-
Blir fullstendig gal... høy eller lav??
Nå håper jeg dere skal klare å svare meg...
I følge legen er jeg høy.
TSH 0.14
I følge T4 er jeg lav...
T4 mellom 13-14
Skal jeg øke eller senke dosen?
symptomer:
vektøkning
trett
svetter om natta
stiv nakke og rygg
sover lenge/mye trøtt
tiltaksløs
diare 3 ganger om dagen
endel vondt i halsen i perioder
(fastlegen min fungerer overhode ikke og ser kun på TSH, noe jeg er fullstendig uenig i.) Jeg sa jeg ville ha T4 opp på nesten 20, og han sa prøvene er fine. Jeg hadde med et ark med symptomer på som han knapt orket se på.
Det som er en lykkelig nyhet er at jeg har fått time på Volvat neste torsdag.
-
Sv: Blir fullstendig gal... høy eller lav??
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pusen1975
I følge T4 er jeg lav...
T4 mellom 13-14
Skal jeg øke eller senke dosen?
symptomer:
vektøkning
trett
svetter om natta
stiv nakke og rygg
sover lenge/mye trøtt
tiltaksløs
diare 3 ganger om dagen
endel vondt i halsen i perioder
(fastlegen min fungerer overhode ikke og ser kun på TSH, noe jeg er fullstendig uenig i.) Jeg sa jeg ville ha T4 opp på nesten 20..
Helt enig med deg. Du skriver det jo så fint selv, men man blir jo usikker på seg selv ikke sant når LEGEN sier det motsatte? Han burde jo visst bedre.. Men det gjør du, og det er flott! :D FT4 må hvertfall opp i de verdiene som du nevner hos de fleste. Og hos noen over dette også.. Symptomene dine tilsier også at du er for lav.. Virker ikke levaxinen når du har kommet opp i verdier som skulle tilsi forbedring av dine symptomer, så bør du tenke et tillegg av t3 eller bytte til Thyroider som har alle de ingredienser som fins i en skjoldkjertel.
xx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Helt enig med deg. Du skriver det jo så fint selv, men man blir jo usikker på seg selv ikke sant når LEGEN sier det motsatte? Han burde jo visst bedre.. Men det gjør du, og det er flott! :D FT4 må hvertfall opp i de verdiene som du nevner hos de fleste. Og hos noen over dette også.. Symptomene dine tilsier også at du er for lav.. Virker ikke levaxinen når du har kommet opp i verdier som skulle tilsi forbedring av dine symptomer, så bør du tenke et tillegg av t3 eller bytte til Thyroider som har alle de ingredienser som fins i en skjoldkjertel.
xx4
Så selv om TSH er på 0 så bør jeg øke dosen. Men kan også være at ikke Lexaxin funker som den skal. Har stor mistanke om binyretretthet og kanskje cøliaki, som min mor har..
Den som bare hadde hatt alle svar.
Bør jeg spørre om å få Armour?
-
Du bør spørre etter erfa thyroid -
Armour får du ikke i Norge lenger.
-
Sitat:
Armour får du ikke i Norge lenger.
Åååh? Jo, det gjør man vel? Det var det jeg fikk sist, men det har begynt å bli noen mnd siden nå da. Har det skjedd noe som jeg ikke har fått med meg?? :)
-
Bør du ikke utredes for cøliaki dersom moren din har det? Diare, kan ikke det ha med cøliaki å gjøre? Når jeg er underdosert, blir jeg tett og treg i magen. Men både diare og forstoppelse nevnes som hyposymptomer.
Desverre tror alt for mange leger at når FT4 er midtveis mellom bånn og topp er den bra. De kan ikke nok. Og det er ikke lett å argumentere når du har det sånn som nå.
Forbered deg godt med et ark du bruker tid på før Volvat. Alle spørsmål, alle symptomer må med. Og husk huskelappen......
Lykke til!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Bør du ikke utredes for cøliaki dersom moren din har det? Diare, kan ikke det ha med cøliaki å gjøre? Når jeg er underdosert, blir jeg tett og treg i magen. Men både diare og forstoppelse nevnes som hyposymptomer.
Desverre tror alt for mange leger at når FT4 er midtveis mellom bånn og topp er den bra. De kan ikke nok. Og det er ikke lett å argumentere når du har det sånn som nå.
Forbered deg godt med et ark du bruker tid på før Volvat. Alle spørsmål, alle symptomer må med. Og husk huskelappen......
Lykke til!
Takk :D
Jeg har hele tiden ligget helt nederst på Ft4.. uavhengig hva TSH har vært.
Selv da jeg begynte med Levaxin endret ikke FT4 seg noe særlig. Gikk fra 11,7 til rundt 12 ca... har vært oppe i knapt 14. Da er det 9-22 som gjelder.
Så hvordan kan TSh si at jeg er høy, og dere sier jeg har hyposymptomer, men likevel er Ft4 så lav??
Jo jeg bør testes for cøliaki, derfor jeg skal til legen (spesialist) neste uke :D
-
Med mistanke om cøliaki og de tarmproblemene du nevner er det dessverre sannsynlig at du er i bunnen av en del stoffer du trenger; ferritin, (selen,) d3, b12 bør tas. Jod og sink (+ selen) er viktig i omsetningen av skjoldbruskkjertelhormoner og med mulige opptaksproblemer er det viktig og få bekreftet at disse verdiene ligger høyt nok.
Videre kan mangel /lave nivåer på ferritin og b12 gi liknende symptomer i seg selv.
(NB - jeg mener IKKE at du ligger høyt nok i fT4, jeg mener bare at det er mer som bør sjekkes når du har tarmproblemer - dette er nemlig sammenhenger som vi ser altfor mye av her på forumet...)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Med mistanke om cøliaki og de tarmproblemene du nevner er det dessverre sannsynlig at du er i bunnen av en del stoffer du trenger; ferritin, (selen,) d3, b12 bør tas. Jod og sink (+ selen) er viktig i omsetningen av skjoldbruskkjertelhormoner og med mulige opptaksproblemer er det viktig og få bekreftet at disse verdiene ligger høyt nok.
Videre kan mangel /lave nivåer på ferritin og b12 gi liknende symptomer i seg selv.
(NB - jeg mener IKKE at du ligger høyt nok i fT4, jeg mener bare at det er mer som bør sjekkes når du har tarmproblemer - dette er nemlig sammenhenger som vi ser altfor mye av her på forumet...)
Jeg har bra med jern. B12 er lav. Har spurt om sprøyter fikk ikke det, kjøpte piller selv, som jeg har vært dårlig på å ta. Tar magnesium og d-vit å.
-
Om du ikke får B 12 sprøyter, ville jeg heller enn piller forsøkt å skaffe meg flytende B 12. det tas bedre opp av kroppen. Du får det på iherb.com
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Om du ikke får B 12 sprøyter, ville jeg heller enn piller forsøkt å skaffe meg flytende B 12. det tas bedre opp av kroppen. Du får det på iherb.com
Takk for tipset :D
Men nå skal det bli andre boller når jeg kommer til Volvat neste uke. Gleder meg veldig :D
-
Jeg vil jo vurdere de symptomene du fortalte om til å være fra lavt stoffksifte.
Det kan ikke være tvil om det !
Så kan man jo velge da : Er fT4=14 for lavt eller virker ikke Levaxin.
Glem TSH - har ingen betydning i dette spørsmål.
Og hva se greieste måten å finne ut det på ?
Er vel å øke Levaxindosen litt - og etter en stund, litt til.
Og virker ikke det, så er tia inne til å teste om du liker tyroide hormoner bedre.
Så er det jo klart at de andre nevnte prøvene her har stor betydning.
D-vitamin er et forsømt område i Norge. Her oppfører de seg som vi var et middelhavsland og ikke et isflak i nordsjøen.
Alle i Norge trenger tilskudd av D3. Gjerne hele året, så kan man jo hoppe over den uka en soler seg mye.
Legen vil ikke gi deg B12 ?
Pussig.....
Tipper en tenker som så at det finnes jo nok røde blodlegmer og ferritin er "ok" - så da skal det vær slik. Uten å tenke på at man behandles for lavt stoffskifte ?
Vel, jeg skal ikke fortenke hva andre har ment, men jeg syns det er underlig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg vil jo vurdere de symptomene du fortalte om til å være fra lavt stoffksifte.
Det kan ikke være tvil om det !
Så kan man jo velge da : Er fT4=14 for lavt eller virker ikke Levaxin.
Glem TSH - har ingen betydning i dette spørsmål.
Og hva se greieste måten å finne ut det på ?
Er vel å øke Levaxindosen litt - og etter en stund, litt til.
Og virker ikke det, så er tia inne til å teste om du liker tyroide hormoner bedre.
Så er det jo klart at de andre nevnte prøvene her har stor betydning.
D-vitamin er et forsømt område i Norge. Her oppfører de seg som vi var et middelhavsland og ikke et isflak i nordsjøen.
Alle i Norge trenger tilskudd av D3. Gjerne hele året, så kan man jo hoppe over den uka en soler seg mye.
Legen vil ikke gi deg B12 ?
Pussig.....
Tipper en tenker som så at det finnes jo nok røde blodlegmer og ferritin er "ok" - så da skal det vær slik. Uten å tenke på at man behandles for lavt stoffskifte ?
Vel, jeg skal ikke fortenke hva andre har ment, men jeg syns det er underlig.
Ja det burde jo vært mye enklere å sette ei sprøya i rompa enn å sende meg til psykolog.
Jeg husker jeg var oppe i 19 engang (Ft4) Jeg var gravid da, men mistet, og derfor økte den.. siden man øker dosen når man er gravid. Jeg skjønte at embroyet var dødt fordi jeg følte meg plutselig i så bra form som jeg aldri hadde vært.. og da sier det seg selv at jeg skal ikke ligge på 11-14 på Ft4.
-
Jo, men det er jo ikke alltid det går fram da.....
Jeg mener bare at det ikke trenger å ha stoffskiftekomlikasjoner som årsak, men det er så lett å tenke på det, og det er så lett for fagmiljøet å gripe til. Da kan man fremstå med "svaret".......
Uten egentilg å ha det faglige på det tørre.
Om så, er det stygt mot mennesker i en slik situasjon !
Men dine erfaringer fra den gang er jo ikke til å misforstå.
Jeg vet jo hva jeg ville gjort med dosen da.......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pusen1975
Jeg husker jeg var oppe i 19 engang (Ft4) Jeg var gravid da, men mistet, og derfor økte den.. siden man øker dosen når man er gravid. Jeg skjønte at embroyet var dødt fordi jeg følte meg plutselig i så bra form som jeg aldri hadde vært.. og da sier det seg selv at jeg skal ikke ligge på 11-14 på Ft4.
Trist, men da har du egentlig svaret. Den dosen på den typen medisin du har er ikke stor nok til å fjerne symptomene dine.
TSH er dessverre mer ustabil å styre etter enn det legene liker å tro.
1) Den varierer i løpet av døgnet (høyest TSH rett etter at man har stått opp)... inntil en hel enhet.(Ergo - få tatt blodprøvene så tidlig som mulig, før medisinen tas.)
2) Det er ikke sikkert at TSH-feedbacksystemet funker. (Det kommer fram blant annet i en studie om noen få folk som har blitt friske av hashimoto's...(mener jeg å huske). Iallfall var ett av suksesskriteriene for å kunne gå av medisinen at TSH responderte på frafall av medisin... Ergo må det i undersøkelsen ha vært pasienter hvor dette IKKE skjedde.)
3) "Normalisering" av TSH og frafall av hypo-symptomer har ingen linjær sammenheng. Man finner noe større sammenheng med fT4 og symptombortfall.
rexxy69 har en tråd nå om hvordan hun påkvirket sin lege til å medisinere mer etter fT4 i stedet enn TSH. Les den. :) og lykke til.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jo, men det er jo ikke alltid det går fram da.....
Jeg mener bare at det ikke trenger å ha stoffskiftekomlikasjoner som årsak, men det er så lett å tenke på det, og det er så lett for fagmiljøet å gripe til. Da kan man fremstå med "svaret".......
Uten egentilg å ha det faglige på det tørre.
Om så, er det stygt mot mennesker i en slik situasjon !
Men dine erfaringer fra den gang er jo ikke til å misforstå.
Jeg vet jo hva jeg ville gjort med dosen da.......
Jeg tar 75 mg, har aldri tatt mer og jeg veier nok hvertfall 75 kg.
Jeg tar nå en halv tabelett til (37,5mg) , men er så redd for få hjertebank.
Legen min gir jeg f i nå... skal ikke tilbake til han.
Var der forrige lørdag, han neglisjerte alle plager og symptomer jeg hadde skrevet ned, han var rett og slett ikke interessert.
-
Hei....jeg er så heldig at jeg har prøver fra den gang jeg var frisk...
fT4=21 TSH=1,8 (Furst)
Nå får jeg en SUBRIMERT TSH ved fT4=18 (fikk på Levaxin).
Så kan jo "de kloke hoder" forklare seg da....
Det regnes 1,6-1,7µg/kg kroppsvekt---det burde legen vite.
Så du kan umulig være noe annet enn UNDERMEDISINERT!!!!!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Hei....jeg er så heldig at jeg har prøver fra den gang jeg var frisk...
fT4=21 TSH=1,8 (Furst)
Nå får jeg en SUBRIMERT TSH ved fT4=18 (fikk på Levaxin).
Så kan jo "de kloke hoder" forklare seg da....
Det regnes 1,6-1,7µg/kg kroppsvekt---det burde legen vite.
Så du kan umulig være noe annet enn UNDERMEDISINERT!!!!!
Jeg er lita og lubben.. spiser faktisk sunt og ikke mer enn jeg skal, men klarer ikke ta av meg. Klarer jo ikke trene heller.
Helt utrolig å ha en lege som ikke vil høre. Jeg har aldri følt meg så dum som jeg gjorde på lørdagen.. som en ***** hypokonder som kommer inn der med et nytt problem hele tiden. Å siden 0.14 liksom var som den var, så skulle jeg bare fortsette.. jeg kommer til å prøve å øke dosen selv nå. Hadde vært veldig interessant å prøvd å komme opp i 20.
Etter jeg mistet barnet så satte han meg ned på 50 mg igjen og sammen med at jeg mistet mye blod og jern så ble formen fullkommen. Lå på sofaen i 6 mnd.
Jeg drømmer om å være opplagt bare en eneste dag.. om å klare å jobbe 50% stilling :D
Nå driver jeg eget firma, men jobber kun når jeg klarer, ca en helg pr mnd.
-
Der har du jo virkelig noe å holde deg til gunnda.
Og hvis man kan gjøre dine prøver før og nå mer allmenngyldige, så beviser du jo faktisk det som mange her har ment i flere år - Nemlig beviset på at TSH bare må bli lavere enn den var på samme fT4 før og etter.
Du har sikker sett forklaringer på "mekaninkken" der flere ganger her på Sonja ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Der har du jo virkelig noe å holde deg til gunnda.
Og hvis man kan gjøre dine prøver før og nå mer allmenngyldige, så beviser du jo faktisk det som mange her har ment i flere år - Nemlig beviset på at TSH bare må bli lavere enn den var på samme fT4 før og etter.
Du har sikker sett forklaringer på "mekaninkken" der flere ganger her på Sonja ?
Vet ikke om jeg er helt med dere nå, men min tsh var på over 4... gikk ned til 1 og legen var fornøyd.
Det at FT4 bare gikk fra 11,7 til 12- noen ganger 13... bryr de seg ikke om...
Så sånn har det vært i 3 år nå!
-
Pusen..
Du skrev at TSH var 0,14?? Den er da subrimert i forhold til ref.område, og legen reagerer. Mange leger medisinerer etter TSH.
er nok derfor legen din vil at du skal senke dosen.
Det er noen få som er ok med å gå etter TSH, men for de fleste av oss går det ikke.
Jeg tipper sluttdosen din skulle ligge 125 - 150µg/dgl.
Jeg har vært på Volvet flere ganger, men endoene der medisinerer etter TSH..meg ville de ha på en fT4 rundt 16.....for å få opp TSH-så nå må du følge med og passe på deg selv....du føler og resonerer riktig!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Pusen..
Du skrev at TSH var 0,14?? Den er da subrimert i forhold til ref.område, og legen reagerer. Mange leger medisinerer etter TSH.
er nok derfor legen din vil at du skal senke dosen.
Det er noen få som er ok med å gå etter TSH, men for de fleste av oss går det ikke.
Jeg tipper sluttdosen din skulle ligge 125 - 150µg/dgl.
Jeg har vært på Volvet flere ganger, men endoene der medisinerer etter TSH..meg ville de ha på en fT4 rundt 16.....for å få opp TSH-så nå må du følge med og passe på deg selv....du føler og resonerer riktig!
Tusen takk for forklaringen. Ja jeg vet at de ser på TSh og det er forferdelig frustrerende. Jeg føler at jeg har symptomer på høyt selv om jeg er lav, noe som kan tilsi at binyrene ikke virker som de skal. Har vært utsatt for enormt med stress i 10 år i strekk. Alt fra voldtekt, til brann, 6 år i rettsak ang brannen og oppbygging, 3 år med "psykopat" (psykisk vold) , mistet et barn, jobben og bestemoren min samtidlig.
Føler meg halvdød...
Så tar jeg og øker dosen levaxin så sitter jeg nesten og rister resten av kvelden.. trykk i panna, tåkesyn. Konstant uvel i magen.
-
På apoteket får du kjøpt Hydrocortisomkrem,1%.
Prøv å smøre deg med ca.2 cm hver 4.time...bytt område.
Da burde du merke LIIT bedring hvis du sliter med binyrer.
Men kanskje du får utredning for det på Volvat, så lurt ikke begynne før etterpå da....?
Hvis du ikke har, kjøp en tablettdeler, og prøv å øke dosen din med bare 12,5µ daglig...pga at du reagerer så sterkt på doseøkning....går det greit, kan du jo øke med nye 12,5 etter 4-6 uker osv.......
Har du fått tatt fT3 slik at du vet om du konverterer.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pusen1975
Så tar jeg og øker dosen levaxin så sitter jeg nesten og rister resten av kvelden.. trykk i panna, tåkesyn. Konstant uvel i magen.
Dette høres jo ut som om du ikke tåler Levaxin så bra. Kan du ikke argumentere og bruke dette som argument, og be om å få prøve thyroid?
Og alt du har vært igjennom, som du beskriver, får meg jo til å tenke at du trenger hjelp med binyrer. kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Dette høres jo ut som om du ikke tåler Levaxin så bra. Kan du ikke argumentere og bruke dette som argument, og be om å få prøve thyroid?
Og alt du har vært igjennom, som du beskriver, får meg jo til å tenke at du trenger hjelp med binyrer. kram1
Ja skal fortelle alt til legen neste uke, blir spennende å høre.
Jeg har en følelse at binyrer ikke er som de skal.. blir så bra å få svar :D
Takk for kram1
-
Litt gammel tråd dette, men oppsummerer litt!
Jeg hadde en TSH på nesten 7. T3 på 3 og noe, og T4 på 11.
Ikke rart jeg var dårlig.
Nå er TSH på 3,1, T3 på 5 og T4 på 18 :)
Jeg er svimmel og har endel plager så føler meg enda lav. Men endelig fått opp verdiene på T3 og T4. De har jeg slitt med å få opp.
Tar 75 mg. Har økt med 25 siste uka. Håper å komme ned på 1 snarest!!! :)