Jeg fikk vite for ca. åtte mnd siden at jeg har lavt stoffskifte, er 28 år.
Jeg oppdaget denne siden i dag, og det er så mange som har det veldig ille her. Jeg fikk vite for ca. åtte mnd siden at jeg har lavt stoffskifte, er 28 år. Kan jeg forvente å få alle disse plagene jeg leser om her? Merker at jeg blir litt skremt...
Jeg håper virkelig at jeg slipper alt dette :shock:
Er heller ikke ferdig medisinert, og synes ærlig talt legen går litt vel sakte fram. Er på 50 mikrogram annenhver dag, og 100 annenhver - og føler meg helt dritt. Skal til legen igjen å tirsdag, håper å få øke dosen da.
Jeg er 29 år, er gift og har en datter på snart to år. Etter at jeg fødte henne følte jeg meg skikkelig sliten og trøtt, men sånn er det jo å få barn, ikke sant? Da hun var fem måneder gammel, oppdaget mannen min at halsen min var veldig hoven, og jeg var fremdeles kjempetrøtt og sliten, og nokså nedstemt i perioder. Han mente at jeg kunne ha lavt stoffskifte, og siden moren min har det bestilte jeg en legetime.
Da prøvene kom tilbake viste de en TSH på 163, og jeg fikk selvfølgelig Levaxin med en gang. Jeg ble også sendt til ultralyd av skjoldbruskkjertelen for å utelukke kreft. Jeg var veldig lettet over å finne ut at det var noe galt med med, og at det ikke skal være så slitsomt å få barn. Legen mente at dette kunne være en forbigående tilstand, og at jeg etter en stund kunne trappe ned medisinen.
Jeg innbilte meg at jeg skulle gå ned i vekt med en gang jeg fikk medisin, men sånn gikk det dessverre ikke. Men etter hard jobbing klarte jeg å gå ned de kiloene jeg hadde lagt på meg under svangerskapet.
Det viste seg at jeg skulle bli vanskelig å stabilisere, og jeg fikk en solid nedtur i november/desember 2005. Da var jeg i jobb, og jeg fatter ikke hvordan jeg klarte det. Det første jeg gjorde da jeg kom på jobb om morgenen var å legge meg ned på sofaen på kontoret. Jeg var utslitt etter å ha stelt meg, gjort datteren min klar for barnehagen og spasert de ti minuttene til jobb. Jeg orket ikke å sitte oppreist på stolen, og hang over pulten store deler av dagen. De to siste ukene før juleferien gikk TSH opp igjen, og jeg ble sykmeldt.
Dosen ble økt sakte, men jevnt, og nå ligger jeg på 125 mikrogram per dag. Jeg har flyttet til en liten bygd, men det er sykehus her med endokrinolog. Den nye fastlegen min ser ikke ut til å ha greie på stoffskiftesykdommer, så jeg ba om å få henvisning. Etter at vi flyttet hit hadde jeg en skikkelig dårlig periode med depresjon osv. Nå har jeg vært hos spesialisten, og fått svar på mye jeg har lurt på. Vi ble enige om at jeg skal ligge på samme dose til august, og ta nye prøver da.
Jeg føler at jeg er på bedringens vei. Jeg har fått beskjed om at det nok ikke er forbigående hos meg, men at jeg har gode muligheter til å kunne leve normalt igjen.
Noen dager, som i dag, får jeg ikke gjort noe som helst på jobben. Virkelig ingenting. Skulle nesten ønske jeg hadde en mer synlig sykdom, slik at det ikke ser ut som jeg er bare lat. Synes ikke jeg kan gå hjem heller, selv om det ikke er noe hjelp i meg her. Har dårlig samvittighet, selv om jeg ikke burde ha det.
Det var min historie i korte trekk, så nå vet dere det!
Re: Blir litt skremt av dere...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av titt
Jeg oppdaget denne siden i dag, og det er så mange som har det veldig ille her. Jeg fikk vite for ca. åtte mnd siden at jeg har lavt stoffskifte, er 28 år. Kan jeg forvente å få alle disse plagene jeg leser om her? Merker at jeg blir litt skremt...
Ikke bli det. De aller, aller fleste tar sin Levaxin, finner etterhvert dosen og har det bra med det. Men hør på legen din inntil det begynner å ta urimelig lang tid (og det er leeenge!), han gjør rett i å ta det rolig. Du vil ikke bli overdosert, tro oss!
Det er resten av oss du finner her.
Så forvent å bli bra - du kan heller bruke oss hvis du ikke blir det.
Hva skjer hos endokrinologen?
Har hatt hypotyreose siden jeg fødte mitt første barn i august 04 (det er i hvert fall da jeg oppdaget det). Da jeg fikk diagnosen hadde jeg en TSH på skyhøye 163. Først nå er den under 1. Har flyttet, og vært borti mange rare leger, så jeg ba om å få henvisning til spesialist.
Skal snart dit, og lurer på hva som skjer på en slik kontroll. Er det noe fast, eller styrer jeg det litt selv?
Jeg har vært hos endokrinolog i dag!
Var hos endo for første gang i dag, og det var positivt!
Legen har selv en kone med hypo, sikkert derfor han spesialiserte seg innen akkurat dette feltet.
Han tok seg god tid, og tegnet og forklarte slik at jeg forsto hva som egentlig skjer i kroppen. Det har ingen annen lege tatt seg bryet med, bare slengt rundt seg med TSH, T3 og T4 uten å si hva det betyr.
I.o.m. at jeg sliter litt med konsentrasjonen og hukommelsen, klarer jeg ikke å gjengi hva han sa, men der og da skjønte jeg det. :)
Jeg fikk hypo-diagnosen i januar 2005, da min førstefødte var 5 måneder. Da var TSH på 163, og det kan tyde på at jeg har hatt det før, men ikke oppdaget det før svangerskapet.
Legen svarte også på spørsmålene mine:
1) Kan jeg bli kvitt hypotyreosen?
Nei, det er det så godt som ingen mulighet for
2) Vil jeg bli symptomfri noen gang?
Nå som jeg er stabilisert, vil jeg trolig bli symptomfri innen 1,5-2 år. Hvis ikke jeg blir det, må vi skylde på noe annet enn stoffskiftet, sa han.
3) Hvordan vil p-pillebruk påvirke stoffskiftet?
JEg kan bruke vanlige p-piller, helst ikke minipille. Gode nyheter, for jeg slengte pillene mine da jeg fikk diagnosen. Ville ikke kødde mer med hormonene enn høyst nødvendig.
4) Kan jeg tørre å få barn igjen?Ja, det skal ikke være noe problem, så lenge man holder øye med stoffskiftet. Det var imidlertid lurt av meg å vente til jeg var stabilisert.
Vi snakket også en del om å ha en "usynlig" sykdom, at man lett kan føle at andre ser på en som hypokonder (det har jeg tenkt mang en gang!). Det var akkurat som han leste tankene mine, for han sa at jeg ikke måtte føle meg som en dårlig mor fordi jeg ikke alltid orker å leke og tulle. Han beroliget meg også og sa at det vil bli annerledes neste gang.
Nå skal jeg fortsette med samme dose, som er 125 mikrogram LEvaxin daglig, og i august skal jeg ta nye prøver.
Jeg er kjempefornøyd!
Re: Jeg har vært hos endokrinolog i dag!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av liten
3) Hvordan vil p-pillebruk påvirke stoffskiftet?
Det der er høyst individuelt. Ingrid Norheim fortalte meg at etter oppstart på hormonprevensjon trenger mange en liten økning i dosen. Det gjorde jeg også.
Jeg har bare brukt Nuvaring, og første gang jeg prøvde var jeg ikke stabil i formen, og det tok 3 uker før formen dalte - fort.
Neste gang tok jeg sjansen igjen fordi formen da hadde vært gansk stabil i noen mdr, og da gikk det bra.
Så sluttet jeg med dem igjen etterhvert som formen nærmet seg optimal, for kanskje å få "det siste lille" som trengtes. Ingen dramatiske endringer skjedde, meg jeg fikk mer pms og vondt i brystene et par uker før mensen, og kunne frese hvis noen flirte mens jeg gikk i trappa og holdt på puppene fordi det gjorde så vondt å smyge seg ned trinnene. :D
Det har roet seg igjen, og nå er det også greit.
Men hvorfor p-pille istedet for mini? Det er jo mindre hormoner i mini-pillen? Og hva med den ganske nye type mini, Cerazette, hvor man ikke er avhengig av å ta den til akkurat samme tid hver dag?