-
Om å anvende den circadiske T3 Metoden (CT3M), av Paul Robinson
Jeg har Paul Robinson tillatelse til å oversette og formidle dette kapitlet fra boken hans til norsk. Jeg har oversatt så godt jeg har kunnet, og håper at det ikke forekommer feil i teksten som gjør at misforståelser skjer. Jeg ber alle som alvorlig overveier å benytte seg av CT3M om å skaffe seg Pauls bok først og lese den før de starter på denne endringen det innebærer. Min bemerkning: Legg merke til ved å lese Pauls hjemmeside http://recoveringwitht3.com/ eller bok "Recovering with T3", at CT3M kan brukes enten du bruker kun T3, kombinasjonsbehandling T4/T3, enten syntetisk eller som Thyroid.
Trinn syv
Om å anvende den circadiske T3 Metoden (CT3M), for så å finne de riktige mengder og tidspunkter for dosering av T3.
Dette trinnet er valgfritt, og bør ikke utføres dersom:
Symptomer og tegn og eventuelle kortisoltesting tyder på at kortisolnivåene er normale.
Dersom binyrene ikke responderer direkte til tilgjengeligheten av mer T3. Forhold som kan bety at binyrene kan ikke svarer, inkluderer Addison’s sykdom og hypopituitarisme. Selv om CT3M ikke vil gjøre noen skade, så vil det heller ikke hjelpe.
Dersom disse forholdene foreligger, ville jeg ha tatt min første dose ikke tidligere enn klokken 8:00 (eller tiden når jeg våkner opp fra søvnen).
Det ideelle er å stimulere binyrene til å jobbe så normalt som de er i stand til. Dette trinnet er rettet mot å forbedre ytelsen til binyrene så mye som mulig ved å gi dem den T3 de trenger for å gjøre jobben sin ved å produsere hormoner som kortisol og aldosteron.
Det var liten vits i å justere tidspunktet for den første dosen av T3, før min totale daglige T3 dosering var nær ved å bli optimalisert, siden T3 dosering som helhet kan ha en effekt på kortisol- og sexhormonnivåer.
Henvisningen til klokken 04:00 til 08:00 er hovedkortisolproduksjonsvinduet i trinn syv. Anta at noen våkner opp rundt klokken 8:00 på morgenen. For dem som våkner senere eller tidligere, må disse tidene justeres. Den biologiske T3 metoden ble beskrevet i kapittel 16. Dette er i detalj slik jeg gikk frem for å justere tidspunktet for første T3 dose av dagen:
Symptomer og kortisoltestresultatene ble gjennomgått. Hvis disse resultatene antydet at behovet for større produksjon av binyrehormoner var tilstede, flyttet jeg dagens første T3-dose tilbake til midten av kortisolproduksjonsvinduet, til 6.30 i utgangspunktet. Jeg flyttet dosen en og en halv time tilbake i forhold til når jeg står opp.
Jeg ventet for å se om dette resulterte i noen forbedring av symptomer og tegn. Spesiell oppmerksomhet bør rettes mot blodtrykk, og forbedret binyrefunksjon kan øke blodtrykket. Det var viktig å være tålmodig på dette stadiet, fordi kortisolnivået kan ta flere uker å justeres fullt ut, selv om noen fordeler kan oppdages i løpet av noen dager. Jeg fant ut at mine kortisolnivåer ikke ble stabilisert før det hadde gått seks uker. Jeg ventet ikke seks uker mellom hver endring, men jeg lot det gå flere dager, og deretter lot jeg det gå enda lengre mens jeg finjusterte. Denne fasen av T3-dosering kan ta en stund.
Under forberedelsestrinnet or dosering av T3, ville legen min og jeg ha behov for å ta en beslutning om jeg skulle trappe ned på binyrestøtte før start eller ikke. Dersom vi hadde besluttet å la meg stå på binyrestøtte i denne prosessen, så kunne det vært mulig å gradvis trappe ned binyrestøtten i dette syvende trinnet (ved å bruke CT3M) med legens godkjennelse. For at dette skal fungere på riktig måte, må det være en nedtrapping av binyrestøtten i forkant av den første T3 doseendringen for å sikre at binyrene har hatt etterspørsel av dem via hypofysens ACTH.
Tidspunktet for første T3-dose på dagen fortsatte å bli justert, ved å ta den en halv time tidligere, slik at den gradvis kom nærmere klokken 4:00. Jeg overvåket symptomer og tegn gjennom hele denne prosessen og tok seg ikke gjøre altfor tidlig en dom på grunn av tiden det tar for binyrene å justere. En doseendring på en halvtime kan endre kortisolnivået betydelig.
Hvis jeg etter justering av tidspunktet for den første dosen, mellom klokken 04:00 og 8:00, ikke klarte å merke tilfredsstillende forbedringer, kunne jeg også gjøre små justeringer på størrelsen av den første dosen med T3, dersom jeg følte at dette var hensiktsmessig. I dette tilfellet tilbakestilte jeg tiden for den første dosen til klokken 06:30 (en og en halv time før jeg sto opp) og deretter gjentok jeg prosessen med å justere tiden igjen.
Hvis det var nødvendig endret jeg tidspunktet og eventuelt størrelse på de andre T3-dosene, det vil si at jeg gjentok prosessen som jeg har skissert i de foregående trinnene så mange ganger som jeg trengte. Å endre nivåene av andre hormoner, for eksempel kortisol, kan påvirke hvordan T3 fungerer. Det er viktig å finjustere T3-doseringen, for å oppfylle målet om at det er trygt, effektivt og stabilt.
Det er sannsynlig at alle de andre T3-dosene kan bli mer effektive når produksjonen av binyrehormoner kommer opp på et naturlig nivå med påfølgende positiv effekt på ATP produksjon.
Da jeg opplevde at min T3-dosering ble optimalisert, gikk jeg tilbake til min familielege og ba om en ny kortisol test (og eventuelt en kjønnshormonsblodprøve). Det er svært viktig å vurdere kortisolnivået gjennom en laboratorietester og ikke forsøke å gjette ved hjelp av symptomer om kortisolproduksjonen er tilstrekkelig. Symptomatisk vurdering av kortisolnivå kan være svært misvisende. Jeg hadde prøvd å produsere aldosteronforbedringer da dette også trengte å testes.
Jeg gjentok dette trinnet til min T3 dosering var stabil.
Om det er nødvendig å legge til mer binyrestøttende medisiner:
Hvis du justerer den første T3-dosen og ikke kan regulere kortisolet tilstrekkelig, så ville jeg hatt et behov for å samarbeide med legen min for å vurdere en form for binyrestøtte. Men på dette stadiet skal mengden av binyrestøtte minskes.
Jeg var i stand til å finjustere min første T3-dose på dagen, og jeg klarte å etablere et tilstrekkelig høyt nivå av kortisol uten behov for ytterligere medisinering. Da jeg hadde etablert en T3-dosering som fungerte, ble kortisol testingen gjentatt for å avgjøre om jeg fortsatt hadde kortisolmangel.
-
Sv: Om å anvende den circadiske T3 Metoden (CT3M), av Paul Robinson
Heisann
Her er en oversettelse fra en venn, og med Pauls velsignelse http://recoveringwitht3.com/blog/more-ct3m (fra Pauls blog):
"CT3M er en enkel teknikk, basert på bunnsolid forskning. I et normalt, sunt menneske vil TSH toppe seg kort tid etter at du har gått til sengs - vanligvis rundt kl. 24 - 01. Så får vi et etterslep fordi TSH påvirker skjoldbruskkjertelen og forbedrer konverteringen av T4 til T3. De fleste leger, og til og med mange endokrinologer, er ikke klar over at nivået av TSH også påvirker konverteringsfrekvensen av T4 til T3. Så ettersom TSH stiger, vil du få mer FT3 selv om FT4 kanskje ikke endres. I dette tilfellet vil du rundt midnatt få mer T4 og T3 fra skjoldbruskkjertelen samtidig som konverteringsfrekvensen øker.
Så FT3 topper seg noen timer senere - ofte mellom kl. 03 og 05 på morgenen. Hvorfor er dette viktig? Mange andre aktiviteter i kroppen starter rundt kl. 03 - 05 (for personer som står opp rundt kl. 08). Kortisolet begynner å stige dramatisk og sexhormonene testosteron (hos menn) og østrogen (hos kvinner) stiger. Det er ingen overraskelse at kroppen lager mer FT3 på dette tidspunktet for å støtte den intense aktiviteten som foregår i binyrene og sexkjertlene. Det er slik det er ment å fungere.
Hos en skjoldbruskkjertelpasient som bruker skjoldbruskkjertelmedisiner er denne nydelige rytmen borte. Legene vil vanligvis fortelle oss at vi skal ta skjoldbruskkjertelmedisiner når vi står opp. Det forårsaker toppnivåer av FT3 på dagtid og ofte svært lave nivåer om natten når binyrene skal arbeide hardt. Det er ikke smart.
Den circadiske T3-metoden (CT3M) korrigerer dette i de skjoldbruskkjertelpasienter som kan trenge litt mer av et naturlig FT3 mønster.
Enkelt ...... og det fungerer i de fleste tilfeller.
I de tilfellene hvor CT3M ikke fungerer, skyldes det at noe annet står i veien. Det andre problemet må finnes og løses dersom det er mulig, og deretter fungerer CT3M vanligvis bra.
Beste ønsker, Paul"
Fint at han tar litt forbehold - noe Anisa har etterlyst tidligere hjertflag1
-
Det er flere som ikke klarer å stokke tankene og forståelsen av CT3M og T3.
Jeg har nevnt dette mange ganger, men sier det gjerne en gang til:
CT3M er en fantastisk metode for å få opp kortisolnivået. Mange opplever at også andre hormoners nivåene øker. Det er en mye bedre metode enn å tilføre hormoner som kortison når du har lave nivåer av binyrehormoner. Det er enkelt og gratis. Det samme kan ikke sies om å ta kortisontabletter og andre hormoner for å få opp nivåene. Noen trenger å fortsette på DHEA, testosteron osv en god stund før CT3M øker også dem. Hvor lang tid det tar før CT3M virker, kan være individuelt. Ut fra det jeg har lest på andre forum, ser det ut til at det for de fleste blir respons raskt.
Bruker du kortisontabletter når du begynner med CT3M, er det lurt å starte nedtrapping av kortison raskt. Ellers gir du kroppen to forskjellige signaler, og responsen uteblir.
For å bruke CT3M må du ha tilgang på T3 i en eller annen form: Liothyronin eller Thyoid.
Du kan bruke
1. Levaxin/Liothyronin
2. Thyroid
3. Kun Liothyronin
Men du kan altså ikke bruke kun Levaxin. Levaxin er et langsomt prohormon, T4. I denne prossessen skal kroppen få tilgang på T3 raskt. Det får ikke kroppen ved at du kun bruker Levaxin.
Noen bruker også ren T3 en periode for å renske ut høye nivåer av rT3. Det står endel om dette på STTM etter det jeg husker. Men det er et fåtall som ikke tolerer T4 og som ender opp med å bruke ren T3 som eneste medisin mot hypotyreose.
Så når du vet ved testing at du har lavt kortisol er CT3M en gudegave vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
For å bruke CT3M må du ha tilgang på T3 i en eller annen form: Liothyronin eller Thyoid.
Du kan bruke
1. Levaxin/Liothyronin
2. Thyroid
3. Kun Liothyronin
Men du kan altså ikke bruke kun Levaxin. Levaxin er et langsomt prohormon, T4. I denne prossessen skal kroppen få tilgang på T3 raskt. Det får ikke kroppen ved at du kun bruker Levaxin.
Jeg tror, at anvendelse af kombinationsbehandling T4/T3 til CT3M metoden vil give ringere resultater, end T3 alone, idet en del af T4 vil altid blive konverteret til rT3 og rT3 i systemet, vil altid hæmme stofskiftet og forskyde balancen mellem alle hormoner.
Til en vis grad vil også anvendelsen af Thyroid til CT3M metoden have lignende effekt som den syntetiske kombination T4/T3, omend ikke så udtalt idet hormonerne i Thyroid er langt mere biokemisk integrerede i systemet på forhånd, og derfor også underkastet kroppens egen styring i forhold til frigivelse, end T4/T3 kroppen ikke selv kan "dosere". Personligt mener jeg, at Thyroid egner sig bedst (og i det hele taget) til anvendelse til natten for at følge T-hormonernes egen circadian rytme, ved indtagelse et sted mellem midnat og 03, simpelthen fordi det er om natten, at kroppen ellers producerer hovedparten af "T-hormon-lageret" til brug den efterfølgende dag. At indtage Thyroid til natten, vil efterligne kroppens egen produktions-rytme, og dermed gøre kroppen den efterfølgende dag, langt mere jævnt funktionsdygtig.
Der er ikke brug for at fokusere for meget på T-hormonernes
halveringstid, som vi er så vant til at tænke på. Det er kun når man bruger syntetiske tablet-hormoner, at halveringstiden er af relevans. Ved Thyroid vil "udpakningen" af de aktive hormoner fra transportproteiner foregå gradvis, i takt med at kroppens væv signalerer øget/mindsket behov for hormoner, hvorimod de syntetiske tabletter kommer ind i kroppen på en gang, bliver bearbejdet i leveren og "slutproduktet" (T-hormon
analoger dvs. ikke "ægte" T-hormoner) bliver frigivet til blodet, hvorfra de forsvinder efter nogle timer, hvorefter kroppen må vente på nye forsyninger til næste tablet-tid.
Jeg har en stor tiltro til CT3M metoden, forudsat anvendelsen af rent T3. Kombinationen T4/T3 eller Thyroid vil udvande effekten, henholdsvis mest og mildere, men udvandet bliver CT3M under alle omstændigheder medmindre kun rent T3 anvendes, er mit indtryk.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Noen bruker også ren T3 en periode for å renske ut høye nivåer av rT3. Det står endel om dette på STTM etter det jeg husker. Men det er et fåtall som ikke tolerer T4 og som ender opp med å bruke ren T3 som eneste medisin mot hypotyreose.
I
denne tråd har vi før snakket om rT3 i forhold til CT3M. Bl.a. skrev jeg følgende:
I forhold til selve CT3M-metoden, er rT3 ikke så relevant fordi den eneste kilde til rT3 i vores kroppe er T4, mens CT3M-metoden fungerer ved T3 alone. Alligevel kan udregningen af rT3/TT3 ratioen være yderst behjælpelig med at udpege de patienter, der vil opnå den største gevinst ved CT3M-metoden. Jo dårligere rT3/TT3 ratio, jo bedre og hurtigere effekt af CT3M-metoden.
Normalt bliver T4 omdannet til T3, som er det aktive hormon, kroppens celler bruger til at opretholde livet. Mens mange af os, i det hele taget, har problemer med omdannelsen af T4 til T3, er der måske endnu flere, der omdanner T4 til langt mere rT3 end godt er. Det betyder, at proportionelt flere cellereceptorer bliver "tilstoppet" af de overskydende rT3-molekyler, og dermed forhindres det aktive T3 i at nå ind i cellerne. Patienterne oplever forværring af hypothyreose på trods af, at blodprøverne viser, selv det mest ideelle indhold af hormoner i blodet.
Medmindre patienten får målt både sit rT3 og
Total T3 separat fra hinanden, og derefter
udregner T3/rT3 ratio, er der ingen andre metoder til bestemmelse af, hvilke patienter konverterer T4 til for meget rT3, og hvilke ikke gør.
Konverterer patienten sit T4 til for meget rT3, vil enhver behandling med enten syntetisk T4, eller Thyroid betyde, at konverteringen af T4 til rT3 vil fortsætte. Den eneste vej frem for disse patienter er at afbryde tilførslen af T4, uanset fra hvilken kilde og erstatte T4 med en langsomt stigende tilførsel af rent T3. Dette gælder ikke mindst dem i behandling med Thyroid, der for dem ikke virker godt nok. Der er en fair chance, at de kan få langt bedre effekt af Thyroid efter at rT3 er renset ud af systemet i løbet af en periode med CT3M, mener jeg.
Forudsat at T4 ikke længere tilføres - tager det ca. 12 uger før rT3 er "renset ud" fra cellernes T3-receptorer, men det nytter ikke at måle rT3 i blodet for at bekræfte det, da
rT3 forsvinder fra blodet længe før det forsvinder fra T3-receptorer.
Det betyder, at for patienter med en (for) lav rT3/T3 Ratio, vil den langsomt stigende tilførsel af rent T3 ikke forventes at yde den fulde effekt før tidligst fra den 12. uge efter at udfasningen af T4 er tilendebragt og tilførsel af rent T3 er påbegyndt. Der er derfor ingen grund til at fortvivle eller tvivle på CT3M, hvis man ikke mærker nogen "virkning" eller "virkning nok" i løbet af de første 12 uger.
Lykkelig for, at du lever igen, Vigdis hjerte1
-
Jeg fikk dessverre aldri målt rT3 nivået mitt. Jeg har inntrykk av (men er ikke sikker) at dette må gjøres på spesielle laboratorier som for eksempel Hormonklinikken på Aker. Dermed vet jeg ikke hvor høyt det var. Jeg håper at det er målt nå på siste måling, det var krysset av for det, og testen ble tatt på Aker. Men nå er det helt sikkert lavt :lol:
Jeg tror også at det beste kanskje er ren T3 i en periode for å få opp kortisolet. Jeg vet at mange bruker thyroid og får det til. Jeg tror en del av CT3M-historiene på STTM og http://recoveringwitht3.com/ også er med thyroid
-
Hei vink11
Nå trenger jeg sårt noen råd... sliter med å samle hodet og tankene på egen hånd. Etter at jeg endelig kom til DS på Heggeli har jeg fått forskrevet Thyroid og Cortef i tillegg til progesteron, pregnenolon og vit D, han anbefalte også magnesium.
Bestemte meg for å prøve meg uten hydrokortison (kjøpte boken til Paul Robinson) og har trappet opp Thyroid samtidig med nedtrapping av Levaxin 75. Nå er jeg dårligere enn på veldig lenge! Har nesten mistet nattesøvnen, har følelse av at hjertet jobber på høygir på kvelden/natten (dunker i ørene) og presser i brystet. Jobber 30 % og føler at det er helt på grensen av hva jeg kan klare. Mindre uro/ angst, det er jo bra :)
Har forsøkt å ta Thyroid-dosen 1-2 timer før jeg våkner, men nå er det like før jeg tenker at jeg må begynne med cortef, skulle jeg gjort det med en gang og så trappet ned når jeg er kommet på rett dose Thyroid? Er fortsatt på opptrapping, tar bare 15 mg og skal vel kanskje opp til 90.
Er det binyrene som protesterer eller er det hyper-symptomer siden jeg er i opptrapping samtidig med nedtrapping av Levaxin? Kuttet ut pregnenolon fordi det kjentes som det ble for mye av alt, tar vit D og progesteron på dag 14-28. Håper det siste vil hjelpe på pms da :D
Tar også selen for å hjelpe på konverteringen.
Prøver å lese i boken, men det er så vanskelig å samle tankene og lage en strategi. Noen som har råd?
Takk til alle dere skjønne mennesker som deler råd og erfaringer på dette forumet vink11
-
Heisann. Hjertebanken du beskriver er for meg et helt klart og tydelig symptom på at kroppen skriker etter mer kortison. Slik jeg har forstått det (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil) så er CT3M helt avhengig av at du tar nok T3. Du tar ikke nok T3 hvis du er i en opptrappingsfase på thyroid. Først må du finne ut hvor mye thyroid du trenger med støtte av cortef og pregnenolone, deretter kan du starte med CT3M. Du har på en måte begynt i feil ende. Men Vigdis får vel si nærmere om jeg tar feil eller ikke. Hun er kanskje den av oss som har mest erfaring med metoden.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Heisann. Hjertebanken du beskriver er for meg et helt klart og tydelig symptom på at kroppen skriker etter mer kortison. Slik jeg har forstått det (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil) så er CT3M helt avhengig av at du tar nok T3. Du tar ikke nok T3 hvis du er i en opptrappingsfase på thyroid. Først må du finne ut hvor mye thyroid du trenger med støtte av cortef og pregnenolone, deretter kan du starte med CT3M. Du har på en måte begynt i feil ende. Men Vigdis får vel si nærmere om jeg tar feil eller ikke. Hun er kanskje den av oss som har mest erfaring med metoden.
Tusen takk for svar! Huffja - tenkte jo litt det samme, at jeg har begynt i feil ende :oops: Burde jo vite at det ikke finnes snarveier .... Tenker at jeg begynner med HC imorgen den dag.
vink11
-
Jeg er ikke helt enig i at du bør begynne med hydrokortison. Jeg antar at du ikke har funnet det nøyaktige tidspunktet for når du skal ta CT3m dosen din, og at den ikke er optimal.
Du kan nok også finne tidspunktet om du våkner til omtrent samme tid hver natt og føler ubehag og har problemer med å sovne igjen. Da er jeg temmelig sikker på at det er tidspunktet hvor kroppen ber om kortison, men ikke får nok. Om du har det slik, sett vekkerklokka på dette tidspunktet. du skal ha minst 10 mcg T3 i denne dosen. Noen trenger helt opp til 25 mcg T3 i CT3M dosen for å vekke opp binyrene og få dem til å jobbe.
En jeg kjenner gikk fra lavt til høyt kortison på tre måneder med denne metoden vink11
Du sier ingenting om samlet dose du bruker nå, thyroid og Levaxin?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg er ikke helt enig i at du bør begynne med hydrokortison. Jeg antar at du ikke har funnet det nøyaktige tidspunktet for når du skal ta CT3m dosen din, og at den ikke er optimal.
Du kan nok også finne tidspunktet om du våkner til omtrent samme tid hver natt og føler ubehag og har problemer med å sovne igjen. Da er jeg temmelig sikker på at det er tidspunktet hvor kroppen ber om kortison, men ikke får nok. Om du har det slik, sett vekkerklokka på dette tidspunktet. du skal ha minst 10 mcg T3 i denne dosen. Noen trenger helt opp til 25 mcg T3 i CT3M dosen for å vekke opp binyrene og få dem til å jobbe.
En jeg kjenner gikk fra lavt til høyt kortison på tre måneder med denne metoden vink11
Du sier ingenting om samlet dose du bruker nå, thyroid og Levaxin?
Tusen takk for svar! Det var vel noe sånt jeg hadde tenkt (!) men synes det er vanskelig å finne noe mønster i søvn/oppvåkning. Ser også at jeg har oppgitt feil dose Thyroid i forrige innlegg, fra og med i dag står jeg på 45 mg Thyroid og kun 75 mcg Levaxin 1 dag denne uken ( siste uke i nedtrapping). Nå klarer jeg ikke engang å finne ut av hvor mye T3 det er i min nåværende dose, sier litt om formen. For å få 10 mcg T3, hvor mange mg Thyroid må jeg ta, tro?
Er veldig lysten på å optimalisere behandlingen uten hydrokortison, så kanskje jeg skal avvente til jeg kommer opp i høyere dose Thyroid?
Nå fant jeg frem til dette på Erfa sine hjemmesider:
Note: Dessicated thyroid 60 mg is usually considered equivalent to thyroglobulin 60 mg, levothyroxine sodium (T4) 0.1 mg or liothyronine sodium (T3) 25 mcg.
Da skal vel min nåværende dose (fra og med i dag) på 45 mg Thyroid gi 18,75 mcg t3 og 75 mcg t4?
vink11
-
Hvis du leser første innlegg i denne tråden https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9150 så ser du inneholdet i armour. Erfa inneholder akkurat det samme. Dette er regnestykket du bør bruke. Jeg prøvde det i overgangen fra kombinasjonen lio/levaksin til erfa. Blodprøvene ble nøyaktig lik. Så det er et regnestykke jeg vet funker. For å regne om t3 til t4 kan du gange med 4-5. Altså 10 mcg t3 ganget med 4-5 tilsvarer ca 40-50 mcg t4. Da skal du få til å regne ut hvor mye erfa du trenger. Opptrappingen må du uansett være forsiktig med pga binyrene.
-
For å få ca 10 mcg ren T3 må du ta 60 mg thyroid. Det er 8-9 mcg T3 i 60 mg. Men som en startdose kan også 5 mcg være greit til du finner den rette tiden for når binyrene trenger T3 for å sette i gang produksjonen av binyrehormoner.
Dosen du bruker høres lav ut. Det kan være at du trenger mer T3. Om du omdanner lite vil du få mer ved å senke Levaxindosen og øke thyroid. men hør på Blondie og bruk litt tid på det. Når binyrene er veldig dårlige, klarer de ikke ta imot for mye T3. Unntagelsen er nok når du får dem i dette kortisolviduet. hjerte1
-
Tusen takk, dere hjerte1
Nå ble det lettere å legge en slagplan. Jeg skal jo trappe opp etter DS sin anvisning, kanskje til omtrent dobbelt av det jeg tar i dag. Skal forsøke en stund til uten hc for å se om jeg klarer å treffe rett tidspunkt om morgenen/natten.
-
Husk at ingen lege er i din kropp. Selv om legen legger slagplan, er det du som kjenner om du blir bedre og får færre symptomer. Mange leger har lagt slagplaner for meg, ingen av dem har slått til :lol:
-
Hei
Jeg har vurdert å begynne på metoden en god tid. Boka har jeg hatt en stund, men er vel egentlig bare skumlest foreløpig. En ting som har holdt meg litt tilbake er tanken på t3. T3 går nemlig dårlig hos meg. Da jeg brukte levaxin hadde jeg nesten ingen effekt, men ingen egentlige bivirkninger. Da jeg brukte Erfa hadde jeg også like dårlig effekt, men i tillegg ubehag som tydet på overdosering. Dette var selv på svært lave doser Erfa, og både med og uten binyrestøtte.
Hvordan kan jeg bruke t3 da jeg for overdoseringssymptomer selv på lave doser? Vigdis, du har nevnt at ikke alle kan bruke metoden? Hvem gjelder det? (unntatt kronisk binyresykdom) Hvor kan jeg eventuelt lese mer rundt dette. Vil gjerne skjønne dette ordentlig før jeg setter i gang.
Forvirret.... vink11
-
Så vidt jeg har skjønt, jeg kan bare litt om dette, så kan eventuell annen sykdom hindre at CT3M fungerer. Jeg mener å ha lest at for eksempel uoppdaget diabetes 1+2 kan være en av flere. Men nå er jeg ute på tynn is, dette kan jeg ikke! Sjekk heller bloggen til Paul Robinson, eller se om det står noe i boka, mitt x er lånt ut til en god venn, så jeg kan ikke sjekke der. Uansett er det en god ide å skaffe boka for å forstå mer.
Min opplevelse er at Levaxin og syntetisk T3, Liothyronin ikke kan sammenlignes i det hele tatt. Har du sett det kjemiske bildet av syntetisk T4 og naturlig T4? Jeg er ikke i stand til å finne disse to bildene, men jeg har funnet det på nettet før. Jeg er ikke kjemiker, og vet ikke hvor stor betydning denne forskjellen har på kroppen. Når du ser på tegningen av disse to, er forskjellen iøyenfallende.
Mange snakker om opplevelser av bivirkninger på Levaxin som forsvinner når de begynner med thyroid. Muskelsmerter, muskelspenninger, og sikkert mye mer.
Det som nevnes med syntetisk T3 er hjertebank. Som jeg antar kommer av at man har gått rett på en høy dose, i stedet for å begynne på 2.5 mcg og trappe langsomt opp til dosen er tilstrekkelig. Så var jeg deg Rufus, ville jeg startet veldig rolig med T3 og økt svært langsomt og hele tiden vurdert kroppens reaksjon på T3.
Mange bruker syntetisk T3 til CT3M, og thyroid resten av døgnet. Det går selvsagt an å bruke thyroid hele tiden. Men jeg tror det aller beste er å bruke syntetisk T3 på natten, fordi den virker kjappere
-
Jeg bruker kun erfa. Og effekten hos meg var rask og effektiv når jeg bare fant det rette klokkeslettet. Men det hører til historien at jeg ikke har benyttet Paul Robinsons CT3M, men mer en "vanlig" medisinering i forhold til cirkadisk rytme. Forskjellene på disse to måtene å tenke på er hårfine, men det er likevel forskjell. Tror dette med ren T3 har særlig stor effekt på de som sliter med forhøyet RT3. For meg var nøkkelen å finne rett kl slett. Man kunne knapt tro at enhalv time forskjell på når jeg inntok medisinen kunne utgjøre så stor forskjell i form av stigning av kroppstemperaturen på 0,4 grader. Samt at den høye pulsen endelig tok ferie.
-
Re: Om å anvende den circadiske T3 Metoden (CT3M), av Paul Robinson
Heivink11
Jeg har prøvd Pauls metode på Armour.i ca 7 uker. Bruker nu 5G pr døgn.
Det ble slitsom og lite søvn til jeg fikk mer rutine. Så gikk det bedre. Har nu kommet til en dose 90 mg kl 11 på kvelden og en dose 90 mg kl 04.00 så tar jeg resen i løpet av dagen. Pluss at jeg har prøvd å trappe ned på hc.:roll:
Jeg er enda ikke i mål. Har bare funnet en litt bedre form, litt.:!: Det som er målbart er et bedre blodtrykk( jeg har høyt). og en høyere morgen temp 0.2 opp alså 36.8 på det beste. Så jeg fortsetter. Jeg gjennomgå blodprøver ol hos legen DS på tirsdag. Da skal "vi" avgjøre hva er veien videre. Det er mye som ikke er på plass, men jeg blir så inspirert til å prøve selv alt jeg kan, etter at jeg "flyttet" inn her på formuet.
Lykke til, så langt er jegvink11
-
Hei
Takk for at dere har svart meg alle sammen. Er helt satt ut av spill pga influensa her, så jeg kommer tilbake om noen dager. Hei så lenge vink11
-
God bedring Rufus hjerte1
-
Re: Om å anvende den circadiske T3 Metoden (CT3M), av Paul Robinson
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Min opplevelse er at Levaxin og syntetisk T3, Liothyronin ikke kan sammenlignes i det hele tatt. Har du sett det kjemiske bildet av syntetisk T4 og naturlig T4? Jeg er ikke i stand til å finne disse to bildene, men jeg har funnet det på nettet før. Jeg er ikke kjemiker, og vet ikke hvor stor betydning denne forskjellen har på kroppen. Når du ser på tegningen av disse to, er forskjellen iøyenfallende.
Hej Vigdis hjerte1 Kan det tænkes, at det er disse billeder du har i tankerne?
Billedet findes på flere sites, bl.a.
Stopthethyroidmadness.com og
Thyroid-s.com. Begge steder er illustrationen ledsaget af uddybende artikler, men min foretrukne i dette tilfælde er nok den sidste.
Denne forskel mellem syntetisk T4 og Thyroid, består både af, at syntetisk T4 findes ikke i tabletten, men skal først syntetiseres fra tablettens "forhåndsstof" i leveren. Afhængig af leverens tilstand (god, svækket eller svag) hos den enkelte patient, bliver der mere eller mindre af det "færdige" T4 og derfor kan man ikke anse syntetisk T4-tabletter for at være stabilitet- og styrke-pålidelige.
Derimod er T4 i Thyroid
altid det rette og det samme i hver tablet, tillige med at T4 (og alle de andre T-hormoner inkl. Calcitonin) er allerede bundet til de transportproteiner som distribuerer T-hormonerne rundt om i kroppen. Yderligere forskel mellem syntetisk T-hormon, og T-hormoner i Thyroid er, at hormonerne "pakkes ud" fra Thyroid efterhånden som kroppen har brug for dem, og det betyder at kroppen
ikke overloades med hormoner på en gang - som det sker med de syntetiske - hvor niveauet falder til mange-grænsen igen, i tiden til den næste tablet tages, selv når dosen deles i flere dele over dagen.
Et syntetisk, ubunden T-hormon er for kroppen som berg og dalbane, selv hvis dosen deles over dagen, hvorimod hormoner frigjorte fra Thyroid-tabletter er meget mere jævnt fordelte over dagen, fordi det er kroppen selv som bestemmer, hvad skal "pakkes ud" og hvornår, i forhold til det aktuelle behov. Det er nok den største forskel i effekten og virkningen mellem "syntetisk" og "naturligt", tror jeg.
Sorry, hvis for meget Off Topic. :oops:
-
Dette bildet er kjempefint! Men jeg har også sett en kjemisk tegning av begge T4. Men hvor?
-
-
-
Ja denne er det! Takk! Er den tydelige forskjellen en vesentlig forskjell i kroppen vår? Jeg skulle ønske en fagperson kunne sagt noe om dette
-
P Robinson - gjesteblogging på Ruth Rolands hjemmeside
Paul Robinson har nå gjesteblogget hos Ruth Roland xx2
Klikk for å lese mer på svensk
http://ruthroland.wordpress.com/2013...paul-robinson/
eller på engelsk - her:
http://ruthroland.wordpress.com/2013...ul-robinson-2/
-
Takk for god-bedring hilsener. Pc'n hjemme er i streik, og jeg skal skynde meg å legge inn en post før jeg går fra jobb og tar helg.
Influensan gikk greit, det tok en uke med elendighet, men det var det. Trodde jeg skulle slippe unna influensaen siden jeg ikke kan huske at jeg har hatt influensa (ihvertfall som voksen). Men i år slapp jeg da altså ikke unna.. Håper dere har gått fri.
Vel, jeg skal ikke kaste meg på t3 sånn med det samme. Er usikker på om det vil virke for meg. I ettertid ser jeg at Efra gjorde lite godt for meg. Hadde et ubehag som forsvant da jeg sluttet. Overdosesymptomer, selv på lav dose. En befrielse å slutte. Levaxin hadde jeg bedre effekt av, selv om den kun var dårlig. Bestemte meg i høst for å gi levaxin et nytt forsøk før jeg skrinla det helt. Premissene er tross alt svært forskjellig enn da jeg brukte deg sist. Da var magen et ukjent kapittel for meg. Har nå kommet mye lenger med magen og binyrene er nok bedre. Har brukt levaxin i 11 uker. Trappet opp fra svært lav dose. Er ikke imponert over effekten denne gangen heller. Sist fikk jeg effekt etter ett (!) år, nå har jeg en svak effekt, moderat bedring av sympteomene. Men det monner ikke ordentlig.
Bekymringen er at siden det tyder på at jeg ikke tåler t3, så vil ikke t3-behandling alene være noe for meg? Eller virker det på en annen måte med døgnrytmedosering? Når jeg har lest P. Robinson-boka og på bloggen (skumlest riktignok) har jeg lest med det for øyet: Hvorfor fungerer ikke metoden på alle? For jeg har jo fått med meg at han skriver nettopp dette. Men jeg har ikke sett noen teorier på hvorfor det er sånn. Om noen ahr det, gi et pip :) Synes at når metoden nærmest blir framstilt som "Redningen" for stakkars stoffskiftepasienter, så bør det også nevnes litt om teorier/antakelser for hvorfor ikke metoden er suksessfull for alle. Så vidt jeg husker er det en ganske stor prosentandel... ?
Jeg er ikke fedig med magebehandlingen min. Min mage er svært gjenstridig. Det kommer fremdeles ut forsteininger. Er oppgitt over at det tar så lang tid, hadde sett for meg at jeg skulel være i havn med behandlingen for lenge siden. Jeg driver å fremdeles. :roll:
Vel, da øsnekr jeg alle en god helg!
klem fra Rufus hjerte1
-
Har du under alle disse årene fått målt reverse T3 Rufus? Det jeg funderer på, men det kan være helt feil, er om problematikken ligger på T4 og ikke T3. På STTM skrives det en del om de som sliter med omdanningen fra T4 til T3, og i stedet for å få en sunn og normal omdanning, ender med skyhøye reverse T3 nivåer http://www.stopthethyroidmadness.com...18/reverse-t3/. Når du først er inne i forskningens land på hva som virker og ikke virker, ville jeg nok testet kun T3 også. Hvis du gjør det, husk å starte svært forsiktig med 2.5 mcg, og øke hver 4-5. eller i verste fall helt opp til hver 14. dag.
Jeg fikk dessverre ikke målt rT3, så jeg vet ikke hvordan det lå før. Det jeg vet er at jeg fungerte ikke godt nok på thyroid, jeg fungerte skikkelig elendig på Levaxin. Hyggelig å høre fra deg hjerte1
Det står mer om reverse T3 her http://thyroid-rt3.com/
-
Hei Vigdis. Takk for svar! hjerte1 Jeg har vært uten nett i lang tid, derfor treigt svar.
Jeg sliter garantert med kovertering av t4 til t3. Det gjorde jeg før og det gjør jeg nå. Siste blodprøver viste at t4 hadde økt, men t3 nesten var på samme nivå, kun en svaak økning. (dette var på t4-behandling). Jeg målte rt3 for noen år siden. HUsker ikke helt hva jeg regnet det ut til. Brukte "forumlaen" i Stop the Thyroid madness og fikk et tall som indikerte for høyt rt3.
Men! Jeg har bestemt meg. Jeg prøver meg. Nå trapper jeg ned t4, og så begynner jeg om noen uker. Snakket med lege og har fått resept på t3. Skal lese meg opp i mellomtiden. Blir spennende dette :)
-
hei alle sammen vink11
Jeg tenker å begynne nå. Har trappet ned og sluttet med t4. Resultatet er at jeg er temmelig hypo og min hjerne henger ikke helt med. Jeg har derfor litt tungt for det, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal starte dette. Har fått med meg at det anbefales å ta første dose 1,5 time før du vanligvis står opp. Jeg lurte på om det dreide seg om 1,5 time før jeg ville våknet av meg selv (kl 9) eller om det er når jeg står opp for å dra på jobb (730 - hinsides av tretthet). Har vel konludert at det er det siste Robinson anbefaler. Om noen mener jeg har misforstått dette, vær så snill og gjør meg oppmerksom på det :)
Jeg har også fått med meg at jeg må starte forsiktig siden jeg fremdeles har t4 i kroppen, men samtidig har jeg fått med meg at man må gjerne opp i en deldose på morgen/natt på 10 mcgr for å ha noen form for effekt. Å starte med 10 mcgr blir nok altfor heftig. Har vel bestemt meg for å prøve 5. Men det er kanskje også for mye? Er 2,5 det riktige?
Skal jeg starte med å ta bare en dose om morgenen, eller skal jeg starte med en gang med flere doser om dagen?
Så det jeg har tenkt er: Starte med 5 mcg klokka 6 i morgen tidlig. Deretter tenkte jeg å prøve 2,5 mcgr på formiddagen. Prøve dette noen dager.
Om noen mener jeg er på ville veier, så si fra :)
hjerte1
-
Det kan hende at det er litt tøft å begynne på 5 mcg. Jeg ville delt hver tablett i 6-8 deler, altså 2.5-3.3 mcg og begynt der. Om det går greit første dagen, kan du jo øke til 5 mcg neste dag. Hjertebank er så ubehagelig! Jeg håper at du kan få enda bedre form nå Rufus hjerte1
Det kan være lurt å ha CT3M dosen lav inntil du har funnet det rette tidspunktet. Så øker du T3, eller thyroid. Begge deler kan brukes.
Du vil sikkert kjenne behov for mer T3 når du starter, du sier jo at du kjenner at du er hypo. Så ja, jeg ville nok begynt med 3 doser, sett om det holdt. Jeg trengte vel 5 doser for å holde det gående i starten. Da jeg ble bedre, kunne jeg ha lengre intervaller mellom dosene, så jeg gikk ned til fire doser per dag
kram3
-
Tusen takk for svar, Vigdis hjerte1 (vet jo at du ikke er i form selv for tiden).
Jeg gjorde som du skrev, tok ca 2,5 - 3 mcgr som startdose i går. Tok tilsammen 20 mcgr i løpet av dagen fordelt på 4 doser. Nå er jo jeg helt i startfasen og er ganske forvirret når det gjelder hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg finner vel mer ut av det framover. Lettere å skjønne boka når du er i gang, kanskje..?
Har jo kuttet ut levaxin og gått i kjelleren. Fått tilbake mange gamle symtomer som har vært borte lenge. Tror ikke jeg orker å bare stå på 20 mcgr i døgnet særlig mye lengre. Jeg vil forsøke å ta mer ganske snart. I morges tok jeg førstedosen kl 5, tok da 5 mcgr. Det kjentes ikke for mye ut (ingen ubehagelig reaksjon). Så prøver på høyere førstedose kanskje allerede i morgen. Det er vel ikke helt etter boka, men hvis jeg passer nøye på temp og puls og blodtrykk så tenker jeg at det er rimelig trygt....(?)
Kommer tilbake når jeg er littegrann mer erfaren.... vink11
-
Jeg skjønner at du er utålmodig. Men ta det bittelitt piano, det kan lønne seg. I allefall når du merker at du begynner å nærme deg fulldose skal du roe litt ned. Da kan 2.5 mcg være det som setter dosen på plass. Og da kan det å gå løs med storslegga gi ubehag. Følger du opp med blodtrykk og temp og puls og forsøker å følge med på form og symptomer? Samt skrive ned alt du tar av medisiner og kosttilskudd? Det krever litt jobb i begynnelsen, men det kan gi deg masse verdifulle opplysninger du kan dra nytte av. hjerte1
Jeg lå på 70 mcg T3 på det meste og 55 mcg på det laveste. Hvor du har det bra vet ingen. De fleste ligger mellom 40-70 mcg, noen få trenger mer. De ekstreme trenger opp til 150-200 mcg. Men de er svært få. Antar at de har et gedigent problem med opptak, få T3 inn i cellene?
-
Hei og takk hjerte1
Ja, jeg skal være forsiktig. Har tenkt å komme meg opp i 40 mcgr og så ta det litt mer rolig fra da av. 20 mcgr er så langt unna behovet mitt at jeg tenker at jeg må komme meg opp ganske fort. I dag var førstedosen 10 mcgr klokka 0415 (sov som en stein etterpå). Nå er klokka tre og jeg har tatt 30 mcgr så langt. Føles mye bedre enn i går (da var jeg et vrak). Så jeg har ikke helt bestemt meg for om 35 eller 40 mcgr skal bli totalen i dag.
Skriver ned symptomer og tar ofte blodtrykk og temperatur. Selv om jeg ennå ikke helt har skjønt hvordan jeg skal bruke alle dataene. Jeg jobber hver dag, og i løpet av arbeidsdagene blir det vanskeligere å notere dette (det er uaktuelt å ta temp og blodtrykk på jobb), får nøye meg med å notere symptomer og heller fokusere på BT/temp i helgene. (Har forresten straks ferie, det er litt beleilig)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg gjorde som du skrev, tok ca 2,5 - 3 mcgr som startdose i går. Tok tilsammen 20 mcgr i løpet av dagen fordelt på 4 doser.
Bare for ordnes skyld.... jeg tok det på 7 deldoser...
-
Etterhvert kan det være en tanke å se på rytmen i T3 virkningstid og dosere etter det. 7 doser kan være litt for mange. Jeg måtte ha 5 i starten, men gikk over til 4 etterhvert. Mange klarer seg med 3 doser. Alt i alt er det litt forskning som skal til, uansett hvilken medisin som velges: doser, tidspunkt, virkningstid :D
Det de som bedriver CT3M anbefaler er å sjekke det de på engelsk kaller vitals, blodtrykk, puls og temp når du har våknet, så 1-2 timer senere. Deretter før dosering av T3 og 2-3 timer etterpå. Pluss når du føler behov for det, hvis blodtrykket kjennes som om det har endret seg, eller tempen. Og ja, skal du følge dette, får du vel følelsen av at du får ikke gjort stor annet. :lol: Å kombinere det med jobb er nok bare å glemme! Jeg har jo selv mistolket høyt blodtrykk, så jeg skal ikke kaste masse bastante meninger rundt meg. Tempen fikk jeg aldri helt tak i. Jeg har inntrykk av at for noen er ikke den noe parameter å forholde seg til.
Å jobbe deg raskt opp på 40 mcg er sikkert en god ide. Du er jo ingen novise. På Liothyroninboksens pakkseddel står det at dagsdose er 40-60 mcg.
-
Takk for det, Vigdis hjerte1
Ja, jeg har vært på 40 og drøyt det noen dager nå. Holder meg til 5 doser. Tenker nok å øke litt til. Det eneste jeg kan si er at jeg merker at t3 har effekt. Og det har jeg ikke vært bortskjemt med før.. :mrgreen: Så tenker jeg at jeg forhåpentligvis finner litt ut av ting etter hvert nå...?
vink11
-
Det er godt at du har en lege som er åpen for at denne sykdommen for mange av oss krever en aktiv tilstedeværelse og nesten en form for forskning på egen kropp. Godt at du merker effekt. Det er tydelig hvor godt det gjør å få det kroppen har savnet når det har vært for lite av det en stund hjerte1
-
Hei :)
Vel, dette går ikke akkurat strålende. Etter at jeg kom meg opp på 40 mcgr, sluttet jeg å respondere på høyere doser. Fikk formen opp på samme nivå som før jeg begynte med t3, men ikke høyere. Forsøkte meg på å øke dosen. Gikk temmelig høyt opp (105 mcgr). Nei, fortsatt ingen respons. Puls og temperatur var like lavt som tidligere. Blodtrykket ble heller ikke påvirket.
Det synes som om jeg ikke klarer å ta opp mer t3 enn da jeg gikk på levaxin og Erfa. Tenkte først at jeg kanskje var en av dem som trenger ekstra høy dose. (Det kan vel fortsatt være tilfellet) Men turde ikke lenger bruke den same høye dosen, så etter et par dager med høy dose, gikk jeg ned igjen. Er nå nede i 55.
Lurer på om det kan handle om rt3. Jeg vet at jeg ikke klarer å konvertere t4 til t3. Gjorde jo et nytt forsøk på t4 behandling i høst (ville se om jeg responderte bedre nå enn tidligere ettersom jeg hadde behandlet magen og hadde bedret binyrefunksjonen min). Jeg merket bare en svak bedring. Dessuten kunne man se på blodprøvene mine at ft4 hadde steget, ft3 var nærmest uforandret. Konsekvensen av det er vel at jeg sannsynligvis har høyt nivå av rt3? Revers t3 som blokkerer reseptorene for t3?
Inntil ny legetime tenker jeg at jeg bare får holde på denne teorien. Lurer på om 55 mcgr er passende dose å ligge på nå eller om bør ligge lavere. Har tenkt å gå ned litt å se hvordan det går.
Hvis det er slik at problemene mine handler om rt3, får jeg vel bare smøre meg med tålmdighet for å få det ut av kroppen. Noen steder leser jeg at det tar 6 uker, andre steder 8, andre igjen sier 12 uker, mens andre igjen hevder det tar ett (!) år. Prøver å speede opp prosessen ved å la ekstra leverstøtte (NAC).
Er usikker på dette. Hvis noen har noen gode innspill, er jeg takknemlig.
vink11
-
Hei, og god påske til alle.vink11. Jeg har endelig kommet et godt stykke ut i boka til Paul Robinson. Mye interessant der. Imidlertid er det en ting jeg lurer veldig på etter å ha lest den. Er det fornuftig å bruke nattmedisinering når man har påvist forholdsvis høye verdier av kortisol i døgnurin? Vil det å ta medisin på natta (f.eks kl 3), øke produksjonen av kortisol ytterligere og dermed øke de uheldige virkningene av for mye kortisol/stresshormoner i kroppen? Fint om noen av dere som har satt dere inn i denne metoden har mulighet til å svare meg på det. hjerte1 hjerte1 hjerte1