Det er rigtigt, at der er mest "vand" i vinterkål, men... jo
finere snittet til at begynde med, desto mindre forskel mellem sommer- og vinterkål til formålet.
Man kan også sylte kål i større stykker, ved at stampe groft skåret kål og overhælde den med lidt kogt og afkølet
saltvand, på samme måde som man ellers
mælkesyregærer næsten alle grøntsager, og frugt. Alle disse hjemmeprodukter vil få nøjagtig samme ernæringsegenskaber som surkål.
De smager simpelthen VIDUNDERLIGT... mælkesyrede (land)agurker, eller rødbeder, eller blomkål, bare en blanding af forskellige grøntsager inkl. gulerødder og/eller grønne bønner, fennikel osv.. Man kan tilsætte en
lille tørret chilifrugt og/eller et par fed hvidløg, almindeligt løg i kvarter, efterårets
dildskærme, eller bare dildfrø eller fennikelfrø, eller lidt kommen (for dem der har problemer med luft i maven). Man kan også mælkesyregære rødbedesaft eller andre grøntsags-/frugtsafte. Mælkesyregærede sveskeblommer smager simpelthen guddommeligt. Der er hundreder af muligheder.
Søgeord kan være:
mælkesyregæret, saltsyltet, saltgæret dvs. syltning
uden eddike. På norsk:
melkesyregjæring av grønnsaker.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Smgj, jeg bruker et merkelig kjøkkenredskap etter farmor til å safte og knuse kålen. Det er av tre. Og minner litt om redskap afrikanere bruker til å knuse ting. Har ingen ide hva farmor brukte det til, vi knuser tyttebær og blåbær med denne klubba. Den går ikke i stykker!
Jeg tror du taler om en
Holzstößel (
Stampfer aus Holz ?), på tysk. Det er et redskab der ligner en
pistil til en
morter, altså en forvokset
knuser/stamper. Har helt svedt ud, hvad den hedder på dansk... så længe siden jeg sidst så dette redskab i brug. :oops:
Et eksempel: