-
Dagboken til Tone
på hva disse resultatene her betyr?
S-TSH:0.96
S-FT4:18.4
disse resultatene hadde jeg på siste blodprøvene.
jeg tar pr dag dato 100 mg levaxin 4 dager i uken og 200 mg 3 dager i uken.
er henvist fra fastlegen til Haukeland og skal der i april.
jeg har økt døgndosen 4 eller 5 ganger no og begynner bli frustrert på at vi ikke finner riktig dose...jeg går å tar nye blodprøver hver 6 uke...altså jeg har forstått at det begynner å bli bedre enn det har vært da og det kjenner jeg jo selvsagt på kroppen også...men føler meg no stort sett elendig enno...
håper noen kan komme med noen svar på hvordan stoffskiftet mitt ligger ann??
-
Sv: ny bruker her,håper noen kan svare meg
Det er vanskelig med noen tolkning når du ikke har med noen tidligere blodprøvesvar. Men jeg antar at verdiene er stigende med tanke på at du har økt og øker? Blodprøvesvarene ser ikke så værst ut de, men det er kroppen som forteller hvordan det står til og ikke prøvene isolert. Dessverre tar det som regel tid for kroppen å finne igjen seg selv selv om man har startet behandling og stoffskiftet stiger. Og særlig da i perioder hvor medisineringen stadig endres. Du er nok på rett vei, men ting tar tid (jeg misliker sterkt de tre T'ene, men akkurat med tanke på stoffskiftet og opp-/nedjustering av medisin er det som oftest slik).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Det er vanskelig med noen tolkning når du ikke har med noen tidligere blodprøvesvar. Men jeg antar at verdiene er stigende med tanke på at du har økt og øker? Blodprøvesvarene ser ikke så værst ut de, men det er kroppen som forteller hvordan det står til og ikke prøvene isolert. Dessverre tar det som regel tid for kroppen å finne igjen seg selv selv om man har startet behandling og stoffskiftet stiger. Og særlig da i perioder hvor medisineringen stadig endres. Du er nok på rett vei, men ting tar tid (jeg misliker sterkt de tre T'ene, men akkurat med tanke på stoffskiftet og opp-/nedjustering av medisin er det som oftest slik).
jeg har ligget i grenseland for medisinering siden 2004,men begynte ikke på tab før jeg ble gravid sommeren 2009 og etter fødselen så ble stoffskriftet alt for lavt...og jeg hadde fra den ene målingen med 6 ukers mellomrom gått fra 2.18 til nesten 15...tror dette var de verdiene som skal ligge mellom 0.5 -5/6(men jeg er så fersk på dette enno at jeg har rett og slett ikke peiling)og verdiene har vel gradvis blitt bedre...men det går jo så himla seint:mad:
men hva betyr " de tre T'ene"???
jeg skal forresten ta og ringe til legen å få en utskrift av historikken på blodprøvene mine,en har vel rett på å få de ut,eller??
og tusen takk for svar:D
-
Det var nok din Tsh som steg mye i løpet av kort tid. Den stiger når stoffskiftet synker. Som du ser av siste prøver er denne nå sunket mye. Med andre ord det går rett vei på prøvene, men kroppen krever lengre tid. Det er mye som skal på plass/fungere igjen etter at den har gått på sparebluss.
De tre T'ene står for Ting Tar Tid, og de fleste som er utålmodige misliker disse T'ene :wink:
Blodprøvesvarene har du rett på og de bør du be om sammen med referandseområder hver gang du tar prøver. De kan hjelpe deg mye i fremtiden i forhold til hvilket refereanseområde du bør bestrebe å ligge i. Altså med hvilke blodverdier din kropp fungerer mest mulig optimalt og uten nevneverdige symptomer på sykdommen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Det var nok din Tsh som steg mye i løpet av kort tid. Den stiger når stoffskiftet synker. Som du ser av siste prøver er denne nå sunket mye. Med andre ord det går rett vei på prøvene, men kroppen krever lengre tid. Det er mye som skal på plass/fungere igjen etter at den har gått på sparebluss.
De tre T'ene står for Ting Tar Tid, og de fleste som er utålmodige misliker disse T'ene :wink:
Blodprøvesvarene har du rett på og de bør du be om sammen med referandseområder hver gang du tar prøver. De kan hjelpe deg mye i fremtiden i forhold til hvilket refereanseområde du bør bestrebe å ligge i. Altså med hvilke blodverdier din kropp fungerer mest mulig optimalt og uten nevneverdige symptomer på sykdommen.
okey..da er jeg litt mer med her...jeg skal sannelig ta meg en tlf til fastlegen og få tak kopi av prøvene...
tusen takk for svar igjen:D:D:D
-
forhøyet verdier
Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å ha det bedre mens jeg venter på at hjertebank,høy puls,svimmelhet,uro,hodepine,+++ skal gi seg?
Jeg begynner å bli ganske så sliten av å gå fra morgen til kveld som et vrak.
For å så sove urolig 3-5 timer og begynne helt på nytt igjen:-(
Litt om meg:
Har hatt i grenseland lave verdier siden 2004.begynte behandling når jeg ble gravid i 2009.
7-8 månd etter fødselen var stoffskiftet såååå lavt at jeg låg store deler av dagen på gulvet,klarte nesten ikke gå fra rom til rom til tider...var helt avkreftet.
Så da pøste de på dosen min med et hopp fra 50 mg til 100 mg 4*uken og 150 *3 ganger uker...
Etter en tid viste det seg at det ikke var nok og 150 mg pr dag ble min dose.. var fin en stund...
Jeg har ikke tidsbegrep lengre..
men innen de siste 1.5 årene.
Og no viser de siste 2 prøvene som er tatt med 8 ukers mellom rom for høyt stoffskifte.
Jeg har de siste 3 ukene kuttet en dag i uken.så tar 150 mg *6.
Jeg får svar på nye prøver på mandag og sliter virkelig med å ta tab mine.jeg har virkelig ikke lyst å ta de og fortsette å være dårlig.men gjør det siden legene mener jeg skal det.
Noen som kan fortelle meg hvor lang halverings tid det er levaxin og hvor lenge jeg kan regne med å måtte gå sånn som dette????
-
Sv: forhøyet verdier
Har du noen stoffskifteprøver du kan legge ut?
Slik jeg forstår deg så har altså 150 pr dag blitt for mye og du opplever nå symptomer på "overdosering".
Min erfaring ved "overdosering" er at det er lurt å ta en lavere dose (feks halve) en 5-6 dager i strekk for så å legge seg på en noe lavere dose enn den opprinnelige som gir "overdoseringssymptomer". I ditt tilfelle da feks 75 i 5-6 dager og deretter 125 pr dag siden 150 ser ut til å være for mye. Ta så nye prøver om en 5-6 uker for å se hvilken effekt det har gitt. Ved å redusere dosen til den halve i 5-6 dager så bremser man "overdoseringssymptomene" mye raskere enn ved å fjerne 150 en dag i uka. Det blir litt seigpining å gjøre det slik du nå gjør det. Du må selvfølgelig følge opp så du ikke opplever å bli for lav. Skulle du oppleve det kan du bruke samme metode, men motsatt. Mine erfaringer er at denne metoden fungerer best for både å komme seg opp og ned raskt når man har tøffe symptomer på for høyt eller lavt. Rådene har jeg selv blitt gitt av behandler. Snakk med din lege og spørr om dette er noe du evnt kan forsøke for å få det bedre litt raskere. God bedring vink11
-
Sv: Hvordan stoffskiftet mitt ligger ann?
no har jeg vært frem og tilbake til legen den siste uken..jeg tok noen prøver på forrige fredag og de skulle no være rimelige greie sa legen..jeg glemte helt å spørre om utskrift,men skal tilbake først kommende tirsdag.
men som han sa også,så er det bare 4 uker siden stoffskiftet mitt var "presset"så det var mulig at symptomene hang litt etter...
hvertfall så har jeg ikke klart og tatt levaxinen min som vanlig den siste uken..istedet for å ta 950 mg i uken har jeg fått i meg 450 mg...og i dag føler jeg meg en god del bedre så langt....
så det og kutte ned føler jeg også er riktig....
jeg har også fått skrevet ut betablokkere da hvilepulsen min var på 100 når jeg var hos legen hin dagen,full ekg sjekk ble tatt,blodprøver av alle slag(som alle er fine og normale)
men jeg har klart å ikke ta betablokkerene (og er glad for det no)og føler no at hjertebanken har roet seg betraktelig og dobbeltsynet og balansen er mye bedre..
jeg skal ta og ligge inn verdiene mine over helgen,så kanskje de kan bli analysert litt av dere?
eneste jeg vet er at TSH min var på 1.7 på fredag og legen mente at de fleste mennesker sa de følte velvære når den låg rundt 1..så egentlig burde jeg føle meg bedre!!:roll:
men kanskje jeg var litt sensibel og burde ligge rundt 2....jaja...jeg vet egentlig ikke hva han snakker om,men frykter at han selv ikke har helt peiling heller:wink:
-
Noen som kan tolke disse verdiene for meg?
17.02.12
S-TSH .1.7
S-FT4 .20.0
S- Ferritin 24
B- Hemoglobin 15.4
S-Natrium 139
s-kalium 4.5
S-Kalsium 2.32
S-Kobalaminer 293
S-Magnesium 0.89
Ferritin verdiene mine er de lave?
eg har fått utskrift tilbake til 2002 og jeg har frem til min fødsel i april 2009 ligget mellom 150-200...og har alltids blitt fortalt at vi hokjønn i familien ligger høyt i jernlagrene..
og den siste tiden er jeg blitt sykemeldt pga svimmelhet,hjertebank,dobbeltsyn,kvalme,hodepine,muskelverk +++++++++ ja jeg fungerer rett og slett ikke...
så fikk først diagnose som overmedisinert og har kuttet kraftigt på levaxin,men som dere ser er de siste prøvene fine,så da mener legen det er psykisk!!!!
*sukk*
det ser ikke ut som legen har målt noe annet med stoffskiftet mitt....jeg spurte i dag om trøtte binyrer og da sa han at det var indre medisinerene sitt bord...jeg kunne sikkert få en henvisning til en sånn.....
¨å jeg lurer på om svimmelheten min kan komme fra jernnivået mitt,jeg skjønner jo at det er innenfor normalen det også,men siden jeg egentlgi har lagt høyt..så kanskje jeg reagerer no????
tideligere målinger:
17.01.12
s-tsh -0.36
s-ft4 -25.1
08.11.2011
s-tsh -0.33
s-ft4 -19.4
08.09.2011
s-tsh - 0.09
s-ft4 -20.5
25.10.2010
s-tsh -13.89
s-ft4 -10.8
-
Sv: Noen som kan tolke disse verdiene for meg?
Du skriver et annet sted
Sitat:
jeg tar pr dag dato 100 mg levaxin 4 dager i uken og 200 mg 3 dager i uken.
Det beste er å ha en så lik dose fra dag til dag som mulig, mitt forslag er at du deler tablettene, slik at dosene ikke blir så ulike som du beskriver vink11 Det er bedre, mer stabilt for kroppen.
Et annet sted skriver du at du har fått beskjed om å trappe ned fordi du ligger litt høyt på FT4. Trapp ned litt, og langsomt! Det kan jo tenkes at du trives best med en høy FT4? Det vet du vel ikke ennå? Om du plutselig tilfører høye doser, eller fjerner plutselig doser, kan du kjenne ubehag.
Når det gjelder blodprøver: Du må alltid legge ut referanseverdiene også, de står sammen med svarene på arket. Referanseverdiene varierer fra lab til lab.
Mulig at du ligger litt lavt i referanseområdet på B-12? I Norge starter man seinere enn i mange andre land med å be pasienten ta B12, eller sette sprøyter, for å øke verdiene. hjerte1
-
Sv: Noen som kan tolke disse verdiene for meg?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Du skriver et annet sted Det beste er å ha en så lik dose fra dag til dag som mulig, mitt forslag er at du deler tablettene, slik at dosene ikke blir så ulike som du beskriver vink11 Det er bedre, mer stabilt for kroppen.
Et annet sted skriver du at du har fått beskjed om å trappe ned fordi du ligger litt høyt på FT4. Trapp ned litt, og langsomt! Det kan jo tenkes at du trives best med en høy FT4? Det vet du vel ikke ennå? Om du plutselig tilfører høye doser, eller fjerner plutselig doser, kan du kjenne ubehag.
Når det gjelder blodprøver: Du må alltid legge ut referanseverdiene også, de står sammen med svarene på arket. Referanseverdiene varierer fra lab til lab.
Mulig at du ligger litt lavt i referanseområdet på B-12? I Norge starter man seinere enn i mange andre land med å be pasienten ta B12, eller sette sprøyter, for å øke verdiene. hjerte1
det sitatet med at jeg tar ulike doser er et gammelt innlegg...jeg har siden feb 2011 tatt 150 mg levaxin hver dag,frem til i okt 2011..da fikk jeg brev om å kutte en halv tab i uken.....
har frem til no i uke 5-6-7-8 kuttet en hel tab i uken + de siste 14 dagene har jeg ikke klart og ta tab hver dag,noen dager halve tab...så mye rot en liten stund her..men som prøvene viser no er tsh min oppe i 1.7 igjen,så da bør jeg vel holde meg til 5 dager med 150 mg og 2 dager med 75 mg..(det mener no legen hvertfall)
og dessverre ¨så står det ingen sånne referanse verdier på arkene jeg fikk skrevet ut:(((
s¨å da går det ikke ann og analysere måleverdiene mine da?
B-12 ??
jeg ser på skjemaet noe som heter
Metylamalonsyre -0.21
Homocytein -7.7
s folater -15.2
s -kobalaminer -293
sier disse noe om b-12 nivået mitt?
-
Sitat:
s -kobalaminer -293
kobalamin er B12 vink11 Gå inn på furst.no og lær mer om blodprøver hjerte1
Pass på at legen ikke presser deg til å gå for langt ned på medisin nå, det kan sette deg langt tilbake om du blir alt for lav. Ta det piano, og ta blodprøver hver 6. uke. Husk å aldri ta medisiner før etter at blodprøven er tatt, ta prøven alltid på samme tid, på morgenen, så tidlig som mulig. Har du tatt medisiner før prøven kan det få resultatet på FT4 til å skyte i været
-
Utrolig glad for svar!!
Legen vil at jeg bare skal kutte 1 tab i uken,men fordelt på to dager..sånn at jeg tar en halv ons og søn og hel de andre dagene.
og begynner faktisk bli litt sirup i hode igjen,kommer ikke helt igang i dag hvertfall og det er uvant for meg..jeg pleier å vaske gulv og sitte på klær osv før jeg går på jobb om morningen...og her sitter jeg enno.....så jeg kjenner at jeg ikke bør redusere for mye på dosen nei...
nesten som jeg tror at jernlagerene og b-12 mine kan være med å gi hjertebanken min og svimmelheten min?
jeg kan ligge inn noen verdier og jeg ser jo selv at de har bare gått ned og ned og ned
så kanskje det er de som er forklaringen på uroen i kroppen?
17.2.12
Kobelamin 293
08.11.11
kobelamin 259
01.12.09
Kobelamin 187
06.05.08
kobelamin 243
ferritin verdiene mine er vel de som har gått mye ned da
17.2.12
Ferritin 24
08.11.11
Ferritin 28
08.10.09
Ferritin 172
06.05.08
Ferritin 86
16.08.07
Ferritin 153
wææææ,har så lyst å ringe til legen og spørre om jeg trenger jern i blodet.
Men det er like før han henviser meg til hyperkonder klinikken...
siste han sa når jeg var hos han på tirs var: no må du ta levaxin tab dine før du blir et fleske berg!!
og kom deg ut på trimmetur..
da sa jeg at det er jo veldig lett når du har problemer med å holde deg på bena og får hjertebank av å gå over stuegulvet!!??!!
da mente han at det var angst jeg gikk å kjente på.....
*har lyst å skrike når jeg tenker på det,er så sint på han*
kan også vise B- Hemoglobin verdiene mine,da den siste viser litt høyt?har det noen innvirkning på de andre prøvene?
17.02.12
B-hemoglobin 15.4
08.11.11
B-hemoglobin 14.1
09.06.11
B-hemoglobin 13.9
-
er det farlig å gå og kjøpe seg jerntab og begynne å ta uten å ha snakket med lege?:)
-
Du kan få for mye jern. Men forstsatt mangler referanseverdiene på prøvene du legger ut. de står gjerne i parentes. Har du dem også?
-
dessverre så er det ingen steder der det står noen referanseverdier på disse arkene jeg har fått...det sår heller ingen verdier i parantes noen sted....:mad:
men viser ikke ferritinverdiene mine at jeg har lite jern pr dags dato?
så burde vel ikke være farlig og ta litt da?:?
tror jeg bare får ringe til legen og høre hva han synest om ferritin verdiene mine......:)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
toneij
dessverre så er det ingen steder der det står noen referanseverdier på disse arkene jeg har fått...det sår heller ingen verdier i parantes noen sted....:mad:
men viser ikke ferritinverdiene mine at jeg har lite jern pr dags dato?
så burde vel ikke være farlig og ta litt da?:?
tror jeg bare får ringe til legen og høre hva han synest om ferritin verdiene mine......:)
Tenkte nok at du var fra Bergen - når du vil "ligge inn verdier" og du "sitter på klær (vask)" :lol: Vi bodde i Bergen et par år (en av podene er født på Haukeland), og vi lærte fort den historien om han som sier "Om du sitter på kaffekjelen, så skal jeg ligge i ovnen" :roll: Ja, ja - hver sin lyst :mrgreen:
Men fra spøk til alvor: ditt ferritinnivå er jo lavt, da. Om du ikke får referanseverdiene med prøveresultatene, så gå inn på nettsiden til Haukeland og klikk deg inn på lab-sidene. Der finner du alle referansene. Skriv ned de du er interessert i. Her lenger nord på Vestlandet er ref.grensen for ferritin 20-250, og det er vel ikke så store forskjeller fra Haukeland, tenker jeg. Så når man er nede på 20-tallet så må man vel si det er i minste laget!
Jeg har alltid hørt at jernlagrene kan være ganske tomme FØR det gir utslag i "blodprosenten" (Hb). Det har jeg også selv erfart. Så det er nok ikke farlig å ta noe jern når du har så lavt ferr.nivå. Spør på apoteket, så du får kjøpt en type som er lettopptakelig og skånsom mot magen. Alle typer i salg er ikke like gode. Spør også om passelig dose for å få rask effekt - og så kan du jo informere legen om at du har startet å ta det ut fra den lave ferritinmålingen. Det skulle han vel ikke si noe på :)
-
Jeg synes aminojern fungerer bra. Jeg kjøper den på helsekost. vink11
-
Ja, Aminojern ble jeg anbefalt på Heggeli, tror den er det som fungerer best.
Sitat:
I AminoJern finnes det en spesiell jernforbindelse, Ferrochel. I Ferrochel ligger et jernatom omgitt av to aminosyrer, en på hver side. De danner det vi kaller for et dipeptid. Dipeptidet blir sugd lett opp gjennom tarmveggen og jernet får være med som gratispassasjer. Vel innenfor skiller aminosyrene lag og dermed ligger jernet klart til bruk. På den måten får man en bedre utnyttelse av jernet og slipper problemer med magen.
Ferrochel er vitenskapelig dokumentert gjennom en rekke kliniske studier både når det gjelder effekt, bivirkninger og uskadelighet. Ferrochel har GRAS status som innebærer at jernforbindelsen er vurdert som trygg og uskadelig av Food and Drug Administration i USA.
-
jeg kjøpte meg en jerntype på butikken for 3 dager siden en eller annen trippel jern..... 27 mg pr dagsdose med c-vitamin....føler meg litt bedre......
men skal dra på helsekosten på mandag og kjøpe den dere anbefaler:D
og til du litt lengre oppe som skrev at jeg måtte være fra Berrrgen:wink::lol:er det virkelig så gjennomskuelig??:lol:
men takk for tipset..jeg har vært inne på Haukeland sine sider og sett på referanseområdene de bruker...:):):)
-
Dagboken til Tone
Jeg satt og leste i en gammel dagbok og kom over et innlegg fra 21 sep 2010,der jeg skriver at no skal jeg ta meg sammen,slutte å være så lat,trimme hver dag,slutte å klage,komme i form....+++++++ skikkelig rakket ned på meg selv fordi jeg trodde jeg var lat og deprimert....
Legen sa til meg at jeg kjenner mye på angst og deprisjoner...jaja tenkte jeg....Dumme dumme meg!!!!!!!
for et par uker siden fikk jeg utskrift av blodprøver som er tatt helt tilbake til 2002...
og av rein nygjerrighet tenkte jeg i dag at jeg skulle se hvordan blodprøvene mine var rundt sep 2010...
og joda,jeg ble sååååååå forbanna når jeg såg at TSH min var 13.89 og FT4 min var på 10.8 i september!!!!!
og det eneste legen skrev i brevet som kom i posten var at stoffskiftet mitt var litt lavt og at jeg skulle øke med 100mg levaxin i uken.
og at det var veldig viktig at jeg kom meg ut av huset og ikke ble deprimert og innestengt.....
(var hjemme i fødselspermisjon)
Helve*** møkka fastlege som ikke klarer å tenke lengre enn til nesen sin.....
jeg skal til legen på mandag og er meget spent på hva han har for noe lurt om ferritin og B-12 verdiene mine....
det høyeste jeg har vært i B-12 verdiene siden 2002 er 360,men på de fleste prøvene har den ligget på alt fra 154-185-250/260.... er ikke dette for lavt?(pr dags dato er den 293)
og ferritin veriene mine gikk frA 172 til 58 etter fødsel....og har bare gått ned og ned siden den gang og er no på 24.....
(han kan da umulig mene at en som er vant til å ligge høyt på ferritin ikke merker når den er lav??):mad:
og når jeg har tidligere spurt om han er sikker på at blodprøvene mine er fine,så jada de er supre de er det jeg får til svar!!!!:cry:
han kommentar når jeg spurte etter utskrift av blodprøve resultatene var: tørr du det da????:wink:
som en lett hentydning til at hyperkonderen i meg skal hoppe fram!!:lol:
dobbel sukk......det er utrolig frustrerende når det går opp for en at jeg har slete med stoffskiftet siden 2002(hvertfall)fant prøvesvar fra 2003 med TSH på 3.67 og FT4 på 11.3...
og i alle år har han sagt jeg har deprisjoner og jeg har tilbringt maaange år fremfor en psykolog og gråte mine tårer og snakket om barndom(for det er alltids barndommen som gjør en deprimert):wink::roll:
og lykkepiller ble prøvd på et tidspunkt uten NOEN som helst virkning annet enn enno mer uro.....
og da tenker jeg... har jeg virkellig gått de siste 15 årene og blitt feilmedisinert og diagnosert?????
såfall blir jeg rasende forbanne her!!!
vet ikke om jeg gruer meg eller gleder meg til legetimen på mandag!!vink11
-
Sv: Dagboken til Tone
Huff, skjønner at du blir rasende ja!
Jeg kan bare si at når mitt B-12 nivå ligger der du er, så er det for lavt for meg. merker det veldig godt.
men hvis du ikke får gehør fra legen din denne gangen, så e om en second opinion, altså be om en annen lege sine tanker.
Også kan du kanskje be om å bli henvist til en endokrinolog?
Jeg bl emøtt litt på samme måte, og jeg valgte rett og slett privat. Nå hører legen min på meg heldigvis, så nå føler jeg meg ivaretatt.
Uansett - lykke til!vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
toneij
dessverre så er det ingen steder der det står noen referanseverdier på disse arkene jeg har fått...
det sår heller ingen verdier i parantes noen sted....:mad:
Spør samtidig om du kan få utskrift hvor referanseverdiene er med.
Hvis dette (mot formodning) er vanskelig - så få greie på hvilket laboratorie som har utført analysen -
det er flere laboratorier (som du jo også nevner, selv :wink:) som har referanseverdiene sine liggende på nett byebye1
Eksempel:
http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/referense/
og/eller: http://www.uus.no/labus/index.asp?bo...slo-sykehusene
hvis da scroller nedover kommer du til S-fT4:
http://www.uus.no/labus/index.asp?Bo...slo-sykehusene
-
Jeg har funnet ut referanseverdien til lab legen min bruker.
Og det er:
Ferritin: 18 -250
Der mine siste prøver som er tatt var på 24.
Jeg var hos min "kjære"lege i dag og tok nye blodprøver.og spurte han var han synest om ferritin nivåene mine?
Og det han sa var:
Jo ja.det er ikke så høy.men du har ligget mye høyere før!!
Og du vil ikke bli blodfattig før til sommeren!!!!!!!"
Men jeg burde ta jerntilskudd og komme igjen å ta nye prøver om et par uker..
Synest den kommentaren med at jeg ikke ble blodfattig før til sommeren var så god at jeg spurte han om det var meningen at jeg skulle heeelt i kjelleren før han fortalte at jeg hadde lite jern?
Og at når jeg normalt frem til her i livet har ligget mellom 100 og 220.
Så må jeg vel klart merke forskjell???
-
Sikke dog en idiot.
Fortjener udskiftning.
hjerte1 Nielsigne
-
Prøv Aminojern, fås på helskost. Og ta mye, mye mer enn det som står som anbefalt dose, 25 mg. Ta en ny blodprøve jevnlig vink11
-
Spørsmål ang antistoff
det er så mye jeg ikke forstår med antistoff...er det sånn og forstå at en som har høyere verdier med antistoff er hardere rammet?:oops:
altså i mitt tilfelle der den ligger på 350,er skjoldbrukskjertelen min friskere enn en med anti-TPO på 1000..
og hva betyr det egentlig?
har jeg masse egenproduksjon,mens han på 1000 har mindre?
og kommer denne bare til og stige og stige?
såfall hva skjer da?
dør skjertelen ut?
og hva skjer da?:oops:(gosh,skjenner jeg begynner bli flau av alle spørsmålene no)
og jeg ser masse skriverier om kost som får anti-TPO en ned,hva er det godt for?
kan en bli frisk,eller friskere?
og ikke minst har jeg spurt dette spørsmålet på rett sted?
er hashimoto`s sykdommen en har vist en har når en lager antistoff?
hjerte1vink11
-
Sv: dumme spørsmål ang antistoff
Anti-TPO viser om det er antistoffer som slåss mot kjertelen. Til høyere tall, til sterkere er angrepet.
Hashimoto er navnet på den tilstanden man er i når antistoffene bryter ned produksjonen i kjertelen. Det har fått navn etter en japansk lege som heter Hashimoto som oppdaget denne prosessen. Hashimoto er altså ikke en diagnose man har livet ut, men bare så lenge det er restproduksjon i kjertelen.
Har man antistoffer vil kjertelen gradvis fungere dårligere, helt til den ikke klarer og produsere meg. Denne prosessen tar tid, og jeg og mange med meg, mener at antistoffene gir mange av symptomene vi sliter med. Selen er en av tingene som iallefall for meg hjelper på og få ned antistoffene. Jeg blir ikke friskere av og redusere antistoffer, men jeg slipper mange av symptomene, og det er viktig for meg iallefall.
Det er en del og lese om Hahimoto i forumdelen her inne.
-
en liten oppdatering siden sist:)
jeg var hos legen for et par uker siden og legen sa da at det var lurt jeg hadde begynt å ta jern tilskudd og det måtte jeg fortsette med,ellers ville jeg bli blodfattig iløpet av sommeren:lol::roll:
ehhh ja jeg vet det sier jeg til han....men hadde du planer om å fortelle med at ferritin verdiene mine begynte å bli lav før jeg falt heeelt i kjelleren,spør jeg han??
da bare fnyser han det bort og sier jeg ikke har anemi enno:shock::mad:
han hadde aldri hørt at B-12 verdiene til de med stoffskifte eller at ferritin verdiene burde ligge litt høyere enn lavere....
ellers så var det fremdeles ikke noe peong i å måle anti-tpo fordi hadde en antistoff så hadde en antistoff....og ingen vitaminer eller mineraler kunne forandre på det...(som han hadde hørt om hvertfall)
og T3 ville han ikke måle(og har aldri blitt målt på meg) fordi den hadde INGEN betydning.....
men jeg fikk tatt noen blodprøver på matallergi...
og fikk beskjed på at jeg har hvete,hasselnøtt,pianøtt og egg allergi....jeg har riktignok ikke fått dette på trykk enno og vet ikke hvor mye utslag det var på de prøvene....
fikk også levert inn en døgnurin for måling av kortisol,men har ikke fått noe svar på denne enno...
ellers så sa han at han hadde sett på parpir jurnalen min og funnet noen stoffskifte prøver fra 1999 og da låg TSH på 2.63 og FT4 på 13.
så da sa han at jeg hadde ikke stoffskifte problemer på den tiden og at mitt normale stoffskifte var da optimalt på den tid og at jeg burde ligge meg på de verdiene no også!!!:eek::eek::eek:
ehhhhhhhh,herremin hatt....jeg blir så frustert over denne legen sin udugelighet på dette området......
han er strålende flink på utrolig masse..men jeg tror at stoffskifte må han absolutt begynne å lese seg opp på....
-
En læge, der i udgangspunktet mener, at t3 ikke betyder noget, har for mig at se langt igen med hensyn til at forstå noget som helst om stofskiftet. Du burde ikke ha en så uvidende læge - det er jo slet og ret farligt at ha sådan en, når man ikke er rask/frisk.
Det er simpelthen for åndssvagt med de her læger, der hævder, at t3 ikke betyder noget. Jeg har ikke ord for min forargelse gok1
Vitaminer og mineraler er der mange læger, der ikke ved noget om :roll: Men hvis man så i det mindste kan få lov til selv at tilføre det, der er brug for, så ville meget være vundet. Og hvordan er det egentlig med dit d-vitamin - får du nok af det?
vink11 Nielsigne
-
Dagboken til Tone
hva blodprøvene mine viser?
S-TSH 0.81 (0.40-4.50)
S-FT4 19.7 (9.5-22.0)
S-Thyroxin(t4) 100 (58.161)
S-Trijodthy(t3) 1.3.(1.3-2.6)
Binyrebark
S-Aldosteron 306 (80-860)
-
Sv: noen snille,flinke mennesker her som kan forklare meg
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
toneij
hva blodprøvene mine viser?
S-TSH 0.81 (0.40-4.50)
S-FT4 19.7 (9.5-22.0)
S-Thyroxin(t4) 100 (58.161)
S-Trijodthy(t3) 1.3.(1.3-2.6)
Binyrebark
noen som kan forklare meg om T3 min er for lav og hva betyr det? får jeg for lite av t3 inn i cellene og evt hvorfor?
aldosteron verdiene mine er de helt fine?
er det noe jeg selv kan gjøre for å få opp verdiene på den?
jeg har den siste månd eller 2 tatt tilskudd av jern,omega 3,sink,selen,b-vit kompleks,krom,magnesium og c-vit.
kan dette tilskuddet hjelpe på at verdiene blir bedre?
jeg er overbevist om at hadde jeg ikke spist disse vit hadde jeg vært myyyyyye dårligere..
har også den siste tiden fått konstantert en del mat allergier,noen med bare lett reaksjon og andre med kraftig reaksjon..jeg har siden barndommen hatt masse allergier for dyr og pollen,men aldri mat...sterk astma som barn også,men har vokst den fra meg no.
mange spørsmål her no
men er det immunforsvaret som klusser det mer og mer til for meg...henger alt i sammen med en annen??
-
Har legen din tatt T4 eller FT4?
Har legen din tatt T3 eller FT3?
Det er nemlig en forskjell på disse.....hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Frit T4 > S-FT4 19.7 (9.5-22.0)
Total T4 > S-Thyroxin(t4) 100(58.161)
Total T3 > S-Trijodthy(t3) 1.3 (1.3-2.6)
Frit og Total T4 ligger nogenlunde OK, men Total T3 er lige akkurat lav.
Frit T3 er ikke målt, men det er jo dette tal, der ellers kunne sige noget om energi/aktiviteten inde i cellerne.
Jeg tror, at hvis Frit T3 var blevet målt, ville det også vise relativt lavt.
Det er ikke utænkeligt, at den perifere omdannelse T4>T3 er ikke tilstrækkelig. "Perifere" betyder omdannelse i selve kroppens celler (på celleniveau).
Læs evt. denne og denne tråd. vink11
-
Sv: Hva blodprøvene mine viser?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
toneij
Binyrebark
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
toneij
aldosteron verdiene mine er de helt fine?
er det noe jeg selv kan gjøre for å få opp verdiene på den?
Din aldosteron er ikke imponerende, selv om den ligger indenfor ref.området.
Generelt betyder aldosteron en masse for kroppens helse. Aldosteron regulerer væske og elektrolytter (natrium, chlorid, kalium og magnesium) i blodet, både mellem og inde i cellerne. Det er typisk for "trætheds-sygdomme" at aldosteron plejer at falde og man begynder at "tabe salt" med sved og i urinen. Det kan føre til elektrolytforstyrrelser og dehydrering, selv om man ellers drikker vand nok. Her hjælper det - som regel - at drikke vand tilsat ¼ til 1 teskefuld salt til et glas vand eller spise noget salt for at opretholde væske / elektrolyt balance.
Tegn på alt for lavt aldosteron kan være overdreven tørst og vandladning: En person med ekstremt lav aldosteron kan lade vandet i op til 15-20 gange om dagen og drikker store mængder vand. Medmindre man tilsætter salt til drikkevander, vil elektrolytbalancen i kroppen blive yderligere forringet. Det kan, i sig selv, give et hav af symptomer.
Et andet tegn på for lavt aldosteron kan være ødemer. Som kroppen forsøger at opretholde rette forhold mellem elektrolytter og væske, tilbageholdes væske i vævene og forårsager ødemer. De fleste læger vil ordinere vandrivende lægemidler, i stedet for et genoprette rette balance mellem elektrolytter og væske. Vandrivende medicin vil således forværre problemet og føre til yderligere dehydrering og elektrolytforstyrrelser. Modsat "logikken" skal der salt til, før ødemer reduceres eller forsvinder.
Det var lidt "teori". Kan du kende dig i noget af det?
Man kan påvirke aldosteron i gunstig retning ved ikke at spise saltfattigt, og ved (i første omgang) være opmærksom på at balancere natrium (salt) og kalium. Prøv at læse indlæg 2 i denne tråd, og ellers søg på elektrolytter her på forummet og på nettet. vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
her er både FT4 og T4 og T3 tatt....FT3 ser jeg ikke på arket:cry:
T4 min er på 100
T3 min er på 1.3
skjønner ikke hvorfor han ikke gidder ta FT3
det var T3 og T4 jeg snakket om her.... disse to blodprøvene vet jeg ingenting om...
det ser ikke ut som han noen sinne har målt FT3 på meg...ikke som står på papir hvertfall..
hjerte1
-
Sitat:
Frit og Total T4 ligger nogenlunde OK, men Total T3 er lige akkurat lav.
Frit T3 er ikke målt, men det er jo dette tal, der ellers kunne sige noget om energi/aktiviteten inde i cellerne.
Jeg tror, at hvis Frit T3 var blevet målt, ville det også vise relativt lavt.
Det er ikke utænkeligt, at den perifere omdannelse T4>T3 er ikke tilstrækkelig. "Perifere" betyder omdannelse i selve kroppens celler (på celleniveau).
Det ser ikke ut som min FT3 er målt noensinne.
Jeg har prøvd å lese mer om T4 og T3, men det blir så innviklet at det ikke fester seg ordentlig.
Men etter som jeg har forstått så er Levaxin T4, og det skal bli omdannet til T3? og T3 sier noe om energi forbrenningen inne i cellene?
og jeg tenker jo da at det ikke er bra at min T3 er lav.
men akkurat hva det betyr for meg i praksis er jeg usikker på:/
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Din aldosteron er ikke imponerende, selv om den ligger indenfor ref.området.
Generelt betyder aldosteron en masse for kroppens helse. Aldosteron regulerer væske og elektrolytter (natrium, chlorid, kalium og magnesium) i blodet, både mellem og inde i cellerne. Det er typisk for "trætheds-sygdomme" at aldosteron plejer at falde og man begynder at "tabe salt" med sved og i urinen. Det kan føre til elektrolytforstyrrelser og dehydrering,
selv om man ellers drikker vand nok. Her hjælper det - som regel - at drikke vand tilsat ¼ til 1 teskefuld salt til et glas vand eller spise noget salt for at opretholde væske / elektrolyt balance.
Tegn på alt for lavt aldosteron kan være overdreven tørst og vandladning: En person med ekstremt lav aldosteron kan lade vandet i op til 15-20 gange om dagen og drikker store mængder vand. Medmindre man tilsætter salt til drikkevander, vil elektrolytbalancen i kroppen blive yderligere forringet. Det kan, i sig selv, give et hav af symptomer.
Et andet tegn på for lavt aldosteron kan være ødemer. Som kroppen forsøger at opretholde rette forhold mellem elektrolytter og væske, tilbageholdes væske i vævene og forårsager ødemer. De fleste læger vil ordinere vandrivende lægemidler, i stedet for et genoprette rette balance mellem elektrolytter og væske. Vandrivende medicin vil således forværre problemet og føre til yderligere dehydrering og elektrolytforstyrrelser. Modsat "logikken" skal der salt til, før ødemer reduceres eller forsvinder.
Det var lidt "teori". Kan du kende dig i noget af det?
Man kan påvirke aldosteron i gunstig retning ved ikke at spise saltfattigt, og ved (i første omgang) være opmærksom på at balancere natrium (salt) og kalium. Prøv at læse indlæg 2 i
denne tråd, og ellers søg på
elektrolytter her på forummet og på nettet. vink11
Jeg har i over en månd kokt vann på morningen og hatt litt himalayasalt og sitronsaft oppi og drukket 5 dl varmt vann til Levaxinen.
(er det greit med sitronsaft?)
jeg har spist mye mer saltholdigmat den siste tiden også da jeg leste at vi ofte ble feildiagnosert når en har ødemer og satt på saltfattig kost og vanndrivende.
og at kroppen holder på vannet når en har for lite salt og ikke omvendt.
jeg har altså masse ødemer i ben og hender/armene og legen ba meg spise lite salt og drikke mye vann...
men det blir jo helt feil.
så denne aldosterol prøven sier ikke så mye om binyrene mine da altså,men salt ballansensen i kroppen?
jeg kan også kjenne meg igjen i masse av det du sier.
jeg har til tider så mange vondter at jeg ikke fungerer i det hele tatt.
ekstrem følsom for kulde(alltid kald på føtter og hender)og gåsehud på armene og lårene.
jeg får hjertebank og ujevn og "hard"puls ved lett aktivitet(som å gå med bossspannet/hente posten)
masse vondt i ryggen,hoftene,bena og armene,nakken og hode.
følelse av å ha et belte av "trykk" rundt brystet
et voldsomt trykk i hode,bak øynene
ubehag i halsen,vondt for å svelge,ømt ved berøring,generelt en følelse av trykk eller for stram hud på halsen.
øresus HELE tiden
flimring på øynene,som om bilde ikke står stille,men beveger på seg
sover lite.kan bruke 2-4 timer på å sovne for så og sove 1 time eller 2...mareritt hver natt,kan våkne av hjertebank og uro.
(en følelse av å aldri falle ned i dyp søvn)
en mage som ikke fungerer i det hele tatt..kan gå 3-4 dager mellom avføring og da variere mellom hard og bløtt avføring
så har stort sett vondt i magen
har funnet ut jeg har allergi mot hvetemel og hassenøtt
vondt i tannkjøtt,nesten alltid opphovnet,rødt eller blødende.
nesetetthet hver dag
eksem oppe på hendene,albuer og underarmer
hadde svangerskaps diabetes,så ligger i faresonen for å få diabetes..så kjenner meget godt fall i blodsukkeret..og og det kan falle fort innimellom(hjelper vedig å spise lavkarbo kost)
negler og hår ser ikke særlig pent ut..jeg har riller på neglene og sprekker..håret er fint 2 timer etter dusj,så blir det stivt og tørkt.
blå dype ringer under øynene.
de siste årene har jeg også fått hudpigmenteriner i ansiktet
jeg hadde mørkt hår frem til 20 års alderen,men no er det stort sett grått hele..hvertfall 2/4 deler.(er 34 år til sommeren)
ellers så tåler jeg ikke påkjenninger lengre...besøk hos veninner ender alltid i indre uro og uvelhet..samme gjør middagsbesøk og shopping turer..
alkohol kan jeg ikke røre lengre..blir uvel etter 10 min...
skiftende humør,blir veldig fort varm i toppen og følelse av å være en tikkende bombe
men er også veldig følsom for forandringer i kroppen og kan til tider få litt panikk når kroppen streiker.
hukommelse eller konsentrasjonen min er ikke eksisterende til tider.
muskelkramper i fingre,legger,under bena,lår,hofte,rygg,øyne,ja de kommer og går som de vil.
sikkert myyyyye mer jeg kan føre på her,men poenget er at ingenting fungerer som det skal...og jeg orker ikke gå sånn som dette stort lengre..
av diagnoser har jeg hatt astma,bronkitt og dyr og pollen allergi siden barnehagen.astmaen og bronkitten er borte..sett bort fra når jeg har en allergisk reaksjon,da blir jeg tett.
jeg har en nakkeslengskade fra 95,som har resultert i 2 yrkesrettet attføringer og forkalkninger i nakken.
Hashimotos har jeg nok hatt siden 2000.men begynte behandling når jeg ble gravid i 2009.
25-30 kilo overvekt har jeg nok også.(men har vært 25 kilo tyngre enn dette igjen også)
så ja jeg kjenner meg igjen i mye her inne..og jeg er redd for at binyrene mine ikke har det så bra lengre....
det er blitt litt bedre etter jeg begynte med daglige vitamin tilskudd og orker ikke tenke på hvordan det hadde vært hvis jeg ikke hadde begynt med det.
-
tonij, hva slags stoffskiftemedisiner bruker du? Om det kun er levaxin, er det nå på overtid å slenge neven i bordet og forlange å få prøve T3 vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
tonij, hva slags stoffskiftemedisiner bruker du? Om det kun er levaxin, er det nå på overtid å slenge neven i bordet og forlange å få prøve T3 vink11
eneste medisinen jeg har er levaxin
man 150 mg
tirs 150 mg
ons 75 mg
tors 150 mg
fred 150 mg
lørd 150 mg
søn 75 mg
Hva medisin er T3?
hjerte1