Stoffskifte prøve resultater. Hjelp til å tyde ?
Hei.
Er ny hervink11
Første innlegg for være at jeg håper noen kan hjelpe meg litt med å tyde blodprøve resultatene.
Har hatt de fleste symptomene på lavt stoffskifte så lenge jeg kan huske.
De fleste i familien har stoffskifteproblem.
Svert mange av de ligger innenfor "normalen" men har så store symptomer at de alikevel blir medisinert.
Har hele livet vert plaget med altfor lav blod% og lavt blodtrykk (Blod% pleide vere på 72% dengang de målte i %)
Vektproblem. Selv med lite og sunn mat kombinert med veldig høyt aktivitesnivå går vekten bare en vei. Fryser lett og har en "normaltemperatur" på ca 36,3. For å nevne noe.
Nå har jeg tatt nye prøver.
Så vidt jeg skjønner er jeg innenfor normalen, men vet ikke helt hvor godt innenfor jeg er eller hvilke betydning disse prøvene har for meg.
Lurte på om det er noen her som har slik kjennskap som kan forklare meg litt. Legen hadde det for travelt til å gå igjennom prøvene.
De prøvene som er tatt og resultat er:
A S-TSH Resultat 1.81 Enhet miE/l Referanseområde 0,5-3,6
A S-Fritt T4 Resultat 13,2 Enhet pmol/I Referanseområde 8-20
A S-Anti-TPO Resultat <10 Enhet klE/I Referanseområde <35
I tillegg tok jeg noen andre prøver siden jeg har fått en mengde tilleggsplager de siste mnd.
Har av helsemessige årsaker (skade) hat et elendig kosthold i perioder, kombinert med veldig lavt aktivitetsnivå de siste årene, så det var ikke uventet at jeg hadde fått mangel av noe!
Folat nivå var på 5,6 ref. 8 i tillegg til for lite D-vitamin.
Disse har jeg fått TrioB og D-vitamin kapsler til, regner med det vil ta seg opp etter 2-3 uker slik det gjorde for 1 år siden. (var like lavt da)
Er mest nyskjerrig på hva stoffskifte prøvene, men fikk ingen forklaring av legen på dette.
Ser det var endring fra tidligere prøver som er blidt tatt.
Mvh
NRut
Sv: Stoffskifte prøve resultater. Hjelp til å tyde ?
De stoffskifteprøvene du har nå ser helt normale ut for de aller fleste leger. MEN - Jeg ser du skriver at flere i familien medisineres ut fra symptomer og ikke prøver. Du tenker vel at du også er på vei dit, og det kan godt stemme, for de symptomene du har passer med lavt stoffskifte. Det kan være at du har det samme, og at prøvene dine ser bra ut, i hvert fall overfladisk, selv om du er syk.
T4 og TSH er i feil ende begge to på prøvene dine, men om du har lavt stoffskifte/er i ferd med å utvikle det så er du uheldig, fordi prøvene ikke er "dårlige" nok. Sjekk om T4 har sunket, og TSH gått opp fra tidligere prøver. Det er en pekepinn på at stoffskiftet utvikler seg i feil retning. Du bør få de tallene fra tidligere prøver, de kan være gull verd. Bare be legesekretæren om en utskrift, det har du rett til å få.
Jeg har en teori om at tallene kan bli penere (dvs. få deg til å virke friskere enn du faktisk er) når du er lite fysisk aktiv. Så det at du ikke får trent kan få blodprøvene til å se friskere ut ... selv om du egentlig er blitt bare verre.
Dårlige verdier på B12, D-vitamin og jern er så vanlig her inne på forumet at jeg nesten er fristet til å føye dem til på symptomlista. Så de blodprøvene er IKKE bra nyheter. Jeg vet om to uavhengige undersøkelser som viste at 39,noenting av hypotyreosepasientene hadde B12-mangel, for å nevne det også. Så ... det spørs om det er kostholdet som blir syndebukken her når det i virkeligheten er stoffskiftet. Det tar ganske lang tid å få til en B12 mangel hvis du er frisk, for mesteparten av B12 blir gjenvunnet. Hvis du har gått måneder og år uten kjøtt, melk, egg og ost skal jeg overveie muligheten. For å si det sånn. Eller om man lider av langt framskreden alkoholisme. Eller har (symptomfri) magekatarr av andre årsaker enn hypotyreose.
Kort sagt, det virker mistenkelig. Om legen avfeier deg bør du bytte.
Takk for svar:)
Har kopi av forrige prøver, men så nå at det var andre referansemål av de.
Prøvene ble tatt i 01
(har bedt om prøver annen hvert år de 10 siste årene, men av en eller annen årsak har legen rotet borte eller ikke tatt prøvene ? Vet jeg "tappet" blod og tok andre prøver samtidig som -er- blidt registrert)
Siste 2 ganger har jeg også bedt om utvidet prøve, siden jeg fikk høre at stoffskifteproblemene som er i familien kun vises på utvidede prøver. Men vet ikke om det er det jeg har fått nå?
Så nå at referanse var noe annet en de siste prøvene. Disse ble tatt på ettermiddagen, mens de jeg tok nå var på fastende mage tidlig på dagen.
S-Frit T4 var 14. Referanse 10-28
S-TSH var 1,11 Referanse 0,20-4,50
Skulle trent og vært mer i aktivitet men svimmelhet, mye hodepine, kvalme, mangel på energi, tungpust, hes/sår hals, mun/tann plager, betennelser/irritasjon, muskelkramper, hudproblemer, fryser/kald ("likfot"altså perioder med iskald, hvit fot) hovenhet mm er så plagsomt og tar mye energi fra meg at jeg ikke klarer veldig mye ennå.
Gjør ikke saken bedre at jeg har gått opp 15 kg på 4 år, tross i at mat og sukkerinntaket har vært minimalt.
Gikk mye i pizza, pølse, pannekaker, gryterett, pastaretter, pytt i panne, babuett med ost og skinke, eggeomelett og slike enkle ting en tennåring og far i huset kunne lage, i 3 1/2 år. Siste halvår har jeg klart å lage noe av maten selv. Da har det blidt mer kjøtt, fisk og grønnsaker på bordet.
Men kjøtt (da kjøttdeig), melk, egg og ost har det jo blidt hele tiden.
Alkoholisme kan det ikke komme av. Kan ta 2-3 glass rødvin på lørdagskvelden. Men det tror nå jeg er for lite til å komme i den kategorien:shock:
Denne legen har jeg ikke hatt lenge. Men de jeg har hatt før er ikke mye å skryte av. (mye feil/mangler som har måtte rettes opp fra tidligere leger)
Ga henne en "symptomliste" (også beskrevet ovenfor her) og ønske om å sjekke stoffskifte og B-vit.
Hun krysset av mye mer en det jeg ønsket. Har aldri tatt så mange prøver på en gang, selv da jeg gikk gravid med barna.
For uten Folat og D-vit var det utslag på raumaprøver.Ble henvist videre til utredning. Har også mye raumatiske plager i familien. Men foruten å være "værmelding" har jeg ikke andre plager av det.
Ble vel kanskje mye som skulle følges opp. Stoffskifteprøvene er jo -innenfor- normalen, så kan tenkes det var derfor hun ikke tok seg tid til det.
NRut
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
NRut
Siste 2 ganger har jeg også bedt om utvidet prøve, siden jeg fikk høre at stoffskifteproblemene som er i familien kun vises på utvidede prøver. Men vet ikke om det er det jeg har fått nå?
Hmm ja - du burde kanskje finne ut nøyaktig hvilken prøve det var snakk om. Jeg savner T3. Uten den prøven ville jeg ikke akkurat kalle det "utvidet prøve". Nå tenker jeg på sentral hypotyreose. Der er det typisk at TSH er lav/normal. Feilen sitter i hjernen, ikke i kjertelen.
Jeg må google litt for å se om det kan være arvelig, jeg har en fornemmelse av det - ikke mitt spesialområde akkurat.
Nå har jeg stjælt denne fra nettet:
Medfødt hypotyreose
• Primær: representerer den største gruppe (1: 3200)
• Sekundær: nedsatt produksjon av TSH i hypofysen -
denne sjeldne tilstand ses oftest i forbindelse med
svikt i andre hypofysehormon-systemer
• Tertiær: nedsatt produksjon av TRH (TSH
frigjørende hormon) som et uttrykk for svikt på
hypotalamus nivå. Opptreder oftest isolert og er
meget sjelden (ca. 1: 50.000 sentral hypotyreose)
(Sekundær+tertiær er sentral hypotyreose.)
Så da ser det ut som det også kan være en disposisjon for sekundær hypotyreose i familien din. Du bør nok spørre dem mer ut og få flere detaljer om blodprøvene og annet, evt. be om å få snakke med legen deres, kanskje. Jeg vet ikke helt hvordan man går fram for å få til akkurat det, riktignok.
Bortsett fra det kan revmatisme tenkes å ligge bak en del av plagene dine også. Jeg kan forstå at legen er mer innstilt på å følge opp det akkurat nå.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
Hmm ja - du burde kanskje finne ut nøyaktig hvilken prøve det var snakk om. Jeg savner T3. Uten den prøven ville jeg ikke akkurat kalle det "utvidet prøve". .
Jeg søkte opp før legetimen og skrev opp de prøvene jeg ønsket.
Ba om å få ta FT3 og TRAS også. Men legen mente det ikke var behov for det og sa at slike prøver ikke ble tatt lengre. Stemmer ikke dette ?
NRut
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
NRut
Jeg søkte opp før legetimen og skrev opp de prøvene jeg ønsket.
Ba om å få ta FT3 og TRAS også. Men legen mente det ikke var behov for det og sa at slike prøver ikke ble tatt lengre. Stemmer ikke dette ?
NRut
Jeg har lest at noen ganske nyelig har bestemt at T3 ikke skal tas lenger, men jeg kan ikke huske hvor det var. Det var i hvert fall ikke i hele Norge. I praksis styrer almenlegene bare etter TSH og kanskje T4, har jeg inntrykk av. Jeg vil tro at det ligger vurderinger av kostnad/nytte bak dette. Et eksempel er at TRAS ble droppet fra skjemaet til Fürst fordi det ble rekvirert nærmest rutinemessig, og fordi prøven er ressurskrevende. Det kan fremdeles bestilles, men da må legen skrive det på spesielt.
Men om du finner ut hva det er for en prøve de andre i slekta har utslag på så skal almenlegen kunne bestille den uten problemer. Så du kan bare forberede deg på å drikke en del te/kaffe framover. :wink:
Prøver av T3 tas ikke lenger her i Norge. Det er kun FT4 og TSH som nå blir tatt prøver av. Desverre.
Ut i fra prøve svarene virker det som at du har lavt stoffskifte, siden TSH er veldig høy, og FT4 veldig lav.
Skal undersøke hvilke prøver de andre hadde utslag på. Trenger ikke "gå"langt. Det er både for høyt og for lavt stoffskifte problem i familien.
Å jotakk.. vet godt at TTT i helseetaten og en del rot/feil og mangler kan det fort bli også.
Har allerede fått erfaring med forsinket diagnose og forsinket behandling på en ting. I tillegg til feil diagnose og feil behandling på noe annet, med en mengde følgeplager/skader som resultat av dette + + ja ja.. slik kan det gågok1. Men nå kan det omsider se ut til at -det- går riktig vei:)
Dette er noe langt annet en stoffskifteproblemer...
Men nå forstyrrer, forsinker og hemmer disse plagene meg såpass mye i opptreningen av både skade og følge skader/plager. At nå tror jeg dette bør tas tak i og finne ut av det også. Ellers tror jeg ting kan ta fryktelig lang tid.
Tusen takk for hjelpen.
NRut.
Lykke til fra meg og! hjertflag1
Joda. Prøver av FT3 og TRAS taes i Norge. La ikke legene få dere til å tro noe annet. Jeg driver med blodprøvetakning hver dag så dette er jeg sikker på.
Jeg tar prøver som analyseres ved Fürst og de tar også FT3.
Kanskje de har forandret på rutinen for "standard" stoffskifteprøver? Jeg var hos legen og tok prøver for noen måneder siden (oktober eller november) og da sa damen på laboratoriet at det var kommet nye retningslinjer, så T3 ble ikke tatt lenger. Skal kanskje bare bestilles hvis det er særlig grunn til det?
Kan dette være svaret?:
Sitat:
(
Hentet fra denne siden)Trijodtyronin-bestemmelse er også mindre viktig i dag. Dog er det slik at T3-stigningen ved thyreotoksikose ofte kommer før stigningen av T4, og at analyse av T3 derved skulle kunne fange opp tilstander i tidlig fase. Men indikasjon på hyperfunksjon vil man nå også få av at TSH er supprimert. Skulle det være misforhold mellom supprimert TSH og fritt T4, kan analyse av T3 være et viktig supplement. Dessuten finnes tilfeller der høy T3 (og supprimert TSH) er eneste patologiske funn (T3-thyreotoksikose). S-Total-trijodotyronin ble erstattet av S-Fritt T3 hos oss sommeren 2004. Dermed unngås feilkilden "falsk" forhøyet T3 p.g.a. for mye bindings¬protein.
Ved hypothyreose er bestemmelse av T3 av liten verdi, idet det da er dårlig samsvar mellom funksjonstilstand og T3-nivå. Ofte kan således T3 være normal ved hypothyreose. Andre ganger kan T3 være "falsk" lav, altså indikere en funksjonstilstand som er lavere enn den reelle. Dette sees ved en rekke sykdommer som ledsages av svikt i konvertering av T4 til T3 (f.eks. ved lever- og nyresykdommer, dårlig almentilstand, febrilia, etter kirurgiske inngrep osv.). De diagnostiske problemer en får ved slik konverteringssvikt svekker ytterligere T3's rolle i diagnostikk av funksjonsforstyrrelser.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Kan dette være svaret?:
Det ser ut som du har funnet resonnementet bak. Godt jobba!
Jeg har lest dette før, men jeg må innrømme at jeg ikke bet meg merke i det som står litt lenger ned, sikkert fordi jeg hadde lest det på forumet allerede:
Substitusjonsterapi ved hypothyreose
Pasienter som får substitusjonsbehandling med tyroksin, skal ideelt sett ha normal TSH og normal fritt tyroksin. Ofte avviker imidlertid mønsteret noe fra det antatt ideelle, idet fritt tyroksin ofte er nær øvre grense, mens TSH er lav. En viss logikk er det imidlertid også her: Glandula thyreoidea har sviktet og produserer verken T3 eller T4. Tabletten skal erstatte både den naturlig forekommende mengde T4, men også forsyne kroppen med T4 som kan konverteres til T3. For at det skal være nok T4 også til en slik konvertering til T3, må serumkonsentrasjonen av T4 (og fri T4) være noe høyere enn vanlig. TSH blir derved også mer supprimert enn ellers. Resultatet blir fri T4 nær øvre referansegrense, TSH i nedre del av referanse¬området.
Kjekt å ha en blåstemplet faglig kilde å vise til når legen skal ha ned dosen med henvisning til at TSH er lav. Vi burde nesten hatt dette på forsiden av forumet.
Jeg skal ta med utskrift neste gang jeg går til legen, for det er tydelig at h*n ikke har lest det som står med liten skrift - og h*n har andre pasienter også (stakkars dem, sier jeg bare).
Jeg var hos fastlegen i dag og tok nye blodprøver. Spurte damene på laboratoriet om de hadde fått nye retningslinjer for standard thyreoidea-prøver, og de hadde de. De sa at disse ikke omfatter FT3 lenger, fordi det ikke har så stor verdi, og fordi det var dyrt .... ! Men legen hadde fortsatt mulighet til å rekvirere prøver av FT3dersom det var spesielle grunner til det.