-
På grensen av Hashimoto's ?
Hei, jeg er en kvinne på 43 år, som lever et hektisk liv med 100% jobb, mann og 4 barn. Jeg har hatt en følelse av at jeg siden jeg var rundt 20 år har levd på grensen av autoimmun sykdom. På mange måter har jeg holdt meg ganske frisk disse årene. Jeg har gått til en dyktig homeopat, tatt vitamin- og mineralterapi, og har tilpasset kostholdet i forhold til hva jeg tror jeg tåler. På den måten har jeg holdt kontroll med mage, candida og hodepine. Men så har det kommet flere symptomer snikende med årene. Etter svangerskap nr. 2 i 1996, så ble jeg rund. Imidlertid var dette forbigående. Slanket meg ikke, men ble slank igjen innen det hadde gått 1 og 1/2 år. Etter svangerskap nr. 3 i 1999, ble jeg imidlertid ikke slank igjen, og har hatt problemer med vekta siden. Etter svangerskap nr. 4 i 2003, fikk jeg også problemer med tørre øyne. i 2007 klarte jeg å gå ned i vekt vha steinalderdiett, men opplevde en dramatisk hendelse, og har ikke klart å gå ned i vekt etter det, selv om jeg har trent mye og spist aldri så sunt.
Jeg har vel for tiden en del symptomer på lavt stoffskifte, men sikkert ikke så veldig sterke, men de varierer litt da. Trøtthet, fryser, lav kroppstemperatur, litt verking i fingre, krampe/ubehag under føtter, trøbbel med øynene, noe brystsmerter, noe problemer med hukommelse. Det er dager jeg sliter veldig med konsentrasjonen på jobben, og egentlig ikke får gjort så mye, etc, etc.
Har lenge hatt mistanke til at det har vært noe med stoffskiftet, og har derfor tatt prøver hos legen ved flere anledninger. Nå siste gang, i mars forberedte jeg meg bedre, og leste litt i forkant, og insisterte derfor på å ta anti TPO. Denne viste >1300 (referanse <100). TSH var på 3,3 (referanseområde 0,2-4). Ut fra tidligere utskrifter ser jeg at TSH var på 1,57 i 2005, 2,4 i 2007 og 2,8 i 2008). Det er tydelig at denne verdien har steget i løpet av denne tidsperioden, og hvem vet hva som er normalt for meg?comp2 Jeg er fortsatt innenfor referanseområdet, men legen har forsåvidt tilbudt meg behandling.
Når det gjelder fritt T4 (ref. område 11-23) var denne på 14,6 i mars. Altså innenfor referanseområdet. Når jeg ser på tidligere prøvesvar, så oppdager jeg noe pussig. I 2005 var denne på 10,6 (såvidt utenfor ref.område, men jeg har fått beskjed om at stoffskifteprøvene mine var normale), i 2007 var den på 12,4, i 2008 var den på 11,8. Jeg trodde at denne verdien burde synke i takt med at TSH stiger? Noen forklaring på dette?
fritt T3 (ref. område 3,5-6,5) lå nå i mars på 4,4. (3,6 i 2007 og 4,1 i 2008).
Jeg har lest mye den siste tiden for å forstå dette, og for å forstå hva som er lurest å gjøre. Jeg går ut fra at den høye antiTPO verdien betyr at kroppen er i gang med å destruere skjoldbruskkjertelen. Ganske dumt av den, synes nå jeg. Ser noen steder at det kanskje tar et par år til den er helt ødelagt. Imidlertid har jeg over flere år hatt et økende TSH, og da må vel det bety at jeg har hatt en slik betennelse over mange år?? Samtidig ser det ut til at det går bare en vei, dvs høyere TSH verdier, og den vil vel snart gå utenfor referanseområdet og jeg må vel benytte medisin?
Tenkte først, at det må da gå an å stoppe betennelsen. Forstår at det er vanskelig, men fant noe om ldn. Noen som har forsøkt dette? Noen risiko ved dette?
Det andre må jo være å tilføre tyroxin. Etter hva jeg har lest, virker det som de fleste blir bedre på naturlig tyroxin (fra gris) enn syntetisk (levaxin). Jeg må si at jeg har mest lyst til å prøve den naturlige. Er det noen som har klart å få dette fra legen først, uten å ha vært innom levaxin?
Jeg er ellers åpen for gode råd og diskusjoner, siden dette er ganske nytt for meg.
-
Sv: Gråsonetilfelle, ny på forumet
Beklager at skulle byde dig velkommen på forummet. :cry:
Jeg kan se, at du allerede har fundet ud af at lære dig op i masser af gode oplysninger og din tankerække er 100% rette. Det lover godt (trods alt) for den fremtid, du har så meget af at se frem til.
Det er da noget af et "gråsonetilfelle" med anti-TPO >1300, hva`? :lol: I min bog hedder det Hashimoto's Thyreoidit. Denne sygdom begynder ofte først med hyperthyreose (forhøjet stofskifte), for at gå over i hypothyreose. Derfor kan det ikke udelukkes at du måske også har andre antistoffer end anti-TPO...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Når det gjelder fritt T4 (ref. område 11-23) var denne på 14,6 i mars. Altså innenfor referanseområdet. Når jeg ser på tidligere prøvesvar, så oppdager jeg noe pussig. I 2005 var denne på 10,6 (såvidt utenfor ref.område, men jeg har fått beskjed om at stoffskifteprøvene mine var normale), i 2007 var den på 12,4, i 2008 var den på 11,8. Jeg trodde at denne verdien burde synke i takt med at TSH stiger? Noen forklaring på dette?
... og her bør du igen stålsætte dig og insistere at få målt dit blod for TRAS-antistoffer, selv om du nu "kun" har hypothyreose (TRAS måles gerne ved mistanke om hyperthyreose). Det er MEGET vigtigt for dig og dit videre forløb at få enten be- eller afkræftet om du har TRAS-antistoffer fordi hele din fremtidige behandling kan (desværre) afhænge af TSH-tal og såfremt dit evt. TRAS er af den blokerende type, vil dette medføre faldende FT4 som du får besked på, er helt i orden eftersom dit TSH ikke er "så højt".
Nu er det sådan, at man har ikke en målemetode, der skelner mellem den stimulerende TRAS (for meget T4) eller den blokerende TRAS (for lidt T4), men det vigtigste er at få fastslået OM du har TRAS-antistoffer da dette vil formidle til lægen, at hvor der er TRAS - kan man ikke stole på TSH-målinger, men bør udelukkende gå efter værdier for FT4 (og gerne FT3). Dette kan have en afgørende indflydelse på, om du vil modtage effektiv behandling, eller behandling der kun fjerner toppen af isbjerget.
I min bog er TSH højere end 1 altid et problem og jeg har endnu ikke mødt nogen, hverken på nettet eller In Real Life, som (efter sin diagnose) har fået det nogenlunde eller varigt bedre før vedkommendes TSH var faldet under 1 eller helst under 0,5.
I det hele taget bør du revidere din tillid til ref.områder ("normalområder"), der ellers var kun ment som vejledende, men som af en eller anden mystisk årsag er blevet til et behandlingsværktøj - noget vi patienter har så absolut ikke godt af. Måske kan denne lille artikel hjælpe til at forstå dette problem, vi patienter konstant møder som en mur, der hindrer mange i at modtage en effektiv behandling, endsige blive bedre eller næsten raske.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Jeg er ellers åpen for gode råd og diskusjoner, siden dette er ganske nytt for meg.
Ellers håber jeg at du er tålmodig, fordi denne tid er "agurketid" på forummet, hvor det først bliver efter august, at flere brugere igen begynder at frekventere forummet. Det er det samme hvert år: sent forår og sommer får så mange det så meget bedre, at de indhenter det (ude)liv, der ikke var ork for i de mørke måneder. smilja1
-
Hei, takk for superraskt svar, og jeg har allerede lest mye på forumet, og har stor nytte av pasienterfaringene. Jeg har ikke helt forstått dette med TRAS, og vet ikke hva det betyr, men jeg hadde notert meg noen ting jeg ønsket å ta prøver av før jeg gikk til legen, og legen tok både anti TPO og TRAS, selv om hun mente det var bortkastet og unødvendig. S-TRAS <0,8 (ref område <1,0). Det ble også tatt en god del andre prøver, men jeg er usikker på hva som er relevant. Den eneste (utenom anti TPO) som var utenom referanseområdet var s-LH 20 (ref. område<17) , men jeg vet ikke hva slags prøve det er eller hva den betyr. Jeg har bestilt ny time hos legen, så det hadde vært fint med noen tips om hva jeg bør ta av prøver nå.norsk1
-
Jeg ville nu foretrække, at TRAS var 0. Vær opmærksom på det såfremt du en dag skulle opleve "uforklarligt" både lavt TSH OG lavt FT4.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Jeg har ikke helt forstått dette med TRAS, og vet ikke hva det betyr...
Som jeg skrev til en anden på forummet - forekommer TRAS ved HYPERthyreose, men så er det den stimulerende type. Derimod blokkerende TRAS giver hypothyreose. Blokkerende TRAS holder TSH "kunstigt" lavt og derfor bliver T4 ikke højere, da skjoldbruskkirtlen opfatter så lavt et TSH som om der er T4 nok i kroppen.
Unilabs:
serum - TRAS TSH-reseptor-antistoff , thyroid stimulating autoantibody, TRAb
Bakgrunn: Autoantistoffer mot TSH-reseptorene i glandula thyreoidea (TRAS) kan være av to typer, stimulerende og
blokkerende. Stimulerende TRAS er vanligst og sees ved klassisk Graves’ tyreotoksikose.
Blokkerende TSH-reseptor-antistoffer kan en sjelden gang finnes hos pasienter med atrofi av glandula thyreoidea og hypotyreose. Undersøkelsen påviser TSH-reseptor-antistoffer i serum, men sier ikke om antistoffene er stimulerende eller blokkerende. De kliniske symptomer vil her måtte tas i betraktning, eventuelt kan spesialundersøkelser gjøres. (Forhøyet TRAS hos hypotyreot pasient kan tyde på blokkerende antistoff./red.) Dette må i så fall avtales spesielt med det aktuelle spesiallaboratorium. TRAS kan passere placenta. Dersom den gravide har høye nivåer i løpet av graviditeten, kan fosteret påvirkes og dets tyreoideafunksjon forstyrres, både in utero og en til tre måneder etter fødselen, inntil TRAS forsvinner fra barnets kretsløp.
Fordi blokkerende TRAS anses for "svært sjeldent" betyder ikke at det er så "svært sjeldent", men at det ikke er en standardprøve og derfor bliver det "svært sjeldent" målt hos folk med hypothyreose... vedikke1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Den eneste (utenom anti TPO) som var utenom referanseområdet var s-LH 20 (ref. område<17) , men jeg vet ikke hva slags prøve det er eller hva den betyr.
s-LH betyder Luteinisernede hormon i serum, læs om her, og lidt mere udførlige kommentarer her. Den er nok rekvireret for at se om du er ved at komme i overgangsalderen eller om der er indikation for, at andre kirtler (køns-, hypofysen, hypothalamus) evt. kunne være medvirkende til dine plager (formoder jeg). Den er lidt forhøjet, så måske er menopause-processen startet, men det kan altså tage massevis af år før man kommer i overgangsalderen.
-
Hvordan er en konsultasjon på Heggeli?
Hei, jeg er litt ny innenfor temaet stoffskifteproblematikk, og jeg er også nysgjerrig på hvordan en konsultasjon på Heggeli er. Jeg har selv bestilt time hos Dag S der i august, og lurer litt på hva jeg kan forvente meg.:?:
-
Sv: Hvordan er en konsultasjon på Heggeli?
Kan dessverre ikke svare deg, men er spent på svarene du får. Vurderer nemlig det samme selv, for det er tydeligvis lite hjelp å få i det offentlige! Lykke til:-)
-
Sv: Er det mulig å få adekvat hjelp til en overkommelig pris?
:)Det var interessant informasjon om Heggeli, siden jeg har bestilt time der i august. Vet du noe om hvor mange ganger man må regne med å besøke Heggeli det første året?
-
ca hver 6-8 uke i begynnelsen for meg. Men jeg var jo delvis behandlet fra Balder. Nå hvert halvår. hadde første time i beg av januar. Hvordan det er når du starter fra bunnen, vet jeg ikke vink11
-
Hei, jeg stilte noen spørsmål til Heggeli og fikk følgende svar på e-post:
Du behøver ikke å komme fastende, om du skulle trenge fastende blodprøve henter vi deg inn igjen, men som oftest slipper vi å ta fastende.
Mht til gluten må du spise det i hvert fall 14 dager for å få utslag på evt. blodprøver. Jeg synes du skulle komme med de kostvaner du allerede har.
Urinprøve er ikke nødvendig, om vi trenger en større test vil det være en annen sort enn den enkle leger pleier å ta.
Om du har noen prøveresultater fra tidligere legebesøk som ikke er for gamle kan du gjerne ta dem med deg. Ikke send dem i forkant er du snill.
Du kan fortsette med dine vitaminer og mineraler. Bare ha navnene på dem klare så dr. Schiøth får vite hva du tar.
Din konsultasjon tar ca en klokketime.
Kanskje det er til hjelp? vink11
-
Besøk hos Dag S på Heggeli Helhetsmedisin
vink11Hei, jeg har vært hos min første konsultasjon på Heggeli Helhetsmedisin i dag. Det som er interessant er jo at Dag S har en annen tilnærming enn det fastlegen har. Hos min fastlege fikk jeg tilbud om levaxin pga høy antiTPO og en TSH innenfor, men i øvre del av referanseområdet. (noe som forsåvidt er et ganske godt tilbud det også, siden mange ikke får tilbud før de har langt høyere TSH verdier). Generelt utgjør et slikt tilbud at man aksepterer at kjertelen ødelegges, uten at man stiller spørsmål om hvorfor, og om det er mulig å stoppe betennelsen. Dag S stiller seg spørsmålet om hvorfor det er betennelse i skjoldbruskjertelen, og vil undersøke underliggende mulige årsaker til betennelsen. Jeg fikk følgelig ikke tilbud om stoffskiftemedisin i denne omgang, men det er planlagt en rekke prøver for å undersøke ulike faktorer, bl.a binyrer, matvareintoleransetest og candida. Jeg forstår det slik at tanken er å finne en behandling som reduserer/fjerner betennelsen og antistoffene. Så da får vi bare se hva som skjer videre......:)
-
Prøver i etterkant av besøket på Heggeli
Hei, tenkte jeg ville fortelle litt om det som skjedde etter besøket på Heggeli. Jeg ble lettere forvirret over en gjeng med rekvisisjoner og en pappeske med prøvekit. Siden Heggelis laboratorium stengte tidlig den dagen pga sykdom, måtte jeg også ta matvareintoleransetesten etter at jeg kom hjem. Så hvor tar man alle prøvene?
Jeg fikk Furst til å ta blodprøver på Rekvisijonen som det sto Furst på og de kunne også ta matvareintoleransetesten for meg (BM lab i Sandvika måtte sende meg et prøvekit). Matvareintoleransetesten måtte jeg riktignok selv gå på posthuset og sende, for det ville ikke laboratoriet ha ansvaret for.
Videre måtte jeg ta avføringsprøver i et prøvekit som skulle sendes til København. Det var bare å ringe til en budbil, som kom på døra for å hente pakken. Ganske enkelt. Døgnurinprøven og hormonblodprøver skulle tas dag 21 i syklus. Jeg tror nok at også Furst kunne ta dette, men siden sykehusets sentrallaboratorium hadde beholder for døgnurin, ble det til at jeg gikk dit. (Sykehuset kan også trolig ta alle prøvene, slik at man slipper å gå 2 steder.) Men obs, jeg fikk en 2 liters beholder. Den var egentlig litt liten. Jeg var på jobb da jeg tok prøven, utstyrte meg med kjølebag for å holde prøven kald. Litt styr, men det gikk greit likevel.
Phuuu, da er alle prøvene tatt. Jeg fikk svar på matvareintoleransetesten. Jeg slo ut på cashewnøtter (utslag 5). I tillegg hadde jeg utslag 2 på havre, hvete, mandler, rug og spelt. Jeg var vel klar over at jeg reagerte på mel, men ikke på nøtter. Så da er det vel på tide å kutte ut litt matvarer igjen..... Dere får alle ha en god morgen. xx4
-
Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Høres ganske styrete ut! ;-) Blir vel spennende å se hvordan formen blir når du kutter ut det du reagerer på! Jeg hadde egentlig time hos Dag Schiøth om en uke, men avbestilte timen. Planlegger å kutte ut gluten i noen måneder for å se om formen blir bedre. Hvor mye måtte du betale?
-
Betaling
Skal se om jeg husker det. Tror det var 1390 kr for en times konsultasjon. I tillegg kostet matvareintoleransetesten ca 1750 og avføringsprøvene kostet trolig noe tilsvarende tror jeg. Det blir jo noen kroner ut av det, men jeg tror det er verdt det. :p
-
Hei, jeg har nå fått tilbake en del resultater etter konsultasjonen på Heggeli, og det er forholdsvis lenge til ny konsultasjon. Jeg er derfor litt nysgjerrig på om noen kan si noe om binyrer og jod i forhold til døgnurinprøva. Her er resultatene fra døgnurinprøven:
Aldosteron (5-77) : 80
Fritt kortisol (45-272) : 207
Jod/døgn (>0,8) : 1,9
Betyr dette at binyrene mine er ok? :?:
Håper dere har en fantastisk helg vink11
-
Heggeli behandling
Hei, jeg kan fortelle litt om de siste uker i behandling hos Heggeli, i tilfelle det skulle være av interesse.
Jeg synes det er interessant hvordan Dag S tolker prøveresultater. Selv om verdier ligger innenfor grenseverdiene så leser han likevel mye ut av dem, fordi de er i ytterkantene. Han mente at jeg hadde en betennelsestilstand i kroppen, ubalanse i tarmen (lekk tarm)og så vidt jeg forsto insulinresistens eller nesten insulinresistens. Han mente at jeg ville ha vært veldig syk, dersom jeg hadde fulgt et "normalt norsk kosthold." Det er mange år siden jeg kuttet ut brød, ris, pasta etc. Brus kan jeg ikke huske sist jeg drakk.
Når det gjelder kosthold, så ble jeg satt på en veldig streng diett. Glutenfri, fritt for gjær, sukker og i hovedsak ikke melkeprodukter og kostholdet skulle være lavkarbo. Kun en frukt om dagen. Ubalansen i tarmen skulle behandles i 3 faser. Jeg fikk med meg noen resepter, og tok det med til mitt lokale apotek. De skjønte lite av alle midlene. Det var melkesyrebakterier (probiotika), leverstøtte, grapefruktkjerneekstrakt kapsler og mat til melkesyrebakterier (prebiotika FOS).
Etter noen dager klarte likevel det lokale apoteket å skaffe midlene, og selv om noen av de var på registreringsfritak, og jeg ikke hadde fått et utfylt skjema fra legen på det, gikk det greit å få de utlevert. De ordnet det i etterkant sa de. Serviceminded var de :). Jeg ble også henvist til en klinikk i Oslo for tarmskylling. Dette skal gjøres samtidig med at medikamentene tas. Har vært der et par ganger, men må fortsatt innrømme at jeg er skeptisk til denne biten. Er dette virkelig nødvendig? Finnes det ikke andre metoder for å rydde opp og få balanse i tarmsystemet? Jeg fikk også beskjed på denne klinikken at jeg skulle kutte frukt helt, og da stoppet magen helt opp. Heldigvis fikk jeg lov å gjeninnføre litt frukt, så jeg er litt mer optimistisk nå. Når denne fasen er over så kommer en fase med midler som skal drepe uhumskheter i tarmen. Hele tiden skal man tilføre de gode bakteriene og mat til disse.
Jeg synes vel at det har vært litt strevsomt og litt deprimerende i det siste. Hva kan jeg lage på kake/dessert fronten til selskaper? Kommer ikke på noe. Har riktignok fått en sjokoladeoppskrift og får prøve den da. Når det gjelder stoffskiftemedisin, så er det mulig jeg kommer til å få det, men ikke før det er opprettet balanse i tarmen......
Ønsker dere alle en riktig god helg xx8
-
Håper at du blir bedre nå, karatekid! Jeg har jo vært gjennom mye av det du beskriver. Det kan være lurt å bruke ett av de apotekene Heggeli anbefaler, som Boots på Oslo S, der har de mye av det du skal ha, vil jeg tro. Så blir det enklere å skaffe medisiner. Men mitt lokale apotek kan skaffe medisiner som DHEA, jeg er bare en litt uvanlig pasient...
Hvis du skal ha mye grapefruktkjerner, tror jeg det er billigere på iherb.com.
Jeg er også skeptisk til tarmskylling, har skrevet om det ett eller annet sted her inne. Vi får forholde oss til behandlingen på vår måte. Noen tar hele pakka, andre gjør det ikke. Jeg kan verken anbefale eller fraråde, men gjør ting på min egen måte. Av natur er jeg skeptiker, og liker å sette meg skikkelig inn i ting før jeg putter noe i munnen eller starter på behandling, enten det blir gitt meg av konvensjonell lege eller holistisk lege.
Det er flere her inne, Rufus og Rosin, blant annet, og en eldre signatur som ikke er aktiv nå, Carro, som har skrevet om å lage godsaker med lavkarbo. Kanskje finner du også noe på lavkarbosider på nettet? Jeg tror også det er utgitt bøker om dette med desserter etc med lavkarbo, sjekk biblioteket. Jeg tror iherb.com har mange av ingrediensene du kan trenge, som xylitol, stevia og kokosmel med mere, til lavere pris. Selv har jeg ikke eksperimentert med dette. Min erfaring er at jeg vente meg fort til et annet kosthold, uten melkeprodukter, og med minimalt med frukt. Nå spiser jeg mer frukt, og tillater meg en eller to teskjeer med honning om dagen. Skal bli spennend eå høre hvordan det går med deg hjerte1
-
Interessant lesning!! Jeg har selv time på Heggeli i midten av november, men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ta den eller ikke. Er litt skeptisk... Synes liksom jeg hører at alle som kommer derfra har lekk tarm. Kan det virkelig stemme?!? Vet jo at tarmen spiller en viktig rolle i immunsystemet, men likevel... Hvordan stiller DS seg hvis man sier man vil ta tak i det aller viktigste i første omgang, og heller ta "full pakke" senere om man ikke føler seg bedre? Kan dere si noe om hva dere har betalt for testene, kosttilskudd osv. Vet faktisk ikke om jeg har råd til full pakke heller...
-
Jeg tror nok du kan ta et utvalg av behandlingen selv om det ike er optimalt. Men samtidig tror jeg nok at det virker best om du starter med tarmen. For egen del kan jeg jo si at min thyroiddose er mye lavere enn før jeg tok antibiotika mot parasitter, soppkur osv. Så jeg tror nok at det kan være en sammenheng der mellom opptak og god virkning. Du kan altså risikere å bruke kjempehøye beløp på å ha skyhøye doser på flere hormoner, fordi opptaket er dårlig. Jeg ville jo dratt og snakket med ham, og sett hva slags forslag han har, fremfor å kutte ut timen. Du er ikke den eneste som kommer med slunken lommebok vink11
-
Sv: Heggeli behandling
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Jeg ble også henvist til en klinikk i Oslo for tarmskylling. Dette skal gjøres samtidig med at medikamentene tas. Har vært der et par ganger, men må fortsatt innrømme at jeg er skeptisk til denne biten. Er dette virkelig nødvendig? Finnes det ikke andre metoder for å rydde opp og få balanse i tarmsystemet?
Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg har vært gjennom "mageprosjekt" tidligere som innbefattet soppdrepende, probiotika og diett. Det hjalp litt, men veldig mye bedre ble jeg ikke. Jeg begynte på nytt med lignede regime i år, det eneste nye var at jeg tok tarmskylling i tillegg. DET hjalp, framgangen har vært stor. Så for meg har det vært gull verdt. Nå skal det sies at min allmenntilstand var litt bedre ved oppstart denne gangen enn forrige gang, men jeg er ikke i tvil om at det har vært ganske avgjørende for min framgang. Jeg var litt tvilende selv, men er glad jeg fulgte rådet. Vi er jo alle forskjellige, men det er ingen tvil om at jeg har lekk tarm og at tarmskylling har hjulpet for meg.
Så jeg ville gitt det en sjanse. Det tok litt tid før jeg merket framgang.
God helg til deg vink11
-
Hei,ja jeg skal gi behandlingen en sjanse, og det er godt å høre at noen har merket bedring i etterkant av disse. Jeg har stor tro på DS, og når jeg først har påbegynt behandlingen, så må jeg på en måte fortsette. Blir bare så sliten av alle Oslo turene, og lurer på hvor mange ganger man egentlig må ta slike skyllinger. Behandlingen er forholdsvis dyr. Skyllingen koster 950 kr per gang. Det blir ivhertfall 4 ganger. Kanskje flere? Jeg kjøpte alle medikamentene på en gang for disse fasene, og det ble ca 3600-3700 kr. Noen medikamenter må man nok ha flere av etter hvert. Har laget hjemmelaget sjokolade i dag. Ikke så verst egentlig. Blir spennende å se hvordan det går etterhvert da. Ha det riktig godt :)
-
Syk av tarmskylling og Heggeli behandling av mage og tarmsystem
Hei, jeg sitter her, våken, og burde vel sove, men har så veldig vondt i magen. :cry: Jeg følger opplegget fra DS, fase 1 om å ordne opp i mage- og tarmsystemet. Jeg tar probiotika, prebiotika, leverstøtte og grapefruktkjerneekstraktkapsler. og tarmskyllinger da. Var til min 3. behandling med tarmskylling i forrige uke. Følte meg ganske uvel i magen dagen etter, men på dag nr. 2 ble det verre. Jeg fikk etterhvert diare, kvalme og ganske så vondt i magen.
Det har i grunn vært mye springing til det "glade hjørnet" de siste 5 dagene. Er det andre som har vært borte i dette? Snakket med DS i går, og han mente det ikke var farlig da, men jeg synes dette er ubehagelig. Er det flere som har opplevd slike sterke reaksjoner etter tarmskylling? Tror dere det er uhumskheter som løsner og som gjør at man føler seg dårlig? Hvor lang tid kan man i såfall forvente at det tar før man føler seg bedre?
-
Heggeli behandling
Hei,vink11 tenkte å oppdatere dere litt på Heggeli behandlingen.
Det har vært en veldig tøff høst. Det ble en del Osloturer til skylleklinikken. Må innrømme at jeg ikke hadde helt tro på dette med forsteininger som skulle løsne. Men, etter 3. skylling ble jeg veldig dårlig. Kvalm og diare'. Det pågikk i ei uke og så ved neste skylling kom forsteiningene ut. Etter 5. skylling var jeg klar for antibiotika kur for å drepe uhumskheter. Jeg ble heldigvis ikke så dårlig som forespeilet av kuren. Nå er jeg i fase 3 og tar fortsatt noen remedier som etterbehandling en måneds tid.
Jeg holder fortsatt et restriktivt kosthold uten gluten, gjær, sukker, melk og lavkarbo. Kostholdet går helt fint i dagliglivet, men er litt utfordrende sånn sosialt sett, møter og selskaper. I denne perioden har jeg gått ned ca 7 kg og føler meg i noe bedre form. Jeg tror at jeg har fått tatt toppen av plagene, det som på en måte bare økte på nå det siste året, kanskje det som er mest insulinresistensrelatert?
Urinsyre i kroppen og mikro CRP (indikerer betennelsestilstander) har gått ned, så det skjer noe positivt i kroppen da. Men, jeg har fortsatt en del stoffskifterelaterte plager igjen da.
Jeg var hos Dag S nå i desember. Jeg var foreløpig ikke klar for å innføre flere matvarer. Det var heller foreløpig ikke tema å innføre stoffskiftemedisin. Min anti TPO er fortsatt på >1300 (<100), TSH er på 3,3 (0,2-4). Fritt T4 er på 14,3 (11-23) og fritt T3 er på 4,8 (3,5-6,5). Jern har falt ned under referanseområdet, enda jeg har tatt noe aminojern.
Det er ikke så ofte jeg skriver på forumet, men jeg er inne og leser hver dag. Jeg vil ønske dere alle en god jul og et godt nytt år. Jeg blir grepet av historiene deres, ønsker dere god bedring og alt godt i det nye året.hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Snakket med DS i går, og han mente det ikke var farlig da, men jeg synes dette er ubehagelig. Er det flere som har opplevd slike sterke reaksjoner etter tarmskylling? Tror dere det er uhumskheter som løsner og som gjør at man føler seg dårlig? Hvor lang tid kan man i såfall forvente at det tar før man føler seg bedre?
Jeg tror ikke at det kun er tarmskylning, Karatekid. Det er nok hele den "tarm-forurening" der skaber plagene når den frigives til udskillelse, som følge af de remedier, lægen har ordineret. Disse remedier har mindst to formål - at få tarmene til at slippe skidtet og at forhindre det "løsnedes" genoptagelse i kroppen. Det sidste er ofte ikke muligt 100% og blot en lille marginal genoptagelse i kroppen, kan få ganske tydelige og mærkbare reaktioner. Det gælder om at holde fast og laden tiden arbejde for sig. Det skal nok blive godt i den sidste ende.
Hvis du (andre?) trænger til en god beskrivelse af, hvad er "dysbiosis" (altså grunden til plagene både uden og under behandling), kan jeg anbefale Eva Lydekings artikler her, på side 6 om netop dysbiose, men ellers også alt andet, der kan læses der er 100% relevant for os med tarm-problemer forbundet med hyper- eller hypothyreose.
Om dysbiose skriver Eva Lydeking bl.a. "Dysbiose er en samlet betegnelse for overvækst af uønsket mikroflora – for 15 år siden blev alting kaldt “candida” men det ved vi nu ikke er korrekt. Mindst halvdelen af det der er blevet kaldt candida er snarere bakteriel overvækst." Læs bare mere her.... xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Hei,vink11 tenkte å oppdatere dere litt på Heggeli behandlingen. (...)
Det er ikke så ofte jeg skriver på forumet, men jeg er inne og leser hver dag. Jeg vil ønske dere alle en god jul og et godt nytt år. Jeg blir grepet av historiene deres, ønsker dere god bedring og alt godt i det nye året. hjerte1
Tak for at du finder tid til at opdatere os, på den selveste og højhellige (fortravlet) Juleaftensdag.
Jeg er også grebet af din historie og håber, at året 2012 bliver Lykkens År. hjerte1
-
Takk for mer informasjon om dysbiosevink11
Tror det er et tema for mange.
-
Hei,vink11 en liten oppdatering fra meg. Gikk på vekta i dag morges. Har gått ned 8 kg siden jeg begynte behandlingen hos Heggeli. Det er ikke verst synes jeg. Det er riktignok de 8 samme kg som plutselig rant på i løpet av noen få måneder på uforståelig vis, så jeg har flere og ta av.Tror kanskje dette er "insulinresistente" kiloer, og at jeg fortsatt har igjen "stoffskifterelaterte" kiloer. Har ikke gjort de helt store kostholdsendringene siden jeg spiste forholdsvis sunt, lavkarbo, uten brød i utgangspunktet. Men, jeg har kuttet ned på frukt. Spiser nå en frukt om dagen. Tidligere spiste jeg kjøpt sunn sjokolade (med rårørsukker), men nå lager vi sjokolade selv. Bounty er fantastisk god (f.eks søtet med Bjørkesøt). "Is" kan man enkelt lage med kokosmelk og frosne skogsbær. Mange muligheter. Ellers har jeg kuttet ut de få utskeielsene jeg hadde i sosiale lag, og tar med noe selv f.eks. Nå er jeg også ferdig med tarmskyllingene. 7 ganger ble det til sammen. Jeg er nå i fase 3 dvs etterbehandling sopp/parasitter, men nærmer meg slutten på det også. Tror at jeg har gjort det som gjøres kan i forhold til magen og kosthold. Jeg tok nye blodprøver i går og er spent på resultatene. Stoffskiftet føles fortsatt lavt. Fryser mye, er trøtt, tørre øyne. Håper at jeg kan få resept på Erfa ved neste konsultasjon. Jeg har en følelse av at jeg ikke har klart å stoppe betennelsen i skjoldbruskkjertelen og trenger medisin likevel. Jeg er likevel veldig fornøyd med behandlingen på Heggeli så langt. Det tar forholdsvis lang tid, men jeg tror at tingene gjøres i riktig rekkefølge, så jeg er optimist og satser på at jeg er i superform til sommeren :p xx6
-
Hei, i dag begynner det en spennende behandling. Jeg var hos Heggeli i forrige uke og fikk resept på Erfa Thyroid, samt DHEA. Jeg har nå tatt min første halve 60 mg tablett Erfa og er spent på hva som skjer. Jeg skal ta 10 mg DHEA daglig. Noe spesielt jeg må tenkte på nå?:?: Ønsker dere alle en riktig god helg. :)
-
-
Hei, og god lørdags morgen:wink: Da er det ei uke siden jeg begynte med Erfa thyroid. Vel, man skal vel ikke forvente de helt store forandringene på ei uke, men jeg synes at det allerede nå begynner å skje noe. De første dagene kjente jeg riktignok bare at jeg var tung i hodet og at jeg hadde vondt i magen. De siste dagene har det begynt å skje noe med håret. Det har begynt å krølle seg og bli elektrisk. Huden på hendene er ikke fullt så skrukkete lenger. Jeg synes også at jeg fryser mindre, men det er klart at i samme periode har det også vært væromslag her omkring fra kjølig til mildvær. Ikke godt å vite hva som er hva. Jeg synes også muligens at jeg har blitt litt klarere i hodet, og har lettere for å konsentrere meg og ikke spore av, men ikke godt å si ennå.... Men det som jeg er plaget av nå er magen. Den ble egentlig veldig bra etter all "magebehandlingen" foreskrevet av Heggeli, men nå er den bare vond og mye luft, uten at jeg har gjort endringer i kostholdet. (men har kuttet ut de sterkeste melkesyrebakteriene, VSL og gått over til Probiotika super 8). Er det noen som vet om magetrøbbel kan ha sammenheng med at jeg har begynt med Erfa, eller f.eks bytte av melkesyrebakterer? Eller kan det være et eller annet gæli jeg gjør som jeg ikke er helt klar over? Ønsker dere alle en riktig god helg.vink11
-
Dosering av Erfa. Hvordan finne optimal dose?
Hei, og god morgen og god påskevink11. Jeg har nå brukt Erfa Thyroid en stund, og tar nå 2 stk 60 mg om morgenen. Jeg tar også 1 stk DHEA. De forrige blodprøvene jeg tok viste at TSH hadde sunket langt ned (0,69 (ref 0,2-4,0), og da tok jeg bare en 60 mg. Men, fortsatt var fritt T4 forholdsvis lav, på12,1 (ref 11-23), Fritt T3 var på 4,4 (ref 3,5-6,5). Formen og symptomene har svinget litt. Det har generelt sett blitt mer liv i håret. Huden har vekslet litt, vært mindre tørr i perioder, men er tørr nå. Jeg fryser mye mindre enn før, men må fortsatt bruke ullsokker og ofte ull-longs om natta. Øynene mine er fortsatt såre som bare det om morgenen. Energien har også vært svingende. Da jeg hadde gått på to stk Erfa en snau uke, så virket det som jeg plutselig hadde mye energi, og vekta gikk plutselig litt i riktig retning, men så var det stopp igjen. Er det normalt at det svinger sånn? Etter symptomene å dømme bør jeg trolig lenger opp i dose? På en måte synes jeg det er pussig, siden jeg aldri har vært utenfor referanseområdene på TSH og fritt T4 i denne perioden. Jeg kan nesten ikke påberope meg subklinisk hypothyrose en gang. Er det da normalt at man må høyt opp i dose for å bli bra? Og hvilke kriterier, symptomer bør man dosere etter? Jeg har foreløpig ikke oppnådd noen økning i kroppstemperaturen, vekta står fortsatt forholdsvis stabilt på platået sitt, øynene er såre. Kan jeg forvente at kroppstemperaturen øker når stoffskiftet når riktig nivå? Jeg blir glad hvis noen har noen kommentarer, erfaringer å dele på dette feltet.xx8
-
Sv: Dosering av Erfa. Hvordan finne optimal dose?
Hei Karatekid vink11
Jeg følger med på det du skriver siden vi har samme lege og er litt på samme regime (jeg har ikke begynt på stoffskiftehormoner på nytt ennå, men driver med tarm/magebehandling). Jeg er ikke så god på dosering og blodprøvesvar, og jeg vet heller ikke om du hadde gått lenge på Erfa da du tok de siste blodprøvene. Men det høres ut som om du er underdosert. Det at tsh synker etter at du har startet med Erfa, er slik det kan forventes (siden du nå tilfører t3). Fritt t3 og t4 høres også veldig lavt ut. Kanskje du kunne ta en tlf til legen etter påske?
En annen ting du kanskje kan vurdere er å ta Erfa'n ved leggetid, mange opplever at de får bedre effekt av medisineringen da.
Håper du finner formen snart igjen. Hvordan går det forresten med magen din nå? Er den bedre? Bruker du fortsatt Probiotika super 8? Skyller du tarmen nå? (Jeg skyller tarmen fortsatt, tar soppdrepende og bruker NDS 500)
Beste hilsner fra meg hjertflag1
-
Sv: Dosering av Erfa. Hvordan finne optimal dose?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
En annen ting du kanskje kan vurdere er å ta Erfa'n ved leggetid, mange opplever at de får bedre effekt av medisineringen da.
Meget enig med Rufus hjerte1 Der er måske ikke så meget at vurdere, men hoppe ud i nat-medicinen med det samme, teste det i mindst en måned, og jeg er ret sikker på, at du vil nok ikke tilbage til morgen-medicinen igen.
Jeg har nogle tillægsspørgsmål til din "tarm-udrensnings-behandling"... Har du fået instruktioner om at følge tarmudrensningerne med med bestemte tilskud for at uskadeliggøre alt det, tarmudrensningerne frigiver, før det udskilles ud af kroppen igen? Det er altså ikke kun tarmens indhold der skal ud den sædvanlige vej, der spiller ind. Det er også vigtigt, at neutralisere de stoffer, der er frigivet fra depoterne i tarmen, og som gen-optages i kroppen via tarmvægge til blodstrømmen igen. Det kan være minimale mængder af de før deponerede tox-substanser, men alligevel nok til at påvirke hele kroppen.
Kære du hjerte1 I tråden om min udskiftning af sølvplomber i sin tid, jeg har postet for længe siden, er nemlig beskrevet det der skal til at uskadeliggøre "gamle depoter" af stoffer, kroppen selv forsøger at uskadeliggøre ved at "gemme dem væk". Det er ikke effektivt nok og selv om tråden er skrevet i anledning af amalgamudskiftning - er remedierne og metoderne universelle også for alle andre former for detox inkl. tarmskylninger. Jeg kan love for, at man kun kan have gavn af at indføre perioder med denne form for tilskuds-program et par gange om året, uanset om man er eller ikke er i gang med detox. Det gavner alle, uanset hvad.
Det er altid en fordel for alle, ikke kun for os med hypothyreose, at have fokus på tarmfunktion, fordi det er netop tarmen, der forsyner os med op til 20% af det T3, vi har brug for for at fungere, så vær glad for din indsats her, selv om det måske tit føles op ad bakke. Jeg har skrevet om det i Funktionel hypothyreose:
F. eks. omdannes hele 20% af T4 fremstillet af skjokldbruskkirtlen til to forstadier til T3: T3-sulfat (T3S) og triiodothyroacetic syre (T3AC). T3S og T3AC er inaktive hormonforstadier indtil de når til mavetarmkanalen, hvor de påvirkes af enzymet sulfatase og bliver til det aktive T3. Mavetarmkanalens aktivitet af sulfatase aktivitet er afhængig af en sund mikroflora. Ved at lægge kosten om til konsekvent "svamp- og parasit-fjendtlig", og supplere sin fordøjelse med tilskud der styrker mavesækkens mavesyre, og tarmenes fordøjelsesenzymer, ikke alene kan man ved disse foranstaltninger hæve sit T3-niveau med op til 20%, men også kan man derved blive fri for en hel række af symptomer påvirkende hele kroppen, men som har sit udspring i mave-tarmsystemet, der faktisk er arnestedet for dannelsen af mange flere hormoner end T3.
Krydser fingre hjerte1
-
Hei, og takk til begge. Når det gjelder magen min, så er ikke den helt optimal. Jeg tar ikke tarmskyllinger lenger. Jeg gjorde det et visst antall ganger, inntil forsteiningene løsnet, slik at medisiner mot uhumskheter skulle virke bra. Jeg tar ikke verken soppdrepende eller andre drepende medikamenter nå. Magen var veldig bra rett etter behandlingen, men har i grunn ikke vært så bra etter at behandlingen var ferdig og jeg begynte på Erfa. Har en del luft og magevondt. Mye mer enn det jeg egentlig hadde før jeg påbegynte magebehandlingen. Jeg tror jeg fant en synder. Jeg brukte HUSK for fordøyelsen. Siden jeg kuttet veldig ned på frukta, så måtte jeg ha noe å holde orden på magen med, og ble anbefalt HUSK i vann. Da jeg kuttet ut husk ble magen bedre, men ikke helt bra. For tiden bruker jeg super 8 melkesyrebakterier og FOS for magen. Jeg har time hos Heggeli rett etter påske og skal ta opp det med kveldsmedisinering da. Takk for alle gode tips.vink3
-
Ville bare nevne at man kan få veldig mye luft i magen av FOS. Det må trappes opp i meget små mengder over tid. Lykke til!
-
Hei Dennisvink11, og ja, jeg er klar over at FOS må opptrappes. Jeg fikk en oppskrift på det i sin tid, og fulgte den. Men, jeg har brukt FOS i mange måneder nå, også i den perioden magen var bra. Er det noen som vet om det gjør noe forskjell å ta FOS ren i en skje, eller strø den på noe mat, blande i mat? Fordi jeg ikke har funnet noe spesielt å bruke den til, så blir det bare at jeg tar en teskje noen ganger i løpet av dagen.
-
Da er det sikkert ikke det. Jeg har brukt det som søtning i te og fordelt det litt utover dagen:-)
-
God helg til deg også hjerte1
-
Heivink11
Her måtte jeg henge meg på. Tusen takk for god info om mage/tarm behandling.Vi tre (Rufus og karatekid) har samme lege og nu skal jeg i gang med tilsvarende behandling i august. Har fått reseptene.
Har fått thyroid og har gått på levaxin i 12 år før jeg kome til DS. Bruker også DHEA og skal ha testosteron gele. Venter på apoteket her.
Fra før går jeg på pregnenolone og cortef. Så her er det mye å ta tak i. Har kun allergi for eggehvite, melkeprodukter og mais.
Men har en virus infeksjon i halsen som står å "går " hele tiden. Så jeg håper magebehandlingen kan hjelpe på dette for det tar krefter fra kroppen.
Jeg skriver dagbok her inne, for jeg syns det er så godt når jeg kan følge en som er under tilsvarende behandling selv. Så skriv gjerne begge to slik at vi som "ligger etter" kan nyte godt av det.
Takk igjenhjerte1
-
Karatekid: du kan visst få mye luft i magen av Husk/psyllum også vink11
-
Hei, ja jeg fant ut det og kuttet ut Husken også for en tid tilbake. Jeg hadde egentlig ikke behov for den lenger tror jeg. Jeg kan kanskje oppdatere litt på min situasjon. Jeg var til konsultasjon på Heggeli rett etter påske. Magen var forsatt litt ruskete, så det ble til at jeg tok en ny runde med sterkere melkesyrebakterier VSL og et eller annet middel som jeg ikke husker navnet på i farta. Jeg har lett etter årsaker til at jeg trøblet med magen. Kuttet ut aminojern en periode, prøvde å kutte ut mandler og pærer var det vel, men fant ikke ut av det. Imidlertid begynte jeg å ta tilskudd av cocosa, kuttet ut de siste "skumle oljene" (rapsolje og linfrøolje) og nå steker jeg kun i kokosolje eller olivenolje. Jeg synes at magen har blitt bedre og den plager meg ikke så mye mer, selv om den fortsatt ikke er perfekt. I tillegg har jeg økt med Erfa thyroid. Da jeg kom opp på 2 1/2 (60mg) var det som hodet ble klarere og jeg klarte å jobbe bedre på ettermiddagen. Jeg sneik meg til å øke til 2 3/4 og da varmeperioden kom følte jeg at jeg hadde masse energi og følte meg i grunn helt frisk. Imidlertid fikk jeg en liten nedtur igjen da temperaturen falt utendørs. Men, jeg er optimistisk. Jeg har vel totalt sett gått ned 12-13 kg i vekt siden jeg begynte hos Heggeli i høst og det er jo hyggelig da. Håper det går bra med alle dere andre også.vink11
-
Litt overdosert???
Hei :p og god morgen. Litt nytt fra meg.
Jeg gikk på 2 og 3/4 erfa thyroid. Jeg spurte forresten legen om nattmedisinering, men han foreslo å dele dosen i to, morgen og middagstider. Jeg fulgte det og tok 1 1/2 om morgen før frokost, og 1 1/4 rundt kl 16.00. Den siste 1/4 delen hadde jeg lagt til selv, siden jeg følte meg bedre med den. Egentlig følte jeg meg veldig bra, tilnærmet fantastisk i perioder, spesielt da det også var en varmeperiode. Håret krøllet seg og ble tykkere. Huden var ikke så tørr lenger. Energien var veldig bra, og magen var i grunn også forholdsvis bra. Jeg gikk ned mer i vekt og hadde til sammen gått ned ca 14 kg. Morgen kroppstemperaturen holdt seg over 36 grader hele tiden. Jeg prøvde å kjenne etter overdoseringssymptomer, men kjente vel ikke så mye. Kanskje enkelte perioder jeg følte meg veldig varm, og en slags lett vibrerende følelse i brystet av og til, gjerne ved kveldstid.
Men så tok jeg nye blodprøver da: Min TSH var nå <0,01 (ref 0,2-4), fritt T4 var 20,6 (ref 11-23) og fritt T3 var på 7,7 (ref 3,5-6,5). Følgelig foreslo legen å sette dosen ned.
Jeg går nå på 2 og 1/2 erfa igjen, 1 1/2 om morgen og 1 om ettermiddagen. Nokså samtidig har jeg gått fra de sterke melkesyrebakteriene, VSL til et noe mildere slag super 8. Jeg må også innrømme at jeg hadde en utskeielse i matveien forrige helg. Ikke så mye, men det innebar sukker og melkeprodukt. I allefall. Jeg føler meg mye dårligere nå. Har trøblet med magen hele uka. Hadde en dag med skikkelig hodepine og har hatt mye mindre energi. I dag droppet morgentemperaturen ned på 35, 7 igjen også. Så hva gjør jeg?
Skal jeg gå på anbefalt dose fram til konsultasjon i september og se hva blodprøvene viser da? Eller skal jeg øke igjen for å se om jeg blir bedre? Hva tenker dere om et fritt T3 som ligger litt over referanseområdet? Kan noen naturlig skulle ha det litt forhøyet? To av mine barn (12 og 14 år da) fikk påvist litt forhøyet fritt T3 for et år siden, og de tar ingen medisiner. Det ble forklart med at de er vekst.
Ønsker dere alle en riktig god helg vink11