Årsager til høj dosis Thyroid-S?
Nu har jeg muntret mig med Thyroid-S i en måneds tid, jeg havde egentlig tænkt mig at sætte dosis LANGSOMT op, men jeg er rigtigt dårlig til det dér med tålmodighed, så ... Jeg er oppe på 6 grains om dagen, og jeg synes overhovedet ikke jeg kan mærke noget til, at jeg nærmer mig den rette dosis. Altså ... der er ingen hypersymptomer. Jeg har delt dosis op så jeg tager 2 grains 6:45, 2 grains igen ca 13:00 og 2 grains kl. 18:00. Alligevel er jeg træt og kan ikke koncentrere mig om en skid især om eftermiddagen. Der er altså umiddelbart basis for at øge dosis igen ...
Jeg tænker, om ikke der kunne være andre årsager, f.eks. noget med tarmen, men synes egentlig at dén del virker bedre end den plejer med normal og regelmæssig afføring.
Kan der være andre årsager til, at jeg ikke optager mit thyroid?
Før jeg begyndte på Thyroid-S fik jeg Eltroxin med 150 mcg /200 mcg skiftesvis, hvilket var for lidt.
Sv: Årsager til høj dosis Thyroid-S?
Kan det være at du tar opp thyroid, men at cellene ikke får den inn?
Kjente faktorer er zink og d-vitamin. Selen er også nødvendig, men jeg *tror* den spiller størst rolle i omdanningen fra t4 til t3. Kanskje du bør få sjekket noe av dette?
For å bedre opptakket kan du forsøke å ta c-vitamin samtidig (askorbinsyre). Det har vist seg å hjelpe opptaket av t4 iallfall. Forsøk også - om du ikke allerede gjør - å tygge thyroiden med godt med spytt.
(Ingen mat på 30 min etter, ingen kalsiumtilskudd innen 3 tiler, ingen jerntilskudd i nnen 6 timer - fritt etter hukommelsen.)
smgj:
Ja det kan selvfølgelig være cellerne - men jeg synes selv jeg er godt med mht. kosttilskud, selvom jeg stadig mangler et par ting jeg gerne vil teste, som pt. befinder sig i bilen hos Postmand Per.
Jeg tager 500 mg C-vitamin, 35 mcg D-vitamin og 450 mg ashwagandha hver gang jeg tager Thyroid-S, altså 3 gange om dagen.
Derudover tager jeg 200 mcg Selen, 200 mg Magnesium, 1 Spektro multivitamin, 1 Omega 3-6-9, 1500 mcg A-vitamin og 22 mg Zink hver dag.
Har ikke prøvet at tygge Thyroid-S, jeg troede den var slow-release? Desuden lugter den helt vildt af gris, mine katte kiggede mistænksomt på mig de første par dage, de kunne helt sikkert lugte det. Men hvis det er dét der skal til, så må jeg jo prøve.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
FruStration
Nu har jeg muntret mig med Thyroid-S i en måneds tid, jeg havde egentlig tænkt mig at sætte dosis LANGSOMT op, men jeg er rigtigt dårlig til det dér med tålmodighed, så ... Jeg er oppe på 6 grains om dagen, og jeg synes overhovedet ikke jeg kan mærke noget til, at jeg nærmer mig den rette dosis.
OPPE PÅ 6 GRAIN OVER EN MÅNEDS TID? chokx: DET VAR IKKE SMART. kednej1
Ved du hvad? Det ville slet ikke undre mig, hvis din krop har simpelt hen lukket ned for receptorerne for at forhindre alle de (for meget) hormoner i at komme ind i kroppens celler, og "kortslutte" dem.
Måske lyder beretninger om effekten af medicinskifte fra syntetisk til Thyroider - som små mirakler. Men selv om det ER små mirakler - betyder det ikke at thyroid-pillerne er tryllepiller. Det er de (trylle-) hvis man overholder spillereglerne. I dette tilfælde den hastighed hvormed man øger sin medicindose.
Med udgangspunkt i overgangen fra 200 mcg Eltroxin, burde du starte med 2½ grain Thyroid og derefter øge dosen hver anden uge med en kvart grain (nogle tåler øge med ½ grain, me ikke alle), indtil du rammer "loftet" og neddoserer lidt igen.
Hvis jeg selv var kommet så langt ud på overdrev, ville jeg trappe Thyroid ned med ½ grain hver tredje dag til jeg var nede på 3 grain, og dernæst ville jeg fortsætte med 3 grain til natten, uanset det vi ved om T3 og uanset om det "føles" at "virke" eller ikke. Først efter mindst en måned med 3 grain til natten, ville jeg vurdere hvad er hvad.
Utålmodigheden nykker, forcerer og... bomber samtidigt tilbage. Du må prøve at indse - FruStration - at Ting-Tager-Tid (TTT) og det ikke nytter drømme om, at ens vilje(styrke) overhovedet har noget at skulle have sagt i HormonVerden. xx1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
FruStration
smgj:
Ja det kan selvfølgelig være cellerne - men jeg synes selv jeg er godt med mht. kosttilskud, selvom jeg stadig mangler et par ting jeg gerne vil teste, som pt. befinder sig i bilen hos Postmand Per.
Jeg tager 500 mg C-vitamin, 35 mcg D-vitamin og 450 mg ashwagandha hver gang jeg tager Thyroid-S, altså 3 gange om dagen.
Derudover tager jeg 200 mcg Selen, 200 mg Magnesium, 1 Spektro multivitamin, 1 Omega 3-6-9, 1500 mcg A-vitamin og 22 mg Zink hver dag.
Har ikke prøvet at tygge Thyroid-S, jeg troede den var slow-release? Desuden lugter den helt vildt af gris, mine katte kiggede mistænksomt på mig de første par dage, de kunne helt sikkert lugte det. Men hvis det er dét der skal til, så må jeg jo prøve.
Ja, da virker det som du har tilskuddene.
Jeg har ingen erfaring med Thyroid-S. Dersom den lukter og smaker gris kan jeg forstå at du ikke vil tygge den. Min erfaring er fra Erfa, og jeg fikk tipset av legen. (Erfa lukter ikke og smaker som søt gips - helt ok.)
Anisa: Æv! ... mest fordi du kan have ret. Jeg har svært ved dét med tålmodigheden. Vil så gerne have at alt det gode skal ske på een gang, nu jeg har haft det af helvede til i så mange år. Jeg troede måske egentlig også, at hvis jeg fik for meget, ville jeg få hyper-symptomer, så derfor er jeg bare fortsat. Men jeg har også stadig meget at lære.
Når du skriver til natten så mener du, at jeg skal prøve at tage hele min dagsdosis inden jeg går i seng? Det vil jeg prøve, men først når jeg har skåret ned ... :oops:
Jeg mener at have læst, at du også bruger Thyroid-S? Tygger du tabletterne, som smgj foreslår? Mener at have læst flere steder at det er slow-release, men det står ikke på de medsendte papirer.
Tak for bremseklodsen, du. Men jeg skal først til at lære det dér TTT. :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Ja, da virker det som du har tilskuddene.
Jeg har ingen erfaring med Thyroid-S. Dersom den lukter og smaker gris kan jeg forstå at du ikke vil tygge den. Min erfaring er fra Erfa, og jeg fikk tipset av legen. (Erfa lukter ikke og smaker som søt gips - helt ok.)
Thyroid-S smager og lugter i hvert fald mere af gris end af gips. Men Erfa er ikke en mulighed for mig, så jeg må vænne mig til Miss Piggy. :lol:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
FruStration
Thyroid-S smager og lugter i hvert fald mere af gris end af gips. Men Erfa er ikke en mulighed for mig, så jeg må vænne mig til Miss Piggy. :lol:
Samma det vel... Jeg tror at Anisa har sett hva som "bremser" ... forsøk dét først du, før du tygger Miss Piggy. (Ved kveldsdosering så vil kanskje lukten bli noe mindre markant også? Og om det er slow-release så vil det nok fungere finfint.)
Og lykke til. "Skynd deg langsomt."
kaer1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
FruStration
Jeg mener at have læst, at du også bruger Thyroid-S? Tygger du tabletterne, som smgj foreslår? Mener at have læst flere steder at det er slow-release, men det står ikke på de medsendte papirer.
Thyroid-S er meget kompakt og indeholder et slow-release-komponent, mens Erfa Thyroid er langt "blødere" og sprød = opløses meget hurtigere efter indtagelse. Jeg foretrækker Thyroid-S, da Erfa Thyroid virkede langt svagere på mig (uanset morgen eller nat) og jeg var i fuld fart ned ad "slisken" mod den ellers længe glemte mistrivsel.
Jeg tager hele min dagsdose på en gang til natten. 2-2½ grain, der virker super. smilja1
Jamen så vil jeg da lige så stille starte allerede i dag med at trappe ned til 5½ - og flytte lidt af dosen til natten. Og så i laaaaaaaaaangsoooooomt tempo finde ned i omegnen af 3 grains. :)
Håber virkelig det hjælper lidt. Har fornøjelsen af at være snerydder for kommunen pt. og det trækker tænder ud når energien er i bund. Jeg ser frem til engang i fremtiden at nærme mig "super". :D
Husk at multivitaminen kan inneholde både jern (som smgj sa skal taes minst 6 timer fra thyroid) og kalsium (skal taes 2 timer fra thyroid).
Blondie:
Ja, det er lidt af et puslespil at få til at gå op, når jeg har taget mit Thyroid fordelt på tre gange dagligt ... bliver helt sikkert mere rigtigt når jeg går over til een gang dagligt.
Hejsan,
jeg lurer på hvorfor man skal ta det på kvelden?? Jeg har lest (og gjör) tvertom, tar mest på morgenen? Tenker at det er da jeg behöver mest energi? Har jo sövnproblemer som det er.
Hadde värt fint om noen kunne forklare hvorfor man skal ta på kvelden istedet. :)
Ang tilskudd så har jeg også megaproblem med å få alt til å gå opp med hva som kan tas sammen el ikke... Skal jo ha to doser med jern/ c vit og dessuten ppiller. Og jeg MÅ spise rett etter at jeg har tatt Thyroiden på morgenen ellers besvimer jeg jo av sult. :P
Ikke lett å få det til å gå opp.... Men kan kanskje ta all thyroid på morgenen? Nå tar jeg 2 morgen og 1 ca kl 14. Sammen med HC.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gemini
Hejsan,
jeg lurer på hvorfor man skal ta det på kvelden?? Jeg har lest (og gjör) tvertom, tar mest på morgenen? Tenker at det er da jeg behöver mest energi? Har jo sövnproblemer som det er. Hadde värt fint om noen kunne forklare hvorfor man skal ta på kvelden istedet. :)
Hellere sent end aldrig... Du kan læse om "kvelds-medisin" flere steder på forummet, senest i Prinsessens tråd her. vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
FruStration
Tak for bremseklodsen, du. Men jeg skal først til at lære det dér TTT. :wink:
Hej Fru S hjerte1 Selv foretrækker jeg Thyroid-S fremfor andet, når man nu ikke så nemt kan få fat på Westhroid, der var min port til "Thyroid-verden" for 5 år siden. En god bekendt med forkærlighed for at holde ferie i Thailand, sørger for at have en ny forsyning med til mig, den ene gang om året familien er på ferie. PT er det 3 grain der skylles ned med vand hver aften. Hvordan klarer du strabadserne for tiden? hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hej Fru S hjerte1 Selv foretrækker jeg Thyroid-S fremfor andet, når man nu ikke så nemt kan få fat på Westhroid, der var min port til "Thyroid-verden" for 5 år siden. En god bekendt med forkærlighed for at holde ferie i Thailand, sørger for at have en ny forsyning med til mig, den ene gang om året familien er på ferie. PT er det 3 grain der skylles ned med vand hver aften. Hvordan klarer du strabadserne for tiden? hjerte1
Jeg kører fortsat på Thyroid-S. Valgt ud fra bl.a. dine erfaringer samt at det var dén variant der var tilgængelig der hvor jeg handlede. Står og skal købe en ny dåse, og det bliver 1000 stk. denne gang - kan bedre svare sig, men stadig horrible priser ift. Thailand. Men alternativet Eltroxin er dyrere på andre måder ... :|
Jeg har fundet mig til rette med 4 grains om dagen. Går ud fra, at det er mig der bedst kan mærke om det er dér jeg skal ligge. Ingen blodprøver siden september, afventer at der bliver åbent for patienttilgang hos en anstændig læge. Vi er nu selv skriftligt blevet bedt om at finde os et andet lægehus pga. verserende klagesag, men det spring har jeg jo været klar til længe, så ... tjah. Lad os se hvilken læge jeg får, inden jeg jubler. Er til gengæld blevet anbefalet et god biopat her i nærheden, så har da lidt at holde mig til. :)
Ellers går det jo godt - det kan vel også ses ud af mit fravær fra forummet :oops: ... Jeg løber igen, dyrker fitness tre gange om ugen, laver mad og er blevet kreativ igen. Kan tilmed læse bøger igen, så er også ved at indhente det forsømte i form af en kæmpe ulæst stak i reolen. Humøret er også langt bedre, selvom jobcentret trækker rundt med mig. Døjer stadig med ledsmerter i især knæene, men vil prøve glucosamin/MSM som du har skrevet om andetsteds. Pregnenolonen har jeg droppet, uden at mærke til det, men kører på med ashwagandha og en hær af andre vitaminer og kosttilskud + proteinshakes når jeg ikke får spist så meget kød. Der er også blevet 15 kg. mindre af mig siden jul. :D Mangler selvfølgelig at få finpudset i detaljer, men TTT - og jeg er mere end tilfreds med udviklingen.
Efedrin og guggul er droppet - synes ikke det havde nævneværdig effekt i det lange løb.
Alt i alt synes jeg at jeg er sådan 80%. Lad os se om dén udvilkling fortsætter. Det er trods alt 31 år på Eltroxin der skal rettes op på. :sad:
Kære Frustration(fedt navn:wink:) Og Anisa
Hvor får i Thyroid S fra? Jeg startede jo i sin tid på Amour, men synes faktisk mit helbred er blevet lidt dårligere på Erfa... Det var også efter Erfa opstart at det gik galt med binyrerne. Har læst på stopthethyroidmadness side, at der er flere der har oplevet dårligere helbred efter skift til Erfa, mon det har noget på sig?
Glostrup laver vist også thyroid igen, nogle af jer der kender noget til det?
Det er skønt og opløftende at læse om din fremgang FruS:D Det er det der giver håb for alle os andre. Misunder dig dine løbeture og fitness... Det kunne jeg også inden jeg startede på Erfa:? Håber for dig, det bliver ved med at gå den rigtige vejvink11
Hej Prinsessen
Tak for de gode tanker. :) Jeg håber også at det fortsætter i den rigtige retning, men er forberedt på, at det her med stofskiftet kan være "et skridt frem og to tilbage" så jeg sørger for at nyde det mens jeg kan.
Som Anisa skrev, så får hun sit Thyroid-S fra Thailand via venner. Jeg handler mit på nettet. For mig er der ingen udsigt til at få Thyroid af nogen slags på recept - men set i lyset af nogles problemer med at få en variant der passer til dem fra apotekerne, så gør det måske ikke så meget. :)
Kære Prinsessen :-)
Det er Sundhedsstyrelsen, der har bedt Glostrup Apotek om at producere Thyroid, så du kan med god ret bede din læge om at udskrive en recept på dette.
kh :-)
hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Buskhult
Det er Sundhedsstyrelsen, der har bedt Glostrup Apotek om at producere Thyroid, så du kan med god ret bede din læge om at udskrive en recept på dette.
Det er ikke helt korrekt. For ikke at afspore tråden, svarer jeg i Thyroid fra Glostrup. vink11