Jeg er 27 år og har hatt hypothyreose i ca. 15-17 år.
Jeg er 27 år og har hatt hypothyreose i ca. 15-17 år. Fant det ut for ca. 5 år siden ved en tilfeldighet. Husker ikke helt verdiene mine da, men tsh var over 400. Jeg har hatt masse symptomer hele tiden. Trøtt, sliten, frøs mye, ukonsentrert og mistet mye hår er noe. Siden jeg fikk det når jeg var så ung var det ingen som oppdaget det og det som jeg nå vet er symptomer var den gang bare en naturlig del av den jeg var. Selv ikke da min far fikk diagnosen var det noen som stusset.
Jeg har gått på thyroxin siden jeg fant det ut. Jeg har nå ligget innenfor "normalen" ganske lenge, noen få justeringer innimellom bare. Likevel blir jeg ikke kvitt følelsen av å hele tiden være utslitt. Aldri uthvilt, alltid sliten. Alltid behov for å hvile og sove. Det er frustrerende og hele tiden ha det sånn. Med full jobb, mann, barn, venner og familie og alt det som hører med er det fryktelig slitsomt. De aller fleste vet om sykdommen min, men jeg tror de fleste tenker at jeg får medisiner for det og siden verdiene mine er "normale" så går ting greit. Aldri noen som spør hvordan det går eller tenker på å senke kravene litt. Jeg prøver selv å senke kravene til meg selv og ikke overanstrenge meg, men hvordan vet jeg når det blir for mye? Hvor sliten er det normalt å bli og hva er normalt for meg? Det jeg en gang trodde var normalt er jo ikke dte likevel. Er jeg kanskje ikke noe mer sliten enn det alle andre er? Utad viser jeg sjelden at jeg ikke har det bra. Smiler alltid, gjør alltid det jeg skal. Sjelden syk og hjemme fra jobb, da er det helst sykt barn som gjør at jeg er hjemme. Det virker ikke som om andre synes det er ok være så sliten som jeg er så ofte.
Samboern vet godt om sykdommen og at det er pga den jeg ofte ikke orker så mye. Jobben krever sitt. Likevel virker det ikke som om han skjønner eller kanskje vil skjønne hvor ille det føles for meg. Kravene til at barnet må passes, maten må lages, oppvasken må taes, klærne må vaskes, det må ryddes , ja alt må jeg gjøre. Han tar selvfølgelig noe av det, men mesteparten faller på meg. Tid for meg selv er noe jeg bare drømmer om. Har forsøkt å snakke med han om dette så mange ganger, og han sier han forstår men han klarer jo ikke å vise det.
Familien forventer at jeg stiller opp i selskaper, middag og det som måtte være. Nesten aldri orker jeg egentlig, men må man så må man. Alltid like tilsynelatende "frisk". På jobb er det noen få som vet, men her også er det få som skjønner hvordan det er. Med jobb innen helsevesenet er vel kravene like store her som privat. Jeg har gått fulltidsskole i tre år, fått barn midt i studiet og hatt to jobber ved siden av og det fikset jeg jo greit, så hvorfor fikser jeg det ikke nå? Ja, jeg burde kanskje fortelle noen om det, men erfaringen er at det er like greit å la være. Hvordan skal jeg få andre til virkelig å forstå hvordan jeg har det?
Kanskje er jeg sånn som alle normale folk er, eller kanskje ikke? Skal jeg "jobbe" til jeg ryker på en smell? Det føles som om jeg gjør det snart. Ofte er jeg så sliten at jeg bare vil gråte. Når tar det slutt? Jeg husker at legen beordret meg hjem i seng når hun ga meg diagnosen, jeg skulle ønske det skjedde igjen...