-
Stoffskiftet har aldri vært "lavt", bare i grenseland...
Long time reader - first time writer, sier de ikke så?
Jeg har nå i en lengre periode gått å være "småsyk", tiltaksløs, slapp, "feberaktig", tåkehjerne, glemskhet og så videre.. En lengre periode vil nå si i snart 11 år, og jeg er (foreløpig) 27 år gammel.
Det hele startet med kyssesyka når jeg var 17 år gammel. Hadde vært aktiv svømmer fra femårsalderen frem til da, men etter det sa alt stopp på en måte. Hadde mange, mange følgesykdommer av kyssesyka, men ingen ble kroniske. Det som faktisk ble kronisk var vektøkning og slapphet, leddsmerter og overvekt. Jeg får også betennelser i ledd og kroppsdeler i hytt og gevær, som kronisk golfalbue..
Det skal sies, jeg har aldri vært normalvektig, ikke som barn engang. Har bestandig hatt endel ekstra på kroppen, men det har ikke stoppet meg fra å være aktiv.
Jeg har gått igjennom rundanser med forskjellige leger opp igjennom tiden, men ingen har hørt på hva jeg har å si.. Stoffskiftet har jeg fått målt helt siden jeg var 15 år gammel, men det har aldri vært "lavt", bare i grenseland. Og jeg som trodde på legene når de fortalte meg det, jeg hadde jo ingen anelse om hva de målte eller om de målte i det hele tatt. Jeg har alltid fått høre "spis mindre - tren mer", i stedet for å bli tatt på alvor.
Dessuten så har familien en historie med kreft i skjoldbruskkjertelen, og overvektige kvinner med "spesielle" fasonger.. :oops:
Så nå da, når jeg har fått tatt blodprøver har jeg begynt å hente ut prøvearkene hos fastlegen for å se på det selv. Jeg tror nemlig fastlegen min er allergisk mot å ta ting seriøst og å gi tilbakemeldinger.
Den siste prøven viste:
Jern: 7,7* (9-34)
B12: 213 (170 - 650) (334 - prøve fra i fjor)
Fritt T3: 3,8 (3,5 - 6,5) (5,1 - prøve fra i fjor)
FT4: 16,7 (11 - 23) (18,6 - prøve fra i fjor)
THS: tatt klokken 13 - 1,4 (0,20 - 4,0) (1,7 - prøve fra i fjor)
Ellers har ferritin, jernmetningen, jernkapasitet og folat gått litt ned fra prøven i fjor. Men det har kolesterolet også gjort, det skal jeg ikke klage på :D
Jeg har skjønt det sånn at man burde få tatt D3, Anti - TPO og slikt, men hvordan skal jeg kunne overbevise legen min om at disse prøven burde taes? Jeg har nå betennelse i både arm og under foten, og fikk skrevet ut en pakke voltaren, som om det hjelper no stort når man har gått med det i lengre tid :roll:
Jeg håper noen her inne kan forbarme seg over meg og kanskje gi meg en liten pekepinn om dette er bare psykisk eller om det faktisk kan være noen jeg kan gå videre med.
På forhånd, takk! vink11
-
Sv: Nok et spørsmål om normale blodprøver..
Hei!:)
Du høres ut som meg, bare at det har gått enda flere år med "lave, men innenfor normalen" prøver, symptomene til tross... Legger også merke til at du har tilnærmet like blodverdier mhp TSH og FT4 - mulig vi feiler det samme!:wink:
Jeg venter resultatet på blodprøvene mine nå i dag el. på mandag. Legen min har også allergi mot å ta mer enn nødvendig med blodprøver og å gå videre med diffust resultat, så jeg er nok en gang veldig spent på resultatet (4år siden sist..). Nå er imidlertid situasjonen så ille at jeg er må ta tak..
Det er stoffskiftesykdom i slekta våres og.
Er beredt til å fortsette å oppsøke legen til han finner ut hva det er, uansett hva det er. Noe må jo legen foreta seg når man kommer tilbake gang på gang uten at man blir bedre og man ikke finner ut noe..? Håper på å bli sendt til videre utredning hos spesialist hvis det er enda flere "innenfor normalen" prøver og ingen andre prøver gir andre indikasjoner, men det blir nok ikke lett. Er redd å få "falsk" diagnose av tildels uvitende doktor..
Jeg får fortelle hvordan det går i etterkant av prøveresultatet og hva jeg ev. får gjennomslag for og hvordan jeg fikk det til :wink:
-
Hej Evlina vink3
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Stoffskiftet har jeg fått målt helt siden jeg var 15 år gammel, men det har aldri vært "lavt", bare i grenseland.
Det er der ikke noget som hed - "i grænseland" - før syntetisk T4-hormon og TSH-testen blev opfundet omrking 1950-erne. Før den tid, siden omtrent 1890-erne, har lægerne behandlet efter symptomer, og af disse patienter var ingen "i grænseland". Succesraten var dengang temmelig tæt på 100% fordi ingen patienter tilladtes at gå ubehandlet.
Lige som man ikke kan være "gravid i grænseland" eller "afdød i grænseland", kan man heller ikke have hypothyreose i grænseland. Enten har man sygt stofskifte, eller har man sundt stofskifte. Når man overhovedet
kan betragte stofskifte "i grænseland" - er det fordi stofskiftet allerede er for lavt, og sygt nok til at give symptomer. Har man symptomer - har man hypothyreose, uanset TSH højt eller "i grænseland".
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Og jeg som trodde på legene når de fortalte meg det, jeg hadde jo ingen anelse om hva de målte eller om de målte i det hele tatt. Jeg har alltid fått høre "spis mindre - tren mer", i stedet for å bli tatt på alvor.
Det får du
aldrig at høre her.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Den siste prøven viste:
Jern: 7,7* (9-34)
B12: 213 (170 - 650) (334 - prøve fra i fjor)
Fritt T3: 3,8 (3,5 - 6,5) (5,1 - prøve fra i fjor)
FT4: 16,7 (11 - 23) (18,6 - prøve fra i fjor)
THS: tatt klokken 13 - 1,4 (0,20 - 4,0) (1,7 - prøve fra i fjor)
Ellers har ferritin, jernmetningen, jernkapasitet og folat gått litt ned fra prøven i fjor. Men det har kolesterolet også gjort, det skal jeg ikke klage på :D
Sidste først: er kolesterolet gået ned pga et fedtreduceret eller fedtfattigt kosthold - er det som regel en stor andel af det "gode" kolesterol, der går tabt. Det er ikke særligt sundt for os med hypothyreose, at leve fedtfattigt, idet det først og fremmest svækker funktionen af binyrer, hvis job er at understøtte, hvor der mangler skjoldbruskkirtel-hormoner.
Jern er alt for lavt, men jern kommer nok ikke op "frivilligt" hvis du har jodmangel. Hvordan du kan overbevise lægen om at rekvirere prøven "jod i døgnurin" har jeg ingen ide om. Måske kan andre rette trylleord?
B12 er også alt for lavt. Tilskud alene er ikke altid nok til at hæve B12, hvis man har for lidt mavesyre og underskud af fordøjelsesenzymer. Der findes rette kosttilskud der kan rette op på det.
Alene jern- og B12-mangel kan give et hav af symptomer, fysiske, psykiske og kognitive.
FT3 er alt for lavt. Alene det kan give et utal af symptomer.
FT4 ligger ca. i midten af ref.omr. men det lave FT3
kunne tyde på, at FT4 burde ligge langt højere.
TSH er ikke til at regne med, da prøven er taget kl. 13, dvs. kun ca. 2 timer før TSH ligger på sit laveste på døgnet. TSH topper ca. kl. 03 om natten, hvorefter det stiger, men da prøven ikke kan tages midt om natten, bør den tages så tidligt på morgenen som muligt, for at vise den korrekte
aktuelle værdi.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Jeg har nå betennelse i både arm og under foten, og fikk skrevet ut en pakke voltaren, som om det hjelper no stort når man har gått med det i lengre tid :roll:
Betændelsen kan sagtens være forårsaget af mangel på B12-vitaminet, men uden beskrivelse af, hvordan betændelsen "ser ud" og føles, kan man ikke sige noget med sikkerhed.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Jeg håper noen her inne kan forbarme seg over meg og kanskje gi meg en liten pekepinn om dette er bare psykisk eller om det faktisk kan være noen jeg kan gå videre med.
Anbefaler at kaste et blik på tråden
Thyreoidea-sygdom og psykisk helbred i forummet
Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager. vink3
-
Mumimamma; jeg skal se etter oppdateringer fra deg.. Er "godt" å høre at mam er flere i samme båt, selv om man føler at man padler med bare en åre :)
Anisa: takk for utfyllende svar fra deg, det gjorde med litt klokere :) hadde faktisk ikke tenkt over at psykiske problemer kunne vært koblet opp mot stoffskiftet. Og angående dietten så har den ikke forandret seg, ei heller det gode kolesterolet, som har vært stabilt lavt (0,1 under referanseområdet. Det dårlige og " overall" har derimot gått ned. Edit: kolesterolet er i det øvre sjiktet, fremdeles. Det har bare gått litt ned.
Betennelsene kommer frem i ulike kroppsdeler. Har vært plaget med halsbetennelser og laryngitt det siste året, til tross for at mandlene er fjernet. Betennelsen i arm er kronisk golfalbue, noe som kom etter kort tid med litt repetativt arbeide.
Prøvde å ta kontakt med legen, men han er selvsagt på ferie (og jobber kun 50% av tiden han er tilstede.....) Så det blir endel rastløs venting..
Igjen, tusen takk for svar. Jeg skal sjekke ut det forumet som du linket til :D
-
Hvis du ikke får hjelp kan det være en ide å vurdere å bytte lege. Enkelte opplever å få hjelp av andre typer leger, som gynekolog etc som ser at her trengs det behandling. Be eventuelt om prøvebehandling. Hvis legen nekter, spør hva begrunnelsen er. Det er ikke farlig å spise thyreoideahormoner. Trenger du dem ikke, vil kroppen si fra i form av hypersymptomer. Det er ikke behagelig!
-
Vigdis: takk for tips! Jeg har en tendens til å bli litt spak når det kommer til leger, for jeg vil ikke at de skal tro jeg bare finner på ting. Men skal i hvertfall kreve evt. prøver og håpe at han går med på det :) Hvis ikke så må jeg se meg om etter en annen legenn Burde egentlig gjort det allerede, men hvem vet, kanskje han overrasker på et tidspunkt.
-
Skal til legen snart...
Jeg skal snart til legen for å overbevise han om at det må taes flere prøver. Har skrevet en liste utifra å ha lest endel på forumet her om hva som burde sjekkes, og kommentarer til de forrige prøvene jeg tok. Har i tillegg samlet litt familiens sykdomshistorikk pluss min egen, og en laaaaaaaaaaaaang liste med symptomer som har vist seg de siste årene.
Det jeg lurer på, er om det er lurt å i det hele tatt ha en slik liste...? Jeg vet at det kan være lurt å ha med en slik liste over ting man vil snakke med legen om, men burde jeg la være å evt. gjøre jobben for han? Siden det er lite tiltak i han, så tenker jeg det kan slå begge veier. Enten blir han dødelig fornærmet og fnyser av meg, eller så kan det kanskje åpne opp litt for å tenke utenfor boksen :? Er det noen her som har erfaringer med å gjøre det sånn?
Ellers, så har jeg tenkt til å be om å få tatt nye blodprøver som sagt. Men er det noe jeg kan ha glemt eller som ikke hører med til å sjekke stoffskifte/binyrer/vitaminmangel/hormonforstyrrelser/diabetes? (Tenkte å bare få tatt alle på en gang sånn at det evt kan avskrives fort..)
* Blodprosent
* D-vitamin
* Kalsium
* Anti-TPO
* Blodsukker
* Kortisol - spytt
* sink/selen
* TRAS??
* DHEA??
* de vanlige FT3, FT4, TSH, Folat, Jern, B12 osv osv..
Jeg nevnte i den forrige tråden min at jeg blir litt spak i forhold til leger, så jeg tenker at listen min kanskje kan hjelpe på å få sagt ting som jeg kanskje ikke hadde turt å si uten. Hadde vært fint å hatt litt oversikt over prøver og sånt før jeg eventuelt plumper utti salaten med føtter og alt :roll: I tillegg har jeg har allerede gått på en pencillinkur for en muuulig atypisk lungebetennelse, formen og feberen ble ikke noe bedre av det.
Uff, dette ble litt rotete, hodet fungerer ikke optimalt :roll: Men håper at det var forståelselig på en eller annen måte :)
-
Sv: Skal til legen snart...
Læger kan jo godt blive noget fornærmede, hvis man kommer med ideer eller nævner noget, man har læst :roll: Men indleder du med at sige dette:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
... jeg blir litt spak i forhold til leger, så jeg tenker at listen min kanskje kan hjelpe på å få sagt ting som jeg kanskje ikke hadde turt å si uten. )
så går det vel fint, tænker jeg. Der er mange mennesker, der døjer med at huske, hvad de skal sige til lægen ... og det med at lave en liste dukkede for et stykke tid op siden som "et godt råd" et sted om hvordan man går mest effektivt til lægen :wink:
Det allerbedste ville vel være ... hvis du kan overbevise ham om, at det er ham selv, der har fået ideerne til, hvad der skulle stå på listen :D
... Måske kan du fortælle den som noget, du har snakket med en anden læge om - det er noget, læger har respekt for ...
vink11 Nielsigne
-
Sv: Stoffskiftet har aldri vært "lavt", bare i grenseland...
Takk for støttende ord Nielsigne haand1
Er svært spent på onsdagen og hva legen vil si. Men tar det som det kommer egentlig.
Men, kanskje et dumt spørsmål.. Har jo lest at man som oftest har lavt blodtrykk og lav puls ved hypothyreose, men jeg plages veldig med høy hvilepuls (rundt 90-tallet) og enorm hjertebank på kveldene før jeg skal sove. Føler pulsen avogtil fra stortåa opp i nakken. Kan nesten se pulsen i t-skjorta :? Det skal sies at ja formen min er elendig, men pulsen skal jo ikke være så høy etter noen timers hvile..? Jeg kjenner det alltid på kvelden, og ingenting på dagtid eller når jeg er på jobb :?
-
Høj hvilepuls og ikke mindst hjertebanken har jeg selv haft meget, mens jeg brugte Ny Eltroxin, som aldeles ikke passer til mig :mad: Mit blodtryk var også væsentlige højere; det har i mange år været 110/70, men på grund af Ny Eltroxin røg de top i 136/91 :shock:
Så jeg mener, disse symptomer lige så vel kan komme, fordi man er under- eller fejlmedicineret! Det gør, at binyrerne må arbejde flere gange så hårdt som hvis man var nogenlunde rask/ frisk eller nogenlunde tilpas medicineret.
Dette er i øvrigt med indbygget fælde: Når binyrerne arbejder hårdt, kan man få en følelse af "velvære-stress" - som om, det hele kører hurtigt og funker. Men så falder man med et ordentligt smæld:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Det dér lyder som noget, jeg læste om binyreproblemer, nemlig at man i begyndelsen af en dårlig periode kan opleve, at man har mere energi / føler sig lidt hyper. Jeg prøvede det for tre år siden og faldt så med et brag. Så jeg tænker da, at det, du oplever, måske er binyrerne, der laver ballade.
Mod henviser til et diagram her:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
Held og lykke med lægebesøget - håber på det bedste for dig!
vink11 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Takk for støttende ord Nielsigne haand1
Er svært spent på onsdagen og hva legen vil si. Men tar det som det kommer egentlig.
Men, kanskje et dumt spørsmål.. Har jo lest at man som oftest har lavt blodtrykk og lav puls ved hypothyreose, men jeg plages veldig med høy hvilepuls (rundt 90-tallet) og enorm hjertebank på kveldene før jeg skal sove. Føler pulsen avogtil fra stortåa opp i nakken. Kan nesten se pulsen i t-skjorta :? Det skal sies at ja formen min er elendig, men pulsen skal jo ikke være så høy etter noen timers hvile..? Jeg kjenner det alltid på kvelden, og ingenting på dagtid eller når jeg er på jobb :?
Hjertebank er nok et velkjent fenomen for mange av oss med lavt stoffskifte. Spesielt på natten, men også anfall/perioder med høy puls på dagtid. Jeg kjenner flere som klager over dette, og selv har jeg vært meget plaget på natten. Det er mange år siden første gang jeg klaget over dette, men først etter at jeg startet på Levaxin, for 3 år siden, kom jeg over en engelsk link med forklaring. Forklaringen var omtrent slik: Leveren lagrer glukose, som i neste omgang frigjøres til energi, dette skal også skje på natten. Hos folk med hypotyreose lagrer leveren mindre glukose enn normalt, og når kroppen om natten ikke får den energien den trenger så frigjøres det istedet cortisol og adrenalin. Derav hjertebank - det er jo stresshormoner. Altså binyrene er igjen involvert.
Om dette er riktig forklaring, det skal jeg ikke garantere. Men det var en forklaring fra en av de kjente "stoffskifteguruene" :p Og så er det jo ganske logisk. Noe skjer ihvertfall i de indre organer - noe er det som utløser denne ustabiliteten i hjerterytmen.
Selv var jeg meget plaget de siste par år før oppstart av Levaxin, spesielt mellom kl 1 og 3 om natta, men medisinen dempet en del. Så opplevde jeg noe senere at jeg fikk daglige episoder med høy puls, spesielt ved små anstrengelser. Når tørkeprossessen etter en dusj var over, kunne pulsen være på 130, og jeg forsto jo ikke at formen var SÅ elendig :mrgreen: Jeg var innom sykehuset en tur, og der ble det fanget opp at hvilepulsen til tider var høy, så siden har jeg gått på en liten dose med betablokker. Hadde et opphold med Levaxin i fjor, og da kom hjertebanken litt tilbake. Før jul ble det heldigvis Erfa, men fortsatt holder jeg på betablokkeren fordi hjertet fortsatt har en tendens til å være litt overaktivt. Håper på bedring når riktig dose Erfa er funnet.
Nevner man dette til legene, så ser de rart på deg og mener at hjertebank er da noe som hører til HØYT stoffskifte. Likeså dette med høyt blodtrykk - det skal jo ikke stemme. Men det betyr vel heller at de ikke har oppdatert seg på symptomer, eller at de ikke har fulgt med da de gikk på doktorskolen sleepy1 Eller kanskje de skulket den forelesningen da symptomer ble gjennomgått :roll:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Halla
Hjertebank er nok et velkjent fenomen for mange av oss med lavt stoffskifte. Spesielt på natten, men også anfall/perioder med høy puls på dagtid. Jeg kjenner flere som klager over dette, og selv har jeg vært meget plaget på natten. Det er mange år siden første gang jeg klaget over dette, men først etter at jeg startet på Levaxin, for 3 år siden, kom jeg over en engelsk link med forklaring. Forklaringen var omtrent slik: Leveren lagrer glukose, som i neste omgang frigjøres til energi, dette skal også skje på natten. Hos folk med hypotyreose lagrer leveren mindre glukose enn normalt, og når kroppen om natten ikke får den energien den trenger så frigjøres det istedet cortisol og adrenalin. Derav hjertebank - det er jo stresshormoner. Altså binyrene er igjen involvert.
Om dette er riktig forklaring, det skal jeg ikke garantere. Men det var en forklaring fra en av de kjente "stoffskifteguruene" :p Og så er det jo ganske logisk. Noe skjer ihvertfall i de indre organer - noe er det som utløser denne ustabiliteten i hjerterytmen.
Selv var jeg meget plaget de siste par år før oppstart av Levaxin, spesielt mellom kl 1 og 3 om natta, men medisinen dempet en del. Så opplevde jeg noe senere at jeg fikk daglige episoder med høy puls, spesielt ved små anstrengelser. Når tørkeprossessen etter en dusj var over, kunne pulsen være på 130, og jeg forsto jo ikke at formen var SÅ elendig :mrgreen: Jeg var innom sykehuset en tur, og der ble det fanget opp at hvilepulsen til tider var høy, så siden har jeg gått på en liten dose med betablokker. Hadde et opphold med Levaxin i fjor, og da kom hjertebanken litt tilbake. Før jul ble det heldigvis Erfa, men fortsatt holder jeg på betablokkeren fordi hjertet fortsatt har en tendens til å være litt overaktivt. Håper på bedring når riktig dose Erfa er funnet.
Nevner man dette til legene, så ser de rart på deg og mener at hjertebank er da noe som hører til HØYT stoffskifte. Likeså dette med høyt blodtrykk - det skal jo ikke stemme. Men det betyr vel heller at de ikke har oppdatert seg på symptomer, eller at de ikke har fulgt med da de gikk på doktorskolen sleepy1 Eller kanskje de skulket den forelesningen da symptomer ble gjennomgått :roll:
Ja, mellom 1 og 3 stemmer ganske godt egentlig :shock: kommer meg vanligvis ikke til sengs før den tid uansett :roll: Kjente hjertebanken igjen i dag på jobb, men har hatt en helt forferdelig dag sånn formessig sett. At jeg holdt meg oppreist, var egentlig bare ren stahet og viljestyrke :lol:
Men tusen takk for svar! Det oppklarte i hvertfall ting for meg, så da får jeg se om legen føler det samme:lol: Da har jeg en ting til på lista mi som jeg kan ta opp med han vink11
-
Jeg kjenner igjen dette med . Jeg fikk kyssesyke som ung. Min mor hadde struma. Gikk lang tid før jeg fikk diagnosen og da stod det egenlig dårlig til.
Nå har jeg hatt snart 12 års erfaring med å bruke levaxin. Men har nu endelig funnet en lege som har gitt meg thyroid, det gav bedring.
Så er det neste trinn. Bi nyrene er så dårlig at jeg må ha medisn cortef i et halv år for å hvile binyrene.
Så et godt råd fra meg, Finn en god lege og ikke gi deg før du får fornuftige svar.
Å vente for lenge lønner seg ikke, det kan jeg skrive under på.
På en annen side er det nå at jeg har blitt oppmerksom på at denne for for hjelp finnes.
Så lykke til i din søken.vink11
-
Snakk om brutal overkjøring! Hadde såvidt satt meg i stolen, før legen var i defensiv mode. Begynte med å nevne at jeg ville utredes for lavt stoffskifte, og han spurte om "Hvorfor?". Jeg svarte som sant var, at jeg hadde det i familien og hadde fått tips av en bekjent om å få tatt flere prøver for jeg hadde flere "symptomer" på lavt stoffskifte. Fikk da til svar at det hadde jeg aldeles ikke, og at alle prøvene var normale. Fortsatte å spørre om B12 og jern, her var de også normale, og jeg burde ta en mulitivitamintablett for å øke disse verdiene. Han gikk med på å ta D-vitamin, men han skjønte ikke poenget for det var jo bare å gå ut i sola en tur så fikk man det man trengte. Men Anti-TPO og kortisol i spytt var utelukket, spesielt kortisol - det tok de ikke i det hele tatt, det måtte jeg ta privat. Han presterte også og forklare hva hver enkelt ting på prøvearket betydde - for det var ikke så lett å ikke være lege og bare se tallene uten å vite hva de sto for. Det var også for lett å finne dårlig informasjon på nettet, så man kunne ikke bare plukke opp informasjon der. :roll:
Jeg spurte om hvordan jeg kunne være så overvektig og sliten, når alle prøvene var helt normale. Fikk til svar: " Jo, det går tydeligvis, DU har jo det!" Han var egentlig bare bekymret for kolesterolet, for det kom garantert til å være for høyt innen jeg er 33. Fikk egentlig ikke sagt noe av det jeg ville si, for jeg ble bare avspist og avbrutt av legens formaninger.
Fikk også beskjed om å begynne å trene, igjen, og skulle helst trene like mye eller mer enn det jeg gjorde før jeg ble syk. Jeg var svømmer før og trente 6-7 ganger i uka a 3 timer.. Unnskyld fjortissutrykket, men; JA særlig! :roll:
Det har plutselig bygd seg opp en vegg, og det virker som jeg løper inn i den gang på gang på gang. :cry: Skal ringe Ahus og purre på en henvisining en ernæringsfysiolog, så håper jeg kanskje at jeg kan komme noen vei den veien.
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt meg mindre og verdiløs som i dag etter behandligen fra legen.
-
Hei. Huff, her EIER legen et problem angående vanlig folkeskikk. For ikke å snakke om uhøflig og ikke villig til å forstå, i tillegg ta betalt for det. Kan ikke få sagt hvor forbannet en blir av å lese slike historier her inne. :mrgreen:
Jeg gikk opp 18 kg når jeg ble syk. Ble jo liggende og sittende i mange år.
Etter ca 8 år ble jeg av meg selv tynnere, passet litt på maten og klarte å gå litt mer. Saaakte kom det.( Brukte da levaxin).Nu har jeg tre mnd bak meg med thyroid og har passet litt på maten, klart litt mer bevegelse og gått ned litt mer. Nærmer meg litt etter litt normalvekt.
Vekttapen gikk best da jeg hadde gitt opp og bare var så normal sunn som jeg kunne. Så stress hjelper ikke.
Stå på for deg selv, ingen andre gjør det. Og finn en ny lege hvis mulig der du er. Lykke til vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt meg mindre og verdiløs som i dag etter behandligen fra legen.
Med hånden på hjertet kan jeg sige, at dømme efter din beretning, er det denne læge som er både "mindre" (end du) og værdiløs! Endda aflægger han selv et vidnesbyrd om egen værdiløshed, hvilket også afslører direkte dumhed. Havde han bare været smart og kløgtig nok til at afvise dig mere elegant, så du gik derfra overbevist om at det er hos dig, at problemet ligger.... Men nej. Du er gået derfra velvidende at det er lægen som ikke har pejling på sit eget fag, hvis han ikke har tal på et stykke papir at støtte sig til. Som jeg ser på det - er det ikke en læge, men en bogholder du var hos i dag, og det ville være til skade for dig - fortsætte med at føle dig mindre og verdiløs, fordi det er ikke du som er det.
Brug dagen til at sunde dig og komme i bedre humør igen. I morgen er atter en dag og da kan du genoptage tankerne om hvordan du kan komme videre. Det kan være ganske overraskende, hvor meget nyt man kan komme i tanker om, når man bare er nogenlunde udhvilet og føler sig "skyldfri" i sin egen situation. Brug resten af dagen på ikke at tænke på konsultationen i dag (det fører alligevel ingen vegne) og ellers find noget at kose dig med, strande på sofaen eller andet der gør dig godt. Den slags knuder kan først løses når man får dem på afstand. I morgen eller en anden dag, bare ikke i dag. hjerte1
-
Slik oppførsel fra en lege skal en ikke finne seg i. :mad:
Jeg anbefaler på det varmeste og bytte lege hjerte1
Har opplevd min del av arrogante duster som tror de er noe, og som faktisk ikke klarer å følge med i en enkel samtale om FT4 og FT3 verdier engang. Jeg var en altfor snill pasient altfor lenge, men nå gidder jeg ikke det mere.
Skift lege, fordi som de sier i reklamen "because you are worth it"
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Har opplevd min del av arrogante duster som tror de er noe, og som faktisk ikke klarer å følge med i en enkel samtale om FT4 og FT3 verdier engang.
... ja, eller "speciallæger" (på Aker?), der ikke kan se forskellen mellem stimulerende og blokkerende TRAS. :roll:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Jeg var en altfor snill pasient altfor lenge, men nå gidder jeg ikke det mere.
Det skrev du om i denne tråd allerede sidste år... Glad for, at du er ikke blevet "banket på plads" igen, BenteR hjerte1 Denne indstilling hedder ellers "non-compliance" og anbefales alle underkuede patienter at udvikle. Skal man, oven i den manglende lægehjælp, også lade dem ydmyge een? tro2
-
Takk for fine ord hjerte1 setter veldig veldig stor pris på det, dere aner virkelig ikke hjerte1
Jeg ringte Ahus for å høre om den henvisningen, og fikk til svar at svar var sendt, to ganger til og med. Problemet med henvisningen var nemlig at avdelingen som mottok den, var en klinikk for klinisk underærnæring :shock: DET trenger jo ihvertfall ikke jeg :D men det vitner jo også om at fastlegen på ingen måte har noe som helst kontroll på hva som skjer :?
Men det gjorde godt å følge rådet ditt Anisa, bare ta fri fra hele opplevelsen. Gråt litt på samboern, dro på jobb og møtte de fantastiske kundene våre, så gikk det bedre :)
Jeg trodde kanskje for godt om legen, for han har jo vært sååå forståelig og hyggelig, men ikke hjelpsom i det hele tatt. men det viste jo seg å være helt feil, og spesielt måten han reagerte på. Blir egentlig litt kvalm av å tenke på hvordan noen kan oppføre seg mot et menneske som bare prøver å få hjelp. Jeg ser opp til alle dere som har klart å holde dere sterke i all motgang disse sadistene har utsatt dere for.
Jakten på ny fastlege blir satt i gang så fort jeg får svar på d-vit prøven, og jeg får hentet ut journalen min :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Takk for fine ord hjerte1 setter veldig veldig stor pris på det, dere aner virkelig ikke hjerte1
Jeg tror, at jeg kan tillade mig, på vegne af alle andre sige: vi aner smilja1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Men det gjorde godt å følge rådet ditt Anisa, bare ta fri fra hele opplevelsen. Gråt litt på samboern, dro på jobb og møtte de fantastiske kundene våre, så gikk det bedre :)
Jeg har håbet, at du kunne anvende rådet, fordi ikke alle har styrke nok til det, når de bliver akut belastet. Nu ved du at du kan, så du kan bruge det igen, når behovet er der igen. Desværre får du brug for det igen, som du endnu står ved vejens begyndelse... men nu ved du det, og derfor vil du slippe for det negative, lammende overraskelsesmoment, og vil være i stand til, næsten straks at sende skidtet tilbage, i hovedet på den/dem som ødelægger dig, i stedet for at gøre deres job, som er at hjælpe. Du må ikke lade nogen at nedbryde dig igen, og her kan linket til "non-compliance-tråden" i mit svar til BenteR - være til stor hjælp, hvis du orker nærlæse den. Du har virkelig gjort det flot i går! xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Jeg trodde kanskje for godt om legen, for han har jo vært sååå forståelig og hyggelig, men ikke hjelpsom i det hele tatt. men det viste jo seg å være helt feil, og spesielt måten han reagerte på. Blir egentlig litt kvalm av å tenke på hvordan noen kan oppføre seg mot et menneske som bare prøver å få hjelp. Jeg ser opp til alle dere som har klart å holde dere sterke i all motgang disse sadistene har utsatt dere for.
Sadisterne? Ja, også jeg havde tænkt dette ord, når jeg husker min egen fortid, og ellers læser hvad folk skriver her... Man skal altid vogte sig for en læge, der er - som du beskriver - påfaldende sååå forståelig og hyggelig. Du har været hos en læge, vi i Danmark kalder for TERM-læge, der netop anvender denne fremgangsmåde med at være "forstående" og "interesserede", uden dog at omsætte denne kunstige opmærksomhed i ægte lægehjælp. Det er mere for at pacificere patienten inden h*n begynder at remse symptomerne op, og klage sig..
TERM-lægerne ser altid først efter tegn (de altid finder) på såkaldte "funktionelle sygdomme"... Hvad det er, og hvorfor det er livsvigtigt relevant for os med hypothyreose - kan du læse om i forummet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelser.
Hellere læse for meget i det forum, end for lidt, fordi det kan ruste dig til at være på forkant, og forberedt, hver gang du møder en "hypokonder-jæger" til læge, på din lange vej med og mod hypothyreose.... eller en hvilken som helst anden sygdom, dårlige læger kalder for "funksjonelle" når de ikke kan finde ud af at stille en diagnose pga. udygtighed og uvidenhed. Så i stedet for at indrømme at man er en læge der ved for lidt (og gøre noget ved det), er det meget nemmere at tørre sin egen uduelighed af på den sagesløse patient, og lade sygdommen fortsætte og forværres.
Det kaldet jeg for det ultimative svigt, men svigt-problematikken undervises ikke i på doktorskolen, så må vi - patienterne - undervise hinanden i at håndtere lægesvigt, og overleve det. Det er en nødvendig del af "uddannelsen" i at være en patient i vore dages sundhedsvæsen, så vi kan overleve, selv de værste sadister i lægestanden, eller bare de ukvalificerede.
Hvad siger din sambo til alt dette?
Hav en rigtig fin dag! hjerte1
-
Jeg har brukt dagen i dag på å tenke tilbake og fundere over hvor lite engasjert legen egentlig var i min generelle helse. Som nevnt tidligere er jeg overvektig, men han tok ingen initiativ til å sjekke verken blodtrykk, blodsukker/glukose eller spørre seg selv om hvilke problemer overvekten kunne føre med seg. Hm, ja mange tanker har suset igjennom hodet mitt i dag :) Det første på agendaen er å få sendt en henvisning til en ernæringsfysiolog, som faktisk håndterer overvekt.. De på Ahus nevnte noe om fritt sykehusvalg, så kanskje man kan kreve å få henvisnigen tilsendt til andre plassen enn hva legen mener er best (underernæringsklinikk var bare virkelig, virkelig feil - fikk hakeslepp i telefonen når hun på klinikken sa det). Men jeg lurer på om de kanskje tar noen flere utfyllende prøver på en sånn plass enn bare de standardprøvene man tar på legekontoret :?:
Som du sier Anisa, så er jeg bare i begynnelsen av veien jeg må gå for å finne ut av ting uheldigvis. Jeg skulle ha begynt tidligere før ting kom helt ut av kontroll. Eller, jeg gjorde jo egentlig det, denne runddansen med leger har vart i 11 år egentlig, men jeg har ikke hatt mot til å gjøre noe med det før nå. Det falt jo helt i fisk, men akk, finner garantert en mye bedre lege snart. En som kanskje kan høre på halve setningen min før jeg blir avbrutt :lol:
Men det virker som at legene bare ser overvekten min, og ikke meg (om det virker logisk :roll: ).
BenteR: Jeg håper en dag at jeg klarer å være like flink som deg, å slutte å være snill pike å stå på mine krav. Må nok igjennom endel før jeg klarer det, men det er et mål å ha for øyet :D
Min samboer er helt fantastisk, og det har han vært hele tiden egentlig hjerte1 . Han har tatt sin del av husarbeidet helt automatisk den siste tiden uten klager og hørt på mine klagesanger i laaaang tid :D Men jeg tror faktisk ikke det gikk opp for han før i går hvor mye dette tærer på meg. At jeg gråter i fortvilelse hører heldigvis sjeldenhetene til, så jeg tror han fikk seg et lite sjokk :shock: .
Jeg setter veldig stor pris på dette forumet, det har hjulpet meg se ting mye klarere enn tidligere. Tusen takk for fine og utfyllende poster til en nybegynner som meg hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evlina
Jeg setter veldig stor pris på dette forumet, det har hjulpet meg se ting mye klarere enn tidligere. Tusen takk for fine og utfyllende poster til en nybegynner som meg hjerte1
Vi har alle været nybegyndere kram3 , så hvem skal kunne forstå en nybegynder bedre, end de forhenværende. :mrgreen:
-
Så, fikk svar over telefon nå på de siste prøvene mine som jeg lurte på. Fikk til svar at blodsukkeret har holdt seg stabilt (i forhold til de jeg tok for 5 år siden og fikk beskjed om at jeg kom til å ha diabetes innen to år :? ), og at jeg hadde lavt D-vitamin. Fikk ikke noe tall på den, men fikk tall på D3 som var 11 - og dette var helt normalt. Fikk ikke noe referanse å forholde meg til, men prøvene ble tatt på Fürst vet jeg. Og der er referanseverdiene 50-150 :shock: Må vel se de faktiske verdiene før jeg kan si noe om det.
Et steg i riktig retning for å utelukke hva som kan feile meg hvertfall :lol:
-
Det lyder jo nærmest som om, de ikke gider snakke med dig, Evlina ... Siden de ikke opgiver referenceområde på d-vitamin og bare slynger en påstand ud om, at du vil få diabetes - og hvorfor, egentlig? Dit blodsukker er stabilt ...
Men du kan da trygt gå i gang med at spise en pæn portion d3, om referenceområdet starter ved 10 eller 50 er ikke vigtigt, når du ligger så lavt under alle omstændigheder ... hvor meget tager du nu?
vink11 Nielsigne
-
Påstanden om diabetes kom nok fordi jeg er overvektig, som alltid. Han påpekte også at kolesterolet mitt kom til å være for høyt om en fem års tid, selv om det også har vært ganske stabilt de siste fem årene :roll:
Har kjøpt D3 vitamin i dråpeform, som jeg drypper i litt vann og drikker hver dag nå. Har bare holdt på en uke, så kjenner ikke noe til det enda :lol: Det er av merket Soma, og anbefalt minimumsdose er 3 dråper - eller 400IE. Jeg har dristet meg ut på 6 dråper - eller 800IE, bare fordi jeg egentlig ikke vet hva jeg gjør :lol: Egentlig skal man dryppe de rett i munnen, men føler jeg vil ha litt mer kontroll over det enn å bare dryppe i blinde. Har også begynt å tatt multivitamin, Selen og Magnesium sånn i tilfelle det skulle være manko på det. Selen har jeg hørt er bra for betennelser, så kanskje både armen og foten blir bedre med det.
Hadde også tenkt til å få meg time hos en som kunne gjøre en håranalyse, har lest endel om at vitaminmangler og stoffskifteproblematikk kan leses raskere ut der enn hva det kan gjøres fra en blodprøve.
Men ja, føler ikke at jeg blir tatt på alvor der, men må innom hvertfall en gang til for å fikse på henvisningen som han klarte å sende til feil avdeling :roll: Så blir det nok bytte så fort jeg får svar på den hjerte1
-
Bytte lyder godt ... sikke en omgang. Ikke noget af det, man har brug for, når man ikke føler sig rask/frisk.
800IE d3 ... det er altså meget lidt, bare 20 mikrogram. Efter min mening for lidt, når man har mangel på det. Da jeg selv havde mangel på d-vitamin fik jeg indsprøjtninger og tog samtidig 35 µ om dagen. Jeg fortsatte i nogle måneder med de 35 µ men lægen sagde så, at jeg hellere måtte ta det dobbelte ... Jeg bruger de her: http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html
vink11 Nielsigne
-
Da kan jeg vel trygt ta endel mer. Har forstått det sånn at D3 ikke er farlig å ta for mye av, så da er det vel bare å kjøre på med litt ekstra :lol: Tusen takk Nielsigne hjerte1 vink11
-
Bare hyggeligt :)
D3 kan man ta op til 250 µ af hver dag, før det bliver et problem. Der, hvor jeg har læst om det, er det formuleret sådan, at "der er ikke set skader ved doser op til 250 µ". Det er selvfølgelig ikke det samme, som at alle bare skal æde uhæmmet af det ... men ligger man lavt eller har en kronisk sygdom, er det oplagt at ta for sig :wink:
-
Da har jeg fått skrevet ut Afi D2 forte av legen, som mente at dette kunne hjelpe på d-vitaminmangelen min. Skal ta 2x0,75mg i uka i seks uker, å så tilbake for å ta nye prøver. Så inne på furst.no at min verdi på 11 lå inne under kategorien alvorlig mangel :roll: Tok D3 frem til i går, tenkte jeg kunne slappe av med den til jeg var ferdig med disse kapslene, vil ikke overdose på noe som helst helt enda :lol: Det sto heller ingen referanse på D3 på prøvearket, men siden også var 11, kan det tolkes at den også skulle ha vært mellom 50-150?
Jeg har sittet i noen timer med prøvesvarene mine og sjekka på furst hva de forskjellige betydde, og når jeg ser helhetlig på det kan jeg godt skjønne at det ikke feiler meg noe på papiret, for alt er jo helt midt på treet :roll: Har litt lave verdier på MCV 84.8* (85-101) og MCH 28,3 (27 - 35). Har ellers HGB eller "blodprosent" på 12,6 (11,5 - 15) og Jernmetning på 10 (10- 50). Jaja, man kan jo bli forvirret av mindre. :roll:
Sukk, formen er ikke noe bedre etter et par uker med ymse vitamintilskudd, men får vel bare ta tiden til hjelp og vente 6 uker til hvertfall. Har henta ut journalen min i tilfelle jeg skulle få ånden over meg å ringe en privatlege (noe som frister no helt vanvittig mye akkurat nå..).
vink11
-
Den D2 doseringa du har fått beskjed om og ta er akkurat den samme jeg fikk fra Aker i desember, og jeg fikk en infernalsk skallebank, ble kvalm, svimmel og kastet opp.
Afi D2 forte 0,75 mg er 30 000 IE
http://www.felleskatalogen.no/medisi...-pharma-545792
Pratet med en lege som var sjokka over doseringa av D2 og fikk beskjed om at jeg hadde forgiftningsymptomer:shock:
Jeg gikk over til d3 og har ikke hatt noen problemer med det.
-
Åj, jeg skal passe litt på da :eek: Takk for heads up! Har egentlig bare lest negative ting om D2 til nå, så var litt betenkt. Men tenkte kanskje at den kunne bumpe nivåene opp litt raskere enn hva D3 kunne gjort? Men hva vet vel jeg, jeg har jo blitt fortalt at det ikke er så lett å skjønne sånne ting siden jeg ikke er lege :lol: Men ja, det er jo skummelt med D2, får håpe jeg ikke blir dårlig av dem :? Har D3-droppene mine i bakhånd uansett :)
-
Jeg vet ikke helt hva som skjer nå, men etter nesten 4 uker på den d2-kuren kjenner jeg ingen positiv forandring.
Det som heller har skjedd er at jeg valser rundt og er svimmel, har nesten konstant hodepine (ikke skallebank, men mer som en migrenevondt) , drikker i hvertfall 4-5 liter vann om dagen og har vondt sånn ca. fra venstre hofte opp i skuldra.
Den verste smerten er lokalisert rett under venstre arm, sånn fra undersiden av skulderbladet til under armen sånn ca. Litt vanskelig å forklare egentlig. Det kjennes nesten som jeg har brista ribbeina for det er litt tungt og vondt å trekke pusten helt inn. Men siden jeg får overbelastningskader rimelig kjapt (som golfalbue og hælspore) så kan det kanskje være muskulært rett og slett. Men svimmelheten, tørsten og hodepina er litt mer skummel synes jeg.
Har også fått noen røde flekker over hele øvre del av ryggen og nedover høyre arm, men disse klør ikke. Ikke nok med at jeg ser ut som en flekktyfus på ryggen, så spurte samboeren min også om hvorfor jeg var blitt så rød i ansiktet, har sånne små klynger av røde flekker som et belte fra kinn til kinn over nesa. Men det tenker jeg at det er den forhøya kroppstemperaturen sin feil. Hjertebanken har ikke forbedra seg, har fremdeles helt vanvittig hjertebank om kvelden/natta. Så kan nesten med hånden på hjerte si at dette ikke har funka sånn helt optimalt :roll:
Har tenkt til å dra til legen når jeg skal ta den prøven jeg skal, kaste den Afi d2 Forte-boksen så langt jeg klarer og dra til Sverige å kjøpe 35µ d3-tabletter. Og så bytte lege når den prøven har kommet tilbake.
Evlina sur11
-
Hvis BenteR fik det dårligt på den dose og der ikke en gang er enighed om, at man kan tåle så meget d2, så ... ville jeg bare smide det ud. D3 er bare bedre, helt enkelt.
hjerte1
-
Jepp, tar ikke mer av den nå. Må vel holde meg til dråpene jeg har til jeg får tak i tablettene. Skjønner ikke at de skrive ut sånne preparater når de burde være klar over hva de kan gjøre :shock:
Jeg vet ikke, en del av meg vil motbevise legen å vise han at det han gjør ikke fungerer desp1. Men har nå prøvd det, og det har ikke fungert. Er ærlig talt litt lost, men skal fortsette å ta vitaminene mine, så får jeg se hva den eventuelle nye fastlegen sier når den tid kommer.
vink11
-
Lenge siden oppdatering nå ser jeg. Livet går sin vandte gang, formen er litt bedre enn hva den var faktisk, så tror d-vitaminmanglen påvirket meg mer enn det jeg trodde. Men ting er langt i fra optimalt enda.. I stedet for å sove 12 timer å våkne opp trøtt, sover jeg nå 4-6 timer og er like trøtt som alltid. Har skaffet meg ny fastlege fra august av, og har blitt kalt inn til ernæringsfysiolog på ullevål. Skal ta en haug med prøver før jeg skal dit, men bare ft4 og ths for stoffskiftet. Resten var bare kolesterol- og blodsukkerprøver :roll: Men er veldig nervøs for å gå til legen, kjenner at jeg ikke har så mye å gå på når det kommer til "avvisning" for tiden.
Jeg er fremdeles feberaktig, har ymse betennelser hist og her, er veldig sliten til tider, men har fått litt mer energi til husarbeid og andre aktiviteter. Så tror 5 måneder på D3 har gjort meg godt. Har i tillegg tatt multivitamin, b-stress og magnesium. Magnesiumen må jeg ta litt av og på, for jeg får skikkelig magevondt og kvalme hvis jeg tar de for lenge av gangen. Men er langt i fra tipptopp form. Har vært plaget med venstresiden av ryggen siden mars, noe den forrige legen trodde var lungebetennelse. Hvis det var det så sitter den nok enda der, rundt hele venstresiden av ribbeinbuen. :roll: Har også hatt no magetrøbbel de to siste ukene, så har ikke fått tatt vitaminene mine, å det kjenner jeg godt nå! Er på tur tilbake til den gamle formen :(
Kan egentlig ikke få takket forumet nok, og brukerne her, for deres vanvittige kunnskap og hjelp når helse(u)vesenet ikke kan eller vil hjelpe. Tusen takk hjerte1
-
For en drøm! Alt gikk på skinner, og jeg ble ikke utskjelt, ikke litt engang! Legen takka meg for å komme forberedt til timen med alle papirer klare, så ble jobben hans lettere :shock: Hans reaksjon når jeg sa at D-vitaminnivået mitt var på 11 var : "11? I skalaen fra 75 til 150? Åj, det var alvorlig lavt!" og fortalte vidre at han hadde d-vitamin som fast sjekkpunkt på sine prøver. Han skjønte heller ikke hvorfor den andre legen ikke hadde målt anti-TPO med det samme når han fikk høre familiehistorien min. "Vi måler heller en gang for mye" - var kommentaren. I tillegg har jeg fått tatt hormonprøver - østrogen, progesteron, testosteron osv osv. Håper det kommer noen svar ut av det på en eller annen måte. Har begynt å tenke veldig retning binyrer i det siste, det blir vel eventuelt neste runde med prøver om ingenting viser seg på disse. For jeg begynner å bli rådvill. Etter en ok periode fra mai til juli, så er jeg i kjellern igjen eller lengre ned om mulig. Har falt helt i fisk, og betennelsene mine har blusset opp igjen i og går nå inn i min 2 uke med konstant hodepine :roll:
Men jeg øyner litt håp i det minste. Holdningen hans var ganske tydelig når jeg nevnte henvisninga mi til ernæringsfysiolog og den fantastiske ventetiden på 2,5 år - "Alle skal være leger, men ingen har tid til å behandle pasientene lengre" :lol:
vink11