Hashimotos - bedring ved Levaxin
Heisann!
Jeg er ny på forumet her, fikk vite at jeg hadde Hashimotos for noen mnd. siden. TSH var over 200, FT4 under 3.
Seks dager etter at jeg begynte på Levaxin (50 mikrogram) tok jeg blodprøver hos endokrinolog, og TS ble målt til 119 mens FT4 var steget til 7,4. Er det vanlig at TSH synker så fort? Kan jeg forvente en ganske rask normalisering siden TSH var halvert etter bare seks dager?
På forhånd takk :)
Sv: Hashimotos - bedring ved Levaxin
Jeg opplever at det er vanskelig å svare på det du lurer på. Det er svært individuelt hvordan prosessen tilbake til å føle seg helt frisk er, altså hvor fort eller langsomt det går, eller hvor mange andre (eventuelt ukjente) andre komponenter som spiller inn. Men fint om du også sier litt om du opplever endring i takt med at tallene endres. Hvordan følte du deg da du hade disse ekstreme tallene, hvordan føler du deg nå osv.
Andre ting som kan spille inn er for eksempel: dårlig opptak i tarm, lave verdier på enkelte vitaminer og mineraler, flere andre autoimmune sykdommer, andre hormoner som er på sparebluss. Og sikkert flere andre ting. MEN: det at jeg sier dette betyr ikke at du har noe av dette. Men kanskje kan det være lurt å holde øye med flere ting om helingsprosessen trekker i langdrag. Vær også oppmerksom på at flere av oss er dårlige på å forvandle T4 (Levaxin) til det aktive T3. Da vil du i så fall trenge tilskudd av T3, enten i form av thyroid eller Liothyronin. Anbefaler deg å lese mer om temaet, her, andre steder på nett, og det de har av bøker på bibliotek og bokhandlere om emnet
Takk for raskt svar!
Må innrømme at jeg merket svært lite symptomer i det hele tatt. Blant de få jeg merket noe til var gjerne smerter i leggene det verste, og de er så godt som over nå. Tar det som et godt tegn :)
Jeg leser det jeg kommer over, både bøker og ulike sider på internett. Føler at jeg får bra oppfølging av endokrinologen og regner med at jeg kommer mer inni sykdommen litt etter litt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Anbefaler deg å lese mer om temaet, her, andre steder på nett, og det de har av bøker på bibliotek og bokhandlere om emnet
Vi er begyndt at samle info om relevante bøger. Klik på "Bøker / Thyroid (Lavt)" i øverste baren over forummet (næst efter "Hva er nytt?").
Hvor lang tid tar det før svarene kommer?
Hei,
jeg skal snart ta min første blodprøve etter påbegynt medisinering med Levaxin. Hvor lang tid pleier det vanligvis å ta før man får svaret? Selve analysen på laben går vel fort? Dette varierer sikkert veldig fra sted til sted, men det hadde vært kjekt å få en omtrentlig pekepinn :)
Sv: Hvor lang tid tar det før svarene kommer?
Hei :)
Jeg har fått beskjed at jeg kan ringe etter 2 dager. :) da har jeg tatt de vanlige prøvene..
Klem Tussemaja.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tussemaja
Hei :)
Jeg har fått beskjed at jeg kan ringe etter 2 dager. :) da har jeg tatt de vanlige prøvene..
Klem Tussemaja.
Så fort? Så kjekt! Spurte ei i klassen i går, hun måtte vente 2-3 uker. Det syntes jeg hørtes ekstremt lenge ut.
Tiden det tar varierer fra prøve til prøve
Viktig og huske at stoffskifteprøver skal tas tidlig om morgenen og du skal ikke ta medisin før prøven.
Stoffskifteprøver forandrer seg utover dagen, og skal derfor alltid tas om morgenen for å få et mest riktig bilde.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Tiden det tar varierer fra prøve til prøve
Tenker på TSH og FT4.
Anbefaler deg å ringe legekontoret, de vet det med sikkerhet hjerte1
Lurt å ringe legekontor, men jeg har fått beskjed om at disse prøvene kan jeg ringe og få svaret på etter 2 dager :) både de jeg tar på legekontoret, og de jeg tar på sykehuset og som endo(noe..) får svar på.
:)
tussemaja.
Prøvene er nå tatt, og jeg ringte endokrinologen min i dag. Kontordama sa at han hadde sendt meg et brev, og at jeg skulle ta samme dose Levaxin som tidligere. Jeg ba om å få vite verdiene, som hun hadde kalt normale, men hun hadde allerede lukka profilen min og ville ikke hjelpe meg noe mer. Fortalte bare nok en gang at jeg skulle fortsette på samme dose og at verdiene var normale. Kan jeg stole på at verdiene har kommet seg ned på normalt nivå allerede? Begynte med en tsh på noe over 200 da jeg fikk diagnosen for omtrent 2 måneder siden. Frustrerende med kontordamer som ikke har en helt god dag...
God helg til dere! :)