-
Flere enn Hertoge som lovpriser veksthormon?
Hei!
Jeg har prøvd en hormon-spray fra now i noen uker og lurer på om noen andre her inne har erfaringer med nows spray -
eller andre slike produkter?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Sitat:
Opprinnelig postet av Thierry Hertoghe
MIN EGEN HORMONPROFIL
Jeg udviklede disse redskaber under jagten på ikke blot mine patienters, men også min egen hormonbalance. Eftersom jeg er 45, er mine kirtler ikke længere så effektive som før.
Jeg begyndte, takket være min far, at tage thyreoideahormoner
som ganske ung for at behandle nedsat funktion af skjoldbruskkirtlen ( denne sugdom overses typisk hos unge, især unge mænd).
Jeg tager også cortisol, DHEA, testosteron, melatonin og væksthormon dagligt
- og har gjort det i årevis. Jeg er afhængig af disse tilskud for at bevare mit gode humør, mit energiniveau og min kondi.
Selvfølgelig spiser jeg også efter en ernæringsplan og benytter en håndfuld vitamin- og mineraltilskud til at understøtte den hormonbalance jeg tilstræber.
Jeg begyndte at tage thyreoideahormontilskud som barn. Som voksen skiftede jeg fra en kost med rigelige mængder af mejeriprodukter og kød til
en diæt med moderat proteinindhold og masser af frugt, og snart kunne jeg reducere min dosis af thyreoideahormon med to tredjedele.
Jeg har dog stadig brug for tilskuddet; når jeg ikke tager det er jeg træt, stiv og morgengnaven og kan ikke tænke klart.
Uden cortisoltilskud føler jeg en voldsom og intens trang til sukker. Jeg æder bogstaveligt talt alt hvad der kan sættes foran mig, og kunne gøre kål på en hel æske chokolade på meget kort tid. Hvad der måske er endnu værre; jeg ville spise uafbrudt, hele dagen. Cortisolproduktionen tiltager mens vi spiser; ædeorgier var således min krops forsøg på at genoprette min hormonbalance.
Når jeg mangler cortisol, føler jeg mig desuden døsig og ude af stand til at koncentrere mig. Enhver antydning af stress føles overvældende (for meget cortisol fører imidlertid til usundt eufori; det er således vigtigt at sørge omhyggeligt for at ramme den korrekte dosering). Hormonet giver mig også positive kosmetiske bivirkninger. I min fars familie bliver alles ansigter magre og afpillede at se på med alderen - et klassisk tegn på cortisolmangel. Takket være mine cortisoltilskud har jeg undgået dette specifikke familiekendetegn.
Væksthormon er det tilskud jeg nødigst ville give afkald på.
Det var af forfængelighedsgrunde jeg begyndte at tage det for syv til otte år siden: jeg var begyndt at blive pluskæbet. Væksthormonet standsede processen og udbedrede skaderne, men derudover kunne jeg konstatere at det også havde andre forbløffende, gunstige effekter. Nu kan jeg arbejde mere og behøver ikke sove så meget, og der er ingen bivirkninger. Jeg er rolig, behersket og venlig, selv i ophedede situationer. Jeg er mindre ængstelig og mere beslutsom. Dengang halvdelen af mit hus brændte - få dage inden jeg skulle holde et oplæg ved en vigtig konference - troede alle at jeg ville bryde sammen. Men det er lykkedes mig at fungere, håndtere brandskaderne, trøste min kone og holde mit oplæg uden problemer. Takket være væksthprmonet.
Jeg var i 30`erne da jeg begyndte at tage væksthormon i en daglig dosis på 0,35 mg. Som det ofte ses, virkede tilskuddet aktiverende på min hypofyse, og jeg begyndte at producere større mængder af hormonet. Da mine hænder og fødder begyndte at tiltage en anelse i størrelse, vidste jeg at jeg var nødt til at reducere dosis. Nu tager jeg 0,02 IU pr. dag; denne dosis giver mig alle positive virkninger, uden bivirkninger. Det kan lyde ufatteligt, men normalt ordineres væksthormon i doser de er 40 gange så store som den jeg p.t. tager, selv om unge voksne normalt kun producerer 0,2-0,5 mg pr. dag. Endnu værre er det at væksthormon ofte gives alene i stedet for i velafbalanceret kombination med andre hormoner - sådan som jeg anbefaler det.
-
Sv: Flere enn Hertoge som lovpriser veksthormon?
En liten digresjon: Er det bare meg som er kjemperedd for å gjøre kroppen avhengig av alle slags tilskudd av hormoner?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
En liten digresjon: Er det bare meg som er kjemperedd for å gjøre kroppen avhengig av alle slags tilskudd av hormoner?
Ja, "afhængig af tilskud" betyder, at man booster sig selv med ekstra hormoner. Det ville også jeg være betænkelig ved. Men.....
.... både her på forummet og i Kevlins citat handler det aldrig om tilskud af "ekstra" hormoner (i forhold til det, til enhver tid gældende biologiske behov). Både her på forummet og i Kevlins citat handler det om en hormonerstatning (regulering) for de hormonmangler vi er offer for, uanset hvilken årsag er til, at vi mangler disse hormoner.
Det er altså to forskellige tilstande her er tale om. Den første kan undværres (op til ens eget valg). Med hensyn til den anden har vi intet valg - medmindre vi vil vegetere med hormonunderskud.
Mht. Hertoghe - er han den fjerde generation af endokrinologer, som i hvert slægtled var/er selv ramt af hypothyreose. Iflg. hans beskrivelser erstatter han ikke kun den primær hormonmangel, men også de sekundære, dvs. de hormonmangler som er opstået som følge af den syge skjoldbruskkirtels interaktioner med andre kirtler (hormone feedback).
Personlig vil jeg hellere være afhængig af hormonerstatning (hormone replacement) end at være afhængig af de begrænsninger, som forskellige hormonmangler (udspringende af hypothyreose) øver på min tilværelse inkl. mine mentale, kreative, kognintive og emotionelle evner samt det lyse sind, som jo ellers alle ville være enten reducerede eller helt væk pga. hormonmangler. smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Hei!
Jeg har prøvd en hormon-spray fra now i noen uker og lurer på om noen andre her inne har erfaringer med nows spray -
eller andre slike produkter?
Hej Kevlin kys1
Hvilken hormon-spray er det? Jeg lovpriser væksthormon. Uanset hvad grunden er til, at hypofysen bliver negativt påvirket, er det altid Væksthormon som "falder ud" først. Dvs. mangel på Væksthormon er meget "nemmere" at udvikle end mangel på f.eks. TSH, som i denne sammenhæng kommer først på 4. pladsen (har skrevet lidt om det her). Væksthormon-underskud står også bag den grimme (og genstridige) form for overvægt (særlig type af fedtfordeling). Desuden falder niveauer af Væksthormonet ganske "naturligt" med alderen, og med den (for)falder også vores mentale evner, herunder hukommelse. Man kalder det for en "naturlig aldring". tunge1 (:mrgreen:)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hej Kevlin kys1
Hvilken hormon-spray er det?
Hei Anisa xx4
Det er denne: http://www.nowfoods.com/Products/Pro...lty%20Formulas
Den beskrives slik:
All Natural Growth Factor Deer Antler Velvet Extract
A Dietary Supplement
IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) is as polypeptide compound produced from HGH (Human Growth Hormone).
Tør jeg spørre hvilke(n) du helst bruker Anisa :?:
psssst: min vekt har gått ned med fem kilo mens jeg har sprayet med denne (seks-syv uker).
Ingen av oss blir yngre - og formen min har på alle måter vært for nedadgående i minst 10 år.
Da sier det seg selv at det er underskudd på litt av hvert -
derfor vil jeg fylle opp med alt hva kroppen måtte behøve:
jeg er bare redd for å fortsatt gå med underskudd comp2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Hei Anisa xx4
Det er denne:
http://www.nowfoods.com/Products/Pro...lty%20Formulas
Den beskrives slik: All Natural Growth Factor Deer Antler Velvet Extract
A Dietary Supplement, IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) is as polypeptide compound produced from HGH (Human Growth Hormone).
Tør jeg spørre hvilke(n) du helst bruker Anisa :?:
psssst: min vekt har gått ned med fem kilo mens jeg har sprayet med denne (seks-syv uker).
Ingen av oss blir yngre - og formen min har på alle måter vært for nedadgående i minst 10 år.
Da sier det seg selv at det er underskudd på litt av hvert -
derfor vil jeg fylle opp med alt hva kroppen måtte behøve:
jeg er bare redd for å fortsatt gå med underskudd comp2
Du vil helt sikkert lykkes meget bedre end jeg, Kevlin hjertflag1 Da jeg var i din alder var jeg allerede i Eltroxin-behandling i 17 år og 9 år før jeg kom i (selv)behandling med Thyroid. Visse nedslidninger kan altså ikke repareres, kan jeg hilse og sige, når Thyroid kommer i spil først så sent i forløbet. Derimod er det meget lettere bare at leve med Thyroid fremover, så jeg er indstillet på at nøjes med det og med, hvad jeg ellers kan finde at styrke eksistensen med (biologisk) når det kan lade sig at gøre, også mht. vækstohormonet. Jeg bruger selv bodybuildernes yndlings aminosyrecoctail HGH Surge fra Source Naturals, men vil jeg snarest også teste "dit" spray as well. Tak for tipset. hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
... men vil jeg snarest også teste "dit" spray as well. Tak for tipset. hjertflag1
Jamen, nu er jeg også i gang Kevlin hjerte1 , men det er for tidligt at bedømme effekten (eller er det? ikkemig1 ).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Det er denne:
Den beskrives slik: All Natural Growth Factor Deer Antler Velvet Extract
A Dietary Supplement IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) is as polypeptide compound produced from HGH (Human Growth Hormone).
Se bare, hvad Wikipedia fortæller om IGF-1:
IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) er et peptidhormon, hvis molekylære struktur ligner insulins. IGF-1 spiller en vigtig rolle i barndommens vækst og har anabolske effekter hos voksne. Når væksthormon udledes i blodet fra hypofysen bliver det optaget af leveren og omdannet til IGF-1. Derfor ligner mange af dets effekter dem som væksthormon (HGH) har.
Produktion og cirkulation IGF-1 består af 70 aminosyrer i en enkelt kæde med tre intramolekylære disulfidbroer. IGF-1 har en molekylvægt på 7649 dalton. IGF-1 produceres i leveren og andre endokrine væv. Produktionen er stimuleres af væksthormon og mangel på næringsstoffer. En stor del af det cirkulerende IGF-1 er fastgjort til IGF-bindende proteiner.
Næsten alle celler i den menneskelige krop berøres af IGF-1, specielt muskel-, brusk-, knogle-, lever-, nerve-, hud- og lungeceller. Udover insulin-lignende effekter, medvirker IGF-1 også til regulering af cellers vækst og udvikling, specielt i nerveceller, som også syntetiserer DNA. IGF-1 produceres igennem hele livet. Den største mængde IGF-1 produceres i puberteten, mens den laveste produktion forekommer når man bliver gammel. Kilde...
Det er sjældent, at jeg sådan "bare" hopper i med begge ben og blankt stoler på et remedie. IGF-1 er sådan et remedie, især fordi beskrivelserne i mange kilder på nettet, lader til at stemme overens med, hvad jeg har nærlæst om Væksthormonet. Væksthormon er rigtig svær at behandle med, da finjustering (pga. de ufatteligt små mængder det opererer med) er meget vanskeligt at ramme plet.... Så er IGF-1 i sprayform både nemmere og mere "målfast" at anvende som selvhjælp.
Indtil videre er jeg meget fornøjet, selv om fornøjelsen (lige nu) er mest "på tro og love". :mrgreen: Noget er alligevel sket, selv om det kun er gået 7 dage på ½ dosis: jeg kan igen omslutte mit mit venstre håndled med højre hånd (midtfingeren mod tommelfingeren) og omvendt!
Det kunne jeg ellers ikke (mere) i flere år. xx6
Fortsættelse følger.... xx7
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg kan igen omslutte mit mit venstre håndled med højre hånd (midtfingeren mod tommelfingeren)[/I] og omvendt!
Så spennende, Anisa...og jeg skal følge fortsettelsen, men jeg må selvsagt spørre: Er det ødemer som blir borte, eller simpelthen fett?:wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Så spennende, Anisa...og jeg skal følge fortsettelsen, men jeg må selvsagt spørre: Er det ødemer som blir borte, eller simpelthen fett? :wink:
Ja, ikk`? (spændende, mener jeg som du) :lol:
Jeg tror ikke det er fedt og jeg tror heller ikke at det er (rent) vand. Jeg tror, at det er kombinationen af cellulitis og myxødem, som nu er skrumpet lidt. Ikke fordi jeg ellers er overdrevent overpolstret, men en hel del af ikke-egen-hud bliver det til, efter et kvart århundrede på syntetisk medicin....
Hvis vi antager, at vi ikke er syge, men bare ved at være "modne" :mrgreen: - vil det første hypofysehormon som "flader ud" (blive mindre af med alderen) være Væksthormonet (TSH derimod kommer først på plads nr. 4).
Rigtig mange systemiske hud-tilstande er tæt forbundet med, om der er væksthormon nok eller ikke. Bl.a. cellulitis ("appelsinhud") plejer være udpeget som et tegn på, at vækstohrmonet i kroppen daler og det er derfor fuldstændig lige meget, hvor meget man massererer med hamphandsken, eller smørrer på cremer, deres egen vægt i guld værd. Cellulitis bliver hvor den er, mere eller mindre, men ofte uden ændringer. Det starter øverst på lårene og breder sig både ned og op.... Bl.a. såkaldte "bedstemorsarme" skulle angiveligt også være relateret til status af væksthormonet. "Bedstemorsarme" bliver liksom strittende ud fra kroppen, fordi der er for meget underpolstring til, at de kan hænge ned tæt til kroppen... :eek:
Jeg har også læst om, at de der ikke udvikler væksthormonmangel, de har faktisk heller ikke så meget (eller slet ikke) myxødemhud som følge af sygdom i skjoldbruskkirtlen og det er jo ganske korrekt: også her var (er?) brugere, der aldrig behøvede at klage over at deres hud ligner en rå gærdej, selv om de ellers havde hypothyreose.
Jeg tror selv, at det er den vandrende cellulitis, der lige så stille har invaderet mine underarme, selv om det kun er lidt - nu har strammet sig op med hele 15 mm, hvilket faktisk er ikke så lidt taget i betragtning at mine håndledsmål før og efter var/er henholdsvis 16,5 og 15 cm. xx7
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg tror ikke det er fedt og jeg tror heller ikke at det er (rent) vand. Jeg tror, at det er kombinationen af cellulitis og myxødem, som nu er skrumpet lidt.
Jeg har også læst om, at de der ikke udvikler væksthormonmangel, de har faktisk heller ikke så meget (eller slet ikke) myxødemhud som følge af sygdom i skjoldbruskkirtlen og det er jo ganske korrekt: også her var (er?) brugere, der aldrig behøvede at klage over at deres hud ligner en rå gærdej, selv om de ellers havde hypothyreose.
Jeg har fremdeles mine "fettputer" mellom fingrene - men håper de blir borte etterhvert.
Det er nok flere ting som virker sammen mtp disse ødemene,
jeg faller jo for både sjokolade og brød ++ :roll:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Jeg har fremdeles mine "fettputer" mellom fingrene - men håper de blir borte etterhvert.
Det er nok flere ting som virker sammen mtp disse ødemene,
jeg faller jo for både sjokolade og brød ++ :roll:
Det håber jeg, Kevlin kram1, at du kan lykkes med at ophøre med at falde for... For 3 uger siden cuttede jeg de sidste (meget små) rester af hvede- og sukker-mad fra min kost og hvad er så sket siden? Udsving i blodsukkeret er saga blot. Uanset om jeg spiser tit eller slet ikke i timevis. Det samme er migræne og hovedpine. Om det er mediumkarbo eller IGF-1, eller begge dele er ikke til at sige, men en ting ved jeg i hvert fald: mens jeg før dårligt kunne slæbe en sampack 6 x 2 liter vand fra bilen og hjem, ledsaget af forpustethed og "døde" (af anstrengelse) fingre - nu kan jeg løbe hjem mens jeg holder den satans sampack helt uden at blive forpustet eller træt i fingrene/hænderne.
Det er hinsides alt tvivl, at jeg er blevet stærkere og i dag løb vi om kap op ad trapperne, jeg og en anden kvinde på alder med mig: hun opgav på anden etage, mens jeg fortsatte op til fjerde uden ophold og uden at blive kvalt af luftmangel undervejs. DET er bevis nok for mig! Det er helt uhørt ellers. Hva` sker der? Jeg runder jo (for pokker!) 60 lige om hjørnet.... og så ryger jeg til og med. smilja1
-
Heisann Anisa kaer1
Sjokolade har jeg klart å kutte - sånn til og fra;
iallefall mindre inntak av sjokolade & snop enn for et år siden.
Jeg lurer på om grovt knekkebrød er bedre enn grovt kjøpebrød?
Spiser nå oftest et Ryvita rug knekkebrød for hver brødskive -
og håper det hjelper litt.. :?
Og så fort unna du har fått forbedring :D Grattis!!
Hmmmmm - får lage en tråd om knekkebrød siden - men nå må jeg dessverre logge av..
-
Hej Kevlin og Anisa :-)
Jeg vil blot høre om der er noget nyt vedr. væksthormonet - både det i tabletform og det i spray? Har I god gavn af det?
Jeg har besluttet mig for selv at prøve, men jeg er i tvivl om, hvilket produkt der er bedst - og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal dosere det?
Bedste hilsener
Buskhult
-
Jeg bruker en spray ifra now - det står på baksiden hvor mye man kan spraye pr dag.
Jeg har prøvd noen andre også, men de er dyrere. Bruker bare now foods spray nå -
det er jo et anerkjent merke - og oftest også rimeligere produkter enn andre kjente merker.
Anisa og jeg er jo 50 +/- - og har garantert ikke så mye selvproduksjon av div hormoner,
så ville vi vel heller merke det hvis vi sluttet å ta hormoner tenker jeg.
Jeg har lest litt av deg før, men vet ikke hvor gammel du er?
-
Mange tak, Kevlin - jeg prøver denne spray :-)
Jeg er jævnaldrende med Jer ... dejlig alder, synes jeg - sammenlignet med hvordan jeg havde det FØR jeg fik min stofskifte-diagnose og kom i behandling - ja, så er jeg i fuldt vigør nu, "vågen" og meget, meget gladere :-)
kh
Buskhult
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Buskhult
Jeg er jævnaldrende med Jer ...
Iiiiikke helt. smilnej1 Kevlin er en ung pige på kun 41, mens jeg bliver 60 om lidt over et år. :mrgreen: Til gengæld har jeg det meget godt nu på Thyroid, i sammenligning med hvordan jeg havde det for 20 Eltroxin-år siden, så lidt passer det alligevel med dejlig alder osv. xx4
-
Hej igen :-)
Spray'en var udsogt - er det dig, Anisa - der har købt den sidste? :-D - men jeg kom på mail-liste og får besked lige så snart, den er på lager igen :-)
Istedet bestilte jeg så tabletterne: HGH SURGE - de kom to dage efter, jeg havde bestilt dem; fantastisk firma!
Der står bag på, at dosis er 5 tabletter før sengetid, men jeg spekulerer på, om det er klogt at starte med en lavere dosis? Eller er det bare at springe ud i det?
God weekend :-)
mvh
Buskhult
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Buskhult
Istedet bestilte jeg så tabletterne: HGH SURGE
Den kender jeg godt. Kommer fra Source Naturals der er helt OK producent. Det er ikke et hormonpræparat (indeholder ingen hormoner, heller ikke HGH). Det er kosttilskud der er sammensat så det efterligner kroppens eget sæt af mikronutrienter og neurotransmittere til fremme af kroppens evne til at danne humant væksthormon. Den består af enkelte mineraler, aminosyrer og urter.
Jeg kender nogen der bruger den (også bodybouildere bruger den) og vedkommende er tilfreds. Hun siger dog at der kan være bivirkninger (ikke farlige men bare ubehagelige) og hun selv var derfor begyndt med kun en tablet over en uges tid, til hun var op på 3-5, forskelligt i perioder. Så er der noget om at HGH Surge må ikke tages for tæt på maden, da aminosyrerne i tabletten vil ikke virke i "konkurrence" med mad. Hun siger: ved sengetid med masser af vand til og ikke før at der er gået mindst to timer siden sidste måltid mad, snacks inkl. :mrgreen:
-
Mange tak, Anisa :-)
Jeg starter med en tablet af gangen -og tager den så derfra.
Gad vide, hvordan man får de "ægte" hormon-præparater?
mvh
Buskhult
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
.. Bruker bare now foods spray nå -
Jeg har alltid med HGH-sprayen i veska, men husker alikevel ikke å spraye hver dag.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg bruger selv bodybuildernes yndlings aminosyrecoctail
HGH Surge fra
Source Naturals, men vil jeg snarest også teste "dit" spray as well. Tak for tipset. hjertflag1
Hei på deg Anisa
Bruker du forstatt overnevnte produkt og HGH-sprayen? Hvor mange spray trykker du i deg pr dag?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det er sjældent, at jeg sådan "bare" hopper i med begge ben og blankt stoler på et remedie. IGF-1 er sådan et remedie, især fordi beskrivelserne i mange kilder på nettet, lader til at stemme overens med, hvad jeg har nærlæst om Væksthormonet. Væksthormon er rigtig svær at behandle med, da finjustering (pga. de ufatteligt små mængder det opererer med) er meget vanskeligt at ramme plet.... Så er IGF-1 i sprayform både nemmere og mere "målfast" at anvende som selvhjælp.
Indtil videre er jeg meget fornøjet, selv om fornøjelsen (lige nu) er mest "på tro og love". :mrgreen: Noget er alligevel sket, selv om det kun er gået 7 dage på ½ dosis: jeg kan igen omslutte mit mit venstre håndled med højre hånd (midtfingeren mod tommelfingeren) og omvendt!
Jeg venter spent på fortsettelsen. Selv har jeg gått 7-8 kilo opp igjen de siste 4-5 mnd...
jeg begynte med HC ifjor; men vet ikke om det har med den gjøre - - kanskje er det noe helt annet som gjør utslag.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Jeg venter spent på fortsettelsen. Selv har jeg gått 7-8 kilo opp igjen de siste 4-5 mnd...
jeg begynte med HC ifjor; men vet ikke om det har med den gjøre - - kanskje er det noe helt annet som gjør utslag.
Har du målt din IGF-1 før du startet med sprayen, Kevlin? Min er forhøyet uten tilskudd. Leste her på forumet at en av brukerne hadde fått beskjed av sin lege at forhøyet IGF-1 er assosiert med lav forbrenning. Jeg har ikke fått forklart min forhøyede IGF-1 av min lege...vedikke1
-
Hvordan går det med dere som har prøvd denne sprayen fra Now foods, merker dere stadig forskjell:)?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Har du målt din IGF-1 før du startet med sprayen, Kevlin? Min er forhøyet uten tilskudd. Leste her på forumet at en av brukerne hadde fått beskjed av sin lege at forhøyet IGF-1 er assosiert med lav forbrenning. Jeg har ikke fått forklart min forhøyede IGF-1 av min lege...vedikke1
Nei :oops: jeg har ikke det - trur eg.
Jeg tok utgangspunkt i at Hertoge skriver at veksthormon var det tilskuddet han nødigst ville gitt avkall på og
at 0,35 mg/dg er en liten dose (to spray av nows spray gir 0,32 ml) -
dessuten at han begynte med dette når han var i trettiåra, jeg er jo i førtiåra.
Hvor gammel er du da Blondie :wink:
Jeg skal iallefall be om å få sjekket det ved neste blodprøve xx2
-
Jeg er 40. Fikk målt IGF-1 i forbindelse med synachtèn test. Det er visst rutine det. Ingen har brydd seg med å forklare hva det forhøyede resultatet betyr. Det er visst ikke rutinetunge1
-
Jeg har ellers ret gode nyheder om mine erfaringer med IGF-1, men jeg blev fanget af Blondies indlæg...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg er 40. Fikk målt IGF-1 i forbindelse med synachtèn test. Det er visst rutine det. Ingen har brydd seg med å forklare hva det forhøyede resultatet betyr. Det er visst ikke rutine tunge1
Det kan godt være, at IGF-1 blev målt netop fordi du er omkring de 40 år, og lægen er tilhænger af den teori, at væksthormon/IGF-1 bør undertrykkes allerede i yngre år, for at reducere risikoen for en senere udvikling af kræft. Jeg har hørt beretninger om, at "progressive" læger kan finde på at måle IGF-1 hos alle deres kvindelige patienter, der nærmer sig menopause, for at "holde øje" med risikoen for brystcancer (iflg. denne teori). Mænd har det endnu værre: samme "teori-type" hævder, at Mænd, der begynder at tabe håret som 20-årige, har større risiko for at få prostatakræft, eller alle os der har været store babyes har forhøjet risiko for senere i livet at udvikle forskellige kræftformer.
... og her blev jeg klar over, at mit svar passer ikke i denne tråd, så jeg fortsætter her, hvor jeg har "snakket med mig selv" siden november sidste år. :mrgreen:
Kommer tilbage med min on topic kommentar om en dag eller to. hjertflag1
-
Takk for at du bragte dette innlegget på bane, Anisa. Hadde nesten glemt det. Jeg spurte nemlig legen når jeg kom til kontroll hva resultetet betydde, og mente vel nærmest at dette kunne være normalt for meg. Men at det kunne være grunnlag for å ta en nye prøve, for å se om det har steget ytterligere. Det har han forøvrig glemt når han rekvirerte nye prøver i forkant av neste kontroll:roll:
Men slik jeg forstod det er ikke begrunnelsen for å ta prøven å ville ha veksthormonet lavere. Alle prøver som taes i forbindelse med en synachten test taes med tanke på å finne ut om det er svikt i signalsystemet (hypofysen) eller den hormonproduserende kjertel (binyrene). For å sjekke om det er grunnlag for å tenke hypofysesvikt sjekkes alle hormonproduserende kjertler, samt deres signalhormoner (hypofysehormon). Hvis noen av disse er sterkt forhøyet, som prolaktin eller IGF-1, kan dette være tegn på en godartet hormonproduserende hypofysetumor. Så grunnen til at han snakket om pånytt å sjekke IGF-1 er for å kunne utelukke akromegali, som jeg jo faktisk har endel symptomer på. Skjønt han understreket at resultatet mitt var såpass lite forhøyet at han tvilte sterkt på at det var dette det dreide seg om.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg har ellers ret gode nyheder om
mine erfaringer med IGF-1, men jeg blev fanget af Blondies indlæg...
... og her blev jeg klar over, at mit svar passer ikke i denne tråd, så jeg fortsætter
her,
hvor jeg har "snakket med mig selv" siden november sidste år. :mrgreen:
Kommer tilbage med min
on topic kommentar om
en dag eller to. hjertflag1
Hvor bliver din on topic, Anisa byebye1
-
Væksthormon og IGF-1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hej Kevlin kys1
Hvilken hormon-spray er det?
Jeg lovpriser væksthormon. Uanset
hvad grunden er til, at hypofysen bliver negativt påvirket, er det altid Væksthormon som "falder ud" først. Dvs. mangel på Væksthormon er meget "nemmere" at udvikle end mangel på f.eks. TSH, som i denne sammenhæng kommer først på 4. pladsen (har skrevet lidt om det
her). Væksthormon-underskud står også bag den grimme (og genstridige) form for overvægt (særlig type af fedtfordeling). Desuden falder niveauer af Væksthormonet ganske "naturligt" med alderen, og med den (for)falder også vores mentale evner, herunder hukommelse. Man kalder det for en "naturlig aldring". tunge1 (:mrgreen:)
Noen spørsmål til deg, Anisa: Jeg har veldig lavt HGH, men IGF-1 omtrent midt i ref.området. Jeg skulle gjerne fått opp nivået på HGH (håper det vil hjelpe på både energinivå og overflødige kilo :wink:) og har sett på det de selger på denne nettsiden, og på noen andre. F.eks iherb og et som heter Vitamarket.net. "Din" side selger kun IGF-1, mens de andre skiller mellom de to typer veksthormon og selger begge typer. Vet du noe om sammenhengen mellom disse to typer? Og kan man bruke de om hverandre?
Jeg innbiller meg at man ikke skal ta et stoff som man allerede har nok av, men nå vet ikke jeg noe om prosessen angående omdanning i kroppen osv, så for den del kan det være hipp som happ hva man tar :mrgreen: Kan du si noe om dette?
En annen ting er om slike produkter går greit gjennom tollen? Spesielt om de kommer fra USA? Vitamarket sender fra EU, ser jeg - men er det et godt sted å handle? Jeg har så langt handlet kun hos Big Vits i England, og det går helt knirkefritt, men de har såvidt jeg ser ikke veksthormoner på listen.
Forøvrig har Kevlin en forespørsel til deg, ovenfor her :p
-
Sv: IGF-1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Halla
Jeg innbiller meg at man ikke skal ta et stoff som man allerede har nok av, men nå vet ikke jeg noe om prosessen angående omdanning i kroppen osv, så for den del kan det være hipp som happ hva man tar :mrgreen: Kan du si noe om dette?
Sorry. Klokken er mange, men en ting kan jeg svare på allerede nu:
ingen af os - syge som friske - har "nok" af væksthormon.
Sålænge man er ung og yngre, arbejder alle hormoner sammen om at kompensere for manglerne. Men allerede fra man er midt i tyverne, er produktionen af væksthormon halveret, og fortsætter med at falde resten af livet. Hos kvinder hurtigere end hos mænd.
http://www.physiciansselect.co.uk/im...one-resear.gif
Såfremt man er en af de få heldige, der reelt kommer i behandling for væksthormonmangel, vil det i realiteten
styrke egen produktion, så man kan nøjes med behandling kun i perioder.
Hos os i Skandinavien hersker der, bl.a. læger/endokrinologer den "overbevisning", at behandling med væksthormon, af andre end børn med dværgvækst, er brud på naturens love, og forsøg på at holde fast på den evige ungdom. Så uanset hvor syg man er, behandles man ikke.
"Ægte" væksthormon kan man kun købe i webshops udenfor EU/EØS. Det samme gælder
HGH-releaser'e (Sermorelin, Ipamorelin) dvs. hormoner, der får hypofysen til at
genoptage produktion af HGH. Alle opført på alskens dopings-lister.
Ellers findes der en hel del kosttilskud der er sammensat, så de stimulerer hypofysen til at producere HGH, men virkningen er svært individuel fra person til person, og kan ikke anbefales med standard-garanti for effekten. Det samme gælder effekten af IGF-1. Så vidt jeg er orienteret.
Jeg kender dog nogen, der bruger
denne væksthormon-stimulerende mix hver aften til sengetid, og siger, at hun har det langt bedre end før.
God nat vink3
-
Sv: Væksthormon og IGF-1
Tror du de som har forhøyet IGF-1 også trenger veksthormon. Har selv unngått å ta aminosyren arginin pga av dette. Får man forhøyet IGF-1 av for høy dose stoffskiftemedisin?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Hvor bliver din on topic, Anisa byebye1
Sorry, Kevlin :oops: Indtil videre er det forblevet ved gode hensigter. Sådan går det, når man har flere interesser, end man har tid. :oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Tror du de som har forhøyet IGF-1 også trenger veksthormon. Har selv unngått å ta aminosyren arginin pga av dette. Får man forhøyet IGF-1 av for høy dose stoffskiftemedisin?
Hej Blondie hjerte1 Det tror jeg ikke... ville så ikke alle med hyperthyreose have forhøjet IGF-1?
Blondie? Er du målt for IGF-1 OG væksthormon? Ved du hvordan er dit niveau af væksthormon "her og nu" eller er kun IGF-1 målt?
-
Min IGF-1 er målt i forbindelse med en standard prøvepakke som taes i forbindelse med synachten test. Selvsagt måles ikke veksthormon i seg selv, fordi den eneste årsaken til at man har høy IGF-1 i legenes øyne er forhøyet mengde veksthormon. Jeg spør meg selv om det er tilfelle? Og i tillegg er den ikke høy nok til at den skal være sykdomsfremkallende. Hadde noe høy SHBG som var tatt samtidig, men det hang nok sammen med for høy dose thyroid. Er på en dose som jeg føler passer meg bedre nå.
-
Hormonsprayer er mest sannsynlig BS?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
..
Det er denne:
Den beskrives slik:
All Natural Growth Factor Deer Antler Velvet Extract
A Dietary Supplement
IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) is as polypeptide compound produced from HGH (Human Growth Hormone).
..
Har vi blitt lurt..:?
I dag leste jg i VOF #6 fra ifjor og der skriver de om veksthormon.
Bl.a da at det injiseres - står ingenting om at man kan innta det oralt -
anyway (som vi sier på godt norsk nå :wink:) dette fikk meg til å søke litt - og:
http://www.thehghblog.com/now-igf1-g...lement-review/
(now-igf1-growth-factor-liposomal-spray-a-human-growth-hormone-health-supplement-review)
"..
the product in question is Now IGF-1+ Liposomal Spray.
Now Foods used to be a high integrity, well respected vitamin manufacturer. :sad:
Ingredients:
Deer Antler Extract (Cervi parvum cornu) 11 mg
IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) 27.5 ng
Stevia Extract (Stevia rebaudiana) 1.6 mg
A silly label simply because there actually are only two ingredients.
Deer Antler Velvet Extract and Stevia Extract. Really only one ingredient, Stevia Extract is a sweetener.
The IGf-1 is not an actually ingredient but one of the components of the Deer Antler Velvet Extract.
Deer Antler Velvet Extract is not some exotic herb. It is the velvet that has been scrapped off the antlers of a deer.
Definitely not a vegetarian product and probably not kosher.
This antler scrapping is supposed to have a tiny amount of IGF-1 in it so it creates a chance for supplement manufacturers to do some hype.
Notice that the product is named IGF-1+ Liposomal Spray rather than the more accurate title of Deer Antler+ Liposomal Spray.
To Now Foods credit they are one of the only nanoscammers on the web to actually tell people that ng stands for billionth of a gram.
If you are new to the concept of nanograms you should read our post, “Have You Been Nano Scammed?”
This infinitesimal amount of IGF-1 is supposed to somehow make a difference? BS.
This is the level of integrity that you get from Vitamin Retailer Magazine’s Vitamin Retailer of the Year.
A real sad statement about the pathetic state of the supplement industry.
Not a product worth wasting anymore words on."
Uthevingene og fjes er lagt til av meg :|
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Min IGF-1 er målt i forbindelse med en standard prøvepakke som taes i forbindelse med synachten test. Selvsagt måles ikke veksthormon i seg selv, fordi den eneste årsaken til at man har høy IGF-1 i legenes øyne er forhøyet mengde veksthormon. Jeg spør meg selv om det er tilfelle? Og i tillegg er den ikke høy nok til at den skal være sykdomsfremkallende. Hadde noe høy SHBG som var tatt samtidig, men det hang nok sammen med for høy dose thyroid. Er på en dose som jeg føler passer meg bedre nå.
Hej Blondie hjerte1 Hvis dit IGF fortsat spræller... kan du måske bruge den artikel jeg tilfældigvis fandt i dag, mens jeg ledte efter noget lidt andet. En "friskbagt" fra januar i år:
Context: Measurement of IGFBP-3 can aid the diagnosis of growth hormone related diseases. Furthermore, epidemiological studies suggest that IGFBP-3 and the molar IGF-I/IGFBP-3 ratio are associated with clinical endpoints like cancer or cardiovascular disease. However, their clinical use is limited by the lack of validated reference intervals.
Objectives: Establishment of age- and sex-specific reference intervals for IGFBP-3 and the molar IGF-I/IGFBP-3 ratio by newly developed automated immunoassays.
Setting: Multicentre study with samples from 11 cohorts from the USA, Canada and Europe Participants: 14,970 subjects healthy subjects covering all ages from birth to senescence. Main outcome measures: Concentrations of IGFBP-3 and the IGF-I/IGFBP-3 ratio as determined by the IDS iSYS IGF-I and IGFBP-3 assays.
Results: Both the concentration of IGFBP-3 and the IGF-I/IGFBP-3 ratio are mainly determined by age. IGFBP-3 concentrations increase until the age of 22 years, with a plateau being visible between 15 and 25 years. Determined by the high peripubertal peak in IGF-I, the peak in the IGF-I/IGFBP-3 ratio occurs already around the age of 15, with a slightly earlier and higher peak in females. Beyond the age of 60, IGFBP-3 concentrations remain higher in females, whereas IGF-I as well as the IGF-I/IGFBP-3 ratio remain significantly higher in males.
Conclusions: We present an extensive set of assay specific, age and sex-adjusted normative data for concentrations of IGFBP-3 and the molar IGF-I/IGFBP-3 ratio and demonstrate distinct sex specific differences across lifespan.
Kilde:
Age and sex specific reference intervals across life-span for insulin-like growth factor binding protein 3 (IGFBP-3) and the IGF-I/IGFBP-3 ratio measured by new automated chemiluminescence assays.
-
Hei Anisahjerte1
Har ikke målt mitt IGF1 på flere år. Dette grunnet vanskelig prøvetakingsmetode som gjør at
prøven må taes på sykehus. Siden jeg bor langt fra nærmeste sykehus så får jeg ikke fulgt opp dette. Har forøvrig sett et interessant BBC program. Det tok for seg at forhøyet IGF1 assosieres med mange sykdommer som er livsstilsrelatert som enkelte typer kreft, diabetes, hjertesykdom mm. Forhøyet IGF1 kan henge sammen med et dårlig kosthold og overvekt. Dette har jeg ikke lengre nå, fordi jeg lever lavkarbo og dermed har vekten også normalisert seg. Men en forhøyet IGF1 henger altså mer sammen med et forhøyet blodsukker enn et forhøyet veksthormon slik jeg fortår det.
-
T3 kan øge IGF-1-syntese
Nogen af de bedste "endokrinologiske" informationer har jeg fundet i veterinær-medicinske forskningsartikler og lærebøger. Hos pattedyr inkl. os mennesker er hormonerne IKKE artspecifikke, dvs. hormonerne er fuldstændig ENS hos alle pattedyr - med identisk (bio)kemisk struktur, identisk formål og identisk funktion.
De eneste hormonale forskelle mellem de forskellige pattedyr består i
mængder af producerede hormonerne i forhold til kropsvægt, arts-bestemt adfærd (nat eller dag), om arten er kød- eller planteæder osv. Afhængig af hvordan en bestemt art lever, overlever og hvor længe den lever - er der forskellige art-bestemte indbyrdes samspil af hormoner hos de forskellige arter af pattedyr, men selve hormoner og deres actions er nøjagtig den samme hos alle pattedyr inkl. mennesket (gentager mig selv her).
Det betyder at hormonernes indbydes actions, herunder hormonernes påvirkning af andre kroppens biokemiske systemer, såsom f.eks. enzymer eller... IGF-1 - med stor fordel kan studeres i veterinær-medicinsk forskning, og resultaterne sagtens kan bidrage til generel viden om hormonernes samspil i mennesker. Ikke mindst fordi dyreforsøg er ikke omfattet af menneskerettighed-lovgivningen og dyrenes levetid er normalt så meget kortere, at observations-studier kan gennemføres over meget kortere tidsrum, end hvis man havde observeret mennesker som studieobjekter.
På en ungarsk hjemmeside fandt jeg bogen
PHYSIOLOGICAL and REPRODUCTIONAL ASPECTS OF ANIMAL PRODUCTION. I kapitlet
Thyroid as the endocrine gland for control of animal production and adaptation for cold environmental conditions fandt jeg en kort passage, der måske kan opklare forbindelsen mellem væksthormon, IGF-1 og thyreoideahormoner for dem, der har fået konstateret forhøjet IGF-1, som Blondie hjerte1 ....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Leste her på forumet at en av brukerne hadde fått beskjed av sin lege at forhøyet IGF-1 er assosiert med lav forbrenning.
Jeg har ikke fått forklart min forhøyede IGF-1 av min lege...vedikke1
Med henvisning til artiklen
Somatotrophin increases thyroxine-5′-monodeidonase activity in lactating mammary tissue of the cow af Capuco, A. V., J. E. Keys, and J. J. Smith, J. Endocrinol. 1989 121:205–211 - skriver bogens forfatter bl.a.:
There is a close relationship between thyroid hormones, thyroid hormone metabolism, and GH and IGF-I synthesis. Mechanistically, T3 can alter hepatic GH receptor binding and thus enhance GH stimulation of IGF-I synthesis. Alternatively T3 can also increase IGF-I synthesis in the absence of GH.
It is worth noting that in those situations when GH does not stimulate IGF synthesis (e.g. during food restriction, fetal development, sex-linked dwarfism, and hypothyroidism) there is evidence for T3 deficiency. In addition, T3 serves as a regulator of GH synthesis by the pituitary. Conversely, GH can alter synthesis of 5’-D and therefore peripheral production of T3 (Capuco et al., 1989).
Et beskedent forsøg på at oversætte det vigtigste:
Der er en tæt sammenhæng mellem thyreoideahormoner, metabolismen af thyreoideahormon samt syntese af GH (væksthormon) og IGF-I. T3 kan ændre leverens væksthormon-receptorbinding og derved øge væksthormonets stimulering af IGF-1-syntese. Alternativt kan T3 også øge IGF-I-syntesen i fravær af væksthormon.
Det er værd at bemærke, at i de situationer, hvor væksthormonet ikke stimulerer IGF-syntese (fx under sult/slankekure, fosterudvikling, kønsbundet dværgvækst og hypothyreose) - påvises T3-mangel. Desuden fungerer T3 også som en regulator af væksthormon-syntese i hypofysen (der er den kirtel der producerer væksthormon/red.). Omvendt kan væksthormonet påvirke syntese af 5'-Deiodinase (mere væksthormon = bedre omdannelse?) og derfor også påvirker T4-omdannelse til T3 i kroppens andre væv end skjoldbruskkirtlens.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Alt dette kan betyde, at forhøjet IGF-1 ikke nødvendigvis automatisk indikerer forhøjet væksthortmon (der er nok en rimelig god grund til at genoverveje arginin-restriktion, tror jeg).
Det lyder også som om IGF-1 sagtens kan stige stimuleret alene af overgangen til behandling med det T3-indeholdende Thyroid-mediciner, uanset at selve væksthormon er normalt, eller "naturligt" faldende f.eks. pga. af alder.
Og så lidt på siden af emnet:
Her tænker jeg mest på, at når det fremgår at effekten af behandling med syntetisk T4-alone er afhængig af netop velfungerende deiodinase-enzymer, hvis opgave er netop at omdanne det syntetiske T4 til det virksomme T3 - vil denne omdannelse være svækket, jo mere væksthormon man mangler - "aldersmæssigt", eller pga. af (anden) sygdom.
Hvorimod behandlingen med Thyroid-mediciner netop tilfører kroppen det allerede velfungerende, proteinbundet T3 og ligeledes proteinbundet T4, der er meget lettere for kroppen at "bearbejde" til T3... må dette kunne bidrage til forklaringen på, hvorfor Thyroid-mediciner overhovedet virker så meget bedre end det syntetiske T4, i særdeleshed hos ældre, der jo alle lider af - individuelt varieret - et alders-bestemt fald i væksthormon.
Da jeg husker at flest klager over dårlig omdannelse af T4 til T3 kommer fra folk der er i behandling med syntetisk T4, og faktisk ikke husker nogen Thyroid-behandlede klage over samme - er det nok på tide at (an)erkende, at deiodinase-problemer opstår fortrinsvis hos folk i syntetisk behandling, simpelthen fordi det syntetiske T4-molekyle er ikke helt det samme, som et "naturligt" T4-molekyle. Når så et deiodinase-enzym ikke kan "genkende" det syntetiske T4-molekyle - bliver den squ ikke omdannet.
Off topic slut