Jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november-06 (hyper med kalde knuter)
Heisann.
Jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november-06 (Hyper med kalde knuter ca. 6 cm). Var rimelig mørbanket uka etterpå med svært hoven hals og stramming i såret. Ettersom tiden har gått har selvsagt hevelsen gått ned, men såret prikker og strammer endel enda. Det føles som om noe i halsen har grodd fast under arret, når jeg svelger dras arret oppover, liksom hopper/snurper opp og detter ned igjen. Begynte å massere arret ca. 4 uker etter opr, fikk høre det skulle hjelpe. Det har forsåvidt bedret seg litt med tiden, men dog synes jeg jeg kjenner mye til såret. Kjennes som en "tyngde" som ligger i halsgropen.
Andre som har det sånn?
Zena...ny på forumet :)
Hvilke blodprøve-tester skal jeg ta?
Prøver meg med spørsmålet her på lavt, siden jeg tar Levaxin. Det har seg sånn at jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november -06 pga. hyper og kalde knuter. Så fra da av har jeg selvsagt tatt Levaxin (før det tok jeg NeoMercazole for å dempe thyroxin produksjon).
Har hatt oppfølging med blodprøver og kontrollbesøk hos endo (Akershus Universitetssykehus), men nå er det altså på tide å "stå på egne ben" og fortsette kontrollene hos fastlegen. Jeg ringte i dag for å få time, skal ta blodprøve allerede imorgen, men legesekretæren spurte meg hvilke prøver jeg skulle ta? Har ikke fulgt så godt med i timen innser jeg, før fikk jeg tilsendt klistrelapper fra Ahus på hvilke prøver de skulle ta, så jeg tenkte ikke så mye på det. Jeg ramset opp TSH, fritt T4 og fritt T3, for det var de jeg husket. Er det noe annet jeg bør sjekke når jeg først er inne til blodprøve/ kontroll?
Tar 125 ugram Levaxin pr. dag og føler meg igrunnen ganske ok på det. Tror jeg har funnet "min dose", trappet ned 100 ugram pr. uke etter sist kontroll (februar) siden jeg da hadde antydning til hyper. Sånn jeg forstod det skal TSH ligge mellom 0.5 og 1. Er TSH (og evt. FT4 og FT3) alt som bør sjekkes?
Mvh. Zena
Kan bitteliten økning av Levaxin ha betydning?
Hadde total Thyroidectomy nov-06 (hyper med kalde knuter), og går derfor på Levaxin. Etter operasjonen og Levaxin-start varierte formen fra kraftig Hypo (Levaxin 75ug pr. dag) til Hyper (Levaxin 150ug pr.dag). Etter endel mikling frem og tilbake med dosen, har formen de siste månedene stabilisert seg fint, siste prøver tatt 16. april:
TSH: 0.04 (0,2 - 4,5)
T4: 21 (8 - 20)
T3: 4 (2,7 - 5,7)
Kalsium: 2.42 (2.15 - 2.50)
Ferritin: 9 (13 - 150)
Når disse prøvene var tatt hadde jeg Levaxin 100ug 4 dager uka, 150ug 3 dager uka, totalt 850ug uka. Formen var ved denne målingen fin, som prøvene også viser. I samråd med lege fant vi ut at jeg skulle fortsette på den dosen siden jeg var i så fin form. Imidlertid ønsket jeg å endre til en fast dose pr. dag, ble avogtil litt surr med blandingen 100/150 ug. Fant ut at hvis jeg tok 125ug hver dag ble ukedosen kun økt med 25ug (875ug pr uke), og trodde ikke det skulle ha så mye å si, ikke legen heller. Skal til ny kontroll i juli etter 2 mdr på denne dosen.
Har nå gått på 125ug pr dag i 3 uker, og merker tegn på å være hyper. Skjelver igjen, øynene klør og blitt løs i magen. Kan de 25ug mer pr uke ha noe å si? Noen andre som reagerer på så liten dose endring?
Eller er det bare innbilning, min jobbsituasjon er noe mer stressende nå enn i april, kansje det kan være årsaken? Men kløende øyne da...??
Hvorfor skal ikke Levaxindosen økes raskt?
Hvorfor anbefales ikke hurtig økning av Levaxin? Hva skjer med kroppen?
Har seg sånn at jeg etter total thyroidectomy i nov-06 ble satt på 75ug Levaxin pr.dag (gikk rett fra Neo før operasjon til Levaxin dagen etter operasjon). Etter 1 uke var jeg kraftig Hypo, så endo'en på lokalsykehuset anbefalte meg å doble dosen til 150 ug pr. dag. Dette funket fint, jeg følte formen ble bedre ganske raskt (velja, tok måneder å bli "helt bra" men dog, jeg var "levende" igjen etter kun 1 uke på 150ug pr.dag).
Tenkte ikke mer på det, men da jeg var på etterkontroll ca. 10 uker etter operasjonen, utbrøt endo'en der at å doble dosen bare en uke etter operasjonen var å stige altfor raskt. Har tenkt litt på dette, for meg hadde det ikke vært mulig å holde ut å være så kraftig Hypo på bare 75ug pr. dag i hele 10 uker til den kontrollen. Var kjempeglad jeg hadde doblet dosen som endo'en her anbefalte meg da hun så meg uka etter operasjonen, selvom jeg da ble litt Hyper igjen etterhvert og måtte flisespikke meg nedover på Levaxindosen.
Så leser jeg her inne at man ikke skal øke Levaxin for raskt...hmm? Hvorfor ikke? Hva er egentlig "faren" med det?