-
Noe forvirret av blodprøver
Hei! Jeg fikk påvist hypothyerose og pcos for halvannet år siden og nå har jeg vært igjennom enda en runde med prøver i forhold til stoffskifte og andre hormoner, har fått svar på alle blodprøver nå, venter fortsatt på svar på en døgnurinmåling av jod, men regner med at den er klar snart.
Det som først og fremst forvirrer meg er at både TSH, FT4, FT3 og Anti-TPO viser ganske stor forbedring, men jeg føler meg generelt sett mer elendig enn noensinne. Jeg vet at verdiene er meget individuelle, og at noen f.eks må veldig lavt på TSH før de merker bedring, men likevel. Jeg går pdd ikke på stoffskiftemedisiner, da spesialisten min (Dr Willumsen i Drammen) mente at det ville være en god idé å sette meg på metformin og få insulinet og fettprosenten ellers ned før eventuelt andre tiltak ble iverksatt.
Det jeg imidlertid ikke forstår med prøvene er et par andre verdier! Jeg har søkt litt på nettet, men har ikke blitt klokere, så nå henvender jeg meg til dere der ute som kanskje vet litt mer om hva dette kan bety, enn meg!
Når det kommer til hormonprøver som FHS og LH så var de greie, men litt høye (jeg har pcos) (altså, 8,6 og 7,6). Jeg går på p-piller (yasmin), og ovaluerer følgelig ikke. Testosteronet har faktisk gått ned til normalområdet (1,8 nmol, normalen ligger på under 3), men! Her kommer det store men-et, jeg har et SHGB (sexhormonbindende globulin) på over 180! Normalområdet ligger mellom 23 og 100. Jeg ligger dessuten nederst i normalområdet på paratyreoideeahormon (1,9, mot normalt 1.5-7,0). Dette forstår jeg også temmelig lite av.
Jeg ble også tasta for kalsium og d-vitamin. Sistnevnte er helt i normalskiktet (25-OH-vitamin D som ligger på 94 nmol/l mot normalt 37-131, og 1,25 (OH) 2-vitamin D på 169 pmol/l mot normalt 39-193), selv om jeg vet at de lærde strides om hva som er normalt med grenseverdiene for d-vit i Norge, forsåvidt. Særlig når jeg sammenligner med Sverige ... Ionisert kalsium ligger en god bit under, på 1,14, mot normalt 1,18-1,35. (Og jeg må innrømme at jeg ikke vet forskjellen på en prøve for ionisert kalsium, kontra s-kalsium ...)
Jeg kan ellers nevne at jeg er litt over normalvekt (litt over 70 kg fordelt på 167 cm), og har gått ned godt over tjue kilo i vekt vha lavkarbokosthold, de siste 10-12 kiloene etter oppstart av metformin.
Jeg er så ukonsentrert, og har litt ekstra trøbbel om dagen med å absorbere og forstå fagstoff, av en eller annen grunn. Jeg blir sånn i dårlige perioder. Legen min er på vinterferie, så vanskelig å få svar fra ham om hva dette betyr også, men jeg vet jo at han har sine begrensninger som allmenlege.
Noen som kan hjelpe meg å tolke litt her? Gjerne litt lettfattelig ...! :oops:
-
Sv: Noe forvirret av blodprøver
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Photobscura
Jeg går på p-piller (yasmin), og ovaluerer følgelig ikke.
Her kommer det store men-et, jeg har et SHGB (sexhormonbindende globulin) på over 180! Normalområdet ligger mellom 23 og 100.
I og med at du går på p-piller så er det helt normalt å ha en høy SHBG.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vilma
I og med at du går på p-piller så er det helt normalt å ha en høy SHBG.
Gjelder det også yasmin, altså?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Photobscura
Gjelder det også yasmin, altså?
Jeg tror det. Det gjelder iallefall Yasminelle, og den inneholder det samme som Yasmin bare i litt mindre konsentrasjoner.
-
Ok. Da er jo kanskje den grei. Jeg skal uansett til spesialisten min torsdag neste uke, og håper hun kan svare meg på en del.
Jeg bare skjønner ikke hvordan stoffskifteprøvene har blitt så mye bedre, mens jeg stadig vekk føler meg elendig. Ukonsentrert, dårlig med overskudd, vondt i kroppen, tåkete i hodet etc ...
Og når jeg ser på kalsiumet, så lurer jeg også på om det kan forklare en del av prikkinga i kroppen, og at lemmene mine så fort dovner bort etc ..?!
-
Jeg har dessverre alt for lite kunnskap til å kunne hjelpe deg i noen særlig grad. Men for lavt kalsium kan stelle i stand ugang i kroppen.
http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...sium-1127.html
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Takk for linken, det var til mer hjelp enn du aner, faktisk! Har lest akkurat den siden før, og så vidt googlet meg innom akkurat denne tilstanden jeg til slutt kom over. Nå skal ikke jeg stille noen diagnoser, og dette er i tillegg svært sjeldent, men dette passer jo i grunn ganske godt til prøvesvarene mine: http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...isme-1135.html
Jeg har verken fjernet eller strålet skjoldbruskkjertelen, og jeg har i hvert fall ikke Digiorgios Syndrom. Så det er jo fortsatt litt mystisk. Men jeg kjenner meg jo forsåvidt litt igjen i symptomene.
-
Det føles godt å kunne være til litt hjelp i hvertfall :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Det føles godt å kunne være til litt hjelp i hvertfall :)
Ja, jeg kan ikke skjønne hvordan jeg kunne overse det! :)
-
Ok, jeg leser mer og mer, og jeg tror (og håper) jeg kan avskrive denne sykdommen. Jeg lurer på om dette ikke kan ha en sammenheng med vektnedgang og rett og slett lettere d-vitaminbrist. Vanskelig å få hodet sitt rundt alt dette ...!
-
Sjeldne ting kan takk og lov nesten alltid avskrives :) Jeg tror allikevel at du vil dra nytte av å få opp kalsiumnivået ditt.
-
først, ionisert kalsium er mye mer nøyaktig fordi s-kalsium er budet til proteiner og når bineproteinene er høye, vil s-kalsium bli falskt høyt.
lavt PTH i seg selv er normalt når 25-OH D er i de høye sjikt, for de har en innvirkning på hverandre.
ihvertfall er PTH typisk høy når 25-OH D er lav.
Så er det aktivt D-vitamin, den med 1,25, og den har med nyrene å gjøre, og du har ihvertfall ikke nyresvikt for da kunne det blitt for lite av den. Disse pasientene får et analog som heter etalpha.
sarcoidosepasienter har høyt aktivt D-vitamin, har du noen som helst risiko for det? Og så er det en tilstand til som har høyt aktivt D-vitamin, husker ikke hva det var.
Men egentlig skal PTH bli høy når kalsium er lav, så det rimer ikke helt.
Kanskje det er bar en magnesiummangel?
Se
http://www.endocrineweb.com/conditio...parathyroidism
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
først, ionisert kalsium er mye mer nøyaktig fordi s-kalsium er budet til proteiner og når bineproteinene er høye, vil s-kalsium bli falskt høyt.
lavt PTH i seg selv er normalt når 25-OH D er i de høye sjikt, for de har en innvirkning på hverandre.
ihvertfall er PTH typisk høy når 25-OH D er lav.
Så er det aktivt D-vitamin, den med 1,25, og den har med nyrene å gjøre, og du har ihvertfall ikke nyresvikt for da kunne det blitt for lite av den. Disse pasientene får et analog som heter etalpha.
sarcoidosepasienter har høyt aktivt D-vitamin, har du noen som helst risiko for det? Og så er det en tilstand til som har høyt aktivt D-vitamin, husker ikke hva det var.
Men egentlig skal PTH bli høy når kalsium er lav, så det rimer ikke helt.
Kanskje det er bar en magnesiummangel?
Se
http://www.endocrineweb.com/conditio...parathyroidism
Magnsiummangel er det nok ikke. Jeg tar 900 mg magnsium om dagen, ettersom jeg drikker veldig mye vann. Sarcoidose måtte jeg sjekke opp, og det ser ikke så sannsynlig ut.
Men du mener altså at d-vitaminet mitt er høyt? I følge tallene til kostdoktorn.se er det heller lavt, og grenseverdiene vi har i Norge virker jo til å handle mer om å opprettholde livsfunksjon enn å ha optimal helse ... :?
-
okay, må gå tilbake og se hva D var. Mener den var 90.
94 er over grensen på minste anbefaling på 80, og den grensen er nettopp satt på bakgrunn av at der var ikke lenger PTH økt hos nesten alle (men ikke alle, det er alltid noen outliere)
Står utdypet hos ajcn.org og i Moans artikler om D-vitamin i legentidsskriftet.
Forresen så har så godt som ingen 90 nanomol per liter når man tester vanlige folk som ikke tar store doser D-vitamin. De har typisk 50-60 nanomol eller lavere nå om vinteren.
Om PCOS: de har en mengde hormonforstyrrelser, og mange hormoner er litt off, eller mer eller mindre off, det er mye rart med dem.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
okay, må gå tilbake og se hva D var. Mener den var 90.
94 er over grensen på minste anbefaling på 80, og den grensen er nettopp satt på bakgrunn av at der var ikke lenger PTH økt hos nesten alle (men ikke alle, det er alltid noen outliere)
Står utdypet hos ajcn.org og i Moans artikler om D-vitamin i legentidsskriftet.
Forresen så har så godt som ingen 90 nanomol per liter når man tester vanlige folk som ikke tar store doser D-vitamin. De har typisk 50-60 nanomol eller lavere nå om vinteren.
Om PCOS: de har en mengde hormonforstyrrelser, og mange hormoner er litt off, eller mer eller mindre off, det er mye rart med dem.
Er du helt sikker på dette? Jeg må bare spørre for jeg blir mer og mer forvirret, for ikke å snakke om fortvilt.
Dette er hva jeg fant på sidene til kostdoktorn.se
http://s1.kostdoktorn.se/wp-content/...amintabell.png
Jeg har mista tellinga på hvor lenge jeg har forsøkt å finne ut hva som er galt med meg. Men sånn som jeg har det nå, og har hatt det alt for lenge (om enn noen perioder er dårligere enn andre, og omvendt) formmessig er i alle fall ikke normalt. Og det er ikke snakk om at det er psykisk, om det fortsatt er stoffskiftet eller hva det er.
Det virker jo som om jeg er symptomfri fra PCOS (eneste synlige er vel det uttynnede håret mitt, men det kan vel like godt tilskrives hypothyerose). Så jeg håper dere skjønner at jeg stiller spørsmål til alt, det har jeg gjort til både leger og spesialister, for å i det hele tatt føle at jeg har litt kontroll over livet mitt. Vil såi gjerne til bunns i dette, og bli frisk nok til å begynne å jobbe/studere igjen, for ikke å snakke om å leve. :sad:
-
80 var aller minste anbefalte nivå i følge de første banebrytende artiklene på 90-tallet på ajcn.org , det er ikke noen konflikter her mellom tabellen og 80.
I følge tabellen din vil vel kanskje aller laveste anbefalte nivå være 73 nmol/l...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?t...k%20MF%5Bau%5D
Det var skyhøyt over den dengang gjeldende laveste grensen, noenogtredve nanomol
Nylig ble en jeg kjenner testet hos legen sin i Moss, og der var laveste normalverdi 35 synes jeg å huske. Det var i år.
---Så kom vel de neste og lagde den tabellen etterpå, basert på blodverdiene til mennesker som lever under ekvatoren (og er utendørs) (folk som bor syd i usa har gjerne mangel fordi de holder seg inne når det er varmt og går først ut senere når et er kjøligere)
Her skriver Moan at det optimale nivået antageligvis ligger på 100-200 nmol/l
http://tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847
-
Det kan være så enkelt at det er en feil på prøven av ionisert kalcium, at den er lagret feil eller tatt på feil glass eller noe, og at den er egentlig høyere.
Du ville forresten hatt kramper eller alskens viderverdige symptomer på lavt kalsium, for det er det strengest regulerte stoffet i kroppen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Det kan være så enkelt at det er en feil på prøven av ionisert kalcium, at den er lagret feil eller tatt på feil glass eller noe, og at den er egentlig høyere.
Det er ikke enkelt å ta prøve av ionisert calsium, akkurat som Nora antyder her. Prøvetakningen skal være anaerob (feil glass hadde nok labben reagert på før analyse, og dermed avvist prøven). For å få en korrekt anaerob prøvetakning må man først fjerne luften i nåla ved å fylle et annet glass først. Er det da dårlig vakum i glasset kan det føre til at prøven er ødelagt. I tillegg kreves kjølig oppbevaring og max tre døgn fra prøven er tatt til den blir analysert. Likevel må man jo stole på at de som tar prøven vet hva de gjør. Hvis du ønsker å ta den pånytt så gjør dette på sykehuset hvis du har mulighet. De er definitivt best på korrekt prøvetaking.
Når det gjelder D vitamin, er det mange sykehus som ikke er gode på analyse av disse. UNN, som jeg bruker, har tatt konsekvensen av dette å sender sine prøver til Aker hormonlab (D-vit regnes som et hormon). UNN oppdaget at deres analysemetode var for dårlig når de jobbet med Tromsø undersøkelsen (som jeg er sikker på Nora kjenner godt til). Aker opererer med et nedre referanseområde på 37 såvidt jeg husker, men man må alltid forholde seg til refområdet til den lab prøven er analysert på.
Jeg har selv hatt D vit mangel (nede i 23) uten noe utslag på prøver av ionisert calsium eller PTH (som også er vanskelig i forhold til korrekt prøvetaking). Jeg har tatt mine prøver selv og vet derfor at de er tatt korrekt. Hos meg skyldes derfor D vit mangel en kombinasjon av klima (bor i nord Norge), kost og hypothyreose (hadde også påvist mangel for 10 år siden).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det er ikke enkelt å ta prøve av ionisert calsium, akkurat som Nora antyder her. Prøvetakningen skal være anaerob (feil glass hadde nok labben reagert på før analyse, og dermed avvist prøven). For å få en korrekt anaerob prøvetakning må man først fjerne luften i nåla ved å fylle et annet glass først. Er det da dårlig vakum i glasset kan det føre til at prøven er ødelagt. I tillegg kreves kjølig oppbevaring og max tre døgn fra prøven er tatt til den blir analysert. Likevel må man jo stole på at de som tar prøven vet hva de gjør. Hvis du ønsker å ta den pånytt så gjør dette på sykehuset hvis du har mulighet. De er definitivt best på korrekt prøvetaking.
Når det gjelder D vitamin, er det mange sykehus som ikke er gode på analyse av disse. UNN, som jeg bruker, har tatt konsekvensen av dette å sender sine prøver til Aker hormonlab (D-vit regnes som et hormon). UNN oppdaget at deres analysemetode var for dårlig når de jobbet med Tromsø undersøkelsen (som jeg er sikker på Nora kjenner godt til). Aker opererer med et nedre referanseområde på 37 såvidt jeg husker, men man må alltid forholde seg til refområdet til den lab prøven er analysert på.
Jeg har selv hatt D vit mangel (nede i 23) uten noe utslag på prøver av ionisert calsium eller PTH (som også er vanskelig i forhold til korrekt prøvetaking). Jeg har tatt mine prøver selv og vet derfor at de er tatt korrekt. Hos meg skyldes derfor D vit mangel en kombinasjon av klima (bor i nord Norge), kost og hypothyreose (hadde også påvist mangel for 10 år siden).
Takk for utfyllende svar! Kjenner til det at d-viramin er et hormon! :)
Prøvene er tatt på hormonlabben på Aker, så jeg antar jo at disse er tatt korrekt.
Det som kanskje er litt problematisk med referanseverdier er grunnlaget referansene er lagt på, kontra den enkeltes problemer. Med de stoffskifteverdiene jeg har nå f.eks, ville jeg fått tommelen opp av en hver lege, likevel føler jeg meg elendig og har alle de symptomene som sammen med blodprøver førte til en diagnose i 2009, så mitt nivå bør kanskje ut fra min helsesituasjon ligge langt lavere enn det gjør per i dag før jeg merker endring, for alt jeg vet ... Mulig dette gjelder d-vitaminet også?! Vet ikke om det har noen relevanse, men jeg har gått ned noen kilo i vekt siden februar, og det kan kanskje ha noe å si, ettersom d-vitamin er fettløselig.
Jeg er nok dessverre ikke flink nok til å utsette meg for kilder til d-vitamin. Spiser lite fisk (mest fordi jeg har forstpist meg litt på det), ingen meieriprodukter (kaseinintoleranse), er lite i sola. Jeg er innmari blek, men blir aldri solbrent selv når jeg er i sola. Så dersom mitt d-vitamin er finfint, så har det i praksis ingen grunn til å være det ...
Når det gjelder kalsiumnivået, så er det jo bare så vidt under normalen. Og jeg har blitt obs på ting jeg har hatt så lenge at jeg har sluttet å tenke på det, som hjertearytmi, prikking i lemmer, hender og føtter som døvner bort, litt rykninger i armene og nakken og sånn, og det er som sagt ikke magnesiummangel, for det vet jeg av erfaring at gir andre symptomer, som hjertebank og kramper, og det jeg nevner over her forsvinner ikke selv med kvadruppeldose magnesium.
Sorry om jeg skriver litt mye her, men tenker at det er bedre med litt for mye enn litt for lite informasjon! ;)
Jeg skal uansett til spesialisten min i Drammen på torsdag til uka, så jeg håper at hun kanskje kan si noe mer, eventuelt sende meg videre til noen som kan.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Photobscura
Sorry om jeg skriver litt mye her, men tenker at det er bedre med litt for mye enn litt for lite informasjon! ;)
Jeg skal uansett til spesialisten min i Drammen på torsdag til uka, så jeg håper at hun kanskje kan si noe mer, eventuelt sende meg videre til noen som kan.
Med så stort magnesiumbehov burde du sjekke binyrene dine. Tar du kalsium sammen med magnesium? Les denne tråden. rexxy69 er veldig god på dette.xx9
Du skriver ikke for mye. All informasjon er viktig hvis vi skal kunne gi deg råd.kram1
Håper du får hjelp i Drammen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Med så stort magnesiumbehov burde du sjekke binyrene dine. Tar du kalsium sammen med magnesium? Les
denne tråden. rexxy69 er veldig god på dette.xx9
Du skriver ikke for mye. All informasjon er viktig hvis vi skal kunne gi deg råd.kram1
Håper du får hjelp i Drammen.
Det var nok litt spesielt, jeg tar vanligvis ikke så mye. Greia var at jeg var utrolig stressa, og sov dermed veldig dårlig en periode, så jeg tok ekstra mye magnesium ettersom det er muskelavslappende. Dessverre gir det også løs mage og halsbrann i så store mengder, men det var en liten pris å betale for å hente meg inn igjen på søvnen ;). Så det var bare ment som et eksempel, i forhold til det at enkelte ting som kanskje kunne vært tilskrevet magnsiummangel ikke så sannsynlig kunne ha vært det. ;)
Vanligvis tar jeg tre til sekshundre gram om dagen. Eneste grunnen til det er at jeg er prediabetisk (insulinresistent) og følgelig drikker ganske mye, og da følger det jo gjerne med litt kroppsalter.
Takk takk!
-
Det kan jo også være en anne teori, og det kan være at for mye magnesium må skilles ut, og kanskjed et tok med seg to molekyler kalcium og to molekyler fosfor for hvert molekyl magnesium. det regnestyket bruker man ang. fosfatoverskudd, nemlig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Det kan jo også være en anne teori, og det kan være at for mye magnesium må skilles ut, og kanskjed et tok med seg to molekyler kalcium og to molekyler fosfor for hvert molekyl magnesium. det regnestyket bruker man ang. fosfatoverskudd, nemlig.
Ok, men de gangene jeg får symptomer på magnsiummangel, som kramper i bena og et hjerte som dunker litt hardt, så hjelper det å ta magnesium, og plagene er kun til stede i perioder hvor jeg drikker veldig mye vann, bare unntaksvis, altså. Burde ikke det tyde på at magnsiumnivået mitt til vanlig er helt fint?
Jeg prøver nå å ta d-vitamin, og merker at jeg er mer våken i kroppen og har litt mer overskudd! Men jeg er fortsatt like tåkete i hodet, glemsom og ukonsentert.
Uansett! Nå har jeg fått svar på døgnmålingen av urin, og den tyder på underskudd. Den ligger på 0,4 umol/l mot nedre grenseverdi 0,8. Jeg vet ikke om det gjør bildet noe klarere, men jeg vet jo at jod er viktig for skjoldburskkjertelfunksjonen. Jeg prøvde kelp for ett års tid siden, og merket LITT bedring, men hovnet opp i halsen, så jeg sluttet med det. Har sendt prøveresultater til Leif Ims, og skal til spesialisten min i morgen, så jeg håper jeg får litt mer klarhet i ting.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Photobscura
Uansett! Nå har jeg fått svar på døgnmålingen av urin, og den tyder på underskudd. Den ligger på 0,4 umol/l mot nedre grenseverdi 0,8. Jeg vet ikke om det gjør bildet noe klarere, men jeg vet jo at jod er viktig for skjoldburskkjertelfunksjonen. Jeg prøvde kelp for ett års tid siden, og merket LITT bedring, men hovnet opp i halsen, så jeg sluttet med det. Har sendt prøveresultater til Leif Ims, og skal til spesialisten min i morgen, så jeg håper jeg får litt mer klarhet i ting.
Hej Photobscura hjertflag1
Da vil jeg gerne anbefale Nascent Iodine. Denne tåles fint selv af dem med autoimmune thyreoidea-sygdomme (forudsat at de har jodmangel). Nascent Iodine skulle efter sigende også fungere fint hvor "almindelige" jod-tilskud (inkl. Lugol's) fremkalder ellers allergilignende reaktioner.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hej Photobscura hjertflag1
Da vil jeg gerne anbefale
Nascent Iodine. Denne tåles fint selv af dem med autoimmune thyreoidea-sygdomme (forudsat at de har jodmangel).
Nascent Iodine skulle efter sigende også fungere fint hvor "almindelige" jod-tilskud (inkl. Lugol's) fremkalder ellers allergilignende reaktioner.
Takk for tipset! Jeg har nå fått svar fra Leif Ims, og han nevner faktisk Lugols, og har gitt meg navnet på en apoteker som selger det, så jeg må vel bare ta en vurdering ... Jeg får også resept på progesteronkrem.
Begynner å bli litt god i trua nå som ting virker til å falle på plass! :)
-
På tide med en liten oppdatering!
Jeg har vært hos Dr Willumsen siden sist, og har blitt tatt av yasmin, og fått kobberspiral, for å kunne begynne på progesteronkrem. Willumsen var positiv til både progesteron- og jodbehandling. Hun så dessuten på d-vitaminet mitt i forhold til kalsiumet, og mente jeg burde fortsette å ta d-vitamintilskudd, og sjekke både det og kalsiumet igjen om en tid.
Jeg har også på eget initiativ begynt på hvetegress/spirulina for å se om det kan få opp energinivået i hverdagen.
Det har ellers blitt oppdaget en knute på halsen min, og dette sammen med alle symptomer som fortsatt er der tross fine stoffskifteprøver, men også på grunn av det veldig lave jod-nivået har ført til at jeg ENDELIG blir sendt til endokrinolog. Da får jeg også tatt en ultralyd på halsen, da det ble nevnt knutestruma. :? Greit å være på den sikre siden! Det er struma i slekta mi på morssida ...
Så nå skjer det i alle fall ting her! :)
Takker ellers for all hjelp fra dere så langt!
-
Kære Photobscura xx4
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Photobscura
Jeg har vært hos Dr Willumsen siden sist, og har blitt tatt av yasmin, og fått kobberspiral, for å kunne begynne på progesteronkrem. Willumsen var positiv til både progesteron- og jodbehandling. Hun så dessuten på d-vitaminet mitt i forhold til kalsiumet, og mente jeg burde fortsette å ta d-vitamintilskudd, og sjekke både det og kalsiumet igjen om en tid.
Håber på din bedring sammen med dig og her kan måske hjælpe at læse Eirins tråd, hvor lidt atypisk kalcium-info kan læses, forhåbentlig til stor nytte. smilja1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Photobscura
Takk for tipset! Jeg har nå fått svar fra Leif Ims, og han nevner faktisk Lugols.
Nu har du, i hvert fald, et valg såfremt Lugol's viser sig for "træg" i virkningen. Det varierer nemlig noget fra person til person.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Kære Photobscura xx4
Håber på din bedring sammen med dig og her kan måske hjælpe at læse
Eirins tråd, hvor lidt atypisk kalcium-info kan læses, forhåbentlig til stor nytte. smilja1
Nu har du, i hvert fald, et valg såfremt Lugol's viser sig for "træg" i virkningen. Det varierer nemlig noget fra person til person.
Takk for det! :) Jeg er bare glad for at noe skjer! Det er ikke bare bare å skulle hente fram overskuddet til å føre kampen mot god helse ...! Så det går gjerne et år mellom hver gang jeg faktisk orker en sånn runde.
Som trygda er det også snakk om et økonomisk aspekt, dessverre. Jeg vet pdd ikke hva Lugol's koster, men jeg har lest en del om det på nettet, og det virker til å ha mye positiv omtale. Har også lest om ditt alternativ, og det samme der. Men jeg har ikke funnet ut hvor jeg kan få kjøpt det, eller pris! Kan du hjelpe meg litt der?
Nå skal jeg kikke på Eirins tråd!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Photobscura
Som trygda er det også snakk om et økonomisk aspekt, dessverre. Jeg vet pdd ikke hva Lugol's koster, men jeg har lest en del om det på nettet, og det virker til å ha mye positiv omtale. Har også lest om ditt alternativ, og det samme der. Men jeg har ikke funnet ut hvor jeg kan få kjøpt det, eller pris! Kan du hjelpe meg litt der?
Hvis du klikker på linket i indlæg nr. 24 - vil du se stedet (UK) og prisen der, som et eksempel. Lugol's er sikkert billigere. Ca. 150 dkr for 50 ml. I Danmark fremstiller Glostrup Apoteket opløsning af jodkalium efter Lugol's recept. smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvis du klikker på linket i indlæg nr. 24 - vil du se stedet (UK) og prisen der, som et eksempel. Lugol's er sikkert billigere. Ca. 150 dkr for 50 ml. I Danmark fremstiller Glostrup Apoteket opløsning af jodkalium efter Lugol's recept. smilja1
Ah, jeg beklager! *Tåkehode*. Takk igjen! 150 er ikke avskrekkende. Progesteronkrem er jo dyrt nok, det også. Det er ikke billig å være syk! :cool:
-
Da har jeg lest gjennom hele Eirins tråd, og det var svært matnyttig!
Jeg må ellers si at en uke på 1000 mikrogram d-vitamin daglig har gjort noe med meg, har mer fysisk utholdenhet. Jeg har store problemer med å "drasse" med meg kroppen gjennom en hel dag, enn når jeg er inaktiv, men nå føler jeg meg langt mindre tung rent fysisk! Og jeg har hatt færre "narkoleptiske" anfall på kveldstid. Ikke minst mener jeg bestemt at jeg har mindre rykninger i nakken. Men det tror jeg at jeg må ha litt mer tid på å bli sikker på, for det går litt i bølgedaler.
Jeg har også begynt med supergreens (kamut og spirulina), og bortsett fra noen heftige detox-reaksjoner de første 24 timene, så tror jeg også at dette har gitt meg litt ekstra energi, hvilket jeg sårt trenger.
Nå er jeg veldig spent på time hos endokrinolog, og hva jeg videre kan få avdekket. Er veldig god i trua nå som jeg begynner å få en viss oversikt! :D
-
Ja, nå har jeg lest forumets kutymer, og i stedet for å lage en ny tråd (føler vel at jeg ikke har så mye å bidra med her annet enn spørsmål ... :p) så fortsetter jeg i denne.
Jeg har nå fått kjøpt jod; Lugol's oppløsning. I bruksanvisningen står det at to dråper blandes i drikke (for min del, vann) og taes to ganger daglig i seks måneder. Men så leser jeg her inne at noen drypper dette rett på huden, og at det er bedre? Stemmer dette? Jeg har jo ganske så lavt jodnivå, også.
Jeg er også litt nysgjerrig på hvor lang tid det tar å kjenne noen eventuell effekt av det. Jeg går per nå ikke på noen stoffskiftemedisiner (vil prøve mest mulig annet først før det eventuelt blir en løsning). I tillegg til de gjengse symptomene på hypothyerose, så begynte håret mitt å tynnes kraftig ut tidlig i tjueårene, og jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at 2/3 er borte, men så hadde jeg også veldig tykt hår. Ikke minst har jeg følelsen av å være halvkvalt/kvalt stort sett hele tiden, særlig under stress. Sånn har jeg hatt det lenge, men det plager meg stadig. Særlig når det blir vanskelig og vondt å svelge mat.
Jeg skal også begynner på progesteronkrem, etter syklus, for østrogendominans, men mener det også skal være heldig for stoffskfitet.
Men akkurat dette med hvordan joddråpene helst bør inntaes, og om virkningen er merkbar etter kort tid er vel kanskje det jeg lurer mest på! :)