og soyaprodukter + torsk og lignende fisker.
Konstruerte knekkebrød av sesamfrø, linfrø, salt, husk, vann og oregano og laget opp ei skål med majones.Begge deler smakte godt!
Har spist litt mindre enn vanlig, bare 3000 kcal i dag, men dette skal nok gå seg til etterhvert.
Middag er det minste problemet fordi der er det bare og unngå saus de gangene jeg bruker melkeprodukter og heller ha på litt hjemmelaget salsa eller evt sjy.
Det største problemet er og finne alternativer til småmåltid som jeg stort sett småspiser på hele tiden for og klare og få i meg nok mat. Så langt har det vært en del oster eller lapper/vafler eller omelett"kakestykke" og også noe kjøtt og salat/grønnsaker, men mesteparten av dette går jo ut når meierivarer og eggehvite forsvinner. Helt fram til i sommer var nøtter en viktig del av småmåltidene mine, men de er jo også utelukket nå.
Har bestilt denne http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8202313678 og håper på noen fornuftige tips der.
-
Smoothie av fet kokosmelk og eggeplomme da? Kanske litt kakaopulver og litt søtning? Jeg hadde brukt bær, men der må jo du være forsiktig. Smoothie på kokosmelk og eggeplomme er overraskende godt. Går sikkert an å smake den til med vanilje og kanel/kardemomme og litt søtt og drikke den luka også.
-
Ja, dette må virkelig være en utfordring, Pingvinen. Jeg som følte at det var vanskelig å legge om til glutenfritt i begynnelsen:roll:
Men det går seg nok til skal du se, det handler jo mye om å bryte vaner, og å finne oppskrifter med mat som man liker, og kan leve med hele tiden.
Har du søkt litt på veganske oppskrifter? Der er det ofte en del ingredienser med for mange karbohydrater for din del, men også mange oppskrifter med linser, som har lav GI.
Jeg tenkte på vegan, for det er ikke bra med for mye kjøtt heller vel? Siden mye kjøtt gjør kroppen "sur".... Ikke lett dette her altså!
Jeg pleier av og til å skjære opp agurk, gulrøtter og stangselleri i staver, som jeg oppbevarer i en boks i kjøleskapet. Og så lager jeg en sånn Maarud dip pose, og blander med yoghurt istedenfor rømme. Kan du bruke laktose fri yoghurt naturell? Ellers så finnes det sikkert masse "dipper" som du kan bruke.
Da har du i alle fall noe som du kan småspise på utover dagen:)
Det blir veldig spennende å se om du begynner å legge på deg, når du nå har kuttet ut det som du er allergisk mot. Tarmen trenger nok tid på å reparere seg, men jeg håper du får en rask bedring!
-
Ja, og så en ting til ... for meg var glutamin noe av det som virket VIRKELIG bra for å gjenoppbygge tarmslimhinnene. Om det samme gjelder for deg vet jeg selvfølgelig ikke. Men iallfall så er den amminosyra virkelig viktig for tarmhelsen. Den finnes det mye av i bindevev, skinn og brusk. Så kraft fra kraftbein, og spesielt de kraftbeina som gir "gealtinvirkning" (oksehale er virkelig bra sånn) var veldig bra for meg. Vi kjøpte masse oksehale og lagde "grytesupper". Heller ingen ulempe at det er billig mat.
Sånn som legen min forklarte det så vil et skikkelig stygt allergi-/intoleransepanel ofte ikke vise hva som er problemet - bare AT noe er et problem. Fordi det gjerne vil være 1-2 matvarer som "utvider" passasjene ut fra tarmen. Og da kommer også andre partikler igjennom og når kroppen finner "for store" fremmedlegemer utenfor tarmen ute så skapes allergi/intoleranse og betennelser. Så hans tanke var å fjerne "alt" sånn at man får friskne til og tarmslimhinnene lukke seg tilbake til normale åpninger. Og så forsøke matvarene en etter en. Fordi mange av dem kan være harmløse eller til og med viktige&bra bare man får holdt det som hamrer hull borte.
-
Olivenolje er kanskje et alternativ i en del sammenhenger? Da jeg levde melkefritt, lagde jeg masse fiskesupper, oksehalesupper etc med mye olivenolje i. Avocado om du tåler det? Guacamole http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/guacamole er nydelig som sauserstatter til både fisk og kjøtt. Den kan også brukes til dip og pålegg sammen med andre ting. hjerte1
-
Sitat:
for meg var glutamin noe av det som virket VIRKELIG bra for å gjenoppbygge tarmslimhinnene
Når jeg tenker etter, så har smgj helt rett i at suppe eller gryte kokt på kraft er det beste for en skadet tarm. Rå grønnsaker er vel og bra, men man må kunne fordøye de. Det tok en stund før jeg kunne spise salat eller rå grønnsaker, uten at jeg fikk problemer med oppblåst mage og rumling under min egen kostomlegging. Men det tok ikke så lang tid før det gikk greit.
-
Takk for tips! hjerte1
smgj; har funnet meg en kaffismoothie som er veldig god; kald kaffi, eggeplomme, linfrø-olje og kokosmelk.
Jeg bruker stort sett og lage middager som kokes over lang tid på kraftige kjøttbein, hale inklusive. Lager jeg "kjappe middager, liker jeg og bruke kraften jeg har kokt på slike kjøttbein som basis for sauser/supper.
knokkel; om man har kumelk-allergi så er det melkeproteiner man reagerer på og de finnes i alle melkeprodukter. Har man laktose-allergi, så er det melkesukkeret man reagerer på, og da kan man bruke laktosefrie produkter eller for noen; holde seg til f.eks. syrnede produkter som rømme.
agurk, gulrot, stangselleri, etc har relativt lite kalorier, og jeg trenger kalorier, det er derfor jeg hele tiden spiser for og klare og få i meg nok kalorier.
Har ingen tester som viser noe om avocado, men kan ikke spise mye av det før jeg blir kvalm. Er veldig glad i guaccemole, så jeg spiser det av og til.
Jeg vet jeg burde spise mindre kjøtt sånn rent ernæringsmessig (+ at blodprøver viser jeg har en hel del urinstoff i blodet; et typisk tegn på for mye proteiner i kosten), men hva skal jeg gjøre når alt annet enn rent kjøtt og ren fisk er det som er karbofritt? Blomkål og broccoli spiser jeg en hel del av, men 200 gram er grensen for hva blodukkeret mitt takler (drøyt 6 karbohydrater), og 200 gram blomkål/broccoli gir for lite kcal til at jeg blir mett/ikke mister enda mer vekt.
Tidligere spiste jeg mye nøtter, men de kuttet jeg tvert i sommer. Frem til nå har jeg spist ganske mye av lapper/vafler, ost og egg i forskjellige varianter, men det kan jeg heller ikke ha lenger. Fete supper/sauser har jeg også hatt som en viktig del av kostholdet mitt, men når meierivarene forsvinner, blir det straks litt vanskeligere.
Jeg har alltid vært veldig glad i fisk, men nå skal jeg være forsiktig med det også. Etter hva jeg leser meg frem til, så vil ca halvparten av de som reagerer på torsk, også reagere på tilsvarende fisker/dypvannsfisker. ca 30 % av de som reagerer på torsk, reagerer ikke på fjellørret eller laks, men jeg aner jo ikke hvilken kategori jeg tilhører. Skalldyr har jeg alltid reagert med diarè noen timer etter at jeg har spist, men siden jeg er så glad i det, har jeg spist et skikkelig skalldyrmåltid et par ganger i året og heller godtatt at jeg blir oppblåst, får vondt og har diarè resten av natten.
Reker i lake har jeg aldri reagert på (men jeg spiser heller ikke like store mengder av det som jeg gjør om vi har et skikkelig reke/krabbe-måltid).
Det rare er at jeg har ikke typiske allergisymptomer (utslett, kløe, øyne, nese), jeg har i stedet problemene knyttet til mage/tarm/fordøyelse (leser at også smerter i ledd/muskler kan forekomme, så kanskje er det også en reakson) og har etter hvert blitt vant med at jeg alltid har vondt/har problemer, så jeg har derfor ikke mistenkt enkelte matvarer.
Gluten reagerer jeg så konsekvent på hver gang jeg har spist f.eks en meljevnet saus, at det visste jeg at uansett hva en blodprøve viste, så likte ikke kroppen min og nøtter har jeg alltid visst at for mye nøtter, spesielt hasselnøtter, ga meg kløe i munn/hals, hosting og harking og også sterk kvalme, men 6-8 paranøtter har jeg ikke reagert på og heller ikke mandler. Jeg sluttet med dem rett og slett fordi jeg fikk høre av min mor som har hatt flere operasjoner der de har fjernet litt og litt av tarmen (hun har ca 20 cm igjen) at nøtter kunne lage "tette" passasjer og føre til betennelse/irritasjon. Jeg tenkte som så at om jeg kuttet alt av nøtter/mandler en periode og fikk mindre smerter, så var det nok slik at min tarm også hadde problem med og få nøttene gjennom systemet.
Bønner og linser er jeg glad i, men forutenom blackeyebean-salaten min er det små mengder jeg kan spise for og unngå blodsukkerstigning. Selv om GI er lav, så stiger blodsukkeret jevnt og trutt over flere timer og ender ofte opp mellom 12 og 19 fem seks timer etter et måltid der bønner/linser er hovedingridiensen.
Er et puslespill, men jeg skal nok få det til!
-
Kan du spise quinoa? Det er glutenfritt og metter:-) Er det noen proteinpulver du kan tåle? Vet det selges på proteinpulver på iherb basert på kjøtt. Obs så nå at du ikke kan ha får mye protein.
-
quinoa virker omtrent som bønner/linser; gir sen blodsukkerstigning. I tillegg syntes jeg det smakte gresselig lite godt :roll:
Er vanskelig og komme over 3000 kalorier når så mange matvarer er fjernet. I dag har jeg fått i meg 2862 kalorier og 32 karbohydrater/89 protein. Krysser bare fingrene for at nå når jeg ikke spiser mat som trigger immunforsvaret mitt, så vil det være nok kalorier.
-
Anbefaler deg en skje kokosolje i forbindelse med hvert måltid. Du får opp fett mengden i maten og det kan også blandes med stavmikser i kaffe og te (da varianten uten kokossmak) da høyner du fettinnholdet i maten og spiser dermed mindre protein. Kokosolje er i tillegg bra for tarmen din. Kan du spise glee? Det selges på iherb og er fettet i smør som er skummet av bunnfallet (proteinene). Søk og les om det og vurder om det er noe du kan spise. Ellers er det lurt å drysse olivenolje og kokosolje over det meste du spiser nå for å øke fettprosenten i måltidet ditt. Hvis jeg finner lure oppskrifter skal jeg tipse deg. Synes du er kjempetøff og alltid positiv. Etterhvert håper jeg du kan introdusere endel av disse matvarene i kosten din igjen.
-
Tusen takk for tips og gode ord Blondie hjerte1 Jeg blir glad for alle tips og muligheter!
Jeg bruker cocosa i kveldsteen min; kaffien om morgenen har jeg hatt fløte i tidligere (klarer ikke olje i der). Kaffismoothien jeg drikker på ettermiddagen er kaffi, kaldpresset linfrøolje, eggeplomme, kokosmelk, ei bittelita klype søtt (sukrin) og isbiter. Ellers drikker jeg vann, men har nå kjøpt meg noe farris også.
Jeg prøver og blande inn fett der jeg kan; i dag hadde jeg hjemmelaget majones med litt hvitløk og en finhakka tomat på grønsakene til middagen (vi hadde hjemmelagede kyllingnuggets) siden jeg hadde laget vanlig saus til de andre.
Ghee har jeg faktisk ikke tenkt jeg kan bruke; har brukt det tidligere, men tenkte at ghee er jo klarnet smør, og smør skulle jeg ikke ha. Prøvde og google litt, men fant ikke så mye annet enn at
"Melk finnes i creme fraiche, fløte, ghee, kasein, kaseinat, kefir, kesam, kjernemelkpulver, kulturmelk, laktalbumin, melk, melkeprotein, melkeproteinisolat, melkepulver, melketørrstoff, myse, myseproteinisolat, mysepulver, natriumkaseinat, ost, ostepulver, rømme, skummetmelkpulver, smør, tørrmelk, yoghurt, yoghurtpulver, biola, cultura, danonino, piano duo, H-melk, lettmelk, ekstra lettmelk, skummet melk, surmelk, kefirmelk, sjokolademelk, kakao, vaniljekrem, vaniljesaus, fløteis, iskrem, yoghurtis, karameller, sjokolade, sjokoladepålegg og fløtekarameller. "
og så fant jeg denne
"Hvordan lese en etikett for en melk-diett: Pass på å unngå matvarer som inneholder noen av følgende ingredienser:
kunstig smør smak
smør, smør fett
kasein
kaseinater (ammonium, kalsium, magnesium, kalium, natrium)
ost, cottage cheese, rømme
krem
vaniljesaus, pudding
ghee
hydrolyserte (kasein, melkeprotein, protein, whey, whey protein)
lactalbumin, lactalbumin fosfat
lactoglobulin
laktose
melk (derivat, protein, tørrstoff, malted, kondensert, fordampet, tørr, hel, lav-fett, nonfat, skummet)
nougat
rennet kasein
rømme
rømme tørrstoff
myse (delactosed, demineralisert, protein konsentrat)
yoghurt "
Og her står ghee listet opp. Fillerern.
Tenkte som så at jeg skal være streng med meg selv i tre måneder (med unntak av julaften da jeg vil ha litt rotmos til pinnekjøttet) og så teste ut en og en ting, veldig forsiktig, for og finne ut om jeg kan tilbakeføre en del til dietten min.
Tror jeg ikke får helt nok næring i meg, fordi epilepsien er plagsom nå, og jeg føler meg som noe katten har dradd med inn.
Skal bli flinkere til og ha supper stående slik at jeg kan få i meg en kopp suppe nå og da, og dermed forhåpentligvis lure i meg litt mer næring.
Jeg konstruerte noen godbiter også, men tenkte meg ikke helt om og brukte 70 % sjokolade, og den inneholder jo både melk og litt soya.... Skal lage dem med kakaonibs neste gang. Lærer vel etterhvert.
3 ss cocosa extra virgin smeltes
50 gram sjokolade 70 % smeltes i oljen
100 gram kokosmasse
100 gram sesamfrø
50 gram solsikkekjerner
15 dråper romessens
1/2 dl tagatesse
Alt blandes i olje/sjokoladeblandingen og settes på bakepapirkledd stekebrett med ts. Det blir 50 kaker av denne oppskriften. Begge brettene stekes samtidig på 150 grader varmluft 15 minutter og avkjøles på brettet. Kjeksene er nesten flytende når de tas ut av ovnen. Jeg satte brettet ut (fem minus) en times tid, men jeg vil tro både fryseboks eller kjøleskap over natten vil gjøre det samme. De helt stive sjokoladekjeksene oppbevares i tett boks i kjøleskapet og smaker nydelig (etter min smak iallefall) Hver kjeks inneholder 1 karbohydrat.
Kjeksene ble så gode at om ikke gjengen min hadde visst at jeg endelig hadde noe godteri jeg også kan kose meg med,så hadde de nok spist hele boksen min. Nå er det ingen som rører den, med mindre jeg tilbyr. :lol:
-
Det finnes noen melkefri sjokolader, men de innheolder sannsynligvis andre ting du bør holde deg unna, frykter jeg... Jeg maser fælt om den oksehalen, kjenner jeg... men det er altså fett og gelatinrikt kjøtt. Så en suppe eller kraft laget på dette kjøttet vil ha mye fett i krafta. :)
Håper at magen din blir bedre.
-
Jeg har funnet melkefri sjokolade, men den er basert på soya, og det er jo iallefall ikke bedre....
Jeg bruker stort sett bare hjemmelaget kraft kokt på kraftige okseben og/eller oksehale både som basis for supper, sauser og også gryter, men vil prøve og bli slik bestemor var; alltid ei suppe klar.:mrgreen:
Akkurat nå står Hellstrøms melkefrie blomkålsuppe klar, men jeg valgte vekk reker og brukte i stedet kjøttrester. Har heller ikke curry i den, siden jeg nyser som en tulling av det.
-
Hei, det finnes melkefri sjokolade som ikke er basert på soya. Den er også sukkerfri, søtet med xylitol. Det er solsikkelecitin i den da. Den er fra Plamil og kan kjøpes på helsekostforretninger, samt en del Meny butikker. xx8
-
http://lovelyliller.com
I denne bloggen vil du finne noen tips og råd du kan bruke. Mye av dette er det nok dessverre litt mye karbohydrater i, men jeg tror du kan finne noe du kan bruke. Om ikke annet vil du få tips og ideer av å lese der. Synd du ikke kan bruke ghee akkurat nå. Men det er kanskje blandt de første tingene du kan innføre når du har levd strikt en stund?
http://lovelyliller.com/vaffeltrang-...av-giveawayen/
Her har du vaffeloppskrift du kanskje kan bruke? Sesamfrømel fra vanlig helsekost er kjempekjekt for deg å ha i hus.
-
Tusen takk for tips om melkefri sjokolade Karatekid hjerte1
Tusen takk for linken Blondie hjerte1
Jeg setter utrolig stor pris på tipsene dere gir meg hjerte1
Oppskriftene der så virkelig fristende ut, og med litt forandringer skal det nok gå og få ned karbohydratene i noen av rettene iallefall.
Ble ganske så inspirert til og teste ut forskjellige ting. Jeg vet jo at jeg kan, men det føles så merkelig ut og ikke ha meieriprodukter eller egg i maten. NoEgg inneholder mye karbohydrater (1"egg" =2,2 karbohydrater) i forhold til vanlige egg (0,3), så jeg vil prøve tipset om og male opp linfrø og legge dem i vann 10 minutter for deretter og bruke "slimet" som dannes. Har også kjøpt hjem havremelk, rismelk og kokoskrem for og teste ut hva jeg kan bruke/tåle/unngå blodsukkerstigning.
Det er som de sier; veien blir til mens man går.:mrgreen:
I morgen skal vi til Arendal fordi jeg skal til kontroll hos øyelegen. Skal innom helsekosten og shoppe litt da tenker jeg. Sesamfrø og linfrø har jeg til nå malt opp selv her hjemme (har en egen liten kaffekvern jeg bruker til dette), men skal skaffe meg både arrowrot, sesammel, bokhvetemel og melkefri sjokolade.
Siden hele dagen går i morgen får jeg ikke hentet pakken min som venter meg på posten; ei ny ladning med varer fra Kinsarvik. Jeg legger igjen 12-15 000 i året der, + alt jeg handler fra iherb, helskostbutikker, etc. Fordelen er jo at jeg allerede har et rimelig godt utvalg av glutenfrie varer i huset, så da er det erstatninger for eggehvite og meieriprodukter som krever litt kløkt.
Guttungen min som nettopp var hos dr. Øverbye har fått litt opplæring i glutenfri mat her på kjøkkenet, og så pakket jeg ned flere "halvfabrikata"-pakker til ham (han reiser i morgen tidlig), der alt det tørre til f.eks. glutenfrie boller ble lagt i en pose med oppskriften klistret på. Han fikk også med seg litt glutenfrie supper, glutenfritt mel og så videre. Gav ham også en del tips for og hindre at han spiser gluten f.eks. på vei hjem fra byen, på besøk, kafèer, etc. Virker som det hele er litt lettere for ham nå som det virkelig har sivet inn hos ham at han må forandre hva han spiser. Jeg vet så altfor godt hvordan det er når man plutselig skal måtte forandre på dietten slik; og siden jeg måtte forandre først (diabetes/ketogen kost), kan jeg være til litt hjelp nå.
Kjennes godt og kunne hjelpe og ikke bare ta imot hjelp hjerte1
-
Har vært på helsekosten og hamstret inn en hel del ting og tang, fant cocosa chili til og steke i; blir spennende og prøve den. Til mer jeg tenker og leser, så tror jeg at jeg kommer til og gå for noe a la Paeolo/stenalderkost men uten meierivarer og nøtter. Så vidt jeg skjønner er det en egen retning innen Paelo som ikke bruker meierivarer fordi, "i gamle dager" var det ikke melk, fløte, youghurt, smør, etc i kostholdet. Ved og velge en allerede etablert retning slipper jeg og finne opp hjulet på nytt, men kan bare tilpasse det til mitt kosthold; spesielt med tanke på karbohydratene. Nøtter er jo en viktig del av Paelo, men også der finnes det alternativer som gresskar/solsikkekjerner, pinjefrø, etc. Eggeplommer kan jeg jo fremdeles bruke og så vil jeg som sagt teste ut linfrø"slim" i stedet for eggehvite og i ytterste nød kanskje prøve NoEgg
Begynner og ane hvor jeg skal gå, og det er en deilig følelse!
Leste en del på denne siden http://paleomat.com/hva-er-paleo/ i går kveld
-
Både paleo (defineres vanligvis som melkefritt, men med smør) og Primal Blueprint (Meierivarer etter personlig toleranse) kan brukes som søkeord for å finne mat uten å måtte finne opp hjulet helt fra bunnen av.
Så godt at du har funnet en "skikkelig" øyelege som både ser og tenker!
-
Dagen etter en reise er jeg alltid rimelig elendig, så i dag har jeg stort sett sittet og surfet på nettet.
Denne siden likte jeg godt http://paleodietlifestyle.com/catego...-diet-recipes/
Mye info og tips og masse oppskrifter og praktiske råd. Noen av dressingene der skal jeg garantert lage en av de første dagene.
Klarte og snike meg rett over 3000 kcal i dag; 28 karbohydrater, 130 protein og 254 fett.
Prøvde havremelk for første gang i dag.
Når jeg ikke er i form, elsker jeg og lage maten i stekeovnen. Entrecote i skiver (fant et stykke til halv pris i butikken i går; oksekjøtt er i grunnen best når det går ut på dato) ble lagt i en cocosa smurd langpanne sammen med sopp i båter. Var raus med rosèpepper og brukte også litt salt. Hadde på havremelk, hjemmelaget oksekraft (jeg fryser kraften ned i isbiteformer slik at jeg lett kan bruke kraft de gangene alternativet hadde vært buljong; i dag brukte jeg fem terninger kraft) og litt rødvin for og balansere havremelken som var litt..søt?... i smaken.
Laget meg blomkålris med pinjekjerner stekt i den nye cocosa chilien jeg kjøpte (og den er kruttsterk; savnet rømme for og dempe brannen) og kokte poteter, gulrøtter og kålrot til de andre. Vi var alle enige om at havremelken nesten minnet om fløte i smaken, og at middagen var kjempegod.
Brukte havremelk i desserten også; minutt-is.
Minutt-is er fløte og frosne bær kjørt på full hastighet ett minutt i foodprosessoren sammen med f.eks. litt sitronsaft eller evt søtning. I dag prøvde jeg altså med havremelk og frosne bær + en dasj sitronsaft. Smakte helt ok, og jeg er lykkelig over og kunne spise is fremdeles:mrgreen: Havremelken inneholder noe mer karbohydrater enn fløte, men det kan jeg balansere med mengden jeg bruker.
I morgen må jeg lage meg mer knekkebrød; jeg synest det er lettere og få i seg noen knekkebrød med hjemmelaget majones med vårløk og f.eks. røkt ørret om morgenen, enn og prøve og finne andre alternativ; er ganske kjedelig slik.
Jeg bruker diett.no aktivt og har også lagt ut oppskrifter der f.eks. "knekkebrød for multiallergikere" og "kaffesmoothie". En kaffesmoothie er et lite måltid i seg selv på 275 kcal.
Har tatt opp okse-bibringe fra fryseren som skal bli til middag i morgen, og hvis formen er der skal jeg også koke opp salsa og lage opp flere hjemmelagede nuggets. Det er også kommet spørsmål fra minsten min om jeg kan lage glutenfrie boller (bollene blir ganske flate, men smaker visst like godt alene som med pålegg i følge gjengen; har ikke smakt dem selv).
Selv om jeg av og til nesten føler en aldri så liten sorg over mat som plutselig er forbudt, så går det stadig bedre. Jeg har alltid vært glad i både og lage og spise mat, og nå blir det jo en hel del ny mat og lage fremover.:mrgreen:
-
Med din store interesse for og erfaring om matlaging under det som mange vil kalle håpløse forhold - og i sær det at du får til "kosemat" under sånne begrensninger fikk meg til å tenke... Hva om du tok kontakt med Lille Måne forlag og hørte om de kunne være interessert i å utvikle en lavkarbokokebok for de som "ikke tåler noe"? Du har jo erfaringen og det er fryktelig mange som faller av lavkarbo på grunn av de problemstillingene som du har møtt og overfunnet...
Melkefrihet/eggfrihet og nøttefrihet fører jo til veldig store begrensninger innen matlagingen..
Du kan jo så mye her som ville lette veien for mange andre!
Og den sorgen... den kjenner jeg også. Mmmmmm.... hvetebakst! Men så tenker jeg... 15-18 ÅR med bihulebetennelse... borte!
-
Godt kæmpet, Pingvinen xx8
Bare husk, at der kan være tilsat planteolie i nogle mælkeerstatninger (og så er det lige hvilken, mener jeg :roll: )
Det er en kæmpefin ide at lave en bog med så specielt et emne.
hjerte1 Nielsigne
Man kan lave sin egen havremælk, hvis man vil http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2...t.php?id=28962
-
Så deilig med oppskrift på hjemmelaget havremelk; da blir det hjemmelaget heretter.:mrgreen:hjerte1
Ser jo helt klart at det er behov for ei kokebok der maten er "normal" (altså uten et tonn dyre og spesielle tilsetninger, og ikke helt fremmed for ganen), men foreløpig har jeg ikke energi til og ta på meg et slikt prosjekt....men jeg noterer hele tiden ned hva jeg gjør siden teflonhjernen min har en tendens til og glemme ting + at det da er lettere og foreta små endringer neste gang jeg lager det, så kanskje med tid og stunder når jeg blir bedre?
Leser at de med intoleranser, altså ikke en allergi som skaper immunologiske reaksjoner i kroppen, skal bli bedre allerede etter en måned når maten de reagerer på er fjernet fra kostholdet, men vet ikke hvor lang tid det vil ta når det er allergier. Ser flere plasser at de nevner at matvareallergier kan føre til undervekt og lekk tarm, men en lekk tarm ville vel blitt oppdaget under koloskoien/gastroskopien jeg tok i sommer?
-
Det er nok ikke mulig å se en lekk tarm. Vi snakker stadig om hull i tarmen, men det er ikke så bokstavelig. Det handler mer om mikroskopiske hull som sørger for en protein lekasje. Disse proteinene lekker ut i blodbanen uten at de spaltes tilstrekkelig. Slik jeg forstår det er det i utgangspunktet en matvare som som trigger tarmen til å lage disse hullene, feks gluten. Når gluten har irritert tarmen lenge nok begynner andre proteiner å lekke uspaltet gjennom disse hullene. Fordi disse proteine er så store trigger de en immunrespons og allergier oppstår. Så da kan man feks si at det som i utgangspunktet var en glutenallergi utvikler seg til en multiallergi. Årsaken er at proteinene er så store og uhåndterlig for kroppen at de oppfattes som noe fremmed. Igjen selv om jeg snakker om stor så er det fortsatt på mikroskopisk nivå.
-
Takk for en grei forklaring! hjerte1
Gluten har jeg ikke spist på nesten tre år (annet en og annen gang der jeg har spist meljevnet saus), men nøtter, som jeg reagerte kraftigst på i matvarescreeningen, har jeg spist mye av helt til jeg sluttet helt med det i sommer. Jeg har prøvd med mandelmel et par ganger etterpå, men ender opp med oppblåst mage og har skikkelig vondt, så jeg er nesten sikker på at en screening av mandler ville vist det samme som nøtter.
Melkeprodukter som smør, fløte, rømme, kesam, ost, etc har jeg også spist mye av alltid, men spesielt mye de siste årene. Kumelk var det jeg reagerte nest-mest på testen.
Gluten som jeg selv hadde oppdaget for lang tid siden gav meg oppblåst mage, smerter og diarè, var nummer tre på listen av det jeg reagerte på.
Eggehvite, peanøtt, soya og torsk har jeg også slått ut på, men ligger rundt øvre referanseområde der.
Hva som har gjort at det har blitt multiallergier, er ikke godt og si, men jeg har blitt testet for alle disse matvarene som 12-åring og da har jeg ikke slått ut på noe (men da var det prikktest på ryggen og ikke blodprøver som nå).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det er nok ikke mulig å se en lekk tarm. Vi snakker stadig om hull i tarmen, men det er ikke så bokstavelig. Det handler mer om mikroskopiske hull som sørger for en protein lekasje. Disse proteinene lekker ut i blodbanen uten at de spaltes tilstrekkelig. Slik jeg forstår det er det i utgangspunktet en matvare som som trigger tarmen til å lage disse hullene, feks gluten. Når gluten har irritert tarmen lenge nok begynner andre proteiner å lekke uspaltet gjennom disse hullene. Fordi disse proteine er så store trigger de en immunrespons og allergier oppstår. Så da kan man feks si at det som i utgangspunktet var en glutenallergi utvikler seg til en multiallergi. Årsaken er at proteinene er så store og uhåndterlig for kroppen at de oppfattes som noe fremmed. Igjen selv om jeg snakker om stor så er det fortsatt på mikroskopisk nivå.
Vil bare si at enkelte mener (ikke alle) at gluten er i en særstilling for å trigge kroppen til å sende ut zonulin ("sesam, sesam, åpne større baner i tarmveggen"-hormonet). Andre matvarer trigger ikke i samme grad denne virkningen (iallfall ikke kjent ennå) og noe av det som en del forskere tror kjennetegner cølkiaikere er manglende evne til å "få bort" zonulinet raskt nok til å unngå lekkasje av annet etter å ha fått i seg gluten. Teorien er da at man baner vei for multiintoleranser/multiallergier - og autoimmunitet... i mye større grad enn hos vanlige mennesker.
Her er mer info om dette. Det finnes papirer også men jeg foretrekker lekmansspråket til disse bloggerne...
http://blog.cholesterol-and-health.c...onulin-is.html
http://fooddemocracy.wordpress.com/2...d-you-yes-you/
http://www.wheatbellyblog.com/2012/0...rists-delight/
http://www.wheatbellyblog.com/2012/1...mps-dont-have/
http://wholewheatworld.wordpress.com...and-the-gut-3/
http://doccarnahan.blogspot.no/2013/...very-that.html
Det "alle" sier er jo at vi vet om gluten, det kan også være andre... Og det stemmer iallfall med den forenklede forklaringen vi får. Uansett. Glutenholdig mat er ingen nødvendighet og for oss med disse autoimmune diagnosene vil jeg vel si at argumentet for å utelate glutenholdig mat av "føre var"-prinsippet er høyt.
-
Anbefaler deg å bruke dette produktet
http://m.iherb.com/Now-Foods-Real-Fo...oz-624-g/10572
Her har du helt finmalt linfrø som ikke jeg har sett i Norge. Der har vi kun knuste. Det kan brukes på samme viset som vann et av det bløtlagte hele frøene. I mange henseende trenger du mindre eller ingenting fiberhusk når du bruker dette. Sammen med sesamfrømel og malte solsikkefrø blir dette en type knekkebrød som virker mindre grove for å ha litt variasjon.
-
Sitat:
- Jeg har hørt at linfrø kan inneholde blåsyre. Jeg spiser cirka én spiseskje per dag i frokostblandingen min. Er dette helsefarlig? undrer en av brukerne av Matportalen.no.
Maks to spiseskjeer per dag
Birgitte Paulsen ved Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet tar ballen:
- Det er riktig at linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid = HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre, påpeker Paulsen, og forklarer videre:
- En til to spiseskjeer av hele linfrø per dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare, ifølge Livsmedelsverket i Sverige.
http://www.kk.no/862530/froene-du-ik...ise-for-mye-av
Det er veldig stor forskjell på knuste linfrø og hele linfrø. Jeg har lett på nett, jeg vet jeg la ut en svensk lenke her på forumet tidligere, hvor man ble advart mot å spise for mye knuste linfrø. Men finner ikke igjen lenken. Jeg ville vært veldig forsiktig med et høyt inntak av knust linfrø. Jeg brukte det mye før, nå unngår jeg det, den svenske artikkelen gjorde meg bekymret. Fiberhusk (Psyllum, loppefrø) kan kjøpes mye billigere i store kvanta på IHerb.com enn i norske helsekostbutikker hjerte1
-
Jeg pleier alltid og ha mye Husk og mye JBKM i skapet; akkurat nå står det nesten fem store pakker Husk og rett over tre krukker JBKM. Disse er med i mange av mine kjøkkeneksperimenter. Linfrø brukes hovedsaklig i knekkebrødene mine ( 125 gram sesamfrø, 75 gram linfrø, 1/4 ts salt, 1 toppet ss Husk, 2 1/2 dl kaldt vann og et raust dryss med oregano over før jeg steker dem), så jeg får iallefall ikke for mye linfrø i meg slik jeg spiser nå.
Jeg har ikke våget meg på baking av kaker/brød/boller enda, men fikk en del tips i voksentoppens allergikokebok, selv om oppskriftene der inneholder for mye karbohydrater til at jeg kan bruke dem rett uten videre.
Gubben skal til byen i morgen og da vil jeg få ham til og gå innom helsekosten og kjøpe mer Cocosa Pure (en opprydding i skapet viser at jeg har 6 krukker extra virgin, men er tom for Pure), Havrefløte, Mandeldråper og så er jeg veldig i tvil om jeg skal gå for Odense Erlet (kan brukes som vanlig kremfløte) siden den er basert på palmeolje?
Ble litt glad da jeg oppdaget at mandeldråper ikke inneholder mandler; det betyr at jeg kan lage falsk marsipan til og ha i delfiakaken dette året; kan ikke spise det selv, men da kan både han med mandel/nøtte-intoleranse (han er ikke testet siden han har kjempeangst for leger og spesielt blodprøver, men etter og ha blitt mer og mer allergisk (rennende nese, røde, klende øyne, pusteproblem, sår i munn, etc) kuttet han nøtter og mandler for nesten et år siden og allergien ble plutselig ikke et problem lenger) og han med gluten-intoleranse (blir dårlig/får diarè/magesmerter av små mengder gluten, men har ikke fått påvist cøliaki ved gastroskopi) kose seg!
Ha en fin søndag alle sammen hjerte1
-
Pratet med ernæringsfysiologen som jobber i samme bygg som dr. Øverbye, og fikk 2 dobbeltimer hos henne samme dag som jeg skal til dr. Øverbye, 11.februar. Hun mente jeg trengte så lang tid fordi vi hadde et puslespill foran oss :lol:
I går laget jeg gele av sommerens rips, i dag skal jeg lage falsk marsipan (uten nøtter/mandler og gluten) + glutenfrie havrekjeks. Alle disse tre tingene skal i årets delfiakake som står høyt på ønskelisten hos "ungene" mine. Er nesten rart og prate om dem som unger siden vi skal feire 30-årsdagen til eldstemann på julaften :roll: men de er unger uansett hvor gamle de blir.
Tror søren jeg har begynt og reagere på rødvin også :mad:
Hadde et lite glass i går, og allerede etter et par små slurker begynte jeg og bli tett i brystet, hovnet opp og blødde i ganen, begynte og nyse/få rennende nese og ildrøde, kløende hovne øyne.
Eneste jeg fikk i meg i går som jeg ikke bruker daglig er nettopp rødvin, så da mistenker jeg den.
I dag er jeg fin igjen, bare sår i brystet etter og ha vært så tett/hostet så mye.