Lavt stoffskifte (med antistoffer)
HEi! Har nylig fått vite at jeg har lavt stoffskifte (med antistoffer). Har gått rundt som en zombie det siste året, og gikk til slutt til lege bare for å få høre at alt var i orden. Men det var det altså ikke! Først ble jeg glad for å få svar på tilstanden min, men nå ser jeg litt mørkere på det. Har selvfølgelig begynt på medisin, men jeg har nært kjennskap til folk med sykdommer som epilepsi, diabetes og andre kroniske tilstander, så jeg vet at selv om medisin kan være (livs-)viktig, så blir en ikke frisk igjen. Da var det bedre å skylde på dårlig søvn. Men den er faktisk blitt litt bedre etter at jeg begynte på medisin, så søvnproblemene er kanskje også bare et symptom? Og plutselig forsto jeg også hvorfor jeg har mistet sangstemmen! :? Men endelig har jeg noe å slå i bordet med når min kjære mann blir sur fordi jeg ikke følger med når han snakker, og i hvert fall ikke husker noe av det etterpå. :wink:
Har nettopp begynt på Levaxin. Har lest litt forskjelig her, noen går ned i vekt på medisin, andre går opp, har snakket med en som til tross for at hun nesten ikke spiser og trener masse ( i følge hennes eget utsagn), legger på seg, hun går på Levaxin. Selv er jeg veldig glad i mat. :D Spiser nesten hele tiden! MEn er opptatt av å spise sunt (dvs få i meg all den maten som er bra). Har de siste årene lånt litt øre til lavkarbo-tilhengerne, så jeg prøver å unngå raske karbohydrater i den maten jeg lager selv (men mammas kanelboller er jo ikke så lett å motstå...)
Jeg har holdt en noenlunde stabil vekt mitt voksne liv, sånn ca 5 kg for mye uten at jeg har brydd meg om det. Ja, veier faktisk det samme nå som før jeg ble gravid med mitt første barn. (etter at jeg hadde ammet ham ferdig, var jeg på mitt slankeste som voksen, har lagt på meg de kiloene igjen etter barn nr to og tre). Trener bare moderat, men tror jeg fra naturens side er ganske 'robust' med en del gratis muskelmasse. Siden jeg fikk diagnosen, har jeg tenkt å begynne å være litt mer forsiktig med matinntaket, men har tvert i mot større appetitt enn noen gang (sikkert en psykisk mekanisme, tenker enda mer på det du ikke skal tenke på...)Men jeg har skjønt at omega 6 ikke er noe for meg, så nå er det slutt på alt med soya. Har kjøpt vanlig smør og laget min egen majones med rapsolje :D Laget rekesalat med den i stedet for den kjøpegreia med soyaolje. Eldstemann som deler min begeistring for rekesalat, likte den aldeles ikke... :?
Så hvordan er det, folkens? Kommer jeg til å legge på meg så det griner nå? Mat som er så godt :(
Sv: Lavt stoffskifte (med antistoffer)
He he, ja det er ganske delt det å få en sånn diagnose..
Godt å vite hva det er, og ikke minst ha noe å skylde på, men dog. Ikke så gøy med medisiner etc
Velkommen hit hvertfall, fra en annen nykomling. :D
Heisann :)
Svaret på dette er enkelt. Spiser du mer enn du forbrenner i løpet av en dag så vil du legge på deg. Slik er det bare. Forbrenner du mer enn du spiser går du ned i vekt. Så da er det bare å summere da ;) Inntak, kontra aktivitet.
Hun du nevner som nesten ikke spiser og trener mye legger på seg gjør faktisk en av de vanligste feilene folk gjør når de skal slanke seg. Spiser for lite! Og resultatet blir vektoppgang av det lille kroppen får i seg.
Så hyppige små måltider, 4-6 om dagen med sunn og variert kost. Mye drikke i form av vann og aktivitet (all aktivitet er bra, behøver ikke ha blodsmak i munnen for at det skal gi god effekt). Og kose seg en gang i blant (ca 1 gang om dagen hehe ) er det som fungerer her. Jeg har gått ned 17 kilo det siste året og bruker Lev.
Det høres ut som du er fokusert på et sunt kosthold, hvordan er aktivitetsnivået? Det blir nok det avgjørende for om du kan spise det du gjør i dag uten å legge på deg i noen særlig grad. Ã… ja mat er godt namnam :)
Takk for svar! Vet det jo egentlig... Har vært kjempeslapp de siste månedene, så aktiviteten har gått litt ned, men den siste uka har jeg prøvd å ta meg selv i nakken. KLarer jo fint å trene selv om det ikke kjennes slik ut før jeg får begynt. Skjerpings! Oppmuntrende å høre at det ikke er sånn at jeg bare må legge på meg fordi om jeg har den diagnosen jeg har.
Bare et lite spørsmål: Jeg tar vanlig tran, men ellers ikke noe tilskudd. Liker ikke å ta sånt uten påvist mangel. (Tenker å ta noen prøver på det hvis legen er enig i at det er nødvendig, for evt å finne ut om det trengs.) Men har stående en eske med multivitaminer, og det jeg lurer på er: Siden det er A-vitaminer både i tranen og i disse pillene (der er det visstnok i form av betakaroten), bør jeg unngå å ta disse? Får vel ikke akkurat for lite A-vitaminer i vårt kosthold... Står på pakken at 2 kapsler inneholder 38% av anbefalt daglig inntak.
Og bare så det er sagt: Jeg er et oppegående menneske som ikke forandrer på noe fordi om noen på internet har sagt det, så ikke vær redd. :wink: Er bare nysgjerrig på om noen vet noe om dette. Jeg er fullstendig klar over at dere ikke kan gi medisinske råd.
Ser forresten at disse mulitivitaminene mine av en eller annen grunn ikke inneholder D-vitaminer, så da blir det vel i grunnen poenget som forsvant. For D-vitaminer er vel bra for oss i denne bransjen, ikke sant?
Som Hildemor skriver, så er det jo et energiregnskap dette, og resultatet går jo i en eller annen retning - opp eller ned hvis man ikke klarer å balansere det.
Er redd jeg kommer med mye du ikke liker å lese puselus. Ikke sikkert dette gjelder deg, men en skal være oppmerksom på slikt også.
Jeg gikk bare opp og opp så lenge jeg var på Levaxin, og det regnskapet stemmte slett ikke for meg - i den tiden.
Jeg er vant til å trene mye, lange sykkelturer både asfalt og i skogen, og løpeturer i skog og mark.
Jeg var på en hytte alene i 3uker og løp i fjelltrakter flere timer hver dag. Jeg regnet ut kaloriene på det jeg spiste og det var omtrent 1000/dag.
En slik løpetur er forsiktig regnet er 2000kc. Tall brukt er for en normalvektig og jeg veide 12kg for mye på det tidspunktet.
Og jeg veide det samme da jeg kom hjem.
Spist for lite ?
Hvor kom de 1000 fra som jeg ikke spiste ?
Hytteturen var ikke anderledes enn hverdagen ellers var, men det var jo lett å regne ut kaloriene i maten fordi jeg var alene.
Det var umulig for meg å spise mer enn jeg gjorde uten at vekta gikk opp. Den tia deltok jeg i flere seminarer om kosthold av eksperter på ernæring, husker navn som Kjeldsen, Strømme m.fl. Hytteturen var en test på det jeg lærte av dem.
Men det var en ting jeg ikke visste om - jeg hadde lavt stoffskifte. U-behandlet lavt stoffskifte - den eneste grunnen til at teori og praksis ikke stemte.
Det er ikke mens du trener at du går ned i vekt.
Du blir heller ikke bedre mens du trener. Det skjer når du hviler - på grunn av at du trener.
Energien i 100g fett er 900kc og det må man løpe minst en time etter at fettforbrenningen setter inn for å bruke. Altså to timer for å bruke 100g fett.
En med normalt stoffskifte har et forhøyet stoffskifte lenge etter en treningsøkt. Det har ikke vi ! Kjertelen virker jo ikke og da kan ikke dette styres.
Det er også slik at restitusjon er hurtigere og mere energikrevende, og det tas jo fra opplagsnæringa. Dette er en mye større del av det totale energregnskapet enn det lille ekstra forbruk man får under en 2timers treningsøkt. Det varer hele døgnet - også når vi sover.
Jeg var 14kg overvektig da jeg skiftet ut Levaxinen med Armour i mai-04. 3uker senere var jeg bare 6kg. 3mnd senere var de også borte.
Tenkningen rundt energi og fettforbrenning hadde begynt å virke. Kroppen fungerte igjen.
En som har en hyperfungerende kjertel er tynn - en uten kjertelfunksjon er tykk. Slik er det bare.
Så kan jo enhver evaluere sin egen behandling - virker den, eller virker den ikke.
Det er spørsmålet.
Takk for svar! Skal bli spennende å se da om jeg er av de heldige som det er enkelt å medisinere riktig. Har erfaring med sønn som har epilepsi (noe helt annet selvfølgelig, men derfor er ikke tankegangen ukjent for meg.) Den første medisinen han fikk, ga ham mange flere anfall enn han hadde uten medisin. Måtte prøve ut enda tre medisiner før han endelig (for tiden i hvert fall) er nesten anfallsfri. Stilte bare det opprinnelige spørsmålet for å høre om kanskje vektproblemer var en slags bivirkning ved medisinen (og ikke bare et symptom på selve sykdommen). Men jeg skjønner jo at saken er kompleks, så det er bare å vente og se :wink:
Medisinvalg i vår sykdomsgruppe er et ikketema.
Våre behandlere har i samarbeid med myndigheter og produsenter bestemt av vi skal klare oss med bare en medisin.
Valget er fundert på en teori.
Man teser at T4 er den viktigste av kjertelens produkter. Kroppen selv lager stoffskiftehormoner av denne.
Hvorfor kjertelen også produserer dette, og endel andre hormoner, anser man betydningsløst.
Jeg vil jo sette et meget stort spørsmål ved om kjertelen produserer hormoner som ikke brukes, men det er en konsekvens av den tenking som ligger til grunn for dagens behandlingsregime.
En konskvens av dette blir jo at vår sykdomsgruppe fratas enhver mulighet til individuell tilpassing som jeg mener alle sykdomsgrupper må ha.
Du belyser jo på en innlysende måte hvor viktig det er.
På mitt direkte spørsmål til en behandlende lege ved Aker Hormonlab opplyses det at 10-12% ikke blir bra av dagens behandling.
Det eksisterer ikke noen form for statistikk på området, så dette er et løst anslag gjort av den ene parten (behandlersiden) som jo må forsvare sitt selvvalgte behandlingsregime av oss.
Jeg ser for meg at man i fremtiden MÃ… løse opp dette å tillate flere produkter i behandlingen.
Hvordan vil man da omtale den tia vi lever i nå ?
En liten rettelse her,ikke Alle som har en hyper fungerende kjertel er/blir tynn.
Det skjer hos noen at det snur om og blir motsatt,jeg fikk Graves og målt en T4 opp mot 70-og ble bare feitere og feitere.
La på meg ca 20 kg på knappe 3 mnd..
Kjenner ei som har hatt struma og operert bort kjertelen,hun er mega tynn og full av muskler(hørt vi har problemer å bygge muskler vi med Lavt stoffskifte?).Full av Energi,ser ut som en 20 åring i en alder av 45.
Selv ser det ut som jeg forbrenner best med en T4 rundt 12-13 og helst en lavere Tsh...
Utover det må jeg Virkelig telle kcal om jeg ikke skal fyke opp i megatempo,men hjelper lite om jeg blir Hyper for da øker Både Apetitten og Vekta!!!!
Så jeg antar det ikker fins en Gylden Regel ,og at vekta blir like individuell som resten av sykdommen-selv om vi har felles trekkene.
Tenker bare at det som er et symptom for den ene på et Nivå,kanskje dukker opp hos andre ved et annet nivå. :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
puselus
kednej1 Ble ganske oppgitt da jeg leste på denne:
http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2355
Særlig svar til en med 'såkalt' :shock: lavt stoffskifte, og stakkaren som ikke gikk ned i vekt selv om hun/han trente ofte og spiste lite. (Gjett: Du spiser for mye og trener for lite) desp2
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Uff - for en ekkel & selvtifreds mannsling!!!
Han er skremmende nok lege & ernæringsprofessor :shock:
alikevel skriver han: "såkalt lavt stoffskifte".
Han svarer (les: advarer) også vedr D-vitamin - 5000 IE er iflg ham altfor mye -
høye inntak av slikt kosttilskudd kan man bli forgiftet av.
Det er jo ganske så tragisk da at de som spør han i god tro får slengt i trynet at du spiser for mye når man selv vet at man ikke gjør det. Mennesker som han burde blitt tvangsplassert med en gjeng av oss sotffskiftesyke, døgnet rundt slik at han selv kunne se at det vi sier faktisk er sant. Tvinge han til å overvåke oss for å se med egne øyne at det er ikke tull men fakta. Det hadde vært noe det, hehenenex: