Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
Hei jeg heter Line er 38 år og har 3 barn på henholdsvis 7, 4 og 7 måneder. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn, og fikk da tyroxsin behandling for dette. Har i tiden etterpå fungert relativt bra, men etter at jeg fikk mitt siste barn er det imidlertid ikke slik lenger :( . Kommer tilbake til dette under annet tema.
Flott side, og godt å ha likesinnede å snakke med. :D
Line, Nøtterøy
Lavt stoffskifte etter fødsel
Hei igjen.
Etter 7 år med lavt stoffskifte, har jeg det siste halve året (etter siste fødsel) ikke følt meg spesielt bra. Klaget til legen alledre ved 6 ukers kontroll, men prøvene viste da en TSH på 1,8 og i følge min lege var dette godt innenfor.
For å gå litt tilbake: Jeg har altså hatt lavt stoffskifte i 7 år. I forbindelse med mitt siste svangerskap ble dosen av Levaxsin nedjustert. Dette fungerte greit i svangerskapet og jeg fikk en frisk flott gutt 10. januar! :P Siden TSH verdien ved 6 ukers kontrollen var ok, ville derfor ikke min lege justere opp igjen medisineringen.
Nå etter et drøyt halvt år orket jeg ikke lenger, og tok i forrige uke nye prøver. Disse viste en TSH på 72! Jeg ble SAMME DAG innkalt til legen, som snakket med en spesialist på sykehuset, og disse ble enige om at jeg skulle øke dosen og sendes til ultralyd. Jeg har også tatt nye prøver for å sjekke at resultatet var korrekt.
Er det "vanlig" med så høy TSH? Legen lurte på om jeg hadde sluttet å ta Levaxsin eller hadde glemt det, noe som ikke er tilfelle, da jeg merker godt hvis jeg skulle glemme EN dag.
Noen som har hatt slike problemer etter fødsel, eller har noe annet fornuftig å tilføre?
Line, Nøtterøy
Betennelse i skjoldbrukskjertelen
Jeg har vært til ultralyd idag og det viste seg at jeg har en betennelse i kjertelen samt en "kul" - det er ikke kreft - sa legen, men jeg må undersøkes videre.
Tidligere snakket min lege om MR med kontrast, men jeg tåler dessverre ikke kontrasten og kan derfor ikke ta denne undersøkelsen. :( Er det andre undersøkelser som kan tas?
Tok nye blodprøver i forrige uke, skal ringe i morgen for å høre om det har kommet noe svar. For 3 og 4 uker siden var de henholdsvis på 83 og 72. Følger meg bedre etter økning av levaxin, men det er laaaaangt igjen.
Er det noen andre her som har fått påvist betennelse og hva skjer da? Medisiner, undersøkelser... Leste om noen som hadde fått kortison, mens andre mente dette IKKE var å anbefale. (Jeg har tidligere gått på kortison i over ett år, og er ikke villig til å gjøre det igjen).
Første møte med enokrinologen...
Har idag vært hos en privatpraktiserende endokrinolog, og det ble en MEGET positiv opplevelse. :D Han "bombaderte" meg med spørsmål og jeg fikk bekreftelse på symptoner som skyldes det lave stoffskifte.
Han forklarte veldig godt for seg, og kunne opplyse om at jeg hadde struma, men den ville sannsylig gå tilbake av seg selv når jeg ble korrekt medisinert. :D
Han økte også dosen på levaxin og sendte meg til sykehuset for å ta en hel MENGDE med blodprøver. Dette var slik at han kunne fortelle meg bl.a. hva slags type lavt stoffskifte jeg hadde (har blitt værre etter siste fødsel). Han forklarte også at siden jeg før siste svangerskap hadde klart meg på liten mengde med levaxin (50/75), kunne det godt hende at jeg om 1-2 år faktisk kunne slutte med medisiner selv om jeg nå har hatt en veldig høy TSH (83) og har måtte doble levaxin dosen.
Føler meg veldig optimistisk. :P Ikke det at jeg forventer å bli kvitt det lave stoffskifte, men å føle at noen virkelig kan det de prater om. (Må påpeke at jeg har bare gode erfaringer med fastlegen også - det er han som foreslo å sende meg videre både til UL og til endokrinolog - og den privatpraktiserende var den beste).
Det kostet selvfpøgelig endel å gå privat, men det er verdt hver krone!
Hvordan går jula for dere....?
Hei, lenge siden sist!
Jeg har i den senere tid begynt å føle meg litt bedre, og har nått fått TSH ned til 8! (fra 83) Imidlertid har det vist seg at når jula nå kom, og jeg skulle gjøre i stand - går alt i SIRUP fart. :cry: Etter julaften (som vi hadde hjemme, med 3 voksne ekstra) var jeg helt utslitt. 1. juledag tror jeg at jeg kunne sovet hele dagen, men med 3 barn og juleselskaper går jo ikke det! Har måttet legge med kl. 9-10 og kvelden, og er fremdeles like trøtt når morran kommer. Hvordan har dere det i jula.
Var hos endokrinologen en uke før jul, og fikk da svar på alle prøvene han hadde tatt. Han var veldig fornøyd, men jeg skulle ytterligere øke dosen med Levaxin for å få ned TSH som fremdeles er for høy. (Tok nye prøver denne viste 8,3 - feil vei...! :cry: )
Det var imidlertid noen prøver som var litt utenfor, noen som har noen kommentarer?
B-Treombocytter 395 (145-390)
S/P-ALAT 46 (<45)
S/P-Totalprotein 82 (62-79)
TSH 8 (skal under 1 ifølge spesialisten) (ref. 0,35-5,0)
A/P-anti-TPO 1062 (<35) - Skyldes betennelse i kjertelen - har gått ned fra 1550
S-Metylmalonsyre 0,34 (0,05-0,26 - I området 0,26-0,34 skal nye prøver tas innen kort tid for evt. overveielse av B12 tilskudd)
GOD JUL til dere alle! :P