-
Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
Hei vink11 Er ny her jeg, og for få dager siden var jeg hos både fastlege og hos spesialist, som begge konstanterer at jeg har lavt stoffskifte.
Har mistenkt det selv i 6 måneder nå, men når jeg tenker meg om må jeg ha hatt lavt stoffskifte i flere år...
Har fått beskjed om å ta temperaturen om morgenen, før jeg står opp. Dette har jeg nå gjort før jeg har startet med medisiner, og tempen min er på det laveste 34,8 og på det høyeste 35, 2. Dette har jeg nå målt en ukes tid. Hva indikerer disse temperaturene egentlig? Han spesialisten sa bare noe om energinivået mitt, som jeg ikke helt forsto. Noe om at jo lavere under 36, 5 jo kjipere tilstand...(?) Håper noen kan forklare.
Lurer også på dette med medisin. Skal begynne med 50mg levaxin. Når kan man forvente en virkning av den? Og bør den tas morgen eller kveld? Spesialist sa morgen, fastlege sa kveld. Festlig!!!:?
Også lurer jeg på enda en ting. Tar dere masse kosttilskudd også? jeg har fått beskjed om å ta jod, selen, c-vitamin og kelp (eller tangmel). Noen andre som også gjør det?
Håper inderlig noen kan svare. Jeg er så uviten og fersk på dette, har ingen peil overhode...
Tusen takk!!!
-
Sv: Ny-diagnostisert med flere spørsmål!(temp.måling, medisin, virkning etc...)
Jeg har forsøkt Levaxin både morgen og sen ettermiddag. Hos meg fungerer det best med sen ettermiddag. Det passer også best med å ikke ta Levaxin helt opptil et måltid med ettermiddag for meg. Prøv deg frem, men ta den på nogenlunde samme tid hver dag og utenom måltid.
Tar jern av og til, c-vit, b-vit, tran og d-vit. I perioder magnesium og kalsium.
Virkning av Levaxin i forhold til tid, helt individuelt. 50 ser jeg på som en startdose og ville tatt nye blodprøver om 4-6 uker for å se hvilken påvirkning det gir på blodprøveresultater.
Har du noen blodprøveresultater kanskje?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Jeg har forsøkt Levaxin både morgen og sen ettermiddag. Hos meg fungerer det best med sen ettermiddag. Det passer også best med å ikke ta Levaxin helt opptil et måltid med ettermiddag for meg. Prøv deg frem, men ta den på nogenlunde samme tid hver dag og utenom måltid.
Tar jern av og til, c-vit, b-vit, tran og d-vit. I perioder magnesium og kalsium.
Virkning av Levaxin i forhold til tid, helt individuelt. 50 ser jeg på som en startdose og ville tatt nye blodprøver om 4-6 uker for å se hvilken påvirkning det gir på blodprøveresultater.
Har du noen blodprøveresultater kanskje?
Hei Eirin og tusen takk for svar!! :)
Jeg får prøve meg frem mtp tidspunkt å ta medisinen min. Har nå tatt 2 tabletter, begge på morgen. Har vært sykt trett og sovner momentant på kvelden.
Skal ta nye blodprøver om 6 uker, sa legen, og dette regnes visst som en startdose, ja.
Jeg skjønner ikke helt det der med temperaturmåling. Jeg ligger mellom 34,4 og 35,5 hele tiden. Og det kan umulig være så bra? Håper noen vet litt om det...
Og blodprøveresultatene mine skal jeg prøve å få rotet frem :) Kommer tilbake med dem. Men han spesialisten jeg var hos, var mer opptatt av morgentemeperatur og form generelt enn av blodprøver...
Igjen takk for svar. Er så mye jeg ikke skjønner enda - jeg vet bare at jeg føler meg helt elendig... :?
-
Hei - jeg gjør et forsøk på å svare på noe av det du spør om:
Den lave kroppstemperaturen forteller at kroppen din går på lavgir. Det vil rette seg etter hvert som du kommer opp i riktig dose med stoffskiftemedisin. Mange med lavt stoffskifte plages med at de fryser, og det henger sammen med lav kroppstemperatur.
Dette med at du har fått forskjellig beskjed om tidspunkt for å ta medisinen, henger sikkert sammen med at det til nå har vært vanlig å anbefale pasienter å ta medisinen om morgenen. De siste årene har det kommet studier som viser at mange har bedre virkning av medisinen hvis de tar den om kvelden. Det ser ut til at det er litt forskjellige erfaringer med det. Noen merker ingen forskjell, noen har bedre virkning av kveldsdosering, mens andre sliter med å sove dersom de tar medisinen på kvelden. Her må du bare prøve deg fram. Medisinen skal vel helst tas til samme tid hver dag, enten det er morgen eller kveld. Den skal heller ikke tas sammen med måltid, ikke sammen med kaffe, og ikke sammen med jerntilskudd. Det ødelegger for opptaket av medisinen. Jeg tar min om morgenen, med en gang klokka ringer, og venter med frokost og kaffe til jeg kommer på jobb et par timer seinere.
Det er individuelt hvor fort du vil merke at medisinen virker. Noen merker det ganske fort, andre ikke. Det kommer også an på typen stoffskiftemedisin. Levaxin inneholder syntetisk T4, som skal omdannes til T3 i kroppen, som er det stoffet kroppen kan gjøre seg nytte av. Det tar litt tid før nivået av stoffskiftehormon stiger igjen. Jeg startet også på 50 µg levaxin og syntes jeg merket litt forskjell etter 3-4 uker, men brukte flere måneder på å komme opp i den dosen som var passe.
Det med jod er omdiskutert, som du kan lese i andre tråder på forumet. Har du for lite jod, kan det gi lavt stoffskifte og struma, dvs skjoldbruskkjertelen begynner å vokse. Har du for mye jod kan det også bli galt. Har du fått målt jod i døgnurin hos spesialisten? Har du blitt anbefalt å ta tilskudd av både jod og kelp, som også inneholder jod, eller bare en av dem?
Vi med lavt stoffskifte kan ofte ha lave verdier av jern og D-vitamin, som i seg selv kan gi lignende symptomer som hypothyreose. D-vitamin (NB D3, eller cholecalciferol!) er det bra å ta tilskudd av hele vinteren (noen må ta det hele året), og jern når blodprøver viser at du ligger lavt. B12 kan det også være greit å få sjekket nivået av.
Det er mye å sette seg inn i! Du gjør klokt i å prøve å lese deg opp på emnet, og kan finne mye nyttig i trådene her på forumet. Du vil ha nytte av det fordi du vil forstå mer av hva som skjer med deg, hva legen sier om det, og hvordan du skal tilpasse din egen behandling vink11
-
Tusen takk for svar til deg også Bettie :)
Interessant det med temperaturen. Er mine temperaturer veldig lave? høres lavt ut syns jeg med rundt 34-35...
Er spent på å se hvor fort jeg merker effekt da. Tar levaxin ja, 50 mg - også får jeg kanskje bare prøve meg litt frem ifht morgen eller kveld. Håper jeg får rask virkning ;)
Hva skal jeg gjøre ifht jod, da tro? Han ene legen (øverby) ba meg ta både jod og tangmel - uten å ha tatt noen blodprøver av dette. Kanskje lurt å avvente litt, da? Hm...ble litt i tvil nå. Ellers skal jeg altså ta selen, d-vitamin, c-vitamin og en ting til som jeg ikke husker. Mulig det var b-vitamin...
Tusen takk for nyttig info og bra svar. Det hjelper å høre fra noen som kjenner til dette, for ja, det er så altfor mye å sette seg inn i syns jeg...sukk...
Ha en fin dag videre!
-
Min basaltemp har ligget på 35,8 i flere år, og så vidt jeg skjønner er dette ganske normalt når man er stoffskiftesyk.
Jeg tar ferritin og d-vitaminer fordi blodprøver viser at jeg er litt lav her
Jeg tar selen fordi jeg har mye antistoffer, og selen hjelper mot det
Jeg tar magnesium, sink og nattlysolje for og begrense kramper (etter råd fra lege)
Jeg tar tran daglig og har gjort det hele mitt liv.
Ellers spiser jeg variert, og bruker også diett.no flittig for og være sikker på at kosten min ikke gir meg mangler.
Jeg tar Levaksin om morgenen. Har prøvd begge deler, men det ser ut for meg som jeg har best effekt av levaksin om morgenen.
Hvor lavt er stoffskiftet ditt / blodprøver, og har du antistoffer?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Min basaltemp har ligget på 35,8 i flere år, og så vidt jeg skjønner er dette ganske normalt når man er stoffskiftesyk.
Jeg tar ferritin og d-vitaminer fordi blodprøver viser at jeg er litt lav her
Jeg tar selen fordi jeg har mye antistoffer, og selen hjelper mot det
Jeg tar magnesium, sink og nattlysolje for og begrense kramper (etter råd fra lege)
Jeg tar tran daglig og har gjort det hele mitt liv.
Ellers spiser jeg variert, og bruker også diett.no flittig for og være sikker på at kosten min ikke gir meg mangler.
Jeg tar Levaksin om morgenen. Har prøvd begge deler, men det ser ut for meg som jeg har best effekt av levaksin om morgenen.
Hvor lavt er stoffskiftet ditt / blodprøver, og har du antistoffer?
Takk for innspill :) Jeg hadde ikke peil i det hele tatt på dette med temp og stoffskifte, helt nytt for meg - men jeg vet at jeg har hatt lav temp i flere år på morgenen. Og følt meg helt uttafor like lenge. Utrolig at en lege omsider kom på at kanskje det var noe med stoffskiftet mitt....:roll:
Nå kom jeg på at jeg også ble bedt om å ta omega3, ja...også alt det andre jeg nevnte.
Har ikke testet det der anti-tpo som jeg ser det står om her. Så jeg aner ikke om jeg har antistoffer....
Men ellers er verdiene mine " i grenseland" som legen sa....ikke typisk veldig lavt, men så lavt at jeg burde medisineres sa han. Og sammen med tempen min, så var det visst ikke tvil...ettersom jeg forsto.
Jeg aner ikke hva som er hva og hva som er greien, men dette er de prøvene jeg fikk svar på:
tsh 3.0
t3 3,4
t4 12,1
Hva betyr egentlig de tallene? skjønner bæret....
:)
-
har du referanseområdet eller hvilket labratorium som har testet dem?
Forskjellige referanseområder for de forskjellige lab`ene.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
har du referanseområdet eller hvilket labratorium som har testet dem?
Forskjellige referanseområder for de forskjellige lab`ene.
Tipper det er laben på Arendal sykehus, siden jeg bor like ved Arendal...Men jeg er ikke sikker på noe, jeg altså...
-
Da kommer vi fra samme landsdel og bruker samme lab.
TSH skal ligge mellom 0,3 og 4,2
FT3 skal ligge mellom 3,1 og 6,8
FT4 skal ligge mellom 11 og 22
TSH er signalet hypofysen din sender til skjoldbruskkjertelen om hvor mye FT4 den skal produsere. TSH stiger når den oppdager at stoffskiftet er for lavt og til høyere tall, til mer FT4 "roper" den til skjoldbruskkjertelen om og produsere.
FT4 blir sendt ut i kroppen, og underveis blir det omdannet til hormonene kroppen vår trenger, og kan bruke. FT3 er altså det virksomme hormonet.
Dine blodprøver sier meg at TSH har oppdaget at stoffskiftet ditt er for lavt. Både FT4 og FT3 ligger helt nederst i referanseområdet.
Enkelte leger gir fillern i hvordan FT3 og FT4 er så lenge TSH er helst under 4,2, men enkelte leger vil ikke medisinere før TSH er over 10.
Men TSH er altså ikke det viktigste her, det som teller er hvor mye stoffskiftehormoner kroppen din har, og du har for lite. Du er ikke i grenseland, men lav.
Det er individuelt hvor i referanseområdet vi bør ligge for og trivest. Jeg må for eksempel ha FT4 opp i 25-26 for og føle meg ok.
Jeg ville krevd og få tatt anti-TPO, ferritin, d-vitamin, B12 og TRAS i tillegg til de prøvene du allerede tar (som forresten bør sjekkes hver sjette uke fremover).
Anti-TPO er antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen, og har man dette har man Hashimoto, den autoimmine varianten av lavt stoffskifte (dette er den vanligste varianten). TRAS er også antistoffer, men mange leger nekter og ta denne prøven når man har lavt stoffskifte, fordi TRAS er en indikator på at man har den autoimmune varianten av høyt stoffskifte, Graves. Men man kan ha begge deler selv med lavt stoffskifte. Jeg har lavt stoffskifte med Hashimoto og Graves.
Stoffskifteprøver skal ALLTID tas om morgenen og FØR du tar levaksin. Dette fordi hormonnivået i kroppen forandrer seg i løpet av døgnet, og om morgenen får man den mest korrekte blodprøven i forhold til referanseområdet.
Ferritin (jern), d-vitaminer og B12-mangel er mangler man ofte får som stoffskiftesyk, og derfor er det viktig og vite at disse er ok. Tro meg, man føler seg skikkelig dårlig om man får for lav d-vitamin for eksempel.
-
Igjen tusen takk for svar! dette var mye nyttig info for meg som ikke har snøring. Ante ikke at jeg ligger lavt, har bare tenkt som legen sa at dette er "i grenseland". Tusen takk for at du forklarer meg dette! :)
Jeg føler meg helt elendig. Er så utrolig tappet for energi, så trett og sliten - og slik har det vært siden 2008. Kan et vanskelig svangerskap ha vært med på å utløse lavt stoffskifte?
Hva er det som styrer forbrenningen (muligheten for vektnedgang) forresten? Jeg går jo opp bare jeg ser et kakestykke, og det er helt umulig å gå ned. Vet ikke om levaxin kan hjelpe noe med dette, siden det vil stabilisere stoffskiftet forhåpentlig? har du noe kjennskap til det? Leser her på forumet og ser at de fleste har mest glede av Armour der...men,men...vi får se da. Håper det vil hjelpe meg noe. Har begynt legge om kosten samtidig som jeg nå begynner med medisiner også...Tatt min 3 tablett i dag, så vet dette tar tid ;)
Jeg setter så utrolig stor pris på svar! Tusen takk :)
-
Stoffskiftet er lettvint sagt det som styrer forbrenningen.
Har man lavt stoffskifte har man vanligvis lav forbrenning og får vektøkning uansett hva man gjør nesten.
Og motsatt om man har høyt stoffskifte, da er forbrenningen for høy og man blir for tynn.
Veldig mange med lavt stoffskifte har oppdaget at lavkarbo hjelper med og få vekten ned. Jeg er aktiv på lavkarbo.no under samme nicket forresten. Der finner du mye info om lavkarbo + drøssevis med oppskrifter.
Jeg er en av dem som bruker Levaksin, så du finner noen av oss også. Etterhvert som stoffskiftet blir stabilisert med enten Levaksin eller natur-thyroid, så vil forbrenningen også stabiliseres, og det vil dermed være lettere og få nedgang i vekten vil jeg tro.
Det er utrolig stor forskjell på hvor lang tid det tar før man kjenner seg bedre; det finnes ingen fasitsvar her, dessverre.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Stoffskiftet er lettvint sagt det som styrer forbrenningen.
Har man lavt stoffskifte har man vanligvis lav forbrenning og får vektøkning uansett hva man gjør nesten.
Og motsatt om man har høyt stoffskifte, da er forbrenningen for høy og man blir for tynn.
Veldig mange med lavt stoffskifte har oppdaget at lavkarbo hjelper med og få vekten ned. Jeg er aktiv på lavkarbo.no under samme nicket forresten. Der finner du mye info om lavkarbo + drøssevis med oppskrifter.
Jeg er en av dem som bruker Levaksin, så du finner noen av oss også. Etterhvert som stoffskiftet blir stabilisert med enten Levaksin eller natur-thyroid, så vil forbrenningen også stabiliseres, og det vil dermed være lettere og få nedgang i vekten vil jeg tro.
Det er utrolig stor forskjell på hvor lang tid det tar før man kjenner seg bedre; det finnes ingen fasitsvar her, dessverre.
Aha! Stadig noe å lære, skjønner jeg ;) Takk!! jeg har tidligere gått på lavkarbo med stort hel, men da jeg prøvde igjen for noen måneder siden (hadde da hatt et opphold på 1 år), funket det ikke - jeg bare gikk rett opp i vekt. Så noe ble helt feil dessverre...nå prøver jeg spise sunt a la grete roede, men vet ikke om det funker enda...
Får håpe stoffskiftet stabiliserer seg snart da, slik at jeg har muloighet til å ta av - men også få litt mer energi. Er helt tappet...
Er det vanlig å kjenne seg verre når man starter på medisiner? Må lage en ny tråd om det tror jeg.,..er helt på bånn energimessig sett :( Har lyst å legge meg kl 20...og det er unormalt for meg, selvom jeg er mye trett...
Tusen takk for all din hjelp og veiledning!!
-
Føler meg elendig ved oppstart av levaxin
Hei :)
Er på min 3 dag med levaxin nå. Er nydiagnostisert med lavt stoffskifte og kan virkelig lite om dette (har fått bra hjelp og info i dette forumet da!!)
Jeg er generert mye trett, kan sove 12 timer og syns det er for lite. Men etter oppstart på levaxin (som jeg tar 50mg av på morgenen), så har jeg bare lyst til å legge meg kl 20. Vanligvis holder jeg i det minste til 21.30-22-tiden. Jeg føler meg også helt elendig. MYE verre enn før, så slapp og sliten og orker ikke en gang gå min daglige tur på en time...sukk..
Er det vanlig dette, eller? Trodde ikke jeg fikk noen virkning før om 2 uker egentlig - så det kan jo være at dette ikke skyldes medisiner...
eller har det noe å si med tidspunktet jeg tar dem? jeg aner ikke...må bare spør.
:) hilsen milli
-
Føler meg elendig ved oppstart av levaxin
Hei :)
Er på min 3 dag med levaxin nå. Er nydiagnostisert med lavt stoffskifte og kan virkelig lite om dette (har fått bra hjelp og info i dette forumet da!!)
Jeg er generert mye trett, kan sove 12 timer og syns det er for lite. Men etter oppstart på levaxin (som jeg tar 50mg av på morgenen), så har jeg bare lyst til å legge meg kl 20. Vanligvis holder jeg i det minste til 21.30-22-tiden. Jeg føler meg også helt elendig. MYE verre enn før, så slapp og sliten og orker ikke en gang gå min daglige tur på en time...sukk..
Er det vanlig dette, eller? Trodde ikke jeg fikk noen virkning før om 2 uker egentlig - så det kan jo være at dette ikke skyldes medisiner...
eller har det noe å si med tidspunktet jeg tar dem? jeg aner ikke...må bare spør.
:) hilsen milli
-
Sv: Føler meg elendig ved oppstart av levaxin
Forholdet mellom TSH og stoffskiftehormon fungerer i det som kalles et negativt feedback system. Det betyr at når TSH stiger så vil stoffskiftehormonet stige. Når stoffskiftehormonet stiger synker TSH. På denne måten komuniserer hypofysen (TSH) med skjoldbruskkjertelen (stoffskiftehormonene). Når skjoldbruskkjertelen av en eller annen grunn ikke reager på TSH har man lavt stoffskifte. TSH stiger, men kjertelen reagerer ikke.
Ved inntak av stoffskiftehormon vil kroppen reagere med lavereTSH fordi hypofysen kjenner at det er mer stoffskiftehormon i blodet. Initielt i behandlingen blir man ofte satt på en lav dose, som du. Denne dosen er nok til å få TSH til å synke, men ikke nok til å tilfredstille kroppens behov for stoffskiftehormon. Man mister altså deler av den egenproduksjonen man hadde. Så det jeg prøver å si til deg er at sansynligvis er dosen for lav for deg. Prøve å motvirke denne effekten med.å ta levaxindosen din på en tid på døgnet hvor den er naturlig lav, som på kvelden når du legger deg. Du bør også.kontakte legen din for å få økt dosen.
Når det gjelder full effekt av levaxin er det ikke uvanlig at dette kan ta opptil et år etter korrekt regulert dose, så du må nok smøre deg med tålmodighet dessverre. Effekten kommer gradvis så du vil kunne forvente å merke fremgang etter 6 uker etter korrekt justert dose. Men den fulle effekten tar som sagt minst et år.
-
Forholdet mellom TSH og stoffskiftehormon fungerer i det som kalles et negativt feedback system. Det betyr at når TSH stiger så vil stoffskiftehormonet stige. Når stoffskiftehormonet stiger synker TSH. På denne måten komuniserer hypofysen (TSH) med skjoldbruskkjertelen (stoffskiftehormonene). Når skjoldbruskkjertelen av en eller annen grunn ikke reager på TSH har man lavt stoffskifte. TSH stiger, men kjertelen reagerer ikke.
Ved inntak av stoffskiftehormon vil kroppen reagere med lavereTSH fordi hypofysen kjenner at det er mer stoffskiftehormon i blodet. Initielt i behandlingen blir man ofte satt på en lav dose, som du. Denne dosen er nok til å få TSH til å synke, men ikke nok til å tilfredstille kroppens behov for stoffskiftehormon. Man mister altså deler av den egenproduksjonen man hadde. Så det jeg prøver å si til deg er at sansynligvis er dosen for lav for deg. Prøve å motvirke denne effekten med.å ta levaxindosen din på en tid på døgnet hvor den er naturlig lav, som på kvelden når du legger deg. Du bør også.kontakte legen din for å få økt dosen.
Når det gjelder full effekt av levaxin er det ikke uvanlig at dette kan ta opptil et år etter korrekt regulert dose, så du må nok smøre deg med tålmodighet dessverre. Effekten kommer gradvis så du vil kunne forvente å merke fremgang etter 6 uker etter korrekt justert dose. Men den fulle effekten tar som sagt minst et år.
-
Tusen takk for svar og for nyttig info. Jeg får ta kontakt med fastlegen min dersom det ikke bedrer seg i løpet av noen dager...
Synd å høre det kan ta så tid å få regulert det skikkelig, men jeg er villig til det selvsagt - har hatt det kjipt så lenge.
Jeg er så gla for dette forumet og alle dere som svarer, jeg lærer mye og leser mye.
Takk igjen for svar!!!
-
Ned i vekt etter bare en uke på levaxin!
Hei dere,
jeg er en fersking her :) Fikk diagnosen lavt stoffskifte for bare 2 uker siden, og har tatt medisin (50 mg) daglig i nøyaktig en uke nå.
Hoppet på vekten ved oppstart (enda jeg visste det forferdelige resultatet) og hoppet igjen på vekten i dag. Ned 2,3 kg på EN uke!!! Er det min kropp som går berserk nå eller hva skjer? Jeg har ikke begynt trene, ikke gjort noe som helst annet enn før...(har spist sunt og hatt en godteridag pr uke i flere måneder...det er blitt min livsstil, men har aldri klart gå ned i vekt - går bare opp på uforklarlig vis)
Er det noen som kjenner seg igjen i dette?? Og er dette virkelig en effekt som levaxin kan gi? Håper noen kan svare, dette var nemlig veldig fasinerende for meg...!
Ha en fin dag
Milli :)
-
Sv: Ned i vekt etter bare en uke på levaxin!
Så moro og oppløftende:-) Har selv aldri hatt den effekten av levaxin, men gøy å høre.
-
Uteblitt mens og varm i kroppen!
Begynte på Levaxin for halvannen uke siden nå. Har gått ned i vekt og ellers kun hatt litt hodepine. Ingen andre symptomer før nå. Er så varm, ikke hele tiden - fryser fortsatt på kvelden når jeg skal legge meg, men i løpet av dagen når jeg er i aktivitet svetter jeg mer enn før og blir MYE varmere enn før. Noen som kjenner dette igjen? Har også gått og ventet på mens i 5 dager nå (den er alltid på dagen!) men den uteblir. Er ikke gravid :)
Er dette vanlig eller? Er på oppstartsdose, 50 mg levaxin.
Håper noen vil svare meg. Takk :)
-
Sv: Uteblitt mens og varm i kroppen!
hei:)
jeg går og på levaxin, men har vært dosert i noen år. Jeg kjenner igjen varmen du beskriver, og jeg tror det har med at forbrenningen i kroppen øker, den "kommer igang" igjen:).. og jeg tenker at "kulden" kanskje ikke gir seg sånn ordentlig før man er "rett" dosert, eller har vært dosert i en tid...
Mtp syklus, er jeg forholdsvis regelmessig, men ved underdosering/overdosering hos meg har det hendt flere ganger at mensen forskyves-enkelte ganger med flere uker. Det handler jo om hormoner, som kroppen skal bli "vant til".., og som trengs siden skjoldkjertelen ikke produserer/produserer "nok" tyroksin....
Håper du merker rask bedring:) Klem fra "en søster i nøden"trost1
-
Sv: Uteblitt mens og varm i kroppen!
Tusen takk for svar, Esmeralda! Godt å høre jeg ikke er alene. Blir jo litt bekymret og lurer på alt mulig når man starter på medisiner. Jeg har forresten enda ikke sett snurten av mensen. Lurer på om jeg er over eller under-medisinert da? huff, det vil vel forhåpentlig prøvene vise? Tok 30 blodprøver i går...Også håper jeg inderlig det er som du sier, at varmen er tegn på at forbrenningen kommer i gang igjen..for den har vært bortreist noen år nå tror jeg... :?
Takk igjen for svar! Jeg går forresten jevnt og trutt ned i vekt, har du merket noe slikt?
:) ha en fin dag - snart helg! :)vink11
-
...og nå føler jeg meg litt bedre. Energien begynner å komme mer og mer...den har vært fraværende noen år. Utrolig bra følelse...men så er det en del annet jeg syns er rart...som vektnedgang, litt hodepine, varm i kroppen og sånn, men alt i alt bedre. Kanskje kroppen trengte litt tid...
:)
-
Har en del spørsmål om lavt stoffskifte...(ny i gamet...)
Hei alle! :)
Har vært innom her før og fått mye god hjelp og info, så nå prøver jeg igjen.
Fikk påvist lavt stoffskifte av fastlegen min for 2 måneder siden. Har deretter vært hos en annen lege som har enda mer greie på dette, han holder til i Arendal.
Det viser seg at jeg har antistoffer i kroppen, som jobber mot skjoldbruskkjertelen, samt også "feil" verdier av alt det andre blodprøvene viste. Jeg Har mange spørmål etter at jeg nå har begynt på medisin (levaxin 75 mg - begynte på 50 men har økt til 75 etter legens anbefaling og skal visst opp i 100 etterhvert...)
1. Kan noen forklare meg hva antistoffer gjør og hvor "skummelt" er det å ha dem?
2. Er det vanlig å kjenne litt ømhet i halsen? Jeg kjenner det som et "press" på hver side av halsen...og har lurt på hva det kommer av?
3. Har gått ned 4 kg i vekt. Vil dette stabilisere seg, eller er dette en fin virkning av tablettene? Har tidligere ikke klart å ned i vekt, men trenger det.
4. Jeg har, før diagnosen, undret meg over at jeg stammer litt, ikke klarer si ordene ordentlig. Noen ganger sier jeg ordene tre ganger på rad før de kommer skikkelig ut osv...Kan dette ha med lavt stoffskifte å gjøre?
5. Har nedsatt hukommelse, og surrer mye. Kan dette også knyttes til lavt stoffskifte?
6. Legen i Arendal satt meg opp fra 50 til 75 mg, og sier at jeg etterhvert kan øke til 100. Men når da? han sa bare at jeg skulle vente noen uker....men jeg vet ikke helt hvor mange uker jeg da skal vente...
Jeg fikk ikke spurt legen om alt jeg ville, gikk litt fort i svingene.
Men jeg håper noen med erfaring kan svare meg her inne.
Forøvrig har jeg merket SUPER effekt fra å ta tablettene på kvelden, til å bytte over til å ta dem om morgenen. Nå sover jeg jo endelig kjempegodt og våkner bedre med å ta tablettene på morgenen.
Håper på svar :)
Mvh Milli
-
Sv: Har en del spørsmål om lavt stoffskifte...(ny i gamet...)
Hej Milli. Dit indlæg er lagt sammen med din oprindelige tråd, så folk får det nemmere ved at overskue hele din historie.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Milli
Men jeg håper noen med erfaring kan svare meg her inne.
Det er ikke den bedste tid på året, for de hurtige svar. I i ferie-sæsonen er der ikke så mange brugere, der kommer forbi. Prøv om du kan finde flere svar på dine spørgsmål, i de tråde der allerede findes her. vink11
-
Sv: Har en del spørsmål om lavt stoffskifte...(ny i gamet...)
Sitat:
1. Kan noen forklare meg hva antistoffer gjør og hvor "skummelt" er det å ha dem?
Antistoffene viser at immunforsvaret ditt reagerer unormalt. Det går til angrep på cellene i skjoldbruskkjertelen, slik at den gradvis ødelegges, og ikke blir i stand til å produsere hormonet den skal. Denne tilstanden kalles autoimmun thyreoiditt, eller Hashimotos thyreoiditt. Resultatet er lavt stoffskifte, og behandlingen er å ta medisiner som erstatter det hormonet som kjertelen ikke klarer å lage lenger.
Sitat:
2. Er det vanlig å kjenne litt ømhet i halsen? Jeg kjenner det som et "press" på hver side av halsen...og har lurt på hva det kommer av?
Det er vanlig å kjenne ømhet i halsen, noen har også problemer med å svelge, eller går og kremter mye. Noen ganger skyldes det at kjertelen vokser (struma), eller den kjennes øm når immunforsvaret jobber med å bryte den ned.
Sitat:
3. Har gått ned 4 kg i vekt. Vil dette stabilisere seg, eller er dette en fin virkning av tablettene? Har tidligere ikke klart å ned i vekt, men trenger det.
Mange som kommer i behandling med stoffskiftemedisin går ned i vekt.
Sitat:
4. Jeg har, før diagnosen, undret meg over at jeg stammer litt, ikke klarer si ordene ordentlig. Noen ganger sier jeg ordene tre ganger på rad før de kommer skikkelig ut osv...Kan dette ha med lavt stoffskifte å gjøre?
Jeg har ikke hørt - eller lest - om noen som stammer pga lavt stoffskifte. Kanskje noen andre kan svare deg?
Sitat:
5. Har nedsatt hukommelse, og surrer mye. Kan dette også knyttes til lavt stoffskifte?
Det kan det, dessverre - men det kan også bedre seg mye når du kommer opp på riktig dose medisin.
Sitat:
6. Legen i Arendal satt meg opp fra 50 til 75 mg, og sier at jeg etterhvert kan øke til 100. Men når da? han sa bare at jeg skulle vente noen uker....men jeg vet ikke helt hvor mange uker jeg da skal vente...
Med Levaxin bør du vente 4-6 uker før du øker dosen. vink11
-
Bytte fra Levaxin til Armour
Hei dere vink11
Jeg er enda litt fersk i dette gamet, men syns denne nettsiden gir meg mye nyttig info. Lærer masse hele tiden.
Ble diagnostisert med lavt stoffskifte i vår, etter å ha vært energitappet i 2 år etter en fødsel.
Nå har jeg gått på levaxin en stund og merker en økt energi, men effekten er ikke optimal. I følge legen kan det være jeg trenger høyere dose, men det ble også diskutert Armour mtp at den ofte gjør det noe lettere også å gå ned i vekt. (ikke så lett på levaxin...syns jeg)
Jeg lurer nå på:
Hva betyr det dere skriver som dere kaller "grain"? Jeg har fått beskjed om å ta en tablett, syns jeg han sa. Og hva tilsvarer det ifht levaxinen? jeg har brukt 100 mikrogram levaxin. Er en tablett armour tilsvarende?
Når på dagen skal denne tas? Jeg tok levaxin om morgenen, og følte jeg "våknet" raskere av den.
Er det noen kjente bivirkninger med armour?
Og lukter denne så sterkt at det er vanskelig å svelge den?
Som dere skjønner gikk det litt fort hos legen, og jeg innser det var fortsatt mye jeg lurte på og ikke fikk info om. Håper noen av dere kan svare meg :)
Og forresten, hvor fort skal man merke en effekt av armour? jeg syns legen sa et par dager...men med levaxinen gikk det jo en ukes tid før jeg kjente effekten...
Hilsen Milli :)
-
Sv: Bytte fra Levaxin til Armour
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Milli
Hva betyr det dere skriver som dere kaller "grain"? Jeg har fått beskjed om å ta en tablett, syns jeg han sa. Og hva tilsvarer det ifht levaxinen? jeg har brukt 100 mikrogram levaxin. Er en tablett armour tilsvarende?
En grain svarer til ca. 60-62 mg. Man kan ikke sammenligne T4 i levaxin med T4 i Armour, fordi den første skal først igennem leveren for at blive til T4, hvorimod i Armour er indholdet af hormoner allerede parate til at gå i kroppen og virke. Det betyder at Levaxin er en omvej, hvor Armour virker direkte.
Hvis den tablet du har fået besked på at indtage er på ca. 60 mg - da er det alt for lidt. Normal effektive dose for folk der går fra 100 mcg Levaxin er to grain = ca. 120 mg. Armour. Nogle Levaxin-faster nogle dage før de starter på Armour, mens andre bytter direkte over. Det sidste er det bedste, mener jeg, idet der er ingen grund til at udsætte kroppen for at tømme T4-lageret og skulle tåle endnu mindre T3 end de i forvejen er i underskud af (ikke "optimal" virkning af levaxin).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Milli
Når på dagen skal denne tas? Jeg tok levaxin om morgenen, og følte jeg "våknet" raskere av den.
Er det noen kjente bivirkninger med armour?
Og lukter denne så sterkt at det er vanskelig å svelge den?
Du kunne ikke "vågne" hurtigere af Levaxin om morgenen, fordi Levaxin virker ikke før den bliver omdannet til T3 og det tager længere tid end "hurtigere".
Det er nok noget mere besværligt at tage Armour om morgenen, idet der skal gå mindst ½ time før man kan få sin morgenkaffe eller morgenmad. Alligevel gør mange netop det. Man kan i stedet tage Armour lige inden man sover. Om natten foregår det meste af kroppens administration af thyreoideahormoner og der også dannes mest af cortisol, som understøtter optagelse af hormoner i kroppens celler. Omdannelsen af T4 til T3 vil alligevel foregå over hele døgnet, så der er ingen grund til at være bange for at mangle hormoner om dagen, når man har taget dem til natten. Mange mener at de få langt mere ud af medicinen ved at tage pillen til natten, foruden at det er langt nemmere at tage medicinen til samme tid hver nat, end hver morgen.
Der er ikke nogen særlige bivirkninger forbundet med Armour, undtagen ved grov overdose, men to grain er altså langt fra en overdose. Der er ingen grund til bekymring.
Man bør dog være opmærksom på, at i begyndelsen "mærker" nogle (ikke alle) at de er startet på Armour. Det er ikke bivirkninger og heller ikke overdose, men mere er det kroppens (positive) reaktion på at få rette hormoner til stofskiftet. Noget kroppen ellers har vænnet sig
af med, i behandling med Levaxin. Det kan tage nogle få dage til "systemet" har vænnet sig til denne forandring og man bør derfor
ikke begynde at sætte doseringen ned af den grund.
Usikkerheden på "det ukendte" (som f.eks. skifte til en ny medicin) kan give forbigående angstlignende symptomer
som ligner hyperthyreose/overdose. Efter kort tid, eller ganske få dage bliver man fortrolig med den ny medicin og ikke længere over-fokuserer på den. Det bedste at gøre er at tage sine piller og glemme alt om dem til næste dag, man skal have pillerne igen.
Det er ganske almindelige tabletter i normal størrelse. Det fleste vitaminpiller er langt større end Armour-tabletter, så det skal nok gå fint med at sluge dem. Nogle har berettet at den "gamle Armour" lugtede af gris. Jeg har aldrig kunne mærke noget til den lugt.
Tillykke med medicinskifte. hjerte1
-
Grain er nok den amerikanske betegnelsen på styrke på medisinen. Den Armour jeg får utlevert på apoteket, doseres i milligram (mg). Da jeg gikk på Levaxin alene, hadde jeg finjustert meg fram til en dose på 100 og 87,5 µg (mikrogram) annenhver dag. 100 µg hver dag var litt for mye, og ga meg hjertebank - så noen av oss fungerer med så lave doser. Det kan ha sammenheng med at det fortsatt er restfunksjon i kjertelen.
Nå bruker jeg 45 mg Armour og 25 µg Levaxin, som jeg tar om morgenen med en gang jeg våkner. Frokost og kaffe tar jeg på jobben, for at opptaket av stoffskiftemedisin ikke skal forstyrres. Det fungerer for tiden ganske fint! hjerte1 Jeg må bare passe på å ta pauser og ikke stresse for mye. Stresser jeg for mye, ser det ut til at det blir for mye for binyrene, slik at jeg "kræsjer" og mister energien igjen.
-
I et grain/60 mg er det ca 38 mcg T4 (altså samme virkestoff som i Levaxin) og 8-9 mcg T3 (som er det aktive hormonet). T4 er er forhormon som må omdannes til T3 for å kunne virke. Når Levaxin "ikke virker" er den sannsynlige grunnen til dette at kroppen din ikke i tilstrekkelig grad klarer å omdanne T4 til T3. da er det fint å kunne bruke T3 direkte, som i thyroid. Husk å dosere deg langsomt opp til symptomene forsvinner. Hverken du eller legen din vet hvilken dose du må opp i før du er der. Noen klarer seg med 2 grain andre trenger 6 grain, alt er individuelt. Målet med behandlingen bør være at du føler deg frisk og blir symptomfri hjerte1
-
Alle dere tre - så flott med fine, utfyllende svar!!
:) Jeg håper armour vil fungere bedre på meg enn levaxin gjør. I tillegg mente legen den kunne være heldig mtp vektnedgang. Håper det stemmer ;)
Ellers kan det godt være, Anisa, at man ikke "våkner" av levaxin om morgenen. Men jeg fikk iallefall ikke sove, da jeg tok den om kvelden:wink:
Skal prøve ta til meg deres lure tips om når jeg bør ta den. Ikke noe problem å ta den om morgenen tror jeg, i og med at jeg alltid tar medisin mens jeg steller meg på badet, og spiser ikke frokost før 1 time etter inntak. Er det ok å spise 1 time etter inntak? :)
Skjønner fortsatt ikke helt det der med "grain", men det er vel fordi jeg ikke er inni dette - sånn som dere.
Men det viktigste for meg er at jeg får en dose som er NOK. 100 mg levaxin var ikke nok for meg. Jeg eksperimenterte på egenhånd i noen uker på 125 mg, og ble bedre da...Likevel vil jeg prøve armour - i samråd med legen.
Jeg har visst det som kalles "hashimotos"(?), masse sånne antistoffer. Men det skjønner jeg heller ikke så mye av (enda). Er som sagt nydiagnostisert...
Høres jo ut som det jeg har fått beskjed om (å ta en tablett armour) ikke er nok da. Har foreløpig ikke fått tablettene, skal hentes på apoteket på lørdag. Hm....litt kjipt hvis jeg egentlig trenger to tabletter da...? Men man skal altså øke sakte?
Hva er fordelen med å kombinere levaxin og armour? og syns dere det er verdt pengene å bruke armour?
Håper noen kan veilede meg litt lenger. tusen takk for svar :)
hjerte1
-
Godkjenning av Armour-resept
Jeg leverte min resept på apoteket for 1 uke siden. I dag fikk jeg beskjed om at den var "godkjent" og at jeg kan hente ut medisinene om tre dager... (de måtte bestilles).
Dette er første gang jeg skal prøve armour og jeg lurer på - vil det gå like lang tid hver eneste gang jeg kommer med en resept? eller holder det å godkjenne resepten en gang, slik at jeg neste gang bare kan få ut medisinene litt fortere?
Noen som vet?
-
Ned i vekt med Armour?
Hei :) leser at flere som har byttet fra levaxin til armour, går lettere ned i vekt - og fortere. Jeg lurer litt på DIN erfaring med dette - og hvor fort merket du vektnedgang når du begynte med Armour?
jeg har gått på levaxinen stund, og klarte gå ned 3-4 kg i begynnelsen, men så stopper det helt opp. Nytter ikke uansett hva jeg gjør. Spiser supersunt. Legen er enig med meg i at jeg trenger ned i vekt, samt bør få det til slik jeg gjør nå, men det funker ikke. Derfor sa legen jeg skulle prøve armour.
Noen med erfaring på dette her også? (fant mange på nett som sier de går ned i vekt med armour, men ikke hvor fort de merker bedringen...)
Mvh Milli
-
Sv: Godkjenning av Armour-resept
Hei!vink11
Regner med at du også leverte inn et slik godkjenningsskjema sammen med resepten? Da kommer det an på om den gjaldt for en boks, to bokser, tre bokser, ..., et år, osv. Hvis den gjelder for flere ganger får du medisinene på dagen neste gang dersom apoteket har produktet inne. Jeg fikk respept på et år og måtte sende inn godkjenningsskjemaet første gangen - da tok det ca. en uke før jeg fikk boksene. Det lokale apoteket her har ikke disse medisinene og må bestille - da går det gjerne noen dager. Man kan forøvrig få tilsendt medisin rett hjem i posten fra andre apotek som har disse inne. Kravet er at resepten faxes inn fra et apotek og at du dekker forsendelsesomkostninger. Dette er veldig kjekt med noen av binyre-medisinene som ofte ikke er lett å få tak i her utpå bygda.. :wink:
-
Ah - det kommer an på apoteket (etter min erfaring)!!
Første gang jeg leverte resept m/Legemiddelverk-ark - da leverte jeg på Lillejulaften og fikk medisinen på selveste Julaften.
Nå har jeg levert på et annet apotek - og de har nå brukt over ei uke og jeg venter fremdeles på sms derfra!!!!!!
Forklaringen tror jeg ligger i at Bragernes Apotek1 har fakset og ringt Legemiddelverket og fått muntlig tilsagn derfra xx9
samt at de bestilte medisinen samtidig - de ventet ikke på godkjenningen (legens søknad blir jo alltid godkjent!!!)
Apotek1 på Liertoppen kjøpesenter har bare sendt faks (eller har de det...?)
Da jeg reiste dit og etterlyste sms - åtte dager etter innlevering -
så var svaret at de hadde fakset til Legemiddelverket 7 dager tidligere og enda ikke fått svar derfra desp1
Jeg har hentet ut thyroid en del ganger nå, men aldri har jeg opplevd at det har tatt så himla lang tid;
jeg skal aldri bruke det apotekdet igjen 'affal :mad:
-
Sv: Ned i vekt med Armour?
Jeg har ikke gått ned i vekt selv om jeg byttet fra Levaxin til Armour :(
Har brukt Armour siden november, vekten er stabil på ca 10 kg for mye ...
Klem Tussemajahjerte1
-
Sånn, da fikk jeg Armour i dag - det tok halvannen uke fra apoteket fikk resepten til jeg fikk hentet de ut. Og det som er så utrolig kjipt er at jeg kun fikk en liten boks, for å teste om dette er bedre enn levaxin - og dermed på jeg på ny venterunde om kanskje en måned eller noe...Puh! :(
Skjønner din frustrasjon, Kevlin ;) Svaret på apoteket i dag, for hvorfor dette tok så lang tid, var som det du sier. De fakset det inn - ikke noen telefon eller bestilling, neida - først godkjenning som da tok lang tid, og dermed lang tid å bestille medisinen....:?Kjipt.
Mumimamma, lurt å si til legen (dersom jeg skal fortsette med armour) at han bør skrive ut for lenger om gangen. Absolutt lurt. Takk for tipset :)
-
Haster!! Husker ikke hvor mye Armour jeg skal ta!!
Hjelpes, legen har fri i dag - og jeg har nettopp fått Armour utlevert. Fikk en sånn boks det står 30 mg på. 1/2 grain=30 mg.
Jeg tok tidligere 100 mg levaxin. Legen sa jeg skulle ta tilsvarende Armour, men hvor mye blir det?
Håper noen kan svare fort!!
Edit: leste litt her på forumet - og tror jeg har gjort det riktige nå- Tok to hele tabletter, og det er jo 60 mg Armour - hvilket jeg har forstått tilsvarer ca 100 mg levaxin...
Please, correct me if I´m wrong....!!
-
Sv: Haster!! Husker ikke hvor mye Armour jeg skal ta!!
Det er jo ingen kjempedose du har tatt - det går nok bra xx4
Kansje du kan ta mer - omregning av Levaxin til thyroid er ingen eksakt vitenskap,
du kjenner det best selv. Kanhende du vil like å lese i denne tråden:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Thyroid har , fordi den er naturlig, kun helt rent levo-thyroxin og riktig type rent liothyronin.
Hvis man leser i legetidsskriftet og andre steder på nett, så der det fryktelig viktig om en medisin er høyre eller venstre.
Levosthyroxintabletter blir presset ved hjelp av varme, og den prosessen ødelegger en viss prosent av virkestoffet, og rett etter fremstilling mister levothyroxin en masse styrke fordi den den nedbrytes.
Det er et vedlkjent fenomen, og
derfor putter de inn i tabletten en del mer virkestoff, for at den fremme ved forbrukeren skal være noenlunde lik den riktige styrken.
Av mange erfaringer og prøver over tid, og prøver av gammel Thyroid som er mange år gammel, vet man at det ikke degraderes nevneverdig.
Og, hva brytes tablettene ned til??
Tetter det igen reseptorene??
Vi mennesker harforskjellige reseptorer, og genetiske varianter av metabolismen, og cyp-varianter. medisiner metaboliseres forskjellig. Tenk bare på marevan, hvor man må ta en genprøve før man kan begynne med marevan. Fremdeles er det mange leger som ikek gjør det. Noen pasienter skal ha en brøkdel marevan i forhold til majoriteten, og det er et stort problem at det ikke fins så små tablettstyrker. Andre må ha ti ganger større doser enn nromalvarianten.
Noen må ha svine-insulin,e llers faller de i koma flere ganger i måneden.
På forsiden av forumet ligger det info om erfa og armour - bl.a denne linken:
http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html
Nederst på siden står det et par tabeller med thyroids innhold - NB! 1 grain = 60 mg