-
Femten år med ME, eller er det stoffskifteproblemer? Veien mot en diagnose.
Hei!
Jeg er 29 og 'feirer' 15 år som syk om noen måneder...
Mine helseproblemer er lange og jeg får helt hetta når jeg skriver dem ned..Men her er de fleste hvertfall:
- Stor tunge med tannmerker i på sidene, vanskelig å prate skikkelig i perioder
- Hovne fingre og ben, vondt å gå opp av sengen om morgenen (*host* sånn i tolvtiden), men ordner seg som regel utover dagen. Ble mye verre etter at jeg fikk mitt andre barn.
- Utslitt konstant, men klarer ikke sove om kvelden. Derfor blir det ikke natta før i ett-totiden om natten og dagen derpå er aldri bra. Jeg er 100% sykemeldt og har ungene i barnehage, ellers hadde ikke dagen gått rundt her i heletatt.
- Indre skjelvinger, nesten så kroppen durer innvendig.
- Har stort behov for å hvile hele tiden og orker ikke så mye før jeg er utmattet helt. Det kan være nok med en tur på butikken før ungene blir hentet i barnehagen
- 'Mister' stemmen slik at jeg må kremte for å få den tilbake
- Slør for øynene av og til som må blunkes bort, ser ut som det er tåke i rommet
- Hjernetåke, som blir verre hvis det skjer mye rundt meg. Enkle ting blir uforståelige og jeg klarer ikke ta avgjørelser fordi jeg mister grepet om hva det er jeg skal avgjøre. Kan være helt klar og ha gode dager av og til, men det er lenge i mellom.
- Har et behov for å ha salt pålegg på brødskiven og hvis jeg spiser sjokolade så er det smash osv som har litt salt i seg.
- Dårlig immunforsvar, og er jeg ekstra sliten hovner mandlene/halsen opp rett og slett
- Får helt hetta om noen skremmer meg (BØ!) og er skjelven lenge etterpå, kan og reagere sånn på brå lyder på tv osv, får da gjerne den der indre skjelvingen.
- Klarer ikke stå lenge om gangen eller holde ungene lenge om gangen uten å være kraftløs lenge etterpå, det er som om musklene mister all sin styrke...
- Tørt og røytende hår, blitt tynt.
- Air hunger, altså jeg sukker mye, store sukk og gjesper for jeg føler jeg får ikke nok luft på en måte. Vanskelig å forklare
- Huden min er grusom, jeg har store porer og egentlig fet hud, men den er stram og flassene på samme tid
- Klarer ikke spise om morgenen, ingen matlyst som ender med å spise på kvelden når jeg 'våkner'
- Allergier og migrene (kan jo være baare allergi og migrene og da selvfølgelig)
- Tiltaksløshet, jeg er en virkelig kreativ og utadvent person, nesten litt for mye, men jeg klarer ikke å gjennomføre så mye fordi jeg blir så sliten og ofte ikke klarer å komme i gang.
- Og den stakkars forloveden min da som ikke 'får seg noe' (FRUSTRERENDE, jeg vil bli frisk!!!!)
Såeeeh........Har sikkert glemt noe men lista er jo uendelig likevel da :|
Har tatt sånn generell stoffskifteprøve som jeg egentlig ikke vet hva innebærer hos legen før og den var i nedre normalsikte og så sa han ikke mer om det.
Jeg skal til utredning for ME innen midten av mai (nå er det mars), og jeg trodde det var det jeg hadde helt til jeg kom over en blogg (Miss Lizzy) og fikk meg en vekker..
Så jeg gikk til min nye fastlege med klump i halsen (fastlegen jeg hadde døde desverre i drukningsulykke for ikke så lenge siden :cry: ) og sa at jeg tror kanskje jeg har noe galt med stoffskiftet mitt... Var spent på hva han kom til å si, og til min store overraskelse syntes han og at det hørtes sånn ut så det ble henvist til ultralyd (den tok jeg i går, og den var helt fin og normal) og skal til han igjen til uka nå. Skal også henvises til spesialist (hvem er best i norge, hvis noen kan anbefale en så blir jeg veldig glad, spiller ikke noe roller hvor spesialisten holder til i landet) så her skulle det sjekkes grundig kunne han fortelle!! Gjett om jeg ble glad da! :D
Så slik er tilstanden hos meg for tiden da, nå gruer jeg meg til å høre prøveresultatene, mest fordi jeg er redd de ser aldeles supre ut og at jeg da sikkert har ME som jeg sannsynligvis ikke kom til å bli bra av..... Heller hypothyreose enn ME tenker jeg i mitt stille sinn....
Skal spørre etter utskrift av tidligere prøvesvar og når jeg skal dit.
Er utrolig glad for at jeg fant denne siden, og jeg kjenner meg utrolig mye igjen i mange sine situasjoner så jeg har vært litt dum i hodet sikkert og er ganske sikker på at det er stoffskifteproblemer jeg har. Iiih! Vi får se vi får se... Skal oppdatere her underveis hvertfall samme hva resultatet blir.vink3
-
Sv: Femten år med ME, eller er det stoffskifteproblemer? Veien mot en diagnose.
Velkommen skal du være haand1
Jeg har jo lest her inne i noen år nå, men har enda ikke lest alt -
er jo en stor kunnskapsbase dette xx9
Kanskje du kan ha utbytte av denne info'n:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
..
Gulblek hud er et symptom på hypotyreose, og skyldes opphopning av betakaroten i huden (fargestoff som fins bl.a. i gulrøtter). Hvis det er nok tyroksin i kroppen skal betakaroten i stedet omdannes til A-vitamin.
Min gjetning er at din datter ikke får nok medisin - og det må i hvert fall undersøkes hva årsaken er.
og også denne:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Håper noen kan legge ut bildet fra Mark Starrs bok
(2005) "Hypothyrodism - TYPE 2"
hvor det står om oppsvulming under huden (myxødem) - dette er UNIKT for lavt stoffskifte:
"This type of swelling is unique to hypothyrodism.
...
if the thickened skin or myxedema is present,
you have hypothyrodism.
Do you have myxedema?
..
Try to pinch the skin as demonstrated in the picture
(klikk på bokomslaget og se så side 3 i denne linken OBS! sidenummereringen starter et stykke ut):
http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&).
The swollen skin on the patient´s arm,
as well as the puffiness in her hand,
is a classic demonstration of myxedema."
Vi snakkes ved byebye1
-
Tusen tusen tusen takk for svar, jeg er ikke gul i huden noen steder tror jeg, bittelitt bare under de harde punktene (revlene) der huden er litt tykkere.
MEN når jeg da fant den siden og gjorde en test på overarmen så var jeg jo AKKURAT slik som på bildet!!!!! Samboeren min fikk gjennomgå med en klipetest han og, og han har helt anderledes hud enn meg der, hans er sånn som den skal være, min er tykk og stiv på en måte, full av væske da sikkert.
Tusen takk igjen!
Skal jeg si dette til legen min? Hva gjør jeg nå da? Google masse og tråle forumet da sikkert? Ble helt gira jeg nå hihi!
-
Hei og velkommen!:)
Sliter litt med samme som deg.. Legen har begynt å snakke om ME og jeg har hva jeg best beskriver som sakte panikk! Er enig med deg at heller stoffskifteproblemer enn ME, da dette forhåpentligvis kan gjøres noe med.
Så faktisk et par andre ting/symptomer som jeg ikke har tenkt over før - gul i huden og tannmerker på tunga - det har jeg jo for såvidt..:shock:
Lykke til med lesinga - her inne er det mye og bra informasjon! Og så er det trivelig å "prate" med noen som har det på samme måte, da i hvertfall jeg synes det er tungt å prate om dette med de fleste andre friske som har en tendens til å se skeptisk på meg og si at jeg nok er utbrent eller i tidsklemma..:roll:
-
Ja helt enig, det er vanskelig å snakke med andre om det fordi de skjønner ikke alvoret i det jeg sier... Veldig glad jeg fant forumet, men det er så mye info at jeg vet ikke hvor jeg skal starte å se nesten, hihi! Jeg kommer hvertfall ikke til å finne meg i noe ME diagnose uten å ha blitt skikkelig utredet for stoffskiftesykdommer hvertfall!
Sitter å kopierer inn informasjon i skrivedokument nå i klassisk meg-stil slik at jeg husker alt jeg skal si når jeg kommer til legen. Hjernen min er ikke tilstede i heletatt lengre så da må man ha med seg notater!
Det med tunga plager meg veldig i perioder, føler jeg kan ikke lukke tennene for det er ikke plass til tunga inni, og det er utrolig vondt å ha gnagsår pga at tennene gnies mot tunga hele tiden... Stiv og ekkel er den.
Synes det er helt utrolig at leger ikke har plukket opp dette med tanke på at jeg har klaget i alle herrens år over det :mad: men men, skjønner jo at vi må være friske for å være syke da....
-
Hei, og velkommen! vink11
Lista over hvordan du har det kan stemme overens med både lavt stoffskifte og forsåvidt også ME, selv om det ofte er med ledd og muskelsmerter der (minsten min er nylig diagnotisert med ME).
Jeg er helt enig med deg, bedre ned lavt stofskifte enn ME. Selv om du skulle ha ME er det ikke verdens undergang det heller; ganske mange får en bra periode etterhvert, og slik jeg ser på sønnen min på 22 år, så har han en en god livskvalitet selv om han er hardt rammet av ME.
Hvis dine stoffskifteprøver er i det nedre normalområdet, trenger ikke det bety at kroppen din er fornøyd med det. Kanskje er din kropp en av de som trives høyt i normalområdet (og noen av oss trives faktisk best over normalområdet).
Vet du om de har testet om du har antistoff (altså anti-TPO og TRAS)? Også ferritin, d-vitaminer og B-12 er smart og få sjekket.
Krysser fingrene for at du har fått en lege som ikke ser seg blind på en prøve eller to og overser symptomer.
-
Takk :) Ja har kun litt problemer med vond albue når det er kaldt, ellers er det ikke noe spesielt der. Håper sønnen din blir helt frisk en dag, virkelig! Klarer nesten ikke vente til tirsdag når jeg skal inn for å snakke om prøvesvarene!
Skal ta kontakt med sykeforsikringen vår og se om de kan hjelpe med problematikken om ikke legen er villig til å hjelpe. Ellers får vi bare bruke private midler, spiller ingen rolle så lenge noe blir gjort!
Har vært gjennom en periode med sorg og fortvilelse nå i hele 2011, og nå har jeg fått ny frisk når jeg fant forumet her, nå SKAL det ordnes opp i på en eller annen måte! Nok får for pokker være nok! Jeg har slutta å skjemmes og prøve å gjemme hvor dårlig jeg egentlig er, til og med samboeren fikk litt sjokk fordi jeg har i mitt hode alltid tenkt at hvis jeg ikke erkjenner at jeg er syk så er jeg heller ikke syk....Fungerer ikke lenger det der. Heldigvis.
-
Det hjelper faktisk å bli sint!
Jeg brukte altfor lang tid på og la legen gjøre som hun ville. Jeg ble verre og verre, og så etter hvert for meg år med slikt.
Takket være masse god info fra andre her inne som har tråkka veien før meg, har jeg det i dag mye bedre med mitt stoffskifte.
Håper ting ordner seg for deg også hjerte1
-
ser du har myxødem skrevet på signaturen, ble du bedre når du starta behandling?
-
Jeg har vært under behandling siden oktober 2008, og det er dette året jeg har begynt og komme meg........
-
oi såpass ja.... Jeg er veldig glad du merker bedring da, det er helt sikkert! Gurimalla håper virkelig jeg slipper å gå årevis :| men skjønner dette ikke er noe quick fix heller gitt..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rabiosa
Skal også henvises til spesialist (hvem er best i norge, hvis noen kan anbefale en så blir jeg veldig glad, spiller ikke noe roller hvor spesialisten holder til i landet) så her skulle det sjekkes grundig kunne han fortelle!! Gjett om jeg ble glad da!
Hei Rabiosa vink3
Flere på forumet har skrevet at de har hatt stort utbytte av å komme til Bjørn Johan Øverbye ved Arendal helsesenter xx9
Lykke til !!
hjerte1-lig hilsen Elbeth
-
Tusen takk! Ja leste om senteret der, og skal absolutt ringe dem!
-
" *Air hunger, altså jeg sukker mye, store sukk og gjesper for jeg føler jeg får ikke nok luft på en måte. Vanskelig å forklare "
Jeg forstår godt hva du mener. Og det er grusomt.
-
Tily, ja det er kjipt å gå sånn, men jeg er veldig spent på om jeg kommer noen plass med utredningen siden man tydeligvis må ha bare 10% funksjon av binyrene før man får hjelp der?? Høres jo helt vannvittig ut? (Annen tråd om det her https://www.stofskifteforum.dk/showt...6&goto=newpost )
I mellomtiden lar jeg håpet spire på at jeg kan bli så bra at jeg kan 'leve' igjen, og skal kjempe med nebb og klør for å få mest mulig hjelp!
Da har jeg sendt mail til Dr.Hertoghe og spurt om å få time på grunn av min mistanke om hypo+binyretretthet! Spent på å se hva svaret blir da, håper jeg får komme inn til han! Jeg har ikke noe å tape så da hopper jeg på den dype enden!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rabiosa
Da har jeg sendt mail til Dr.Hertoghe og spurt om å få time på grunn av min mistanke om hypo+binyretretthet! Spent på å se hva svaret blir da, håper jeg får komme inn til han! Jeg har ikke noe å tape så da hopper jeg på den dype enden!
Kjempeflott Rabiosa!! Alle som vil vite hvordan å gå fram for å bestille time hos Hertoghe kan lese her. Spørreskjema på hele 23 sider, er omfattende og har meget detaljerte spørsmål.
Jeg håper å få mann min til å bestille time og å fylle ut det omfattende spørreskjema. Han har Diabetes 2, hypothyreose og en haug andre plager - bl.a utslett på hud som klør noe vanvittig og som leger på hudavdelingen ikke finner ut av xx11
byebye1
-
Åh ja, prøv å overbevis han! Jeg har begynt å tenke sånn at JEG skal faktisk leve med MEG hver eneste dag hele livet og jeg vil være fornøyd med livet mitt. Så lenge jeg ikke er det så skal jeg gjøre alt jeg kan for å endre på det. Nå når jeg har endelig kommet meg så langt som å innse at jeg ikke er frisk, og jeg har fått litt hakeslipp over at jeg i heletatt har klart å leve slik så lenge... Ikke rart arbeidsgivere har vært misfornøyde med meg og sykefraværet har vært skyhøyt uansett skole eller jobb.
Skal gifte meg i sommer, og klarer ikke engang å være i mitt eget bryllup en hel dag så derfor har vi delt det opp i vielse en dag og fest en annen slik at jeg får med meg mest mulig. Jaja, en må gjøre det beste utav det en har og alltid være løsningsorientert!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rabiosa
Åh ja, prøv å overbevis han! Jeg har begynt å tenke sånn at JEG skal faktisk leve med MEG hver eneste dag hele livet og jeg vil være fornøyd med livet mitt. Så lenge jeg ikke er det så skal jeg gjøre alt jeg kan for å endre på det. Nå når jeg har endelig kommet meg så langt som å innse at jeg ikke er frisk, og jeg har fått litt hakeslipp over at jeg i heletatt har klart å leve slik så lenge.
Jeg forsto at når man bestiller time er det 3 måneder ventetid. Dette må også planlegges slik at det passer inn f.eks med ferie. Vi har slekt i Nederland og kan planlegge utifra det så vi kan slå to fluer i ett smekk xx8 Det hadde ihvertfall vært spennende å komme til dr. Hertoghe spesielt for ham. Menn gjør alt så vanskelig (for seg selv) mange ganger. Jeg har snakket om Hertoghe i flere måneder, sendt skjema så han kan lese det, men hittil har jeg ikke sporet noen YESS-reaksjon opgiv1
Så, nå har jeg akkurat skrevet ut skjemaet, så kanskje nysgjerrigheten får ham til å fylle det ut...
-
Skal skrive ut jeg og nå og fylle ut. Tre mnd ja... Skal til utredning for ME og hvor jeg skal ha fått time før 17.mai så kan bli litt kræsj der da, men er overbevist om at det ikke er ME... Bl.a med tanke på at jeg 'våkner' på kveldene/natta, har myxødem i overarmene og hevelser i fingre og under bena, den der skjelvingen innvendig osv. Ikke typisk ME det hvertfall.
-
Googlet recovery adrenal fatigue og kom over denne siden: http://www.naturalnews.com/019339.html
Utdrag av symptomer, hvorav de med fet skrift er de jeg har:
Symptoms of adrenal fatigue:
*Morning fatigue -- You don't really seem to "wake up" until 10 a.m., even if you've been awake since 7 a.m.
*Afternoon "low" (feelings of sleepiness or clouded thinking) from 2 to 4 p.m.
*Burst of energy at 6 p.m. -- You finally feel better from your afternoon lull.
*Sleepiness at 9 to 10 p.m. -- However, you resist going to sleep.
*"Second wind" at 11 p.m. that lasts until about 1 a.m., when you finally go to sleep.
*Cravings for foods high in salt and fat
*Increased PMS or menopausal symptoms
*Mild depression
*Lack of energy
*Decreased ability to handle stress
*Muscular weakness
*Increased allergies
*Lightheadedness when getting up from a sitting or laying down position
*Decreased sex drive
*Frequent sighing
Inability to handle foods high in potassium or carbohydrates unless they're combined with fats and protein
Herregud det var ikke lite da???? Grunnen til at jeg ikke har feta ut det med maten er at jeg har ikke tenkt over det, vet jeg har veldig varierende mage men hva som gjør det har jeg ikke testet ut. Tror ikke jeg er verre nå med pms enn før, men så har jeg vært som det her siden jeg var 15 da så dette kommer jeg sikkert aldri til å finne ut.
Uansett, jeg blir faktisk ganske overrasket om jeg ikke har binyretretthet faktisk!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rabiosa
Googlet recovery adrenal fatigue og kom over denne siden:
http://www.naturalnews.com/019339.html
Utdrag av symptomer, hvorav de med fet skrift er de jeg har:
Symptoms of adrenal fatigue:
*Morning fatigue -- You don't really seem to "wake up" until 10 a.m., even if you've been awake since 7 a.m.
*Afternoon "low" (feelings of sleepiness or clouded thinking) from 2 to 4 p.m.
*Burst of energy at 6 p.m. -- You finally feel better from your afternoon lull.
*Sleepiness at 9 to 10 p.m. -- However, you resist going to sleep.
*"Second wind" at 11 p.m. that lasts until about 1 a.m., when you finally go to sleep.
*Cravings for foods high in salt and fat
*Increased PMS or menopausal symptoms
*Mild depression
*Lack of energy
*Decreased ability to handle stress
*Muscular weakness
*Increased allergies
*Lightheadedness when getting up from a sitting or laying down position
*Decreased sex drive
*Frequent sighing
Inability to handle foods high in potassium or carbohydrates unless they're combined with fats and protein
Herregud det var ikke lite da???? Grunnen til at jeg ikke har feta ut det med maten er at jeg har ikke tenkt over det, vet jeg har veldig varierende mage men hva som gjør det har jeg ikke testet ut. Tror ikke jeg er verre nå med pms enn før, men så har jeg vært som det her siden jeg var 15 da så dette kommer jeg sikkert aldri til å finne ut.
Uansett, jeg blir faktisk ganske overrasket om jeg ikke har binyretretthet faktisk!
Du bør også sjekke spørreskjema fra boken Adrenal Fatigue av dr. James Wilson med over 100 spørsmål.
Når det gjelder legen din må du ikke la deg avvise for å få tatt en spytt-test. Mitt inntrykk er at leger ikke har lært noe om binyretretthet og derfor heller ikke vet hvordan å behandle det. Men de har lært om Addisons's Disease så hvorfor skjønner de ikke at den sykdommen måtte begynte på et tidspunkt?
På forumet er det innlegg om sammenhengen mellom binyrer og stoffskiftelidelser.
-
Jeg synes denne artikkelen om binyrer er ganske opplysende
http://www.tuberose.com/Adrenal_Glands.html
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
Du bør også sjekke spørreskjema fra boken Adrenal Fatigue av dr. James Wilson med over 100 spørsmål.
Når det gjelder legen din må du ikke la deg avvise for å få tatt en spytt-test. Mitt inntrykk er at leger ikke har lært noe om binyretretthet og derfor heller ikke vet hvordan å behandle det. Men de har lært om
Addisons's Disease så hvorfor skjønner de ikke at den sykdommen måtte begynte på et tidspunkt?
På forumet er det innlegg om
sammenhengen mellom binyrer og stoffskiftelidelser.
Alriight, skal sjekke begge deler ut nå jeg! Takk takk, nå har jeg noe å finne på fram til jeg klarer å sove, hihi!:lol:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
BenteR jeg får så mange svar på hvorfor jeg er som jeg er pga den artiklen, til og med dette:
Dr. Goodheart identified five specific skeletal muscles which are related to adrenal gland function. These are 1) sartorius, 2) gracilis, 3) posterior tibialis, 4) gastrocnemius, and 5) soleus. There will be weakness in one or more of these muscles when the adrenal glands are malfunctioning. Because of the attachments of the sartorius and gracilis on the pelvis, (sartorius—anterior superior iliac spine; gracilis—pubic ramus), their weakness in persons with adrenal stress problems may allow the sacroiliac joint to subluxate posteriorly. The sartorius and gracilis stabilize the innominate (one side of the pelvis), holding it in an anterior direction. Many persons with hypoadrenia seek chiropractic help for the care of sacroiliac pain and/or low back pain which is due to the lack of pelvic stabilization normally provided by these muscles.
Kort fortalt så har jeg vært hos manuellterapeut pga smerteproblematikk med korsrygg/bekken, og han sa jeg hadde et problem med svakhet i bekkenet, pluss jeg er overmobil i hofteledd og når jeg strekker meg mot gulvet så har jeg HELE livet vært sånn at jeg må la hendene omtrent hvile på gulvet fordi jeg strekker meg så langt ned at jeg ikke kan ha hendene rett ned..... Svangerskapene var preget av smerter og krykker til slutt fordi smerten ble for stor!
Dette er jo helt sprøtt å lese, det er så vannvittig mye som stemmer! Enn om jeg ikke hadde kommet over bloggen til mizz lissy da, og forumet her pga henne, da hadde jeg fortsatt trodd jeg hadde ME! Sikkert gått resten av livet uten å bli frisk og! Har skikkelig adrenalinkick jeg nå!
The adrenals are orange-colored glands that sit on top of the kidneys near the spine, just underneath the last rib and extending down about an inch. The right adrenal is shaped something like a pyramid, whereas the left is shaped more like a half moon. Each gland is highly vascularized and is only about 1” high by 1¼” to 2” wide by ¼” thick, and weighs just 4 to 6 grams (about one-eighth to one-quarter ounce). They are usually heavier in females than in males.
Har konstant en sånn betennelsesfølelse/verkende følelse under ribbeinet spesielt på venstre siden, klaga i årevis til legen over det og alltid tenkt nyrer (da nyrene mine og levren fikk juling når jeg ble hardt rammet av kyssesyken), og at det blir verre når jeg kjører bil/er gravid, men det har ikke engang blitt undersøkt...Muskulært er konklusjonen uten å engang ha kjent på meg....
Til og med dermographica og hypothyroidisme kommer opp sammen når jeg søker! Dermographica er en tilstand når huden reagerer uvanlig lett på f.eks skraper eller at man klør seg, og blir hoven akkurat der man har klødd/skrapt seg opp, slik som dette bildet viser:
http://www.dermatologi.no/hudsykdomm...%20%282%29.jpg
Lurer litt på om jeg har hatt det her omtrent hele livet, jeg slet med konsentrasjon og magesmerter blant annet når jeg var lita, ofte til legen pga det, døgnrytmen var ute på bærtur når jeg gikk på barneskolen og, husker det veldig godt.... Merkelig hvor mange aha-opplevelser jeg har for øyeblikket....:shock: Jeg er litt sjokkert over at ingen har plukket opp dette før, men samtidig ikke så sjokkert når jeg leser på forumet her og...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
Når det gjelder legen din må du ikke la deg avvise for å få tatt en spytt-test. Mitt inntrykk er at leger ikke har lært noe om binyretretthet og derfor heller ikke vet hvordan å behandle det. Men de har lært om
Addisons's Disease så hvorfor skjønner de ikke at den sykdommen måtte begynte på et tidspunkt?
På forumet er det innlegg om
sammenhengen mellom binyrer og stoffskiftelidelser.
Spørsmålene viser dette resultatet:
The total points are used to determine the degree of severity of your adrenal fatigue. If you score above 139 for men and 132 for women, then consider yourself to be suffering from severe adrenal fatigue. Now compare the total points of different sections with each other. Jeg kom på 172 :sad:
Severity Index:
The Severity Index is calculated by simply dividing the total points by the total number of questions you answered in the affirmative. It gives an indication of how severely you experience the signs and symptoms, with 1.0 – 1.6 being mild, 1.7 – 2.3 being moderate, and 2.4 up being severe. This number is especially useful for those who suffer from only a few signs and symptoms, but yet are considerable debilitated by them. Her kom jeg på 2,45
Past vs. Now:
Now compare the total points in the “Past” column to be the total points in the “Now” column. The difference indicates the direction your adrenal health is taking. If the numbers in the “Past” column is greater than the number in the “Now” column, then you are slowly healing from hypoadrenia. It is a good sign you are healing, but you will still want to read the following chapters to accelerate your improvement. If the number in the “Now” column is greater than the number in the “Past” column, your adrenal glands are on a downhill course and you need to take immediate action before you finish reading the rest of the book. Her var svarene mine før 2,13 og nå 2,45 som bare viser det jeg allerede vet, og det er at det bare blir verre...
Asterisk Total:
Finally, add the actual numbers you put beside the questions marked by asterisks (*) for “Now” column, If this total is more than 9, you are likely suffering a relatively severe form of adrenal fatigue. If its total is 12, and you answer yes to more than 2 of the questions below, you have many of the indications of true Addison’s disease and should consult a physician in addition to doing the things in this book. Be sure to read the section below, “Approaching Your Doctor”, as well as appropriate sections in this book before consulting a physician.
Answer the following questions only if you scored more than 12 on the questions marked with asterisk (*). Her kom jeg på 10
På Predisposing factores er det jo ikke overraskende for meg at det er dårlig immunforsvar (fra 3års alder med røyking innendørs fra jeg var født og vegg til veggtepper som gjorde at jeg ble kjempesyk og pappa måtte skifte gulv) med utallige luftveisplager, astma og allergi som har gjort mye av susen...Pluss jeg har aldri hatt et 100% fredfult liv når jeg vokste opp, dramafamilie og skilsmisser og en halvsøster som alltid ødelegger livet til andre (ikke meg, jeg har tatt avstand for årevis siden). Så stress er det alltid i en eller annen form. Jeg har blitt kjempeflink til å ikke la det gå innpå meg da, til å velge om jeg skal la meg involvere eller bare koble det ut og velge å ikke være en del av det.
Jeg vet jeg er syk, skikkelig syk, men overraskende høye scores på testen egentlig, leste ikke hvordan jeg skulle regne ut eller noe sånt før jeg hadde svart på alle spørsmålene.
Hva tenker dere om svarene mine da?? Jeg tenker at jeg er innmari spent på hva prøvesvarene hos legen blir på tirsdag, og enda mer spent på hva prøvesvarene fra Dr.Hertoghe blir hvis jeg får komme til han.
-
Leser dette jeg har notert meg igjen i dag og tenker: WOW, jeg må være paranoid eller hypokonder eller noe for det kan bare ikke stemme alt det her....Men det gjør det :shock: samme resultatene i dag og når jeg testet.
-
Tok nettop pupilletesten med lommelykt i mørkt rom og de stakkars pupillene danset som bare det.... oOOOOoOoOoOooOoOo <---- pupillene.:shock:
Kanskje ikke rart en er lyssky?
-
Dagen i dag blei noe uventet... Viser seg at denne gangen var leverprøvene mine skyhøye og jeg er henvist til en indremedisiner :| Kommenterte for han at jeg trodde det var lavt stoffskifte + trette binyrer og viste han myxødem og hevelser + gulfarge noen steder inne i hendene + føttene mine men det var ikke snakk om noe diskusjon der. Verdiene var i normalområdet å så da så. Men han sendte henvisning til en spesialist der og så da får vi vente igjen å se da.....
Fikk skrevet ut prøvesvar fra mange år tilbake og fram til nå, dagens prøvesvar sånn stoffskiftemessig var godt innenfor normalen sa han, og de viser som følger:
TSH- 1,6 (0,20-4,0)
FT4 15,1 (11,0-23,0)
FT3 4,8 (3,5-6,5)
Anti-TPO 71 (<100)
Er det noen andre jeg ikke har skrevet ned som handler om stoffskifte nå?
Såeh....jah....Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg nå :cry: Leverprøvene mine svinger litt som regel og har vært sånn siden kyssesyken for 15år siden, men nå var de virkelig ikke bra...
-
...
-
Sitter og tenker på at jeg skal til ME utredning innen midten av mai, men jeg er overbevist om at dette ikke er ME. Mange av symptomene jeg har styrer ikke i den retningen i heletatt, som døgnrytmeforstyrrelsen, myxøden, pupiller som ikke klarer å holde seg små i lys osv..
Bakerst i hodet mitt så sier min indre stemme at det er bare å drite i den utredningen fordi det eneste svaret jeg får er uansett enten JA du har ME, eller NEI du har ikke ME......Hvis jeg da får bekreftet at det ikke er ME så er det ikke sånn at de har svaret på hva det faktisk er, det må jeg henvises videre for å finne ut av :|
Er sånn i tvil....
-
Ikke let. Men tror du ikke, at alt, hvad der belaster kroppen, er en belastning for binyrerne? Det er sådan, jeg forstår det, i hvert fald. Binyrerne må trække læsset, hver gang noget er galt, også når man har influenza eller lungebetændelse eller hvad som helst.
Mht. dine leverprøver, som du nævner ovenfor, vil jeg bare nævne, at jeg i forbindelse med medicin (hormonpiller) har oplevet ret høje levertal. Slap fra det igen ... men jeg tror, min lever er lidt overarbejdet på en eller anden måde. Tænker, det har forbindelse til stofskiftet, hvor leveren jo spiller en stor rolle. Måske er det din lever, der driller dig i det hele taget? Der findes god urtemedicin til leveren hjerte1 Jeg har selv brugt marietidsel, artiskok og mælkebøtte og haft det godt med det.
vink11 Nielsigne
-
Har sjekket leveren for et års tid siden, da var den normal, men den reagerer utrolig lett på paracet og medisiner (overfølsom) og jeg kom på at jeg hadde jo betennelse i kjeven uka før *klaske panne* og gikk på pinex forte + ibux og antibiotika!!!! *klaske panne* Det var jo et strålende eksempel på hvor tåkete hjernen min er.....Bah!
MEN det forklarer jo hvorfor prøvene er så høye da så dette ble jo bra likevel! Ringte legekontoret i sta og fortalte om min seniltabbe og jeg fikk komme ned på mandag for å ta nye prøver! :roll: Litt flau jeg asså :shock::oops::lol:
-
Det er da ikke noget at være flov over ... det er jo bare fordi man ikke går og tænker på alle sine dårligdomme hele tiden :)
-
kram3 Takk for oppmuntringen! Ja jeg glemmer alt sånt ganske fort, tror det er en forsvarsmekanisme jeg har bygd opp over år med bare sykdom. :oops:
Mål for i morgen:
Huske å ringe Dr.Hertoghes kontor
Hente henvisninger fra legen og sende til forsikringsbyrået
Hmm....Var det noe mer da tro.....*glemt* Tror ikke det :mrgreen:
-
*fnis* ikke se på sokkeloet her nå da, orka ikke traske inn på badet for å dusje beina før jeg tok bildet....
Mine delvis gule fotsåler
https://lh4.googleusercontent.com/-2...306_132550.jpg
Vakre eller? Hihi! Har høy vrist så det er ikke så stor overflate av midten av foten som når ned i gulvet, hælen som får mest belastning, jeg er en hælgåer! Man skulle tro jeg ikke gjorde annet enn å gå hele dagen når man ser hard hud og trevler, men jeg sitter eller sover 80% av dagen for å være ærlig :? Skulle hatt babyføtter jeg nå asså! :wink:
Hva mener dere? Ser dere at det er gult eller innbiller jeg meg dette? Ser de kanskje helt normale ut? Var litt vanskelig å få tatt bildet og for vi har varmt lys i hele huset så jeg prøvde å få beina opp i stuevinduet *fnis*
-
24.mai skal jeg til Dr.Hertoghe!!!! Wohoooi! Forventet ikke å få noen time når jeg ringte (mersom venteliste) men sannelig fikk jeg det gitt! :D:D:D:D:D:D
-
Sv: Veldig varm når det er varmt og veldig frossen når det er kaldt?????
Var på min første utredningstime for ME nå på onsdag, føles bortkastet men jeg gjør det for at NAV hvertfall ikke skal ha noe å si. Gleder meg og gruer meg til å finne ut hva Dr.Hertoghe finner ut!:roll:
-
Rabiosa, skrive en lang rapport om hva Hertoghe sier, dette er interessant for mange av oss. Lykke til videre! vink11
-
Ja det skal jeg :lol:
Kan nesten ikke vente nå!
-
Jah, da har jeg fått time på Aleris på førstkommende tirsdag hos indremedisiner Dr.Kulseng takket være helseforsikringen min, så det er jo bra! Spent på å høre hva han mener om helsen min.
Ellers har jeg ikke fått tatt blodprøvene som skal til Belgia enda, da jeg presterte å få influensa i stedet. Så nå skal jeg ringe til Belgia i morgen for å få det unnagjort(tar prøvene på tirsdag da, og samler urin fra i morgen tidlig av).
Sist onsdag var jeg på ME-utredning på St.Olavs, og så langt har jeg hvertfall fått bekreftet at jeg er ikke depressiv på noen som helst måte så det er jo også bra. Ingen kan komme å si at det er det som feiler meg hvertfall så jeg er fornøyd. Skal tilbake på torsdag nå for å snakke med lege, og neste gang blir det sykkeltest så det kan jo bli interessant for meg som har så god kondis etter mange år i godstolen :cool: Høhø! (ser for meg at jeg dør av pesing etter et par minutter maks)
Smerte i albuene mine plager meg veldig for tiden....skikkelig intenst og midt inni på en måte, blir mye verre når det er kaldt så nå må jeg ligge med hendene inni dyna hele natta, noe jeg absolutt ikke liker!!!! Tar gjerne imot tips for lindring på natta spesielt!
Klarte å være ute med minstejenta mi i over en time i dag noe som imponerte både meg og samboeren, men nå ligger jeg da altså i godstolen igjen og orker ikke mer i dag. Søvnen er helt på bærtur, sovna ikke før halv seks i mårres, og sov da til halv to i dag! Ikke bra! Har vært nærmere tre hver natt nå de siste to ukene...
-
Ja da har jeg vært hos indremedisiner Dr.Kulseng, og tilbake sitter jeg med en post it lapp med min egen håndskrift på hvor det står at jeg må holde meg unna sukker, hvetemel, melk, rødt kjøtt og gjærbakst i en måned.
Kanskje jeg har tarmproblemer (derav dietten) siden søsteren min har ulcerøs colitt. Jeg ble ikke henvist til noe prøvetaking eller noe i forhold til det.
Mine blodprøver var innenfor referanseverdien så derfor feiler det meg ikke noe der.
Jeg ble på under 5 min plassert i ME kategorien.
Jeg er dritskuffa for det eneste han gjorde av undersøkelser var å klemme på sideflesket mitt og si at kanskje det var en betennelse i det, og så ble ikke det nevnt flere ganger. :( Bra jeg skal til Dr.Hertoghe i mai sier jeg bare. Sier Hertoghe at det ikke er noe galt med stoffskiftet og binyrene mine så greit, men en lege som snart er pensjonist og som ikke engang gidder å høre på hva problemet mitt (av 15-20 punkter med symptomer fikk jeg klemt inn 4 på det kvarteret jeg var der, og på det kvarteret så rakk han å diktere brevet med konklusjonen sin til fastlegen min) er så får norske leger bare ha det så godt.
Han var jo ikke interessert engang! Skal noen til Aleris så sørg for å få time tidlig på dagen, for kommer du sent så er muligens legen mer interessert i å komme seg hjem enn å høre på deg.