-
Lei meg, sint, redd...
Faderullan, jeg ble logget ut mens jeg skrev og hele innlegget gikk tapt! Argh! Vel, bare å begynne på nytt.
Var hos min nye fastlege i dag, for andre gang etter at jeg byttet. Første gang var i sommer, og jeg fikk ikke et godt inntrykk, dessverre. Men jeg bestemte meg for å gå med åpent sinn, kanskje førsteinntrykket ikke stemte likevel.
Jeg har fra før skrevet om at jeg var hos privat lege i juni og fant ut at jeg har anti-tpo på 550. Min nye lege sa i sommer at dette ikke behøvde å bety noe.
Etter denne timen må jeg dessverre konkludere med at førsteinntrykket stemte. Hun er brysk, avbryter, ignorerer og bagatelliserer. Da jeg fortalte om min hovne tunge som gir meg kvelningsfornemmelser om jeg sovner på ryggen, svarte hun ikke engang. "Magen min er helt på st.." ble kontant avbrutt av "vær mer spesifikk!" Jada, jada... Hun står på at det er "helt vanlig" å ha anti-tpo på 550. B12 var det ikke noe galt med, for blodcellene var sjekket hos den private legen i juni og de var normale. Greit, da vet jeg det.
"Hva gjør du?"- spørsmålet ble jo stilt, men dette er greit nok. Jeg mottar arbeidsavklaringspenger, yrkesrettet attføring. Det er sårt å ikke kunne delta i arbeidslivet, jeg føler det uverdig samme hvor god grunn jeg har. Selvsagt måtte oppfølgingsspørsmålet komme. "Hva fordriver DU dagene med, da?" Jeg synes dette er et slemt spørsmål, det ligger noe implisitt i det. Skjønner jo at jeg er veldig følsom på det, men det er ikke bedre enn å spørre en dame om hun er gravid fordi man synes man kan skimte en liten bul på magen hennes. Jeg synes det er både uhøflig og invaderende. Jeg fikk lyst til å svare at jeg legger opp dagene mine etter tidspunktene for såpeoperaene, slik at det akkurat blir tid til å lage kaffe imellom...:cool: Og jeg har også lyst til å spørre henne om hun vet hvorfor vi har to ører og bare én munn.
Jeg ble sjekket som vanlig, blodtrykk, hjerte, lymfekjertler, hals. Alt fint. Men hun ville nå ta blodprøver bare for å ha gjort det. Tsh, ft4, anti-tpo (!), blodlegemer og sånt. Jeg fikk prøveskjemaet og satte meg i venteværelset for å bli ropt opp til lab'en. Da falt blikket mitt ned på skjemaet, og der stod det "engstelig for sykdom i blod- og lymfesystemet." Hjelp! Leukemi?!? Men, hun sa jo at alt var bra da hun kjente på meg! Hvorfor sa hun ikke til meg at hun er engstelig for dette?!? Huff, jeg måtte spørre helsesekretæren vel inne på lab. Hun ristet på hodet, smilte litt og sa at denne setningen kommer opp automatisk på skjema når man bestiller prøver av blodlegemene (så ut på reaksjonen som at jeg ikke er den eneste som har spurt). Men hvorfor kunne ikke legen fortalt dette til meg da, all den tid jeg kom til å lese denne skrekksetningen uansett?!? Jeg ble jo beroliget av helsesekretæren der og da, men sånt har en tendens til ikke helt å slippe taket, så det har blitt litt googling i dag.:oops: Heldigvis er jeg "bare" utmattet, og har hverken blåmerker eller infeksjoner. Men jeg kommer nok til å tenke litt på dette fram til prøveresultatene kommer.
Nei, ingen god dag, dette.:sad: Tror jeg kommer til å benytte meg av fastlegebytte nummer to for året, for denne damen har jeg hverken kjemi med eller tillit til.
-
Sv: Lei meg, sint, redd...
Akkurat i dette øyeblikk kom jeg til å tenke på hvor dårlig gjort dette faktisk var. Jeg har stor sannsynlighet for betennelse i kjertelen, en haug med relevante symptomer, og mulig stoffskiftesykdom. Så blir eneste resultat etter legebesøket at jeg sitter igjen med redsel for å ha LEUKEMI?!? Når jeg kommer med utmattelse som ENESTE tilhørende symptom til den sykdommen? Hvis dere synes jeg overreagerer så er det helt greit, jeg ser den selv også. Men det er så slitsomt å hele tiden bli ledet rundt grøten og ikke ha makt til å stoppe denne rundgangen fordi jeg er helt avhengig av legens eventuelle kompetanse og hjelpevillighet.
-
Når man får målt anti-TPO til at være over 100, så har man gang i en kirtelbetændelse.
Og fy for en gal læge, den der ... det er sådan en, man bare skal ha en rend: til overs for. (Redigert: I hvert fald rent mentalt :mrgreen: )
Hun bør vide det med kirtelbetændelse. Og i hvert fald som absolut minimum opføre sig pænt :!:
Jeg har haft anti-TPO på 3500. Men mange herinde har haft meget mere end det. Til gengæld er der forskel på, hvor dårlig den enkelte føler sig, tror jeg. I hvert fald: Når jeg tænker tilbage på den tid, da jeg havde højt anti-TPO - ja, så havde jeg også andre 'tal', der var ikke som de burde - men da havde jeg det da dybt elendigt. Var forvirret, havde smerter, var irritabel, havde en mærkelig uro i kroppen med mere.
Det er godt, du får målt diverse nu. Men jeg er lidt i tvivl om, om du nu også får det hele i stofskiftet målt ordentligt. Med hensyn til b-12 er det godt at ligge pænt højt, når man har for lavt stofskifte. Det der med, at noget er 'normalt' skal man ikke lade sig spise af med, er vist manges erfaring. Når du får blodprøvesvar, så få printet dem ud og behold dem, så du kan sammenligne. Så kan du fx se, om du ligger højt eller lavt inden for diverse såkaldte 'normalområder' :roll: Det kan gøre meget stor forskel, om man ligger højt eller lavt inden for et eller andet, og at lægen er tilfreds med, at man er 'normal' i en eller anden måling er jo ikke det samme, som at man har det godt, eller som at man får svar på, hvorfor man har det mindre godt, end man kunne ha.
Held og lykke med at finde en god læge hjerte1
vink11 Nielsigne
-
Jeg synes ikke du overreagerer. Det er veldig skuffende når et legebesøk føles mislykket. Nesten så man angrer på hele greia; før man gikk til legen hadde man et håp, etterpå har man ikke det engang. ... ..
Man blir selvsagt utrolig sliten og nærtagende når man har plagsomme symptomer i lang tid. Men hvor skal man ikke nettopp bli forstått og hørt, hvis ikke hos legen :?:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tily
Jeg synes ikke du overreagerer. Det er veldig skuffende når et legebesøk føles mislykket. Nesten så man angrer på hele greia; før man gikk til legen hadde man et håp, etterpå har man ikke det engang. ... ..
Man blir selvsagt utrolig sliten og nærtagende når man har plagsomme symptomer i lang tid. Men hvor skal man ikke nettopp bli forstått og hørt, hvis ikke hos legen :?:
Så præcist sagt for så mange!
-
Takk for svar, det er godt å tømme seg for frustrasjon!
Legen er helt bestemt på at min anti-tpo ikke trenger å bety noe, så jeg kommer ingen vei der. Men får se hvor høyt tallet er nå. Glemte å spørre hvor lang tid det tar for prøvesvarene å komme, men jeg skal stikke innom og gjøre det. Føler det er best å vite hvor lenge jeg må vente på svar nå når alt ble som det ble.
Når det gjelder B12 fikk jeg et foredrag om at man ikke lenger kun måler B12, men ser det i forhold til andre prøver. Vi vet jo det. Det var bare "noen gamle leger som fremdeles brydde seg om B12-tallet alene."
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Toramora
Da jeg fortalte om min hovne tunge som gir meg kvelningsfornemmelser om jeg sovner på ryggen, ...
Forresten: Forstørret tunge er så vidt jeg ved et pålideligt tegn på lavt stofskifte.
Den gode nyhed er så, at der er medicin at få, og jo før, jo bedre.
hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Forresten: Forstørret tunge er så vidt jeg ved et pålideligt tegn på lavt stofskifte.
hjerte1
Ja, hadde bare legene visst dette... Jeg har fortalt om den tungen min til tre leger nå, tror jeg. Han private undersøkte den for svulster, men gjorde ingenting utenom det. Greit å vite at det ikke var noen svulster der, selvsagt, men det ble stille etterpå. De to andre har bare ignorert dette symptomet.
-
Det er forferdelig når man går ut fra legekontoret og føler seg som en sytekopp som legen måtte slite med.
Det finnes gode leger som er kunnskapsrike og har empati, og så finnes de som har bestemt seg for hva som feiler pasienten foran seg uten og undersøke en gang.
Stå på; finn en lege som du kjenner deg komfertabel med.
-
Ja, dette er bra sant, BenteR! Man føler seg som en plagsom sytekopp. Skulle tro en kvinnelig lege ikke ville dra den konklusjonen så raskt (damepasient = klagende hypokonder), men sånn er det ikke. Jeg håper som deg, at jeg finner en lege som tar meg på alvor til slutt.
-
Toramora, det ligger flere lister med symptomer i denne tråden. Skriv dem ut, kryss av hvilke som gjelder for deg. Ta dem med til legen. Jeg ville også lete opp informasjon om testbehandling på nettet. Altså at legen din gir deg Levaxin i si inntil ett år. Og at du skriver ned om det skjer endringer til det bedre. Argumentene dine bør jo være at kjertelen din vil raskt komme tilbake der den var, om problemet ikke ligger i at du har lavt stoffskifte. Stoffskiftemedisin er ufarlig! Hvis du gjør dette under en leges oppsyn, er det trygt. Du merker fort om dette er feil, ved at du får hypersymptomer. Legene gir ut masse medisiner som er farlige. Så hvorfor er de så redde for å gi en testbehandling? Og, ja, bytt lege, denne legen høres ikke hyggelig ut. kys1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Toramora
..
Legen er helt bestemt på at min anti-tpo ikke trenger å bety noe, så jeg kommer ingen vei der. Men får se hvor høyt tallet er nå.
..
Det må være et helt spesielt laboratorie legen din benytter :roll: jeg mener;
når hun mener at referansegrensen for anti-TPO skal ligge over 550 :!:
Hos Fürst mener jeg å huske at stjernene dukker opp på verdier med anti-TPO på over 60...
Så spørsmålet må bli: hvor høyt skal anti-TPO før denne "kvinne-er-kvinne-verst-legen" reagerer :?
Dump henne!
-
Vigdis, takk for link. Jeg merker meg symptomene og tar de med til EN ANNEN lege ja, trur eg.:wink:
Kevlin, du kan så si. Jeg skrev i en annen tråd angående anti-tpo. Da legen i sommer sa at mine tall ikke behøvde å tyde på noe, sjekket jeg dette ut. På en svensk nettside fant jeg ut at ca 20 % av svenske kvinner har lett forhøyet anti-tpo uten at noe er feil. Hevdet de, da. Så jeg måtte finne ut hva lett forhøyet betyr, og havnet på nevnte Fürst sine sider. Over 500 = betydelig hevet, og stor sjanse for betennelse. Blodprøvene mine fra i går blir sendt til nettopp Fürst... Jepp. Så får vi se da. Hun sa jo at "det kan jo hende du holder på å utvikle lavt stoffskifte, men bla-bla. Dermed er det nok liten sjanse for å få prøvebehandling med Levaxin derfra, Vigdis.:?
-
Jeg kikkede lidt i Lægehåndbogen http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=3053
"Forhøjede værdier ses i alle tilfælde af Hashimoto's thyreoiditis (>90%) og idiopatisk primær myksødem, hos 40-75% af patienter med andre autoimmune thyreoideasygdomme (Graves sygdom og postpartum thyreoiditis). Let forhøjede værdier kan også ses hos enkelte patienter med ikke-autoimmune thyreoideasygdomme. Forhøjede værdier kan desuden ses ved andre autoimmune sygdomme (f.eks. perniciøs anæmi, insulinafhængig diabetes mellitus, reumatoid arthritis, Sjögrens syndrom og primær biliær cirrose)
Høje værdier øger sandsynligheden for senere udvikling af hypothyreose " Så uanset hvad grunden er til det forhøjede tal, kan der være en eller anden autoimmun sygdom undervejs, og under alle omstændigheder øger høje værdier sandsynligheden for, at der udvikles lavt stofskifte. Så jeg ser ingen grund til, at din læge ikke skal ta dig alvorligt.
Samt uanset tal og hvad som helst behandle dig pænt.
vink11
-
Takk, Nielsigne! Det stemmer jo godt overens med det jeg har funnet ut også, så jeg ser vel for meg en eller annen autoimmun greie i framtiden, ja. Legen sa jo også dette, pluss at hun faktisk rekvirerte blodprøver, så helt håpløs er hun vel (kanskje) ikke. Men hun bagatelliserte/ignorerte symptomene, som så mange her på forumet jo har opplevd. For legene handler det om referanseverdier, for oss handler det om plager og symptomer. Må bli kræsj av det.
Må også fortelle at jeg tok mot til meg og googlet denne skrekksetningen på skjemaet. Det viste seg ikke å være så skrekkelig som jeg trodde, men er altså koder som må stå på rekvisisjonene for trygderefusjonen sin del. Formuleringen "engstelig for" henspiller på MIN evt. engstelse, ikke legens...:p Nå var jeg ikke engstelig for blod- og lymfesykdom i det hele tatt jeg. FØR jeg var hos legen... hehe. Men koden er "engstelse for SYKDOM i blod- og lymfe," ikke KREFT i osv. Det var en annen kode. Jeg kom jo med tanker om blodfattighet, så da ble det vel logisk. Uff. Jeg skylder på utslitthet med påfølgende overfølsomhet.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Toramora
...
Jeg har fortalt om den tungen min til tre leger nå, tror jeg.
..
har bare ignorert dette symptomet.
Et sikkert og unikt symptom på lavt stoffskifte (før i verden kalt for myxødem) kan du lese om i denne tråden:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Håper noen kan legge ut bildet fra Mark Starrs bok
(2005) "Hypothyrodism - TYPE 2"
hvor det står om oppsvulming under huden (myxødem) - dette er UNIKT for lavt stoffskifte:
"This type of swelling is unique to hypothyrodism.
...
if the thickened skin or myxedema is present,
you have hypothyrodism.
Do you have myxedema?
..
Try to pinch the skin as demonstrated in the picture
(klikk på bokomslaget og se så side 3 i denne linken OBS! sidenummereringen starter et stykke ut):
http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&).
The swollen skin on the patient´s arm,
as well as the puffiness in her hand,
is a classic demonstration of myxedema."
Og så da :?:
jo da kan legen(e) bare prøve seg på å snakke om TSH som er innnenfor referanseområdet :!:
Myxødem er en fortykning i huden (men kan også ligge rundt indre organer) - noe som bare folk med lavt stoffskifte har.
Før man visste at dette var noe som kom pga lavt stoffskifte så kalte man sykdommen lavt stoffskifte for myxødema.
Jeg har enda ikke klart å oppspore bildet i boka slik at jeg kan legge det inn i tråden om arm-klype-testen vink11
Men du kan altså finne bildet selv med å scrolle deg nedover i linken jeg har lagt inn (se innlegget over).
-
Takk for flott og informativt innlegg, Kevlin!
Nå har jeg fått SMS om at blodprøveresultatene var kommet. Det stod at de fleste var normale, men anti-TPO fortsetter å stige, så det "kan tyde på at du er i ferd med å utvikle lavt stoffskifte, men behandling er ikke nødvendig ennå." Jeg gikk for å få utskrift. Helsesekretæren ble visst satt ut av det spørsmålet, og måtte spørre legen om det var lov faktisk... Aldri har da DET vært noe problem før, så jeg ble litt sånn :shock:. det er jo MIN KROPP det handler om! Vel, luka ned, lege oppringt: "Det er en pasient her som vil ha utskrift av prøvene for å følge med, sier hun (jeg hørte hva hun sa selv om luka var nede)." Ifølge legen gikk dette som utskrift av journal, og ville koste meg 85 kroner! Hørte sekretæren si at "dette har jeg ikke samvittighet til å fortelle, altså..." Jeg gjorde det helt klart, med et smil, for hennes skyld er jo dette ikke, at det ikke kom på tale. Hun sa at hun var helt uenig i den prisen, men "kan ikke si imot sjefene." Jaja, ennå er legene maktsentrum, men dette er jo velkjent for de fleste av oss her på forumet. Men jeg sa at det var stoffskiftetallene jeg var interessert i, og om jeg kunne få bare dem. Jada, hun skrev dem ned på en gullapp.
Tsh og ft4 var godt innenfor normalen, men anti-tpo var steget fra 550 til 1300. Jeg har jo godt merket hvor mye dårligere jeg har blitt mellom forrige og siste måling, så jeg er vel en av dem som får mange symptomer av betennelsen alene. Som jeg har lært av dere kunnskapsrike her inne.hjerte1
Men jeg må nesten humre litt. Kan tyde på at jeg er i ferd med å utvikle... KAN?!? Nå er vel det det nærmeste jeg kommer en hashimotosdiagnose hos henne, så jeg må sikkert si meg fornøyd...
Helsesækreteren var ny i jobben, så det er helt greit. Alle har vært nye en gang. Men jevnt over er jeg sjokkert over den dårlige servicen det legesenteret gir.
-
chokx:
Det første, jeg tænker, når jeg læser dette, er at nej! Man er ikke regnet for en almindelig patient, når der er noget i vejen med skjoldbruskkirtlen. Fra det øjeblik, noget handlede om den, har jeg kun sjældent haft et normalt møde med en læge - når jeg trækker de vikarer, der ikke har vidst noget om min sygdom, fra.
Jeg kan så ikke vide, om det er præcis det, du har været ude for her, men frækt er det ...
Lugen ned ... og 85 kroner... gok1 hva faen ... undskyld mig ... hvad er det for en opførsel ?!
Hvis lægen ikke har penge nok til at få økonomien til at hænge sammen, må han stille en hat i entreen, så kan i da samle sammen til ham ...
chokx: Nielsigne
Ps. Må citere Kevlins signatur her: ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
chokx:
Det første, jeg tænker, når jeg læser dette, er at nej! Man er ikke regnet for en almindelig patient, når der er noget i vejen med skjoldbruskkirtlen. Fra det øjeblik, noget handlede om den, har jeg kun sjældent haft et normalt møde med en læge - når jeg trækker de vikarer, der ikke har vidst noget om min sygdom, fra.
Vet du, det tror jeg sannelig du har helt rett i. Den eneste som tok meg i det minste litt på alvor var den unge legen ved det private legesenteret jeg gikk til. Ellers har jeg møtt bare ignorering og skuldertrekk. Og bortforklaringer... Nå sist gikk den ut på at "det er jo ofte slik at man kan få sånne symptomer når man er sliten, vet du." Joda, selvsagt vet jeg det, jeg er da et voksent menneske! Men jeg opplever at jeg av helsevesenet blir fradømt evnen til å vurdere min egen helsesituasjon hva angår skjoldbruskkjertelen min. Merkelig og veldig frustrerende. Når jeg leser i forumet her ser jeg jo at jeg slettes ikke er alene om denne opplevelsen. Dessverre.
-
Har du fått sjekket statusen din på D-vitamin og selen?
Det har vært gjort studier som viser at et tilskudd på 200 mcg pr.dag med selen gjør at betennelsesreaksjonen ved hashimotos går ned. D-vitamin er også såkalt immunmodulerende, og de fleste av oss her i nord ligger lavt på d-vitamin om vinteren. Mange her inne skriver at de tar tilskudd året rundt.
Kan være verdt å undersøke?
-
Vær oppmerksom på at om du nevner dette som BettieB sier, så er sannsynligheten meget stor for at legen din ikke vet det. Leger kan ikke alt :D
Det sies at 4 paranøtter daglig skal være tilstrekkelig selendose.
Lurt å måle verdiene. Selen hjelper også til med å omdanne T4 til T3, så selen er nyttig og viktig for oss med lavt stoffskifte hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Vær oppmerksom på at om du nevner dette som BettieB sier, så er sannsynligheten meget stor for at legen din ikke vet det. Leger kan ikke alt :D
Det sies at 4 paranøtter daglig skal være tilstrekkelig selendose.
Lurt å måle verdiene. Selen hjelper også til med å omdanne T4 til T3, så selen er nyttig og viktig for oss med lavt stoffskifte hjerte1
Nej, der er ikke mange læger, der overhovedet har hørt om sådan noget ...
Men jeg er ikke sikker på, det er helt ligegyldigt, hvilken selen, man bruger. Måske er det ligegyldigt i forbindelse med omdannelse af t4, men i forbindelse med antistoffer betaler det sig at bruge selenmethionin. Jeg mødte det første gang herinde: https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=11182&page=2 , indlæg nr. 19
Læs evt. også
http://www.naturoghelse.dk/shop/bio-...-90-4476p.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Selenomethionine
vink11 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Toramora
Vet du, det tror jeg sannelig du har helt rett i. Den eneste som tok meg i det minste litt på alvor var den unge legen ved det private legesenteret jeg gikk til. Ellers har jeg møtt bare ignorering og skuldertrekk. Og bortforklaringer... Nå sist gikk den ut på at "det er jo ofte slik at man kan få sånne symptomer når man er sliten, vet du." Joda, selvsagt vet jeg det, jeg er da et voksent menneske! Men jeg opplever at jeg av helsevesenet blir fradømt evnen til å vurdere min egen helsesituasjon hva angår skjoldbruskkjertelen min. Merkelig og veldig frustrerende. Når jeg leser i forumet her ser jeg jo at jeg slettes ikke er alene om denne opplevelsen. Dessverre.
Nej, mange oplever sig som ignorerede og tilfældigt behandlet.
Her i Danmark er mange utilfredse med lægevagten. Men ikke jeg - sjældent får jeg da en behandling, der ikke - i løbet af de 10 minutter, den fortravlede læge har til rådighed - langt overgår det, mine fastlæger gennem flere år har kunnet præstere. Det burde vel være omvendt - men her er det så, jeg hævder, at det skyldes fordomme om mennesker, der har problemer med skjoldbruskkirtlen.
Jeg har nogle gange spekuleret på, om det er en afsmitning fra det faktum, at det vist nærmere er reglen end undtagelsen, at skizofrene mennesker har problemer med skjoldbruskkirtlen og derfor med stofskiftet. I hvert fald er forskellen på de her læger enorm.
Ikke desto mindre er jeg nu efterhånden så intimideret af læger, at jeg meget gerne holder mig væk næsten uanset hvad.
Nogle læger har skældt mig ud for at "være så hysterisk", når jeg har haft nogle af de her mærkelige - diffuse - symptomer kørende. Andre har kørt den der "ja, livet er svært, men dyrk noget mere motion, så går det"-stil.
Og så var der hende, der indtil for nylig var partner med min nuværende fastlæge. Hende kom jeg en dag til med et knæ, jeg var kommet voldsomt til skade med. Var helt desperat og havde fået maset mig frem til en akut-tid. Da lægen så benet, udbrød hun "Jamen, du HAR jo slået knæet!", og den måde at sige det på er hanengaleme lige så intimiderende som en skideballe, for det betyder jo, at man i realiteten har en læge, der tror, man kan finde på at komme til hende for sjov skyld :roll: Med andre ord: Man har ingen læge.
HVORFOR tror lægen, jeg kan finde på at komme rendende hos hende med en lille skramme - når jeg nu aldrig er kommet der med noget overflødigt? Jeg læste et sted, at danskerne i gennemsnit går til læge 11 gange om året ... det er saftsuseme mange! Men hvorfor skal andres misbrug af systemet gå ud over dem, der ikke misbruger det ??
Jeg har mange gange været til læge med symptomer, der har været mærkelige og såkaldt diffuse. Symptomer, man åbenbart ikke uden videre kan forklare. Men som ikke desto mindre alle sammen har vist sig at kunne "kureres" med stofskiftemedicin i tilpas store mængder. Jeg tror bare ikke, læger hører så godt efter, når jeg fortæller dem dét. Hvilket ellers ville kunne være en hjælp til hurtigere udredning af andre patienter. Men de er vist bare ikke så gode til at lytte.
En gang snakkede jeg med en, der har stor tiltro til læger, også med hensyn til stofskiftet. Da jeg på et tidspunkt i vores diskussion nævnte, at jeg finder mange læger uempatiske, svarede hun, at mange sandelig er meget empatiske. "Du må jo tænke på, at mange af dem er bekendt med, at der er lavet en helt Ph.D afhandling om, at mennesker med lavt stofskifte har dårligere livskvalitet end andre..."
Jeg kan kun sige, at 1) Det er ikke mit indtryk, at særligt mange læger kender til dette og 2) Hvis man er nødt til at læse en Ph.D-afhandling om, at folk har det dårligt, for at man kan fatte det, så skal man nok ikke ha et job, hvor man skal være så tæt på andre mennesker og faktisk have deres og deres familiers liv i hænderne.
Sidst, jeg snakkede med en læge, var det en overlæge, der er ambitiøs nok til, at jeg kan høre fra gang til gang, jeg snakker med ham, at han er ved at sætte sig ind i, hvordan min medicin - thyroid - virker. Han er ikke bare fagligt dygtig men også et empatisk menneske, kort sagt en rigtig læge. Det er en stor lettelse at have sådan en ... jeg har det stadig sådan, at jeg frygter, det er en drøm og at jeg vågner op til en af de sædvanlige :eek:
Men denne læge har lavet flergangsrecept til mig, så jeg er ligestillet med de patienter, der bare kan hente hvad de skal bruge på et almindeligt, danske apotek. Og så læser han tilsyneladende op på behandling med thyroid, hvilket er nyt stof for ham; hans kommentar til, at jeg gerne ville ta mere medicin: Det må du, iflg. din blodprøve, gerne få." Jeg var ved at falde ned af stolen, da han sagde det, for min tsh var iflg. blodprøven 0.02, så jeg havde ikke regnet med lige dét svar. Men min t4 og t3 er ikke nær så høje, som de kunne være, så .... xx7
Der må være håb ....
hjertflag1 Nielsigne
-
Nielsigne: :shock: , :shock: , og atter en gang :shock: !
En doktorgradsavhandling, faktisk. Jeg blir alltid så fascinert når det brukes millioner av kroner i forskningsstøtte for å understreke det åpenbare. Dette kunne jo alle vi fortelle legene, ja endatil betale for å få fortalt det. Hvor mange penger har ikke vi brukt på nettopp å fortelle leger hvordan vi vurderer VÅR EGEN livskvalitet? Jeg må nesten bare le.
"Jamen, du HAR jo slået knæet!" Verste jeg har hørt! Har omtrent ikke ord... Jeg kjenner som deg, jeg tror jeg holder meg unna legen i lang tid framover. Nå er jeg omtrent aldri hos lege uansett, men må vel en tur om et års tid for å måle tsh og ft4-helligdommene igjen. Men så flott at du møtte denne overlegen som viste empati, hjelpevillighet og lærevilje!
Bettie B, jeg har ikke sjekket vit. D og selen, nei. Tror saktens jeg skal la være å "plage" legen med en slik forespørsel. :wink: Nå tar jeg vit. D-tilskudd hele året, av riktig type, så jeg får tro det skal være greit. Selen tenker jeg seriøst på å prøve etter å ha lest her inne!:D Så takk for det rådet!
Vigdis, får jeg tak i paranøtter så spiser jeg gjerne noen sånne. Ellers skal jeg se på Nielsignes linker om...*scrolle ned for å se hva det nå het*... selenmethionin!