-
Kan man bli kvitt store knuter uten operasjon? Jeg er professjonell operasanger
Nå har jeg vært på ultralydog røngten. Det viste seg at høyre del av kjertelen er fin, men i den venstre fins det flere klumper og en er på 5cm ganger 3 ganger 3,5.:sad:. Jeg må på biopsi for de vet ikke om det er ondartet eller godartet. Jeg vil ikke opereres for jeg vil ikke ødelegge fremtiden min. Jeg er professjonell operasanger og det vil være en tragedie om stemmen min skal bli ødelagt. Jeg ser at det ikke er så mange som skriver om naturlig behandling. Kan man bli kvitt store knuter uten operasjon?
Om det er ondartet er jeg jo mest bekymret for mine 4 småbarn under 5 1/2 og min mann som allerede nå er eneforsørger når jeg ikke synger. Er det rett av legene/sykehuset å la meg vente i ukevis på biopsi når jeg allerede har ventet i en måned på ultralyd? Jeg har sagt at jeg er mye alene med mine små barnsiden mannen jobber borte, men de sier de må prioritere de som de vet har kreft. Jeg har rare symptomer som brennefølelse i hodebunnen på den siden der strumaen er og noen ganger i hender brystkasse eller inni halsen.Det er ikke svett og varm brennefølelse, mer mot ising. Jeg tror det er en autoimmunn sykdom i bunnen. Alle blodprøver er normale. kednej1 Fikk ikke utslag på mykoplasma heller
-
Sv: Kan man bli kvitt store knuter uten operasjon? Jeg er professjonell operasanger
Hvor bor du Annis? Hvis du har råd og ikke vil vente lenge, tror jeg at private sykehus som Volvat tar biopsi. Undersøk om det skulle være interessant. j
-
Sv: Kan man bli kvitt store knuter uten operasjon? Jeg er professjonell operasanger
-
Har dere noen private klinikker i nærheten? Undersøk!
Ellers skjønner jeg godt engstelsen din for å miste stemmen, og med det jobben din, og mye av identiteten din.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Nå har jeg vært på ultralydog røngten. Det viste seg at høyre del av kjertelen er fin, men i den venstre fins det flere klumper og en er på 5cm ganger 3 ganger 3,5. :sad:. Jeg må på biopsi for de vet ikke om det er ondartet eller godartet. Jeg vil ikke opereres for jeg vil ikke ødelegge fremtiden min. Jeg er professjonell operasanger og det vil være en tragedie om stemmen min skal bli ødelagt. Jeg ser at det ikke er så mange som skriver om naturlig behandling. Vet du om man kan bli kvitt store knuter uten operasjon?
Kommer an på om knuderne er "toxiske" (hormonproducerende) eller kun "ekstra-væv" (atoxisk). Man kan ikke blive knuderne kvit, men afhængigt af hvad de er, består af osv. er det før set, at de enten kun generede kosmetisk, eller skrumpede igen... Jeg har ikke så meget viden om det, men jeg er selv opereret og...
... det er ikke operationen, der har taget min sangstemme. Det gjorde hypothyreose over 20 år senere. tro2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Har dere noen private klinikker i nærheten? Undersøk!
Ellers skjønner jeg godt engstelsen din for å miste stemmen, og med det jobben din, og mye av identiteten din.
Jeg skal først mase på de offentlige, for jeg syns de bør prioritere meg. Ultralydlegen sa jo selv at det er mer sjans for ondartet om det er fint på ene siden og knuter på bare den andre siden. Ikke gøy å tenke at man har et "egg med erter rundt" i halsen. :shock:
Jeg er faktisk en sanger som hoppet av en lovende karriere pga prioritering av å jobbe stemmeteknikk for å komme på et enda høyere nivå. Også fikk jeg familie, tok det litt roligere, men så kom dette...:| Jeg har andre talenter men hadde planer om å gjenoppta syngingen for fullt igjen. Livet kan føles urettferdig, men man får holde motet oppe og for min del stole på Vår Herre
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Kommer an på om knuderne er "toxiske" (hormonproducerende) eller kun "ekstra-væv" (atoxisk). Man kan ikke blive knuderne kvit, men afhængigt af hvad de er, består af osv. er det før set, at de enten kun generede kosmetisk, eller skrumpede igen... Jeg har ikke så meget viden om det, men jeg er selv opereret og...
... det er
ikke operationen, der har taget min sangstemme. Det gjorde hypothyreose over
20 år senere. tro2
Jeg sang fra jeg hadde lyd å komme med, men likevel får jeg ingen støtte av min mor når jeg sier jeg ikke vil operere. Hun sier det er viktigere å overleve."Du har jo 4 barn, bla bla." Men nå er det jo ikke sikkert at det er ondartet eller toksiskt. (er det det samme?) Skal man fremstilles som forfengelig farlig alternativ og egoistisk fordi man ønsker å fortsette å være seg selv?
Jeg er flink til å uttrykke meg kunstnerisk på andre måter, feks gjennom tegningmaling håndverk og hage, men ingenting er som å stå foran bublikum og oppleve den klare store klang fylle rommet og forandre menneskers ansikter og innstilling. Se tårene trille, føle seg benåded og utenfor det hele. Gi æren til Gud og ikke opphøye seg selv, bare takke for det man kunne gi. Skal jeg la kirurgens kniver og farmasiens gift ta dette fra meg?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Kommer an på om knuderne er "toxiske" (hormonproducerende) eller kun "ekstra-væv" (atoxisk). Man kan ikke blive knuderne kvit, men afhængigt af hvad de er, består af osv. er det før set, at de enten kun generede kosmetisk, eller skrumpede igen...
Kan de være hormonproduserende når man ikke har utslag på blodprøvene? Er det to helt forskjellige ting?
Nårdet gjelder ondartet: Kjenner du til det forhatte og/eller lovprisede amygdalin/B17/laetril?
Så trist med sangstemmen din. tro1 Var du proff? Sånn som denne verden er er det vel umulig å få erstatning om noe går galt. Så risikerere man å måtte betale på studielån for en tapt karriere.
-
-
Hadde egentlig skrevet så mye mer, men besinnet meg og kan bare anbefale deg å lese deg litt opp på de ulike varianter av kreft i kjertelen for å forberede deg på en evt diagnose. Å være forberedt er slettes ikke dumt.
Du kan lese mer på oncolex.no
Og, alle som blir syke må omstille seg. Noen mye, andre mindre.
Uansett, lykke til videre så krysser vi fingra for at det ikke er kreft.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
b17 Cyaniden angriper kun kreftceller.Les World without cancer av Griffin
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bastian
Hadde egentlig skrevet så mye mer, men besinnet meg og kan bare anbefale deg å lese deg litt opp på de ulike varianter av kreft i kjertelen for å forberede deg på en evt diagnose. Å være forberedt er slettes ikke dumt.
Du kan lese mer på oncolex.no
Og, alle som blir syke må omstille seg. Noen mye, andre mindre.
Uansett, lykke til videre så krysser vi fingra for at det ikke er kreft.
Takk for omtanken. Har lest at om det kjennes hardt og knudrete kan det være ondartet. Ja satser på at det er godartet!!! Bruker å prøve å forberede meg på det verste så jeg ikke skal få sjokk, men må samtidig kule ned litt så jeg ikke får unødig angst og innbiller meg at jeg har alt mulig. Det er visst 5% som er kreft sies det, men så klart man kan jo være en av de uheldige. Jeg lurer på om det fins andre ledsagende symptomer som indikerer kreft i kjertelen. Det brenner/iser på skallen min og nedover hals og rygg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Nårdet gjelder ondartet: Kjenner du til det forhatte og/eller lovprisede amygdalin/B17/laetril?
Jo, det kender jeg lidt til. Har liggende lidt materiale om Laetril på mit website. Derfra har jeg kopieret infoen til dig i denne nye tråd, Annis kram1
Men ellers slå koldt vand i blodet - nu smilja1 Det er alt for tidligt for aftale med en bedemand. Desuden er dødsfald relateret til kræft i skjoldbruskkirtlen (hvis det skulle vise sig senere) ekstremt sjældne + en stoor fordel af denne sygdom i forhold til behandling af hypothyreose: dem som har hypothyreose pga. kreft i skjoldbruskkirtlen behandles og respekteres af lægestanden langt bedre og mere end os andre. :mrgreen:
Hvad stemmen angår - sørger du for at blive opereret af en dygtig endokirurg - vil du beholde din stemme som om intet var sket. xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
. Det viste seg at høyre del av kjertelen er fin, men i den venstre fins det flere klumper....
Der tok de feil første gangen. det er kun en.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Men ellers slå koldt vand i blodet - nu smilja1 Det er alt for tidligt for aftale med en bedemand. xx9
Er bedemand kirurgen? Årsaken til klumpen er ikke utredet siden "blodprøvene er fine". Det neste på programmet hva gjelder skolemedisinens tilbud er ny biopsi og prat med kirurg på radiumhospitalet. Jeg er redd for falsk positiv prøve og press om operasjon. Etter et halvt år har jeg kommet meg til Arendal helsecenter og fikk endelig tatt andre prøver enn de vanlige OG den hersens døgnurinprøven. Tenk om jeg har hypotyreose type 2 eller jodmangel. Da kan dette jo behandles. Jeg grøsser når jeg tenker på alle de som har lagt seg på operasjonsbordet unødig for så å bli hypothyroide for resten av livet. Å fjerne bare knuten (nodulectomy) er visst regnet som dårlig kirurg-skikk. Da sier jeg nei takk!
-
Hei Annis!
Er nå gått en stund siden første meldingen din og ser nå at du oppdaterer med følgende:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Der tok de feil første gangen. det er kun en.
Tenker du nå bør ha fått tatt biopsi og også fått prøvesvar. Håper prøvesvarene er fine så du slipper operasjon som kan medføre mye ettervirkninger for deg...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tuppelura
Tenker du nå bør ha fått tatt biopsi og også fått prøvesvar. Håper prøvesvarene er fine så du slipper operasjon som kan medføre mye ettervirkninger for deg...
Takk for omtanken!
I midten av oktober var jeg hos lege for første gang pga hevelse på halsen. jeg ble sendt til feil røngtensenter der de ikke tar biopsi, fikk røngten og ultralyd. Også jeg måtte i ny kø og fikk ikke biopsi før 5 januar. Svar forelå en mnd senere. Men ingenting ble sagt om hverken godartet eller ondartet. Det stod at de ville ta tykknålsbiopsi og legen mente at det betydde at de hadde fått for lite materiale. At de vil forsikre seg om at det ikke er kreft før de opererer. Dette fordi jeg er sanger og jeg bør slippe to operasjoner om de skulle oppdage kreft i forbindelse med første operasjon (halve kjertelen). Det er jo slik at det er prosedyre å operere uansett om det er ondartet eller godartet når det er en så stor solid knute. Det er ikke noen av disse legene som tenker på at det kan være en underliggende årsak som bør adresseres først så ikke samme problem oppstår i den resterende delen. Jeg finner det meget merkelig at de kan si til pasienten at dette vet de ikke årsaken til også er det er bare å operere. Jeg bad jo flerfoldige ganger om å få døgnurinprøve, men dette mente overlege på radiologisk var helt uvanlig å få. Det er nok jod på sørlandet sa hun....Men nå har jeg gått til en ukonvensjonell lege så nå har det blitt fart i sakene.
Ps Det er mange fine skjerf å få kjøpt!!!!:cool:
-
HVA? Har du ikke fått avklart hvorvidt det er kreft eller ikke enda?!?? https://www.stofskifteforum.dk/image...s/icon_eek.gif
Slik jeg forstår det er det snakk om en solitær knute i høyre thyreoidealapp. Stemmer dette? Det er riktig at dette muligens må operers uansett, men hvorvidt det er ondartet eller ikke avgjør jo veldig omfanget av operasjonen, da. Dersom det er ondartet vil de vel fjerne hele kjertelen og ikke bare den lappen det er knute i.
Ble selv operert for cancer thyroidea i fjor sommer. Ikke moro å gå slik å vente på prøvesvar og ikke vite hva man skal forholde seg til. Du kan jo be om å bli henvist Radiumhospitalet for en avklaring der. Der forsikrer de seg om at de får tilstrekkelig prøvemateriale og når svaret foreligger er dette til å stole på. Få eventuelt fastlegen til å ringe inn og sjekke ventetid der. Mulig de tar deg inn raskere når de forstår at du allerede har ventet nesten et halvt år på å få avklart dette...
Ønsker deg masse lykke til videre :-)
-
Hei Annis
Skjønner godt at du er redd for å ende opp med en permanent hypothyreose hvis kjertelen din blir operert. Men husk at det er verre å gå med en eventuell udagnostisert og dermed ubehandlet thyreoideakreft. Dette bør du få fortgang i. Les denne veilederen. Her ser du litt om rettigheter.
Lykke tilkram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tuppelura
HVA? Har du ikke fått avklart hvorvidt det er kreft eller ikke enda?!??
Slik jeg forstår det er det snakk om en solitær knute i høyre thyreoidealapp. Stemmer dette?
Det er riktig at dette muligens må operers uansett, men hvorvidt det er ondartet eller ikke avgjør jo veldig omfanget av operasjonen, da. Dersom det er ondartet vil de vel fjerne hele kjertelen og ikke bare den lappen det er knute i.
Ble selv operert for cancer thyroidea i fjor sommer. Ikke moro å gå slik å vente på prøvesvar og ikke vite hva man skal forholde seg til. Du kan jo be om å bli henvist Radiumhospitalet for en avklaring der.
Der forsikrer de seg om at de får tilstrekkelig prøvemateriale og når svaret foreligger er dette til å stole på. Få eventuelt fastlegen til å ringe inn og sjekke ventetid der. Mulig de tar deg inn raskere når de forstår at du allerede har ventet nesten et halvt år på å få avklart dette...
Ønsker deg masse lykke til videre :-)
Etter hva jeg forstår så viste ikke prøven positiv på kreft og ultralydundersøkelsen viser det heller ikke i form av variasjoner i bildet etc.
Saken er at slike celle-prøver ALDRI kan være 100% sikre. Heller ikke den de tar på radiumhospitalet. ( jeg er satt opp til time der neste uke) Det eneste sikre er å undersøke kjertelen etter operasjon og da kan man jo ikke akkurat putte den tilbake igjen etterpå om det er godartet. hehe. Jeg er ikke redd for kreft for det er veldig liten sjans for at det skulle være det utfra beskrivelsene av knuten som står på evalueringen etter ultralydundersøkelsene og hyppigheten av kreft i slike kuler. Dessuten er det bare en krefttype i kjertelen som er livstruende. Og det er den som har spredt seg. Det er gjort undersøkelser av hvor lang levetid en person med kreft i kjertelen har i forhold til en som er operert eller er frisk og forskjellen er på ca 1 %. Jeg er ikke redd for å vente på operasjon men jeg er temmelig lei av å vente på å få finne ut hva slags sykdom jeg har. Jeg har jo blitt testet for både det ene og det andre. Dette fordi jeg har nevrologiske symptomer, vekttap, håravfall, utslett, nattesvette, muskelverk, press i hodet og ryggen, etc etc. Rene detektivarbeidet pågår.
Venstre.
Ekspertene innen ortodoks skolemedisin mener jo selvfølgelig at dette kun kan fjernes ved operasjon uansett godartet eller ondartet. Det jeg mener er at det ikke er riktig å operere før man har funnet den underliggende årsaken og begynt å behandle pasienten for denne. Kan det tenkes at når man får behandling for dette så kan knuten begynne å skrumpe inn på samme måte som en som har knuter i forbindelse med graves?
( En løsning på naturlig behandling av abnormal celledeling, kan man også finne hos Fred Eichorn på national cancer research foundation, utrolig spennede forskning og resultater.)
De som havner i kategorien fine blodprøver, slik som jeg, får bare beskjed om at dette kan de ikke vite noe om årsaken til også er det operasjon som gjelder, helst så fort som mulig. Men da har de ikke tatt hensyn til at det fins flere former for stoffskiftesykdom som ikke de vanlige prøvene som tas på de som skal sjekke stoffskiftet sitt viser. Feks Revers T3 og cellulær resistanse. Disse tilstandene omtales jo som svært sjeldne men dette kommer jo av at folk ikke testes for det. Men nå har jeg altså møtt en lege som har latt meg få disse testene pluss annet. Jeg vil vente med å avtale eventuell operasjon til jeg har fått avklart årsaken til sykdommen og prøvd andre alternativ.
Hvis det er fare for kreft med spredning er det jo mere hast men i de tilfellene er det vel ikke så vanskelig å finne ut om det er kreft. Man ser jo på ultralyd-bildet for å få ledetråder om dette, feks ved at knuten er ujevn og ikke respekterer thyreoidea-kapselen, at det er svarte flekker på bildet, ingen blodgjennomstrømning etc. Jeg leste en lengre rapport om prøvetakning og ultralyd og tenkte å klistre den inn her, men nå finner jeg den dessverre ikke igjen. Konklusjonen var at man aldri med 100% sikkerhet kan konstatere kreft eller ikke kreft med de undersøkelsesmetodene som brukes i dag.
Håper du har det bra! Tok de hele kjertelen på deg?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Hei Annis
Skjønner godt at du er redd for å ende opp med en permanent hypothyreose hvis kjertelen din blir operert. Men husk at det er verre å gå med en eventuell udagnostisert og dermed ubehandlet thyreoideakreft. Dette bør du få fortgang i. Les
denne veilederen. Her ser du litt om rettigheter.
Lykke tilkram1
Se svaret jeg gav til Tuppelura! Og takk for omtanken!hjertflag1
-
Så godt å høre at de ikke har klart å påvise kreft hos deg, Annis!
For min del ble kreften konstatert allerede på første ultralydundersøkelse og alle de fire gangene det ble tatt ultralyd før operasjonen (unilabs, lokalsykehuset, Radiumhospitalet og Rikshospitalet) fantes det ingen tvil om at dette var ondartet. Under biopsitaking på Radiumhospitalet spurte jeg overlege Arne Heilo om det fantes noen mulighet overhodet for at dette ikke var ondartet hvorpå han umiddelbart svarte at det var det dessverre ikke. Tror neppe man finner en med bedre kunnskap på dette feltet enn nettopp han. Fantastisk dyktig og hyggelig fyr som tar seg tid til å forklare og besvare spørsmål under undersøkelse!
I ettertid har jeg stusset litt over det at kreften min var så lett å diagnostisere bare med det blotte øye (og ultralydapparatet, selvfølgelig!). Den ble først typebestemt ved biopsi, men at det var kreft var det altså aldri noen tvil om. Er det flere andre som har opplevd det samme? Selve tumoren var kun 13 X 16 X 19 mm og visstnok innkapslet. Ikke påvist metastaser til nå. Min tumor var av såkalt papillær type med enkelte follikulære celler og den var av multifokal type. Har forstått at multifokale typer anses noe hissigere enn de unifokale.
Hos meg fjernet de hele kjertelen og jeg fikk ablasjonsdose med radiojod i etterkant. Forstår godt at du vil unngå operasjon dersom du ikke er nødt til å gjennomføre dette. Du bør da uansett følge med på eventuelle endringer og sjekke jevnlig med ultralyd for å forhindre at det utvikler seg til kreft. Det kan tyde på at enkelte som utvikler den typen kreft du beskriver som livstruende (anaplastisk type) kan ha gått med et ubehandlet papillært thyreoideakarsinom i lengre tid som plutselig endrer seg til å bli anaplastisk. Skriver ikke dette for å skremme, men det kan være greit å være klar over så man følger med på eventuelle risikofaktorer. Dette for å kunne avdekke endringer tidlig og leeeeeeeeenge før det overhodet brygger på å endre form til en eventuelt anaplastisk type!
Du høres ut som en oppegående person som tilegner deg nyttig informasjon på feltet. Synes avgjørelsen om å avvente operasjon virker fornuftig ut fra situasjonen. For min egen del sliter jeg mye med å justere stoffskiftet nå i ettertid, men håper og tror at dette vil gå seg til med tiden. Bare så innmari kjedelig at ting tar sånn tid :-(
Kom også over en nettside som iallfall har vært nyttig og informativ for min del:
http://www.thyroidcancerdoctor.com/help.html
Kanskje flere kan finne noe nyttig info om thyca der.
Ønsker deg masse lykke til videre, Annis! Håper du slipper for mye komplikasjoner med dette!
-
Takk at du ønsker meg lykke til.
Med all respekt for deg Tuppelura og det du har gått igjennom.
Når det gjelder den hjemmesiden er han sikkert flink på det han kan men han er totalt imot all behandling som er naturlig. Han vil at FDA skal forby armour og andre medisiner med kombinert T3 og T4 eller T3 alene. Det er jo nettopp dette som er en av grunnene til at jeg vil unngå operasjon, at jeg skulle måtte kjempe for å få armour etterpå. Hans approach til kreft er skjær, brenn og forgift. Her er det snakk om talidomide, barium og radiojod som medisin. Grøss og gru!
Men her er det han sier om biopsi:Biopsies (don't ask too much from)
Fine needle biopsies of thyroid nodules are not capable, nor intended, to do much more than determine whether there is a reasonable likelihood that a nodule is malignant. To demand more details than that is similar to demanding that the cover of a book reveal everything that is written inside.
Sometimes a biopsy is able to reveal that a tumor is an anaplastic cancer, a medullary cancer, or a thyroid lymphoma. In such circumstances, knowing that it is anaplastic can prompt a careful evaluation for disease extent prior to the surgery to permit proper treatment planning. Likewise, knowing that it is a medullary thyroid cancer can prepare the surgeon to do a very complete bilateral neck dissection, necessary for the best chances for treatment. If it is a lymphoma, the surgery can be avoided and the treatment would be very effective using just external beam radiotherapy and chemotherapy. For most other thyroid cancers, papillary and follicular and the respective variants, merely knowing that the nodule is an adenocarcinoma is fully sufficient and dictates the need to remove the thyroid gland surgically.
It is important to avoid demanding more information from a procedure, than the procedure is able to provide, particularly if such information is of no additional benefit.
—ThyroidCancerHelp, August, 2007
Biopsies—thyroid surgery
A biopsy of a thyroid nodule is a wonderful tool, but imperfect and limited. It's inappropriate to ask more of this technique than it is equipped to deliver. There are only three reasonable outcomes of a thyroid biopsy that has been properly performed and contains sufficient numbers of cells to evaluate: clearly benign, clearly malignant, and indeterminant/suspicious. Only patients with those nodules that are clearly benign by biopsy should avoid having thyroid surgery.
-
Joda, jeg ser så absolutt at ikke alt av informasjon er fremstilt nøytralt i denne linken. Forsøker selv å skaffe meg litt kunnskap om dette med medisineringen nettopp fordi jeg sliter med dette og det er ingen tvil om hva han mener på det punktet, nei. Dessverre... For meg som altså har fått diagnostisert kreft og gjennomgått behandling for dette er det likevel mye nyttig informasjon om de ulike krefttypene der. Mere detaljert enn hva som er vanlig å finne her i landet ihvertfall.
Har full forståelse for at du ikke ønsker å opereres for å få sikkert svar på noe som mest sannsynlig ikke er ondartet. Og jeg mener på ingen måte at det i ditt tilfelle er stor risiko for å utvikle kreft senere. Tvert om tror jeg sannsynligheten for dette er minimal. Likevel bør du følges opp for å kunne utelukke komplikasjoner dersom det, mot all formodning, skulle skje endringer...
Håper virkelig at du får god oppfølgning - du later i alle fall til å sitte på mye god kunnskap. Blir spennende å høre hva som skjer videre... Det mest fantastiske er jo selvfølgelig om du får behandlet symptomene dine med det resultat at knuten skrumper inn slik du beskrev tidligere. Vi får krysse fingre og tær for at dette ordner seg på best tenkelige måte :-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tuppelura
Joda, jeg ser så absolutt at ikke alt av informasjon er fremstilt nøytralt i denne linken. Forsøker selv å skaffe meg litt kunnskap om dette med medisineringen nettopp fordi jeg sliter med dette og det er ingen tvil om hva han mener på det punktet, nei. Dessverre... For meg som altså har fått diagnostisert kreft og gjennomgått behandling for dette er det likevel mye nyttig informasjon om de ulike krefttypene der. Mere detaljert enn hva som er vanlig å finne her i landet ihvertfall.
Har full forståelse for at du ikke ønsker å opereres for å få sikkert svar på noe som mest sannsynlig ikke er ondartet. Og jeg mener på ingen måte at det i ditt tilfelle er stor risiko for å utvikle kreft senere. Tvert om tror jeg sannsynligheten for dette er minimal. Likevel bør du følges opp for å kunne utelukke komplikasjoner dersom det, mot all formodning, skulle skje endringer...
Håper virkelig at du får god oppfølgning - du later i alle fall til å sitte på mye god kunnskap. Blir spennende å høre hva som skjer videre... Det mest fantastiske er jo selvfølgelig om du får behandlet symptomene dine med det resultat at knuten skrumper inn slik du beskrev tidligere. Vi får krysse fingre og tær for at dette ordner seg på best tenkelige måte :-)
Men nå som du er operert er det vel ikke lenger nyttig med info om krefttyper i skjoldbruskkjertelen? Ferdig med den fasen, eller må man fortsette å ta hensyn til det etterpå også? Det er uansett flott å kunne hjelpe andre med de kunnskapene man har tilegnet seg og jeg takker for at du bruker tid på å svare meg!!! Men må jo innrømme at jeg ble litt skremt...men man skal jo ha respekt for livet sitt og ikke ignorere negative muligheter som er av betydning. Jeg er vel litt sta, aksepterer ikke ting fordi en med autoritet sier det men vil ha fakta på bordet, er veldig nysjerrig og oppsatt på å grave dypt og sette argumenter mot hverandre for å ta gjennomtenkte valg som jeg ikke skal komme til å angre på. Også etterpå: noen sjanser må man ta også, gå i tro, kjenne på fred eller ufred på innsiden.
Når det gjelder behandling av hypothyreose så er det jo mange som ikke klarer seg på bare T4, man kan ha cellulær resistanse mot hormonet, problemer med å gjøre det om fra T4 til T3. Du bør få hjelp til å finne ut om kroppen din omformer og tar imot hormoner som den skal. Men da må du finne en lege som tenker utenfor boksen. Jeg begynte å skjønne at løpet ikke var kjørt for å redde min kjertel da jeg begynte å lese artikler av bjørn johan øverbye og høre på og lese hva Dr lowe har å si.
http://www.drlowe.com/emailnewsletter/2007archive17.htm
http://www.drlowe.com/jcl/biojcl.htm
Og ikke minst ble jeg oppmuntret av å lese/høre hva Fred eichorn har funnet ut om kreft:
http://www.ncrf.org/
-
Du har rett i at informasjon om ulike typer thyca ikke lenger er nødvendig å sjekke ut videre for min del. Men det var til stor nytte i forkant av operasjonen. I likhet med deg ønsker jeg også fakta på bordet og jeg mener også at det er meget viktig med individuell behandling. Man vil jo gjerne være sikker på at man frå korrekt oppfølgning videre og være klar over eventuelle ririkosymptomer for å kunne fange opp et tilbakefall tidlig. Slik sett anser jeg det nødvendig å sjekke ut ting jeg fortsatt føler noe uavklart med egen diagnose.
Det var aldri meningen å skremme deg så det beklager jeg virkelig på det sterkeste! Slik du beskriver din sak synes det for meg å være liten sannsynlighet for kreft, men tenkte likevel det var nyttig med litt info da du er blitt utredet for nettopp dette. Jeg har selv har forstått thyca som en krefttype som nærmest aldri er livstruende. Man ser også at det faktisk slett ikke er uvanlig med minimale ondartede knuter i normalbefolkningen noe som kan oppdages tilfeldig på obdusjon av eldre uten at det har vært noen symptomer eller komplikasjoner som følge av dette. Disse kalles såkalte "okkulte" thyreaideakarsinomer grunnet det store mørketallet av disse. Linken jeg sendte ved inneholdt meget mye info og jeg tror kanskje vi har studert forskjellige temaer ut fra hva vi anså aktuelt. Sånn sett forstår jeg i ettertid at dette med medisineringen ikke passet helt inn i tråden og til og med kunne virke provoserende. Igjen beklager jeg dette. Jeg føler på ingen måte jeg kan nok om de ulike typer medikamenter enda og virkningen av disse. Kommer til å sette meg mere inn i dette fremover.
Tusen takk for nyttige linker du oppgir. Spesielt syntes jeg Fred Eichorn hadde mye interessant informasjon på kreftfeltet generelt!