-
Ny på forumet, og har endelig fått konstatert lavt stoffskifte
De siste to ukene har jeg lest mye inne på dette forumet. Og jeg sitter nesten mer og mer i sjokk over at ingen lege har tatt tak i meg. Men på en annen side er det jo ikke rart når man tenker på at man må over visse verdier før de tar tak. Altså jeg er en av de som alltid har liggi i grense området.
Første gang jeg hørte det var jeg vel mellom 12-14 år, altså 24-26 år siden. Siden har jeg fått dette svaret flere ganger, eller bare fått til svar at alt er bra. Så nå når jeg kommer hjem fra jobb (jobber offshore), skal jeg gå rundt til de forskjellige legene og hente inn prøve resultatene.
En annen ting jeg har blitt klar over inne på dette forumet er jo at når jeg har tatt prøvene så har det alltid vært mellom kl 11-14. Eneste gangen det ikke har skjedd var nå sist hvor jeg kom til legen 0830 og tok blodprøve, da hadde TSH steget fra 4.5 til 6.7. Men fortsatt er det under 10, så egentlig ut fra standaren er legen min snill som ville la meg begynne på levaxin, i hvertfall med tanke på at FT4 var på 16.
Jeg har alltid vist at det var stor sjangse for at jeg ville få diagnosen lavt stoffskifte pga at det har ligget lattent og for at min far og alle hans søstre og brødre har fått det + kusinene mine på den siden. Og når jeg var den som la på meg lett, var ikke regnestykket så vanskelig å forstå.
Jeg har gått med symtomer i MANGE år, men de har ikke gått utenfor referanseverdiene. Og hadde det ikke vært for at jeg maste mer på privatlegen og klagde på symtomer så hadde jeg vel fortsatt ikke fått medisin. Jeg har blitt satt på en dose på 25, og selv om dette ikke er så alt for mye så la jeg brått merke til at kroppstemeraturen økte, og at ikke ikke var så kaldt på lugaren som jeg bor på når jeg er på jobb. Tidligere så pakket jeg meg godt inn i dyna og det var bare så vidt nesetippen som stakk ut pga at jeg frøys så mye.
Selv om jeg har merket bedring så ser jeg for meg at jeg er et stykke unna riktig dose, men alikevel så er det kjempe deilig å føle at noe skjer. Og jeg vurderer om jeg skal bestille meg time hos han legen i Arendal. Bor i oslo, så får ta meg en lang kjøretur, slik at jeg får en skikkelig utrening.
For selv om privat legen jeg bruker er veldig flink så imponerte hun ikke med kunskapen om lavt stoffskifte. For jeg nevte jo til henne at jeg har et ønske om å bli gravid, og da svarte hun brått med at da var det kanskje ikke så bra å begynne på tabletter.... Men hun hadde glemt dette da hun fikk svarene fra laboratoriet, så da ble det Levaxine, hvis ikke så hadde jeg svarte med at man bør øke dosen med 1\3 ut i fra det jeg har klart å lese meg til. Hvis jeg hadde turt da, for som mange andre så er jeg jo snill pike som ikke liker å si i fra. Også en grunn til at jeg bruker privat lege, for der føler jeg at det er lettere å bli hørt uten om å måtte sette ned foten.
Any way, jeg er i hvert fall super lykkelig for at jeg endelig har fått det på svart og hvit :D
Og tusen takk for et flott forum som gir masse svar og er nesten uttømmelig for informasjon :D hjerte1
-
Sv: Ny på forumet, og har endelig fått konstatert lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lenak
De siste to ukene har jeg lest mye inne på dette forumet. Og jeg sitter nesten mer og mer i sjokk over at ingen lege har tatt tak i meg. Men på en annen side er det jo ikke rart når man tenker på at man må over visse verdier før de tar tak. Altså jeg er en av de som alltid har liggi i grense området.
Første gang jeg hørte det var jeg vel mellom 12-14 år, altså 24-26 år siden. Siden har jeg fått dette svaret flere ganger, eller bare fått til svar at alt er bra. Så nå når jeg kommer hjem fra jobb (jobber offshore), skal jeg gå rundt til de forskjellige legene og hente inn prøve resultatene.
En annen ting jeg har blitt klar over inne på dette forumet er jo at når jeg har tatt prøvene så har det alltid vært mellom kl 11-14. Eneste gangen det ikke har skjedd var nå sist hvor jeg kom til legen 0830 og tok blodprøve, da hadde TSH steget fra 4.5 til 6.7. Men fortsatt er det under 10, så egentlig ut fra standaren er legen min snill som ville la meg begynne på levaxin, i hvertfall med tanke på at FT4 var på 16.
Jeg har alltid vist at det var stor sjangse for at jeg ville få diagnosen lavt stoffskifte pga at det har ligget lattent og for at min far og alle hans søstre og brødre har fått det + kusinene mine på den siden. Og når jeg var den som la på meg lett, var ikke regnestykket så vanskelig å forstå.
Jeg har gått med symtomer i MANGE år, men de har ikke gått utenfor referanseverdiene. Og hadde det ikke vært for at jeg maste mer på privatlegen og klagde på symtomer så hadde jeg vel fortsatt ikke fått medisin. Jeg har blitt satt på en dose på 25, og selv om dette ikke er så alt for mye så la jeg brått merke til at kroppstemeraturen økte, og at ikke ikke var så kaldt på lugaren som jeg bor på når jeg er på jobb. Tidligere så pakket jeg meg godt inn i dyna og det var bare så vidt nesetippen som stakk ut pga at jeg frøys så mye.
Selv om jeg har merket bedring så ser jeg for meg at jeg er et stykke unna riktig dose, men alikevel så er det kjempe deilig å føle at noe skjer. Og jeg vurderer om jeg skal bestille meg time hos han legen i Arendal. Bor i oslo, så får ta meg en lang kjøretur, slik at jeg får en skikkelig utrening.
For selv om privat legen jeg bruker er veldig flink så imponerte hun ikke med kunskapen om lavt stoffskifte. For jeg nevte jo til henne at jeg har et ønske om å bli gravid, og da svarte hun brått med at da var det kanskje ikke så bra å begynne på tabletter.... Men hun hadde glemt dette da hun fikk svarene fra laboratoriet, så da ble det Levaxine, hvis ikke så hadde jeg svarte med at man bør øke dosen med 1\3 ut i fra det jeg har klart å lese meg til. Hvis jeg hadde turt da, for som mange andre så er jeg jo snill pike som ikke liker å si i fra. Også en grunn til at jeg bruker privat lege, for der føler jeg at det er lettere å bli hørt uten om å måtte sette ned foten.
Any way, jeg er i hvert fall super lykkelig for at jeg endelig har fått det på svart og hvit :D
Og tusen takk for et flott forum som gir masse svar og er nesten uttømmelig for informasjon :D hjerte1
Hei og Velkommen hit.
Spennde å høre om du skal til Arendal, har også lurt på å bestille time der.
Når det gjelder graviditet har jeg noen ppw ark du kanksje kunne hatt interesse av å lese.
Det står ikke mye, men litt. Det står bla. at man bør screenes så tidlig som mulig, og følges opp av lege månedlig ifht dosering av medisiner man bruker.
Det var også gjort forskning på gravide som fikk selen (selenium) at de hadde en bedre graviditet en de som ikke fikk dette.
Jeg har hørt diverse om lege Ingrid Norheim at hun skal være flink på dette temaet. Men jeg tar dette med en klype salt, da jeg har hørt andre som er svært
misfornøyd med henne. Lykketil, er i samme hjørne selv rundt graviditet. :)
-
Og da har jeg bestilt time hos Arendal helsesenter. Kunne ha fått time i juni, men pga jobb så klarte jeg ikke det. Og i juli var de stengt, men 21 august var det ledig time og klaffet med jobb og ferie :D Så planen min frem til da, er å innhente tidligere prøve resultater for egen intresse. Skrive ned alt av symtomer, for pleier å gleme det meste når jeg først sitter i lege stolen. Og fortsette å bruke privat legen frem til da. For hun h ar jo begynt å behandle meg. Men siden hun ved flere anledninger kommer med uttalelser som sier at hun ikke kan så mye om det, syns jeg det er bedre å dra helt til arendal for å få en ordentlig utredelse plus å få mer naturlige medisiner :)
Gleder meg masse til utredningen i hvert fall :D Hun skulle til og med ringe meg hvis de fikk noen avbestillinger siden jeg ikke kunne etter 11 juni pga jobb. Sånn sett er det jo en ulempe å jobbe 2 - 4. To uker jobb og 4 uker fri. Fordelen er at kroppen får mer tid til å hente seg inn igjen etter jobb. Normalt er jeg ødelagt i 1 uke før jeg begynner å føle at jeg får mer energi til å gjøre andre ting igjen. Jeg er jo ofte sliten når jeg er på jobb også, med siden jeg jobber intensivt i 2 uker så vet jeg jo at jeg får 4 uker fri. Det er vel noe av grunnen til at jeg ikke har mast så mye om stoffskifte det siste året, siden jeg alikevel har fått mer tid til å hente meg inn igjen.
Jeg mistenker at jeg var gravid i desember, hadde mange symtomer, men det var for tidlig å ta noen test, og mensen kom med kraftig blødning uten smerter?!? Etter dette har jeg blitt mer slått ut, og enda mer trøtt. Har lest at man kan få lavt stoffskifte etter graviditet. Men dette var kanskje maks 3 uker, lavt stoffskifte kan jo føre til selvabbort, men kan man også få en forverring av stoffskiftet etter en selvabbort?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
flaggstang
Hei og Velkommen hit.
Spennde å høre om du skal til Arendal, har også lurt på å bestille time der.
Når det gjelder graviditet har jeg noen ppw ark du kanksje kunne hatt interesse av å lese.
Det står ikke mye, men litt. Det står bla. at man bør screenes så tidlig som mulig, og følges opp av lege månedlig ifht dosering av medisiner man bruker.
Det var også gjort forskning på gravide som fikk selen (selenium) at de hadde en bedre graviditet en de som ikke fikk dette.
Jeg har hørt diverse om lege Ingrid Norheim at hun skal være flink på dette temaet. Men jeg tar dette med en klype salt, da jeg har hørt andre som er svært
misfornøyd med henne. Lykketil, er i samme hjørne selv rundt graviditet. :)
Skal oppdattere etter at jeg har vært i Arendal, selv om det er kjempe lenge til :)
Vil veldig gjerne ha tatt en titt på de arkene du har om graviditet :)
Kjempe masse lykke til, til deg også!! :wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lenak
Og da har jeg bestilt time hos Arendal helsesenter. Kunne ha fått time i juni, men pga jobb så klarte jeg ikke det. Og i juli var de stengt, men 21 august var det ledig time og klaffet med jobb og ferie :D Så planen min frem til da, er å innhente tidligere prøve resultater for egen intresse. Skrive ned alt av symtomer, for pleier å gleme det meste når jeg først sitter i lege stolen. Og fortsette å bruke privat legen frem til da. For hun h ar jo begynt å behandle meg. Men siden hun ved flere anledninger kommer med uttalelser som sier at hun ikke kan så mye om det, syns jeg det er bedre å dra helt til arendal for å få en ordentlig utredelse plus å få mer naturlige medisiner :)
Gleder meg masse til utredningen i hvert fall :D Hun skulle til og med ringe meg hvis de fikk noen avbestillinger siden jeg ikke kunne etter 11 juni pga jobb. Sånn sett er det jo en ulempe å jobbe 2 - 4. To uker jobb og 4 uker fri. Fordelen er at kroppen får mer tid til å hente seg inn igjen etter jobb. Normalt er jeg ødelagt i 1 uke før jeg begynner å føle at jeg får mer energi til å gjøre andre ting igjen. Jeg er jo ofte sliten når jeg er på jobb også, med siden jeg jobber intensivt i 2 uker så vet jeg jo at jeg får 4 uker fri. Det er vel noe av grunnen til at jeg ikke har mast så mye om stoffskifte det siste året, siden jeg alikevel har fått mer tid til å hente meg inn igjen.
Jeg mistenker at jeg var gravid i desember, hadde mange symtomer, men det var for tidlig å ta noen test, og mensen kom med kraftig blødning uten smerter?!? Etter dette har jeg blitt mer slått ut, og enda mer trøtt. Har lest at man kan få lavt stoffskifte etter graviditet. Men dette var kanskje maks 3 uker, lavt stoffskifte kan jo føre til selvabbort, men kan man også få en forverring av stoffskiftet etter en selvabbort?
Det jeg har lært er at man under graviditeten produserer mer (østrogen?) som gjør at kroppen blir mer rolig.
At stoffskifte og det autoimmune angrepet på kroppen vil roe seg ned. Det vil blomstre opp igjen når man ikke er gravid lenger. Det står faktisk litt om det på de lysbilde arkene. Ja, du kan også desverre ha spontan abortert. Vi er vist lettere utsatt for det. Merkelig hvordan kroppen er bygd sammen.
-
Har fått tak i prøveresultatene fra 18.04.12
TSH: 6.3 (0,2-4,0)
FT4: 15,3 (11-23)
FT3: 5,2 (3,5-6,5)
Anti-TPO: 45 (>100)
Nå er jeg ingen ekspert på tolkning. Her vel så vidt bare prøvd. Men er vel kun TSH som er unormal. Skal be om å få tatt TRAS enste gang jeg skal ta sjekk.
-
Jeg har jo egentlig vist lenge at magen min ikke er så glad i melkeprodukter. Men siden jeg er så utrolig glad i gulost så klarer jeg støtt og stadig å overbevise meg at nå, nå tåler jeg det. For jeg får ingen direkte merkbar utslag hvis jeg spise gulost eller bruker cream frech i sauser. Så da tenkte jeg nå på lørdag at jeg skulle bruke uhomogenisert melk og teste det. Så jeg stekte litt elgekjøtt og lagde god saus med fløte. Noe som endte opp med å ligge på sofaen med mageknipe resten av kvelden.
Jeg tok for noen år siden en intolleranse test og der slo blant annet melkeprodukter ut. Jeg tålte laktose bedre enn melk, så konklusjonen min er at jeg nok er var på selve melke proteinet. Siden jeg fikk så kraftig reaksjon på krem fløte men ikke hvis jeg spiser gulost eller crem frech så er de kanskje ikke så reaktive i magen. Noe også testen for noen år siden viste, men det er ingen unskyldning for å fortsette å spise det, for jeg tåler det jo ikke :(
Så nå som jeg skal gå over til å bli lavkarbo og spise sunt, skal jeg i samme slengen holde meg unna melkeprodukter.
Den største utfordringen jeg ser ved å gå over til lavkarbo, når jeg tenker kortsiktig, så er det sukker. Er ekstrem sukker slave, og vil tro at det og lavt stoffskifte er årsaken til at jeg har lagt på meg mye. Skulle ønske at vekta snart kan bevege seg nedover i steden for oppover...
-
Lyspunktet med og slutte med sukker, er at når du er avsukra, så synes du at f.eks bær smaker så godt, selv uten en tøddel søtning. Leste en plass at "du vet du er på lavkarbo når du synest at årets tyttebær smaker ekstra søtt:roll:"
Virker som alle smaksløkene forandrer seg etter ei tid på ren og naturlig mat uten sukker, korn, ris eller poteter. Og smakene blir faktisk bedre!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Leste en plass at "du vet du er på lavkarbo når du synest at årets tyttebær smaker ekstra søtt:roll:"
Hehehe... per i dag så syns jeg de er litt bittre.
Gleder meg i hvertfall til transformasjonen :)
-
Er nå på dag to med lavkarbo. og merker jeg sliter med å få i meg nok kalorier. Mulig det kun er en fase før kroppen venner seg mer til lavkarbo. I går havnet jeg på 1150 kalorier. Og i dag så ser det ut til at jeg kommer til å slite med å kommer over 1000 kalorier. Er akkurat som om kroppen min er fornøyd og mett. For hvis jeg prøver å sjekke om jeg kan spise noe mer mat, så vegrer kroppen seg og sier Nei. Så da må den jo være fornøyd?
Jeg har jo egentlig aldri vært stor spiser så sant du ikke gir meg en skål med snop eller ferske bakevarer :shock: :?
-
Hvis du tåler nøtter, er de supre ernæringsbomber når man lever lavkarbo.
Favoritten her er paranøtter.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Hvis du tåler nøtter, er de supre ernæringsbomber når man lever lavkarbo.
Favoritten her er paranøtter.
Nøtter ja. Det er et supert tips. Har jo masse i kjøleskapet som jeg hadde glemt at jeg hadde :mrgreen:
Så nå er et par never med nøtter blitt spist :wink:
-
Sint på legen i dag
Merker jeg ble sint på legen i dag.
Var og tok prøver for ca 1 uke siden for å se om stoffskiftet hadde svart på behandlingen. Og det hadde den jo, og det forventet jeg, men jeg føler at det er mer å hente. Så gledet meg til å gå opp i dose fra 25 til 50. Og endelig kom tlf i fra legen. Og hun sa at stoffskiftet hadde respondert bra (det regnet jeg jo med siden jeg følte en bedring). Men hun ville ikke øke dosen pga at jeg hadde respondert så bra, og at jeg opprinlig ikke hadde bikket over TSH på 10. Hun fortalte at min TSH nå etter 6 uker var på 4,7, altså gått ned i fra 6,3 til 4,7 (ref 0,2-4,0). Nevnte da at når man hadde begynt på behandling så skulle man jo jobbe TSH ned til 0,2-1,5, mellom lj sier hun da at det ikke gjaldt for meg siden jeg ikke hadde bikket over TSH på 10. Men at jeg skal komme tilbake før jeg dro på ferie i august (2 mnd til) for å se om det ikke fortsatt går nedover og blir "bra", for TSH ble jo påvirket av årstidene også. Men hvis TSH'n ikke forandret seg noe spessielt så kunne vi øke dosen litt (dette var også en av respons pga at jeg sa at det står skrevet at når man blir behandlet så skal TSH ligge mellom 0,2-1,5). Hun spurte også om jeg merket noen forskjeller, og forteller at jeg ikke er så intens trøtt lengre, orker litt mer og at jeg har fått litt mer varme i kroppen, men jeg sier også at jeg føler det er mer å hente.
En annen kommentar var at jeg hadde en stoffskifte som var stabilt på alle andre parametre men at det kun var TSH'n som var litt for høy.
Jeg merker at jeg er så sint at tårene triller. Akkurat nå er jeg så utrolig glad for at jeg har bestilt time hos Arendal helsesenter. Da blir jeg i hvert fall behandlet av en som forstår utfordringene
Nå blir det slutt på snill pike syndromet mot leger!!!!! :mad:
Etter å ha knekt sammen i dusjen av rein frustrasjon:shock:, har jeg bestemt meg for at jeg skal sende mail til legen. For er mye flinkere til å skrive enn å prate. I den mailen skal jeg linke til div forskjellige forsknings dokumenter som underskriver at jeg bør gå opp i dose. Hvis hu fortsatt nekter så kommer jeg til å skrive at om hun fortsatt mener at jeg ikke skal øke dose, kommer jeg selv til å øke den til 50 mg, og selv ta ansvaret og følge med på om jeg får symtomer på høyt stoffskifte, noe jeg ikke forventer siden jeg kun går på 25 m levaxine. Jeg aksepterer ikke at jeg må vente yttligere 2 mnd for at legen skal forstå at jeg må økes i dose. Det er noe som heter selv ansvar, og det tar jeg nå. For selv om legen er dyktig på andre ting, så har hu filla peiling på lavt stoffskifte. Og skulle hun fortsatt ikke akseptere det så får jeg kutte henne helt ut. For jeg er helt sikker på at jeg får støtte i fra Arendal helseklinikk.
Merker frustrasjonen gir seg litt mens jeg skriver dette. For nå er det slutt på snill pike syndromet! Lena er sint!!!!!:mad::mad:
-
Sv: Sint på legen i dag
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lenak
Merker jeg ble sint på legen i dag.
Var og tok prøver for ca 1 uke siden for å se om stoffskiftet hadde svart på behandlingen. Og det hadde den jo, og det forventet jeg, men jeg føler at det er mer å hente. Så gledet meg til å gå opp i dose fra 25 til 50. Og endelig kom tlf i fra legen. Og hun sa at stoffskiftet hadde respondert bra (det regnet jeg jo med siden jeg følte en bedring). Men hun ville ikke øke dosen pga at jeg hadde respondert så bra, og at jeg opprinlig ikke hadde bikket over TSH på 10. Hun fortalte at min TSH nå etter 6 uker var på 4,7, altså gått ned i fra 6,3 til 4,7 (ref 0,2-4,0). Nevnte da at når man hadde begynt på behandling så skulle man jo jobbe TSH ned til 0,2-1,5, mellom lj sier hun da at det ikke gjaldt for meg siden jeg ikke hadde bikket over TSH på 10. Men at jeg skal komme tilbake før jeg dro på ferie i august (2 mnd til) for å se om det ikke fortsatt går nedover og blir "bra", for TSH ble jo påvirket av årstidene også. Men hvis TSH'n ikke forandret seg noe spessielt så kunne vi øke dosen litt (dette var også en av respons pga at jeg sa at det står skrevet at når man blir behandlet så skal TSH ligge mellom 0,2-1,5). Hun spurte også om jeg merket noen forskjeller, og forteller at jeg ikke er så intens trøtt lengre, orker litt mer og at jeg har fått litt mer varme i kroppen, men jeg sier også at jeg føler det er mer å hente.
En annen kommentar var at jeg hadde en stoffskifte som var stabilt på alle andre parametre men at det kun var TSH'n som var litt for høy.
Jeg merker at jeg er så sint at tårene triller. Akkurat nå er jeg så utrolig glad for at jeg har bestilt time hos Arendal helsesenter. Da blir jeg i hvert fall behandlet av en som forstår utfordringene
dette høres jo helt sprøtt ut:eek: tror nok du trenger å bli litt sint no ja for å få igjennom dine meninger...stå på krava!!!!!hjerte1
-
Uten tiladelse i fra legen har jeg i dag startet på 50mg, men i dag skal jeg også begynne å skrive mailen til legen. Ser for meg at det fort kan ta et par dager for å finne de rette artiklene og slikt. Så hvis det er noen som har linker til artikler som du anbefaler så lim de inn :)
Da har jeg jobbet litt med å skrive til legen. Har ikke sendt den enda, trengs å jobbes litt mer med. Noen som har tips invendinger eller noe annet ?
Svar til legen
Hei
Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at jeg ikke skal gå opp til 50 mg dose på Levaxine. Da du ringte prøvde jeg også å argumentre for det. Men dessverre har jeg snill pike syndrom.
Jeg går til deg for jeg syns du er en dyktig lege, du er rask, konsis og direkte, noe jeg liker godt. Og som jeg har nevnt, hadde du ikke vært privat lege så hadde jeg satt deg som min fast lege. Jeg har også forståelse for at du har et stort fagfelt, kjenner til det med tanke på at jeg er utdannet geolog. Og man kan derfor ikke kunne alt om alt. Og jeg har flere ganger erfart at du har kommet med utalelser på lavt stoffskifte som tilsier at dette ikke er ditt sterkeste område, noe som er helt greit, og som har gjort at jeg har lest mye forskings matriale, bøker og annen informasjon om stoffskifte sykdom med hovedvekt på lavt stoffskifte så klart. For å bli ekspert på min egen sykdom.
Normalt sett ville jeg ha byttet lege hvis jeg følte at jeg ikke bli hørt, sett eller behandlet slik jeg burde. Men denne gangen, siden jeg syns du er en dyktig lege, ønsker jeg at vi prøver å sammarbeide sammen og finne løsninger sammen.
Jeg tror ikke du har notert opp min familie historie, selv om jeg har nevnt den.
Familie historie:
Min far har lavt stoffskifte, også hans bror og hans søstre (mine tanter og onkler) har for lavt stoffskifte og blir behandlet for det. Utover dette så har alle kusinene mine på far side lavt stoffskifte. Med fetteren vet jeg ikke, og heller ikke min bror. Det vil si at det er 2 gutter som jeg ikke kjenner status på, men at det er 3 jenter som har problemer med lavt stoffskifte. Derfor vet jeg at mine verdier på stoffskifte ikke er en vinter/vår/sommer sykdom. Familie historien min til sier at det ikke er det. Utover dette ble jeg for første gang i en alder av 12, fortalt at jeg lå i grense området. Dessverre ble aldri de verdien notert ned, og den legen eksisterer ikke lengre. Men jeg har innhentet informasjon i fra der jeg kan. Og verdiene er innen for normalen, men bikker over på feil side. Hvis jeg hadde levd i Tyskland ville jeg i visse områder allerede ha blitt behandlet for lavt stoffskifte når jeg bikket 2,0-2,5.
Jeg nevnte i en time at jeg har ønske om å bli gravid, hvor det ble nevnt at jeg kanskje ikke burde begyne på behandlig for stoffskifte. Men ved forhøyt TSH er det både vanskelig (mange blir ufruktbare)og direkte farlig for fosteret å ha for lavt stoffskifte. Det er gjort forskning på dette (dessverre hadde jeg problemer med å finne de artiklene nå) som viser økning av hjerneskader ved ubehandlet forhøyet TSH. Så det er annerkjent at TSH bør i hvert fall ligge mellom 1-2, helst så nærme 1 som mulig. Når man blir gravid trenger også fosteret TSH, så den vordene mor må øke dosen for at begge skal få nok, mener at dosen skulle økes ca 1/3 av stabil dose før graviditet.
Når man har begynt behandling av stoffskifte, så skal TSH behandles ned til å ligge mellom 0,2-1,5. Og fremgangen for å komme ned ditt er jo selvfølgelig at man må øke medesin dosen til man kommer til rett nivå. Man tar da blodprøver hver 6 uke (hver 4 når man er gravid), for da har nivået stablisert seg i cellenivået, pga at kjertelen bruker tid på å stablisere seg etter at den er blitt medisinert. Hvis man da ikke har kommet til ønsket nivå etter 6 uker så øker man dosen og man kommer tilbake om 6 uker for å måle hvordan nivået er da.
En forsknings gruppe konkluderte med at passientene normalt ønsket å bruke 25 mg mer enn legene, for passientene følte seg bedre på høyre doser enn legene ønsket å gi. Yttligere sies det at den perfekte dosen er rett under for høyet stoffskifte, noe som vil si at man kanskje bør jobbe seg opp helt til man får symtomer på høytstoffskifte for så å gå ned et hakk. Klart det beste er at man kan også gå opp det nivået passienten stortrives. Stortrives pasienter er det det samme som riktig dose. Se gjerne ;: Narrow individual variations in serum T(4) and T(3) in normal subjects: a clue to the understanding of subclinical thyroid disease.”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract
Informasjon som er hentet ut fra
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10370 ”National Academy for Clinical Biochemistry (USA) har i 2004 fastsat verdens referenceinterval for TSH til 0,4 mU/l - 2,5 mU/l. Men allerede i 2006 behagede det British Thyroid Association at hæve referenceintervallet for TSH helt op til 10 mU/l for både primær OG subklinisk hypothyreose, selv om disse nye guidelines ikke var blåstemplet af National Institute for Health and Clinical Excellence,”
Dette er ikke ment som kritikk, men at vi begge kan lære sammen hvordan dette fungerer.
Ut i fra alt jeg har lest, både av bøker og artikkler så bør jeg øke dosen min. Jeg ønsker nå å prøve 50mg. Støtter du meg i dette?
-
Her er alle prøve svarene jeg til nå har klart å hente inn. Bare synd at jeg ikke har klokkeslett på når prøvene er blitt tatt. Men jeg har normalt sett ikke vært der tidligst på morningen. for uten om de siste gangene. Den siste prøven har jeg ikke orket å ringe opp om enda, da jeg ble irritert på legen da jeg var der. Jeg har en glippe på 9 år der, mangler nemlig resultatene til en lege. Men skal få tak på de snart.
Stoffskifte
| Dato |
Tid |
TSH (Ref.) |
FT4 (Ref.) |
FT3 (Ref.) |
anti-TPO (Ref.) |
Kommentar |
| 01/06/2012 |
08:15 |
4,7 (0,2-4) |
|
|
|
0,25 Tyroksin 6 uker |
| 17/04/2012 |
08:15 |
6,3 (0,2-4) |
15,3 (11-23) |
5,2 (3,5-6,5) |
45 (<100) |
|
| 17/01/2012 |
|
4,5 (0,2-4) |
16,9 (11-23) |
5,2 (3,5-6,5) |
58 (<100) |
|
| 26/01/2011 |
|
2,4 (0,2-4) |
14,9 (11-23) |
4,5 (3,5-6,5) |
|
|
| 30/07/2010 |
|
1,9 (0,2-4) |
13,8 (11-23) |
|
29 (<100) |
|
| 02/02/2010 |
|
2,9 (0,2-4) |
12,5 (11-23) |
|
|
|
| 23/07/2009 |
|
2,8 (0,2-4) |
12,9 (9-22) |
|
|
|
| 17/08/2000 |
|
3,35 |
15,0 |
|
|
|
| 01/12/1999 |
|
2,16 |
14,9 |
|
(<35) |
|
| 12/08/1998 |
|
1,88 |
14,2 |
|
(<1) |
|
Hadde jeg levd i tyskland så hadde jeg vel vært behandlet for mange år siden..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lenak
Da har jeg jobbet litt med å skrive til legen. Har ikke sendt den enda, trengs å jobbes litt mer med. Noen som har tips invendinger eller noe annet ?
Her er en artikel, der forklarer hvorfor en start på en (for) lav dose ikke er optimal, og forklarer at efter 4-6 uger bør dosen ligge på mindst 1,6-1,7 mcg/kg kropsvægt om dagen. Det er en undersøgelse fra 2005, udført af læger i Holland.
The Starting Dose of Levothyroxine in Primary Hypothyroidism TreatmentA Prospective, Randomized, Double-blind Trial
(Archives og Internal Medicine, August 2005, Vol 165, No. 15 Arch Intern Med. 2005;165(15):1714-1720. doi:10.1001/archinte.165.15.1714)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Her er en artikel, der forklarer hvorfor en start på en (for) lav dose ikke er optimal, og forklarer at efter 4-6 uger bør dosen ligge på mindst 1,6-1,7 mcg/kg kropsvægt om dagen. Det er en undersøgelse fra 2005, udført af læger i Holland.
The Starting Dose of Levothyroxine in Primary Hypothyroidism TreatmentA Prospective, Randomized, Double-blind Trial
(Archives og Internal Medicine, August 2005, Vol 165, No. 15 Arch Intern Med. 2005;165(15):1714-1720. doi:10.1001/archinte.165.15.1714)
Tusen takk Anisa!!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lenak
Har lagt en kommentar i tråden Hjelp til formulering av brev til Legen vink3
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Admin
Tusen takk!! hjerte1vink11
-
Fikk endelig ut fingeren til å ringe etter prøveresultatet mitt hos legen i dag. Da jeg pratet med legen sa hu at TH4 var jo innen for normalen, og den holdt seg stabil. Da jeg fikk prøveresultatene kunne jeg egentlig ikke tro mine ører, greit nok at Th4 ikke har økt drastisk, men jeg har jo heller aldri vært så høyt noen gang på prøver før. Merker at irritasjonen mot legen bare øker enda mer... :mad:
Hva mener dere?
Stoffskifte
Dato 01/06/2012
Tid 08:15
TSH (Ref.) 4,7 (0,2-4)
FT4 (Ref.) 17,9 (11,0-23,0)
FT3 (Ref.) 4,8(3,5-6,5)
anti-TPO (Ref.) 40 (<100)
Tras 0,8 (<1)
Kommentar 0,25 Tyroksin 6 uker
Dato 17/04/2012
Tid 08:15
TSH (Ref.) 6,3 (0,2-4)
FT4 (Ref.) 15,3 (11-23)
FT3 (Ref.) 5,2 (3,5-6,5)
anti-TPO (Ref.) 45 (<100)
Dato 17/01/2012
TSH (Ref.) 4,5 (0,2-4)
FT4 (Ref.) 16,9 (11-23)
FT3 (Ref.) 5,2 (3,5-6,5)
anti-TPO (Ref.) 58 (<100)
Dato 26/01/2011
TSH (Ref.) 2,4 (0,2-4)
FT4 (Ref.) 14,9 (11-23)
FT3 (Ref.) 4,5 (3,5-6,5)
Dato 30/07/2010
TSH (Ref.) 1,9 (0,2-4)
FT4 (Ref.) 13,8 (11-23)
Anti-TPO 29 (<100)
Dato 02/02/2010
TSH (Ref.) 2,9 (0,2-4)
FT4 (Ref.) 12,5 (11-23)
Dato 23/07/2009
TSH (Ref.) 2,8 (0,2-4)
FT4 (Ref.) 12,9 (9-22)
Dato 21.04.2009
TSH (Ref.) 2,8 (0,5-3,6)
FT4 (Ref.) 16 (8,0-20)
Dato 17/08/2000
TSH (Ref.) 3,35
FT4 (Ref.) 15,0
Her husker jeg at jeg ga opp litt, var jo bare hypokonder alikelvel. Som legen sa mellom lj
Dato 01/12/1999
TSH (Ref.) 2,16
FT4 (Ref.) 14,9
Anti-TPO 35
Dato 12/08/1998
TSH (Ref.) 1,88
FT4 (Ref.) 14,2
-
Da tror jeg at mailen til legen er klar https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14735 . Har i hvertfall lagt med flere artikkler som støtter oppunder at jeg skal øke dose. Tenkte jeg skulle legge den vekk noen timer og så lese igjennom den for å se om jeg mener noe må forandres. Blir spennende å se reaksjonen til legen i hvert fall :):D
-
Jeg driver å syker meg opp til å sende brevet til legen. Liker ikke konfrontasjoner, men må jo bare få sendt den hvis jeg i det hele tatt skal komme meg noen vei. Ellers så har jeg jo gått i mot legen og gått opp til 50 mg, men føler egentlig bare at formen er synkende. Hadde håpet på at den skulle øke litt når jeg gikk opp i dose. Men klarer ikke å få meg opp av stolen :| Og i dag er det jo i tillegg strålende vær, så må vel etter hvert komme meg ut og til tomta for å rydde litt.
Mange manger må jeg riste på hodet av meg selv. For kroppen sier i fra om at den ikke vil ha en matvare, og så kommer hodet inn og sier etter noen dager at nå kan du spise det. For det var jo helt sikkert ikke det som den reagerte på. Jobber nemlig hardt om dagen for å overbevise hjernen at vi må lytte til kroppen. Noe som ikke alltid er like lett :roll:
Nei, nå skal jeg slutte med klagingen og komme meg på kjøkkenet og lage litt frokost :)
-
Klarte til slutt å få ut fingeren, og sendte brevet/mailen til legen på onsdag (les brevet her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14735 ). Har fortsatt ikke hørt noe.... Merker jeg er litt utolmodig på å få svar. Men hu kan jo så klart ha ferie. Må bare smøre meg med mer tolmodighet.
Var inne på den svenske siden som er linket opp på forsiden. Likte den siden godt! Og merker jeg gleder meg mer og mer for å komme til legen i arendal. Håper i hvert fall at jeg får den hjelpen jeg trenger der.
Ellers er jeg på jobb (offshore), og her er det "happy days" som engelsk mennene sier. Med andre ord beina på bordet, og bare slappe av :D
-
Da har jeg fått svar i fra legen
"Takk for mail, beklager at jeg ikke har fått svart før nå.
Jeg setter pris på tilbakemeldingen.
Hvis jeg forstår deg rett ønsker du å øke doseringen av Levaxin. Dersom du føler at formen er i forverring fra vår siste samtale er det ikke noe problem. Du skriver at du ønsker å øke doseringen til 50 mg (antar at du da mener 50 mikrogram). Det kan bli litt mye med en gang og øke til 50 mikrogram daglig. Jeg anbefaler deg derfor å øke til 50 mikrogram 2 ganger i uken, og fortsette med 25 mikrogram de resterende dagene. Så kan vi trappe ytteligere opp i forhold til blodprøvesvar.
Høres dette greit ut for deg? "
Er ikke fornøyd med svaret, men hu har i det minste tatt i betrakning noe av det jeg har sagt.
Slik det er nå, så vet jeg ikke om jeg gidder å gjøre noe mer mot henne. Har jo allerede økt til 50 mikrogram pr dag alikevel. Og har time i arendal i august, rundt den tiden hvor det er greit å få tatt ny prøve og eventuelt en økning alikevel.
Trodde faktisk ikke at jeg la noe spessielt merke til økningen denne gangen fra 25 mikrogram. For var veldig trøtt og sliten hjemme. Men da måtte jeg jo gjrøe både det ene og det andre. Straks jeg kom ut her på riggen så kviknet jeg til. Og legger også merke til at jeg kan drikke kaffe uten halsbrann. Noe jeg ikke kunne før. Trøttheten har forduftet selv om jeg ikke klarer å få lagt meg slik at jeg får min 8 timer søvn. Mulig det slår tilbake når jeg kommer hjem. Men akkurat nå nyter jeg å føle meg litt mer våken og ha mer energi.
har faktisk kommet så langt at jeg har begynt å planlegge fjellturer, noe jeg ikke har orket på flere år. Så skal krysse både det ene og det andre jeg har i håp om at formen holder seg!:D
Lurer litt på om at jeg merker bedring når TSH går nedover, men når den stabliserer seg så synker formen igjen. Men er som noen nevnte tidligere, 25 og 50 er ingen dose for et voksent menneske.
-
Nei LenaK, det kan til og med føre til forverring å gå på så lav dose over lengre tid. Det bør legen ha kunnskap om. Jeg ville eksperimentert med å øke, men rolig. Det beste er å ha en lik dose hver dag, del opp tablettenehjerte1
-
Takk for svar Vigdis! :) Jeg begynte å øke sakte til 50 mikrogram for snart 2 uker siden og er nå på 50 om dagen(min fornuft gikk i mot legen, og tok sakene i egene hender:wink: ). Tenkte jeg nå skulle være her i 6-8 uker for å ta blod prøve for å se hva som kommer frem for så og øke vidre. Men burde jeg fortsette å øke sakte til for eks 75 eller 100 mikrogram?
-
Jeg ville gjort det. Du må velge selv. Men jeg tror ikke jeg har hørt om noen voksne som klarer seg på så lav dose som 50 mcg. jeg gikk på 125-150 mcg da jeg brukte Levaxin. Det er ikke uvanlig dose.
Hvordan ligger du på jern, B-vitaminer og B12 og D3? Magnesium? Selen? Ta tilskudd og legg deg litt høyt i referanseområdet. Det er mange små og gode hjelpere i kroppen som jobber med å konvertere T4 til T3hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg ville gjort det. Du må velge selv. Men jeg tror ikke jeg har hørt om noen voksne som klarer seg på så lav dose som 50 mcg. jeg gikk på 125-150 mcg da jeg brukte Levaxin. Det er ikke uvanlig dose.
Hvordan ligger du på jern, B-vitaminer og B12 og D3? Magnesium? Selen? Ta tilskudd og legg deg litt høyt i referanseområdet. Det er mange små og gode hjelpere i kroppen som jobber med å konvertere T4 til T3hjerte1
hmmmm.... og jeg som syntes jeg var tøff og gikk opp til 50 microgram uten legens tiladelse :D
Men er enig, har ikke hørt om noen som har klart seg på 50 microgram.
Jeg er usikker på hvilket nivå jeg har på de minneralene. Tok noen tester for et par mnd men husker ikke på hva det var. Men skal sjekke det opp når jeg kommer hjem fra jobb.
Tusen takk for all god informasjon Vigdis!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lenak
Jeg begynte å øke sakte til 50 mikrogram for snart 2 uker siden og er nå på 50 om dagen(min fornuft gikk i mot legen, og tok sakene i egene hender:wink: ).
Heisann! Jeg sitter i akkurat samme båt som deg, og lurer på om jeg skal øke til 50mcg på egenhånd, ettersom legen er på ferie (!) og jeg ikke får vært hos han før 8 uker etter oppstart på 25mcg..
Blir jo litt egstelig å være på antagelig for lav dose, men kvier meg litt for å begynne uten tillatelse. Skal ta blodprøve når jeg har tatt 25 mcg i 6 uker, og lurer på om jeg skal øke etter jeg har tatt den.
Skal lese art. du la ved i brevet :-) Kanskje jeg kan ta de med til legen - så kanskje han forstår :p
Lykke til videre
Hilsen Linn vink11
-
Med syntetisk medicin går der jo seks uger, før medicinen er inde i cellerne. Derfor synes jeg ikke, der er nogen tid at spilde i forhold til at komme op på bare en almindelig startdose, som de 50 µ er for de fleste voksne. .... Men det er jo selvfølgelig den enkelte, der må vælge selv (noget, der til gengæld ofte overses af læger).
Lidt mærkeligt bare at gå på ferie uden at gi dig instruks om noget. Får du i det hele taget resultatet af blodprøven forinden ?
vink11 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Lidt mærkeligt bare at gå på ferie uden at gi dig instruks om noget. Får du i det hele taget resultatet af blodprøven forinden? vink11 Nielsigne
Forrige blodprøve tok jeg hos endokrinologen, og den fikk jeg ikke med meg. Skal ringe de og spørre om de kan sende meg den. Fikk bare beskjed om at alt var innenfor referanseområdet. Og at TSH hadde økt litt igjen.
Skal ta nye blodprøver 19.juli, men da bare det som har med stoffskifte å gjøre. Legen brydde seg ikke med vitaminer og jern og slikt nå - det kunne vi sjekke igjen til høsten.
-
Jeg har lest litt om hvor fort man skal gå frem med økning av levaxine, og virker faktisk som at det blir anbefalt å øke hver 4 uke til man er på vedlikeholds dosen, så sant ikke noe annet tilsier det.
Hvis alt ser ut til å gå greit, så er det nok mulig at jeg går opp yttligere 25 microgram om noen uker opp til 75µg (fant endelig tasten :D ). Føler at det er greit å gå på 50 micro gram 1-2 uker til, før jeg eventuelt øker mer, brukte 10 dager på å øke fra 25 til 50, og da har det jo gått 4 uker om 1-2 uker.
Hvis jeg fortsetter med dette tempoet så er jeg nesten på vedlikeholds dose når jeg kommer til legen i august :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Linnschpinn
Legen brydde seg ikke med vitaminer og jern og slikt nå - det kunne vi sjekke igjen til høsten.
Isj, skal ikke være så lett å argumentere med disse legene
-
Det er jo helt absurd, så lidt de ved om vitaminer og den slags. Jeg havde en periode med frygtelig træg mave, gik til læge og beklagede mig. Lægen satte mig til at spise flere gulerødder og havre .... Havren fandt jeg hurtigt ud af at springe over, gulerødderne måtte jeg hælde olie på for at overleve deres tur gennem fordøjelseskanalen :mrgreen:
Jeg mener at huske, jeg var til læge tre gange med dette problem, før det faldt hende ind at tjekke noget med kalk. I samme prøve kom der noget ud om d-vitamin - den var alt, alt for lav .... Fik indsprøjtninger med d-vitamin og gav mig til at spise ikke bare mine sædvanlige 10 µ men 35. Det hjalp en hel del, både på maven og på energien! D3 er fantastisk hjerte1 Senere begyndte jeg på 70 + mikrogram d3 og nu tager jeg ind imellem en ekstra også - for selvom jeg tager over 70 µ d-vitamin, så er jeg kun lige i midterområdet. Aner ikke, hvor det blir af .... Men det virker vældig godt. Og er et eksempel på, hvor fantastisk meget bedre, det ville gå rundt omkring, hvis lægerne var inde i det her med vitaminer :roll:
vink11 Nielsigne
-
Da har jeg vært på en ukes tur i fjellet. Har pakket sekk og gått fra hytte til hytte. Hadde jeg ikke fått begynt på medisiner for stoffskiftet hadde jeg aldri orket å gjøre dette. Men er nå stolt og fornøyd med gjennomførelsen :D
En ting jeg har lagt merke til, som jeg ikke har lest andre steder, er at jeg faktisk kan drikke brus og kaffe uten å få halsbrann. Noe jeg ikke kunne gjøre før jeg startet på levaxine. Klart jeg skal ikke overdrive, for da får jeg halsbrann. Men jeg har ikke en gang kunne drikke en kopp kaffe eller et glass brus på flere år uten å få halsbrann. og jeg var en skikkelig kaffe kjærring en gang i tinden. Noen andre som har opplevd dette?
Ellers begynner jeg å forbrede meg for å øke dosen yttligere med 25 micro gram, slik at jeg kommer på 75 micra gram (og hvor ble det av det tegnet for micro... hmmm)
-
I dag startet jeg økningen til 75 mcg. Hver gang jeg har økt så har jeg følt en bedring (minimale, men en bedrig alikevel), hvor energien og lysten til å gjøre noe har økt. Så fort jeg stabliserer dosen så synker formen litt igjen. Har lest rundt og funnet at anbefalingen er å øke hver 4 uke. Så har i det siste ventet litt utolmodig på at tiden var inne igjen til å øke, siden jeg har merket at formen har vært synkene.
En positiv ting i dag er at det kun er 1 mnd igjen til jeg skal til legen i arendal. :cool::D
-
Nå i sommer mnd så har jeg vært mye rundt og reist. Fikk meg 6 dager gå tur i rondane. Og 18 dager med to uker felt på svalbard. På mange måter jeg veldig glad i det felt arbeidet på svalbard, for det er noe jeg har gjort i 7 år. Men når det er sagt så er det også ekstremt slitsomt. For man har ikke tid til å å være sliten, så man overstyrer alt av signaler som kroppen sender. Noe som så klart fører til total utmattelse når enn kommer hjem, og man orker ikke å gjøre noen ting. Hadde det ikke vært for at jeg måtte ut å kjøpe avisa i går så hadde jeg ikke vært ute av døra. Og i dag må jeg en tur til gynokolog for å få sjekket meg, for det viste seg nemlig at jeg var gravid da jeg dro ut på felt (har prøvd i 7 mnd), men endte opp med spontan abort kun en dag ut i felt arbeidet. Det var veldig tøft for der hadde jeg ingen å prate med om det, så jeg slet både fysisk og phykisk. Vi var 12 av de var vi 4 jenter, og alle uten om meg var veldig unge og har liten forståelse. Og manfolk er vel som manfolk flest..... Så denne gangen er jeg mye mer sliten enn normalt.
Gleder meg nå veldig til å dra til legen i arendal, har time i morgen. Må bare få satt meg ned å få skrevet opp alle symtomene, for med min teflon hjerne så sitter ingen ting der og vil bli glemt når jeg er hos legen, pluss at jeg er veldig flink til å bagatelisere ting. Håper i hvertfall at stabilisering av stoffskiftet fører til at en graviditet vil sitte.. For dette er andre spontan aborten jeg har hatt på under året.
Hilsen en som ikke er fult så opptimistisk i dag
-
LenaK, du må få tatt en spyttprøve for å finne ut hvor kortisolet ditt ligger. Er det lavt, begynn med CT3M, altså ta en den T3 eller thyroid på natten, se https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14441 og https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14440. Denne metoden får nemlig kortisolet opp, uten medikamenter! Kroppen hjelper deg, ved at du gir kroppen T3/thyroid i rett tid, når kortisolet er i ferd med å flomme utover for dagens dont. Har du lavt kortisol er det alt for lite kortisol som flommer ut. Andre hormoner vil også kunne øke dersom de er lave på denne metoden. Vi er mange som har opplevd at dette virker.
Om graviditet, les her http://www.thyroidmanager.org/chapte...gnant-patient/ Den er lang, blant annet beskrives det at en mulig løsning for den hypoyroide pasient å øke doseringen FØR graviditet, og ikke bare når du finner ut av det, som de skriver på tidsskriftet.no hjerte1
Gravide skal øke sin stoffskiftemedisin opp 30-50 %. Ikke alle leger vet det. Derfor aborterer vi. Les deg opp før neste graviditet, og lær opp legen din om han/hun ikke vet dette kaer1
-
Tusen takk for all flott informasjo jeg har fått!!
I dag tok jeg den lange kjøre turen til arendal og til Bjørn Ø. Og jeg er veldig fornøyd! Han fortalte veldig klart og tydlig med tegninger også, hvordan alle disse tingene henger sammen med thyroiden.
Han fnøys av legen som ikke ville øke dosen min, og kommenterte at hun vet ikke hvor mye det kan ødelegge (veldig godt å få den bekreftelsen fra en lege). Utover medisinering så skulle jeg styre det selv på hvordan jeg følte meg, og ikke på hva blodprøvene sa. Jeg spurte hvordan jeg skulle øke, og da fikk jeg til svar når jeg har lyst, altså at jeg øker når jeg føler for det til jeg har funnet den dosen som fungerer for meg.
Han har skrevet ut mange prøver for meg, så skal farte litt rundt å få tatt de. Men glemte å spøre om kortisol, skal huske på det til neste gang. Men skal ta tiseprøve på Jod, masse vitaminer og sjekking av hormoner.
Så nå må jeg begynne å føre skjema over symtomer, tempratur, ph og blodsukker. Blir mye nytt å styre med. Men gleder meg å ta fatt :D
Han anbefalte også at jeg leste to bøker
Fredrikk paulun: sannheten om GI
og boka om Isodietten. Noen som har kjennskap til den?
Yttligere så anbefalte han også en lege i oslo, som skulle være oppegående. Så regner med å gå over til henne etter hvert, når ting har kommet mer under kontroll. Vet ikke om det er greit å skrive navnet her?
Hvis ikke så spend meg PM hvis du lurer på navn på lege i oslo:D
Så i dag er jeg med mer godt mot! hjerte1 vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Om graviditet, les her
http://www.thyroidmanager.org/chapte...gnant-patient/ Den er lang, blant annet beskrives det at en mulig løsning for den hypoyroide pasient å øke doseringen FØR graviditet, og ikke bare når du finner ut av det, som de skriver på tidsskriftet.no hjerte1
Jeg pleier alltid å merke det få dager etter at egget er blitt befruktet, så neste gang jeg får den skrubb sikre følelsen så skal jeg øke. Har ikke orket å lese igjennom hele artikkelen enda, men jeg har den oppe og leser når jeg kan. Så kommer i mål snart. Har til og med lagret den på pcn, slik at jeg har den lett tilgjenngelig :) Tusen takk! hjerte1
-
Var hos legen i dag for å få offshorehelse attest, og han forteller at jeg har et forhøet kolestrol på 7,3-7,4. Noe som så klart ikke er så bra. Jeg nevnte at det kanskje kunne ha noe med stoffskifte å gjøre (mener å ha lest noe om det en gang), og han sa at det kunne være det. Kommer så hjem og googler hva jeg kan gjøre for å senke kolestrolet, og så klart 99% av det jeg finner anbefaler meg å gjøre det jeg vet er feil, frustrerende :mad:
Men til slutt så dukket det opp en fornuftig side, etter å ha søkt på om sukker kan øke kolestrolet. Og hva fant jeg http://fitnessbloggen.no/hdl-kolesterol/ Genialt, her har man svaret på hvorfor mange har forhøyet LDL kolestrol, sukker. Men står det på oversikten over hva man ikke bør spise. NEI :shock: Hadde sukker blitt tilført marketdet i dag, så hadde det aldri kommet igjennom nåløyet, med alle de bivirkningene det har. Kan anbefale å lese Sukker - en snikende fare av dag vilien polezynski og Iver mysterud.
Ellers er jeg lykkelig over å ha fått helseattest for yttligere to år. Til neste gang skal jeg ha fått av meg noen kg, for han kommenterte at BMI'en min nå lå i grense nivå 34, har man 35 eller mer kan man bli nektet helseattest.
Ellers har jeg mer eller mindre kommet igang med det meste Bjørn Ø har bedt meg om å gjøre. Har nå i dag tatt første dose på 100 mcg. og ser jo at blodsukkeret mitt ikke er helt topp, alt det synker for raskt, hvis jeg spiser raske karbohydrater. Ikke rart at jeg har har følt meg veldig svimmel inne i mellom. Og jeg som elsker is over alt på denne jord. Har vært dypt nedi is skåla i det siste, men etter Ph lesning av urinen min i dag så lurer jeg litt på om kroppen gir meg det tranget for å få kroppen litt mer basisk?!? For siden jeg begynte med Ph lesning av morgen urin (4-5 dager), så har jeg spist is alle dager uten om i går, og Ph'n har litti på 6,6-6,7. Men i dag da jeg ikke hadde spist is i går så var den nede på 5,5 selv om jeg hadde tatt syre nøytraliserende. Vet ikke om det er tilfelle eller ikke. Men tanken min gikk jo ditt om at kroppen min hungrer etter is pga at det hjelper å få kroppen mer basisk, for uten om at sukker gjør den også litt sur.
I alle fall så følte jeg meg så sur i kroppen i går, at jeg bestemte meg på å prøve urbase som jeg kjøpte inn på anbefaling av B.Ø, og kroppen min føltes så mye mer fornøyd ut etter 30 min. Og halsbrannen som var på vei til å komme ble borte. Også i dag så føler jeg meg mer fornøyd i kroppen. Og jeg har utrolig nok ikke sug etter is. Føler også at jeg har litt mer energi, men har jo også økt litt på Thyroksenen, og har tidligere lagt merke til ør små forandringer i kroppen ved dose økning.
Uansett så føler jeg at dagen i dag, er min første dag i resten av mitt liv. Og nå skal ting endelig falle på plass!! hjerte1
Har forresten bestemt meg for å øke raskere nå etter at jeg var hos Bjørn Ø, så etter ca 1 uke med 100mcg, skal jeg øke med halv tablett i uka til jeg føler meg bra, så stoppe for å se om formen holder seg eller ikke. Høres det for voldsomt ut? Har i hvert fall erfart at så lenge jeg øker med en halv 25 mcg så slipper jeg å få føle meg så veldig varm den første uka.
-
LenaK et lite tips hvis du er glad i is: jeg fryser ned bær, tar dem opp og blander diverse bær og kjører dem i en foodprosessor eller med stavmikser. Vips så har du en smootie som er sunn. Du kan venne deg av med sukker. Bær er faktisk veldig sunt, noen av de som er opptatt av candida og lavkarbo og flere andre retninger innen sunnhet mener at bær stiller i en annen klasse enn frukt. Du bør ikke spise ubegrenset med frukt, masse sukker der. Men de mener det stiller seg annerledes med bær. Eksperimenter med blandinger av mer eller mindre halvfrosne bær, tilsett fløte om du vil (bra lavkarbo), og vips har du et sunt alternativ til is, faktisk et måltid i seg selv. Å kutte sukkeret og spise mat uten sukker er en vane. Så kan du kjøpe stevia om du vil ha det søtt uten å få det negative som finnes i sukkeret. Her i huset har vi helt dilla på slike sunne desserter. vink11