-
Er i gråsonen og trenger sårt noen råd!
Jeg har tatt blodprøver siden August 2011 da jeg etter å ha sluttet å røyke i Januar 2011 gikk opp 14 kg, og følte at noe ikke var som det skulle..
hatt ekstremt lite overskudd og blir sliten av ingenting, mye hodepine og vondter og forstoppelse i over et år.
Har ikke visst hva verdiene mine har ligget på da, men fått beskjed om at jeg er i gråsonen for lavt stoffskifte.
Nå dro jeg på Volvat for å få flere svar og fikk vite at jeg har en Anti TPO på 1300, T3 på 4,6 (3,5 - 6,5) T4 15 (11-23) og TSH på 3,6 (0,2-4)
Alle andre prøver var fine - vitaminer og jern og slikt.
Legen mente jeg kunne prøve levaxin siden jeg har plager, men at jeg ikke behøver å begynne nå... Jeg er skikkelig i tvil på om jeg skal begynne med medisinering.
Er det noen som har noen råd i forhold til det?
Har vært i gråsonen for ca. 8 år siden, men i 2008 var visst prøvene mine hele fine.
Hilsen Ny og Usikker :-)
-
Sv: Er i gråsonen og trenger sårt noen råd!
Heivink11
anti-Tpo er antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen og ødelegger kjertelens mulighet for og produsere nok stoffskiftehormoner.
Med en så høy anti-TPO som over 1300, har du den auto-immune varianten av lavt stoffskifte, også kalt Hashimoto.
Stoffskifteprøvene dine ellers med en TSH på 3,6 og en lav verdi på FT4 sier at jeg ville iallefall begynt med Levaksin nå. Hvorfor vente og bli enda dårligere før du uansett må gå på levaksin?
TSH er signalene fra hypofysen til skjoldbruskkjertelen om og øke produksjonen av FT4. Til høyere TSH er til mer "maser" den om at kroppen er i underskudd av stoffskiftehormon.
FT4 og FT3 vil bli lavere og lavere etter som stoffskiftet blir svakere, og med antistoffer (anti-TPO) kommer ikke kroppen til og klare og fikse dette selv. Du vil være avhengig av og få tilført FT4 som medisin.
Mitt råd er og starte på levaksin nå, men jeg ville også fått tatt blodprøver for og sjekke ferritin, B12 og d-vitamner.
Vet du om du har hatt anti-TPO når du var i "gråsonen"?
hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Linnschpinn
Legen mente jeg kunne prøve levaxin siden jeg har plager, men at jeg ikke behøver å begynne nå... Jeg er skikkelig i tvil på om jeg skal begynne med medisinering.
Du kunne måske spørge lægen om, hvorfor mener han at du kan undvære behandlingen på nuværende tidspunkt? Måske tror han ikke på dine plager, siden han ikke selv vil tage ansvaret for igangsætning af behandlingen?
Jeg kan ikke se meningen med at overlade sig i en læges varetægt, når han ikke vil påtage sig sit ansvar.
Jeg kan ikke se, at du både skal betale lægens regning, og tage lægelige beslutninger... der ellers er jo lægens opgave.
Linnschpinn hjerte1 Hvorfor er du selv i tvivl?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Heivink11
Mitt råd er og starte på levaksin nå, men jeg ville også fått tatt blodprøver for og sjekke ferritin, B12 og d-vitamner.
hjerte1
Takk for svar! Ferritin var 52 (15-200) og B12 og D var innenfor referanseområdet. Jeg vet ingenting om de blodprøvene jeg tok hos fastlegen min. Sjekker de vanligvis Anti TPO?
Jeg får ringe han å høre.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Linnschpinn hjerte1 Hvorfor er du selv i tvivl?
Jeg synes nettopp det er skremmende å måtte ta den avgjørelsen selv. Men hvis det bare er å utsette noe som er uunngåelig så vil jeg helst starte så fort som mulig.
Men jeg har så lite kunnskap om det, og da blir jeg i tvil - speiselt når de legger ansvaret på meg!
Tusen takk for svar :)
-
Symptomene du beskriver, høres ikke mye "gråsone" ut, selv om blodprøvene er det? Anti-TPO'en din er heller ikke mye gråsone. Den indikerer en betennelse i skjoldbruskkjertelen, hvor kroppens eget immunforsvar angriper cellene i kjertelen og ødelegger dem - slik at de ikke kan produsere det thyreoideahormonet som kroppen trenger for å føle seg bra. Så vidt jeg vet, er det som regel slik at hvis man har antistoffene, er det et spørsmål om tid før man utvikler lavt stoffskifte (hypothyreose).
Du har jo ikke så mye å tape ved å gjøre en prøvebehandling med stoffskiftemedisin. Mange blir bedre med levaxin, og det må vel være bra om du kan bli kvitt en del av det du sliter med? Har du allerede hatt det slik i et år, er det mer enn lenge nok. Det verste som kan skje, er vel at du ikke merker noen forskjell, og da er det jo bare å avslutte?
Lykke til med avgjørelsen!
-
Nå har jeg vært hos fastlegen min og fått sett på verdiene mine fra målingene siden August 2011. Jeg har hele tiden hatt Anti TPO over 1300, og i August var TSH på 4.8, men har vært under 4 siden. Fastlegen min har nå videresendt meg til en spesialist og jeg spurte han om jeg skulle begynne på behandling - og svaret jeg fikk var: -javel, hvorfor skal du det? du har jo normale verdier.
Nå har jeg fått så mye foskjellige tilbakemld fra disse ulike legene, men har jo lyst å prøve behandlig hvis det kan lette på plagene mine.. Er det noen som har fått behandling selv om man er innenfor normalen og følt seg bedre?
-
Ja, mye bedre, men jeg har brukt Erfa Thyroid. Benytter lavkarbo og tar hensyn til matvareintoleranser i tillegg. vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Ja, mye bedre, men jeg har brukt Erfa Thyroid. Benytter lavkarbo og tar hensyn til matvareintoleranser i tillegg. vink11
Så bra! Jeg håper jo på mirakler jeg nå , hehe, men det er vel ikke gjort i en håndvending? Det er så mye å sette seg inn i.. Oppdager noe nytt hver dag synes jeg. Mens legene er stumme....
Jeg har vært hos fastlegen min igjen (!) og nå har jeg fått Levaxin!
Begynner på den minste dosen og skal ta ny blodprøve om en måneds tid. Tror jeg skal få prøve behandling i et halvt år for å se om det har noe virkning. Tenker også på kosten og skal til kostholdsveiledning på treningssenteret
jeg trener på, og nevte det med lavkarbo for henne.
-
Pass på å ikke gå i den fella mange gjør: å øke for langsomt. da kan du risikere å bli sykere. Spør erfarne Levaxinbrukere her inne hva en smart plan for økning er, det er ikke mitt bord. Men jeg kjenner desverre altfor mange som har økt for langsomt og blitt mye sykere vink11
-
Takk for tipset! vink11 Skal scrolle meg gjennom forumet etter noen jeg kan spørre. (vet ikke hvordan jeg spør noen om noe enda da hehe) sender man personlig melding?
Ble litt nervøs av det da, vil jo ikke bli dårligere. Er det ca. en uke det tar før man merker virkningen av Levaxinen? Jeg får jo bare kjenne etter. Er det slik at jeg evt kan øke selv til 50, eller bør jeg rådføre meg med legen før jeg evt gjør det?
Vet han skal på ferie, og så skal jeg på ferie så jeg har ikke ny time før 31.juli og jeg begynte på Levaxin den 13. juni. :?:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Nå gjør jeg ikke noe annet enn å lese meg opp på stoffskifteproblematikken og har sett at man burde ligge over 70 på D3 (jeg lå sist på 63 ref:50-150) og ferretin burde være høyere (husker ikke hvor mye høyere) der var mitt på 52 ref: 15-200 når man starter med Levaxin. Jeg har også tatt 100 mikrogram selen, og føler meg litt "gira" om dagen. Har bare tatt Levaxin i tre dager, så da er det kanskje selen jeg reagerer på? Sov bare 7 timer i natt (!) og da pleier jeg som regel å bli dønn sliten utover dagen, får vente å se, men føler meg merkelig "gira" og har klump i halsen. Burde jeg kanskje kutte ut eller vente med selen? Noen som har peiling? help1
-
Nå har jeg tatt 25mcg Levaxin i 7 dager på morgenen og 100mcg selen på kvelden. Er veldig spent på blodprøvene jeg skal ta 19.juli om det har hatt noe innvirkning. Og om selenen har noen innvirkning på anti tpo (som jeg synes jeg har lest
at den har- somewhere...) De fleste symptomene jeg kjente i begynnelsen har gitt seg og jeg tror jeg føler meg litt mer våken, eller har litt mer energi enn jeg har hatt! Er ikke helt sikker for jeg er samtidig trøtt! (ikke lett å forklare) Nå har jeg jo ferie så det er først når jeg kommer igang med skole og jobb til høsten at jeg virkelig får kjenne på det.
Jeg lurer på om det er noen som vet om man burde komme opp i 1,5-2 µ pr. kilo kroppsvekt når man har latent hypotyreose? Eller er det bare når man slutter helt selv med egenproduksjon?
SKal prøve å finne ut hva verdiene mine var i 2008, da jeg visstnok hadde helt fine prøver.
Ha en fin dag alle sammen! vink11
-
Det tar noen uker før du har full effekt av Levaxinen du har begynt med, 4-6 uker er vel det vanlige. Det skyldes at Levaxin består av syntetisk T4, som skal omdannes til T3 i kroppen din - det er T3 den kan bruke. Noen merker at det skjer noe ganske raskt, mens andre skal opp i høyere dose før det merkes noen forskjell. Etter 4 -6 uker tas det nye blodprøver, og legen din vurderer om du har kommet innenfor ønskelig område i forhold til TSH (0,5 - 1,5), eller om dosen må økes. 25 µg er en startdose, og de fleste må nok ha mer enn det.
Det med 1,5 - 2 µg medisin pr. kilo kroppsvekt, tror jeg bare er tilfelle hvis du har en kjertel som ikke fungerer i det hele tatt. Jeg bruker mindre. Har du restfunksjon, er det sannsynlig at du skal ha mindre - men noen kan ha behov for mer enn 1,5 - 2 µg, på grunn av dårlig opptak fra tarmen, eller av andre årsaker.
Som du skjønner, er det ikke alt som er lett å finne eksakte svar på, her ... vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bettie B.
Etter 4 -6 uker tas det nye blodprøver, og legen din vurderer om du har kommet innenfor ønskelig område i forhold til TSH (0,5 - 1,5), eller om dosen må økes. 25 µg er en startdose, og de fleste må nok ha mer enn det.
ER så spent på om han legen sier seg enig i det... men den tid den sorg! Nå er jeg i full gang med trening og i dag har jeg vært på kostholdsveiledning og det er noen småfeil jeg har gjort til hvert måltid (!!) ikke rart det ikke skjer noe på vekta! hehe :) Har egentlig gitt opp å gå ned i vekt, men da jeg sa det til hun veilederen min lyste det i øyene hennes at dette skulle hun motbevise, så jeg har lagt meg i hennes hender fra nå av - jeg skal følge rådene hennes så godt det lar seg gjøre -og virker det... ja, da skal jeg kanskje få igjen troa en dag! :p I dag har jeg følt meg helt merkelig, sliten og litt svimmel eller no.. Ikke vært slik før, men har spist helt merkelig så det kan være det. Gleder meg bare til å sove! Takk for alle råd og vink vink3
-
Jeg synes ikke, 25 µ lyder fornuftigt. Det er så lille en dosis, at det i bedste fald ikke forstyrrer din egenproduktion og altså mindsker din tsh = din billet til hjælp.
Man kan godt, selv med restproduktion, ha brug for ret meget medicin. Jeg startede selv på 50 µ, og lægerne regnede bestemt med, at det måtte være rigeligt til mig, men jeg måtte ha tre gange så meget og et par år efter fire gange så meget. Det er ikke muligt kun at vurdere det ud fra blodprøverne, vil jeg så også sige. Det er jo helsen, det handler om, og det er patienten, der ved mest om den. Man skal ikke finde sig i bare at få banket sin tsh ind i normalområdet, og så er alt "bare fint".
Om selens virkning på antistoffer her:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
lehman
Thyroid. 2007 Jul;17(7):609-12.
Effects of 12 months treatment with L-selenomethionine on serum anti-TPO Levels in Patients with Hashimoto's thyroiditis.
Mazokopakis EE, Papadakis JA, Papadomanolaki MG, Batistakis AG, Giannakopoulos TG, Protopapadakis EE, Ganotakis ES.
Department of Internal Medicine, University Hospital of Heraklion, Crete, Greece.
elmazokopakis@yahoo.gr
(det er vist især Selenmethionin, der virker http://www.naturoghelse.dk/shop/bio-...-90-4476p.html )
vink11 Nielsigne
-
Må lige understrege, at ens behov for medicin kan ændre sig .... Og har man betændelse i kirtlen, vil det bare vokse.
hjerte1
-
Takk For svar! Jeg skal jo "prøvebehandle" for å se om det har noe effekt på mine symptomer. Men for at man skal føle seg bedre burde TSHen senkes? Klarer man å oppnå det på en 6 måneders prøvebehandling? Hmm må snakke litt med legen om hva det er han tenker om dette. Jeg har følt at jeg har "klump i halsen" lenge - er det noe som har med oppstart av Levaxin å gjøre?
-
Ja, man kan godt nå nogen vegne på seks måneder .... hvis man får noget, man kan bruge og i tilpas mængde (eller måske kan udviklingen blive negativ, hvis noget ikke stemmer med behovet tænker jeg). Jeg tror som nævnt ikke på, at et voksent menneske kommer nogen vegne med 25 µ
I det hele taget: At tænke, at du bare lige skal prøve virker helt mærkeligt på mig, eftersom du har anti-TPO på 1300 (eller derover?)
Har du overvejet at gå til en anden læge? Du kunne jo evt. få henvisning til en endokrinolog. Det er rigtigt, at dine tal ligger inden for normalområderne, men med betændelse i kirtlen kan det lige pludselig gå meget stærkt, og så duer det ikke, at du skal til at bruge tid på en venteliste etc. Men det virker ikke som om, din læge har meget pejling på det her, siden h*n sætter dig på 25 µ
hjerte1 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Har du overvejet at gå til en anden læge? Du kunne jo evt. få henvisning til en endokrinolog.
Jeg har vært hos endokrinolog. Han mente jeg ikke skulle få behandlig i det hele tatt (!) at jeg måtte vente til jeg ble dårligere. Det var bare tull å begynne med Levaxin når jeg fortsatt hadde egenproduksjon, sa han.
Det at jeg hadde så høy Anti TPO hadde ingenting å si, for det kunne man ikke behandle. Derfor gikk jeg tilbake til min lege og sa at jeg ville prøve behandling selv om endokrinologen ikke ville det.Og da ble jeg satt på 25mcg.
Aner ikke om han har tenkt å sette den opp til 50 når jeg skal dit neste gang (som blir 7uker til fra jeg begynte på 25 mcg) Jeg har jo mulighet til å øke til 50 selv, men vet ikke om jeg bør gjøre det uten å snakke med han først. Jeg har også vært hos to andre leger tidligere der den ene sa jeg kunne begynne på behandling, mens den andre ville at jeg skulle vente.. bare ta blodprøver frem til jeg ble verre slik som endokrinologen ville.
Ikke rart jeg er forvirra! :?
vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Linnschpinn
Takk For svar! Jeg skal jo "prøvebehandle" for å se om det har noe effekt på mine symptomer. Men for at man skal føle seg bedre burde TSHen senkes? Klarer man å oppnå det på en 6 måneders prøvebehandling? Hmm må snakke litt med legen om hva det er han tenker om dette. Jeg har følt at jeg har "klump i halsen" lenge - er det noe som har med oppstart av Levaxin å gjøre?
Man blir ikke bedre kun av at TSH senkes, med mindre nivået av FT4 og FT3 samtidig går opp. Hvis det eneste medisinen medfører er en senking av TSH vil du trolig bli dårligere, og det kan skje hvis du blir gående på lav dose over tid. Derfor bør den økes etterhvert.
-
Jeg havde også en eller anden egenproduktion, da jeg fik medicin i sin tid - blev såkaldt subklinisk i journalen, selvom tsh var 10 og anti-TPO var ca. 3500. Jeg kunne ikke holde varmen, ikke finde vej, ikke koncentrere mig om noget som helst, var forvirret som en meget gammel kone. Havde jeg ikke boet sammen med min kæreste, skulle jeg vel ha været på en anstalt af en slags. Jeg forstår ikke de her læger, der nægter folk behandling, bare fordi de er "subkliniske". Vil de virkelig hellere, at folk går nedenom og hjem og må opgive erhvervsevne, familie, alt? Hvordan får man det til at passe sammen med lægeløftet??
:mad: Nielsigne
PS. Husk nu at læse alle de der råd om d3, selen etc., for det hjælper også - selvom intet kan erstatte stofskiftehormon.
-
Takker for gode innlegg :)
Jeg vet ikke selv hva jeg skal tro om disse legene, og jeg vet om flere med lavt stoffskifte som ikke får riktig behandling, men som heller ikke setter seg inn i hva det egentlig vil si å ha lavt stoffskifte og alt som følger med.
De går på høye doser med Levaxin, men blir aldri bedre (skal gi de noen tips neste gang jeg ser de da - nå som jeg har lært meg litt her inne!)
Jeg stusser over at jeg ikke har fått et eneste råd eller vink fra de fire legene jeg har vært hos - inkludert endokrinologen.... Jeg måtte sist påpeke at jeg hadde litt lave nivåer av D-vitaminer og Jern på den blodprøven jeg tok i april (som to leger ikke reagerte på da) og ja... det måtte vi følge med på(!) fikk jeg beskjed om nå nesten 4 måneder etterpå!! :shock:
Skjønner at man må være årvåken blant disse såkalte legene :wink:
Jeg har heldigvis ikke opplevd å være så dårlig som det Nielsigne, men det har vært noen tøffe år med studier som egentlig krever at man er tilstede og klar i toppen og jeg har til tross for at jeg ikke har vært det, klart å komme meg igjennom 3 år (!) Jeg håper jo at det siste året her skal bli hakket bedre og kanskje det vil synes på karakterene mine også..? Jeg gikk forøvrig på en psykisk smell i 2008 - og livet etter det har ikke vært like sunshine. Nå lurer jeg jo på om stoffskiftet har hatt noe med det å gjøre eller om det ble utløst av den smellen.. det får jeg jo aldri vite da.
-
I går var jeg på kostholdsforedrag med Stig Bruset og fikk en hel del nyttig info om kost og trening! Blant annet at D3 bør ligge på 80-90 og der lå jeg 63 i april. (Hmm lurer på hvordan det var i vinter da?) Venter nå på blodprøveresultatene fra endokrinologen som skulle komme i posten snart... De tok jeg 30. mai. Spent på hva de vil vise og hvilke prøver han tok.
Har vært hos treningsveilederen min i dag, og etter 6 ukers trening har jeg gått opp i muskelmasse og ned i fettprosent og jeg er storfornøyd! xx6 Veier det samme, men det er helt greit så lenge det skjer noe i kroppen.
Tenker på hvor dårlig form jeg har vært det siste året, og er glad for at jeg endelig har begynt å ta tak i dette selv. Håper formen vedvarer selv når jeg skal tilbaket til livet etter sommeren!!
-
3.April
Anti TPO >1300
T3 4,6 (3,5 - 6,5)
T4 15 (11-23)
TSH 3,6 (0,2-4)
Ferritin 52 (15-200)
B12 328 (170-650)
D vitamin 63 (50-150)
30.Mai
Anti TPO >1300
T3 5,1 (3,5 - 6,5)
T4 16 (11-23)
TSH 3,7 (0,2-4)
Ferritin 43 (15-200)
B12 283 (170-650)
D vitamin 64 (50-150)
TSH og T4 og T3 har økt litt alle sammen (Noen som vet noe om dette?), mens B12 har gått ned.. Jeg har lest på stoffskifte.info at B12 bør ligge over 360, Ferretin over 70 og D-vitamin over 70. (Fått anbefalt 80-90 av lege)
Må vel fylle på mer enn det jeg allerede tar daglig da, ettersom det ikke er nok. Noen som har noen gode tips til kosttilskudd? Og bør man ta C-vitamin også?
-
Jeg leser disse prøvene slik at du bør øke levaksinen
At TSH stiger betyr enkelt og greitt at kroppen din får for lite stoffskiftehormoner, og derfor sendes det ut signaler (TSH) om at hypofysen din har oppdaget at kroppen ikke får det den trenger og skjoldbruskkjertelen må øke produksjonen.
Med så høy anti-TPO som du har, er skjoldbruskkjertelen under angrep fra din egen kropp. Det er en autoimmun sykdom.
På sikt vil skjoldbrukskkjertelens evne til og produsere de nødvendige stoffskiftehormoner bli verre og verre.
Allerede nå signaliserer TSH at det er for lite.
For min del så trives ikke min kropp når jeg faller under 21 i FT4, aller helst vil kroppen min være rundt 25 i FT4, men det er individuelt hvor kroppen vår trives.
Lavt stoffskifte fører dessverre ofte til at B12, D3 og Ferritin blir for lave. Hos deg er tendensen klar; alle går nedover, hvilket sier meg at kroppen din trenger mer Levaksin.
Din B12 er nå såpass lav at den kan gi deg ubehag; jeg ville nok fått den opp.
-
Synes det er rart at endokrinologen så på disse blodprøvesvarene og mente at jeg var innenfor normalen og hvorfor skulle jeg da ta tilskudd av hormoner? Det sa seg selv at det ikke var noe vits i... Men jeg har jo begynt på Levaxin etter denne blodprøven, og resultatet av det får jeg 31.juli. Spent på hva det vil gi av utslag med en dose på 25mcg..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Linnschpinn
Synes det er rart at endokrinologen så på disse blodprøvesvarene og mente at jeg var innenfor normalen og hvorfor skulle jeg da ta tilskudd av hormoner? Det sa seg selv at det ikke var noe vits i... Men jeg har jo begynt på Levaxin etter denne blodprøven, og resultatet av det får jeg 31.juli. Spent på hva det vil gi av utslag med en dose på 25mcg..
Medmindre du vejer ca. 12 kg, vil disse 25 mcg kun undertrykke TSH. Undertrykt TSH vil reducere yderligere dit stofskifte og hypothyreose bliver værre, så den bedste "virkning" af denne dose ville være "ingen virkning". Hvis du er heldig.
Linnschpinn vink11 Min oplevelse af dine indlæg her er, at du er mest fokuseret på blodprøverne, på tabletterne og deres effekt, og at du måske også regner mest med tabletterne og med lægerne. Tror du på, at det hele kan løses ved at komme i behandling med tabletterne?
Har du selv foretaget dig noget praktisk indenfor dit levevis, for at hjælpe kroppen til at tåle/reducere inflammationen og de belastninger, der øger den? F.eks. kostholdet? Støttetilskud for fordøjelsen? Kosttilskud for at reducere de mangeltilstande, som alle med hypothyreose udvikler, jo længere de har været syge uden rette behandling? Har du søgt information om, hvad du selv kan gøre for at svække sygdommens virkning på dig?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Linnschpinn vink11 Min oplevelse af dine indlæg her er, at du er mest fokuseret på blodprøverne, på tabletterne og deres effekt, og at du måske også regner mest med tabletterne og med lægerne. Tror du på, at det hele kan løses ved at komme i behandling med tabletterne?
Jeg har en venninne med akkurat samme verdier som meg, og hun tar 125mcg - gått ned 12 kg, fått mer overskudd og har et mye bedre liv. (Jeg vet også at vi er forskjellige - så det er jo ikke gitt at det gjelder for meg) Men jeg har gått med plager i mange år uten behandling eller noen som helst informasjon om noen ting og det er først nå jeg har begynt å sette meg inn i hva dette innebærer, og ja, selvfølgelig håper jeg at jeg kan få et bedre liv med medisinering. Jeg ønsker jo å prøve å forstå hva disse blodprøvene sier - da ikke legene mine sier noe fornuftig om de. Og jeg har kanskje vært for naiv og stolt for mye på disse legene tidligere, men ønsker jo nå å ta ansvar selv for mitt liv og min kropp, og gjøre det jeg kan for å bli bedre. :)
Og jeg håper jo at Levaxin vil hjelpe meg mot mine symptomer - er ikke det ikke derfor man tar dem? Eller er det noen alternativ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Har du selv foretaget dig noget praktisk indenfor dit levevis, for at hjælpe kroppen til at tåle/reducere inflammationen og de belastninger, der øger den? F.eks. kostholdet? Støttetilskud for fordøjelsen? Kosttilskud for at reducere de mangeltilstande, som alle med hypothyreose udvikler, jo længere de har været syge uden rette behandling? Har du søgt information om, hvad du selv kan gøre for at svække sygdommens virkning på dig?
Jeg ante ikke at det er noe jeg kan gjøre for å dempe betennelsen, og hvis det er noen her inne som kan gi noen råd i forhold til det - så er jo det helt fantastisk! Jeg har begynt å endre kosthold, og tar kosttilskudd - og det har jo tydligvis ikke vært bra nok - ettersom blodprøvene mine sier noe annet. Jeg har tatt 100mcg selen like lenge som jeg har brukt Levaxin - Det er det eneste jeg har forstått som kan dempe Anti TPOen. Nå har jeg også begynt med ekstra D- vitamin og skal få tak i tilskudd av jern og B12. I forhold til fordøyelsen har jeg ikke gjort noe spesielt, men har økt inntak av fiber og spiser masse grønnsaker. Jeg prøver å holde meg langt unna hvitt mel, sukker og drikker ikke melk lengre.
Jeg prøver å endre livsstil og endre mine gamle vaner selv om kanskje jeg ikke har uttrykt dette så dypt akkurat her inne på forumet. vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Medmindre du vejer ca. 12 kg, vil disse 25 mcg kun undertrykke TSH. Undertrykt TSH vil reducere yderligere dit stofskifte og hypothyreose bliver værre, så den bedste "virkning" af denne dose ville være "ingen virkning". Hvis du er heldig.
Dette er jo det legen har valgt at jeg skal starte med - jeg vet ikke om den skal opp, men jeg skal ta med noen artikler til legen som underbygger nettopp dette.
-
Bare til sammenligning;
da jeg startet med levaksin for nesten fire år siden, veide jeg 54 kilo og startet på 100 mcg.
Måtte justeres ned etter seks uker, men levaksinen fikk iallefall en fair sjanse til og gjøre annet enn og undertrykke TSH....
edit
min TSH var da 18,6 (ref. 0,3-4,6) og FT4 9,3 (11-22) og anti-TPO >1300 (<100)
-
....da har jeg vært hos legen og trodde jeg skulle øke doseringen på Levaxin.. men fordi jeg tok en B12 injeksjon for 4 uker siden - kunne ikke legen vite om jeg følte meg bedre av B12 eller av Levaxin, så nå fikk jeg beskjed om å prøve å kutte ut Levaxinen i 3-4 uker for å se om jeg blir dårlig igjen! Når jeg endelig trodde jeg hadde fått hjelp.. Vi var jo enige forrige time at jeg skulle få prøvebehandle i et halvt år/år.. Er så oppgitt! :-(
-
OK, du har en anti-TPO>1300 og altså helt klart en autoimmun sykdom i skjoldbruskkjertelen, og så vil legen fjerne medisinene dine i 3-4 uker for og se om du blir dårlig igjen?????
Anbefaler deg og finne en annen lege. Denne legen viser en stor mangel på forståelse hvordan stoffskiftet virker utifra det du skriver.
Tror legen din at antistoffene plutselig har forduftet?
Blodprøver tas hver sjette uke fordi Levaksin bruker lang tid i systemet vårt, men legen vil vente tre-fire uker?
Ble det tatt nye stoffskifteprøver før denne "geniale" måten og behandle hypothyrose ble slengt frem?
Med den kunnskapen jeg pr i dag har om stoffskiftet hadde jeg nektet og kutte medisinene.
Minner meg om den smarte legen som mente at siden TSH ble høyere og høyere så måtte jeg kutte i dosen, og som resultat sitter jeg i dag med en struma......
Jeg var "snill pike" altfor lenge, og betaler prisen for det i dag.
Jeg håper virkelig at du finner deg en lege som kan stoffskifte.
Legen kan være kjempeflink på mange andre områder, men det hjelper ikke deg som trenger hjelp i forbindelse med stoffskiftet.
hjerte1
-
Du må ikke finne på å høre på legen og slutte med stoffskiftemedisiner nå. Lav B12, lavt jern, lave verdier på en hel mengde stoffer har sammenheng med at stoffskiftet gjør at alt i kroppen går langsommere, og opptaket av næringsstoffer blir dårligere. Det burde doktoren vite. Vedkommende burde heller glede seg over at du blir bedre! Skal samfunnet betale en langvarig sykemelding for deg for at han skal få fastslått om det var hypotyreosen eller B12 som ga utslag? Jeg er målløs. Bytt lege!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
OK, du har en anti-TPO>1300 og altså helt klart en autoimmun sykdom i skjoldbruskkjertelen, og så vil legen fjerne medisinene dine i 3-4 uker for og se om du blir dårlig igjen?????
Anbefaler deg og finne en annen lege. Denne legen viser en stor mangel på forståelse hvordan stoffskiftet virker utifra det du skriver.
Tror legen din at antistoffene plutselig har forduftet?
Han sa at antistoffene ikke hadde noen betydning og at de kan være der resten av livet mitt...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Ble det tatt nye stoffskifteprøver før denne "geniale" måten og behandle hypothyrose ble slengt frem?
Med den kunnskapen jeg pr i dag har om stoffskiftet hadde jeg nektet og kutte medisinene.
Minner meg om den smarte legen som mente at siden TSH ble høyere og høyere så måtte jeg kutte i dosen, og som resultat sitter jeg i dag med en struma......
Jeg tok blodprøver den 18.juli og vi gikk igjennom de. TSH hadde gått ned til 2,5 og T4 mener jeg lå på 13,4. Da har begge gått ned siden forrige prøve. (da var TSH 3,7 og T4 16)
Ettersom disse prøvene har svingt veldig - så var det grunnen til at han mente nå plutselig at jeg nok ikke trenger behandling alikevel fordi det var vanlig at det svinger slik.
Jeg prøvde å argumentere alt jeg kunne for å fortsette på de. Men fordi jeg har begynt å ta D-vitamintilskudd, tok en B12 injeksjon (skulle egentlig ha tatt 4 i følge han?) og nettopp begynt på jern (som jeg blir såå sykt kvalm av, så jeg tror ikke jeg orker å ta de noe mer) så er det nok de tingene som gjør meg bedre - ikke behandling. (som jeg jo så vidt har begynt på.) Vi var jo enige om at jeg skulle få prøvebehandle ettersom jeg hadde så høy anti-tpo og fordi symptomlista mi var milelang. Jeg sa også at jeg ikke vet hva som gjør at jeg føler meg litt bedre - det kan være hva som helst: jeg har begynt å trene, det er ferie og det kan mest sannsylig være en kombinasjon av alt sammen tenker jeg. Og det må jo egentlig være bra??? Jeg vil jo ikke kutte ut noe som kan gi meg bedre livskvalitet! Det er først når skolen begynner om tre uker jeg vet om jeg virker eller ikke, men da skal jo jeg være prøvekanin for legen og ta bort medisiner for finne ut om jeg blir verre.. Takk for den, legen... blei jo smådeprimert igjen jeg nå......
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Jeg var "snill pike" altfor lenge, og betaler prisen for det i dag.
Jeg håper virkelig at du finner deg en lege som kan stoffskifte.
Legen kan være kjempeflink på mange andre områder, men det hjelper ikke deg som trenger hjelp i forbindelse med stoffskiftet.
hjerte1
Uff, jeg føler at jeg har vært alt for naiv som har stolt blindt på disse legene selv, og merker nå at jeg må igjennom en del slag i trynet før jeg kommer i mål...
Jeg kan få behandling på Volvat, men det har jeg ikke råd til...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Du må ikke finne på å høre på legen og slutte med stoffskiftemedisiner nå. Lav B12, lavt jern, lave verdier på en hel mengde stoffer har sammenheng med at stoffskiftet gjør at alt i kroppen går langsommere, og opptaket av næringsstoffer blir dårligere. Det burde doktoren vite. Vedkommende burde heller glede seg over at du blir bedre! Skal samfunnet betale en langvarig sykemelding for deg for at han skal få fastslått om det var hypotyreosen eller B12 som ga utslag? Jeg er målløs. Bytt lege!
Det sa jeg til han også!!! men han begynte å snakke om at det kunne være tarmen min og at det muligens var cøliaki - men det har jeg jo sjekket tidligere, har ikke det!!
Blir sjokkert - han er jo som natt og dag - snudd helt på flisa siden sist. :-(
Jeg begynner å lure på om han har fått noe skriv fra han spesialisten jeg var hos- for han også mente jeg var helt frisk. (Fordi jeg ikke har ME) og derfor endret helt mening..
Hvordan skal jeg finne en lege som kan ta dette alvorlig? Og som ikke koster skjorta?
forresten så virket det som om han mente at jeg bare innbilte meg at jeg hadde stoffskifteproblemer - at når man finner en diagnose som passer til alle symtomene sine så tror man at man har det - når det nødvendigvis ikke trenger å være det :-(
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Linnschpinn
Jeg begynner å lure på om han har fått noe skriv fra han spesialisten jeg var hos- for han også mente jeg var helt frisk. (Fordi jeg ikke har ME) og derfor endret helt mening..
forresten så virket det som om han mente at jeg bare innbilte meg at jeg hadde stoffskifteproblemer - at når man finner en diagnose som passer til alle symtomene sine så tror man at man har det - når det nødvendigvis ikke trenger å være det :-(
Uanset hvad "spesialisten" skriver og uanset hvad din læge mener, kan du umuligt indbilde dig alle dine anti-TPO på over 1300 ! Vel at mærke de > 1300 der overhovedet kan måles ved almindelig blodprøve, der ikke kan måle højere værdier end 1300. For den sags skyld kunne dit anti-TPO derfor være på 20.000 eller højere (bare som et eksempel). Du har Hashimoto's og du får ingen hjælp! Der er ikke nogen tid at spilde. tro2
Nogen gange får jeg denne underlige fornemmelse, at samfundet kunne lige så godt spare de mange penge det koster at opretholde lægeuddannelsen, og ellers bare uddele krystalkugler til alle dem der vil være læger. Det lyder i hvert fald som om, at i overvældende mange tilfælde får patienterne lige så meget/lidt gavn af lægens krystalkugle som de får af lægens lægeautorisation. :sad:
"I gråsonen" med anti-TPO på over 1300 ? desp1
Linnschpinn? Du har ret og don't you ever forget it !
-
Etter å ha sluttet på Levaxin i ca. en uke i påvente på at min fastlege skal komme tilbake... (vært en vikar som har lekt bingo med medisineringen) ..ble jeg kjempe dårlig! Måtte opp på legekontoret og vips - da var jeg tilbake på medisiner igjen.. Skal tilbake om tre uker og da må jeg få no skikkelig oppfølging og vil prøve en annen spesialist. Noen å anbefale i Oslo? Nå er jeg bare helt kake... orker ingenting.. :-(
-
[QUOTE=Linnschpinn;131687]Han sa at antistoffene ikke hadde noen betydning og at de kan være der resten av livet mitt...
/QUOTE]
Denne kommentaren fra en lege er spesiell; hvis antistoffene ikke har noen betydning, hvorfor sjekker de dem da?
:shock::?:
-
Ikke vet jeg - det de sier er at jeg kan få lavt stoffskifte - om et år eller om fem år. Det vet de ikke. Men at det bare er å ta blodprøver til jeg blir verre. Men f...! Jeg er da ikke interessert i å vente til jeg blir dårligere enn det jeg har vært?? Det er jo uaktuelt. I hvertfall når jeg leser at det kan være lurt å starte med behandling FØR man utvikler for lavt stoffskifte. Men hvorfor sier de seg ikke enig i det??
Håpløst å møte så mye uvitenhet og bli behandlet så dårlig... Ja,ja godt jeg er en fighter til tross for at jeg er ganske så oppgitt over hele greia - og så kjipt det er at det så mange i samme situasjon som møter et helsevesen som
ikke er interessert i å hjelpe. Leger - skal ikke de egentlig lege? Det er sikkert masse mennesker der ute som ikke får hjelp - eller som vet hva som feiler de.. fysj!
For min del har jeg ikke fått noen hjelp for årsakene til plagene mine mine de siste årene - bare medisiner for symptomene. Da er man jo like langt!!! desp1
Sleit med spenningshodepine et års tid - fikk sterke smertestillende. Begynte å ta mineraler og omega3 hver dag og hodepinen forsvant...
I går fortalte en venninne at hun akkurat fikk beskjed om hvorfor hun hadde vært så syk i vinter - hun hadde hatt kyssesyken, men det hadde de glemt å fortelle henne.!!! Håper inderlig kroppen hennes ikke har tatt skade av dette..
Dette er vel bare barnemat i forhold til hva mange andre har opplevd, men jeg har jo akkurat beveget meg ut i dette nye landskapet - og har mye å lære :-)
Nå har jeg hatt det jeg tror er hyper symptomer i en ukes tid. Kjempeekkelt! Hjertebank og uro. Fikk ikke sove i går - pulsen gikk i hundre..... Kan det skyldes at jeg var uten Levaxin i en uke - for så å begynne på dobbel dose igjen? Skulle jeg heller fortsatt på den lave dosen og så trappet opp om seks uker? (selv om jeg har gått på levaxin i 7 uker - så en ukes stopp?)
Hvor lenge har man hyper symptomer ved doseenring/oppstart på nytt?