-
Gutt med høyt stoffskifte, radiojod, Levaxin
Hei ! Jeg er en mann på 48 år som nærmer meg en diagnose og behandling for høyt stoffskifte. Har foreløpig fått beskjed om høyt T4&T3 hvorav t4 er 27. Sendt inn flere prøver bla.a TRAS
Opplever symptomene som et sant helvete og går faktisk å håper på at det er forhøyet stoffskifte som er årsaken.
Sykdomshistorien er i korthet
Fremtil begynnelsen av desember var jeg oppegånde og siden jeg elsker sykling(trener 4-8 timer i uka) fant jeg en dag ut at formen var raskt fallende. Jeg la inn en uke med ekstra hard trening men gikk faktisk på en smell i slutten av den uken. Virket som jeg var helt tom. Kvelden kom med stive ledd og muskler samt lett feber så jeg la meg under dyna noen dager . Trodde det var influensa. Hvilepuls på 95-120 (vanlig er ca 50)Etter dette har jeg ikke hatt en dag uten muskelverk,varmeflash vondt i brystet(tom innlagt for hjerteproblemer) og føler meg helt tom.Trodde først det var lungebetennelse siden jeg hoster litt og har stundom litt slim i halsen. Testa for TWAR og mykoplasma men negative funn. Fikk 14 dager på antibiotika siden en av prøvene var tvilsom. Måler hvilepuls ila dagen og den er jevnt stigende frem til ca 12-13 tia og etter avtagende til leggetid. Nattpuls er bortimot normal. Selv om jeg ikke føler at kreftene er på plass føler jeg meg nesten normal på kvelden og har langt bedre overskudd. Og tenker vær dag på at NÅ endelig er jeg bedre... CRP,senkning,hvite/røde blodlegemer er helt normalt mens blodtrykket er forhøyet(160/100 mot normalt 125/75) mens morratrykket er nesten normalt. Orker ikke å trene. Får høy puls av ingenting. Prøvde betablokker men det er som å gå i sirup. Gikk av igjen og er nok litt mere gira uten.
Og er engstelig for langt farligere sykdommer (type kreft osvosv dont ask!) . Er ikke trøtt men bare litt hyper. Sover lite, . Begynner å bli kvalm også..
Har en egen post på "mitt" forum Terrengsykkel for de som er intr, i lese:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthrea...12#Post1318712
Kommentarer blir jeg glad for! Og skal prøve å oppdatere etterhvert. Skal til legen 6/2 så får vi se... Prøver litt akkupunktur i mellomtiden
-
Sv: Ny gutt med høyt stoffskifte
Hei, og velkommen hitvink11
Stoffskiftet er rett og slett noe d.... når det ikke virker.
Høy hvilepils og trøbbel med og slappe av/sove er fryktelig i lengden.
Normalt ved høyt stoffskifte vil FT4 bli høy, mens TSH blir veldig lav.
TRAS vil vise om du har antistoffer, altså om du har den autoimmune varianten, Graves.
Håper du får greitt svar hos legen på mandag.
Det finnes en del her inne på forumet under "høyt stoffskifte" om du har lyst til og lese og lære om det. Trenger du hjelp til og forstå blodprøve-svar, så kan det være smart og legge dem ut her slik at du kan få hjelp av andre til og forstå dem. Slet fryktelig med det selv i starten som stoffskiftesyk, fordi legene ofte sier alt er bra selv om man føler seg elendig og prøvesvaret såvidt er innenfor referanseområdet.
-
Takk for det!
Mens jeg venter surfer jeg litt rundt her og ser til min forskrekkelse at almennleger ikke behandler høyt stoffskifte men sender videre til spesialister med opptil 6 ukers ventetid. Grøss. Noen som har prøvd Volvat? Ser ut til at de behandler?
-
Ok her er mine tall (de som er i parentes er ca 10 dager eldre):
Ft 4 23.7 (25.9)
FT3 5.6 (5.9)
Tras 0,8
TPO 39
Kommentar anyone?
Legen vil avvente behandling siden tallene er på vei ned. Hans påstand er at en infeksjon i forkant kan ha speedet opp stoffskiftet.
Føler meg faktisk litt bedre!
-
Du har ikke lyst på behandling mot høyt stoffskifte hvis det ikke er nødvendig. dette fordi behandlingen fører til lavt stoffskifte som heller ikke er så hyggelig...
Jeg savner referanseområder på prøvene dien. De står som regel i parantes. Referanseområdene er utregnet og kalkulert ut fra den enkelte prøvetakingsmaskin og varierer derfor fra lab til lab. Savner også måling av TSH. Har du ikke tatt denne?
Det kan førøvrig hjelpe å spise mat som nedstetter stoffskifte. Soya er vel det mest effektive. La oss håpe tilstanden din er forbigående.
-
TSH var 1,3 (ref 0,2-4)
Referanse FT 3 (2,3-5,7)
Referanse FT4 mener jeg var 22
-
Når på døgnet var prøvene dine tatt? Tsh gir ingen signal om at stoffskiftet ditt er for høyt, hadde stoffskiftet ditt. Symptomene du beskriver kan også skyldes slitne binyrer, dette er ingen anerkjent diagnose i skolemedisinen. Men etter mitt erfaring et høyst reellt problem og jeg jobber på et legekontor. Hva er refområdet på TRAS? Du burde fått sjekket binyrene dine. Alt du beskriver i forhold til symptomer og hvordan det har oppstått stemmer også med slitne binyrer. Husk for fremtiden at løsningen når man ikke føler seg i form ikke ligger i å kjøre på enda mer. Da skal du i beste fall holde deg til restitusjonstrening (max 140 i puls). Binyrene tåler ikke slikt. Søk på forumet, her vil du finne masse om slitne binyrer.
-
Prøvene er tatt rett etter lunch såvidt jeg husker.
Surfa litt rundt her og ser at de fleste som nevner slitne binyrer har lavt stoffskifte. Jeg får ikke lavt stoffskifte og dermed binyreproblematikken til helt å stemme. Jeg har forhøyet hvilepuls(særlig rundt lunch men avtagende utover varierer fra 49-80) litt høy tempratur ,er ikke trøtt men mere tidvis sliten og sover dårlig. Føler meg litt hyper. Tåler dårlig alkohol(og jeg som elsker rødvin!)Er støl i muskler ,særlig beina og det uten å ha trena.Det knaker i skulderledd med smerter nedover i armen på høyre sia.
Brukt tran som kosttilskudd. Etpar spisekjeer om dagen. Tar Mega B stress B vitaminer(B5&B12 er dekket) Tar Kalsium&Magnesium 1:1
Kan man ikke ha høyt stoffskifte uten å ha TSH som viser? Har jo t3 og t4 i høyere del av skalaen? Så hva gjør at de er høye?
Kan en forbigått infeksjon gi disse symptomene slik min lege sier?
Ser forøvrig at du har rett mht restitusjon. Men akkurat det er ikke lett å spotte når man er i trøbbel...
-
Stoffskifteprøver skal tas fastende klokken åtte om morgenen ideelt sett. Stoffskiftet forandrer seg utover dagen alt etter vår biologiske klokke, og referanseverdier er satt utifra at man måler klokken åtte.
TSH er signalene hjernen sender til skjoldbruskkjertelen. Til høyere TSH er, til sterkere signal er det til skjoldbruskkjertelen om og øke produksjonen av FT4 siden den da er for lav.
Referanseområdet for FT4 er ved labratoriene som tester mitt blod mellom 11 og 22. En del mennesker har likevel lett forhøyet FT4 (25,9 er samme verdi som jeg har, og stoffskiftet mitt kjennes bedre ut enn det har gjort på flere år nå) og/eller FT3 og dette er det ultimate for dem. Andre vil trives på en lavere verdi.
Nå kjenner jeg ikke til hvilket labratorium som har testet dine blodprøver, men utifra referanseområder som jeg kjenner til, så viser anti-TPO og TRAS at det ikke er noe autoimmunt på gang i skjoldbruskkjertelen din.
Jeg ville nok ikke vært enormt bekymret enda om jeg var deg, men ville nok likevel tatt nye blodprøver klokken åtte om morgenen fastende om litt for og følge med hvilken vei stoffskiftet beveger seg.
-
Takknemlig for svar!
Spørsmål,den anti TPO ,burde vært mindre en 39? Ser at referansen sier <100 men 39 er vel litt forhøyet?
Ev binyrer,kan de lage litt smerte? merker vondt i i ryggen først for siden at det glir litt ut til sidene. Vondt å ligge ann på sidene på nederste ribbein lissom. Mest mot kvelden.
Soja,går det bra med sojasjokolademelk?
Hva legen kommer frem til er uvesentlig for meg. Slik det er nå er symptomene det som er værst. Og at jeg har følelsen av at legen famler litt i blinde på om i det hele tatt symptomene mine kan grunnes i høyt stoffskifte.Så er rimelig utålmodig
Og jeg skjønner ikke at det er såpass døgnvariasjon. Ene dagen er nesten ok for så neste dag er et sant h####.
Søndag feks. Pulsen fin og ekstra lav på ettermiddagen og kvelden(49 faktisk) samt mandag frem til lunch. Da var det legebesøk og piulsen fortsatte oppover til i dag tirsdag jeg er helt shaky og høy puls hele dagen. Tok en gåtur i sone en og måtte sette lav hastighet for å holde pulsen nede. Bruker den runden for å sjekke fremgang men ser ikke at det har vært noensomhelst de siste 6 ukene.
-
Soyaprodukter generelt vil nedsette stoffskifte. Man må ikke ha stoffskifteproblemer for å ha binyreproblemer. Søk på google på "adrenal fatigue" og du vil se at det er et utbredt problem som gjerne melder seg etter å ha presset kropp og sinn i alt for lang tid. Det kan være hendelser som skillsmisse, husbygging, dødfall, studier, jobb og for hard trening (gjerne flere av disse faktorene i kombinasjon) som tilslutt får kroppen til å si stopp. Vil anbefale deg å få tatt en ny stoffskifte stautus fra morgenen som Bente sier, og ikke begyn å behandle stoffskiftet ditt som om det er høyt før du vet at det er det. Jeg hadde akkurat samme type smerter som du beskriver da jeg slet som verst med binyrene mine.
Du har vært syk i 6 uker, og jeg mener på ingen måte å skremme deg (mer som en realitetsorientering), men denne knekken jeg hadde på mine binyrer fikk jeg våren 2009 og jeg er enda ikke der jeg vil være. Jeg jogget da tre mil per uke, full jobb (mer enn 100%), to barn, mann, hus osv og klarte meg bra syntes jeg. Nå er jeg på jobb igjen (var sykemeldt i 6 måneder), har karret meg opp til restitusjontrening i tre ganger 30 minutter per uke, må sove hver dag når jeg kommer fra jobb. Er likevel fornøyd med å ha nådd så langt som jeg har. Jeg har fulgt alle råd jeg har fått på dette forumet, kosthold, kosttilskudd, urter, ro og hvile. En lege jeg jobber sammen med beskrev det slik at det å ha hormonproblemer er som å skulle trene opp en persom i 40-50 årsalderen som aldri har trent før. Det tar lang tid og er en tålmodighetsprøve.
-
Okei,får høre med legen min og sparre litt angående binyrer..Og finnes det tilgjengelig spyttprøver i Norge eller er det noe som jeg må skaffe alene? Holder kanskje med en to ganger om dagen?
Sånn kort spørsmål. Er det greit for meg å ta D-vitamin kosttilskudd? Eller er det noe kun lavt stoffskifte som det er aktuelt?
-
I Norge brukes spyttprøver primært for å diagnostisere cushings syndrom (for høy binyrefunksjon). Noen leger vil likevel kunne gå med på å bestille slike prøver og de analyserer slike ved Aker sykehus. Problemet er at "adrenal fatigue" diagnosen ikke stilles i norsk helsevesen. Vi er ganske mange herinne som har vært til utredning for slike problemer og ingen av oss sitter igjen med en diagnose. Enkelt forklart så eksisterer to diagnoser når det gjelder binyrefunksjon. Det ene er når binyrene produserer for mye stresshormon, dette heter som tidligere nevnt cushings syndrom. Den andre sykdommen sykdommen er Addisons sykdom (som betyr mindre enn 10 % binyrefunksjon) Så hvis man da er så "heldig" å ha binyrefunksjon mellom 10% og 100% så får man ingen diagnose, eller hjelp. På forsiden av forumet er det henvist til leger i Norge som jobber med denne type problematikk, så skal du ha hjelp bør du prøve der. Det er en dyr affære, men da har du startet veien mot bedre helse.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Det knaker i skulderledd med smerter nedover i armen på høyre sia.
Dette kan være såkalt "frozen shoulder". Mest utbredt blant oss med stoffskifteproblematikk. Jeg har det i venstre arm/skulder. Vanligvis lite smerte, men av og til slår den seg helt vrang og blir for j...
-
Nyeste avlesning gjort 6/2 viser tsh 1.3(samme) Ft4 24.3 (opp)samt Ft3 5.3 (ned) FT 4 er fremdeles over kontrollområde mens Ft3 er i øvre del men innenfor og på vei ned i 3 avlesninger. Prøvene er tatt omtrent på lik tidspunkt.
Symptombildet er det samme og har vært nødt til starte på Betablokker for å få ned nervøsiteten og muskelsmerter men jeg mener at jeg blir veldig slapp av de
Har det best på ettermiddagen,tenker klart og føler meg normal.
Når kan man forvente sammenheng med at tallverdiene går ned og en subjektiv opplevelse av at symptomene blir bedre?
Ny legetime om ca 10 dager med fastende blodprøve etpar dager i forveien. Hvis han fortsatt ikke har lyst til å behandle har jeg lyst til å sjekke ut noen private alternativer.
-
Sitat:
Når kan man forvente sammenheng med at tallverdiene går ned og en subjektiv opplevelse av at symptomene blir bedre?
Etter min erfaring henger tall og form lite semmen, dessverre fordi leger er glade til tall
Sitat:
Ny legetime om ca 10 dager med fastende blodprøve etpar dager i forveien. Hvis han fortsatt ikke har lyst til å behandle har jeg lyst til å sjekke ut noen private alternativer.
Synes jeg er en veldig god idèvink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Nyeste avlesning gjort 6/2 viser tsh 1.3(samme) Ft4 24.3 (opp)samt Ft3 5.3 (ned) FT 4 er fremdeles over kontrollområde mens Ft3 er i øvre del men innenfor og på vei ned i 3 avlesninger. Prøvene er tatt omtrent på lik tidspunkt.
Symptombildet er det samme og har vært nødt til starte på Betablokker for å få ned nervøsiteten og muskelsmerter men jeg mener at jeg blir veldig slapp av de
Har det best på ettermiddagen,tenker klart og føler meg normal.
Jeg er i den situasjon at min Graves ikke blir behandlet, og jeg kan ikke få betablokkere pga at jeg har sterk astma og betablokkerne vil ikke kunne gå sammen med astmaen.
Jeg har vært rimelig deseprat pga muskelsmerter, kramper og til tider veldig høy i-ro-og-liggende-puls (i perioder over 140).
Noe som lindrer litt hos meg er rett og slett ingefærrot og sitron-te. Jeg trekker altså te på frisk ingeførrot og sitron i skiver med skall.
Aner ikke om det placeboeffekt eller ikke, men det lindrer iallefall noe; krampene svekkes, pulsen går litt ned og smertene blir litt mindre intense.
-
Hei til deg!
Vil bare si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver!
(du kan lese i tråden min så skjønner du hva jeg mener).
jeg vet ikke hva løsningen er på det du (og jeg) sliter med.
Jeg leter og famler og fortviler over tregheten i helsesystemet, over manglende vilje til å prøve å finne ut hvorfor jeg har blitt syk.
Jeg gikk til en dyktig lege på Volvat (i Bergen), hun fant ut at det ikke var noe veldig alvorlig som cyste på hypofysen (og andre ting), og slo fast at jeg har en betennelse på skjoldbruskkjertelen og at jeg ville bli helt frisk igjen. Gode nyheter - bare så synd at jeg ikke er frisk igjen.
Har forøvrig også smerter i ryggen, mellom skulderbladene, og i skulderen og ned i armen på høyre side. Jeg har bedt om å få sjekket om jeg har betennelse i galleblæren. Men det er jo som å famle i blinde.
Det viktigste jeg har lært meg siden august er å ha tålmodighet. Jeg bare håper nå at jeg har funnet ut av hvorfor jeg er syk innen jeg har vært sykemeldt i ett år....jobber nå 50% men det holder hardt!
Ønsker deg lykke til og at du raskt er bedre!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
VibekeS
Har forøvrig også smerter i ryggen, mellom skulderbladene, og i skulderen og ned i armen på høyre side. Jeg har bedt om å få sjekket om jeg har betennelse i galleblæren. Men det er jo som å famle i blinde.
Vibeke, har du fått sjekket hjertet ditt? Dette høres litt faretruende ut som hjertesykdom for meg? Satt nettopp og leste i avisa om kvinner og hjertesykdom, og symptomene er ofte mer diffuse og mindre karakteristiske enn hos menn. Smerter i ryggen, nakken, kvalme osv var ikke uvanlig. Du har jo i tillegg smerter ned i armen på høyre side?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bettie B.
Vibeke, har du fått sjekket hjertet ditt? Dette høres litt faretruende ut som hjertesykdom for meg? Satt nettopp og leste i avisa om kvinner og hjertesykdom, og symptomene er ofte mer diffuse og mindre karakteristiske enn hos menn. Smerter i ryggen, nakken, kvalme osv var ikke uvanlig. Du har jo i tillegg smerter ned i armen på høyre side?
Hei, jeg svarer deg i dagboken min ( lenke under svaret her), så jeg ikke sporer av denne tråden vink11
-
Tenker litt høyt her;er det kanskje litt feil å "jage" en stoffskiftediagnose? KAN jo være noe annet? Noen som har forslag?
#Kreft
#ME
#Matintoleranse&lekk tarmsyndrom
#Annet?
-
Strever fortsatt med å forstå logikken på tallene min!
Er det slik at en svulst på hypofysen vil kunne produsere TSH? Slik at en TSH utenfor referanseområdet kan indikere svulst? Så når TSH øker øker også Tf4? Så når TSH er i normalområdet mens Ft4 er i øvre ende så hva betyr det kontra svulst i hypofysen?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Er det slik at en svulst på hypofysen vil kunne produsere TSH? Slik at en TSH utenfor referanseområdet kan indikere svulst? Så når TSH øker øker også Tf4? Så når TSH er i normalområdet mens Ft4 er i øvre ende så hva betyr det kontra svulst i hypofysen?
Det vet jeg ikke helt, men endoen jeg var hos ville i alle fall undersøke om jeg hadde svulvst på hypofysen med høye FT4 verdier og høye TSH men innenfor referanseverdien. Heldigvis var det ikke noe der.
Tallene kan nok indikere mye forskjellig, og hos meg er jeg ikke klok på tallene min, og det er ikke legen eller de endokrinologene jeg har vært hos heller.
Har du struma? Hos meg er en av teoriene betennelse i skjoldbruskkjertelen. Men det har også være noen teorier på hormonresistens, altså at man bare har forhøyet stoffskifte.
-
For gøy har jeg målt blodsukker:
0817 5.9 før frokost
1027 4.4
1458 5,6 etter en brus
1539 3,2 etter en tur med 15 min i sone 1(130 i puls)
1544 2.9
1558 3.8
Snitt på 10 målinger(noen ikke nevnt her ) er 4.5
Noen kommentar?
-
Siden du ikke skriver hva og når du har spist (antar du har spist mer enn frokost + 1 brus på sju og en halv time når du i tillegg har trent?) sier ikke tallene så fryktelig mye. Hvordan var f.eks. blodsukkeret 1/2, 1 og 2 timer etter mat sier mye mer, om du da også vet hva og hvor mye du spiste.
At blodsukkeret er helt nede i 2,9 kan skyldes at du har trent for hardt uten og tilføre kroppen nok næring - det kan skje med helt friske mennesker.
Noen mennesker kan ha reaktiv hypoglykemi, nesten som en omvendt diabetes, men utifra målingene dine uten og kjenne til hva og hvor mye du har spist, har jeg ingen anelse om dette gjelder deg.
Du kan lese mer om det her
http://blodsukker.wordpress.com/about/
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Ingenting.
Hvis du vil vide om det er svulst i hypofysen der er årsagen, må du insistere på en MRI-undersøgelse eller købe en privat.
-
Tok en runde på Volvat med Ultralyd. Skjoldbruskjertelen er normal mht størrelse og ingen knuter eller cyster. Sjekket også lever,nyrer,bukspyttkjertel,tarmer osvosv. Alt normalt på UL ihvertfall
I dag drar jeg opp til Harald Mortensen. så får vi vel se på "innholdet" om jeg spiser riktig osv?
I morgen venter fastlegen min med oppdaterte stoffskifte tall tatt på morningen og fastnde. Så får jeg sparra litt med han. Kan virke som han er i tvil om det virkelig er noe å gjøre med de tallene ? Kan jo være en bettennelse i skjoldbruskjetelen som gir litt forhøyet.Men jeg føler meg like jævlig "fyllesjuk" fortsatt så får jo presse litt på. Hvis han henviser meg til spesialist hører jeg med han om Volvat eller Oftebro er et alternativ.
Mandag er det hjerteutredning på riksen. Hypokonder? Jeg? ok da!
-
Det har skjedd litt siden sist: Gikk på neo merc i stadig høyere doser frem til slutten av juli. da hadde jeg gått på 40 mg i 10 uker og begynte å misslike situasjonen. Stoffskifet var gått ned til 19.5 i mai men ville ikke lengre ned til tross for de høye dosene. Valgte å ta radiojodbehandling og fikk det 12 juli. Tiden deretter ble ikke som ventet. Jeg klarte meg fint de første 5 ukene til tross for at jeg hadde forventet en forværring. Dette skjedde ikke. Var bare litt sliten til tider men ingenting av de vanlige muskelværkingene ,svettinga osv. Nå de siste uken har jeg begynt å værke og pulsen er "urolig" Får "anfall" en times tid på morgenen hvor jeg føler meg helt ille, svak,skjelving,svette.Influensasymptomer. Men det går over ila kort tid slik det er nå.
Idrettsformen er fortsatt bedre,er ikke så sliten som jeg var. Er ute å går i rask gange uten å gå helt tom. Sykler litt i sone 1 en gang i mellom
Har fått meg en frozen shoulder og fikk en kortison sprøyte for dette. Leser på nettet at den kan gi tilsvarende bivirkninger som beskrevet. Kanskje det er den som har skylden for hvordan jeg føler meg? Armen er bedre ihvertfall,men foretrekker syk arm i stedet for hypo!
Ellers tok jeg en ct av kransareterier(hjertet) i begynnelsen av mars. Leser nå at kontrastvæsken er jod og at denne kan ta etper måneder før den er ute av kroppen. Dette kan kanskje forklare hvorfor neomercen ikke var veldig virksom! Fikk aldri noen lege til å innrømme dette
Ellers synes jeg det er litt uklart hva jeg har. Ikke fått påvist knuter(ultralyd,scientografi) har ikke mere en 4o i anti tpo. Endon min sier Graves uten antistoffer.
Hva kan jeg forvente av symptomer? Hvorfor føler jeg meg værre nå etter 7 uker som radioaktiv? Har ikke målt t4 osv ennå men det gjøres til uka. Tar Batablokker så lenge.
-
Levaksin etter radiojod
Fikk radiojod i juli 2012 etter vedvarende symptomer på høyt stoffskifte. Hadde T4 i grenseland på ca23-26 (11-21 ref) men ingen antistoffer. 3 måneder på Neomerc hadde liten virkning(ned til 20) men følte meg rimelig høy og med masse angst og i dårlig form. Gikk på Cipralex
Etter dette følgende blodprøver
26/9 -t4 11,tsh45 fritt t3 3.7 begynte å behandle men husker ikke startdosen
16/10 14,7-50-3.4
13/11 15.4-32-3,9 Her ligger dosen på 50 microgram/dag og jeg føler meg bra!
4/12 14.3-44-3.9 Starter på 50/75 annenhver dag. Trappet ned og bort med Cipralex
8/1 15.2-33-4.2 . Her starter jeg trening for alvor og føler meg i kjempeform!
14/1 starter på 100 hver dag Men føler meg høy
30/1 20.5-4.7-14
12/2 Går ned til 75 pr dag. Føler meg ok
14/2 17.9-4.6-15 Gjennomført noen kjempetreningstimer. I snitt trente jeg 70 minutter om dagen i den værste uken med bla.a 1 time på grensen til anarob sone 4. Men så smalt det. Totalt ute av form . Orket plutselig ikke 1 time rolig spinning. Tvinger kroppen til litt intervall men det er slutt på moroa. Samtidig kommer uroen tilbake. Værking i kroppen,sover dårlig. Er ikke trøtt men slapp og helt mo i knærne
8/3 17,9-4-24. Går ned til 75/50
26/3 Fortsatt kjempeurolig. Nærmest angst samt tom for krefter. Orker ingenting. Ikke trøtt,bare sliten. Også i hodet. Grubler&grubler. Går ned til 50 om dagen. Prøvd litt betablokker og det hjelper jo. Men blir ikke akkurat i noe treningsform av de!
Jeg har en måling fra 2008 som viser t4 på 13. ettellerannet.
Har holdt følge med hvilepulsen min om morgenen. Når dette skjedde så gjorde den et hopp fra 52 til opp mot 60. Temp har alltid vært stabil,kanskje en tidelsgrad opp eller ned
Som det sees så har jeg en tett og god dialog til min fastlege,som behandler meg og ikke en rad blodprøver.
Spørsmålet er om når i alle dager jeg kan forvente å "lande"?
Samt om noen her har erfaring av å trene på levaksin? Går vi fortere "tom" altså det noen kaller overtrening?
Noen kommentarer til prøvesvar? Fastlegen min vet ikke hvorfor TSH er høy fortsatt,men mener vi kan se bort i fra den. (noe jeg er enig i)
-
Sv: Levaksin etter radiojod
Jeg synes det høres ut som om du burde se litt på andre hormoner, om de har gått litt ned? Kortisol i spytt og døgnurin for eksempel. Les om binyrer og binyreinsufficiens og se om det kan være et problem.
-
Sv: Gutt med høyt stoffskifte, radiojod, Levaxin
Hej Jan Erik vink11
Det lyder som om du ikke bliver glad igen, før du igen kan træne ad libitum. De fleste her har det mål, blot at blive i stand til at fungere i hverdagen, så det kan vare længe før der måske dukker nogen op, der har rette erfaringer til at svare på dine spørgsmål.
Det bedste jeg kan anbefale dig er en tilmelding på et USA-forum for mænd med hormonproblemer (bl.a.). Forummet
All Things Male er tilknyttet en lægeklinik for mænd
Center for Man's Health (+
link til forummet). Jeg er sikker på, at der finder du rette svar og stor ekspertise på mænds (hormon)helbred, herunder er der en hel del brugere med hypothyreose af forskellige årsager. Jeg har tilbragt hundreder af timer på disse netsteder, og har lært en masse. Det håber jeg også, at du gør. vink11
-
Hei Alle!
Var hos endokrinolog i går for første gang(vel,etter radiojodbehandlingen) Han begynte med å si at jeg aldri skulle hatt radiojodbehandling med de tallene der! Og så ville han sette meg opp på dosen opp til 100µ dag :shock:
Jeg forklarte så godt jeg kunne at hvis han ga meg en liste med symptomer på 10 hypopunkter og en liste på 10 hyper er jeg ikke i tvil om hvor jeg befinner meg.
Han fortsatte med å si at han aldri hadde sett lignende tall etter en radiojodbehandling og kunne ikke fatte hvordan det hang sammen. Kan tro jeg ble lettere sjokkert og befinner meg nå som en skikkelig nervebunt.
Har gått ned til 50 µ dagen for ca 10 dager siden men blir jeg roligere ? Nei!
Er fristet til å hoppe på Cipralextoget igjen bare for å få ro.
Hvis det ikke er noen her som kan roe meg litt ned da,ved å fortelle hvor lenge jeg burde prøve denne dosen før jeg lander.
Hjelp,jeg vil tilbake til hypo!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Fikk radiojod i juli 2012 etter vedvarende symptomer på høyt stoffskifte. Hadde T4 i grenseland på ca23-26 (11-21 ref) men ingen antistoffer. 3 måneder på Neomerc hadde liten virkning(ned til 20) men følte meg rimelig høy og med masse angst og i dårlig form. Gikk på Cipralex
Etter dette følgende blodprøver
26/9 -t4 11,tsh 45 fritt t3 3.7 begynte å behandle men husker ikke startdosen
16/10 14,7-50-3.4
13/11 15.4-32-3,9 Her ligger dosen på 50 microgram/dag og jeg føler meg bra!
4/12 14.3-44-3.9 Starter på 50/75 annenhver dag. Trappet ned og bort med Cipralex
8/1 15.2-33-4.2 . Her starter jeg trening for alvor og føler meg i kjempeform!
14/1 starter på 100 hver dag Men føler meg høy
30/1 20.5-4.7-14
12/2 Går ned til 75 pr dag. Føler meg ok
14/2 17.9-4.6-15 Gjennomført noen kjempetreningstimer. I snitt trente jeg 70 minutter om dagen i den værste uken med bla.a 1 time på grensen til anarob sone 4. Men så smalt det. Totalt ute av form . Orket plutselig ikke 1 time rolig spinning. Tvinger kroppen til litt intervall men det er slutt på moroa. Samtidig kommer uroen tilbake. Værking i kroppen,sover dårlig. Er ikke trøtt men slapp og helt mo i knærne
8/3 17,9-4-24. Går ned til 75/50
26/3 Fortsatt kjempeurolig. Nærmest angst samt tom for krefter. Orker ingenting. Ikke trøtt,bare sliten. Også i hodet. Grubler&grubler. Går ned til 50 om dagen. Prøvd litt betablokker og det hjelper jo. Men blir ikke akkurat i noe treningsform av de!
Jeg har en måling fra 2008 som viser t4 på 13. ettellerannet.
Hej Jan Erik vink11
Lidt svært ved at hitte rede i din opstilling af blodprøveresultater. Er det sådan, at FT4 er
først, TSH
i midten og FT3
til sidst?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Var hos endokrinolog i går for første gang (vel, etter radiojodbehandlingen) Han begynte med å si at jeg aldri skulle hatt radiojodbehandling med de tallene der!
Så vidt jeg kan se, har du oprindeligt udviklet højt stofskifte af ukendt årsag (?). Du havde ingen antistoffer dvs. din hypothyreose er ikke autoimmun, og derfor burde den nok ikke behandles med radiojod.
Det virker også som om du intensivt dyrkede sport med meget træning (?), og det er derfor ikke udelukket at du har overtrænet dig til
hypermetabolisme?
Hypermetabolisme er ikke det samme som hyperthyreose, selv om man har høje thyreoidea-tal. Mig bekendt, kan man ikke undertrykke hypermetabolisme med anti-thyroid medicin som NeoMercazole o.l. fordi mekanismen bag er en anden, end ved "almindelig" hyperthyreose ("
However, TSH level does not in itself reflect metabolism as does T4, the hormone directly responsible for metabolism. In some cases, patients may never reach hypometabolism despite elevated TSH." David R. Rudy MD).
Blandt
nogle af aktive sportsfolk ses enten HYPER- og HYPOmetabolisme som en senfølge af en ensformig, intensiv træning over en årrække. Hos nogle opstår denne (bi)virkning først flere år efter at de har ophørt med at dyrke sport. Specielt ensformig, udholdenheds-sport/træning (katabol) plejer koste hormonproblemer senere i livet pga. dens væksthormon-nedbrydende, helsesvækkende effekt på helsen. Jeg ved ikke så meget om det, men til gengæld kender jeg lidt til "hypermetabolisme" og det er den tanke jeg får, når jeg hører om folk som du, med uforklarlig højt stofskifte.
Der må være en grund til, at dit stofskifte svigter, når det ikke er autoimmunt. I Danmark findes "idrætmedicinske" klinikker, hvor også hormonale problemer koblet til udøvelsen af idræt kan undersøges. Ved ikke om lignende findes i Norge, men måske en god idrætslæge med interesse for endokrinologi kunne løse denne gåde, hvis sådan en læge overhovedet findes.
Du kan prøve at søge på:
endocrine sports injuries og se om du finder noget relevant.
Om
Hypermetabolisme har jeg postet en tråd om
her.
Det er ikke bare snak, Jan Erik. Uden at finde rette årsag til dine aktuelle helsekvaler, kan det blive svært for læger, at finde en hensigtsmæssig behandling. Derfor gentager jeg min opfordring til dig, om at stikke innom den hjemmeside jeg har nævnt for dig
her, hvor der er flere mænd med helseproblemer der linger dine.
Det kan godt være, at du bryder dig ikke om mit forslag, men sagen er, at hvis du har en forventning om at lægerne løser alle dine helseproblemer, kan du komme til at vente længe. Medmindre du sørger for, selv at lære mest muligt. vink11
-
Takk for svar Anisa!
oj, Ser at jeg har rota med svara:
Fritt T4-TSH-Fritt T3:
26/9 -t4 11,tsh45 fritt t3 3.7
16/10 14,7-50-3.4
13/11 15.4-32-3,9
4/12 14.3-44-3.9
8/1 15.2-33-4.2 . (på 50microgram/dag)
14/1 30/1 20.5-14-4.7 (på 100 Microgram/dag)
14/2 17.9-15-4,6(75 Micro)
8/3 17,9-24-4.0(75 micro)
Skal det være!
Hadde jeg ikke hypertyreose har jeg det ihvertfall nå. Og jeg følte meg bra i høst og litt uti behandlinga før vi skrudde opp dosene. Men skal sjekke hypermetabolisme
-
Da har jeg ila siste tiden titret meg opp sakte til den dosen jeg tåler av t4. Det er 68,75. To ganger har jeg nå prøvd meg på 75 micro men opplever etter ca 14 dager at jeg begynner å svette,blir nervøs samt at jeg faller helt sammen etter trening. Litt morsomt er at jeg opplever form og kapasitets økning den første uken!
Fremdeles har jeg skyhøy TSH på rundt 40,lav t3 ,samt t4 på rundt 16.Har målt rt3 og konstatert en lav Ft3/t3 på 15. Legen og jeg er blitt enig om å prøve et tillegg på Armour siden jeg tydligvis ikke omformer t4 til t3 så godt.
Legen min er i tvil om dosering men mener at jeg burde kunne gå på 50 micro t4 + 30 mg Armour.
For meg kan det virke som jeg da blir overdosert.
Noen som kan hjelpe meg å regne?
Dessuten,jeg har det slik nå at jeg ikke greier anarob trening. Samt at jeg går tom etter etpar timer med aerob trening. Jeg har hørt om treningsfolk som fyller på med t3 underveis og tenkte å prøve en halv 1/2 grain underveis..Smart?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Jeg har hørt om treningsfolk som fyller på med t3 underveis og tenkte å prøve en halv 1/2 grain underveis..Smart?
Da er det kanskje ikke så rart at vi blir sett på som bolere når vi ber om mer enn T4 for sykdommen vår? Jeg undres over hvor «treningsfolk som fyller på med T3 underveis» får tak i det? Det er sikkert av interesse for mange her inne som sliter med å få tak i annet enn Levaxin for stoffskiftet sitt (hvis noen skulle være i tvil: ironi).
-
Ut fra det du nå skriver om: form, lav T3, problemer med å omdanne T3 fra T4, begynne på nytt medisineringsregime, så ville jeg vurdert dette med trening. Du kan risikere å kjøre deg ytterligere i grøfta ved å stå beinhardt på trening. Var jeg deg ville trent veldig, veldig moderat. Vær lydhør på hva kroppen sier! Blir du utmattet dagen etter, så må lista legges lavere. Husk at dette er snakk om en periode, så kan du forsiktig øke i takt med responsen du får fra kroppen vink11
I tillegg ville jeg tatt thyroid på kvelden :wink:
-
Det var merkelig hvor folk er opphengt i type slitne binyrer og desslike da?
Har prøvd t3 under langvarig trening og konkuranse. Virker som bare det. Birken ble gjennomført iht planen og jeg hadde plenty krefter igjen inn mot mål. (for de som er intressert,tiden ble 0428 inklusive endel tekniske problem) og det er faktisk den beste tiden av de 3 siste gangene.
Om det er boling? Man spøker ikke med sånt i sykkelmiljø. Da ville jo i såfall sport utelukke alle stoffskifte syke. Og hjertesyke.
Har nå gått på 30 mg Armour og 31.25 micro Levaksin i 5 uker nå.Tar Levaksin og 1/4 grain Armour på morningen og venter til 1800 med den siste 1/4 grain. Første blodprøve ble tatt etter 2 uker (noe som er litt kort tid men jeg bestemte meg for å vente til etter Birken med å rulle over til ny medisin) og TSH var sunket til ca 20 fra det dobbelte. På bare 2 uker! Det er merkelig kort tid ettersom de fleste kilder hevder ca 6 uker før det skjer noe med TSH. T4 gikk ned til 14 fra ca 16.5 og T3 opp til over 4 fra 3..
Altså ser det ut til å stabilisere seg. Noe kroppen min ikke helt skjønner. Værker i kroppen som en alvorlig influensa. Og jeg sover dårlig samt er litt sliten etter lunch. Har trodd jeg kjenner igjen symptomer på over og underdosering men nå som jeg også går på Armour er bildet litt mer komplekst med både under og overdoserings symptomer.
Har redusert treningned til 2-3 timer i uka med lavintensitet. Mest fordi jeg er i offseason men også fordi jeg er litt slapp og seig lissom. Jaha,time will tell,gir det noen uker til og ny blodprøve før ev. justering . Ja,jeg har en god lege. Kan ikke sies for ofte!
-
Fra den anden tråd:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Jeg må ha ekstra tilskudd av t3 siden kroppen ikke omdannet til t3 men til reaktiv t3 (som er en uvirksom t3) Dette er naturlig siden kjertelen står for 80 % av omgjøringen og den ikke lengre er særlig arbeidsom.
Hej Jan Erik vink11
Det kan være nyttigt at se på
B. Thyroid Gland (bl.a. 2 diagrammer) på dette link:
http://www.highlands.edu/academics/d...notes/endo.htm haand1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Hei Anisa!
Tror ikke det hjelper TS å dra en diskusjon på hvorvidt kun Levaksin tilskudd er nok for de fleste..
Send meg en melding om du ønsker Anisa!vink11
Tak for svar, men min henvisning til dig vedrører ikke en diskusjon på hvorvidt kun Levaksin tilskudd er nok for de fleste, men det du skrev i den anden tråd om, at "Dette er naturlig siden kjertelen står for 80 % av omgjøringen og den ikke lengre er særlig arbeidsom". Det er ikke rigtig, og i det link jeg henviser til, og som du nok ikke har læst... ville du se at det meste af omdannelsen af T4 til T3 foregår ude i kroppen, i alle de relevante andre væv, hvor T3 skal forbruges. Det er kun meget lidt T3 skjoldbruskkirtlen selv producerer.. 6-7 % maks. af det T3 som kroppen har brug for hver dag. Det er faktisk vigtigt så den kommentar man skriver, har en mening.
Lige en bemærkning: det hedder ikke "reaktiv" T3, men reverse T3 (rT3)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Det var merkelig hvor folk er opphengt i type slitne binyrer og desslike da?
Det er ikke spor mærkeligt, Jan Erik. Med et TSH på over 40 før, og nu på 20, samt med en medicindosering 30 mg Armour og 31.25 micro Levaksin i 5 uker nå, driver du din sport og din krop på adrenals only. Den dag kommer, hvor kroppen bryder sammen når slitne binyrer og desslike ikke længere magter at "vedligeholde" dig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Har nå gått på 30 mg Armour og 31.25 micro Levaksin i 5 uker nå.Tar Levaksin og 1/4 grain Armour på morningen og venter til 1800 med den siste 1/4 grain. Første blodprøve ble tatt etter 2 uker (noe som er litt kort tid men jeg bestemte meg for å vente til etter Birken med å rulle over til ny medisin) og TSH var sunket til ca 20 fra det dobbelte. På bare 2 uker! Det er merkelig kort tid ettersom de fleste kilder hevder ca 6 uker før det skjer noe med TSH.
Det de fleste kilder hævder er, at det er effekten af en bestemt dose af T4 som stabiliserer sig i løbet af 6 uger. TSH derimod reagerer altid på Levaxin med det samme. Levaxin er, selv i latterlig små doser, ekstremt effektiv til at nedsætte TSH. :mrgreen: Det ville være super positivt hvis det var TSH som var et stofskiftehormon, men det er det ikke, og at det er faldet hurtigt, uden tilsvarende "sunde" stigning af T4, betyder sædvanligvis forværring af hypothyreose pga. for lavt T4 og dermed også for lav T3. At du ikke mærker så meget til det lige nu, kan du indtil videre takke dine binyrer for. Der er ingen grund til at glæde sig over at T4 er faldet. Den var i forvejen (for) lav for en velvoksen mand.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jan erik
Ja, jeg har en god lege. Kan ikke sies for ofte!
Om en læge som sætter en radiojod-hypothyroid sportsmand med skyhøjt TSH - i behandling med kun 30 mg Armour og kun 31.25 micro Levaksin, er god, vil vise sig hvis han kan finde ud af at lappe dig sammen igen, efter at dine aktiviteter og hans behandling har ført dig direkte ud i en multihormon-krise. Så vil han også være den første offentlig læge i Norge som kan det. Hvorom alt er, held og lykke Jan Erik. You gonna need it. haand1
Jeg holder fortsat i min anbefaling i indlæg nr. 31.
Og nu kalder jobbet. vink11
-
Anisa,jeg tror vi stopper der. Jeg har ikke til hensikt å betvile min fastlege. Ei heller DS som han uopfordret er i løpende kontakt med.