Jeg tror, det kan blive svært at øge egenproduktionen af mavesyre, når den allerede er reduceret som følge af hypothyreose. Der er også forbindelse mellem appetitmangel eller endda direkte madlede i hypothyreose, og fællesnævner for begge disse tilstande er hormonet
ghrelin, produceret i mave-/tarmsystemet.
Groft sagt - lav
ghrelin = lav mavesyre, selv om
ghrelin har også mange andre biokemiske funktioner, ud over fordøjelsen også relateret til centralt nervesystem og visse hormonale sammenhænge med hjernens biokemi.
Jeg har læst forskning som "beviser" at
ghrelin er forhøjet i hypothyreose, men det er forskning som hovedsagelig forsøger at finde forklaringer på overvægt og derfor også har fokus på forbindelser med insulin, insulinresistens osv. Det er meget muligt, at sådan en forbindelse eksisterer hos hypothyroide patienter, der har anlæg for diabetes, eller PCOS, eller relateret, mens andre har netop studeret forbindelsen mellem
thyroideasygdom, insulinresistens, appetitløshed osv. i i forhold til
ghrelin, tillige med at også mange andre studier konkluderer at hos "almindelige" longterm hypothyroide (også med Hashimoto's) uden appetit, med madlede osv. er
ghrelin lav. Når
ghrelin er lav, bliver produktion af mavesyre i tilsvarende grad reduceret.
Den måde kroppens biokemi omstiller sig til, undervejs som tilstanden af thyreoideahormon-mangel fortsætter - er ikke altid reversibel. I hvert fald, jo længere det varer, desto mindre reversibel det bliver, lige til at selv alt NDT i verden ikke kan lave om på det mere.
Selv efter snart otte år med NDT har jeg fortsat appetitløshed, madlede og mavesyremangel der har fulgt mig gennem alle de 29 Eltroxin-år forinden. Jeg startede simpelthen 29 år for sent med NDT (natur-thyroid). Derimod kender jeg til andre der kom i behandling med NDT næsten lige efter diagnosen, eller kort efter, og de har oplevet at deres fordøjelse inkl. sekretion af mavesyre er kommet sig fuldstændig.
Tidsfaktor er afgørende her, så hvis man gik for længe uden diagnose, eller med diagnose og i syntetisk behandling - bliver man nødt til at acceptere
ghrelin-mangel og støtte sin fordøjelse på andre måder.
Tilskud af mavesyre-præparat
Betaine HCL er den mest umiddelbart effektive, men det skader absolut ikke understøtte sin fordøjelse gennem kosten indeholdende så mange som muligt
bitre urter og
bitre grøntsager (kan være svært at tage sig sammen til, når man ellers har madlede i forvejen). Jeg er selv stor fan af mælkebøtte-te (løvetann), selv om den er bitter som bare...
Man kan også bruge urtetinkturer udvundet af bittert grønt og urter. I Danmark kender jeg kun
Bitterstern, men ellers kan man få meget at vide ved at søge på
"digestive bitters", eller 'bitre urter', 'bitre' grøntsager[/I] osv. Bitterstofferne stimulerer "akut" sekretion af mavesyre, men "helbreder" ikke årsagerne til lav mavesyre.
Det allerbedste fedtstof kroppen allerbedst kan håndtere i mavesyre-mangel er kokosolie. "Råt" eller i maden, smoothies, "bulletproof kaffe" osv. Rigeligt hver dag løser en hel del af de problemer som udspringer fra dårligt optag af næringsstoffer pga. lav mavesyre. For nogle er det dog nødvendigt med en gradvis tilvænning.
Der er to danske sygeplejersker, der skriver en blog om fordøjelsen -
Sundfordøjelse.dk. Der er ingen reklamer på siden, så de lever nok af noget andet. Deres artikler er absolut læseværdige og lærerige.
kram3
Forresten... hvis man er til engelsk,
er her en henvisning til en bog, der er en uudtømmelig kilde til overflod af nyttig information om mavesyre.