Sitat:
Opprinnelig skrevet av
lotten
Tsh var nå på 80 og ft4 på 7,3..... Ettersom jeg hadde tatt dagens dose allerede da hun ringte, ble vi enige om at jeg skal ned og ta prøvene i morgen i stedet.
Hvordan kan verdiene mine svinge så fryktelig på så kort tid. Har aldri hatt så høy tsh før, og legen var superstressa for hun har knapt sett slike verdier før selv....blir jo litt bekymret da....:shock:
Det ser ud til, at du "altid" - siden du begyndte at skrive her - havde problemer med svingende tal og dose-stabiliteten, og nu det største udsving så langt op med TSH og så langt ned med T4
tyder på en
autoimmun thyreoideasygdom.
Har lægerne nogensinde "præciseret" din diagnose, eller nøjedes de med at Levaxin-behandle dig
alene ud fra TSH og T4?
Har du nogensinde fået målt anti-TPO og TRAS ?
TRAS er et fælles navn for "TSH-antistoffer", hvoraf den ene type er neutral, den anden type falskt sænker TSH, og den tredje type af TRAS falskt hæver TSH.
Når TSH er falsk hævet, plejer også T4 stige, fordi skjoldbruskkirtlen "tror" at den skal øge hormonproduktionen - men hos dig er T4 ekstremt lav. Hvis prøverne var taget på et tidspunkt hvor TRAS lige har hævet TSH - da kunne T4 ikke nå at stige endnu. Det er set før, men det er kun min teori, indtil resultaterne af nye prøver foreligger.
Under alle omstændigheder - du har hele vejen igennem haft problemer med ustabil effekt af behandlingen og svingende tal, og set i dette lys - hvis din læge ikke rekvirerer anti-TPO og TRAS prøver i morgen, da er tiden inde til at se sig efter en anden læge, synes jeg.
Når du alligevel nu er hos lægen i morgen - gør dig selv en tjeneste og bestil
udskrifter af
alle de blodprøver der er taget på dig, lige siden du begyndte udredningen for lavt stofskifte. Du har ret til at forlange disse udskrifter, og lad dig ikke fortælle noget andet. Disse tal, tilbage til "Adam og Eva" kan du eller forummet sætte op for dig i en tabel, så det bliver langt nemmere at se udviklingen i din sygdom, og når man ser hvordan "kurven" forløber, kan man også bedre se, hvor det bærer hen her og nu.
Få disse udskrifter, Lotten. Uden at kende til tallenes forløb over tid, vil alle forslag til svar til dig være kun et skud i mørket, og vil ikke kunne bruges til ret meget. vink11