-
Endokrinologene på Aker
Jeg skal jo på AKer, lurer litt på hva deres erfaring er med legene der? Hva gjør de og hva er de opptatt av? Er de opptatt av at TSH skal være rundt 1 for eksempel?
Det er jo ivertfall bedre enn det jeg har nå....
-
Sv: Endokrinologne på Aker
Nå har jeg bare vært der en gang, men han synes ikke at det at jeg hadde hatt TSH over 3 i lange tider selv om jeg var under levaksinvehandling, var "unormalt".
Da jeg var der ble det tatt et lass med blodprøver, ingen fysisk undersøkelse men klar beskjed om at hvis de skulle "bry seg", så skulle de ha ansvar for dosering av medisiner og ikke f.eks. fastlege eller "min" endo ved sykehuset her.
Jeg opplever det er svært vanskelig, for ikke å si umulig, og få kontakt med legen nå i ettertid. Skal dit igjen 1.desember for "komplett gjennomgang av blodprøvesvarene".
-
Sv: Endokrinologene på Aker
Hei Ingvild
Du bør nok ikke ha altfor store forhåpninger til endokrinologene på Aker -
mulig med unntak av Louise Koren Dahll, da :?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
.. skrive en mail direkte til Louise Dahl og forklare ståa, saklig og nøkternt (som leger liker vil jeg anta)?
Mailadr er
LouiseKoren.Dahll@akersykehus.no
Din historie er sterk- 16 år på Levaxin og drastisk bedring etter overgang til thyroid.
Om legene får høre slike historier, kan det være med å redusere skepsisen tenker jeg...
..
Hva Aker gjelder så har jeg kun vært hos SS Hammerstad -
jeg håper iallefall at det ikke er henne eller I Norheim du skal til :?:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siven
Hva synes dere? Skal jeg videresende mailen fra Aker til NTF og skrive at dette sikkert er aktuell info for dem?
Får litt lyst til å provosere!!
Det burde de vide allerede alt om, når man ser hvem bl.a. er
medlemmerne af
det faglige råd i
denne forening:
"Medlemmer i rådet er professor Peter F. Hjort, endokrinologene Ingrid Norheim
og Sara Hammerstad fra Thyreoideapoliklinikken, Aker universitetssykehus". :mrgreen:
Hvis du ikke har lest om NTF her inne - så har flere skrevet som sine erfaringer og tanker om NTF og Bente Bakke
-
Koren Louise Dahl har været talt om herinde på meget forskellig måde. Og der var noget, jeg ku huske her:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13294
:mrgreen: Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Nå har jeg bare vært der en gang, men han synes ikke at det at jeg hadde hatt TSH over 3 i lange tider selv om jeg var under levaksinvehandling, var "unormalt".
Da jeg var der ble det tatt et lass med blodprøver, ingen fysisk undersøkelse men klar beskjed om at hvis de skulle "bry seg", så skulle de ha ansvar for dosering av medisiner og ikke f.eks. fastlege eller "min" endo ved sykehuset her.
Jeg opplever det er svært vanskelig, for ikke å si umulig, og få kontakt med legen nå i ettertid. Skal dit igjen 1.desember for "komplett gjennomgang av blodprøvesvarene".
Ja TSH på over 3 var mye! Hva er din Ft4 på da?
Jeg har også ganske høy TSH nå..Håper jo de kan gjøre noe med det, siden jeg har så mange symptomer....Men det høres jo ikke lovende ut....
Si fra hvordan det gikk på timen da! Hvis ikke de kan gjøre noe, blir det vel privatklinikk.
Hva slags blodprøver har de tatt?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Hei Ingvild
Hvis du ikke har lest om NTF her inne - så har flere skrevet som sine erfaringer og tanker om NTF og Bente Bakke
Nei, jeg har ikke lest om NTF- er det norsk thyroideaforbund?
Hva er det med endokrinologene på Aker og NTF som er negativt?
Og hvem er hun Bente Bakke og Nordheim? Og Hammerstad?
-
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Hun høres jo rimelig oppegående ut da hun er jo også åpen for behandling med medikamenter med T3 hos endokrinolog:)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Har lest endel positivt om henne her inne også...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Hei Ingvild
Faktisk lest endel bra om Ingrid Nordheim også.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ingvild
Ja TSH på over 3 var mye! Hva er din Ft4 på da?
Jeg har også ganske høy TSH nå..Håper jo de kan gjøre noe med det, siden jeg har så mange symptomer....Men det høres jo ikke lovende ut....
Si fra hvordan det gikk på timen da! Hvis ikke de kan gjøre noe, blir det vel privatklinikk.
Hva slags blodprøver har de tatt?
3.november var min TSH 10,1
FT4 er 16,4
Jeg har begge antistoffene, altså anti-TPO og TRAS
Inne på Aker ble det tatt totalt 64 blodprøver + jeg hadde med meg en dunk med urin samla over ett døgn. Prøvene varierer fra stoffskifteprøver, diverse immunologiske prøver, binyrer, vitaminer og mineraler.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
3.november var min TSH 10,1
FT4 er 16,4
Jeg har begge antistoffene, altså anti-TPO og TRAS
Inne på Aker ble det tatt totalt 64 blodprøver + jeg hadde med meg en dunk med urin samla over ett døgn. Prøvene varierer fra stoffskifteprøver, diverse immunologiske prøver, binyrer, vitaminer og mineraler.
Oi, jeg kjenner jo ikke din historie, men kan du greie å leve med
De verdiene? Vil ikke fastlegen gi deg mer levaxin? Hvis du går på det da.....:)
-
Jeg kan ikke øke levaksin fordi 650 mcg pr uke er min smertegrense. Får sterke overdosesymptomer om jeg øker mer.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Jeg kan ikke øke levaksin fordi 650 mg pr uke er min smertegrense. Får sterke overdosesymptomer om jeg øker mer.
Oi, det var mye, og du mener microgram eller mg?
-
Microgram, men dette er ingen høy dose. 650 mcg er pr.uke, ikke pr dag......
Mange tar f.eks.150 mcg hver dag
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Microgram, men dette er ingen høy dose. 650 mcg er pr.uke, ikke pr dag......
Mange tar f.eks.150 mcg hver dag
Da skjønner jeg. Jeg tar 850 per uke. :)
-
Sv: Endokrinologene på Aker
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ingvild
Faktisk lest endel bra om Ingrid Nordheim også.
Jeg har ingen personlig erfaring med Norheim - men jeg har sett og hørt henne på TV2 - her er tråden som Mod viser til vedrørende henne:
God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Maja
Hei.
Har ikke vært aktiv skribent her før, men har lest en god del. Jeg har Hashimotos selv og går på Erfa Thyroid.
I dag slo jeg på TV2 og god morgen norge. Der hadde de besøk av overlege Ingrid Norheim og en hypothyreosepasient. Blir så innmari provosert av overlegen.
Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle. Bare ta blodprøver og så en pille, så blir det så bra så.....
At ikke den andre siden blir belyst, er rett og slett trist med tanke på alle oss som i årevis har slitt med symptomer og problemer med rett dose.
Jeg mener (er selv helsefaglig utdannet) at overlegen har plikt til å belyse hele sykdomsspekteret. Selvfølgelig skal solskinnshistoriene fram,
men også den andre siden av diagnosen. Jeg hadde selv en oppfattelse av at denne sykdommen var enkel å behandle. Nå vet jeg bedre....
En realistisk informasjon om sykdommen kan kanskje hjelpe mange til å takle det bedre.
Mange ganger lurer jeg på om leger virkelig kan så lite om Hypothyreose, eller rett og slett nekter å informere fakta.
Takk og lov for at jeg har en fastlege som er åpen for alternativer.
Dette var dagens utblåsning, her jeg sitter med brain-fog og delvis sykemelding.
-
Sv: Endokrinologen på Aker
Jeg har erfaring med 2 endokrinologer på Aker. Jeg hadde skyhøye forventninger til at der skulle jeg tas på alvor og at kunnskapsnivået ville være høyt. Jeg ble skuffet. De var dyktige på å ta vanvittig mye blodprøver og svært lite dyktige på å se meg. De tilførte ikke noe jeg ikke selv har lest meg til på nettet, dessverre. Jeg gikk derfra mer fortvilet enn da jeg kom. Andre gangen hadde jeg ingen forventninger, så da var fortvilelsen ikke-eksisterende når jeg forlot stedet . Ikke ha for høye forventinger, så kanskje du går derfra superfornøyd smilja1
-
Aker er villige til å la pasientene teste T3 i form av Liothyronin, men ikke thyroid. De er svært negative til thyroid og gir ikke resept på det. Jeg opplevde også at jeg ikke ikke fikk noe hjelp der. Jeg tror det var fordi jeg gikk på Balder på den tida. Legen jeg var hos mente jeg var velfungerende og frisk, det kjentes ikke slik ut da... På den andre siden var ikke legen negativ til at jeg bli behandlet på Balder, det var jo i seg selv positivt, for enkelte leger er jo det som en rød klut
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
.. Jeg opplevde også at jeg ikke ikke fikk noe hjelp der. Jeg tror det var fordi jeg gikk på Balder på den tida.
Legen jeg var hos mente jeg var velfungerende og frisk, det kjentes ikke slik ut da...
På den andre siden var ikke legen negativ til at jeg bli behandlet på Balder, det var jo i seg selv positivt, for enkelte leger er jo det som en rød klut
At jeg hadde vært hos Oftebro - parallelt med Aker - det var iallefall en rød klut for SS Hammerstad:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Go' kvæll
Jeg har fått henvisning til BSS (Drammen) for utredning av binyrene -
idag fikk jeg brev at ventetiden min vil være fra 12-16 uker...
For et år siden begynte jeg på utredning hos Aker (dr. lissom Hammerstad) -
hun avlyste en to-timers undersøkelse fordi jeg hadde vært hos Oftebro...:shock:
jeg har derfor ikke mye lyst til å bytte til Aker.
Men jeg har ikke lyst til å vente i opptil 16 uker heller :|
Jeg ser på Fritt Sykehusvalg at Gjøvik og Diakonhjemmet sykehus har hhv tre og fem ukers ventetid.
De har kanskje ikke endokrinologer, men jeg har en fornemmelse av at en indremedisiner kan gjøre vel så mye nytte -
som en ondokrinolog :twisted: (eller like ille).
Så :?:: har noen herinne anbefalinger på hvilket Sykehus som vil være verdt å ta turen til for å få en GOD utredning.
..
Det endte godt - dro til Drammen sykehus og fikk veldiggod hjelp. Men så visste jeg akkurat hva jg ville ha, da :wink:
-
OK, når vi prater om endokrinolger ved Aker.
Lar de oss pasienter være med og bestemme behandling, eller er de gudene og vi skal bare svelge og adlyde?
Har fått med meg at naturthyroid og private klinikker er fy, men jeg tenker generelt.
For mitt vedkommende så har jeg iallefall mine meninger om hva jeg er villig til å utsette kroppen med og hva som jeg ikke vil godta.
Akspeterer endoer ved Aker at vi har rett til og bestemme over egen kropp?
-
Tja? De bedriver jo ikke akkurat tvangsmedisinering da! Men jeg vil tro at om du vil noe annet enn dem, så ryker du ut til fordel for nestemann? En annen ting, ikke alle er endoer der. Du finner indremedisinere der, og kanskje også andre typer leger.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Jeg kan ikke øke levaksin fordi 650 mcg pr uke er min smertegrense. Får sterke overdosesymptomer om jeg øker mer.
Hva er dine symptomer på overdosering?
-
Bl.a. heftig hjertebank med ekstraslag, og hver en muskel i kroppen kjennes som den er maksimalt strammet 24 timer i døgnet....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Bl.a. heftig hjertebank med ekstraslag, og hver en muskel i kroppen kjennes som den er maksimalt strammet 24 timer i døgnet....
Ok, så en slags spenning i kroppen? Jeg har og hjertebank og uro følelse...
-
Ikke spenning - men smerter!
Tilbrakte de to ukene med overdose stort sett sammenkrøpet i senga eller sofaen siden det gjorde så vondt i hver en muskel. I tillegg var jeg ekstremt labil og tok til tårene for alt og ingenting. Det tok flere uker etter at jeg bremset ned medisinene før jeg følte meg menneskelig igjen.
Har prøvd flere ganger og øke med 25 mcg i uka, men overdoseproblemene kommer tilbake umiddelbart.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Ikke spenning - men smerter!
Tilbrakte de to ukene med overdose stort sett sammenkrøpet i senga eller sofaen siden det gjorde så vondt i hver en muskel. I tillegg var jeg ekstremt labil og tok til tårene for alt og ingenting. Det tok flere uker etter at jeg bremset ned medisinene før jeg følte meg menneskelig igjen.
Har prøvd flere ganger og øke med 25 mcg i uka, men overdoseproblemene kommer tilbake umiddelbart.
Uff, ikke bra! Håper det går bedre nå da:)
-
Har det mye bedre nå, men ønsker absolutt ikke og oppleve en slik reaksjon om igjen.....
Om du har lett hjertebank og uro i forbindelse med doseøkning, ville jeg tatt et skritt tilbake, og prøvd på nytt med en litt lavere doseøkning, f.eks. halvparten, og når kroppen er komfortabel med doseøkningen, kan du øke resten.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Har det mye bedre nå, men ønsker absolutt ikke og oppleve en slik reaksjon om igjen.....
Om du har lett hjertebank og uro i forbindelse med doseøkning, ville jeg tatt et skritt tilbake, og prøvd på nytt med en litt lavere doseøkning, f.eks. halvparten, og når kroppen er komfortabel med doseøkningen, kan du øke resten.
Det høres veldig fornuftig ut. Er ganske sikker på at dette er overdoseringssymptomer..100% sikker kan en jo ikke bli,-
men det er absolutt verdt et forsøk. Heller et forsøk enn mer hjertebank, uro og søvnløshet...
Kanskje halv tabett i morgen for å jevne ut doseringen noe..? Dvs. Skal egentlig ta 100 mcg, men ta 50 mcg istedet..
-
Såvidt jeg skjønner så har du akkurat økt fra 100 x 5 dager og 150 x 2 dager til
100 x 4 dager og 150 x 3 dager?
Jeg ville forandret litt på de ganske store variasjonene her og gått en periode med
125 x 4 dager og 100 x 3 dager
så ville jeg økt slik at det ble
125 x 5 dager og 100 x 2 dager
neste økning om du trenger det blir da
125 x 6 dager og 100 x 1 dag.
Dette er bare slik jeg føler ville vært naturlig for meg, for og slippe så stor variasjon på døgndosene, spesielt om du er følsom for endringer.
Levaxin finnes i 25 mcg doser. Jeg klatta og delte 50 mcg i starten, men legen skrev ut 25 til meg da hun fant ut at jeg delte dem.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Såvidt jeg skjønner så har du akkurat økt fra 100 x 5 dager og 150 x 2 dager til
100 x 4 dager og 150 x 3 dager?
Jeg ville forandret litt på de ganske store variasjonene her og gått en periode med
125 x 4 dager og 100 x 3 dager
så ville jeg økt slik at det ble
125 x 5 dager og 100 x 2 dager
neste økning om du trenger det blir da
125 x 6 dager og 100 x 1 dag.
Dette er bare slik jeg føler ville vært naturlig for meg, for og slippe så stor variasjon på døgndosene, spesielt om du er følsom for endringer.
Levaxin finnes i 25 mcg doser. Jeg klatta og delte 50 mcg i starten, men legen skrev ut 25 til meg da hun fant ut at jeg delte dem.
Høres veldig fornuftig ut, dette skal jeg rett og slett prøve fra i morgen!
Stor takk og klem til deg! :)
-
Noen som har erfaring med Margit Riis på Aker da?
-
Margit Riis
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Millie
Noen som har erfaring med Margit Riis på Aker da?
Margit Riis er mest interessert i brystkreft og brystkreft-relaterte hormonelle faktorer. Hennes navn synes ikke å være forbundet med noen medisinske interesser knyttet til skjoldbruskkjertelen. Inntil nå ingen brukere på dette forumet har skrevet noe om Margit Riis. vedikke1
-
Pussig at det er henne jeg går til med skjoldbruskkjertelen min da..