Betennelse i skjoldbrukskjertelen - betyr det at jeg har Hashimoto's?
Hei!
For tre dager siden oppdaget jeg dette forumet. Nå har jeg lest og grått meg gjennom mange innlegg og historier. Mange følelser har vært i sving; sorg, glede, frustrasjon, fortvilelse. Nå er jeg klar til å fortelle litt om meg selv, og håper å få tilbakemeldinger fra noen av dere her inne som jeg skjønner sitter med utrolig mye kompetanse og erfaring.
Sammenlignet med mange av dere er jeg "helt blank" på sykdommen jeg har hatt konstatert siden mai 2001. Jeg er nesten flau. Men denne høsten har jeg merket store forandringer, noe som har gjort at jeg har funnet det nødvendig å lete etter informasjon. Og slik fant jeg "dere". Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, så dere får tilgi hvis dette blir langt og usammenhengende.
Kort fortalt: Jeg er 38 år og mor til tre. Høyt utdannet og delvis i jobb, oppfatter (eller rettere sagt HAR oppfattet) meg selv som ei ressurssterk jente, godt humør, sterk psyke, god almennhelse, aktiv i samfunns- og organisasjonsliv. Har de siste fire årene brukt 100 mg Levaxin pr dag.
I mars 2001 sluttet jeg å røyke. Gikk umiddelbart opp 10 kilo på 2 mnd til tross for heftig fysisk aktivitet. Ble slapp og tiltaksløs - men det hadde jeg vel igrunnen vært ganske lenge etter at minstemann ble født? Skyldtes sikkert jernmangel. Fikk samtidig vondt i halsen - men ikke så vondt at det var verdt å oppsøke lege før det var gått to måneder (kan det være kreft?). Legen fikk mistanke om betennelse i skjoldbrukskj., tok prøver - og hypothyrosen ble etterhvert bekreftet.
Javel? Så flott - da får jeg medisin og blir bra. Og slik har jeg gått - tatt prøver en gang i året i 6 år - har knapt tatt meg bryet med å spørre om verdier på prøvene. Ft 4, T 3, hææ? Anti-hvaforno? Legebesøket har vart i fem minutter. Og når legen sier prøvene er bra, ja så er de vel det? Kan jeg klage på noe da? At det omtrent er umulig å gå ned i vekt skyldes vel i bunn og grunn manglende selvdisiplin - de andre klarer det jo, og jeg er jo tross alt medisinert?
Det siste året har jeg kommet til en erkjennelse og frustrasjon over ikke å være mitt gamle jeg. Det er pinlig å si det - men det er først det siste året jeg faktisk har begynt å lete etter informasjon.
Utrolig så mye hår jeg mister?
Hvorfor "baller det seg til" når jeg skal gjennomføre et ressonement?
Hvorfor klarer jeg ikke argumentere slik jeg vil, og hvorfor husker jeg ikke argumentet jeg leste og pugget til senere bruk?
Hvorfor klarer jeg ikke ta meg sammen og få unna det jeg hadde bestemt meg for da jeg kom på jobb i dag?
Hvorfor skriver jeg så stygt - jeg som hadde så pen håndskrift?
Hvorfor får jeg vondt i hjertet?
HVorfor har jeg vondt i anklene når jeg reiser meg opp fra sofaen?
Hvorfor er selvtilliten min blitt av?
Hvorfor føler jeg at "JEG KAN JO INGENTING?"
Hvorfor er jeg god på ide men elendig på gjennomføring?
Hvorfor blir jeg så nedstemt, jeg som er kjent for mitt goode humør?
Hvorfor er dørstokkmila som en maraton?
Hvorfor er jeg ikke meg selv?????
For seks uker siden la jeg bort sigarettene - denne gang for godt :-). Vekten økte raskt - 4 kilo på disse seks ukene. Var hos legen forrige uke og tok prøver som bekreftet at stoffskiftet var endret. Utrolig nok hadde jeg hadde vett nok til å spørre om verdiene. Din TSH er 5 og T4 er 12, så her må dosen opp, sa legen og ba meg øke med 50 mg i uka.
At røykesluttere blir ganske variable i humøret er en velkjent sak. Men det får være måte på. Har for det meste befunnet meg på kjellerplanet for å si det sånn. Og nå som jeg har innsett hvordan jeg har ignorert hypoen er den beste beskrivelsen en slags sorgprosess over ikke å ha sett dette før. Jeg har vært så utrolig lei meg denne uka og grått mange tårer!
Nå skal jeg inn igjen om seks uker. Og jeg har bestemt meg for å ta tak. Jeg må finne ut av dette på egenhånd og ikke bare godta alt legen sier.
Og her trenger jeg virkelig hjelp fra dere andre som sitter på enorme kunnskaper. Her kan dere virkelig få øse ut av dere - for jeg er totalt blank!
Hva er referanseverdier?
Hva er anti-TPO?
Hvilke prøver bør jeg kreve?
Bør jeg kreve å komme til spesialist?
Bør jeg prøve kombinasjonsbehandling med litothyronin?
Er det lurt å spise kosttilskuddet sammen med Levaxinen om morran?
Er det....ja, jeg vet nesten ikke hva jeg skal spørre om...
Jeg er bare så glad for at jeg fant dette forumet. og til dere som er med til bunnen av innlegget: En stor takk! Håper på noen tilbakemeldinger
Re: Ny og blank bruker - syk i 6 år
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Berit S
Hei!
.
.
Jeg er bare så glad for at jeg fant dette forumet. og til dere som er med til bunnen av innlegget: En stor takk! Håper på noen tilbakemeldinger
Først - velkommen !
Ã… lese det du skriver er som å lese om meg selv.
Velkjent dessverre. Jeg har kun gått på Levaxin siden februar.
Det som er gjentatt flere ganger her inne er at man bør medisineres med Levaxin først og prøve å få til en optimal TSH og Ft4 med det. Men hvis ft3 da ikke henger med opp kan neste steg være å prøve med kombi-behandling. Jeg er ikke der ennå. Regner med en ny økning av Levaxin til uka når jeg får svar på denne ukes blodprøver.
En ting du må lære deg er å være tålmodig... ikke veldig lett...
Og så må du følge med på blodverdiene dine, og det viktigste, legg merke til hvordan du har det selv, særlig når du endrer dosen.
For å være sikker så tar jeg Levaxin alene på morgenen. Det er det første jeg gjør når jeg står opp.
Kosttilskuddet har jeg i en liten boks som jeg tar til lunch.
Funker veldig greit nå når jeg har fått inn vanen.
Les rundt i forumet i de trådene som allerede er her.
Du vil finne at det er noen veldig kunnskapsrike folk her :D
Noen utmerker seg og uten dem hadde ikke forumet vært det samme.
Og det er masse linker til relevant info.
Problemet mitt er at innlæringsevnen min er for tiden nesten lik null, så jeg sliter med å huske ting... kan lese samme innlegget flere dager på rad, og enda så får jeg ikke ting til å sitte.
Lykke til!
Vi "snakkes" :D
ny og blank bruker-syk i 6 år
Jeg er vel den med minst fartstid inne her, kunnskapsmessig og, men
som svar på den siste doseøkningen din: bedre å være forsiktig så
du ikke blir overdosert. Det skal jeg aldri bli igjen, så sant det kan
unngås. ALDRI........
Re: Liothyronin-historier
Jeg har sett at flere doserer om kvelden, og er fornøyd med det.
Men - - - kroppen selv doserer jo om morgenen. Da er det frislepp på alle hormoner, dette nok for å komme igang på dagen.
Den T3 kroppen bruker får den fra to kilder.
1. De-jodinasen, som omdanner fT4 til fT3 i en jevn strøm som bare nesten er tilstrekkelig til å forsyne kroppen.
2. Resten av kroppens T3 får den direkte fra kjertelen.
Nøyaktig mengden som kroppen trenger justeres i siste "minutt" ved hjelp av en prosess som inaktiverer det overskytende fT3.
Den flytter bare et av jodatomene, så kommer de ikke gjennom cellemembranene. (rT3 - revT3 eller -T3)
Kroppen er avhengig av en jevn strøm T3, og dette er bare i kroppen få timer før det er behandlet eller forbrukt.
Jeg synes derfor at de som sier at 5µg av gangen høres mest fornuftige ut, så heller flere ganger utover dagen.
1x20 har du bare glede av et par timer - det overskytende inaktiveres jo.
Det kan høres helt ufornuftig ut å ta Lio. om kvelden - da skal du jo sove.
Men stoffskiftet sover aldri - det jobber hele longa natten og restituerer deg til dagens dont.
så jeg vet ikke......
mye må prøves, det er jo forskjellig hva vi trenger selv om vi lider av samme tilstand.
Etter å ha prøvd Levaxin et par måneder ble jeg satt på Lio i tillegg siden prøvene ikke hadde gått opp så
veldig mye. Jeg har stått på 75 mikrog. hele tiden. Fikk 30 mikrog. Lio i tillegg. Jeg har blitt bedre. Gikk først på bare Levaxin i to mnd. Om jeg ble bedre fordi jeg fikk Lio i tillegg, eller om det bare var fordi det hadde gått lenger tid vet jeg ikke.
Jeg deler dosen i tre. Morgen, middag og lunsj. Jeg merker ikke noe ekstra kikk etter å ha tatt pillene. Formen min oppfører seg normalt utover dagen.
Dvs: Kommer an på hva man har gjort. Har jeg vært på jobb en dag, er jeg mer sliten morgenen etter enn om jeg har hatt fri. Jeg er 50% sykemeldt pga dette her. Er mest sliten i femtiden hvis jeg gjør en del forskjellige ting om dagen.
Tablettene bør tas en halvtime før mat. Du må jo være veldig kjapp om morgenen hvis det blir for kort tid fra du står opp. Hvis du tar de med en gang du står opp og så går og steller deg og kler på deg, har det vel gått 20 minutter kanskje? Jeg tror det holder med 20 minutter før du spiser. Eller er du enda kjappere med å bli ferdig om morgenen? I såfall bør jeg lære noen triks. Men husk å ta deg litt tid til ting for å unngå å stresse :)
Det er endel misforståelser om Liothyronin og mat, og det har lenge stått gale opplysninger om dette på pakningsvedlegget.
Liothyronin påvirkes ikke av tarminholdet eller hva du spiser sammen med det.
Noen hevder at det bør taes til mat fordi det da forlenger opptakstiden, noe som er en fordel.
Jeg har fået oplyst af en endokrinolog af man skal tage eltroxin og Liothyronin så sent på aftenen inden sovetid,da de begge optages bedst om natten-
Det er mulig Kirsten54 - at det er mest økonomisk å ta dem om kvelden, men kroppen doserer jo selv om morgenen.
Morgenen er et hormonellt frislipp som - hva vet jeg egentlig - vel har en betydning.
Min enkle "filosofi" er å prøve å gjøre det på samme måte som kroppen selv ville gjort det.
Men noen her har jo funnet at de synes det er best å ta dem om kvelden - bare det fungerer for en selv er det jo fint.
Jeg tar Levaxinen om kvelden, og det fungerer helt fint. Merker ikke noe i forhold til nattesøvnen i alle fall. Så deler jeg opp Lio'en med 5 mcg til frokost og 5 mcg til middag.
Jeg kan ikke si at jeg har merket den helt store endringen etter snart to uker på Lio. Litt mere stabilt humør kanskje. Dog var jeg skikkelig "superwoman" de to første dagene - men det var kanskje bare psykisk? Bør jeg øke til 2 x 10 mcg for å se om det har noen effekt?
Jeg merket også stor bedring de første dagene jeg tok Lio, men den forsvant.
Så stoppet jeg, og prøvde igjen 3mnd senere uten at oppstartsbedringen viste seg. Jeg merket ikke at jeg tok dem.
Så begynte jeg å øke dosen og kortet inn avstanden mellom dosene, men det hjalp ikke.
Det var kun aller første gangen jeg merket noe, og siden effekten var så positiv prøvde jeg ganske intenst å finne den igjen.
Men det gikk ikke.
HULK :cry: !!!!!
Jeg hadde ventet meg så mye mer.... som for eksempel at jeg skulle slippe å stå nedlesset med 14 handleposer, febrilsk letende etter nøkkelknippet i håndveska, for deretter å oppdage at jeg har dem jo i handa jeg leter med :?