Kan man si at stoffskifte er normalt bare ut fra TSH?
Hei
Jeg er for første gang her inne fordi jeg lurer på om man kan ha for lavt stoffskifte selvom TSH viser normale verdier mellom 1,4 og 1,6. Har kun en gang blitt målt for T4 (tror det var det) og den var 13, noe annet har ikke blitt målt. Kan man si at stoffskifte er normalt bare ut fra TSH?
Jeg har så utrolig mange av symptomene som blir beskrevet på lavt stoffskifte.
Re: Sliter med å bli gravide
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Bonzo
Uansett jeg tar gjerne i mot tips på hva som var løsningen for dere. Hvor lenge må man regne med å gå på evt. medisin før man kan forsøke. Vi må dessverre har hjelp for å bli gravide så litt jumping i sengehalmen hjelper ikke.
Første barnet lot vente på seg i to år - i ettertid var det da jeg ble syk (i løpet av de to årene, altå).
Så ble jeg bare sykere, og neste barn brukte vi 7 år på, og trodde ikke vi ville få fler, uten at det var noen katastrofe for vår del.
Så fikk jeg radiojod for knutestruma, ventet noen måneder og begynte på Levaxin. 6 uker etter "satt" prinsessa!
Endokrinologen på Aker var skjønt enig i at det var medisinen som gjorde det, og at årsaken til ufruktbarheten var det uregulerte stoffskiftet. Det var egentlig ikke tvil der i gården.
Og hun hadde babyvegg på kontoret, med bilder av alle nurkene som var "bivirkninger" av behandling.
Starte medisinering mot lavt stoffskifte
Er det noen her inne som veit hvor lang tid de anbefaler å vente med å bli gravide etter at man begynner på medisiner for lavt stoffskifte?
Jeg har vært hos min første time hos Oftebro Helse og skal tilbake 29.06 for oppstart av medisiner. Han ville nemlig uansett hva blodprøver viser sette meg på en 5-mnd. prøving av medisiner for å se om dette hjelper på alle mine hypo-symptomer.
Siden vi er avhengig av hjelp for å bli gravide og har hatt 2 IVF forsøk som ikke har resultert i graviditet så er det ikke bare å jumpe løs i sengehalmen i håp om å bli gravide. Her må det planlegges og ikke minst medisineres med hormoner.
2. time hos Oftebro Helse
Da har jeg vært hos min andre time hos dr. Oftebro og fått greie på hva mine blodprøver viser;
Kan ikke føre opp alle, men tar noen av de frem her.
TSH; 1,8 ( 0,2-4,0)
Fritt T4: 14,8 (9-22)
Fritt T3: 3,4 ( 2,3 - 5,7)
Anti-TPO; <35 (<35)
TRAS: 1,5 (<1,0)
Han nevnte at jeg hadde noe forhøyet TRAS og forklarte noe rundt det, men husker ikke hva. For hvordan kan man ha lavt stoffskifte, når for høy TRAS betyr høyt stoffskifte. Er det fordi at jeg ikke har så utrolig mye for høy TRAS?
Han mente også at jeg hadde stoffskifteproblem TYPE 2, dvs. at kjertelen produserer nok, men at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av det.
Dessuten hadde jeg for lavt B-vitamin nivå, samt selen.
Skal tilbake på kurs hos han i morgen, noen som har vært på det å dele erfaringer og hva man lærer?
Han sa at etter kurset kunne jeg tenke på om jeg ville begynne med medisiner så kunne han sende meg en resept.
Selvsagt må jeg legge om kosten min, noe jeg kommer til å slite med da grønnsaker ikke akkurat er min favoritt å spise. Noen som veit om medisiner hjelper slik at man ikke må være kjempe streit i matveien 24/7?