-
Min 11-årige datter sliter
Jeg er helt ny her og veldig glad for at jeg har funnet dette forumet.
Det siste halvannet året har datteren vår begynt å hangle. Tiltaksløs, orker ingenting, sur, "hypokonder", mister mye hår, huden er tørr, poser under øynene, vondt i alle ledd, for høyt kolesterol, vekten bare øker, spiser mindre og mindre, nærtagende og snart ikke mer øyebryn igjen... Listen er lang.
Hele veien har vi hatt kontakt med lege, og han mener at det er fordi hun er lite aktiv at hun får alle desse vondtene og at vekten øker. Hun har blitt satt på den ene dietten etter den andre uten at det virker. Hun har vært gjennom BUP systemet for å se om hun hadde psykisk lidelse og tilslutt ble hun sendt til revmatolog fordi de mistenkte leddgikt.
Det bar revmatologen som først slo alarm om at han mente hun hadde en tendens til lavt stoffskifte, men legen hennes bare fnøys av det. " Det er så sjelden barn får lavt stoffskifte, så det er nok bare noe galt med prøvene". Jeg måtte krangle meg til nye prøver og da tok de bare TSH, fT4 og FT3. FT4 og FT3 er innenfor normalområdet, men TSH er på 5,7. Når prøveresultatene kom tok jeg henne med til en ny lege og hun vil nå ta flere prøver og henvise oss til barneklinikken. Det er vondt å se på at hun ikke orker å være sammen med venner og være med på aktiviteter og det er enda verre at legene mener dette ikke er noe å behandle fordi hun er så lite over på TSH. Må vi krangle oss helt til topps? Har vi ingen som helst rett til å kreve behandling? Hvor finnes ekspertisen på dette området?
-
Sv: Min 11-årige datter sliter
Hei, og velkommen til forumet!
Jeg forstår godt hvordan du har det - har selv en datter med tilløp til lavt stoffskifte, og det er leit for både mamma og datter. Det er bra om dere blir henvist til barneklinikken! Hvis det er lang ventetid for å komme dit, kan du ringe og be om at de kontakter deg hvis de får en avbestilling - da kan det hende dere får komme dit raskere, hvis du har mulighet til å slippe det du har i hendene og dra på kort varsel.
Du bør be om å få utskrift av prøvesvarene hennes, og følge med på om TSH stiger, og om FT3 og FT4 synker. Det er tegn på at stoffskiftet holder på å bli lavt.
Har du selv lavt stoffskifte, eller er det andre i nærmeste familie som har det? Dette har lett for å være arvelig. Hvis det er tilfelle, kan du bruke det som argument for at hun bør i behandling. Det er også sikkert lurt å skrive ned en liste over de symptomene du ser at hun har, slik du har gjort i innlegget ditt, og ta med til legen/sykehuset. Det er ikke alltid så lett å huske alt når en sitter med en travel lege.
Bor dere i nærheten av Oslo, er det mulig å reise til Volvatklinikken. Jeg hørte nettopp at de er opptatt av stoffskifteproblematikk og har satt av tid hver uke til pasienter som har det, men den er privat og man må betale (dyrt) selv. Balderklinikken og Heggeli helhetsmedisin er andre private klinikker som er nevnt på forumet.
Ønsker dere lykke til, begge to, og håper dere får hjelp!
-
For det første må TSH prøven taes kl 08 om morgenen. Jeg hadde tilsvarende TSH som din datter når jeg ble diagnostisert. Jeg hadde da vært syk i 4 år. Det jeg mener å si er at ikke alle får så høy TSH. Har hun fått målt anti TPO? Antistoffene mine på det tidspunktet jeg ble diagnostisert var på over 6000. Det ble da avgjørende for å stille diagnosen på meg. I likhet med din datter hadde jeg ft3 og ft4 innenfor ref området. Det du må gjøre er å kreve henvisning til barnelege. Får du ikke det, så.bytt fastlege. Ut i fra det du beskriver bør det ikke være tvil om diagnosen. Dette kan ikke skje raskt nok. Lykke til.
-
En liten oppdatering.
Da var resten av prøvene ferdig analysert og vi er henvist til barneklinikken.
TSH 7,0 (steget fra 5,6 på to uker)
FT4 14
Anti-TPO 1300!
Siden hennes fastlege mener det er så sjelden at barn får stoffskifteproblemer og derfor ikke vil henvise eller ta prøver, har vi funnet oss en flink og ansvarsfull turnuskandidat. Hun har tatt oss på alvor og sendte henvisning til barneklinikken med en gang prøvene var klare. Så da håper jeg vi møter noen som tar oss på alvor!
-
Hypothyreose hos børn er kun "sjælden", fordi det er ekstremt sjældent, at børn undersøges for det... fordi lægerne mener, at den er sjælden...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Porla
Hun har tatt oss på alvor og sendte henvisning til barneklinikken med en gang prøvene var klare. Så da håper jeg vi møter noen som tar oss på alvor!
Det er ikke sikkert, at de gør, og da bør I ikke tage til takke med det, men søge privatlæge. Der er mange "gode" undskyldninger, lægerne bruger for ikke at behandle børn med hypothyreose, men en ting her er sikker som amen i kirken: med anti-TPO på 1300+ er diagnosen: Hashimoto's og din datter vokser ikke fra den...
I kan fortsat nå at redde hendes barndom og ungdom, forudsat at I giver afkald på autoritetstroen og indser, at lægerne ikke altid har ret. Dette gælder også valget af lægemiddel. Hvis I kan mobilisere indre styrke til at lære mere og stole på jer selv, vil jeg kraftigt opfordre til at arbejde hen imod, at jeres datter bliver behandlet med Thyroid medisiner fra dag 1, fordi Levaxin er kun alt for ustabil i sin virkning, specielt til børn i vokseladeren, hvor hormonbehovet svinger kraftigt, nærmest fra dag til dag, og hvor Thyroid-mediciner er meget mere fleksible i denne tilpasning, end Levaxin.
I vil høre masser af "gode" argumenter for ikke at behandle endnu (om at Levaxin kan få kirtlen til at lukke helt for hormonproduktionen, men hvad nytter at "beskytte" restfunktionen i kirtlen, når den er i forvejen for lav og for dårlig?), eller hvorfor Levaxin skal prøves først (Thyroid-mediciner er gammeldags, svære at dosere - det passer ikke - og at der er "for meget" T3 i dem, ... Men det er og bliver en kendsgerning, at Thyroid-mediciner er biologisk aflastende for kroppen, og nemmere at regulere da de er på forhånd (transport)protein-bundne, hvilket betyder, at de går ind i kroppens celler umiddelbart, og udenom leverens "kemi", der hos de syge er i forvejen svækket.
Kort sagt: dan jer eget indtryk og tro ikke ubetinget på, at lægen altid ved bedst. Hvis det var sandt, havde dette forum ikke eksisteret. Vær også opmærksom på, at bekymrede og bange forældre har et dybt behov for at blive beroliget og derfor er de tilbøjelige til at læne sig op ad lægens vurderinger. Men det er altså barnet, der er syg og barnet bliver ikke bedre af, at forældre stoler blindt på lægen...
Din datter er endnu så ung og sygdommen har ikke varet så længe, at de sædvanlige, irreversible biologiske langtidsskader af sygdommen, endnu ikke er udviklet og det er derfor værd at sætte alt på at skaffe sit barn den behandling, der vil virke livet ud - også under fremtidige graviditeter og i overgangsalderen - mens selv om Levaxin vil virke i begyndelsen, vil den ikke virke forever og når den så ikke virker mere godt nok, vil der allerede være så mange langtidsskader udviklet, at selv overgangen til Thyroid-mediciner vil ikke kunne reparere dem alle...
Det jeg skriver virker skræmmende, og det er det også. :sad: Men det er en lille pige på kun 11 år, det handler om, så hellere blive "skræmt" i tide, end når det først er for sent.
Jeg ønsker dig alverdens styrke til at håndtere denne sag, fordi hun har ikke andre end dig at kæmpe for sig, og sammen med dig håber jeg på en god bedring for din datter. hjerte1
-
Trenger hjelp/tips til første konsultasjon på barneklinikken...
Nå har vi endelig kommet til hos endokrinolog på barneklinikken. Vi skal dit på tirsdag og jeg har prøvd å lese meg opp på lavt stoffskifte og barn, men det er vanskelig å finne god informasjon.
De siste prøvene viste TSH 7,0. FT4 14 Anti-TPO 1300. Kolesterolen var litt høy. Hun har alle symptomer på lavt stoffskifte og jeg er så redd for å få beskjed om at vi skal vente og se... Hun er bare 11 år og har vært dårlig i 2,5 år...
Hva skal jeg spør om og hva skal jeg kreve?
-
Sv: Trenger hjelp/tips til første konsultasjon på barneklinikken...
Jeg begriper ikke at dette skal være noe å vente på. Men hvis de mener hun ikke skal behandles, så spør om dere ikke kan prøve en prøvebehandling for å se etter effekt. Du bør være svært tydelig på hvor lenge plagene hennes har vedvart og i hvor stor grad dette hemmer henne. Snakk gjerne med henne på forhånd. Legen henvender seg ofte direkte til barnet og din datter har gått slik så lenge nå at hun knapt husker annet. Plagene er ofte så diffuse og for henne er dette normalt. Hjelp henne derfor til å forstå hvordan hun bør svare legen, og supler svarene hennes. Understrek gjerne sosial betydning samt hvordan dette påvirker skolarbeidet. Snakk gjerne med læreren hennes og få bekreftet det du selv ser. Det er en fordel å kunne referere til at læreren har sagt at barnet sliter. Læreren vil nemlig ikke bli stemplet som hysterisk mor;-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Porla
Nå har vi endelig kommet til hos endokrinolog på barneklinikken. Vi skal dit på tirsdag og jeg har prøvd å lese meg opp på lavt stoffskifte og barn, men det er vanskelig å finne god informasjon.
Du har ret, Porla! God information på et af vore sprog er nærmest umulig at opdrive, andet end overfladisk og forsimplet, men hvis du magter at læse engelsk, midt i alle bekymringer - der er der masser af links til artikler her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14465 og nogle enkelte bøger her: https://www.stofskifteforum.dk/index...roid_hos_barna
Ellers er jeg 2000% enig med Blondie, dog er jeg utrolig uforstående, at det overhovedet skulle være nødvendigt at krybe i støvet, bede og tigge om hjælp til et sygt barn. :sad:
Hvad prøvebehandling angår, har vi set her på forummet adskillige "former" for prøvebehandling, fra alt for lav medicindose over alt for kort tid, til (ekstremt sjældent) en prøvebehandling sammensat så den havde chancen at virke. Hvis du gerne vil vide hvad der er op og ned på en prøvebehandling, kan du hente god info i en reference til en Haukeland-læge Pål Holm citeret her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14644
Nu ved jeg ikke hvor i Norge I bor, i tilfælde af at barneklinikken svigter dine (rimelige!) forventninger, men hvis I bor i realistisk afstand fra Bergen, kunne det måske være en god ide at komme til konsultation hos Pål Holm? Har læst et eller andet sted, at han også har privat praksis...
Kære Porla hjerte1 Der er kun en ting at sige forud for konsultationen på barneklinikken: dit barn har Hashimoto's Thyreoiditis for fuld udblæsning. Der er ingen tvivl! Lad dig ikke overtale til at tro andet. Hendes T4 er for lavt til at dække voksealderens behov på tærsklen til puberteten, og hendes høje TSH skriger om at hendes krop er i nød og hormonmangel. Hendes anti-TPO er på 1300+ men dette nok kun fordi alm. blodanalyser ikke kan tælle til mere end 1300, så vidt jeg husker (Blondie?) - så alt i alt - der er ingen tid at spille, og da slet ikke at spilde den på at vente på jeg-ved-ikke-hvad.... Hvis det er det du får at vide på barneklinikken, må du lede efter bedre hjælp til din datter og det kan kun gå for langsomt.
Krydser fingre. Lykke til med din og datterens nærmeste fremtid. hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Porla
De siste prøvene viste TSH 7,0. FT4 14 Anti-TPO 1300. Kolesterolen var litt høy. Hun har alle symptomer på lavt stoffskifte og jeg er så redd for å få beskjed om at vi skal vente og se... Hun er bare 11 år og har vært dårlig i 2,5 år...
Dere har jo den "fordelen" at hun har antistoffer i blodet og de ligger på 1300 (eller mer).
Antistoffer spiser opp skjoldbruskkjertelen -
og med tiden blir det derfor mindre og mindre kjertel igjen til å produsere thyroidhormoner.
Mine antistoffer lå også på over 1300 - jeg bruker nå thyroid og anti-TPO er sist blitt målt til 18 -
og selv om det er uvisst hva annen ugang antistoffer bedriver i kroppen,
så må det vel i det hele være bra å få senket angrepestoffene :|
Men i Norge vil datteren din neppe få lov til å gå rett på Thyroid -
hvis hun ikke klarer å svelge tabletter, kanskje :? ....
Levaxin går ikke å tygge (de smaker forferdelig)
jeg tygger thyroidtablettene - de har en slags søtsmak.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hendes anti-TPO er på 1300+ men dette nok kun fordi alm. blodanalyser ikke kan tælle til mere end 1300, så vidt jeg husker (Blondie?)
Det er riktig at det måles antistoffer på laboratorier rundt omkring som kommer med resultatet >1300. Det sier ingenting om hvor høy verdien er, bare at den er høyere enn 1300. Den kan være 1310 og den kan være på 20000. En dårlig analysemetode spør du meg. Aker måler nøyaktig slik at når jeg fikk diagnosen for over 20 år siden var resultatet på over 6000. Nå sies det at det ikke er interessant hvor høy verdien er, men det vet vi vel egentlig ikke. Akkurat som vi ikke med sikkerhet kan si om det finnes andre antistoffer mot skjoldbruskkjertelen enn anti TPO. Det spekuleres mye i hvorvidt antistoffene i seg selv kan gi sykdomsfølelse, men dette vet vi heller ikke.
-
Dette gikk ikke vår vei!
Vi har nettopp vært på barneavdelingen med snuppa vår, men der møtte vi den mest arrogante legen/spesialisten jeg noen gang har møtt. Han mener datteren vår er hypokonder. Hennes blodprøver og symptomer har ingenting med lavt stoffskifte å gjøre, og det at hun har en anti TPO på 1300 er å sammenligne med en forbigående forkjølelse. Den betennelsen påvirker ikke stoffskiftet i det hele tatt, og hun fikk beskjed om å begynne å jogge slik at hun får tilbake energien.
Jeg holdt på å fly på han! Men måtte beherske meg litt siden hun var med.
Nå har vi fått tilsendt rekvisisjon på noen nye blodprøver samt at vi skal levere avføringsprøve for å sjekke binyrene. På papirene har han skrevet "Obs Asteni", uten at han forklarer det noe mer.
Så nå er spørsmålet hva vi skal foreta oss videre. Er det noen som har navn på leger som tar dette på alvor?
-
Sv: Dette gikk ikke vår vei!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Porla
Så nå er spørsmålet hva vi skal foreta oss videre. Er det noen som har navn på leger som tar dette på alvor?
Hej Porla. vink11 Vi kan se at du skriver fra en computer lokaliseret i nærheden af landsdelen Sogn og Fjordane, så måske kunne det være en god mulighed at kontakte endokrinologen Pål Holm, du kan læse om i denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14694 ? Han omtales pænt rundt om på nettet, og du trænger ingen henvisning hvis du kontakter ham via privatklinikken.
Andre forslag?
Fat mod, stå på og god bedring med din datter. hjerte1
Tilføjet: Du kan (meget gerne) sende en PM med navnet på denne barnelege, der kalder anti-TPO på 1300+, TSH på over 7 og lave thyreideahormoner for "asteni". Andre forældre til børn med lavt stofskifte/Hashimoto's bør advares om at denne barneleges thyroid-kundskaber er ringe. :sad:
-
Nå har jeg snakket med turnuslegen som henviste oss til barneavdelingen. Hun skulle ringe en endokrinolog og søke hjelp en annen plass. Det viser seg at legen som vi var hos på barneavdelingen, ikke var endokrinolog, selv om sykehuset sa han var det! Så nå gir jeg turnuslegen en mulighet og så prøver jeg å kontakte Pål Holm.
-
Har fått tilbakemelding om at så lenge FT4 er innenfor normalområdet, er det umulig at hennes symptomer kan komme av stoffskiftet. I følge barnelegene på sykehuset er det bare FT4 som kan gi symptomer. De har derfor utelukket lavt stoffskifte, men leter nå etter andre årsaker til hennes symptomer. Dette er legene her enige i, og vi må bare vente på svar på de nye prøvene hun tok i dag, og så skal vi tilbake etter ferien... Blir rimelig fortvilet... Hashimotos vil de ikke høre om engang...
-
Hei Porla vink11
Dette er et nytt kapittel kjempetrist lesning.
Jeg har lyst til å komme med et lite innspill. Jeg ser at du skal slå deg til ro og se til etter ferien. Sannsynligvis er det stoffskiftet og du vil igjen få beskjed om at det ikke er noe galt med datteren din. Da har dere mistet dyrebare uker.
Jeg håper du sørger for å bestille time hos Pål Holm nå i tilfelle det er lang ventetid. På den måten kaster du ikke bort mer tid på å vente på hjelp du sannsynligvis ikke kommer til å få. Jeg vet det høres ille ut, men dessverre er det realiteten. Hvis dere er heldige og får hjelp etter ferien kan du jo bare avbestille timen som du da ikke får bruk for.
Jeg grøsser meg med tanke på 11-åringen din som først skal vente i hele sommerferien og etter det ta fatt på et nytt skoleår med null energi.
Alt godt til deg og din datter hjerte1
PS: Jeg ser at du også skriver om arrogante leger som jo i og for seg ikke er noe nytt. Et godt råd er å ta med seg en mannsperson på konsultasjonen. Det i seg selv virker preventivt på arroganse. Det er også et trist faktum, men likevel reelt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Porla
Hashimotos vil de ikke høre om engang...
Hvordan forklarer de så, at hun har anti-TPO??
Hvorfor er hun ikke kommet til en endokrinolog - de der barnelæger lader ikke til at pejling på noget!
:sad: Nielsigne
-
I følge henvisende lege er vedkommende vi var hos barnelege med tilleggsutdannelde i endokrinologi. Han mente hennes høye anti TPO ikke var noen som helst indikasjon på at noe var feil, bare at det muligens var en liten betennelse i skjoldbruskkjertelen, som mest sannsynlig kom til å gå over innen et par uker...
Har snakket med en som har lik erfaring med denne legen, så nå skal jeg prøve å få tak i
Pål Holm.
-
Det må være ufattelig vanskelig å ha et sykt barn som du blir så redd for.
Håper jo legene faktisk har rett, men det kan man jo ikke ta som en selvfølge, og det er jo en fortvilet situasjon.
Har ingen gode råd, men ville bare sende noen gode tanker med ønske om god bedring til datteren.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Porla
Har fått tilbakemelding om at så lenge FT4 er innenfor normalområdet, er det umulig at hennes symptomer kan komme av stoffskiftet. I følge barnelegene på sykehuset er det bare FT4 som kan gi symptomer. De har derfor utelukket lavt stoffskifte, men leter nå etter andre årsaker til hennes symptomer. Dette er legene her enige i, og vi må bare vente på svar på de nye prøvene hun tok i dag, og så skal vi tilbake etter ferien... Blir rimelig fortvilet... Hashimotos vil de ikke høre om engang...
Tror det blir energikrevende for dere å forholde dere til disse folka :eek: og tidkrevende også!!!
Tror også sjansene er bedre hos privatpraktiserende som andre her inne kan anbefale.
Ellers: på googlesøk "Anti-tpo forhøyet" får jeg treff fra flere (faglig!!) som skriver stort sett det samme.
Her et lite utklipp fra ahus: http://old.ahus.no/eqs/labhbok/docs/doc_1114/index.html
"Vurdering
Høye verdier ses hos pasienter med autoimmun tyreoideasykdom, spesielt ved Hashimotos tyreoiditt.
Testen er også ofte positiv ved Graves’ sykdom.
Personer uten kjent tyreoideasykdom kan ha forhøyet anti-TPO med en forekomst fra 5 til 10 %.
Denne andelen øker med alderen og er vanligere hos kvinner.
Tilstedeværelse av anti-TPO innebærer økt risiko for utvikling av hypotyreose.
Antistoffnivået vil vanligvis holde seg høyt i mange år hos pasienter med gjennomgått autoimmun tyreoideasykdom.
Det har liten eller ingen hensikt med gjentatte målinger av anti-TPO ved behandlingsoppfølging av tyreoideasykdom.
Feilkilder
Antistoff hos pasienten mot antistoffer som brukes i analysen, kan gi feil svar (som oftest falsk forhøyet verdi)."
Det kunne være av interesse å få vite hvor "de" (legen(e) du nevner) har funnet grunnlaget for sine meninger...gok1
-
Aker slo fast at jeg heller ikke har Hashimoto, selv om jeg har vært stoffskiftesyk i flere år med høy anti-TPO, og på det tidspunktet hadde en anti-TPO på 2518.
Endoen jeg går til I Arendal slår likevel uttrykkelig fast at jeg har hypothyrose med Hashimoto og Graves.
Det finnes så mange leger der ute som kaller seg spesialister på stoffskiftesykdommer, og som ikke har den fjerneste anelse hvordan vi har det i våre stoffskiftesyke kropper.
For mitt vedkommende så ser jeg klart at selv om FT4 ligger innenfor normalområdet, så kjenner jeg meg elendig. Jeg mistenker at anti-stoffene gir meg symptomer, men til høyere utdannelse legen har, til høyere hever han øyebrynene og nekter for at dette er mulig.
Stå på videre, og hjelp datteren deres slik at hun får nyte barne og ungdomstiden!
hjerte1
-
1-0 til meg!
Etter å ha snakket med legen igjen og atter en gang fått samme svar som før og i tillegg fått beskjed om å la ting gå sin gang og vente, tok jeg med meg prøvene til snuppa på min egen legetime mandag. Legen min himlet med øynene over svarene jeg hadde fått og mente dette var en sak for Haukeland sykehus. Siden det er en turnuslege som har henvist oss, og vedkommende tilfeldigvis har oppfølging av min lege, ville min lege ta opp dette under neste veiledningstime. Avtalen ble at jeg skulle ta kontakt med turnuslegen i løpet av uka og be om henvisning til Haukeland.
MEN så, i går ringte turnuslegen meg etter at hun hadde snakket med min lege. Hun hadde etter veiledningen valgt å ta kontakt med hormonavd på Haukeland. Legen hun der snakket med hadde gitt beskjed om at et barn med slike blodprøver og så mye symptomer straks skulle settes på prøvebehandling med Levaksin! Så i dag har vi begynt.
Nå krysser vi fingre og tær på at det ikke tar for lang tid å finne rett dosering og at hun blir bedre slik at vi kan få tilbake den livlige og fantasifulle jenta vi hadde.
Endelig!!!
-
Heldig er vel datteren din, som har en mamma som står på! Du har gjort en kjempejobb! hjerte1
-
-
Hvor lang tid tar det før vi merker resultater?
Etter mye krangling har nå snuppa vår endelig fått begynne på Levaxin. Hvor lang tid tar det vanligvis før kroppen begynner å oppføre seg normalt?
Jeg er klar over at det kan ta tid å finne riktig dosering, men noe bedring bør vel spores etter litt tid?
Venter i spenning.
-
Sv: Hvor lang tid tar det før vi merker resultater?
Vanskelig å svare på. Noen merker en bedring ganske kjapt, mens andre tar det lang tid på. Så det er veldig individuelt
-
Alt var på vei i riktig retning... Men så...
I mai begynte snuppa vår på Levaxin, og prøvene begynte å gå i riktig retning. På målingen i slutten av august var TSH gått ned fra 7,1 til 5,6. Snuppa begynte å vende tilbake til normalen og alle var fornøyde. Men så... For en uke siden var vi inne til kontroll, og da fikk vi oss et skikkelig sjokk! TSH var steget til 71!!! Vi håpet på at det var en kommafeil, men det kunne laben avkrefte.
Legen tok kontakt med endokrinolog på Haukeland og fikk beskjed om å doble dosen med medisin.
Jeg trodde ikke det var mulig med slike verdier... Og det er vanskelig når ingen kan fortelle oss hva dette betyr, eller hvorfor dette skjer.
Er det noen som har erfaring med dette?
-
Sv: Alt var på vei i riktig retning... Men så...
Litt vanskelig å svare da du er sparsom med info. Hvor gammelt er dette barnet? Hva veier hun? Og hvor mye medisin får hun? Hvorfor endokrinolog og ikke barnelege?
-
Sv: Alt var på vei i riktig retning... Men så...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Litt vanskelig å svare da du er sparsom med info. Hvor gammelt er dette barnet? Hva veier hun? Og hvor mye medisin får hun? Hvorfor endokrinolog og ikke barnelege?
Nu har vi lagt trådene sammen, så der er mere baggrundsinfo at finde om dette emne. vink11
-
Husket dere ikke med en gang, beklager:-). Jeg kan ikke annet enn å anbefale dere å kontakte en av de private legene nevnt på forsiden av forumet. Dette stakars barnet har vært prøvekanin for skolemedisinerne lenge nok. Hadde hun vært fulgt opp tett nok av legene i oppstarten av behandlingen ville ikke TSH blitt så høy. Dere har min medlidenhet.
-
Min 11-årige datter sliter
Medlibrary.org: Infants and Children
Levothyroxine therapy is usually initiated at full replacement doses, with the recommended dose per body weight decreasing with age (see Table 3). However, in children with chronic or severe hypothyroidism, an initial dose of
25 mcg/day of levothyroxine sodium is recommended with increments of 25 mcg every 2-4 weeks
until the desired effect is achieved.
Hyperactivity in an older child can be minimized if the starting dose is one-fourth of the recommended full replacement dose, and the dose is then increased on a weekly basis by an amount equal to one-fourth the full-recommended replacement dose
until the full recommended replacement dose is reached.
Table 3: Levothyroxine Sodium Dosing Guidelines for Pediatric Hypothyroidism
| AGE |
Daily Dose Per Kg Body Weight* |
| 0-3 months |
10-15 mcg/kg/day |
| 3-6 months |
8-10 mcg/kg/day |
| 6-12 months |
6-8 mcg/kg/day |
| 1-5 years |
5-6 mcg/kg/day |
| 6-12 years |
4-5 mcg/kg/day |
| >12 years but growth and puberty incomplete |
2-3 mcg/kg/day |
| Growth and puberty complete |
1.7 mcg/kg/day |
| *The dose should be adjusted based on clinical response and laboratory parameters |
|
Source: / Kilde:
Medlibrary.org
Read more / Les mer om skjoldkjertelsykdommer hos barn
her / here
• IKKE bruk fluortannkrem og andre fluorerte pleieprodukter fordi fluor forårsaker eller forverrer hypotyreose.
• Gi ikke barna rosiner og svart te fordi de inneholder store mengder fluor.
• Do NOT treat children's teeth with fluoride toothpaste and other fluorinated care products because fluoride causes or worsening hypothyroidism.
• Give NOT your children raisins and black tea because they contain high amounts of fluorine.