Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Hei vink11
Vi smurte én dråpe Nascent Iodine på innsiden av venstre overarm på min bedre heldel. Han har struma, men er ikke medisinert for dette. Altså, han går ikke på noen stoffskiftemedisin.
Etter to timer var jodflekken borte. Jeg tenkte vi skulle bruke «oppskriften» Anisa har skissert med å smøre én dråpe på andre armen etter 24 timer. Men det er vel ikke nødvendig å vente så lenge? Hvordan skal vi gjøre det?
Er det best å smøre på huden, eller er det ok å følge fremgangsmåten på flasken? Der står det 1–3 dråper i vann 3 ganger daglig.
Noen med gode råd og/eller erfaring på dette?
PS: Er det mulig at flekken kan bli mindre synlig hvis t-skjortearmen har ligget og gnusset på flekken? Eller «sitter den fast» på huden etter at den er smurt på? Til sammenligning kan jeg si at jeg smurte samtidig, har hatt genser utenpå, men min flekk er synlig enda. Jeg hadde for øvrig 2,9 i resultat da jeg målte jod i urin tidligere.
Sikke noget! 2 timer?? Det var hurtigt. Det var altså hurtigt. :shock:
Nu ved jeg ikke om det betyder noget for validiteten af resultatet at "hjemmetesten" er udført med Nascent Iodine, idet sædvanligvis bruges 5% Lugol's Solution, til formålet. Alligevel vil 3 dråber af Nascent Iodine (jeg selv om min søn bruger), overhovedet ikke kunne komme i nærheden af "for meget". Skulle det dog vise sig efter nogle dage, at trods Nascent-dråber indvortes, forsvinder flekken alligevel inden der er gået 24 timer og derfor burde man gå lidt op i antallet af dråber, da ville jeg selv skaffe 5% Lugol's Solution (link til
her), for at teste efter, før antallet af dråber øges.
Man har i Japan forsket meget grundigt i jodindtag i forhold til over- eller underdose og
"gennemsnit og median værdier af jod i de japanske urinopsamlinger typisk ikke overstiger 3000 mcg / L (3 mg / L). Ved prøver på 1,5 l urin, som er en forventet 24-timers urinmængde, vil udskillelsen af jod i urinen sjældent overstige 4.500 mcg/24 timer (4,5 mg/24 timer)" (tråden findes
her), så de 1200 mcg jod i 3 dråber Nascent Iodine, kan ikke komme i nærheden af "for meget". Det er ikke sjældent, at en japaner ender dagen med at have spist mad med totalt 50.000 mcg jod, og det eneste som sker er, at de japanske sygdomsstatistikker for befolkningen er de mest imponerende i verden.
En anden måde at teste for jodmangel er døgnurinprøven, men ikke som det sker almindeligvis - bare opsamling af urin og testen, som kommer tilbage med resultat , der i virkeligheden ikke relaterer til andet, end en mængde jod man finder i døgnurin. I forhold til hvad? Derfor ved sengetid
aftenen før dagen for opsamling af urin, anbefales i udlandet, at man indtager en tablet med 50
mg jod. Der skal udskilles igen svarende til
mindst 90% af det indtaget jod, eller op til 97%. Så har man ikke jodmangel, hvorimod alt under 90% ikke bare tyder på, men ER jodmangel.
Jod kan ikke deponeres i kroppen, så der kan ikke være tale om langtidseffekten af for lidt jod i kosten. Det betyder slet og ret at man får for lidt jod tilført med kosten. Hver dag.
Man siger, at struma starter med jodmangel, fordi kirtlen
forøger sit omfang for at udnytte selv de færreste jod-atomer der cirkulerer i kroppen, for at øge mængden af thyreoideahormoner. Derfor er det ikke alle med struma, der udvikler lavt stofskifte idet den forstørrede kirtel udnytter jod til den sidste atom, men det virker ikke i al evighed. Dannelsen af knuder i strumaen, kobles ofte til forstyrrelser i denne vokseproces, fremkaldt oprindeligt af jodmangel... Meget spændende. Jeg mener at have læst at det kan tage flere måneder, endda op til et par år - afhængigt af hvor længe man har haft struma - til den begynder at skrumpe igen. Altså hvis det var jodmangel, der oprindeligt er årsagen til misseren.
Hvad sagde din mand til at blive "testet"? Du er en rigtig god ven! Hvad har I tænkt jer at gøre? kaer1