Hypothyreose, diabetes type 1
Glad jeg har funnet dette forumet!
Jeg er ei gift pent brukt firebarnsmor type 65-modell. Elsker matlaging ! Har to bikkjer og en katt og er jeg ikke ute på tur med bikkjer så sitter jeg stort sett alltid med et håndarbeid i hendene
I -94 kollpsa stoffskiftet mitt og jeg ble satt på Thyroxin. Etter ca ett år fikk jeg beskjed om at stoffskiftet mitt var ok og at jeg ikke trengte mer medisiner / prøver. Omtrent på samme tid mista jeg 50 % av synet. Synet kom gradvis tilbake i løpet av året, men sidesynet var forsvunnet for alltid.
September 2008 fikk jeg et aldri så lite sjokk pga en ekkel situasjon med nære familiemedlemmer, og ble sykemeldt for depresjon. En måned etter ble det oppdaget at stoffskiftet var for lavt og jeg ble satt på Levaxin. Jeg fikk igjen synsproblem og synsfeltet mitt har blitt enda trangere uten at noen kan finne ut hva det er. En teori er at det er noe autoimmunt, men dette er en teori fra ene øyelegen min.
Stoffskiftet har vingla fælt, og medisindosene forandra flere ganger. Jeg vet garantert for lite om sykdommen og har latt fastlegen styre mengde medisin. November 2010 ble det oppdaget tilfeldig på sykehuset at den hovne halsen jeg hadde klaga på + den hesere stemmen jeg hadde fått rett og slett var struma som en følge av at jeg har blitt kraftig undermedisinert i lang rid, fordi legen min har lest blodprøvene "feil". Jeg gikk da umiddelbart, etter beskjed fra sykehuset, fra 450 mg levaxin til 700 mg i uka.
September 2010 begynte jeg å tørste enormt, tisse mye og vekta raste ned fra 54 til 47 på en måned selv om jeg spiste som vanlig.
Jeg hadde fått diabetes type 1 selv om jeg visstnok var for gammel til det. Jeg ble satt på sentvirkende Insulatard morgen og kveld og NovaRapid før måltidene.
Jeg var visst "interessant" fordi de fleste får diabetes først og så hypothyrose som følgesykdom. Jeg gjorde det motsatt.
Jeg har gått sykemeldt og på arbeidsavklaring siden september 2008 pga utbrenthet, svimmelhet, depresjon, konsentrasjonsvansker og generelt en utmattende følelse i tillegg til et stadig smalere synsfelt. Jeg har kjempa med tenner og klør for å ikke starte på antidepressiva, fordi jeg hele tiden har ment dette er noe fysisk.
Etterhvert sier både lege og psykolog at både hypothyrose og diabets1 kan gi alle de problemene jeg har slitt med.
Diabetes er direkte vanskelig å kontollere så lenge bukspyttkjertelen min plutselig virker litt av og til. Blodsukkeret har svingt mye og jeg ble etter hvert nesten vant med følinger opp til tre ganger til dagen, selv om jeg spiste helt rett etter hva legen sa.
For ei uke siden gikk jeg over til lavkarbo. Ikke noe ekstremt, men jeg holder meg innenfor 70 karboer til dagen og spiser 4-6 måltid.
Jeg er nå uten insulin og har et blodsukker som svinger fra 4,7-6,8 og elsker det! Tror noe skjer med stoffskiftet også, for i dag har jeg hatt symptomer som tilsier at jeg har for mye levaxin i skrotten; hodepine, svimmelhet, hjertebank, tung pust, enorm svetting og en merkelig prikkende følelse inne i hendene.
Siste blodprøve ble tatt i begynnelsen av februar; TSH 3,1 og T4 21,6,
Ser her inne at det tas prøver for T3, men det har aldri legen nevnt for meg....
Håper å lære mest mulig her inne, for pr. i dag så har jeg hypothyrose, men aner lite om hva jeg bør og kan gjøre foruten å svelge Levaxinen min..
Hvilke blodprøver bør jeg ta?
Jeg er astmatiker, men har det greitt under kontroll med kortison-medisiner, har diabetes 1, men er uten insulin etter å ha gått over på lavkarbo og jeg har hypothyrose og går på 100 mg levaksin / dag.
Har i det siste begynt å svette enormt, fått skallebank og periodevis skikkelig hjertebank, press over brystet (ikke astma-tett) og en irriterende prikking under fotsåle og inni hendene.
Jeg bestilte tid til i morgen for å få tatt blodprøver, men så vidt jeg vet er det bare TSH og FT4 de tar blodprøver av. Det er iallefall bare de resultatene jeg har fått. Siste blodprøve ble tatt i begynnelsen av februar TSH 3,1 og T4 21,6.
I november ble det konstantert at jeg har begynt å utvikle struma og levaksindosen ble økt umiddelbart fra 450 til 700 mg i uka.
Sykehuset vil ha TSH ned mot 1,5, men legen min mener vi kan vente, ta nye blodprøver om en stund og vurdere "for resultatene mine er i grunnen fine".
Problemet er at jeg ikke føler meg fin, og nå når alle disse nye tingene dukker opp, trives kroppen min iallefall ikke.
Jeg har gått sykemeldt /arbeidsavklaring siden september 2008 og er rimelig slakk i fisken....
Noen tips til blodprøver jeg bør be om som kan vise at medisindosen bør økes?
Bør jeg ta noen ekstra vitaminer av noe slag. Legen sier bare at alle prøvene mine er fine.
Pr i dag tar jeg trantilskudd, spiser variert med masse forskjellige grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og fete meierivarer i kosten.
Sv: Hvilke blodprøver bør jeg ta?
Anbefalingene fra Aker er TSH mellom 0,5 og 1,5. Det må jo fastlegen din også forholde seg til. Det er sansynlig at du er en som må ha prøver utenfor referanseområde på FT3. For å synliggjøre et hyposymptom kan det være mulig å ta fastende kolesterol, men ikke alle har denne forhøyet tiltross for hypo. Jeg tror du må akseptere at du er en som kanskje trenger å ha et høyt FT4 for å føle deg frisk.
Har du antistoffer?
Selen skal kunne dempe antistoffer. For noen er det å gå over til thyroid som gir utslag.
Du bør få sjekket magnesium, selen, zink, B-12, se innlegget til missmullatto
Var hos legen i dag og spurte bl.a. om de har tatt TF3 tidligere, for jeg har aldri hørt om det fra dem.
Det viser seg at i de to og et halvt årene jeg nå har gått på levaxin og vært sykemeldt /arbeidsavklaring har de kun sjekket FT4 og TSH....ingen andre tester i det hele tatt. Jeg aner ikke om jeg har antistoffer eller ikke:?:
Hun som tok blodprøve mente at det var legen som bestemte om det skulle tas noe mer, så hun skulle høre med henne senere. Men hun viste meg skjemaet for blodprøver og sa at siden FT4 og TSH står samlet før FT3, så var ikke FT3 så viktig. :?
Aner ikke hva de kom frem til, men fikk beskjed om å ta med urinprøve (for første gang) når jeg har time 1.april.
Er det vanlig og bare sjekke TSH og FT4?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Har du antistoffer?
Selen skal kunne dempe antistoffer. For noen er det å gå over til thyroid som gir utslag.
Hvor finner jeg det innlegget?
Synstap og innsnevring av synsfeltet
Første gang jeg fikk vite jeg hadde hypethyrose var i -94. Omtrent samtidig havnet jeg på sykehuset fordi jeg mistet 50 % av synet mitt.
Sykehuset kunne bare konstantere at sidesynet var forsvunnet og at jeg hadde mistet mye av synet.
Jeg fikk tyroxin, og gikk på det ca ett år. En del av synet kom tilbake i den tiden, men sidesynet var forsvunnet for alltid. Etter ett år på tyroxin fikk jeg beskjed om at nå virket skjoldbruskkjertelen min igjen og jeg var frisk fra hypotyrosen og trengte ikke mer medisiner eller kontroller.
I mange år gikk det greitt, men sommeren 2008 fikk jeg mer og mer problemer med å se, jeg ble deppet, eide ikke energi, neglene og håret ble sprøtt og flisete, og oktober 2008 fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått hypotyrose igjen.
Jeg er pr. i dag "meget trangsynt" som øyelegen min sier, jeg sliter også fælt med at det føles som jeg har noen skikkelig fettete briller på meg....ser altså uklart og "flekkete". Bil har jeg ikke kunnet kjøre på over to år. Har vært til utredning både på lokalsykehuset og på Ullevål, men ingen kan si meg hvorfor jeg mister synet.
På mitt spørsmål om det kan være en sammenheng med stoffskiftet, svarer øyelegene blankt nei, men en øyelge mener det kan være noe autoimmunt som fører til at nervetrådene i øyet dør.
Ble overrasket når jeg så at det finnes mange som har problem med øynene av forskjellige grunner. Etter hva øyelegene har sagt til meg så er det ingen sammenheng mellom syn og hypotyrose. Er det noen andre som har opplevd å miste sidesynet i den tiden de har utviklet hypotyrose?
Jeg er selvsagt utrolig nervøs for hvor mye jeg kommer til å miste av synet. Skal inn til Hjelpemiddelsentralen for å få utprøvet diverse hjelpemiddel for å gjøre hverdagen lettere......
Sv: Synstap og innsnevring av synsfeltet
Jeg går ut i fra at det er vurdert om din diabetes er skyld i ditt synstap? Det vi vet er jo at hypothyreose kan påvirke nervebanene ellers. Selv sliter jeg med det jeg tror er tynnfibernevropati (og her står hypothyreose som en årsak), som gir seg utfall i nervesmerter i hender og føtter som kan minne om noe revmatisk. Samt at jeg i høst hadde endel svelgproblem (jeg har ikke struma) som jeg tror er nevrologisk. Blir jo ikke tatt alvorlig da for jeg har jo så fine prøver.
Hadde jeg vært i dine sko hvor du kanskje risikerer å miste synet, hadde jeg ikke nølt med å prøve naturlig thyroid (Erfa, Armour osv) Dette påvirker hyporthyreosen på en helt annen måten enn levaxin og mange får et nytt liv. Etter år på disse medisinene er det folk som enda merker gradvise bittesmå bedringer i sine hypothyeose symptomer. Det tar med andre ord tid og det er overhodet ingen garantier for at dette vil hjelpe synet ditt. Men jeg regner med du synes det er verdt et forsøk?
Diabetes fikk jeg først høsten 2010, og det er blitt tatt bl.a. øyebunnsfotografering, så at diabetes er synderen er helt utelukket. men pga syntapet kommer jeg til å ta øyebunnsfotografering en gang i halvåret, selv om jeg "bare" har nyoppdaget diabetes 1.
Var hos endokrinolog sommeren 2009, og da var blodsukkerverdiene helt fine.
Naturlig thyorid, er det noe man tar i stedet for levaxin eller i tillegg til levaxin?
Er det noe man får på respt eller et middel man kjøper selv, og i såfall hvor?
Beklager at jeg spør dumt og mye, men jeg har bare i det helt siste begynt å ane at det å bare knaske i meg levaxin i den mengde legen foreskriver, ikke er nok. Vet i grunnen utrolig lite om hvordan jeg går frem for å gjøre min hverdag bedre....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Naturlig thyorid, er det noe man tar i stedet for levaxin eller i tillegg til levaxin?
Er det noe man får på respt eller et middel man kjøper selv, og i såfall hvor?
.
Thyroid brukes istede for levaxin (noen bruker det i tillegg til).
Så kommer min påstand: Legene og legemidelverket liker ikke naturlig thyroid fordi de er påvirket av legemiddelindustrien. Legemiddelindustrien liker ikke naturlig thyroid fordi det ikke går an å ta patent på. Det går ikke an å ta patent på thyroid fordi det er fremstilt av hormoner fra frysetørret skjoldbruskkjertel av svin. Man kan altså ikke ta patent på en ingridiens moder natur har oppfunnet.
Thyroid inneholder følgende hormoner: T4, T3, T2, T1, T0 og calsitonin (akkurat det samme som din kjertel ville levert deg)
Levaxin inneholder: T4
Thyroid må søkes på registreringsfritak gjennom legemiddelverket (kun en formalitet) Du får den ikke på blå resept med mindre du klarer å få en endokrinolog til å søke NAV om dette. Ingen på forumet som bruker thyroid har lyktes å få til dette så langt jeg vet. Det betyr at du må betale det selv. Det koster meg ca 1200kr for 500tbl. Jeg bruker 3 og en kvart tablett per dag.
Tusen takk for et lettforståelig svar kram1
Da tror jeg at jeg vil prate med fastlegen min om dette når jeg skal til henne
1.april.
Om det finnes bare en bitteliten sjanse for at dette skal kunne hjelpe i forhold til synet, så er det vel verdt prisen!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Har du antistoffer?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Hvor finner jeg det innlegget?
Jeg tror at det må være indlæg nr. 19 og 26 i tråden Behandling i Trondheim. Hjelp, jeg er desperat!!! smilja1
Sv: Hypothyreose, diabetes type 1
I dag ringte legen for å gi meg blodprøvesvarene tatt 17.03.11.
FT3: 4,2 ( 3,1-6,8)
FT4: 21,9 (3 uker tidligere 21,3)
TSH: 5,6 (3 uker tidligere 3,3)
Fikk bekjed om at siden jeg har fått hjertebank og press over brystet tydet det på for høyt stoffskifte, men prøvene viste for lavt stoffskifte, så jeg skal øke fra 100 mg daglig til 5 dager med 100 og 2 dager med 150 i uken.
Sv: Å få svar på blodprøvene
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Jeg er rimelig frustrert over enda en gang å bli nektet svar på mine prøver.
Legesekretæren nekter meg svarene på blodprøvene jeg tok 17.3.11, og påstår jeg må prate direkte med legen for å få vite hva blodprøvene sier.
Kære BenteR Hvor længe har du været patient på denne lægeklinik? Var det også på denne klinik, at din diabetes blev opdaget? hjerte1
Dette er det kommunale legekontoret som jeg har vært pasient hos siden jeg flyttet hit for drøyt 10 år siden. Det er 3 mil fra meg. Skal jeg til en by må jeg reise ca 20 mil.
Det er samme legekontor som oppdaget diabetesen min ETTER at jeg hadde fått låne en blodsukkermåler av ei veninne og kunne vise til målinger mellom 18,6 og "over 33,3" .
Vurderer kraftig å be om å få tatt blodprøvene når jeg er på kontroll på sykehuset for diabetesen min.
Men i dag ringte iallefall legen med blodprøvesvarene. Hjalp nok litt at jeg ble -for å si det mildt- irritert over å bli nekta å få vite hva blodprøvene mine viser..
Jeg ser av andre tråder her inne at når man tar 100 mg daglig så bør man ikke øke med mer enn 12,5 pr. dag. Vil det si at jeg bør ta 1 100mg og 1/4 50mg daglig istedet for slik legen foreslo; fem dager med 100 og to med 150?
Første gang jeg har fått målt FT3; dere som kan dette; hvordan er det i forhold til de andre tallene mine? Legen mener det er helt fint og at FT4 er fint. Det er visst bare TSH som er feil.....
Jeg fikk prøvesvarene i posten i dag, og der er det satt stjerne på SFOLC: 26,7 (7,7-25), langtidsblodsukker 6,2 (visste det enda ikke var kommet helt ned) og TSH: 5,6 (0,3-4,2)
SFOLC er vel vitamin B9, men hvirdan hører det hjemme i forhold til stoffskiftet?
Hei Bente
Lurt å legge ut referanseområder på blodprøver når du legger dem ut. Disse varierer fra lab til lab og er ganske vanskelig å huske i hodet.
Referanseverdiene står i parantes. På prøver der jeg ikke er utenfor referanseområdet får jeg ikke opplyst referanseområde. Litt dumt siden jeg for eksempel vet at på SFT4C skla være under 22, der blir det bereknet som normalt når jeg ligger på 21,9, altså veldig tett inntil normalverdi.
Alle svarene mine er slik:
BHB: 13,6
BMCH: 32
SFERRIC: 19
SB12C: 431
SFOLC: 26,7* H(7,7-25,0)
SGLF: 6,0
BHBA1:6,2* H(4,0-6,0)
SKOL: 6,1
SHDL: 1,3
STG: 0,93
SLDL: 4,0
SKR: 70
SGFR: større enn 60
SALAT: 19
STSHC: 5,6* H(0,30-4,2)
SFT4C: 21,9
SFT3C: 4,2
Jeg er usikker på om det er Aker eller Arendal som har behandlet dette. De sender vanligvis til Aker, men av og til sender de til Arendal.
På prøvearket står det bare "Lab SR: 10
Det jeg er helt sikker på er at med såpass høy TSH så må du øke dosen din med stoffskiftemedisin.