Mangel på Thyrogen i 2011 og 2012
Siden januar har flere pasienter med kreft i skjoldbruskkjertelen fått utsatt sin behandling eller endret behandlingsmetode fordi medikamenter mangler.
Et 30-talls pasienter har ventet i minst et halvt år fordi sykehusene ikke har mottatt medisinene fra leverandørene, ifølge Dagens Medisin. Kreftlegene har måttet utsette behandling av pasiententer med radioaktivt jod, der legemidlet rhTSH (Thyrogen) brukes som stimulering.
Pasientene er stadig blitt lovet levering av medisin. Ifølge professor dr.med. Trine Bjøro, spesialist i medisinsk biokjemi, kan man ikke vite om dette har hatt noe å si for det medisinske utfallet av behandlingen.
- Men å vente i seks måneder betyr selvsagt noe for psyken, i tillegg til at det involverer sykmeldinger, sier hun til Dagens Medisin.
Les mer i Aftenposten
Sv: 30 kreftpasienter mangler medisiner (Thyrogen)
Siden januar har kreftlegene måttet utsette behandling av pasienter med cancer thyroidea med radioaktivt jod, der legemidlet rhTSH (Thyrogen) brukes som stimulering.
Lange sykmeldinger. Disse pasientene ventet i minst et halvt år på behandling ettersom de stadig ble lovet levering av medisinen. Ifølge professor dr.med. Trine Bjøro, spesialist i medisinsk biokjemi, kan man ikke vite om dette har hatt noe å si for det medisinske utfallet av behandlingen. - Men å vente i seks måneder, betyr selvsagt noe for psyken, i tillegg til at det involverer sykmeldinger, sier hun.
Les mer i Dagens Medisin
Kræftlægemiddel forsinket til 2012
Kræftlægemiddel forsinket til 2012
Læger bør undlade at behandle nye patienter med kræft i skjoldbruskkirtlen med lægemidlet Thyrogen på grund af mangel på lægemidlet.
Lægemiddelproducenten Genzyme har forsat problemer med at levere kræftlægemidlet Thyrogen, der bruges i behandlingen af cancer i skjoldbruskkirtlen.
Det oplyser producenten og Lægemiddelstyrelsen.
Les mer på Dagens Medisin
Møde den 4. oktober for Thyreoideacancer patienter i Århus
Mødet blev arrangeret i samarbejde med Anette Dahl Christensen fra firmaet Genzyme, der fremstiller Thyrogen – rekombinant TSH og Thyreoidea landsforeningen. (...)
Operation, formålet med og proceduren ved jodbehandlingen og kontrol blev gennemgået. Herunder at man skal have en meget høj TSH, for at evt. tilbageblevne skjoldbruskkirtelceller el. cancerceller skal være ”sultne” og suge det radioaktive jod til sig og derved blive dræbt. Alle havde oplevet det som nogle meget hårde perioder at blive trappet ud af hormon og også hvor lang tid det tager at blive indstillet igen.
En ægtefælle, hvor de var midt i det spurgte om det kunne være rigtigt, at hendes mand havde det så dårligt, hvilket hun fik bekræftet. Det kan som pårørende være meget svært at sætte sig ind i. Onkologerne er jo også vant til at behandle meget mere syge mennesker til grænsen af hvad kroppen kan tåle og med mange bivirkninger, så nogle har hørt ordet ”cancer light” omtalt.
Giver man 2 indspøjtninger med Thyrogen kan udtrapningen af Eltroxin/Euthyrox eller Liothyronin helt undgås. Det vil være en stor forbedring for livskvalitet og sandsynligvis også spare en del sygedage. Det er bare forskellige kasser, der betaler.
Thyrogen-indsprøjtningerne belaster de onkologiske afdelingers budget. Pris for de 2 indsprøjtninger er 16.400 kr. og udtrapning koster sygedagpengene. Det er et problem, der absolut bør og må kunne løses.
Anette Dahl Christensen fortalte om Genzyme, som et firma hvis formål var at finde behandling til de sygdomme (ofte sjældne), der ikke kan behandles i dag. Deres politik var også at patienter i de fattigste lande kunne få tilbudt den ofte livreddende medicin uden at betale. Hun fortalte om gode resultater med nogle sygdomme, hvor der kun var ca. 100 ptt. i verden.
Fremstillingen af Thyrogen er besværlig og tager tid. Det fremstilles ved genteknologi i hamsteræggestokceller. Der er i øjeblikket mangel på verdensmarkedet, idet der havde været urenheder i en produktion samtidig med stigende efterspørgsel på verdensmarkedet. Det betyder at det lige nu er rationeret til de patienter, der har allermest brug for det. Det skulle dog snart lysne. Man bygger også flere fabrikker, men fra man planlægger en ny fabrik til der kommer medicin ud går der oftest 5 år.
Les mer i Danmark > Thyreoidea Landsforeningen
Begrænset forsyning af Thyrogen® (thyrotropin alfa) forventes fortsat i 2011 og 2012
I marts 2011 gjorde Lægemiddelstyrelsen sammen med producenten af Thyrogen® opmærksom på, at der ville være begrænsede forsyninger af Thyrogen® frem til juli 2011 (se den tidligere meddelelse i boksen til højre).
Det forventes imidlertid, at de begrænsede forsyninger af Thyrogen® vil fortsætte hele 2011 og i 2012 på grund af uventede forsinkelser i frigivelsen af tre partier, der er beregnet til global distribution.
Speciallæger, der behandler thyroideacancer med Thyrogen®, bør derfor være opmærksomme på følgende:
- Ingen nye patienter bør få ordineret Thyrogen®
- I lande, hvor Thyrogen® stadig er til rådighed, skal forsyningerne prioriteres til patienter, der allerede er i behandling, og som ikke vil kunne tåle en seponering af thyreoideahormon, eller for hvem seponering af thyreoideahormon ikke vil være effektiv.
Lægemiddelstyrelsen vil løbende offentliggøre opdateringer om forsyningerne af Thyrogen®.
Lægemiddelstyrelse.dk
Sv: Mangel på Thyrogen i 2011 og 2012
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
Siden januar har flere pasienter med kreft i skjoldbruskkjertelen fått utsatt sin behandling eller endret behandlingsmetode fordi medikamenter mangler.
Et 30-talls pasienter har ventet i minst et halvt år fordi sykehusene ikke har mottatt medisinene fra leverandørene, ifølge Dagens Medisin. Kreftlegene har måttet utsette behandling av pasiententer med radioaktivt jod, der legemidlet rhTSH (Thyrogen) brukes som stimulering.
Pasientene er stadig blitt lovet levering av medisin. Ifølge professor dr.med. Trine Bjøro, spesialist i medisinsk biokjemi, kan man ikke vite om dette har hatt noe å si for det medisinske utfallet av behandlingen.
- Men å vente i seks måneder betyr selvsagt noe for psyken, i tillegg til at det involverer sykmeldinger, sier hun til Dagens Medisin.
Les mer i Aftenposten
Dette er helt utrolig. Skal mennesker med kreft i skjoldbruskkjertelen i 2011 (2012) virkelig ikke kunne få hjelp noe sted?
Hva med å sende pasienter til sykehus i andre land som kan ha medisiner til denne type behandling? opgiv1
Sv: Mangel på Thyrogen i 2011 og 2012 - hva da?
Men hva betyr dette i praksis? Jeg ble operert siste gang i desember 2010, med siste radiojod i januar 2011. Siden da har jeg ikke hatt noen kontroller utiver blodprøver hver 3.-4. mnd. Siden blodverdiene ser fine ut (Thyreoglobulin under 0,1) så er jeg ikke innkalt til noen scanning eller ultralyd. Det siste jeg hørt var at det var planlagt at jeg skulle ha en TSH-stimulert thyroglobulinmåling, men at den var utsatt inntil videre på grunn av mangel på Thyrogen. Dette var i august.
Siden det fortsatt er Thyrogen-mangel, så er vel min kontroll usatt på ubestemt tid. Jeg går ut fra at det er mulig å ta en slik TSH-stimulert test også etter seponering av Levaxin, men jeg hater tanken på en måneds sykemelding og alle plagene i den medisinfrie perioden. Er det verdt det? Skal jeg bare se det an og håpe på at thyrogen kommer på markedet igjen innen rimelig tid, eller hva? Finnes det alternativer? Thyrogen brukes vel også i forbindelse med scanning? Ultralyd går det vel an å ta uten thyrogen, men det har kanskje ingen hensikt fordi det bare er ett år siden operasjonen, og evt svulster vokser så sakte?
Jeg syns det er utrolig frustrerende å ikke får gjennomført denne kontrollen. Jeg opplever kontrollene som noen milepæler, det er en seier å legge dem bake seg og fortsatt kunne batrakte seg som frisk, og uten dem er det som om hele livet er på vent.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
Hva med å sende pasienter til sykehus i andre land som kan ha medisiner til denne type behandling? opgiv1
Hvis jeg ikke husker helt feil - så har man rett til det.
Leste ifjor at det i 2010 ikke hadde vært noen chokx: som hadde ("fått lov til å" tenker jeg !!!) brukt denne retten...
Husker ikke paragrafen i Helseloven og mest sannsynlig har jeg lest det i Dagbladet - jeg HATER Vredens Gnag :mad:
Må prøve å finne dette en annen dag - er på farta hvert øyeblikk :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Husker ikke paragrafen i Helseloven og mest sannsynlig har jeg lest det i Dagbladet - jeg HATER Vredens Gnag :mad:
Må prøve å finne dette en annen dag - er på farta hvert øyeblikk :wink:
Ha haha VREDENS GNAG den var ny!! Den skal jeg huske xx8
Var nylig til oppfølgningskontroll og ble da forespeilet thyrogenstimulerende sprøyter for sikker måling av thyreoglobulin og thyreoglobulin antistoff. Dette skulle bli forsøkt gjennomført i mai/juni slik jeg forstod det. Så prøver jeg å sjekke ut litt rundt disse sprøytene og finner ut at sprøytene synes utilgjengelige om dagen. Noen som vet sikkert om de likevel er tilgjengelige igjen for norske sykehus? Er jo kjempeflott hvis saken er ordnet... Lurer også på om noen har gjennomført kontroll med thyrogenstimulerende sprøyter og som kan fortelle meg litt om hva dette går ut på i praksis? Er det mye bivirkninger med sprøytene og tar det eventuelt lang tid å komme seg igjen? Glemmer aldri de 5 ukene etter operajon og frem til radiojod da TSH gikk langt over hundre og jeg følte meg på grensen til myksødemkoma... Passer svært dårlig å få lignende symptomer midt oppi eksamenstiden :-/
jeg lurer også på hvordan dette fungerer for tiden. Er det slik at sykehusene får kvoter, og at de prioriterer mellom pasientene hvem som får tilbud? Jeg skulle vært inne for en slik test i fjor høst allerede, men er ennå ikke innkalt. Vet sykehuset ditt at de får inn Thyrogen til mai/juni eller har de det på lager? Eller regner de med at leveringsprpblemen er over til da? Nå har jeg bestilt time hos fastlegen for å gå den tunge veien med masing og purring...
Jeg har ikke tatt slike prøver før, men jeg fikk Thyrogen i forkant av siste radiojod. Det gikk helt fint, opplevde ikke noe ubehag eller noen som helst bivirkninger. Dette er ingenting å grue seg for iallfall :)
Tusen takk for raskt svar, Abiela! Godt å høre at dette ikke er noe å grue for :-) Hvorvidt sykehuset vet at de har Thyrogen tilgjengelig i mai/juni vet jeg faktisk ikke. Slik jeg forstod det skulle trolig jeg også gjennomført thyrogenstimulerte blodprøvemålinger en gang i løpet av fjoråret. Blir ikke forundret dersom dette ikke lar seg gjennomføre i mai/juni ut fra informasjonen i denne tråden. Dette blir jo spennende...
Genzyme update on supply of Thyrogen® (thyrotropin alfa for injection)
genzyme
A SANOFI COMPANY
December 22, 2011
Genzyme update on supply of Thyrogen® (thyrotropin alfa for injection)
To the Thyroid Cancer treatment community:
As we approach the end of the year, we would like to provide an update on our expectations for Thyrogen availability during 2012. A major goal of our effort to improve Thyrogen availability is to maintain consistent supply levels throughout the year to enable physicians to better manage their scheduling of patients. As a result of the progress we have made in our manufacturing operations, we anticipate the ability to deliver a more consistent and predictable level of Thyrogen supply in 2012.
While we still anticipate supply constraints for 2012 (based on historical demand estimates), the global level of supply will represent an improvement over 2011. Genzyme estimates that the level of supply for 2012 translates to achieving 60-80% of levels that were supplied globally in 2010, the year preceding the supply shortage.
As supply continues to stabilize, we advise health care providers to proactively try and acquire Thyrogen through their normal distribution channels. We continue to advise health care providers not to schedule any new Thyrogen treatments until they have secured product.
Please reach out to your local representative to order Thyrogen, and for additional information as we expect regional variations on the availability of Thyrogen to occur. Since there is limited inventory, changes to our current manufacturing plan can impact the timing of Thyrogen availability.
We understand that 2011 was a difficult year, and we regret that our constraints will continue in 2012. Genzyme is investing in increasing our manufacturing capacity, and working to reduce the time it takes to release Thyrogen from our facilities. We understand the importance of having Thyrogen available to patients, and our primary focus remains on restoring uninterrupted supply of product.
We hope this information is useful to you as you plan out your year, and please contact us for additional details for how we can accommodate your specific needs. Thank you for your ongoing patience, and we look forward to working closely with you in 2012.
http://www.thyrogen.com/pdfs/supplyupdate-2011.pdf
http://www.thyrogen.com
Maskinoversatt:
December 22, 2011
Genzyme oppdatering på tilførsel av Thyrogen ® (tyreotropin alfa for injeksjon)
Til Thyroid Cancer behandling fellesskapet:
Idet vi nærmer oss slutten av året, ønsker vi å gi en oppdatering på våre forventninger til Thyrogen tilgjengelighet i 2012. Et hovedmål med vår innsats for å forbedre Thyrogen tilgjengelighet er å opprettholde jevn forsyning nivåer gjennom hele året slik at leger å bedre håndtere sine planlegging av pasienter. Som et resultat av den fremgangen vi har gjort i våre produksjonsprosesser, forventer vi muligheten til å levere en mer konsekvent og forutsigbart nivå av Thyrogen forsyning i 2012.
Mens vi fortsatt venter leverings begrensninger for 2012 (basert på historiske etterspørsel estimater), vil det globale nivået av tilbudet presentere en forbedring fra 2011. Genzyme anslår at nivået av tilbudet for 2012 betyr å oppnå 60-80% av nivåene som ble levert globalt i 2010, året før forsyning mangel.
Som forsyning fortsetter å stabilisere seg, anbefaler vi helsepersonell til proaktivt prøve og skaffe Thyrogen ved normal distribusjonskanaler. Vi fortsetter å gi råd til helsepersonell om ikke å planlegge noen nye Thyrogen behandlinger før de har sikret produktet.
Vennligst nå ut til din lokale representant for å bestille Thyrogen, og for ytterligere informasjon som vi forventer regionale variasjoner i tilgjengeligheten av Thyrogen å skje. Siden det er begrenset varelager, kan endringer til vår nåværende produksjon plan innvirkning på tidspunktet for Thyrogen tilgjengelighet.
Vi forstår at 2011 var et vanskelig år, og vi beklager at våre begrensninger vil fortsette i 2012. Genzyme satser på å øke vår produksjonskapasitet, og arbeider for å redusere tiden det tar å frigjøre Thyrogen fra våre anlegg. Vi forstår viktigheten av å ha Thyrogen tilgjengelig for pasientene, og vårt primære fokus forblir på å restaurere uavbrutt leveranse av produktet.
Vi håper denne informasjonen er nyttig for deg når du planlegger ut året, og ta kontakt med oss for ytterligere detaljer for hvordan vi kan imøtekomme dine spesifikke behov. Takk for pågående tålmodighet, og vi ser frem til å jobbe tett med deg i 2012
Mangel på Thyrogen i 2011 og 2012
Siden Thyrogen-mangelen har forsinket mitt behandlingsopplegg foreslår sykehuset nå at jeg gjennomfører en tredje radiojod etter Levaxin-seponering. Siden jeg har prøvd dette våren 2010, så vet jeg at det er tungt, og medfører mange uker i passivitet både før og etter behandlingen. Jeg gjennomførte radiojod etter Thyrogen-injeksjoner i januar 2011, og det var problemfritt. Jeg hadde dessverre opptak i restvev etter denne behandlingen, slik at en tredje radiojod har ligget i kortene lenge.
Jeg syns det er vanskelig å bestemme meg for å gjøre dette "the hard way", samtidig har jeg lyst til å legge all behandling bak meg. Jeg vet ikke om jeg kan leve med denne ventingen på Thyrogen i det uendelige.
Sykehuset foreslår at jeg slutter å ta Levaxin med det samme, selv om jeg foreløpig ikke har noen dato for radiojoden. Jeg vet av erfaring at de som regel er minst to uker etter sine egne planer, og vil derfor unngå å gå medisinfri for lenge... Jeg tenker meg at det burde være et alternativ for meg å gå midlertidig over til Liothyronin, siden det har kortere halveringstid og jeg kan bruke dette fram til ti dager før radiojoden. Jeg har tidligere drøftet en kombinasjonsbehandling med fastlegen min, med både Levaxin og Liothyonin, men etter at hun hadde snakket med sykehuset, så hadde hun den tilbakemeldingen at det frarådet de, fordi Liothyronin var så vanskelig å dosere.
Er det noen som har erfaring med et slikt medisinbytte? Det framstår for meg som et bedre alternativ enn å gå helt "cold turkey", og jeg er villig til å ta sjansen på ubehag pga. dosering, siden jeg vet hva ubehaget med å være medisinfri innebærer. Tenker jeg helt feil? Det hadde vært greitt med noen tilbakemeldinger, fordi jeg regner med å måtte selge denne ideen inn til både fastlegen min og sykehuset... Ekstraarbeid og mulige komplikasjoner med overdosering tenker sikkert de.
Jeg går på 150 mcg Levaxin, hvilken Liothyronin-dose tilsvarer det? Går jeg rett fra det ene til det andre, eller må jeg fase ut Levaxinen og fase inn Liothyroninen?
Sv: Overgang fra Levaxin til Liothyronin - erfaringer?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Abiela
Sykehuset foreslår at jeg slutter å ta Levaxin med det samme, selv om jeg foreløpig ikke har noen dato for radiojoden. Jeg vet av erfaring at de som regel er minst to uker etter sine egne planer, og vil derfor unngå å gå medisinfri for lenge... Jeg tenker meg at det burde være et alternativ for meg å gå midlertidig over til Liothyronin, siden det har kortere halveringstid og jeg kan bruke dette fram til ti dager før radiojoden.
11 Substitusjon/suppresjonsbehandling med thyroideahormoner
11.1 Postoperativt og i forbindelse med 131-jodbehandling
- Etter total thyreoidektomi settes pasienter som skal ha ablasjon- eller terapidose 131-jod, på Levaxin 100-125 μg daglig, med mindre det er gjort avtale med nukleærmedisinsk avdeling om at 131-jod kan gies 4-5 uker etter operasjonen
--- - Alternativt kan det benyttes trijodothyreonin (Liothyronin) 20 μg x 3 evt lavere dose hos eldre og hjertesyke. Fordi de fleste leger ikke er fortrolige med dosering og kontroll av trijodtyroninterapi med FT4, FT3 og TSH, anbefales Levaxin
--- - Levaxin seponeres 4-5 uker og Liothyronin 2 uker før radiojodbehandling
--- - Ved oppstart av thyroideahormonbehandling etter radiojod, begynner pasienten med 125-150 μg evt samme dose thyroxin-natrium (Levaxin) som før seponering 3. dag etter 131-jod. I tillegg gis trijodothyronin 10-20 μg x (2)-3 i 1-2 uker (forsiktighet hos eldre og hjertesyke)
Kilde:
Nasjonale retningslinjer for diagnostikk, behandling og oppfølging av differensiert cancer thyroideae
Hei igjen!
Vil bare informere om at jeg i går fikk innkalling til blodprøvetaking hvor det lå vedlagt "oppskrift" på overgang til Liothyronin i 14 dager (med resept) før full medisinseponering i 14 dager frem til blodprøvetaking. Dette tyder på at jeg altså ikke får Thyrogen som planlagt og jeg kommer til å ringe i morgen den dag for å utsette denne kontrollen. Mulig jeg velger å avstå fra hele greia, da mine erfaringer er svært dårlige fra sist gang jeg gikk uten medisiner før behandlingen med radioaktivt jod... Har nå fått time i midten av mai og skal ha eksamener både i begynnelsen av og i slutten av mai, noe jeg ikke ser som mulig å kombinere med slik planlagt regime. Uansett vil jeg melde fra til andre der ute som muligens stusset over at jeg ble forespeilet Thyrogen; dessverre blir ikke dette gjennomført som planlagt. Thyrogen-sprøytene er tydligvis fortsatt ikke å oppdrive... Dessverre :-(
Hei igjen folkens!
Vil bare informere om at jeg nå har fått tid for Thyrogen-injeksjoner på Riksen i uke 19. Utrolig glad for at det ser ut til at Thyrogen igjen er å oppdrive - håper virkelig dette blir noe heeeeeeelt annet enn det hypo-helvetet jeg gjennomgikk et par år tilbake. Tusen takk til dere som har gitt meg tilbakemelding om problemfri bruk av Thyrogen. Veldig kjekt å høre at dette ikke er noe å grue for :-)
Håper det er flere der ute som endelig er forespeilet Thyrogen etter lang tids venting. Skal tross alt bli greit å få sjekket tingenes tilstand...
Hei Tuppelura.
Jeg har også tatt thyrogensprøyter ved tre anledninger, og det har gått kjempe bra. Ikke merket noe til bivirkninger, kanskje bare litt ekstra trøtt de to dagene jeg hadde fått sprøyter. Er det uke 19 i 2013 du har fått time da? Det er sikkert mange som venter på thyrogensprøyter og behandling nå. Ønsker deg masse lykke til ihvertfall. :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tiks
Hei Tuppelura.
Jeg har også tatt thyrogensprøyter ved tre anledninger, og det har gått kjempe bra. Ikke merket noe til bivirkninger, kanskje bare litt ekstra trøtt de to dagene jeg hadde fått sprøyter. Er det uke 19 i 2013 du har fått time da? Det er sikkert mange som venter på thyrogensprøyter og behandling nå. Ønsker deg masse lykke til ihvertfall. :)
Hei Tics og alle dere andre!
Ble litt satt ut da jeg så at jeg har skrevet uke 19... Var inne og tok sprøytene i uke 34 og fikk prøvesvar i uke 37. Forstår ikke hvorfor i all verden jeg har skrevet uke 19 - det hadde jo ikke en gang noe med datoene å gjøre. Hjernen henger åpenbart ikke med :-/
Uansett må jeg bare føye meg inn i rekken med dere andre som beskriver Thyrogen-injeksjonene som uproblematiske. Dette var virkelig ingenting å grue for i det hele tatt. Håper bare produksjonen tar seg opp så Thyrogen-mangelen er forbigående og dette er fremtidens kontroller for oss alle. Forstod det som at Riksen ikke har fått tak i Thyrogen på lenge og at de fortsatt sliter med å få tak i nok doser.
Helt til slutt kan jeg informere om at mine resultater etter kontrollen var bra og jeg er både glad og lettet over å ha unnagjort kontrollen etter to år i uvisshet om dette. Formen min er fortsatt rimelig shabby, men det er nok heller relatert til dosejusteringer av Levaxin. Også her var prøvene bra, men det er nok likevel slik at jeg er svært følsom overfor Levaxinen og sliter litt med å nå optimalt funksjonsnivå.
Tusen takk takk for lykkeønskninger og omtanke - veldig godt å ha dette forumet og møte andre med samme erfaringer. Det er til god hjelp og støtte for meg i alle fall :-D