Vekttap - redusere stoffskiftemedisiner?
Er noen her som har vært litt overvektig-----> brukte medisiner mot lavt stoffskifte ( stabil form og dose) ----> og gikk ned i vekt (alt fra 5-15 kg, på grunn av bedre trening og diett)
Måtte dere redusere stoffskiftemedisiner på grunn av vekttapet?
Sv: Vekttap - redusere stoffskiftemedisiner?
Jeg har redusert dosen med 1 grain etter at jeg har slanket meg 12 kg - ble kanon dårlig etterpå.
Noen andre med lignende erfaring?
Hvordan er blodprøvesvarene og utviklingen i dem?
Det er 4 år siden jeg har opplevd dette. Vil gjerne unngå samme feil.
Interessant å høre med andre om de måtta redusere medisiner når de gikk ned i vekt.. eller ? Teoretisk burde man det...Jeg følte meg kanskje litt hyper etter 12 kg vekttap - men der tok jeg feil. Tok dessverre ikke blodprøva da - feil det også :(
Jeg gikk fra normalvektig (54 kilo) til undervektig (46 kilo), men trenger samme dose stoffskiftemedisin. Vet ikke om det hjelper deg noe?
Ellers mener jeg personlig det er viktig og jevnlig ta stoffskifteprøver og følge med på hvordan de utvikler seg, og også hvordan du kjenner deg selv på de forskjellige prøvesvarene.
Hei
Jeg har gått ned en del kilo i vekt mens jeg har vært på Levaxin. Stått på omtrent samme dose hele tiden - kun småjusteringer av og til og det av andre grunner enn vektoppgang/nedgang vink11
takk for alle svar, :)
Jeg har vært stabil på stoffskiftemedisiner og 100 % frisk for 4 siden.....sluttet å røyke og lagt da på meg. Det var da når jeg slanket meg at problemer startet :(
Det er galt å røyke, men jeg føler at på en måte følte jeg meg bedre mens jeg røkte :oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Connie
Det er galt å røyke, men jeg føler at på en måte følte jeg meg bedre mens jeg røkte :oops:
Der er faktisk visse autoimmune sygdomme, der bliver værre af rygestop, mens andre bliver modsat - bedre. Ved ikke om det også gælder relateret til thyreoidea-sygdomme, men der er tråde på forummet, hvor folk skriver om det (så vidt jeg husker). Det er slet ikke usandsynligt, at rygestop har udløst et eller andet, det har bragt uorden i daværende hormonbalance... Er du selv "autoimmun", Connie?
Nei, er ikke autoimmun.
Men har stive binyra - antagelig en partiell svikt. Føler at røyken holder binyra "oppe" (dra dem opp for hver drag) om man kan skrive det sånt. Jeg kan være i dårlig form - men hver gang jeg tenner røyk så kvikner jeg til.
Jeg røyker ikke nå. Etter at jeg sluttet så kunne jeg øke Armour (da brukte jeg det) med 2 grai. Men så er spørmålet - er det røyken eller vektøkningen (la på meg 12 kg etter røykeslutt) som har gort det mulig at jeg plutselig kunne øke Armour så voldsomt.
Jeg holder en knapp på røykeslutten, røyking øker forbrenninga.
Jeg holder en knapp på røykeslutten. Holde en knapp på holder kanskje ikke som noen nevneverdig forklaring, men når røyking øker forbrenningen så vil røykeslutt føre til lavere forbrenning og med det vil kroppen trolig ha en høyere dose for å "opprettholde" det man i utgangspunktet hadde. Mulig jeg er helt på bærtur også:) Jeg overlater resten til ekspertisen/de kyndige her inne vink11
Det må jo nesten være det, takk Eirin
Du spurte om prikkinga i beina. Jeg har det av og til....og da er jeg enten hypo eller hyper...eller er jeg under stress. Konklusjon - jeg tror det er binyra i hvert fall hos meg...alle disse tilstandene er jo stress. Og det pleier å forsvinne når jeg er "riktig medisinert", hehe. :mrgreen:
Det er vel ikke helt tilfelle at røyking øker forbrennigen generelt!
Røyking øker forbrenningen ca 5 min etter siste drag er inntatt, for så å senke den (lavere enn normalt)
Så alt i alt så reduserer røken faktisk forbrenningen. the hard truth ;) he he
denne teorien har jeg aldri hørt om :)
Kan du utdype det, tcelinet? :p
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Connie
Er noen her som har vært litt overvektig-----> brukte medisiner mot lavt stoffskifte ( stabil form og dose) ----> og gikk ned i vekt (alt fra 5-15 kg, på grunn av bedre trening og diett)
Måtte dere redusere stoffskiftemedisiner på grunn av vekttapet?
Hei Connie. vink11
Jeg har gått ned ca 14 kg nå, og har i takt med vektnedgangen senket dosen fra 4 grain til nå 2,5 grain. Jeg har ikke tenkt over om senking av dose kan ha noe med vektnedgangen å gjøre. Før jeg begynte å gå ned i vekt så gikk jeg over fra Westhroid til Thyroid-S, og har bare tenkt at det er fordi denne siste er mer potent at jeg har vært nødt til å redusere dosen. Men det kan godt hende at det også har med at jeg nå veier mindre. Ikke vet jeg. Håper du finner ut av det du lurer på. kram1
Takk Yvette,
hvorfor skiftet du fra Westroid til Thyroid-S ? Og hvor får du tak i d siste nevnte? Pris?
Og ikke minst, hvorfor kutta du ut ny Armour? Har du aldri prøvd ERFA?
:p
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Connie
denne teorien har jeg aldri hørt om :)
Kan du utdype det, tcelinet? :p
He hehe he he nå tok du meg litt på senga ;P Faktisk burde jeg ikke skrevet det uten å hengi til kilde hehehe.
Jeg husker ærlig talt ikke hvor jeg har lest det. Men det kan være illustrert vitenskap feks (jeg leser det ofte)
Prøvde å søke på nettet om det men fant bare om at det økte he he....
Så med det trekker jeg tilbake mitt tidligere utsagn:P og bøyer meg i støvet ;)
Så over til det andre ;) Jeg har gått ned 13 kg siden okt 2011 til nå etter oppstart på erfa :) jeg har ikke justert ned dosen. Jeg doserer ikke ned før kroppen visermeg at den er "hyper"/overdosert.
Jeg gikk til lege som mente jeg måtte dosere ned grunnet høyt T4 (men dette er jo bare et pro hormon som ikke forteller deg særlig i det hele tatt) prøvde som lege sa i ca en uke. Hypo symtomene lot ikke vente på seg, og jeg justerte så opp dosen igjen til det "opprinnelige" og er i fin form nå :)
Så flott at ting går din vei :-) Takk for ditt svar
Det jeg var ute etter er folk som har slanket seg etter at de har vært stabile på en dose noen år. Måtte de justere dosen ned da?
Et annet spørsmål er: Klarer man å senke litt ned TSH og heve opp FT4/FT3 med trening? Må man redusere medisinene etter at man har begynt å trene igjen (intens) ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Connie
Takk Yvette,
hvorfor skiftet du fra Westroid til Thyroid-S ? Og hvor får du tak i d siste nevnte? Pris?
Og ikke minst, hvorfor kutta du ut ny Armour? Har du aldri prøvd ERFA?
:p
Hei igjen Connie.
Jeg ser av signaturen min at jeg roter litt med når jeg tok de ulike typene med thyroider, men det korrekte er at jeg gikk på Levaxin etter Ny Armour, og før Thyroid-S. Beklager rotet mitt, men jeg greier visst ikke holde styr på dette. :oops: Jeg sluttet med Ny Armour fordi jeg ville prøve med Levaxin igjen - i et ørlite håp om at det skulle hjelpe. Da ville alt vært så mye enklere siden det er kun Levaxin legen skriver ut.
Jeg har fått Thyroid-S av en god venn (hjerte1) så jeg kan dessverre ikke svare deg på spørsmål om pris, men jeg vet at det er nevnt i tråder på forumet, uten at jeg finner det nå.
Yvette,
hvordan følte du deg på Levaxin da? :)
Connie, om du vet at du har dårlig binyreaktvitet, lavt kortisol, går det an å forsøke T3CM metoden, det betyr at du tar en del av dosen med enten ren T3 eller thyroid på natten. Det hjelper! Les mer om det her https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=245
takk Vigdis,
jeg har dårlige binyrer, men ikke på grunn av lav kortisol men på grunn av lav binyre reserve (stive binyrer). Og min RT3 er normal :roll: