-
Behandling i Trondheim. Hjelp, jeg er desperat!!!
Er forholdsvis ny på dette forumet. Skulle bare ønske jeg hadde kommet over det tidligere.
Formen er dårlig, men skal prøve å skrive litt om min problemstilling. Påvist hypothreose i 1997 av en meget oppegående lege. Stått på Levaxin siden. Egentlig aldri følt at medisineringen hjelp, så har derfor slurvet mye Hadde ingen aning om konsekvenser eller muligheten for videre utredning og behandling.
Fikk en time hos dr. Omdal på Balderklinikken i 2009. En ny verden åpnet seg. Plutselig forstod jeg litt mer kompleksiteten omkring denne sykdommen. Men rakk bare 1 time der før vi flyttet til Trondheim.
For 14 dager siden krasjet jeg helt, og har vært sykemeldt siden. Ble innlagt på nevrologen pga svimmelhet, ustøhet, kvalme, synsforstyrrelser, brain fog for å nevne noe. Prøvde å si at jeg selv trodde dette kom av et dårlig regulert stoffskifte, men det var det ingen som ville høre på. Blodprøvene var
* TSH 3,79 (0,27-4,20)
* Fritt tyroksin 11,3 (12-22)
Nå gå jeg nå her i min lille bobble. Kjenner jeg blir deprimert, da jeg ikke blir hørt. Tenkte å finne meg en privat spesialist her i Trondheim, men finner ingen. Er det mulig???? Er det noen som vet????
Takker så mye for tilbakemld.
-
Sv: Behandling i Trondheim. Hjelp, jeg er desperat!!!
Dosen din er alt for lav, så symptomene dine kan veldig godt komme av lavt stoffskifte. Selvsagt kan du ha andre ting i tillegg til det lave stoffskiftet også, men det høres rart ut at sykehuset skal nekte for at det er lavt stoffskifte, men ha ingen forklaring på hva annet du feiler. Har selv hatt mange nevrologiske utslag som ingen klarer finne ut av, så jeg mener det er stoffskifte.
TSH på 3,79 er IKKE ok. På Aker sykehus (hormonlaboratoriet) sier de at TSH skal ligge mellom 0,5 og 1,5. Personlig er jeg ikke enig i det. Vi er mange med lavt stoffskifte som trives best hvis TSH er supprimert (dvs knapt målbar).
TSH står for thyreoidea stimulerende hormon. Det produseres i hypofysen og skal stimulere skjoldbruskkjertelen til å produsere stoffskiftehormoner. Hos oss med lavt stoffskifte er kjertelen av ulike årsaker ute av funksjon. Den kan være operert bort eller ødelagt av antistoffer. Hva skal vi da med TSH? Å fore TSH til en død kjertel er som å prøve å sparke liv i en død hest. Det har ingen hensikt. Men det er min personlige mening.
Jeg har også tro på at du med langvarig for lav dose har fått en knekk på binyrene dine. Personer med lavt stoffskifte har generelt lavere nivå av stresshormonet cortisol i kroppen. Cortisol produseres i binyrebarken. At det er lavt med stresshormoner høres ikke dumt ut men det er det. Stresshormonet hjelper stoffskiftehormonet T3 inn i cellene slik at det kan gjøre jobben sin. Likeledes er binyrebarkcellene avhengig av stoffskiftehormoner for å fungere. Så det blir en vond sirkel. Dette er en tilstand som ikke behandles av skolemedisinen, men som i høyeste grad eksisterer (jeg er selv helsepersonell). Man må til klinikker som du selv tidligere har vært på for å få hjelp.
Jeg har valgt andre medisiner mot mitt lave stoffskifte, nemlig Erfa. Det produseres av skjoldbruskkjertelen til gris, og man får da i seg ulike hormoner kjertelen selv ville produsert. Levaxin erstatter bare en av de hormonene. Så hva skal du gjøre? Hvorfor ikke bestille en togbillett og sette kursen sørover til en konsultasjon hos en av legene anbefalt på forsiden av forumet?
-
Åh, jeg ble så glad for svar at jeg ble helt på gråten. Så rart med et når man er på randen av desperasjon, og plutselig føler at i alle fall noen ser og forstår. Er nok ikke helt stabil i stemningsleie heller. Tusen takk for svar.
Jeg har faktisk lest om binyretretthet i dag, og kan vel si at jeg nesten scoret full pott der (også). Og plutselig sto det nevnt dette med blå ringer under øynene. Har jo lurt på hva det kunne skyldes. Og stress ja. Skal ikke gå inn på det, men har levd under både fysisk og psykisk sterss siden 2009. Kolapsen kom nå etter 3 uker i ny jobb.
Men dette med T3? Min lege sa i dag at det ikke hadde noe for seg å ta T3, men at det var T4 som var vesentlig. Vet så altfor lite.
Også hadde jeg ferritin på 1, noe hun mente var helt ok. Som hun sa så var jo lagret lang fra tomt.!!!!!!!
Da skal jeg ta meg en telefonrunde i morgen (håper bare energien vil være tilstede).
Oslo here i come.
-
Korreksjon. Ferritin på 15.help1
-
Hei Missmulatto og velkommen hit :)
Slurve med medisin er et dårlig trekk når man har lavt stoffskifte, men det antar jeg at du har sluttet med :wink:
Du skriver ingenting om hvilken dosering du har på medisin og hvor lenge du har gått på denne før blodprøver ble tatt? Din Tsh ligger i øvre sjiktet og FT4 i nedre. Har du gått på en fast dose over tid, tyder alt på at denne er for lav. Har du slurvet frem til nå er det litt vanskeligere å si :wink:
Ferritin på 1 og langt fra tomt? Er du sikker på at Ferritinen var 1?
Det er viktig at du nå tar Levaxin hver dag til nogenlunde samme tid og ikke sammen med mat. Heller ikke sammen med jern, som det ser ut til at du er i stort behov av.
-
Det har noe for seg å ta FT3 fordi noen har problemer med å omdanne fra T4 (som er i levaxin) til T3 (som er det aktive hormonet). Mange leger vil ikke måle FT3mfordi de vet ikke hva de skal gjøre med prøvesvaret. Et selentilskudd på 200mcg per dag kan hjelpe med omdanningen, men som sagt finnes det andre medisiner som inneholder alle hormoner skjoldbruskkjertelen din skulle ha produsert. Vi med lavt stoffskifte trenger kontinuerlig tilførsel av vitaminer og mineraler, jevne måltider, jevn døgnrytme og faste tider for medisiner. Levaxin må ikke taes sammen med jern (som Eirin allerede har sagt) minst 6 timer unna, kalsiumtilskudd minst to timer unna og unngå alt som heter soya (hindrer opptak av stoffskiftemedisin og hemmer stoffskiftet generelt). Vent minst en halv time etter medisininntak før du spiser eller drikker. Levaxin kan med hell taes sammen med c vitamin (fremmer opptak). Husk at avflatede følelser er normalt ved lavt stoffskifte.
Serum ferritin på 15 er ikke OK. Det bekrefter bare det jeg sa om at vi som er hypo trenger tilførsel av vitaminer og mineraler. En idrettsutøver føler seg syk hvis han er lavere enn 50.
Det er så utrolig viktig at du følger opp situasjonen videre. Lavt stofffskifte er som en bomerang du gjerne vil bli kvitt. Du kan kaste den langt og den kan kan være borte lenge, men du kjenner hele tiden at du ikke er kvitt den. Og plutelig er den tilbake og slår deg i bakken med et brak.
-
Takker for velkomsten. vink11
Joda, har absolutt sluttet å slurve nå. :wink: Men doseringen blir jo håpløs. Legen har ikke engang spurt meg hvor mye jeg tar nå. Vel, jeg tenkte å ta 200 mikrogram i noen uker, også syte meg til nye prøver. Men aner jo ikke hva jeg driver med!!!! Ser dere nevner flere typer medikamenter som jeg aldri har hørt om. Har legen anbefalt dere eller har dere krevd? Så mye nytt for meg å sette meg inn i, og føles så vanskelig nå som jeg er helt tom.
Jeg har slurvet i lang tid, litt sånn til og fra, så blodprøvener er ikke så lett å tolke kanskje. Uff, så dum jeg har vært. Men har i alle år følt at medisineringen egentlig ikke har vært optimal. Har alltid følt at jeg levde litt i en bobble, at verden passerte meg og jeg kun fikk med meg bruddstykker. Trett, treg, lat, dum, distre, osv.
Så T3 har noe for seg ja. Tenkte meg nok det. Nei, her er det om å finne en oppegående lege. Også skal jeg tråle dette forumet for tips og råd.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
missmulatto
Ser dere nevner flere typer medikamenter som jeg aldri har hørt om. Har legen anbefalt dere eller har dere krevd? Så mye nytt for meg å sette meg inn i, og føles så vanskelig nå som jeg er helt tom.
Jeg har slurvet i lang tid, litt sånn til og fra, så blodprøvener er ikke så lett å tolke kanskje. Uff, så dum jeg har vært. Men har i alle år følt at medisineringen egentlig ikke har vært optimal. Har alltid følt at jeg levde litt i en bobble, at verden passerte meg og jeg kun fikk med meg bruddstykker. Trett, treg, lat, dum, distre, osv.
Jo, for å få Erfa eller tilsvarende må man krangle slåss, grine osv:wink: og ikke minst betale selv.
Ikke anklag deg selv for at du har gått slik. Legen har vel fortalt deg som de fleste at dette er en ufarlig sykdom med betydningsløse symptomer. Da tar man ikke medisineringen på alvor. Symptomene du nevner her er skumle fordi de vokser til å bli endel av deg og du tror det er din prsolighet som er slik og ikke din sykdom. Husk å skille på disse tovink11
-
Hvis du har problemer med binyrene tror jeg du kan bli veldig følsom for doseøkning. Doser deg sakte oppover, ikke øk i store hopp, del opp tablettene.
-
Hei missmulatto:-)
Du vil bli bedre, men du må jobbe for det, enda så slitsomt det er når man er slagen fra før. Jernlageret ditt må helt klart opp, og i tillegg må du få sjekket binyrer. Jeg følte meg heller aldri som meg selv på Levaxin, følte at livet fløt forbi som du sier. Var verken meg selv fysisk (kronisk dårlig form) eller mentalt.
Jeg dro til en privatklinikk i Oslo som sjekket binyrene mine, og ga meg en annen medisin enn Levaxin. Jeg hadde veldig slitne binyrer viste deg seg- og du skal vite at slitne binyrer forkluderer en hver behandling med stoffskiftemedisin, uansett type medisin- og jeg fikk derfor også binyrestøtte i form av hydrokortsiontabletter. Først med ny stoffskiftemedisin (Erfa tyroid) og hydrokortison kom jeg til hektene igjen, og ble meg selv igjen. Er ikke i mål ennå, men formen i dag kan likevel ikke sammenliknes med hva den var før jeg fikk rett behandling.
Mitt råd når det gjelder stoffskiftemedisin er at man til en viss grad bør gi blanke i blodprøver, og doserere etter formen istedenfor, dvs velge den dosen man føler seg best på. Dette er så klart vanskelig når man går på Levaxin, dersom den har manglende effekt i alle tilfelle (og dette gjelder maaaaange av oss). Jeg opplevde at det var mye lettere å finne rett dose på tyroid- medisin, som jeg merker gjør meg frisk, i motsetning til Levaxin.
For meg høres det ut som du kan ha problemer med binyrene dine. Utgiftene til privatlege er verdt det opp og i mente, når man opplever stor forbedring, er min erfaring.
Lykke til, og ikke gi degnorsk1
-
Tusen takk for alle svar.
Da tok jeg 100 mikrogram i dag, som var den dosen jeg tok tidligere. Takk for informasjonen omkring binyretretthet og behandling av hypo.
Har akkurat bestilt time i Oslo førstkommende fredag. Vanskelig å velge. Har vært innom Balder èn gang, men nå ser jeg at de ikke anbefales lenger. Valget falt på OsloAkutten og en kvinnelig lege som het (ja, se så var det alt glemt. blir helt redd av hodet mitt om dagen). Kan jeg spørre hvilken klinikk du fikk hjelp på BeritM?
Har også lest om lavkarbo disse dagene, og tenkte kanskje det også var verdt forsøket. Erfaringer noen?
Ellers er formen ELENDIG. Bruker mye krefter bare på å skrive denne mld. Bokstavene på tastaturet flyter og jegsliter med å finne rett bokstav på rett plass i ordet. Gikk på kjøkkenet og åpnet kjøleskapdøren, ble stående å lure på hva det var jeg skulle der. Etter flere sekunder kom jeg på at jeg jo skulle inni skapet for å sse om vi hadde hermetiske tomate til middagen. Det er nydelig vær ute, men jeg ligger her på soafan, og sliter meg inn på kjøkken eller på do.
Kjenner depresjonen kommer snikende. Lurer på hvordan jeg skal komme meg til Oslo.
-
Hei igjen,
jeg var også hos Balderklinikken. Nå er ikke forumansvarlig veldig happy over at vi anbefaler denne. Og det gjør jeg heller ikke da det er mange som har rapportert om dårlige erfaringer der. Min lege er imidlertid grei, hvilket jeg mener må være tillatelig å si. Rosin og Rufus her inne bruker/har brukt samme lege vet jeg. Om vedkommende ikke har inngående kjennskap til hormonsystemet, stoffskifte etc, så er vedkommende sympatisk i seg selv, og-slik jeg oppfatter det- velvillig til å skrive ut Erfa tyroid, samt hydrokortison, dersom det viser seg at du har veldig slitne binyrer. For meg var dette i alle fall en bra start, når utgangspunktet mitt var så dårlig. Så kan man evt gå videre når man har kommet nogenlunde i vater. For sikkerhets skyld bør du be om test av binyrer. Om du ønsker legens navn, kan du sende meg en personlig melding.
En del er for øvrig fornøyd med Dag S. på Heggelig Helhetsmedisin, og det er nok litt mer aksept her inne for å anbefale han. Vær uansett obs på hvilken dose stoffskiftemedisin du blir satt på. Den viser seg ofte å være for lav, uansett hvilken klinikk man går til.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Jeg var også hos Balderklinikken. Nå er ikke forumansvarlig veldig happy over at vi anbefaler denne.
Vi beder dig bare senere om at hjælpe dem, det ikke går så godt for på denne klinik. Det er helt i orden, hvis du også er parat til at stille op for dem med støtte og gode råd. Desuden er det ikke sikkert, at de som du anbefaler din læge til, har samme viden og kapacitet som du har - til selv at lære sig op i alt det, denne læge ikke kan vurdere. At h*n skriver recepter er fint, men h*n skal også kunne samle op på behandlingen. Ellers vil det gå galt for de patienter, der ikke selv kan lære sig op i både medicinen og tilskud, som du har måttet og gjort.
-
Det jeg tenker på, etter min erfaring med Balder, er at det virker ikke som om de har inngående kunnskap om hormoner. Jeg ble halvbra av å gå der. Jeg har blant annet slitt med søvnproblemer i tretti år. På Balder ble jeg bedt om å kjøpe dagslyslampe, ta tryptophan og melatonin. Det hjalp ikke noe særlig. Da jeg kom på Heggeli, var legen veldig bestemt på at søvnproblemet var hormonelt. Etter å ha økt pregnenolone til 100 mg nå en stund, økt DHEA til 25 mg, fått testosterongel, østrogengel og progesteron sover jeg som en stein om natta. det er ytterst sjelden at jeg sover dårlig.
Jeg tror at vi er mange som har gått på Balder som blir halvbra. Rufus er en av dem. Og det er ikke nok å bli halvbra! det kjenner jeg nå, hvor formen er helt annerledes enn den var da jeg gikk på Balder. I dag har jeg trent beinhardt i halvannen time. Det er to år siden sist..Og jeg tror ikke dette blir siste gang. Og disse hormonene jeg har fått de gjør noe med min metale tenkning, med mitt gå-på-mot, mn opplevelse av velvære og å føle meg som et helt menneske.
Jeg lurer også på om det at vi er så mange som har endt opp med skyhøye doser med thyroid og hydrokortison handler om at kroppen skriker etter andre hormoner den også mangler. Når vi kjenner at vi ikke er blitt bedre, og fortsatt kjenne ross på felgen, pøser vi på med thyroid og hydrokortison i den tro at dette skal gjøre susen. sannsynligvis minsker det slett ikke den hormonubalansen vi har i det hele tatt. Du får ikke testosteron (damer trenger også dette hormonet!!!) nivåene opp ved å ete hydrokortison.
Kjære missmulatto. jeg er redd du kan gjøre en feil ved å ikke dra til heggeli til legen med initialene D S. han kan hormoner. han vil hjelpe deg med det han kan. det vil koste penger. men det vil være verd det. Om dine problemer handler om hormoner vil du komme deg raskere og bli friskere der enn noe annet sted i Norge. For min egen del beklager jeg at jeg somlet bort ett år med behandling på Balder.
Jeg anbefaøer jeg å lese. Jeg har nå fjernlånt Det handler om hormoner av Hertoge. du kan sikkert fjernlåne den etter meg. Biblioteket er fantastisk! les og bli klok. Les for å argumentere med legene. les for å bli frisk. Husk at de færreste leger kan noe om dette. Han på Heggeli kan. Lykke til!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Det jeg tenker på, etter min erfaring med Balder, er at det virker ikke som om de har inngående kunnskap om hormoner. Jeg ble halvbra av å gå der. Jeg har blant annet slitt med søvnproblemer i tretti år. På Balder ble jeg bedt om å kjøpe dagslyslampe, ta tryptophan og melatonin. Det hjalp ikke noe særlig. Da jeg kom på Heggeli, var legen veldig bestemt på at søvnproblemet var hormonelt. Etter å ha økt pregnenolone til 100 mg nå en stund, økt DHEA til 25 mg, fått testosterongel, østrogengel og progesteron sover jeg som en stein om natta. det er ytterst sjelden at jeg sover dårlig.
Jeg tror at vi er mange som har gått på Balder som blir halvbra. Rufus er en av dem. Og det er ikke nok å bli halvbra! det kjenner jeg nå, hvor formen er helt annerledes enn den var da jeg gikk på Balder. I dag har jeg trent beinhardt i halvannen time. Det er to år siden sist..Og jeg tror ikke dette blir siste gang. Og disse hormonene jeg har fått de gjør noe med min metale tenkning, med mitt gå-på-mot, mn opplevelse av velvære og å føle meg som et helt menneske.
Jeg lurer også på om det at vi er så mange som har endt opp med skyhøye doser med thyroid og hydrokortison handler om at kroppen skriker etter andre hormoner den også mangler. Når vi kjenner at vi ikke er blitt bedre, og fortsatt kjenne ross på felgen, pøser vi på med thyroid og hydrokortison i den tro at dette skal gjøre susen. sannsynligvis minsker det slett ikke den hormonubalansen vi har i det hele tatt. Du får ikke testosteron (damer trenger også dette hormonet!!!) nivåene opp ved å ete hydrokortison.
Kjære missmulatto. jeg er redd du kan gjøre en feil ved å ikke dra til heggeli til legen med initialene D S. han kan hormoner. han vil hjelpe deg med det han kan. det vil koste penger. men det vil være verd det. Om dine problemer handler om hormoner vil du komme deg raskere og bli friskere der enn noe annet sted i Norge. For min egen del beklager jeg at jeg somlet bort ett år med behandling på Balder.
Jeg anbefaøer jeg å lese. Jeg har nå fjernlånt Det handler om hormoner av Hertoge. du kan sikkert fjernlåne den etter meg. Biblioteket er fantastisk! les og bli klok. Les for å argumentere med legene. les for å bli frisk. Husk at de færreste leger kan noe om dette. Han på Heggeli kan. Lykke til!
Det er lige før at JEG overvejer at ta turen til Norge, for at komme på Heggeli, for der er INGEN læger her i DK(så vidt jeg ved) der kan nok om denne problematik.
Jeg tænker jo også på om jeg er en af dem der kun bliver "halvbra" ved stort set at stå med behandlingen selv(+ alle de fantastiske råd og erfaringer jeg får her fra selvfølgelighjerte1) Og jeg vil ikke være halvbra, men HEL BRA:!:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Honeyhob
Det er lige før at JEG overvejer at ta turen til Norge, for at komme på Heggeli, for der er INGEN læger her i DK(så vidt jeg ved) der kan nok om denne problematik.
Jeg tænker jo også på om jeg er en af dem der kun bliver "halvbra" ved stort set at stå med behandlingen selv(+ alle de fantastiske råd og erfaringer jeg får her fra selvfølgelighjerte1) Og jeg vil ikke være halvbra, men HEL BRA:!:
Åh, som jeg skjønner deg. Kjenner jeg nesten får panikk ved tanken på å ikke bli helt bra. Jeg vil jo være meg selv igjen -full av energi, tilstede mentalt ved enhver anledning, ha energi til å leke med jentene mine, være intim med min mann, gå på jobb. Listen fortsetter.
Jeg vil ringe Heggeli i morgen, så er det å håpe at det ikke er så alt for lang ventetid. Følg etter du også Honeyhob, om du har mulighet. Tusen tusen takk for alle inspill i denne tråden, er så takknemlig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
missmulatto
Åh, som jeg skjønner deg. Kjenner jeg nesten får panikk ved tanken på å ikke bli helt bra. Jeg vil jo være meg selv igjen -full av energi, tilstede mentalt ved enhver anledning, ha energi til å leke med jentene mine, være intim med min mann, gå på jobb. Listen fortsetter.
Jeg vil ringe Heggeli i morgen, så er det å håpe at det ikke er så alt for lang ventetid. Følg etter du også Honeyhob, om du har mulighet. Tusen tusen takk for alle inspill i denne tråden, er så takknemlig.
Forstår dig så godt missmulatto og har det på præcis samme måde. Jeg ved ikke om man som dansk statsborger kan blive behandlet der, men jeg må indrømme at jeg overvejer det ganske kraftigt lige nu! Så må det koste det det gør:!:norsk1dansk1
-
Da har jeg pratet med Heggeli. Time er bestilt, men intet ledig før 06.06. Nå kjenner jeg at den optimismen jeg kjente i går bli borte, og desperasjonen kommer snikende igjen. Hadde jo egentlig bestemt meg for å avbestille timen på OsloAkutten. Kan jo ikke gå slik i flere mnd. Må vel jobbe mer med den fastlegen min i mellomtiden. Jeg kan vel kreve å få en henvisning til spesialist?
Honeyhobs: Skulle jo tro at du også kan komme inn på time der. Det er jo en privatklinikk som ikke er under det norske trygdeverket i forhold til refusjon.
-
Du kan kreve spesialist. men det er ikke sikkert han hjelper deg så mye videre med det du sliter med. har du mild binyrebarksvikt, behandles ikke det av spesialister i Norge. Har du mer enn 10% restevne i binyrene, anses det som tilstrekkelig og ikke noe du skal ha behandling for.
jeg skjønner følelsen din av frustrasjon. Men trøst deg med at den behandlingen du nå får, vil sannsynligvis gjøre deg hurtigere frisk enn denn du ville fått på Osloakutten.
I mellomtiden kan du sette deg ned og lese og se hvilke tiltak du kan sette inn for å bedre situasjonen din?
mine stikkord, 2-3 gram vitamin C hver dag, kutte ut all sukker og syntetisk sukker, vurdere å kutte ut gluten, kutt ut kaffe og svart te, ta 100 mg selen hver dag, sjekke alle vitaminer, mineraler, teste insulin fastende, antistoffer etc hos legen og ta med alle blodprøver på timen på heggeli. kanskje er legen villig til å ta blodprøver av ting som østradiol, progesteron, testosteron, SHBG, DHEA-sulfat, thyreoidahormoner, ikke glem FT3, magnesium, jern, selen, sink, kobber. ta alltid blodprøve på morgenen. samme tid.
og det er sikkert enda mer du kan gjøre for å bedre situasjonen din i mellomtiden. Jobb med avspenning, avstressingsteknikker. Lytt til kroppen, skriv det ned hvordan u har det, symptomer etc så du har et bra materiale og er forberedt når timen din kommer. les og lær!
-
Hjelp!!!! Kan noen se på dissse prøvene for meg. Jeg skjønner ingen ting.
Jeg ble altså lagt inn på nevrologisk avd. torsdag 02.03 pga svimmelhet, ustø med falltendens, kval, lett hodepine, til tider tåke- og dobbeltsy, obstipasjon, konsentrasjonsvansker, distre, brain-fog, mistet ting i gulvet. Prøvde å si at jeg trodde dette var mitt stoffskifte, noe e ikke trodde på da blodprøver var "ok". Ble spinalpunktert og tatt MR caput. (snakk om å koste samfunnet!!!). Hadde da i en lengre periode slurvetveldig med medisinering. Dessverre (skal aldri gjenta seg).
Blodprøvene viste da:
* TSH 3,79 (0,27-4,20)
Ble utskrevet uten at noe ble gjort, stoffskiftet ble ikke nevnt. Kom hjem i panikk og startet opp med Levaxin 200 mikrogram. Kanskje ikke så lurt. Etter 10 dager tok jeg nye prøver. Fremdeles samme symptomer, dog ikke så svimmel og stor falltendens, men ellers i elendig form.
Blodprøvene viser da:
* Fritt tyroksin 27,2 (12-22)
* Fritt T3 7,4 (4-6,8)
* TSH 0,04 (0,27-4,20)
Hva i all vedn skjer? Kan jeg bli overdosert på så kort tid? Om så, hvorfor har jeg da INGEN symptomer på overdosering (og de kjenner jeg godt fra tenårene da jeg overdoserte)? Jeg tror også jeg har en binyrebarktretthet, kan dette ha noen betydning i denne sammenheng? Noe som kan lese noe ut fra disse prøvene? Er helt desperat! Fastlegen mener mine symptomer skyldes annet enn stoffskifte, og har ikke nevnt det med et ord, ikke henvist spesialtist. Bestilt time på Heggeli i dag, men ikke time før 06.06. Kan jo ikke gå slik. Føler hodet blir verre og verre, henger ikke med i det hele tatt.
Kjære min, dette er jo meg jo. Fant dette på en side om binyrebarktretthet.
http://web.archive.org/web/200804201...e_adrenal.html
ved hypothyreose ikke uvanlig at TSH ikke er forhøyet når FT4 er lavt
ved hypothyreose tåler ikke doseøkning, får overdosesymptomer med en gang og har fremdeles hypo symptomer
ved hypothyreose blir pas. fremdeles ikke bra tross thyroxinbehandling
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Du kan kreve spesialist. men det er ikke sikkert han hjelper deg så mye videre med det du sliter med. har du mild binyrebarksvikt, behandles ikke det av spesialister i Norge. Har du mer enn 10% restevne i binyrene, anses det som tilstrekkelig og ikke noe du skal ha behandling for.
KJære min, er det virkelig tilfellet?
jeg skjønner følelsen din av frustrasjon. Men trøst deg med at den behandlingen du nå får, vil sannsynligvis gjøre deg hurtigere frisk enn denn du ville fått på Osloakutten.
Ja, det tro jeg på. Er så glad du nevnte dette stedet for meg. Har googlet han og lest mye. Gleder meg til time.
I mellomtiden kan du sette deg ned og lese og se hvilke tiltak du kan sette inn for å bedre situasjonen din?
mine stikkord, 2-3 gram vitamin C hver dag, kutte ut all sukker og syntetisk sukker, vurdere å kutte ut gluten, kutt ut kaffe og svart te, ta 100 mg selen hver dag, sjekke alle vitaminer, mineraler, teste insulin fastende, antistoffer etc hos legen og ta med alle blodprøver på timen på heggeli. kanskje er legen villig til å ta blodprøver av ting som østradiol, progesteron, testosteron, SHBG, DHEA-sulfat, thyreoidahormoner, ikke glem FT3, magnesium, jern, selen, sink, kobber. ta alltid blodprøve på morgenen. samme tid.
Det skal jeg gjøre. Har alt gått over tl lavkarbo. Skal innomhelsekosten i løpet av uke, ikke i form i dag. Tak for listen over blodprver, skal få legen til å rekvirere.
og det er sikkert enda mer du kan gjøre for å bedre situasjonen din i mellomtiden. Jobb med avspenning, avstressingsteknikker. Lytt til kroppen, skriv det ned hvordan u har det, symptomer etc så du har et bra materiale og er forberedt når timen din kommer. les og lær!
Må vel forberede meg på at dette blir langvarig. Startet i ny jobb for 3 uker siden og sliter så med dårlig samvittighet for dem.
Kan jeg spørre deg om å se på det innlegget jeg har under blodprøver. Orker ikke skrive det her. Fikk nye svar i dag og de gjorde meg totalt forvirret.
-
Når du smeller til med 200mcg levaxin uten å ha brukt det fast i det siste, er det et sjokk for kroppen og ikke minst binyrene. 200mcg er en ganske stor dose. Man sier at når man har nådd en dose på over 100mcg skal man øke forsiktig med 12,5mcg per gang og la det gå noen uker mellom hver doseøkning (5-6 uker etter min erfaring).
Binyrene stresses voldsomt av doseøkninger og har du problemer med svekkede binyrer i tillegg til hypo er det kun et svar:
Skynd deg langsomt.
Med det mener jeg at det haster å iverksette tiltak, men det virker for meg som du tar beslutninger i forhold til din levaxindose uten å ha nok kunskap (det er vel kanskje derfor du har unlatt å følge opp levaxinbehandlingen din også). Så ikke gå i samme fella to ganger. Hold deg primært til tiltakene du får foreslått av Ruth. Hadde jeg vært deg ville jeg dratt til Oslo akutten for å få tatt initielle prøver. Deretter startet opp med foreslåtte tiltak derfra også har du fått startet noe i påvente av time på Heggeli.
Sist, men ikke minst les og lær. Dette forsvinner ikke og foretar du ikke endel endringer i livsstil vil det komme tilbake før eller siden. Jeg har dessverre lært dette gjennom livets harde skole, og unner ikke deg det samme.kram1
-
Uff ja, skjønner jo nå at min uvitenhet her har vært, og er, STOR!!! Skal lese meg opp. Virkelig. Takker så mye for all konstruktiv og fin tilbakemelding.
Det inlegget omkring mine siste blodpøver finner jeg ikke igjen. Skriver det derfor inn her. Blir nesten litt flau over at jeg kjørte på med en slik dose.
Vel, mine symptomer er jo nevnt tidligere. Jeg er noe bedre i forhold til svimmelhet og ustøhet, men ikke helt bra. Og ellers er formen elendig.
Bl.p tatt 02.03 var som følger
* TSH 3,79 (0,27-4,20)
Var da, som tidligere nevnt innlagt nevrologen pga svimmelhet, utøhet, kvalme, take- og dobbeltsyn, obsstipasjon, konsentrasjonsprob, distre, ukonsentrert, rett og slett fjærn, mistet ting i gulvet, nedsatt matlyst.
Bl.p tatt 14.03 var
*TSH 0,04 (samme ref område)
* Fritt tyroksin 27,2 (samme ref område)
* T3 7,4 (4-6,8)
Da hadde jeg altså kjørt på med 200 mikrogram levaxin i 10 dager. Blodprøvene ble tatt fastende på formiddagen. Utfra diss prøvene ser det jo ut som jeg er hyper, eller???? Men så rart da at jeg kjenner meg så hypo?? Kan dette ha noe med binyretretthet å gjøre?
Takk alle sammen for den fantstiske gjengen dere er. Avbestiller forøvrig timen på OsloAkutten. Skal få min lege til å henvise meg til spesialist her i påvente. Noe fornuftig må de jo ha å komme med i denne byen også!vedikke1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
missmulatto
Utfra diss prøvene ser det jo ut som jeg er hyper, eller???? Men så rart da at jeg kjenner meg så hypo?? Kan dette ha noe med binyretretthet å gjøre?
Det har alt med binyretretthet. Har vært for høyt dosert dosert både med og uten binyretretthet. Det kjennes helt foskjellig. Med binyretretthet merket jeg bare fortsatte hyposymptomer. Uten binyretretthet var det mer klassisk hyper, med rastløshet og uro.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
missmulatto
Det inlegget omkring mine siste blodpøver finner jeg ikke igjen.
Er det ikke indlæg nr. 20 i denne tråd (på forrige side)?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
missmulatto
Avbestiller forøvrig timen på OsloAkutten. Skal få min lege til å henvise meg til spesialist her i påvente. Noe fornuftig må de jo ha å komme med i denne byen også!vedikke1
Det er slet ikke klogt, missmulatto. kednej1
Husker (i tidens løb her) flere brugere fra Trondheim havde store problemer med at finde læger/endokrinologer lyttende med respekt til patienter med hypothyreose. Og da slet ikke nogen (læger) der overhovedet kan kæde flere hormonkirtler i en sammenhæng. Lægen på Osloakutten (iflg. Vigdis tror jeg) interesserer sig for netop det, og om ikke andet - ville dette lære dig mere, end du nogensinde kommer til hos en skolemedicinsk endokrinolog, der løser de (for) komplicerede cases med enten recepten på antidepressiva eller henvisning til en psykiater. :cry:
-
Missmulatto, husker ikke om jeg nevnte det. Men du bør også få tatt en spyttprøve av kortisol. Et kit på 4x fordelt utover døgnets våkne timer. Du kan få det via fastlegen din via Aker, uten å måtte betale for det. Få gjort det også før du skal til lege i juni. Forsøk å holde angsten nede, tenk at snart får du hjelp. Å stresse ned er kjempeviktig der du er nå. Forsøk å bygge deg opp med gode ting som roer deg. Unngå så mye du kan det som stresser. Lykke til kram1
-
Har lenge nå tenkt å poste en liten oppdatering omkring min situasjon, om noen skulle ha interesse, men formen har ikke vært bra og energioverskuddet minimalt.
Jeg bestilte jo en time på OsloAkutten, men avbestilte denne. Jeg fikk istedet en telefonkonsultasjon med dr. ved Balder Klinikken, som jeg jo har vært innom før da jeg bodde i Oslo. Syntes dette ble en fin løsning mens jeg venter på timen på Heggedal.
Han tok min situsjon seriøst og LYTTET!!! Blir så forundret når jeg møter leger som lytter, men hvor takknemlig. Han syntes dette hørtes ut som en binyrebarktertthet, samt at han lurte på mitt stoffskifte.
Blodprøver og spyttprøver ble tatt her i byen da jeg mottok rekvisisjon i posten (genialt!!).
Stoffskifteprøvene er nå mer der jeg ønsker at de skal være
* TSH 0,04
* Fritt tyroksin 19,8
Husker ikke referanseverdier.
Men angående kortislo prøven i blod så viste denn 200. Prøven ble tatt kl. 1015 da det var umulig for meg å ta den kl. 08. Jeg hadde da vært alene med to små under 3 år den morgenen med alt det stress det medfører med å få stelt, spist, måkt snø og levert i barnehage. Er dette nivået ok??????
Også ville fastlegen min ha en prøve da jeg var der for sykemelding på mandag. da var kl. 13 og kortisol i serumble målt til 180. Da hadde jeg vært gjennom samme runde med barna på morgenen, måkt snø, samt vasket klær, ryddet etc. Hva sier dette???Står ikke noe referanseområdet på noen av prøvene.
Formen er ok om jeg tar det med ro, men de to siste dagene har jeg vært litt rundt i butikker for å fåordnet med litt vårtøy til jentene, og nå er jeg helt ødelagt på en måte. Jeg er så trett og sliten, men får ikke slappet av da jeg på en måte er stersset innvendig!!!?????
Blir helt gal av å ha det slik jeg.
Noen som har det likt??
-
Hei! Godt å høre at du ble møtt med forståelse.
Når det gjelder blodprøvesvar på kortisol, har dette ingen verdi alene. Som du selv sier, så er prøvene høyst sannsynlig blitt påvirket av ditt høye stressnivå rett før.
Du spør om flere har det som deg- ja, jeg kjenner til uroen innvendig samtidig som man er dødssliten. Beroligende mineraler & vitaminer & aminosyrer er: magnesium (ta 1200 mg om dagen), B6 (100 pr dag) og zink (50-100 pr dag, om det tolereres), taurin (aminosyre). Dette vil også roe binyrene, noe som det høres ut som du ganske sikkert sliter med.
Som deg går det også greit med meg så lenge jeg er i rimelig ro. Med en gang aktivitetsnivået stiger (har også to små barn), blir det verre. Det har kommet seg en del hos meg, men fortsatt sitter mye igjen. Trening er uaktuelt- det å komme seg gjennom en normal hverdag med jobb og småbarn er mer enn nok trening i seg selv.
Berit:p
-
Ps- jeg glemte å skrive at Balderklinikken kan være litt konservativ mht stoffskifteverdier. Det viktigste er at du går på en dose du føler deg vel på,- sånn nogenlunde uavhengig av dine blodprøvesvar. Antakelig blir du satt på en kombinasjonsdose av Erfa tyroid og Levaxin. De fleste jeg kjenner som har blitt satt på dette, bytter over til 100% Erfa tyroid etter hvert. Ikke gå for lenge på kombi- dose om du føler dette ikke er optimalt. Ellers anbefales boken Stop The Thyroid Madness varmt. Handler om stoffskiftebehandling ved bruk av tyroid og hydrokortison. Kjøpes for en slant på www.amazon.com