-
Overdosert? Eller hva skjer?
Har alltid hatt t4 i grenseland men normal TSH.
I følge legen var jeg ikke hypo da..
I sommer var jeg ikke bra (trøtt, frøs, Veldig gul/oransje hud, tørt hår.. forstoppelse...).
Da var prøvene slik:
TSH 1,7 (0,4-4,4)
T4 13 (12-22)
T3 1,1 (1,3-2,6)
En ny lege ga meg liotyronin 20 mg.
Jeg stoppet å fryse, forstoppelse ble vekke, var ikke så trøtt +++ Ble utrolig mye bedre.
Jeg tok nye prøver (en annen lege denne gang) som viste dette
Prøver tatt: 170810
TSH: 0,61 (0,4-4,4)
T4: 9 (12-22)
T3: 5,1 (3,1-6,3)
Ny prøver igjen
22/11/2010
TSH ikke tatt
T4 - 7
30/11/2010
TSH: 0,35 (0,4-4,4)
T4: 5 (12-22)
T3: 4,2 (3,1-6,3)
10 dager senere var tsh oppe på 0,47 og t4 på 6.
Har hatt en ok høst men nå i november og desember har jeg vert kaldere og mer trøtt. Har hatt forhøyet lever enzymer (asat/alat) men ingen andre leverprøver er positive så da er nok leveren frisk..
Jeg har tidligere vert undervektig men har gått opp 6 kg de siste 6 mnd siden oppstart av liotyronin.
Er det noen som kan forklare hvorfor T4 og TSH synker mens T3 blir normal?
Er det feil medisin, for høy dose eller er jeg ikke hypo i det hele tatt?
Den siste mnd har jeg vert plaget med litt svimmelhet, kvalme, "mat smaker ingenting", veldig trøtt (sover 1-3 timer lengre per natt)/får ikke sove i det hele tatt o.l.
Har time hos lege på ny året men det er den legen som mener jeg er helt frisk...
Håper noen kan svare :)
-
Sv: Overdosert? Eller hva skjer?
Både prøvene dine og symptomene dine er helt klare tegn på hypotyreose.
Liotyronin er syntetisk T3. Det er tablettene dine som får T3 til gå opp.
Så lav TSH tyder på at enten hypofysen eller hypothalamus ikke fungerer riktig. Det er de delene av hjernen som styrer skjoldbruskkjertelen og stimulerer den til å produsere T3 og T4. Hvis du ikke hadde tatt tablettene ville både T3 og T4 sunket etter at TSH gikk ned. Nå synker bare T4.
Du burde fått undersøkt hypofysefunksjonen, ikke bare resept på tabletter.
Jeg syns virkelig du skal finne deg en annen lege så fort som mulig! Jeg er bare helt sjokkert. Jeg tror ikke noen av de to legene vet hva de holder på med, og den gamle er den verste.
PS: TSH på 1,7 er normalt hvis du ser bare på tallet. Men med så lav T3 og T4 som du hadde skulle TSH vært mye høyere. At legen ikke reagerte på det tyder på at han ikke har kunnskap til å se prøvene i sammenheng. Gul/oransje hud er et klart tegn på at nå bryter ting sammen i kroppen din på grunn av hormonmangel.
-
Tilfører du noe T4 eller bruker du bare Lio?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Tilfører du noe T4 eller bruker du bare Lio?
Har kun brukt Lio.
Til Jerene:
Ville TSH og T4 sunket uansett om jeg ikke hadde brukt Liotyronin?
Når jeg tenker meg om er det faktisk 5 leger som har sett prøve svarene mine. 1 barneoverlege, 1 fastlege, 1 privat lege og 2 endokrinolog (overlege på avdelingen..).
Den første endo legen sente meg til MR fordi hun ville sjekke hypofysen. Var det undervektig (44kg/165høy) og hadde ikke hatt mensen på 1,5 år. Da var hypofysen ok.
Så kom jeg til en ny privat lege og det var denne som ga meg liotyronin.
Situasjonen min er komplisert (er ikke alle det egentlig..?). Jeg går på streng diett og tåler lite mat. Men gastro legen (eh ja.. han har og sett prøve svarene..) mener jeg er frisk.
Privat lege nr 2 mener derimot noe annet. Og det er han som behandler meg og faktisk gjør meg frisk nå..
Jeg er nok litt gul i huden fordi jeg har et høyt inntak av beta karoten men det rare er at min gulhet henger IKKE sammen meg inntaket..
Det går perioder hvor jeg spiser kun gulrot og gresskar og da er jeg lite gul, så kommer en periode hvor jeg må kutte ned på det og tåler andre ting. Så blir jeg kjempe gul....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Ville TSH og T4 sunket uansett om jeg ikke hadde brukt Liotyronin?
Godt spørsmål.
Det er en del her på forumet som tar medisiner laget av skjoldbruskkjertel fra dyr. Disse medisinene inneholder T3 i tillegg til T4. Da blir TSH veldig lavt. Jeg kan tenke meg at det er Liotyroninen som er årsaken til at TSH går såpass ned, og dermed også T4.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Privat lege nr 2 mener derimot noe annet. Og det er han som behandler meg og faktisk gjør meg frisk nå..
xx9
Så bra. Jeg fikk visst litt feil inntrykk ut fra det jeg leste.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Jeg er nok litt gul i huden fordi jeg har et høyt inntak av beta karoten men det rare er at min gulhet henger IKKE sammen meg inntaket..
Det går perioder hvor jeg spiser kun gulrot og gresskar og da er jeg lite gul, så kommer en periode hvor jeg må kutte ned på det og tåler andre ting. Så blir jeg kjempe gul....
Betakaroten skal omdannes til A-vitamin i kroppen, men denne omdanningen blir dårligere når stoffskiftet er lavt. Da kan du bli gul uten noe høyt inntak, det bare hoper seg opp. Jeg har hatt merkelig farge på håndflatene selv, og det var ikke fordi jeg knasket masse gulrøtter.
Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du ikke får T4 (Levaxintabletter) i tillegg til T3? Minuset med å gå på bare T3 er at det forsvinner fort ut av kroppen. Kjedelig hvis du skulle få omgangssyke og ikke får opptak fra tablettene.
-
Jeg har nok nokså dårlig opptak fra før pga dysbiose/lekk tarm.
Jeg vet ikke hvorfor jeg kun fikk T3 men skal høre med lege2 over nyttår. Har time hos endo legen og da men han vil sannsynligivs bare ta meg av lio.
Jeg har egentlig gitt opp det "normale" helsevesenet fordi jeg passer ikke inn der. Min kropp følger ikke bøkene og legene behandler en og en ting. De ser ikke sammenhengen slik lege2 gjør.
Han ser hele kroppen og at hode å mage henger sammen. Jeg har blant annet asperger og blir mye mer autistisk når magen trøbler. Dette har ikke sammenheng mener de andre legene.
Men jeg kjenner meg alltid veldig usikker på hvem jeg skal høre på..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Jeg har nok nokså dårlig opptak fra før pga dysbiose/lekk tarm.
Jeg vet ikke hvorfor jeg kun fikk T3 men skal høre med lege2 over nyttår. Har time hos endo legen og da men han vil sannsynligivs bare ta meg av lio.
Jeg har egentlig gitt opp det "normale" helsevesenet fordi jeg passer ikke inn der. Min kropp følger ikke bøkene og legene behandler en og en ting. De ser ikke sammenhengen slik lege2 gjør.
Han ser hele kroppen og at hode å mage henger sammen. Jeg har blant annet asperger og blir mye mer autistisk når magen trøbler. Dette har ikke sammenheng mener de andre legene.
Men jeg kjenner meg alltid veldig usikker på hvem jeg skal høre på..
Alle sier "Hør på meg", så klart. Jeg syns du skal høre på kroppen din, først og fremst. Da har du vel svaret.
Og kanskje spørre ut lege 2 litt mer om hvordan og hvorfor.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
Alle sier "Hør på meg", så klart. Jeg syns du skal høre på kroppen din, først og fremst. Da har du vel svaret.
Og kanskje spørre ut lege 2 litt mer om hvordan og hvorfor.
Jeg må gjør det som kroppen vil.
Men jeg forstår ikke helt hvorfor T3 går opp og T4 går ned :(
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Jeg må gjør det som kroppen vil.
Men jeg forstår ikke helt hvorfor T3 går opp og T4 går ned :(
Jeg må bare innrømme at jeg får ikke til å forklare det bedre. Men jeg tror altså at det er tilskuddet av T3/Liotyronin som starter det hele. Først går TSH ned, så går din egenproduksjon av hormoner ned. Både egenproduksjonen av T3 og T4 går ned. Du ser det tydeligst på T4-prøven, men også T3 er litt ned på den siste prøven din.
Jeg tror det får være nok for i kveld, jeg blir ikke glupere.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Har alltid hatt t4 i grenseland men normal TSH.
I følge legen var jeg ikke hypo da..
I sommer var jeg ikke bra (trøtt, frøs, Veldig gul/oransje hud, tørt hår.. forstoppelse...).
Da var prøvene slik:
TSH 1,7 (0,4-4,4)
T4 13 (12-22)
T3 1,1 (1,3-2,6)
En ny lege ga meg liotyronin 20 mg.
Jeg stoppet å fryse, forstoppelse ble vekke, var ikke så trøtt +++ Ble utrolig mye bedre.
Jeg tok nye prøver (en annen lege denne gang) som viste dette
Prøver tatt: 170810
TSH: 0,61 (0,4-4,4)
T4: 9 (12-22)
T3: 5,1 (3,1-6,3)
Ny prøver igjen
22/11/2010
TSH ikke tatt
T4 - 7
30/11/2010
TSH: 0,35 (0,4-4,4)
T4: 5 (12-22)
T3: 4,2 (3,1-6,3)
10 dager senere var tsh oppe på 0,47 og t4 på 6.
Har hatt en ok høst men nå i november og desember har jeg vert kaldere og mer trøtt. Har hatt forhøyet lever enzymer (asat/alat) men ingen andre leverprøver er positive så da er nok leveren frisk..
Jeg har tidligere vert undervektig men har gått opp 6 kg de siste 6 mnd siden oppstart av liotyronin.
Er det noen som kan forklare hvorfor T4 og TSH synker mens T3 blir normal?
Hei!
At tsh synker og t4 synker virker ganske logisk spør du meg....opgiv1
kednej1 Og jeg rister på hodet av legen din som ikke forstår hvorfor fordi han sikkert ikke kan nok om stoffskifte.
Først: Hvorfor danner du ikke nok t3; det var sikkert derfor du ble satt på liotyronin ikke sant? Det kan som nevnt være at det ikke blir produsert nok tsh for å produsere nok t4 som deretter blir t3; noe som kan skyldes noe feil i hypofysen.. Dette kan være en grunn...
Så; Hvorfor synker t4 og tsh når du tilføres lio? Fordi: Tsh skilles ut på grunnlag av hvor mye stoffskiftehormoner som finnes i blodbanen. Når du tar liothyronin bruker ikke kroppen din hormonene umiddelbart slik den ville gjort dersom kroppen din produserte det. Tsh produsenten (hypofysen) registrerer mye stoffskiftehormoner når du tar lio, og blir falskt lav lenge etterpå. Kroppen har jo naturlig ikke "så mye" stoffskiftehormoner svirrende rundt i blodbanen på en gang. Fordi; i en frisk kropp bestilles stoffskiftehormoner i hypofysen utfra hvor mye stoffskiftehormoner som er i blodet; tsh når skjoldkjertelen, nye stoffskiftehormoner skilles ut og forbrukes i cellene, og dette skjer i den takt cellene i kroppen forbruker stoffskiftehormoner. Nye stoffskiftehormoner bestilles så etter hvor mye stoffskiftehormoner som er i blodet; som naturlig nok minsker når kroppscellene forbruker dem. Henger du med? :) hehe..
Så når du tar lio, blir tsh lav; hypofysen bestiller mindre stoffskiftehormoner fra skjoldbruskkjertelen; ergo blir t4 lav.
Konklusjon: Du har fått en noget "rar" stoffskiftebehandling spør du meg. Mulig jeg tar feil, men det funker hvertfall ikke!! De fleste får levaxin, syntetisk t4, når de har stoffskifteproblemer; for av t4 lages t3 som du mangler. Henger du fremdeles med?:wink: Det viser seg at de fleste har det best på kombinasjonsbehandling av levaxin og lio; men forutsetningen er at t4 verdiene (levaxinen) økes så langt man tåler det, for så å supplere med t3. Noen trenger ikke supplere med t3; men forskning viser altså at dette er det beste for de fleste.
Mange bruker thyroider som er stoffskiftehormoner fra gris, som inneholder t3 og t4. Mange (eller de fleste?:mrgreen:) føler at dette er det beste alternativet ift stoffskiftebehandling. Dette anbefaler jeg deg, selv om fastlegen din garantert ikke vet hva det er.
Lykke til!hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Først: Hvorfor danner du ikke nok t3; det var sikkert derfor du ble satt på liotyronin ikke sant? Det kan som nevnt være at det ikke blir produsert nok tsh for å produsere nok t4 som deretter blir t3; noe som kan skyldes noe feil i hypofysen.. Dette kan være en grunn...
Helt enig. xx2
Og noen er helt sikkert flinkere til å skrive forklaringer enn meg. :smilja1
Her står det forresten i Norsk legemiddelhåndbok at det ikke anbefales å behandle med bare Liotyronin, fordi alle prøvene blir vanskelige å tyde:
Dosering og administrasjon:
Liotyronin brukes sjelden hos voksne som langtidsbehandling og anbefales ikke som monobehandling. Behandlingen er vanskelig å monitorere med laboratorieprøver da FT4 vil bli meget lav (ev. ikke målbar), FT3 vil ligge over øvre normalgrense og TSH vil vanligvis være supprimert. Initialdose 10–20 μg daglig. Vedlikeholdsdose 20–80 μg, vanligvis 40–60 μg daglig.
Kilde: http://www.legemiddelhandboka.no/xml...03-endokr-2049
Det er utlagt, at fritt T4 og TSH går i bunn og kanskje ikke engang kan måles, mens T3 går til værs. Var det ikke det vi trodde.
-
Ja der var svaret Jerene. Godt jobba :)
-
Henger med, sånn halvveis. Oksalatproblematikken jeg har er verre å forstå så jeg tror jeg skal klare å lære meg dette ;)
Har vurdert å halvere dosen lio for å se men syns det er vanskelig å avgjøre hva som har effekt/ikke effekt.
har ikke vert god sliten sluten november til desember men har hatt forhøyet lever enzymer så jeg vet ikke hva det kommer av.
Skulle ønske legene kunne se hele kroppen, ikke bare hver sin bit :wink:
La inn et annet innlegg med når på døgnet jeg bør ta lio og hvorfor den ikke skal tas sammen med kalsium.
Jeg tar alltid kalsium til hver måltid for å binde oksalatene.
Kom til å tenke på en ting...
Når jeg tok prøvene i sommer kom en binyrebark prøve ut litt lavere (bare 0,2 eller noe sånn) enn referanse. kan det ha noe å si?
vet ikke hva den er nå.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Har vurdert å halvere dosen lio for å se men syns det er vanskelig å avgjøre hva som har effekt/ikke effekt.
Det hadde ikke jeg gjort, for å si det sånn. Jeg tror det blir litt chokx:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Kom til å tenke på en ting...
Når jeg tok prøvene i sommer kom en binyrebark prøve ut litt lavere (bare 0,2 eller noe sånn) enn referanse. kan det ha noe å si?
vet ikke hva den er nå.
Jeg vet ikke så mye om det, men det er andre her som sikkert kan svare deg. Prøv å poste her:
https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=104
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Ja der var svaret Jerene. Godt jobba :)
Takker. :)
-
Legg ut binyreprøvene dine med referanseområde. Hvis du brått kutter ut T3 inntaket ditt risikerer du å gå i myksødemkoma. Dette fordi du ikke har et T4 lager som kroppen kan danne T3 av. Veldig farlig. Stoffskiftebehandlingen du får er ikke bare uvanlig merkelig, men også risikofylt. Som det ble sagt tidligere her er omgangssyke eller noen annen tilstand som skulle gjøre deg ute av stand til å ta medisinene dine være farlig for deg. Skulle du oppleve dette må du ringe legevakten å forklare at du står på ren T3 behandling.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Legg ut binyreprøvene dine med referanseområde. Hvis du brått kutter ut T3 inntaket ditt risikerer du å gå i myksødemkoma. Dette fordi du ikke har et T4 lager som kroppen kan danne T3 av. Veldig farlig. Stoffskiftebehandlingen du får er ikke bare uvanlig merkelig, men også risikofylt. Som det ble sagt tidligere her er omgangssyke eller noen annen tilstand som skulle gjøre deg ute av stand til å ta medisinene dine være farlig for deg. Skulle du oppleve dette må du ringe legevakten å forklare at du står på ren T3 behandling.
Ok.
Da kan jeg slutte å ta den på kvelden.
Skal finne referansene fra i sommer, husker dem ikke i hode.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Hvis du brått kutter ut T3 inntaket ditt risikerer du å gå i myksødemkoma. Dette fordi du ikke har et T4 lager som kroppen kan danne T3 av. Veldig farlig. Stoffskiftebehandlingen du får er ikke bare uvanlig merkelig, men også risikofylt. Som det ble sagt tidligere her er omgangssyke eller noen annen tilstand som skulle gjøre deg ute av stand til å ta medisinene dine være farlig for deg. Skulle du oppleve dette må du ringe legevakten å forklare at du står på ren T3 behandling.
Ja, det sier mye om hvor lite legene faktisk kan om stoffskifteproblematikk, og hvor farlig det er at de faktisk ikke kan det! Ganske utrolig.. Og en behøver vel ikke være medlem i mensa for å skjønne at dette blir helt feil? Og her sikter jeg til legene, for de burde klare logiske tankeganger når de har fått litt undervisning i emnet? Mennesker som er syke og ligger nede skulle ikke behøve å utdanne seg i medisin samtidig.. desp2 Og i disse noro tider får du passe godt på deg kamp; Blondie har et meget godt poeng. :shock:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Ja, det sier mye om hvor lite legene faktisk kan om stoffskifteproblematikk, og hvor farlig det er at de faktisk ikke kan det! Ganske utrolig.. Og en behøver vel ikke være medlem i mensa for å skjønne at dette blir helt feil? Og her sikter jeg til legene, for de burde klare logiske tankeganger når de har fått litt undervisning i emnet? Mennesker som er syke og ligger nede skulle ikke behøve å utdanne seg i medisin samtidig.. desp2 Og i disse noro tider får du passe godt på deg kamp; Blondie har et meget godt poeng. :shock:
Jeg tror egentlig at jeg har et veldig dårlig opptak av lio.. Siden jeg har tatt den sammen med kalsium..? - https://www.stofskifteforum.dk/showt...070#post105070
Jeg pleier ikke å bli syk (hyperaktivt immunforsvar...) men skal få snakkket med legene nå ;)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Jo, men du har hvertfall et opptak; blodprøveverdiene viser at du har det og de viser samtidig at inntaket av t3 senker t4 og tsh.
Det er flott at du tar tak i dette!hjertflag1
-
Skal begynne med 1/2 tablett levaxin, henter det på apoteket senere i dag.
-
Synes dette er lurt av deg. Men du bør diskutere dosen din med legen når du skal dit. Når jeg brukte syntetisk medisin stod jeg på 20mcg lio og 100mcg levaxin. På denne dosen regnes levaxindosen for å være liten i forhold til liodosen fikk jeg vite av endokrinologisk i Tromsø.
-
Jeg skulle begynne med 1/2 tablett men usikker på styrke, har ikke hentet dem enda.
Skal til endo lege i januar men han mener som ejg skrev tidligere at jeg ikke er hypo.. Men jeg får se hva han sier. Han er nok mest fornøyd med at mensen er kommet tilbake etter nesten 3 år uten.
-
Jeg tror jeg skal vente et par dager med å begynne. Har de siste to dagene hatt noen rare skjelvinger på kveldene, er dumt å blande det med ny medisin fordi da vet jeg jo ikke hva som er evt bivirkning og hva som allerede var der.
-
Sv: Overdosert? Oppdatert
En oppdattering:
Var hos endokrionolog lege på sykehuset i dag.
Han mener jeg var litt overdosert nå gsh fikk ned til 0,35 men siden den var 0,42 nå så sa han at det ikke var dumt.
Jeg satt bare å tenkte med meg selv - eh.. men jeg har ikke endret dosen..
Han mener ikke jeg trenger t4 (levaxin).
Han syns egentlig ikke jeg trenger lio heller men om jeg tok 20mcg lio om dagen så gjorde ikke det noe.
Så da står jeg fast igjen og vet ikke helt hva jeg skal gjør.
Har time med en veldig flink ernæringsfysiolog (som kan mye mer enn de sykehus ernæringsfysiologene) om 2 uker så skal diskutere saken da.
Jeg sa til endo legen at jeg har et problem. Jeg har 4 leger rundt meg som har sine meninger om det jeg tar men som ikke sier det samme. Da står jeg der og vet ikke hva jeg skal gjør. Da sa han at jeg måtte gjøre som jeg ville, 20 mcg lio så gjør det ingenting. Og at jeg trengte ikke å høre på han vist jeg ville ta lio.
Så da har jeg sluttet å høre på han.
Tror jeg skal høre på de to som faktisk forstår meg :wink:
Men jeg kjenner jo at jeg blir usikker når overlegen på endo seksjonen på sykehuset sier jeg ikke trenger noe for stoffskifte.
*Håpløst*
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Jeg skulle begynne med 1/2 tablett men usikker på styrke, har ikke hentet dem enda.
Skal til endo lege i januar men han mener som ejg skrev tidligere at jeg ikke er hypo.. Men jeg får se hva han sier. Han er nok mest fornøyd med at mensen er kommet tilbake etter nesten 3 år uten.
Det at du har fått mensen tror jeg henger sammen med at kroppen din har fått t3.
Jerene og Jeanette har sannsynligvis gitt deg riktigere svar enn alle legene til sammen....
Jeg tror Jerene har rett med hensyn til gulfargen din. Den er ett av de fysiske symptomene å lavt stoffskifte. Og selv om du har fått en ukonvensjonell behandling som nå skaper tull ifht hva legene tror så har kroppen din hatt godt av det. (Såpass at den har "gjenåpnet" mensen.)
http://thyroid.about.com/cs/testsfor...rthyroid_2.htm
Den første prøven din er ikke bra. Etter den der mener jeg at legen burde ha vurdert hypofysesvikt (Ikke noe godt ord - jeg mener malfunction) siden det virker som den reagerer unormalt "slapt" på lave hormonmengder i blodet.
Jeg tror også at du ville ha bedre av litt t4 i blandingen (men at det da er mulig at du må litt ned på lio etter hvert) slik at du har et lager i blodet. Det er dette kroppen vil tære på ved usedvanlige behov - som f.eks infektuøs sykdom.
-
Jeg spurte ikke legen i dag fordi jeg regnet med at svaret han hadde sagt ikke vil være det jeg opplever.
Kan stoffskifte endre av seg selv?
Noen ganger lavt og noen ganger høyere?
Husker bare når jeg satt i usa på stranden med langarmet genser, bukse og teppe og frøs.. Mens foreldre lå å solte seg..
Når jeg var hjemme 3-4 uker senere frøs jeg ikke så mye.
Er helt enig i at det er håpløst å oversette engelske ord til norske ;) Prøv å oversette "this bread is contaminated with gluten". Eh.. Dette brødet er smittet med gluten griner11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Jeg spurte ikke legen i dag fordi jeg regnet med at svaret han hadde sagt ikke vil være det jeg opplever.
Kan stoffskifte endre av seg selv?
Noen ganger lavt og noen ganger høyere?
Kroppens veier er uransakelige... men erfaring viser at selv om det svinger for en del så vil behandling i de fleste tilfellene være livsvarig. Det betyr dog ikke et livsvarig dårlig liv bare man får god behandling. Men det kan nok hende du må slåss for den.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Husker bare når jeg satt i usa på stranden med langarmet genser, bukse og teppe og frøs.. Mens foreldre lå å solte seg..
Når jeg var hjemme 3-4 uker senere frøs jeg ikke så mye.
Selv har jeg såkalt hashimoto's med antistoffer målt av typen anti-TPO... Disse kommer sammen med at immunforsvaret går ute av spinn. Jeg har i flere år før diagnosen vært bedre om sommeren, spesielt seinsommeren. Selv tror jeg dette har vært i sammenheng med økt d-vitamin og derigjennom et "riktigere" immunforsvar i perioder. Denne forklaringen "passer ikke" med det man idag vet om stoffskifte med hypofysesvikt. Men hvem vet. Det finnes sikkert en haug antistoffer som vi ikke kan måle/vet å lete etter ennå. Ulempen er at siden vi ikke vet noe - så vet vi heller ingenting om hvordan vi skal rette på ÅRSAKEN til problemene. Vi kan bare lappe på resultatet. Dvs tilføre stoffskiftehormoner når resultatet er at vi får for lite.
Jeg skulle gjerne ha fjernet all anti-tpoen... kednej1 mens jeg ennå hadde litt futt igjen i kjertelen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Det at du har fått mensen tror jeg henger sammen med at kroppen din har fått t3.
Enig. Mangel på stoffskiftehormoner gir menstruasjonsforstyrrelser. Det vanligste er kraftig menstruasjon, men det motsatte kan også skje, med sparsomme blødninger eller ingen mens i det hele tatt. Problemer med å bli gravid kan også forekomme.
Jeg har hatt ganske kortvarige blødninger siden jeg var omtrent 20 år (da tror jeg problemene begynte å vise seg), og for et par år siden svant blødningene bort. Da jeg startet på 50µg Levaxin fikk jeg mensen en gang, det samme da jeg etterhvert gikk opp til 75µg, og så to ganger etter at jeg startet på 100µg. Etter at jeg gikk ned til 87,5 forsvant menstruasjonen igjen. Så jeg ser helt klart en sammenheng.
Mønsteret ser ut til å være at jeg får en "topp" når jeg går opp, og det setter i gang mensen. Hvordan det blir når jeg finner en stabil vedlikeholdsdose vet jeg ikke. Jeg skal i hvert fall litt opp igjen. I en alder av 52 år så skal jeg liksom være et sted i overgangsalderen, men jeg føler meg ikke helt trygg på det. Tiden vil vise.
Det normale for deg burde vel være at du har blødninger, så om de stopper opp er det vel et signal om at du får for lite.
-
Sv: Overdosert? Oppdatert
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
Men jeg kjenner jo at jeg blir usikker når overlegen på endo seksjonen på sykehuset sier jeg ikke trenger noe for stoffskifte.
*Håpløst*
Da må jeg spørre om overlegen spurte deg grundig ut om symptomene dine, eller om han så bare på prøveresultatene. Hvis han ikke spurte deg ut, da har han bare gjort halve jobben. Da er det egentlig ikke noe å høre på!
desp2
Men hvis han spurte deg ut, da burde han kunne komme med en annen forklaring på de plagene du faktisk har. Å sitte på stranden i fulle klær mens andre soler seg høres for meg ut som noe riktig galt. Da har du krav på en skikkelig utredning, mener jeg.
-
Hei, Kamp! Jeg må si at jeg slutter aldri å forundre meg over legestanden! Når man ser at fT4 på kort tid går fra 13, via 9, ned til 7 og 5 - og en endokrinolog da påstår at du ikke har hypothyreose! Ja, hva sier man til sånt?? Det er jo langt under referanseverdiene.
Jeg var også innom Lommelegen her en dag, og så på noen spørsmål og svar der, om stoffskiftet. Endokrinolog Geir Hølleland fikk et spørsmål fra en som hadde TSH på 0,26 og en fT4 på 13,8 - som slettes ikke følte seg bra. Svaret var dette: "....viser et stoffskifte som er på grensen til å være for høyt." ??????? For han er det da tydeligvis KUN referanseverdier som gjelder! Ikke symptomer og sykdomsfølelse hos pasienten.
Den skjelvingen du kjenner på kan godt være fordi du er noe overdosert på Lio. Jeg opplevde slike skjelvinger etter ca. 2 uker etter oppstart, enda jeg tok bare 10 mcg. Noen tåler mye mer, mens andre igjen er følsomme for Lio og må ta det pent og rolig.
Du stilte et spørsmål om stoffskiftet kan forandre seg av seg selv. Det kan selvfølgelig gå litt opp og ned med hormonverdiene, selv uten noen slags behandling, det har både jeg og andre opplevd. Jeg var en gang på et foredrag av Helge Oftebro, og han sa at det kan skifte mellom gode perioder og dårlige perioder.
Det kan jo være så mangt som spiller inn i kroppsfunksjonene. Egentlig er vi jo bare noen vandrende kjemikaliefabrikker, så det er klart at ting kan komme i ulage av og til. Håper bare at du snart finner en lege som forstår litt av hva som foregår i stoffskifteprosessene!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Halla
Hei, Kamp! Jeg må si at jeg slutter aldri å forundre meg over legestanden! Når man ser at fT4 på kort tid går fra 13, via 9, ned til 7 og 5 - og en endokrinolog da påstår at du ikke har hypothyreose! Ja, hva sier man til sånt?? Det er jo langt under referanseverdiene.
Jeg var også innom Lommelegen her en dag, og så på noen spørsmål og svar der, om stoffskiftet. Endokrinolog Geir Hølleland fikk et spørsmål fra en som hadde TSH på 0,26 og en fT4 på 13,8 - som slettes ikke følte seg bra. Svaret var dette: "....viser et stoffskifte som er på grensen til å være for høyt." ??????? For han er det da tydeligvis KUN referanseverdier som gjelder! Ikke symptomer og sykdomsfølelse hos pasienten.
Den skjelvingen du kjenner på kan godt være fordi du er noe overdosert på Lio. Jeg opplevde slike skjelvinger etter ca. 2 uker etter oppstart, enda jeg tok bare 10 mcg. Noen tåler mye mer, mens andre igjen er følsomme for Lio og må ta det pent og rolig.
Du stilte et spørsmål om stoffskiftet kan forandre seg av seg selv. Det kan selvfølgelig gå litt opp og ned med hormonverdiene, selv uten noen slags behandling, det har både jeg og andre opplevd. Jeg var en gang på et foredrag av Helge Oftebro, og han sa at det kan skifte mellom gode perioder og dårlige perioder.
Det kan jo være så mangt som spiller inn i kroppsfunksjonene. Egentlig er vi jo bare noen vandrende kjemikaliefabrikker, så det er klart at ting kan komme i ulage av og til. Håper bare at du snart finner en lege som forstår litt av hva som foregår i stoffskifteprosessene!
Endo legen forklarte det slik:
Når jeg tilføre T3 lager hypofysen (?) mindre TSH og da også mindre T4. Så får han var det helt logisk siden T3 er normal.
Etter at jeg begynte å ta 20mcg lio på formiddagen har jeg opplevd hjertebank på kveldene.
Av en eller annen grunn har jeg glemt å legge lio i dosetten nå i helga så jeg har ikke tatt den siden fredag kl 9.
-
He, he - syns du har en rar endokrinolog! Men kanskje du her skal utfordre n'Finn til å kommentere T4-nivået ditt? Han er jo ganske glup på blodprøver. Jeg syns det høres ille ut med et nivå på 5, og den forklaringen om T3-tilførsel syns jeg var litt tynn!
Hjertebanken kan kanskje komme av Lio, men kan også være pga selve hypothyreosen. Jeg har hatt veldig ubehagelig hjertebank etter leggetid i mange, mange år - aller verst de siste par åra før jeg begynte med Levaxin. Er ikke helt fritt enda heller, men det er til å leve med.
-
Tror jeg skal ha samtalen med J om 1,5 uke så får jeg se hva jeg gjør da.
Innimellom blir jeg litt sprø føler jeg.. Nesten litt sånn hypokonder aktig siden jeg i tillegg har en del mage problemer som sykehuslegene påstår er spiseforstyrrelse.. :mad:
Jeg bruker en del tid på å lese forskning og artikler om alt mulig på nettet. Mye kan jeg relatere til meg selv men mye syns jeg bare er spennende. Har ikke kommet til stoffskifte enda, så det viser vel kanskje at jeg ikke er så hypokonder :P Holder på med noe celle greier for tiden.
-
Du har sikkert nok lesestoff.
Men for å gjenta er det tryggeste å ha T4 i bunn og toppe opp med T3. Å kjøre bare T3 er risikabelt, og du risikerer ubehagelige topper. Det forbauser meg i grunnen ikke at du glemmer medisinen.
-
hva mener du med det?
har vert 3 dager uten nå og har fortsatt hatt en del hjertebank.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
hva mener du med det?
har vert 3 dager uten nå og har fortsatt hatt en del hjertebank.
Hvis du tenker på medisinen i forbindelsen med hjertebank (noe ubehagelig), da er det fort gjort å glemme den.
Etter tre dager burde den være gått ut av kroppen, så da spørs det om medisinen er årsaken til hjertebanken. Hva mener du forresten med hjertebank? Kraftige slag eller rask puls? Hvor mange slag i minuttet? Uregelmessigheter?
Ta en titt på denne:
http://www.nora.heime.net/t4t3.htm
-
Den har halveringstid på 2 dager, det vil si at nå er det 25% igjen.
Jeg har ikke lavt blodtrykk men ligger litt lavere enn helt normalt sier legen. Svimler litt vist jeg reiser meg fort o.l. Tror han sa 100 over et eller annet.
Jeg opplever bare at hjerte slår hardt, ikke nødvendigivs høy puls bare at hjertet skikkelig kjendes.. Slik det gjør vist jeg har tatt concerta eller ritalin.
-
Hjertebank (tung kraftig puls-veldig ubehagelig) kan oppstå også ved lavt stoffskifte. Hurtig puls i hvile er mer typisk ved høyt stoffskifte. I tillegg kan du få hjertebank når du har redusert binyrebarkfunksjon, noe som er veldig vanlig ved lavt stoffskifte. Forskning viser at hypothyreose pasienter generelt har lavere kortisol enn den øvrige friske befolkning. Kortisol hjelper stoffskiftemedisinen inn i cellene. Uten nok kortisol virker ikke stoffskiftemedisinene optimalt.
-
uææ.. er jo til å bli sprø av dette gok1
Endo lege sa at binyre var ok. Vet ikke hvilken prøve det var eller om det finnes flere.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
uææ.. er jo til å bli sprø av dette gok1
Endo lege sa at binyre var ok. Vet ikke hvilken prøve det var eller om det finnes flere.
For å si det enkelt, legene tester for om du har alvorlig svikt i binyrebarken, ikke for redusert funksjon. Hvis du skal teste redusert funksjon er det spyttprøver 4 ganger i løpet av et døgn som gjelder.
Om det blir for mye for deg med alt dette (jfr. gok1), så kanskje det er best at du konsentrerer deg om å få best mulig dose på Levaxin ... (eller hva tror du, Blondie?)