Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Heisann- er ny på denne siden, mange gode tips! Litt bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det. Ikk eså lett å forklare til andre "friske".
Vil tipse om at det kan være greit å ta en håranalyse. Det har jeg gjort og startet med tilskudd etter analyse (som forøvrig viste store ubalanser i mineraler/vitaminer samt altfor høyt calsium) Kjempespennende og lese analysen, som blir utført i USA med tolkning av min profil. Symptomene stemmer 100 %!
Har tatt blodprøver med PTH (parathyreoidea hormon) på 9 (ref under 6,5) Noen som har problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen???
Problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
RIGG
Vil tipse om at det kan være greit å ta en håranalyse. Det har jeg gjort og startet med tilskudd etter analyse (som forøvrig viste store ubalanser i mineraler/vitaminer samt altfor høyt calsium) Kjempespennende og lese analysen, som blir utført i USA med tolkning av min profil. Symptomene stemmer 100 %!
Har tatt blodprøver med PTH (parathyreoidea hormon) på 9 (ref under 6,5) Noen som har problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen???
Parathyroidea er noen små runde kjertler som ligger bak selve thyroideakjertelen. Det kan være fra 2 til 10 stk av dem, men vanligvis 4.
Hormonet regulerer Kalsiummengden i blodet og er det aller strengest regulerte mineral i kroppen. Så strengt at hvis vi ikke tilfører nok kalsium gjenom maten, så tas det som mangler i blodet FRA knoklene.
Vi har bare 1kg av det og dette passes godt på.
Ad hårprøver som nevnes innlednigsvis er resultatet av disse omstritte. Fagmiljøet anerkjenner dem ikke av mange grunner. De som anerkjenner dem har ofte overbevisning som er hinsides all fornuft, men av de som iallfall har ett bein på jorda, sies det vel at hårmineralanalyser er best på å avsløre sånnt som ikke skal være i oss og som tenderer til avlering.
Jeg blander meg ikke i den polemikken - men vil tro at akkurat kasium er et mineral kroppen ikke sløser med. Om kalsium skulle finnes i håret kan en ikke uten videre si at dette er galt eller rett.
Det første stedet kroppen lagrer overskuddet er jo i blodårer og muskulatur - og der skal det iallfall ikke være.
Finnes det der er det noe galt med PTH/D-vitamin/magnesium - og det er ikke lett å finne ut av selv om en har masse andre prøver også.
Man anbefaler måling av PTH og den ioniserte delen av Kalsium - og tolkingen er enkel. Er begge forhøyet så har man hyperparatyeoidisme.
Og det er bare en mulighet til justering av dette - og det er oprativt fjerning av en av kjertlene.
Sv: Problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen?
Det man skal være litt obs på er tilstanden som kalles hyperkalsemi - da er Ca-ion og PTH høye i samme måling.
Kalsium i blodet kommer jo fra maten vi spiser og fra utskiftet kalsium som kommer fra skjelettet. Vi bytter jo ut et par hundre milligram om dagen. Det eneste vi er intressert i er den kalsiumen som går INN i skjelettet, og det er den som er ionisert. Det er magnesium som frakter kalsiumen inn i skjelettet og D-vitamin, så du må se på alt dette for å finne ut hva som kan være galt.
Ellers er det en komplissert tolking av dette. Lav Ca-ion kan skyldes alt fra nyrene til for lav D-vitamin.
Jeg har hatt smerter og til tider kramper i leggene og under føtene. Og noen ganger er det helt ødeleggende for alt jeg driver med.
Det finnes ikke hjelp å få i det offentlige helsevesenet til dette.
Dem sitter bare å skriver på tastaturet og det blir ikke gjort en dr...
Og jeg har hatt dette fra dag en med Levaxin i 1988.
Derfor har jeg prøvd alt jeg har fått tips om - ingenting har virka.
Så før i sommer her var det endel D-vitaminskriving og om mye større doser enn jeg hadde prøvd, så jeg begynte å ta 40µ/dag og etter ei snau uke eksploderte krampa i leggene ! Ble MYE verre ! Også etter at jeg seff bråslutta.
Så oppdaga jeg at når jeg tok rein kalsium forsvant krampene som dugg for sola. Et kvarter etter kalsium - borte !
Har siden prøvd blandingsprodukter med kalsium/D-vitamin K, E og Mag. men det er bare rein kalsium som hjelper øyeblikkelig mot krampene.
Vet ikke hvor utbredt dette er blandt oss ?
Noen som kjenner seg igjen ?
Noen sendte meg denne : http://web.archive.org/web/200412111...hryreoidea.htm
som jeg synes er grei og fortjener en plass her ?
Har ikke Pc-en min enda, så har bare disse som sikkert er ganske kjente ?
http://www.farmakoterapi.uio.no/cytostatika/kap7.html
http://www.parathyroid.com/parathyroid-disease.htm
Og denne da, som omfatter alle :
http://folk.uio.no/mronning/Medisin/signalveier.html
Dosering av Armour og Levaxin i kombinasjon
Venter på å hente armouren på apoteket, lurer på hvor mye levaxin jeg bør ta i tillegg til armouren? Har tatt 100 mcg hver dag, de siste 2 ukene plusset på med 0,05mcg to ganger i uka. Siste prøver tatt 4/9 viste TSH på 1,40 (har faktisk gått fra 4,16 på etpar uker med høyere dosering..) FT4 var 17, altså litt lavt. Ft3 var høyere nå enn det har vært før: 4,5. Føler meg for øvrig helt på bunn, deppa, sover lite, hissig, glemsk you name it.. ser at jeg har litt å gå på i forhold til dosering.
Planen: Trappe ned thyroxinen til 50 microgram per dag, 75 mcg etpar ganger i uka. Begynne med 1 grain armour som jeg deler i to, morgen og kveld. Er dette mye? bør jeg starte med lavere dose?
Tenker det er lurt å fortsette med levaxinen siden T4 er noe i det lave sjiktet. Takker for innspill!
Over eller underdosert på Armour?
Har nå kuttet Levaxinen i 1 1/2 uke, fra 100 mcg til Armour 1/2 grain morgen og 1/4 eller 1/2 grain kveld. Første uka følte jeg meg helt på topp, men siste 3- 4 dagene skikkelig monstermamma med kort lunte, kjempetrøtt og sliten, vanvittig kløe på ryggen, som jeg bruker å ha når det er lavt....samtidig veldig varm i kroppen..har ikke målt prøver ennå, og klarer ikkke helt å bestemme meg for om det føles høyt eller lavt...noen som vet..?
For tidlig med blodprøve etter 14 dager på armour?
Er det for tidlig med blodprøve etter 2 uker? Føler meg hypo, men er redd for å trappe opp om jeg tar feil!
Armour økning etter blodprøvesvar
Bruker nå armour 1 grain, etter gradvis opptrapping i 3 uker. Brukte levaxin 100mcg tidligere. Har fått blodprøvesvarene mine i dag: TSH 1,71 FT¤ 10, FT3 4,4. Fra siste målinger på levaxinen hat t4 sunket fra 16 til 10, TSH er omtrent det samme, T3 har øket fra 4,1 til 4,4.
Føler at jeg er varmere nå enn tidligere, sover MYE bedre på armour. Fungerer best for meg om jeg tar dose nr to på ettermiddag istedet for rett før jeg legger meg. Tror dere at det går greit å øke med 1/4 grain midt på dag? Føler at kreftene ikke har komt helt tilbake ennå..kan jeg øke eller risikerer jeg det store krasjet da...?
Dele Armour i tre doser? Noen som har erfaring med det?
Dosering armour. Bør kombinere med levaxin? Lav t4
Fikk siste prøvesvar: TSH 1,69, Ft4 13, FT3 5,6. Har siste tiden vært plaget med åndenød, høy og kraftig puls og hjertebank. Samtidig hypo symptomer som kløe i huden, trett, og veldig kald.
Hva gjør jeg? Bruker 1 1/2 grain per dag (deler i 2 doser). Lurer på å kutte ned til 1 grain, og legge til 0,25mcg med levaxin for å få opp t4 verdien. t3 er jo allerede høyt, så det er vel ikke akkurat noe sjakktrekk å øke doseringen med t3 i tillegg til hjertebank og skjelving på hendene.
Kan legge til at formen var veldig fin inntil et par uker siden da livet ble snudd opp ned. Kan hende at denne stress reaksjonen er grunn til at jeg føler meg som jeg gjør (sover dårlig og føler at jeg har konstant adrenalin kick, rasende og forbanna..) Noen tips? Avvente, trappe opp armour, noe som virker lite sannsynlig eller legge til t4 og ta vekk 1/2 grain for dag? Har inntil det siste følt meg veldig bra på armour!
Føler meg frisk på Armour Thyroid
Vil bare dele en gladmelding med dere: Har siden 7 september brukt armour thyroid for hypothyreose, har gradvis trappet opp til 2 grain. Bruker nå dobbelt så mye stoffskifehormoner som da jeg brukte levaxin.
Føler meg helt bra! Har noen surrete dager, men har funnet ut at det også henger sammen med menstruasjons syklus. Er litt distre og surrete som person...
Har ikke merket overdoserins symptomer i det hele tatt, da bare varmefølelse. Ikke hjertebank som med levaxinen. Sover også godt nå i motsetning til tidligere, pukkelen på nakken er nesten borte, pluss at jeg har gått ned 5 kilo. Absolutt høyere energinivå og livskvalitet! Anbefales på det varmeste!!
Føler meg frisk på Armour Thyroid
Vil bare dele en gladmelding med dere: Har siden 7 september brukt armour thyroid for hypothyreose, har gradvis trappet opp til 2 grain. Bruker nå dobbelt så mye stoffskifehormoner som da jeg brukte levaxin.
Føler meg helt bra! Har noen surrete dager, men har funnet ut at det også henger sammen med menstruasjons syklus. Er litt distre og surrete som person...
Har ikke merket overdoserins symptomer i det hele tatt, da bare varmefølelse. Ikke hjertebank som med levaxinen. Sover også godt nå i motsetning til tidligere, pukkelen på nakken er nesten borte, pluss at jeg har gått ned 5 kilo. Absolutt høyere energinivå og livskvalitet! Anbefales på det varmeste!!
Re: Føler meg frisk på Armour Thyroid
Sitat:
Opprinnelig skrevet av RIGG
Føler meg helt bra! ......................
pukkelen på nakken er nesten borte,
Så flott med en gladmelding på slutten av året!
Kan jeg få spørre deg om denne "pukkelen" har noe med stoffskifte å gjøre? Jeg her nemlig også noe som ligner på en liten pukkel. Men har aldri satt denne i sammenheng meg skjoldbrukskjertelen.
Re: Føler meg frisk på Armour Thyroid
Sitat:
Opprinnelig skrevet av RIGG
Føler meg helt bra! ......................
pukkelen på nakken er nesten borte,
Så flott med en gladmelding på slutten av året!
Kan jeg få spørre deg om denne "pukkelen" har noe med stoffskifte å gjøre? Jeg her nemlig også noe som ligner på en liten pukkel. Men har aldri satt denne i sammenheng meg skjoldbrukskjertelen.