-
Graviditet og Erfa
Hei
Jeg er gravid i 9 uke og i elendig form. Vil bare sove, er fullstendig utmattet.
Har en flott lege, men han skjønner seg ikke så mye på stoffskifte og ihvertfall ikke Erfa thyroid. Står på venteliste til endokrinolog, men det er lang ventetid.
Har ikke rørt stoffskiftemedisinene, da jeg har hørt at endringer både opp og ned skal overvåkes nøye. Er derfor redd for å øke selv før jeg har fått tilbakemelding på blodprøver.
Går på 3 grain nå, og har gjort det i ca ett år.
Sist jeg var hos endokrinolog fikk jeg kjeft fordi jeg gikk på Erfa. Det kunne de ingen ting med, sa han. Han sa gså at jeg med Erfa valgte å stå på egne ben.
Jeg gruer meg derfor til å oppsøke endokrinolog igjen.
Jeg vil bare det aller beste for barnet, men føler meg ikke så trygg nå, på hvordan jeg skal gjøre dette.
Har noen noe forskning på erfa, eller info rettet mot leger jeg kunne ha tatt med til endokrinolog.
Er det noen her som har erfaring med graviditet og erfa( evt armour)?
Setter stor pris på tilbakemeldinger : )
hjerte1
-
Sv: Graviditet og Erfa
Heisann
Les denne tråden. Det blir det samme om man bruker Erfa eller levaxin. Dosen skal opp og det må du gjøre på egen hånd hvis du ikke har lyst til å snakke med endoen. Jeg led meg gjennom to svangerskap uten doseøkning og unner ingen andre å føle seg slik som jeg følte meg. Ja, jeg gikk også hos en endo.
-
Sv: Graviditet og Erfa
Takk for svar, Blondie : )
Jeg er usikker på hvor mye jeg kan øke av gangen. Fikk blodprøvesvarene i dag, og de har gått ned en hel del. Jeg har ligget på t4 på mellom 22-24 i ett år ca, og nå er t4 nede på 14. Hva er normalområdet? Jeg vet bare jeg har ligget i øvre sjikt.
11.04.11 S-Anti-TPO 76*
11.04.11 S-FT4 14.8
11.04.11 S-TSH <0.01*
Jeg økte med 30 mcg erfa i går( 1/2 grain). Kan jeg øke med 1 grain på en gang? Setter veldig stor pris på hjelp til dette. Skal jeg bare overse tsh?( som har vært veldig lav veldig lenge, og gå etter t4?) Formen er elendig og jeg må gjøre noe, men usikker på hvor mye jeg kan øke av gangen i forhold til påkjenning for barnet?
Viljehjerte1
-
HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig??
HJELP! Nå trenger jeg virkelig hjelp av dere. Jeg er gravid, stoffskiftet har dalt fra t4 på 22-24 til t4 på 14 siden jeg ble gravid. Og formen har dalt deretter. Jeg er så sliten og de øvrige stoffskiftesymtomene er plagsomme. Jeg tok kontakt med fastlegen i dag som sa at han ikke var kompetent nok når det gjaldt stoffskiftet og graviditet i forhold til øking av medisin etc. Så han henvendte seg til en endokrinolog som han stoler på. Tilbakemeldingen var veldig frustrerende og nå er jeg redd, lei meg og sint. Endokrinologen mente at jeg utvilsomt skulle SENKE dosen med ti prosent fordi tsh er på 0.01. Tsh har vært på 0.01 i over et år. Men det er jo helk klart at dosen må økes? Legen sa at det var logisk det endokrinologen hadde sagt og at han ikke kunne gå med på at jeg skulle øke dosen. Og han ville ikke ta ansvar for konsekvensene for barnet. Jeg er så i villrede nå? Har de rett? Er stoffskiftet for høyt siden tsh er 0.01? Da jeg går på ERFA har jeg hele tiden trodd at jeg ikke skulle ta hensyn til tsh, men t4, og formen. Har noen her inne den artikkelen som ble skrevet om dette i fjor av en professor som anbefalte at t4 skulle ligge helt i øverste grense og at man ikke skulle ta hensyn til t4?
Jeg vil ikke stå alene i graviditeten med legen og endokrinologen imot meg. Hva gjør jeg? Kjenner noen til en god endokrinolog i trøndelag? Kan noen vær så snill dele sine erfaringer med graviditet og dosering av medisin med meg? Og gjerne gravid på erfa. Gjerne send privat melding også.
Vær så snill å hjelp meg nå.
Jeg trodde det var utvilsomt at jeg skulle øke, og nå er jeg bedt om å senke dosen. Jeg er redd for babyen og jeg er utslitt.
På forhånd tusen takk for hjelp!
-
Sv: HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig?
Sitat:
Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.*
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.*
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasienter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen*Louise*Koren Dahll
overlege*, thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
Dette burde endoen vite! Du bør vel tenke selv nå, og ikke høre på ham, ellers går alt feil vei. Doser deg oppover! Dere er to som skal ha hormoner nå.
Ikke rart du er utslitt hjertflag1
-
Sv: HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig?
Oi-oi, dette var ille :!:
Jeg tror du tenker på TSH og denne:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siven
Hei alle sammen:)
Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
Jeg skal ta med dette til legen min:mrgreen:
Svaret jeg fikk følger her;
Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon.
Pasienter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH:
TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig .
Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker
-
Tusen takk! Ja, det var den jeg tenkte på. Åå jeg er så sliten og redd. Jeg håper jeg gjør det rette med å øke. Men vet ikke hvor raskt jeg skal øke og med hvor mye hver gang.
Legen min mente det var umulig at jeg kunne "kjenne" at jeg var lav i stoffskiftet. En underlig uttalelse synes jeg.
Gjerne kom med flere råd jeg kan ta med meg videre, SAMT ta videre til legen!
hjerte1
Gode tanker.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vilje
HJELP! Nå trenger jeg virkelig hjelp av dere. Jeg er gravid, stoffskiftet har dalt fra t4 på 22-24 til t4 på 14 siden jeg ble gravid.
Noen har jo et normalt fT4 på rundt 30 - høres helt planke ut at DIN normal er 22-24,
men det høres for meg helt VIIIIILT ut at du skal dosere deg ned når du føler deg utslitt og din fT4 har falt helt ned til 14 :!:
Selv om du er innenfor Laboratoriets vide referanseområde (fT4) - så ligger du imot nedre grense.
Har du også fått målt fT3 og rT3, B12, Ferritin og andre jernverdier?
Hvis du ikke har referanseverdiene for det laboratoriet som er brukt -
så kan du få en liten pekepinn på Furst sin hjemmeside:
http://www.furst.no/bb/index5.html
-
Takk for støtten, Kevlin. Godt å føle at det ikke bare er jeg som er helt på jordet her!
Det som er interessant med mitt b12 er at det de siste månedene er forhøyet. Og dette på tross av ingen tilskudd OG det faktum at jeg ikke spiser kjøtt.
Ferritin er normalt( tror jeg).
God klemhjerte1
-
prøv deg fram med å øke. Du kan sikkert i første omgang, for å komme deg litt opp, gå opp 30 mg/0.5 grain. Så vente litt, og øke kanskje 15 mg/0.25 grain?
Om du blir veldig høy på folat: vær oppmerksom på at det kan være en maskering av lav B-12. Du kan føle deg ganske ille av lav B-12 også! Kom deg ut i sola og få D3, ta vitaminer og mineraler. Og les her og andre steder om graviditet og økning av medisiner.
Her hos den norske legeforening, skroll nedover, les Vindu 2, står de om økning ved graviditet
Sitat:
nder graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes. TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten.
Og da snakker de ikke om at du allerede går på T3, som du gjør.....Maken til uvitenhet hos endokrinologen som anbefalte deg å senke medisinene.
Fra legemiddelhåndboka
Sitat:
Graviditet, amming:
Nødvendig substitusjonsbehandling med tyroksin må ikke avbrytes i svangerskapet. Substitusjonsbehovet øker hos gravide. Økningen er størst i første halvdel av svangerskapet. Dosen bør høynes etter prøvesvar. TSH-verdi mellom 1 og 2 anbefales. Mange har ved slutten av graviditeten en T4-dose som er 1,5–2 ganger høyere enn den dosen de brukte før de ble gravide. Etter fødselen avtar substitusjonsbehovet raskt. Dersom kvinnen har økt i vekt, vil behovet ligge litt over det hun hadde før graviditeten. Overgang til morsmelk er minimal, og thyreoideahormoner kan brukes uten problem ved amming.
men med TSH verdi her, det nevnes jo ikke at du kan gå på T3 også, de tar utgangspunkt i at alle gravide bruker kun T4.
Lykke til, ikke gi deg eller gi opp! Få med deg noen som kan snakke neste gang du skal til legen om det føles vrient. Ta med slike utskrifter som dette jeg nevner. Kanskje finner du flere kaer1
-
Tusen takk, Ruth! Veldig godt med god hjelp av hoder som fungerer. Jeg setter så stor pris på det.
Kroppen har tullet mye i det siste, med numne hender og brenninger under bena. Ikke funnet noe forklaring på det. Ms og nevropati utelukket. Så ble jeg gravid midt i dette og formen har dalt dramatisk.
Så takk igjen, for at dere hjelper meg litt med å finne informasjon. Gjerne ha meg i bakhodet om dere kommer over noe som er relevant for meg nå : )
Ps. Blir det for mye å øke med et helt grain med en gang?
Evt annenhver dag?
Gode tanker hjerte1
-
Sv: Dosering av ERFA under graviditet. Legene mener jeg skal minske dosen. HJELP!
En skal opp 25% på medisinmengda i løpet av første tredjedel av et svangerskap(EGIL HAUG)....så var du ok med fT4 på 22-24 skal du jo øke. Det viser jo nedgangen!!!
-
Vilde; standardoppskriften for øking med tyroider- når man ikke er gravid- er 0,5 grain (=30 mg) hver 4.-6- uke når man er kommet over 3 grain (180 mg). Økning frem til 3 grain kan skje hver 2.- 4. uke.
Kanskje du kan prøve å øke med 0,5 grain hver 2. eller 3. uke? Så tar du det langsommere etter hvert? Er jo ikke noe stas å få overdosesymptomer heller.
Ellers vil jeg råde deg til å følge magefølelsen din- har du det bra, har babyen det bra! Endokrinologen er helt på tur. De er ikke vant til å behandle med tyroider. Ta skjeen i egen hånd og doser deg opp til du føler deg vel, slik du gjorde da du begynte på tyroider.
-
Hei Berit
Takk. Jeg merker at jeg gjerne vil øke med 1 grain på en gang, men det er nok sikkert lurt å avvente. Men formen er så laber at jeg bare ønsker litt krefter igjen : )
Jeg føler jeg står helt på bar bakke her, med legene fullstendig imot min avgjørelse.
Ikke har jeg overskudd til å finne frem til all informasjon som støtter min avgjørelse om å øke istedet for minske heller.
Så takk for alle råd. Dhjerte1et betyr så mye.
-
Vurder å bytt lege, hvis du kjenner til noen bedre. Dette er det siste du trenger nå. Du trenger folk skal støtte deg rundt deg nå.
-
Siden kroppen din nå er lav, og skriker etter medisiner, ville jeg forsøkt 1 grain, og sett om det gikk greit. bruk magefølelsen, det er jo nå på starten dere begge trenger masse tyroksin!
-
Sv: Dosering av ERFA under graviditet. Legene mener jeg skal minske dosen. HJELP!
Hei og takk alle sammen.
I natt kl ett begynte jeg å kaste opp. Har kastet opp nesten uavbrutt til langt på dag i dag. Jeg ligger rett ut og er slått ut.
Jeg tok 1/2 grain i går ettermiddag, og 1/4 grain på kveld. Vet ikke om dette er grunnen til at jeg ble så dårlig eller om det er god gammeldags omgangssyke.
Snakket med legen min i stad som er veldig streng med at jeg MÅ gå ned i dose. Han sier han ikke vil ta ansvar for hva som skjer med babyen om jeg ikke hører på han. Jeg har et møte med han mandag der han nok vil presse hardere på.
Jeg ligger rett ut, klarer ikke passe på sønnen min og er så elendig.
Jeg trenger HJELP til å finne mer seriøs informasjon om Erfas effekt på TSH.
Kan noe hjelpe meg litt å søke rundt?
Tusen takk.
Hjelpen deres betyr mye nå. hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Heisann
Les
denne tråden. Det blir det samme om man bruker Erfa eller levaxin. Dosen skal opp og det må du gjøre på egen hånd hvis du ikke har lyst til å snakke med endoen. Jeg led meg gjennom to svangerskap uten doseøkning og unner ingen andre å føle seg slik som jeg følte meg. Ja, jeg gikk også hos en endo.
Blondie
Husker du hva verdiene dine lå på under svangerskapet?
Kevlin
Hva er referanseområdet legene opererer med?
-
Trenger du mer info enn i det brevet fra overlegen ved Thyreoideaklinikken som det ble referert til tidligere? Husk at ERFA, Westroid, Naturethroid, Armour=det samme!
Tror du at legen din husket å informere endokrinologen om at du går på et preparat som inneholder T3? Det er kjempeviktig at du husker det! Ha gjerne viktig info med deg i håndveska, alltid tilgjengelig. Vis legen din brevet fra Thyreoideaklinikken. Be ham om å ringe dit og spørre om hvordan han skal gå frem når du er gravid og bruker thyroid.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vilje
Snakket med legen min i stad som er veldig streng med at jeg MÅ gå ned i dose. Han sier han ikke vil ta ansvar for hva som skjer med babyen om jeg ikke hører på han. Jeg har et møte med han mandag der han nok vil presse hardere på.
Vilje tro2 Du bør slet ikke konsultere en endokrinolog! Ej heller din egen læge, i denne situation. Ingen af dem er kvalificeret til at bære "ansvaret" for din graviditet.
Du må i en fart finde en speciallæge i gynækologi og obstetrikk eller bedre måske? Kontakt Instituttgruppe for gynekologi og obstetrikk: "Faggruppen ved Kvinneklinikken består av 12 akademiske stillinger (2 hovedstillinger og 10 bistillinger) og en sekretær. Gruppen gir undervisning i gynekologi og obstetrikk. Forskningsaktiviteten er stort sett begrenset til gynekologi og obstetrikk, delvis overlappende, og delvis tverrfaglig med andre faggrupper slik som pediatri, morfologi (patologi) og endokrinologi. I obstetrikk forskes det på fostermedisinske emner, metoder for termin- og vekstbestemmelse, og svangerskapsrelaterte studier med vekt på preeklampsi, overtid, endokrinologiske problemstillinger som påvirker svangerskap, mm." Til højre "på linket" finder du kontaktoplysninger hvor du kan ringe eller skrive.
Du kan oplyse dem om, at du trænger til hjælp straks. At du har TRAS som forårsager lavt stofskifte i stedet for højt, at du er i "kombinasjonsbehandling" (oplysning om Erfa Thyroid er for tidligt at give i denne fase af henvendelsen) og at din læge og din endokrinolog kræver at du nedsætter medicindosering pga TSH, selv om dit FT4 er faldet fra 22 til 14, og at du har det elendigt! Og er bange!
Sig/skriv også at din graviditet er "risiko-graviditet" og at du måske burde være under opsyn af et hospital?
Sagen er, Vilje, at dit tilfælde slet ikke hører hos hverken fastlæger eller endokrinologer. Du skal vide (og tro på), at endokrinologer har slet ikke pejling på graviditet og dens følger for endokrinologiske sygdomme. Der findes undtagelser, men ikke her, som jeg læser det du oplyser om. Derfor skal du i varetægt hos "graviditets-læger" (obstetrikk) i stedet og det kan kun gå for langsomt. Straks på mandag går du i gang med at gøre noget ved det og...
...i mellemtiden tager du din medicin som du plejer + en grain til, og prøver på at GLEMME din angst, din usikkerhed og din utryghed i de to dage som kommer nu - lørdag og søndag. Din uro har allerede tappet dig for kræfter så lad være med at lade det fortsætte de kommende to dage. Slap af og find noget at kose dig med. Hvis du ikke kan glemme uroen - skriv den ned på et stykke papir i stedet, læs det og skriv nederst: "Jeg vil IKKE tænke på det nu. Jeg vil tænke på det igen først på mandag". Hvis det ikke hjælper - gentag det for dig selv, til du bliver træt af at høre dig tænke det og træt af at være urolig.
Få de bedste to dage i din graviditet nu på lørdag og søndag. Det kan nemlig slet ikke hjælpe at plage dig selv med uroen fordi du alligevel ikke kan "gå i action" før på mandag. Så hellere samle kræfterne i mellemtiden og se blade springe i solen, og græsset gro.
Hver gang uro-tankerne er ved at komme igen - tag papirstykket frem og læs hvad du skrev før. Til du får ro igen, og bliv ved, hver gang den (uro) stikker sit grimme fjæs frem! Det er ikke din skyld! Intet af det er dit ansvar! Ansvaret for din elendighed ligger alene hos de læger, som vil have det uden at have kvalifikationer til at bære det. Fra på mandag går du i gang med at finde andre, der kan.
Rigtig god weekend, Vilje! kram1
-
P.S. Mener at have læst på forskellige udenlandske forums for vordende mødre, at en slags graviditets "standard" for dosering af Erfa Thyroid og Armour Thyroid var oppe på ca. 300 mg (Erfa) eller op til 5 grain Armour....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
(oplysning om Erfa Thyroid er for tidligt at give i denne fase af henvendelsen)
Hvis du bliver spurgt om dosering og skal derfor svare at du er i behandling med Erfa Thyroid og at det svarer til en daglig dosering på ? mcg T4 og ? mcg T3 (ved 3 grain/180 mg) og du kan sende dette link: http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html . Du kan tilføje at Erfa Thyroid er produceret i Canada, og er bl.a. godkendt af FDA (de amerikanske lægemiddelmyndigheder) til ordination i USA til behandling af hypothyroidism samt at den forhandles i Norge og i Europa på recept. Resten må de selv ulejlige sig med at finde, hvis de vil. Ellers er din graviditet et hovedemne.
Du kan beregne hvor meget T4 og T3 du får om dagen af nedenstående opstilling, hvor afhængig af hvilken styrke tabletter du får - kan du lægge værdierne for T4 sammen, og for T3.
In each Erfa Thyroid 30 mg tablet embossed “ECI 30”, there is 18 mcg. of T4 and 4 mcg. of T3;
In each Erfa Thyroid 60 mg tablet embossed “ECI 60”, there is 35 mcg. of T4 and 8 mcg. of T3;
In each Erfa Thyroid 125 mg tablet embossed “ECI 125”, there is 73 mcg. of T4 and 17 mcg. of T3.
So the ratio is 4.5 T4 : 1 T3.
Det kan godt ske at de bliver forvirrede, men uanset hvor forvirrede de bliver - er dette ikke rette tidspunkt at skifte til anden medicin. Nu skal din graviditet passes.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Vilje tro2 Du bør slet ikke konsultere en endokrinolog! Ej heller din egen læge, i denne situation.
Ingen af dem er kvalificeret til at bære "ansvaret" for din graviditet.
Du må i en fart finde en speciallæge i
gynækologi og obstetrikk eller bedre måske? Kontakt
Instituttgruppe for gynekologi og obstetrikk:
"Faggruppen ved Kvinneklinikken består av 12 akademiske stillinger (2 hovedstillinger og 10 bistillinger) og en sekretær. Gruppen gir undervisning i gynekologi og obstetrikk. Forskningsaktiviteten er stort sett begrenset til gynekologi og obstetrikk, delvis overlappende, og delvis tverrfaglig med andre faggrupper slik som pediatri, morfologi (patologi) og endokrinologi. I obstetrikk forskes det på fostermedisinske emner, metoder for termin- og vekstbestemmelse, og svangerskapsrelaterte studier med vekt på preeklampsi, overtid, endokrinologiske problemstillinger som påvirker svangerskap, mm." Til højre "på linket" finder du kontaktoplysninger hvor du kan ringe eller skrive.
Styr unna denne type råd. De kan være riktige eller gale. Det kan også et kron/mynt-kast være. Husk på disclaimeren på forumet: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3574
Du kjenner navnet til din lege. Du kjenner ikke navnet på deltakerne på dette forumet. Langt mindre kjenner du til disses kompetanse. Alle vil deg helt sikkert vel. Men hvordan kan du vite at disses vurderinger - gjort utelukkende på basis av noen ord på et forum - uten noengang å ha sett deg - kan vurdere din situasjon og tilstand bedre enn din lege? Eller andre leger du treffer?
Meninger er gratis for forumdeltakere. Det er vanskelig å saksøke disse dersom du følger råd her, og rådene viser seg å være alt annet enn gode. På forumet er råd gratis - gode som dårlige.
Du kan nok utvilsomt få mer sympati på forumet enn hos din lege. Men jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at du får bedre behandling ved å følge terapeutiske råd på dette forumet enn du ville ha fått ved å oppsøke din eksisterende leges råd eller en rekke andre legers råd. For meg å tro noe annet, vil måtte innebære å akseptere at legeutdanning er diskvalifiserende - at menneskes helse er best tjent med at folk ikke studerer medisin, men heller baserer seg på ord skrevet av anonyme på internett.
Hvis noen som gir råd om behandling her på forumet kan fremvise CV som vitner om kompetanse på behandling av gravide stoffskiftepasienter, og kan kompensere eventuelle økonomiske konsekvenser av skader som eventuelt kan relateres til rådene som er gitt, vil jeg bli mindre kritisk til disse. Men jeg vil uansett mene at du bør vektlegge legens råd tyngre enn rådene fra tv-reparatører, byråkrater og andre som ikke kjenner din sykehistorie.
Jeg ber deg innstendig om å basere dine valg på vurderinger gjort av antatt kompetent personell i helsevesenet, ikke på råd gitt av nicks på forum som dette. Dette er helt i tråd med det forumets disclaimer legger opp til.
-
Hej Jon. Du er så forudsigelig så det gør ondt! Jeg har allerede klokken 20:11 svaret dig på netop det indlæg du lige nu har postet her i Viljes tråd. Du kan læse mit svar her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12405
-
-
Hei Vilje
Jeg husker dessverre ikke hva verdiene mine lå på under svangerskapene mine. Kan ha vært en 13-14, tror jeg. Dessverre begynner din historie å ligne mye på min. Jeg hadde nemlig hyperemesis under begge svangerskap. Dvs ekstrem svangerskapskvalme. Med barn nr 2 lå jeg 15 døgn på sykehus med intravenøs ernæring. Det var verre når jeg ventet nr 2 enn nr 1 fordi jeg da hadde et barn å ta hensyn til under graviditeten. Når man spyr første halvdelen av svangerskapet bruker man gjerne neste halvdel til å komme seg til hektene. Svimmelhet, utmattelse, lavt blodtrykk osv. Håper ikke kommentarer her har fått deg til å tvile på at det er et faktum at dosen skal økes under svangerskap. Skal se om jeg klarer å finne en link til deg. Og igjen...bytt lege.
Her står det at behovet for medisisner øker i snitt med ca 45% når man er gravid. Dette skulle være en solid og seriøs referent som du kan bruke, og som bekrefter det Anisa sier. De fallende blodprøvene dine er en ytterligere bekreftelse.
Ring evt Koren Dahl på Aker sykehus som kanskje er villig til å bekrefte utsagnet som de andre linker til vedrørende TSH. Legg gjerne frem din fortvilelse og si at du har ingen andre å spørre fordi kompetansen på thyroide medisiner er liten.
Husk likevel at barrnet tar det det trenger. Det er du som mor som blir skadelidende. Men så må du også huske at barnet også trenger mor.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvis du bliver spurgt om dosering og skal derfor svare at du er i behandling med Erfa Thyroid og at det svarer til en daglig dosering på
? mcg T4 og
? mcg T3 (ved 3 grain/180 mg) og du kan sende dette link:
http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html . Du kan tilføje at Erfa Thyroid er produceret i Canada, og er bl.a. godkendt af FDA (de amerikanske lægemiddelmyndigheder) til ordination i USA til behandling af hypothyroidism samt at den forhandles i Norge og i Europa på recept. Resten må de selv ulejlige sig med at finde, hvis de vil. Ellers er din graviditet et hovedemne.
Du kan beregne
hvor meget T4 og T3 du får om dagen af nedenstående opstilling, hvor afhængig af
hvilken styrke tabletter du får - kan du lægge værdierne for T4 sammen, og for T3.
In each Erfa Thyroid 30 mg tablet embossed “ECI 30”, there is 18 mcg. of T4 and 4 mcg. of T3;
In each Erfa Thyroid 60 mg tablet embossed “ECI 60”, there is 35 mcg. of T4 and 8 mcg. of T3;
In each Erfa Thyroid 125 mg tablet embossed “ECI 125”, there is 73 mcg. of T4 and 17 mcg. of T3.
So the ratio is 4.5 T4 : 1 T3.
Hej Vilje
Jeg har skrevet til 'mit' sygehus for at få mine tal fra min graviditet. I mellemtiden kan du måske bruge noget fra denne:
http://www.dsog.dk/sandbjerg/Thyroid..._m_pt_info.pdf
Her står bl.a. "Kendt velbehandlet hypothyreose
1
Behovet øges allerede ved 4-6. gestationsuge, hvorfor levothyroxin dosis bør øges med 30-50 %, så snart graviditet er konstateret."
Så det handler altså om behandling med syntetisk medicin under graviditeten. Men man må kunne regne dem om og bruge de tal, Anisa har sat ind her som start.
I pdf'en står også bl.a. at:
"Hvis endokrinolog ikke er til rådighed, tilbydes den gravide kontrol hos obstetriker med speciel interesse og erfaring i behandling og kontrol af gravide med thyroidea-lidelser, gerne i samarbejde med den gravides praktiserende læge."
Med andre ord Anisas model.
Jeg vender tilbage med tal, når jeg får dem.
kram1
-
Hei Viljevink11
Jeg var ikke gravid men følte meg dårlig så jeg fikk tatt prøver.
Prøvene viste dalende Ft4 og TSH på 0,01. Legen min mente derfor jeg var overdosert men var litt i tvil for Ft4 var blitt lavere, hun kontaktet derfor endokrinolog på sykehuset som bekreftet at med så lav TSH så var jeg overdosert. Jeg fikk beskjed om å kutte ut medisinen helt i en uke.
Etter en dag og to dager så var jeg så dårlig at jeg trodde jeg skulle stryke med... I fortvilelsen sendte jeg en mail til Aker vedrørende referanseverdiene når man tar Erfa/armour og svaret jeg fikk er det Ruth henviser til tidligere i tråden. Jeg tok med svaret jeg fikk til legen og begynte gradvis å ta medisin igjen, men jeg mistet 4 mnd. av mitt liv før jeg var noenlunde igjen. Legen min beklaget at hun hadde tatt feil men at hun stolte på endokrinologen.
Jeg har dessverre mistet originalen av mailen i et PC crash men det er andre på forumet som har fått den videresendt tidligere. Kanskje noen kan sende den til deg slik at legen din kan få se denne?!
Pass på deg selv, at TSH er lav betyr ikke at du er overdosert i hvert fallhjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jon
Styr unna denne type råd. De kan være riktige eller gale. Det kan også et kron/mynt-kast være. Husk på disclaimeren på forumet:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3574
Du kjenner navnet til din lege. Du kjenner ikke navnet på deltakerne på dette forumet. Langt mindre kjenner du til disses kompetanse. Alle vil deg helt sikkert vel. Men hvordan kan du vite at disses vurderinger - gjort utelukkende på basis av noen ord på et forum - uten noengang å ha sett deg - kan vurdere din situasjon og tilstand bedre enn din lege? Eller andre leger du treffer?
Jeg ber deg innstendig om å basere dine valg på vurderinger gjort av antatt kompetent personell i helsevesenet, ikke på råd gitt av nicks på forum som dette. Dette er helt i tråd med det forumets disclaimer legger opp til.
Nå anbefaler Anisa å finne en annen lege. Det er jeg helt enig med henne i ut i fra de dokumenterte medisinske anbefalinger som foreligger ift. gravide kvinner med stoffskifteproblemer. Disse har Viljes leger ikke fulgt, og Vilje og hennes barn lider under dette. Det er klart at folk her på forumet reagerer på dette. Dette forumet har reddet livet mitt. For et år siden var jeg forferdelig syk, og orket nesten ikke å holde en samtale gående. I dag vet jeg at jeg har en autoimmun sykdom som er til hinder for at jeg føler meg alldeles frisk.. En frisk skjoldkjertel kunne ikke rettet opp i de plagene jeg fremdeles har. Men nå skal jeg starte opp i 50% jobb igjen, og på fritiden er jeg aktiv med å være leder for Juniorfotballen i bygda samt noe aktiv i Røde Kors. Ingen av de 5 legene jeg har vært borti det siste året klart å gjøre en skit ift helsa mi, men det har mine forumvenner gjort. Jeg kan faktisk stole på mennesker jeg aldri har møtt, og livet mitt har faktisk ligget i deres hender til tider, da ingen andre var der.hjerte1hjerte1
Jeg ønsker deg alt godt Jon. Det skal du vite. Men jeg finner meg ikke i uryddige uttalelser og påstander ift. folk her på forumet som legger sin sjel i å hjelpe folk. kednej1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
dansk1
-
Hej Vilje. Jeg ser at du søger endokrinolog Trondheim som har kunnskap om Armour / Erfa. Men har du tid til at vente på tilbagemeldinger? Jeg mener at huske andre fra Trondheim søgte efter samme som du, men jeg mindes ikke om nogen af dem lykkedes. Måske kunne du spørge på det apotek hvor du får din Thyroid udleveret, om der er andre læger der udskriver Thyroid i Trondheim? Ellers gentager jeg blot hvad jeg allerede skrev til dig i går. Det ville jeg i hvert fald selv gøre, hvis jeg var gravid eller hvis min (sviger)datter var.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Vilje tro2 Du bør slet ikke konsultere en endokrinolog! Ej heller din egen læge, i denne situation.
Ingen af dem er kvalificeret til at bære "ansvaret" for din graviditet.
Du må i en fart finde en speciallæge i
gynækologi og obstetrikk eller bedre måske? Kontakt
Instituttgruppe for gynekologi og obstetrikk:
"Faggruppen ved Kvinneklinikken består av 12 akademiske stillinger (2 hovedstillinger og 10 bistillinger) og en sekretær. Gruppen gir undervisning i gynekologi og obstetrikk. Forskningsaktiviteten er stort sett begrenset til gynekologi og obstetrikk, delvis overlappende, og delvis tverrfaglig med andre faggrupper slik som pediatri, morfologi (patologi) og endokrinologi. I obstetrikk forskes det på fostermedisinske emner, metoder for termin- og vekstbestemmelse, og svangerskapsrelaterte studier med vekt på preeklampsi, overtid, endokrinologiske problemstillinger som påvirker svangerskap, mm." Til højre "på linket" finder du kontaktoplysninger hvor du kan ringe eller skrive.
Krydser fingre. hjertflag1
-
Hei Vilje!
Jeg vil bare si at jeg tenker på deg! Jeg gikk udiagnosert gjennom et svangerskap, og det var tøft.
Jeg har snakket med både endo og gynekolog om dette med økning i svangerskapet, for jeg ønsker å bli gravid igjen hvis helsa blir bedre.
Endoen sa man måtte øke med minst 50 prosent. Gynekologen gav meg et vagt svar om at stoffskiftet måtte holdes normalt. Jeg vet ikke hva han mente med det. Kanskje at man måtte øke dosen for å opprettholde stoffskiftet? Barnet krever jo også hormoner, og det er vel derfor dine verdier nå har falt.
Senke dosen høres helt feil ut for meg. Når man er syk skal man jo øke dosen. Å være gravid er jo en kjempebelastning for kroppen, og da trenger man MER energi.
MASSE GODE TANKER TIL DEG OG DEN LILLE.
Ps. Da jeg gikk udiagnosert gjennom svangerskapet, var formen i starten veldig ille. Jeg var komatrøtt. Men som en trøst, så ble formen bedre etter en stund, da sikker fordi barnet krevde mindre av mine hormoner?
Jeg er ingen ekspert, bare et menneske med erfaringer.
-
Hei
Og tusen takk for alle svar!
Louise Korren Dahl ringte meg akkurat nå. Jeg ble litt overasket over svaret hun gav meg. Hun sa hovedsakelig:
Jeg burde ha gått over til Levaxin når jeg ble gravid, og ikke går på Erfa thyroid.
Siden Tsh var undertrykt kunne jeg være overdosert, selv om jeg ikke har noen overdosesymtomer. Jeg sa at jeg gikk på 3,5 rain, så ca 50 mcg t3, som hun mente var alt fo mye!
Nå ble jeg rett og slett bare enda mer forvirret.
Hun sa imidlertid at det ikke betydde så mye nå, siden barnet har begynt å produsere tyroksin selv.
Hun sa også at de fleste lå under normalen på t4 under svangerskapet, og at det var veldig vanlig. Hun nevne ikke at det kunne vær skadelig for barnet, som vi har diskutert her inne.
Huffameg. Håper jeg har gjort rett i å trosse legene og øke medisindosen min.
hjerte1
Gode tanker,
Vilje
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vilje
Louise Korren Dahl ringte meg akkurat nå. Jeg ble litt overasket over svaret hun gav meg. Hun sa hovedsakelig:
Jeg burde ha gått over til Levaxin når jeg ble gravid, og ikke går på Erfa thyroid.
Siden Tsh var undertrykt kunne jeg være overdosert, selv om jeg ikke har noen overdosesymtomer. Jeg sa at jeg gikk på 3,5 rain, så ca 50 mcg t3, som hun mente var alt fo mye!
Nå ble jeg rett og slett bare enda mer forvirret.
Hun sa imidlertid at det ikke betydde så mye nå, siden barnet har begynt å produsere tyroksin selv.
Hun sa også at de fleste lå under normalen på t4 under svangerskapet, og at det var veldig vanlig. Hun nevne ikke at det kunne vær skadelig for barnet, som vi har diskutert her inne.
Sådan generelt sagt... er det måske på høje tid med at ophøre at henvise til denne læges udsagn. Det lader til at hun mener, som vinden blæser... snart det ene, snart det modsatte.
Vilje. Jeg ved ikke hvorfor du bruger Liothyronin ved siden af Erfa Thyroid. Endda så høj en dose som 50 mcg. Hvis din graviditet er plagsom, kan det være at du mangler andre hormoner, hvoraf østriol bør ligge højt i graviditeten og 90% af den bør (ellers) dannes af fosteret (skrev om det her). Måske underskud af andre hormoner skaber et behov, hvor Liothyronin bruges af kroppen som erstatning for de hormoner der ikke er nok af. Hormone Feedback går ad uransagelige veje... særlig i graviditeten.
Jeg har ikke så meget andet at tilføje, at havde det været mig, gjorde jeg det samme som du. Og ellers gør det mig ondt at tænke på, at når det kommer til helhedsmæssig hormon-kundskab - er vi alle, mere eller mindre overladt til os selv fordi lægerne ikke kan overskue helheden udenfor den "boks" de har valgt som "speciale".
Hvad der dog interesserer mig mest lige nu er - hvordan du har det. Jeg håber du trives, og jeg nærmest er så sikker på, som amen i kirken, at du ville have det meget værre uden doseøgning. Krydser fingre for alting. hjertflag1
-
Hei Anisa
Og tusen takk for svar. Bruker ikke Lio ved siden av Erfa. Jeg formulerte ,eg nok dårlig. Jeg mente t3 i Erfa : )
Ja, jeg må bare stole på det valget jeg har gjort.
Men føler vi er svært etterlatt til oss selv!
Gode tanker
hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Sådan generelt sagt... er det måske på høje tid med at ophøre at henvise til denne læges udsagn. Det lader til at hun mener, som vinden blæser... snart det ene, snart det modsatte.
Vilje. Jeg ved ikke hvorfor du bruger Liothyronin ved siden af Erfa Thyroid. Endda så høj en dose som 50 mcg. Hvis din graviditet er plagsom, kan det være at du mangler andre hormoner, hvoraf østriol bør ligge højt i graviditeten og 90% af den bør (ellers) dannes af fosteret (skrev om det
her). Måske underskud af andre hormoner skaber et behov, hvor Liothyronin bruges af kroppen som erstatning for de hormoner der ikke er nok af. Hormone Feedback går ad uransagelige veje... særlig i graviditeten.
Jeg har ikke så meget andet at tilføje, at havde det været mig, gjorde jeg det samme som du. Og ellers gør det mig ondt at tænke på, at når det kommer til helhedsmæssig hormon-kundskab - er vi alle, mere eller mindre overladt til os selv fordi lægerne ikke kan overskue helheden udenfor den "boks" de har valgt som "speciale".
Hvad der dog interesserer mig mest lige nu er - hvordan du har det. Jeg håber du trives, og jeg nærmest er så sikker på, som amen i kirken, at du ville have det meget værre uden doseøgning. Krydser fingre for alting. hjertflag1
-
i 3.5 grain thyroid er det vel ca 8-9 mcg T3 pr grain, altså 28-32 mcg T3 alt i alt, ikke 50 mcg.
Uansett, gravid eller ikke gravid, så mener de fleste endoer at det er for mye T3 i thyroid. men for endel av oss er det jo den medisinen som fikk oss i gang igjen.
I hundre år og vel så det har thyroid vært i bruk. Og folk har blitt gravide, tidligere fantes ikke syntetiske T3 og T4. Jeg fatter ikke at du skal trenge å gå på Levaxin når du er gravid! Hvis du er usikker, og har penger, ville jeg vurdert Heggeli. Eller stolt på egen sunn fornuft xx8