Apropos Erfa: Har noen andre hørt om at det er leveranseproblemer? Jeg har ventet en mnd på levering til apoteket, men de påstår de ikke kan få det. Så nå får jeg utlevert Armour istedet - heldigvis.
Printable View
Apropos Erfa: Har noen andre hørt om at det er leveranseproblemer? Jeg har ventet en mnd på levering til apoteket, men de påstår de ikke kan få det. Så nå får jeg utlevert Armour istedet - heldigvis.
Sist jeg skulle ha tak i var det problemer i hvertfall.. De greide bare å skaffe boks med 500 tabletter 125mg styrke, så da ble det det.:wink:
Skulle bestille Erfa i dag, men på apoteket sier de at det er tomt på lageret i Oslo, og at de venter på tilbakemeldig fra produsenten. De hadde bokser med 100 tabletter, men det blir veldig dyrt i forhold til bokser med 500. Hun jeg snakket med skulle høre med farmasøyten om jeg kunne få Armour i stedet.
Kjenner jeg blir iskald av angst når sånne ting skjer. Har friskt i minne "armour krisen" der jeg måtte gå over på levaksin. Noen som vet om det er noe alvorlig som foregår, eller er det bare helt tilfeldig at det er utsolgt?
Hei knokkel vink11
Det var ikke noe problem rett før jul. Vi får håpe at det bare er noe som kan skje.
Når det er sagt er jeg sikker på at det jobbes i kulissene med å gjøre disse hormonene utilgjengelige for oss. Hvorfor er det vanskelig for legene å skrive ut Thyroid på registreringsfritak når de skriver ut medisiner på denne måten hver dag?
Jeg krysser fingrene for at du får hormonene dine snart hjerte1
Dere prøver ulike kjeder?
Ja, det er min største frykt. Derfor blir jeg litt satt ut når jeg får beskjed om at det er tomt, og at de ikke vet når de får det inn igjen.Sitat:
Når det er sagt er jeg sikker på at det jobbes i kulissene med å gjøre disse hormonene utilgjengelige for oss
Det ordner seg nokvink11
Nei, jeg har bare snakket med Vitus. Det er tomt på hovedlageret i Oslo, men det kan jo selvfølgelig være at de andre apotekene har noe inne fra før.Sitat:
Dere prøver ulike kjeder?
Takk for tipset!
Snakket med Apotek1 nå nettopp. De kan heller ikke skaffe bokser med 500 tabl, kun 100.
Hun sa at det stod forventet levering i uke 7. Så da kjøper jeg en boks med 100 tabl, og håper
at de får inn mer snart. Det kjedelige er at det koster over 700,- for en boks med 100 tabl,
og ca 1300,- for en boks med 500. Argh!
God butikk for apoteket, da...
De er nok ikke så lei seg som det du er!
Huff!
Oppdater gjerne denne tråden i samme slengen da!
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=16429
Jeg venter fremdeles - nærmer seg to måneder nå :|
Jeg har ringt Boots, Apotek1 og Vitus apotek, men det er skrapet for 60 mg -.-
Hun siste jeg snakket med (vitus) sa legemiddelverket har oversikt, men jeg finner ikke noe om erfa-mangelen :sad:
https://legemiddelverket.no/legemidd...inneverende-ar
Dette er det eneste treffet jeg får på erfa:
https://legemiddelverket.no/sok?k=er...ende-ar#k=erfa
1 resultat
ForsideGodkjenningsfritak
Positivlisten
Inneholder legemidler som egentlig hører til på negativlisten for godkjenningsfritak, men som likevel kan ekspederes direkte av … Thyroid Erfa tabletter T4/T3 Erfa Canada 2012 inc … (06.02.19)
Det er også ventetid på Erfa 125 mg. Jeg er sikkert paranoid, men jeg føler meg ganske sikker på at mange av kronene big pharma tjener går til å skvise våre medisiner ut av markedet :mrgreen:
Så - en boks med 100 stk erfa ankom apoteket 18. mars, dvs nærmere tre måneder ventetid ble det for meg.
Jeg hentet for en uke siden og ba de bestille en boks til - omgående.
Pga den hyperkommerse tre-månedersreglen, så får jeg ikke lenger kjøpe bokser med 500 tabletter :mad:
Tror ikke apotekene tar de inn lenger ..noen som vet?
Altså- 100 tabletter om gangen :|
Så istedenfor noen få turer til apoteket i året, så må jeg dit stadig vekk gok1
500bokser blir såvidt jeg ble fortalt ikke produsert lenger. Vet ikke om det er tilfelle eller om det var en "la oss bli kvitt denne brysomme personen"-forklaring.
Når det gjelder erfa finnes 125mg boksene pr i dag hos iallfall Boots og Vitus (og er utsolgt fra leverandør hos Apotek1 og Komplettapotek). Det er ganske greit å sjekke på de respektive sidene med elektronisk resept og minID. (Verre hos de apotekene som ikke tilbyr reseptbehandling i nettportal.)
Jeg sendte en mail til Legemidlegemiddelmangel@legemiddelverket.no og fikk til svar:
... så sånn som jeg forstår det blir det for oss umulig å vite når/om det er mangel.... siden det ikke offentliggjøres. Moralen er "vær en hamster"...Sitat:
Hei,
Jeg har fått videresendt denne mailen.
Thyroid Erfa er et legemiddel som ikke er markedsført i Norge. Legemiddelverket har kun forpliktelser ved mangel på markedsførte legemidler. Legemiddelverket har heller ikke noe informasjon om hva som finnes på lager hos grossister/apotek av disse legemidler.
Vennlig hilsen
... og jeg fant denne:
https://www.drugshortagescanada.ca/shortage/64695
Jeg antar at den er riktig siden Erfa tross alt produseres der.
Se også denne https://thyroid.ca/thyroid-update/
Det betyr at det skal bli verre mhp 125mg (og 30) før de får økt råvaretilgangen, og det er altså ikke ventet før utgangen av juli. (60mg har status som resolved.)
Mer informasjon på fjesboka - det er åpne sider, man trenger ikke konto ... https://www.facebook.com/erfacanada2...11462328896304
Så jeg brukte resepten min og skaffet meg et par bokser. Det anbefaler jeg også andre å gjøre der man klarer å finne restlager ...
Husk også å be legen skrive ut resept hvor det er godkjent substitutt dersom det er ny resept på gang. Da kan man i verste fall få tak i de andre tilgjengelige typene av NDT i samme dose/mengde uten å måtte til legen pånytt først.
Hei smgj vink11
Her var det mye nyttig info! Takk for at du deler :-)
Kan man bestille direkte over nettet ved hjelp av elektronisk resept? Det visste jeg ikke. Jeg har alltid gått om apoteket og latt dem bestille. Og Apotek 1 er jo som du sier tomme for Erfa.
Men, jeg skjønte ikke helt: Bestilte du dine tabletter på Facebooksiden til Erfa?
He he, det var vel på siden til de respektive apotekene du var inne. Jeg var inne på Boots nå, men jeg kunne ikke bestille da den ble behandlet av et annet apotek. Jeg får be dem om å frigi den dersom de ikke kan skaffe medisinen.
Men, jeg lurer på en annen ting: Når jeg logger inn elektronisk ser jeg da ved hjelp av resepten om de har den inne? Jeg fikk ikke opp noe om det nå, men det er kanskje fordi det andre apoteket har forsøkt å bestille?
Ikke vet jeg, men jeg håper du vet smgj vink11
Jeg endte opp med en boks "Thyreoid glostrup", mens jeg venter på Erfa. Litt mer talkumsmak, men gikk greit å tygge. For meg er 125mg en grei sommerdose.
Ingen ulempe at den også var noen kroner billigere fra Komplettapotek (1092,- for 100 stk) enn tilsvarende mengde Erfa fra Apotek1 (1231,- ... den billigste i min nærhet).