-
Dagens positive tråden
Skrive dagens positive hendelse, evt ting,..
F.eks: Trenet til tross for dårlig lyst
Baket brød
Dro på besøk, selv om jeg hadde tenkt til å avlyse
Jeg klarte ikke å dusje
Små ting eller store ting, små ting kan være de store for den enkelte og omvendt. :oops:
-
Sv: Dagens positive tråden
God idé :)
Ja, jeg har støvsuget måtterne i entreen i dag, og det endda til morgen, efter at jeg havde fulgt min datter i skole. Det sidste betragter jeg nu i øvrigt som en daglig bedrift, men jeg skal spare jer for at berette om det hver dag :lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
God idé :)
Ja, jeg har støvsuget måtterne i entreen i dag, og det endda til morgen, efter at jeg havde fulgt min datter i skole. Det sidste betragter jeg nu i øvrigt som en daglig bedrift, men jeg skal spare jer for at berette om det hver dag :lol:
Så flink du har vært! Del det med oss! Kanskje du drysser litt inspirasjon på noen. :)
Dagens positive med meg må være at jeg dro på butikken, og fikk kjøpt en utelampe og noe mat. :lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
flaggstang
Dagens positive med meg må være at jeg dro på butikken, og fikk kjøpt en utelampe og noe mat. :lol:
Flaggstang, det der kræver nu heller ikke så lidt med hensyn til kræfter og overblik :wink:
.... I dag VASKEDE jeg måtterne, for jeg var ikke tilfreds med den der støvsugning :cool: Og det var efter, jeg havde været til samtale på min forhenværende arbejdsplads. Chefen var ikke hjemme, så jeg måtte nøjes med at snakke med tre andre kompetente mennesker ... Ikke så ringe endda :)
-
Hele dagen blev lysere af denne korte filmoplevelse: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14043 hjerte1
-
Første gang jeg har opplevd og ha puls på 120 hele dagen og ikke noe ubehag, kramper eller vondt.
Har utnytta det til fulle og fått bakt brød, laga to salater, taco til middag, hjemmelaget sitronfromasj + moccakake (alt lavkarbo), og er enda ikke utkjørt:!:vink11
-
Jeg får oppsummere litt av det jeg føler har vært kos og positivt i de siste dagene :)
Fredag var jeg og spiste middag på brygga, deilig. Det er lenge mellom hver gang jeg orker slike ting. Storkoste meg :)
Lørdag var jeg helslapp og det ble derfor fyr i peisen, varm kakao og timer foran TV hvor jeg bivånet andre som slet seg ut, mens jeg bare hvilte. Det må være lov.
Søndag orket jeg faktisk å vaske hele leiligheten på en gang. Det tilhører virkelig sjeldenhetene. Det var en helt fantastisk følelse når jeg var ferdig. Hjelpes så sliten jeg var når jeg var ferdig. Tok en lang varm dusj og tilbrakte kvelden horisontalt med unntak av litt matlaging når sulten meldte seg.
I dag har jeg gått til byen i myk og deilig nysnø. Kjøpte meg ei jakke jeg vurderte å kjøpe i fjor, men som jeg syntes var i overkant dyr. Nå har jeg tenkt på den i ett år. Litt annerledes modell i år (finere) og like dyr og nå er den min. Lykkelig :p Gikk hjem og måkte snø utenfor i en times tid. Snart skal jeg ut å lufte den nye turjakka mi :)
-
Det lyder dejligt, Eirin hjerte1 Og så tre dage i træk :)
-
Ja det er helt fantastisk Nielsigne :) Og det har bare fortsatt. Mandag var jeg på laserbehandling av ansikt og hals. Jeg sliter med hyperpigmentering og vil nå prøve dette for å se om det kan hjelpe litt. Det var en påkjenning, men glad jeg er i gang med noe som for meg er et stort tiltak på mange måter. Tirsdag var det ut på shopping igjen og jeg fikk tak på nye tursko på salg, som jeg nå må lufte hver dag smilja1. Onsdag var jeg igjen ute og spiste middag og i dag har jeg sannelig shoppet igjen og gått tur. Takknemlig :p
-
Så flinke dere er xx4
I dag har jeg tatt ut av oppvaskmaskin, og gått en litentur :)
Det var deilig å få lufta seg litt, etter rare hendelser.:D
-
Har bakt sjokoladekake-bunn (den skal hvile i kjøleskapet til i morgen før jeg lager jordbærkrem på den) og proteinbrød i dag.
Og kost meg masse med dyrene i sofaen, fyr i vedovnen, lydbok og hekling
-
Ble inspirert av BenteR, bakte deilig brød Idag.
-
Jeg skulle gjerne hatt en smaksprøve av de brødene dere baker :) Flinke er dere :)
Jeg kommer nå med mine "bekjennelser" fra helgen. Jeg er ikke innom hver dag, men jeg har noe positivt å melde fra hver dag siden sist og det er jeg ekstremt takknemlig for at jeg kan. Det tilhører nemlig sjeldenhetene og jeg håper det kan være til inspirasjon.
Jeg starter med fredag. Aner ikke hva som fløy i meg da, men antar at det skyldes at jeg er litt i "stimen" :) Joda det har seg slik at jeg tegnet medlemsskap på et treningsstudio bort i gata her i september. Da var jeg i skikkelig god form til meg å være og hadde vært det over litt tid, så jeg meldte meg inn. Aner ikke hva jeg tenkte på egentlig, men ville gjerne gjenvinne litt "long gone" muskulatur og var nok i overkant optismistisk. Det ble trening en 4-5 ganger og så gikk det hele over i støttemedlemsskap. Nå vet jeg at jeg ikke er den eneste som har slikt medlemsskap på et studio, det får være trøsten. Jeg gikk på en smell med overdosering og trappet ned. Gikk på en smell til (ble for lav) og brukte noen uker derfra og til jeg kunne merke bedring igjen. Slikt skjer i min verden, litt for ofte. Fredag var jeg på plass igjen. En halvtime gange på mølle og 1 time styrke ble resultatet av det besøket. Jeg er så stolt av meg selv at dere kan ikke ane. For det å oppsøke et helstestudio handler for meg ikke kun om å takle å trene med en i utgangspunktet lite trent kropp, frykten for at den skal svikte og at jeg skal bli liggende i uker. Det handler også om å møte en "verden" jeg på mange måter frykter mye i.
Lørdag startet som forventet. Støl i hele karosseriet griner11. Lite å få gjort noe med. Godt å kjenne at hver muskel har fått gjennomgå litt og fryktelig vondt å bruke dem :) Ja, lørdag da hadde jeg invitert gjester da. Det skjer veldig sjelden at jeg orker å invitere gjester og lage middag og det måtte handles inn såklart. Jeg grublet lenge over hvordan i all verden jeg skulle få til det med den kroppen jeg nå følte at jeg hadde ødelagt for en stund og havnet til slutt på at jeg går til butikken for da får jeg varmet opp muskulaturen litt. Det var lurt. Jeg gikk, handlet og tilbakela 3 km. Kom hjem, lagde "Black and white", fikk gjester, nøt selskapet og skålte i litt rødvin. Rødvinen gjorde at muskulaturen slappet skikkelig godt av :lol: Det var en så hyggelig kveld.
Søndag skulle bli den store hviledagen. Hvilen varte til i 14-tiden, da begynte kroppen å krible. Og hva skjer? Den bestemmer seg for at den vil på treningsstudio igjen:?: Da er det bare å følge den tenkte jeg. For denne kroppen sier som oftest at den vil ligge og når den sier noe annet da blir jeg med. Så på studio bort i gata igjen. En runde roing (det er god trening dere og kjennes godt dagen etter) og en time styrke. Hjem og dusjet. Smallt fisken i ovnen med masse deilige farger (grønnsaker) og fløte og nøyt et godt måltid før jeg tok kvelden. Sov bedre enn på lenge :)
Mandag skulle da bli hviledag, fordi søndag ikke ble det. Det er slik jeg er vant til å leve. Gjør man noe den ene dagen, så sier kroppen stopp og vil hvile et par dager minimum. Det må porsjonering til for at den skal virke mer enn 1 dag. Men hvile, se det ville ikke kroppen i dag heller til stor overraskelse og glede for meg. Igjen begynte den å "krible", be om aktivitet etter et par timer i sittende stilling på pc'en. Jeg tenkte: hva vil den så nå. Jo, den ville gjøre rent faktisk. Frem med støvsugeren og ta en etasje var planen. En etasje ble til to og to ble til tre, ferdig med det :eek: Så la jeg ut på tur gående til butikken igjen, 3 km og jeg handlet litt mye. Det ble tungt i bakken hjemover. Men det gikk, god tid er fint. Lagde deilig middag, ovnsbakte koteletter og spiste mens jeg så den ulidelig spennende håndballkampen.
Mulig jeg snart stuper inn i hyper igjen, aner ikke. Men på veien dit skal jeg nyte hver time med energi og kribling i kroppen. Jeg har dosert meg lite opp, så jeg burde ikke gå på en smell. Men jeg frykter den, da det har en tendens til å bli slik. Jeg er vant til å porsjonere. Nå VIL jeg ikke det lengre. Min erfaring er at det ikke hjelper meg det minste. Nå tar jeg i bruk en ny taktikk: Jeg tar hver dag som den kommer. Jeg har funnet ut at jeg kan kun styre de gode dagene, de dårlige kommer på besøk når de vil helt uavhengig av hva jeg gjør. Porsjonere har jeg forsøkt i åresvis, det stopper ikke sykdommen i å la meg falle. Derfor har jeg nå bestemt at jeg skal leve fullt og helt de dagene kroppen og psyken sier jeg vil og jeg kan og jeg skal hensynta den når den sier det motsatte. :) Slik får det bli. Nå legger jeg meg med et smil om munnen. Aner ikke hva morgendagen bringer, i likhet med alle andre. Alt godt til dere hjerte1
-
Først, et stort stort takk til dere jeg finner navnet på under innlegget mitt her og dit det er flyttet. Det betyr så mye å bli "bemøtt" av dere som forstår hvilken kamp det er som utkjempes. Det føltes som en stor haug med varme klemmer og jeg blir så glad av dere hjerte1
Takk for flytting av innlegget, nå kan jeg "følge" meg selv i en tråd og oppdatere dere og meg selv der :)
Så gårdsdagen. Der kom hviledagen :) Og det aller beste med den var at denne gangen valgte jeg å hvile. Det var ikke kroppen og psyken som sa stopp. Det var et selvstendig valg. Jeg dusjet, spiste, laget litt mat og hvilte.
I dag har jeg vært på treningssenteret igjen, tungt men godt etterpå. Jeg skled i alle retninger på vei dit. Såpeglatt var det så "treningen" startet rett utenfor døra ved å forsøke å holde seg på bena. Jeg vurderte å snu, men tanke på fall og benbrudd, men tok tiden til hjelp og det gikk da heldigvis fint. Så bestilte jeg pizza og koste meg med den til håndballkampen.
Takk hjerte1
-
Eirin, det var nogle dejlige indlæg, de der. Jeg har siddet her med stort smil mens jeg læste dem.
Taktikken med een dag ad gangen tror jeg er rigtig god.
hjerte1 Nielsigne
-
Takk gode Nielsigne hjerte1 Nå smiler jeg hjerte1
-
:) sitter med et smil jeg også. hjerte1
I dag har jeg stabbet meg avgårde til butikken,
selv om handleturen endte i tårer så gjennomførte jeg det.trost1
Etter en lang hvil laget jeg en enkel middag, og fruktfat.
Det var veldig koselig.
-
Godt at kunne kose sig trods tårer, kære flaggstang hjerte1
Glæder mig til at høre mere :)
-
Jeg laga salte mandler og rista gresskarkjerner i går.
I dag har jeg bare sittet og kost meg med snackset + lydboka mi. Det er fyr i vedovnen, det snør tett ute, gubben ser sport og dyra ligger strødd rundt meg. Altså en veldig fredelig lørdagsettermiddag.
-
Spist og laget vafler.
Satt på en vaskemaskin, bæret vekk en kleshaug.
hjerte1
-
Så flinke dere har vært damer :) Å komme inn å lese om positive opplevelser og tøffe kamper som kjempes og vinnes og deles her på forumet er inspirerende.
Kort om meg siden sist. Henter dagboka...Det er viktig for meg å notere. Å kunne gå tilbake å lese hva jeg faktisk har gjort har hjulpet meg mye når jeg sliter med tanker om hvor håpløst alt er og hvor håpløs jeg er. Det å kunne lese at man på tross av mindre bra dager har klart noe, om så bare dusje, gjør meg sterkere. De tøffeste kampene foregår på de mindre gode dagene, noen ganger handler det om å holde ut. Da skriver jeg det. Jeg holdt ut...det er også å gjøre...Da vet jeg akkurat hva slags dag det var når jeg ser tilbake i boka mi. Når det bærer oppover går alt mer av seg selv, men noterer da også :)
Torsdag: Trening. Jeg følger en flott dokumentar fra BBC på TV på søndager om livet på polene og jeg humret for meg selv når jeg fikk "pingvinfeelingen" på turen frem og tilbake. Ivrige utslag med armer for å holde balansen og små, små skritt :lol:
Fredag: Ble det en deilig gåtur på noen kilometere og en tur på shoppingsenteret. Noen ganger angrer jeg på at jeg flyttet inn i byen. Alt er tilgjengelig og jeg hadde en gang i tiden svart belte i shopping. Dette ble "inndratt" av sykdommen. Elendigheta har gjort at jeg har spart mye penger i hvertfall. Nå unnskylder jeg meg med at shopping er god trening og at jeg bare bruker penger jeg har spart, siden jeg ikke har vært i stand til å bruke dem. Snakk om å lure seg selv griner11 Vel, jeg kjøpte bare nødvendige ting, bortsett fra.....:mrgreen:
Lørdag: Det ble dagen da snøen falt og falt og jeg måkte og måkte. Det lavet ned og jeg kledde meg i ull og dun og kastet meg over den med iver og glød, så slik ut: xx6 Neida, det gjorde jeg ikke :lol: Snømåking er vanvittig tungt og fikk stå for denne dagens positive-greier-vi-gjør-for-kroppen-vår :) Kvelden tilbragte jeg som BenteR sittende, med fyr i peisen, og litt godt på bordet. Men dessverre ingen "strødd" rundt meg :)
Søndag: Hjemmetrening. Det ble 45 minutter og sikkert noen minutter for mye. Var helt gjennomsvett når jeg var ferdig. Men glad og fornøyd når jeg fikk igjen pusten etter en stund og fikk tatt en varm dusj.
Mandag: Dagen jeg betalte for dagen før :) Bare småtteri av huslige syssler. Men det jeg nå nevner som "bare" har tidligere vært uoverkommelig (og kommer meget trolig igjen til å bli) og derfor svært positive greier for meg. Å ha overskudd til huslige syssler er noe av det som faktisk gjør meg vanvittig glad og tilfreds. Det blir slik når ingenting er en selvfølge, ja dere forstår. Dere er de som forstår meg når jeg sier at jeg er superlykkelig når jeg har kommet meg til dagligvarebutikken, fått handlet og båret varene hjem. Dere forstår og det er så godt å ha noen å dele akkurat de tingene med hjerte1
Tirsdag: Nå er ikke dette en tråd for det vanskelige, men her ble det vanskelig. Jeg vil bare nevne kort det positive som kom ut av det vanskelige. Jeg klarte å kle på meg "duna" mi å gå meg en tur på tross av....
vink11
-
I dag kunne jeg endelig bevege nakken etter et skikkelig kink:mrgreen:
Det var bare ufattelig skjønt og slippe det!
Laget ei kake til gjengen min i kveld vare fordi jeg ble så glad. Ikke helt lavkarbo siden jeg var tom for sukkerfri sjokolade. Hele kaka kom på 130 karbohydrater, så jeg nøyde meg med ei teskje....:wink:
-
Dagens positive idag må være at jeg klarte og skrive litt igjen.
Veldig godt og sette ord på tankene som suser i hodet. :)
Andre positive tingen idag var at jeg klarte og ta en telefon for å melde meg på fagbrev overrekkelse.
Har også husket og betale regninger. ;-D
Også tredje positive må være at jeg er veldig glad og takknemmelig for at menneskene som er her inne er veldig gode samtalepartnere :)
-
Jeg har fått unnagjort alle seks sykehusturene mine, og har ikke nye avtaler på sykehus før i april:mrgreen:
Veldig glad jeg slipper og reise så langt med det første igjen. Feiret med og ha vin til middagen i dag (torsk dekket med Jarlsbergost og innpakket i bacon og så ovnstekt):D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Jeg har fått unnagjort alle seks sykehusturene mine, og har ikke nye avtaler på sykehus før i april:mrgreen:
Veldig glad jeg slipper og reise så langt med det første igjen. Feiret med og ha vin til middagen i dag (torsk dekket med Jarlsbergost og innpakket i bacon og så ovnstekt):D
Så deilig, det er noe å feire. vink11
-
Har brukt sparken frem og tilbake til butikken i dag.
Nesten så jeg følte meg sportslig :mrgreen:
-
Bakt horn :lol:
En hel uke siden sist.
-
http://www.youtube.com/watch?v=fWg6OLqHlNM
I dag har jeg fått masse positiv energi av å høre på « The Power of Japanese Drums HD » på surroundhøytalere hjerte1 hjerte1 hjerte1
Det virker også mye morsommere å jobbe med trommene enn å gå å trene på et treningsstudio xx8xx8
-
Siden jeg våkna med normalt blodsukker og hvilepuls på bare 84, ble det både brødbaking (eltehjelp fra eldste sønnen) og lett (veldig lett) husvask.
Guttene skal ha venner på besøk i kveld, så jeg planlegger og kose meg med håndarbeid og litt musikk og la ungdommen ha loftstua i fred.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Har brukt sparken frem og tilbake til butikken i dag.
Nesten så jeg følte meg sportslig :mrgreen:
Så heldig du er som har sparkføre!! Her i Troms regner og sludder det i dag. I går hadde vi 6 varmegrader, bare veier, noen hadde sågar grønn plen som tittet fram, altså den rene vårstemning allerede i februar, sammenlignet med året da snøen ennå lå på plenen på St-Hansaften!! byebye1
-
Jeg og hunden gikk på ski i går! (dvs jeg gikk på ski, ikke den) :D Da jeg kom fram til parkeringsplassen der skiløypa starter, gikk det opp for meg at det er lenge (les: flere år) siden sist skiene var framme. Skistavene hadde blitt igjen i garasjen ... Og måtte hjem en tur til, og hente dem. Så gikk vi på ski. Fint føre, og blide folk på tur i løypa!
-
Vel, etter sol kommer regn, og sånn er det visst med de bedre dagene også.
Våkna i dag til nykokt kaffi og nylaget moccakake (veldig lavkarbo), men kroppen min sa klart i fra at i dag er det ingen sprek dag. "Uffda", sa ene guttungen da han så meg, "og så dårlig dag på morsdagen da".
Har kost meg i sofaen med lydbok og god kake, og bare slappet av.
Sånn sett er det kanskje greitt at noen dager er slik at kroppen sier den vil slappe av?
-
Det er jo soleklart - mammaer xx6 kan fikse alt mulig hjerte1 hjerte1
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...27622393_n.jpg
-
Har fått betalt regninger i dag. Etter at jeg ble samboer med stoffskiftetrøbbel, flytta hukommelsen ut. Har valgt avtale eller elektronisk giro der det er mulig, men noen regninger dukker likevel opp med kidnummer lenger enn et vondt år, og disse er det jeg har fått betalt i dag.
:mrgreen:
På kjøkkenet står det nå en deig med grove spelt og gulrotrundstykker og hever seg.
Fikk lyst til og bake i dag, så da blir det rundstykker og hot kyllingsuppe i fire-tiden.
:mrgreen:
-
Laget middag, laget kveldsmat.
Kjøpt valentines gave.
Lest og koset meg med hva dere har gjort. :)
-
Andre dagen på rad jeg føler for å bake.
Nå er det bare fordeigen til "Byggeklossene" som står på kjøkkenbenken, men disse "Byggeklossene" som er laget av bl.a. byggmel, solsikkekjerner, linfrø og litt mørk sirup, smaker deilig når de er ferdige, og selv om de inneholder både sirup og noe hvete, så fikser frøene og bygget det slik at den glykemiske indeksen passer slik at til og med jeg kan kose meg med ei brødskive eller to:mrgreen:
Fordeigen må nok stå til iallefall ti i kveld, så dette får bli midnattsmat:mrgreen:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Andre dagen på rad jeg føler for å bake.
Nå er det bare fordeigen til "Byggeklossene" som står på kjøkkenbenken, men disse "Byggeklossene" som er laget av bl.a. byggmel, solsikkekjerner, linfrø og litt mørk sirup, smaker deilig når
de er ferdige, og selv om de inneholder både sirup og noe hvete, så fikser frøene og bygget det slik at den glykemiske indeksen passer slik at til og med jeg kan kose meg med ei brødskive eller to:mrgreen:
Fordeigen må nok stå til iallefall ti i kveld, så dette får bli midnattsmat:mrgreen:
Oi, så deilig. Er det mulig å få oppskrift i innboksen?
hjerte1
-
Har sendt deg oppskriften på pm.
Håper du liker dem!hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Har sendt deg oppskriften på pm.
Håper du liker dem!hjerte1
Åh, du er alle tiders kupp hjerte1
Tusen takk, gleder meg til å bake.
Smakte brødskiven god?
-
Nydelig!
Spiser vanlig brød utrolig sjelden, så da smaker det ekstra godt når jeg unner meg ei brødskive, fremdeles varm, med smør, gräddost og paprika.
Da kan nesten ikke livet bli bedre:mrgreen: