-
Ferdig mat - Saus på glass/Poseretter
Blir litt oppgitt, her jeg. Skal man ha mat uten sukker, må man lage det sjøl!
Skal jeg lage posemat, er det sukker, hvetemel, og hvit ris/spaghetti i det. Skal jeg lage noe Indisk eller Kinesisk, er det jaggu sukker og hvetemel i det og!!!!!
Og det er jaggu meg sukker i ferdig stekt/grillet kylling og!! o_O
Enten det er Onkel Ben's glassvarianter, Toro, eller andre merkevarer, så er det sukker, hvetemel, hvit ris, hvit spagetthi i det!!!! Jeg blir så oppgitt. Det er jo helt umulig å leve sunt! Man får alle "ulovlige" tingene uansett i alt man kjøper av mat. Og hvem orker og har tid, til å lage Indisk Tandori for hånd? Jeg kan ikke lage slikt selv. Jeg kan jo ikke spise fiskekaker, fiskepinner, karbonade, kyllingsalat og hjemmelaget müslii, til jeg "går i grava"!! Da velger jeg heller å sulte!! Dermebastad!!
desp1 gok1
-
Sv: Ferdig mat - Saus på glass/Poseretter
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Skal jeg lage posemat, er det sukker, hvetemel, og hvit ris/spaghetti i det. Skal jeg lage noe Indisk eller Kinesisk, er det jaggu sukker og hvetemel i det og!!!!!
Og det er jaggu meg sukker i ferdig stekt/grillet kylling og!! o_O
Enten det er Onkel Ben's glassvarianter, Toro, eller andre merkevarer, så er det sukker, hvetemel, hvit ris, hvit spagetthi i det!!!! Jeg blir så oppgitt. Det er jo helt umulig å leve sunt! Man får alle "ulovlige" tingene uansett i alt man kjøper av mat. Og hvem orker og har tid, til å lage Indisk Tandori for hånd? Jeg kan ikke lage slikt selv. Jeg kan jo ikke spise fiskekaker, fiskepinner, karbonade, kyllingsalat og hjemmelaget müslii, til jeg "går i grava"!! Da velger jeg heller å sulte!! Dermebastad!!
desp1 gok1
Jeg skjønner at det er frustrerende. Jeg må leve gluten og laktosefritt, samt lite sukker. Jeg velger å bruke sukker som er i mat, men ikke noe utover det.
Det å lage mat fra bunnen av er egentlig bare en tilvenningssak, og du kan jo lage opp i større posjoner slik at du har "ferdigretter" i fryseren til å ta av når du har det mer travelt. Indisk mat er forøvrig superenkelt å lage selv, det er bare at marineringen tar ofte litt tid. :)
Håper du finner ut av detkram1
-
opgiv1Hei helgemann! jeg skjønner din frustrasjon! selv mye av bacon som er i handelen, er tilsatt sukker! Og såkalt røkt laks er også tilsatt sukker. Og da tror ikke jeg den har vært røkt på gammelmåten, men tilsatt røkaroma og laget mer som gravet laks, som legges i sukker og salt blanding.
Her skal du få en enkel oppskrift på tomatsaus, som går lynfort å lage, og smaker godt:
Tomatpure
Enten bare litt vann, eller så mange tomater du har råd til, hakkes
Det krydderet du har, som rosmarin, timian, merian, basilikum, chili etc
Litt salt eventuelt pepper
Kokes til den får en konsistens du synes ser bra ut
Tilsett så mye olje tilslutt at du synes det gir en god smak, kommer an på hvor mye du lager
Denne sausen lager jeg ofte, og alle liker den. Den kan fryses.
Den er veldig god når jeg lager kjøttkaker :D
Da kan for eksempel kjøttkakene være litt hottere krydret enn sausen, eller omvendt.
En god og billig tomat og bønnerett. Den kan fryses ned.
Gå på biblioteket, helgemann, og lån bøker om mat fra all verdens hjørner. Mye internasjonal husmannskost er billig, kjøtt var for fest. Til hverdags gikk det i grønnsaker. Det gjør det fremdeleles. Via slike bøker kan du lære å blande for eksempel Garam masala selv. Og slipper sukker og andre ekle ting de putter i posene. Så har du et gammelt glass fylt med deilig krydder.
Om det finnes innvandrerbutikker i nærheten av der du bor, eller i en større by du er i av og til, har de ofte slike krydderblandinger med rent krydder, uten sukker etc
Bånn appettitt der i nord vink11
-
Hei!
Har du hørt om den hellige treenighet :)?
Det er:
Hvitløk
Chilli
Ingefær
(og en liten dæsj lime eller sitron)
Dette kan du bruke til å smakssette omtrent alt du måtte ønske av grønnsaker, fisk, reker eller kjøtt. Du heller olje i en stekepanne eller wok. Hakker opp hvitløken og chillien, skreller ingefær og rasper den, og så putter du alt i oljen (ikke glem en dæsj sitron) og lar det surre litt, ikke for sterk varme, det er bare for at smaken skal trekke litt ut i oljen. Så putter du i det du måtte ønske av grønnsaker o.l og steker/varmer det til det er ferdig. Du kan servere det til ris e.l, men du kan også spise det som det er. Det skal egentlig helles soyasaus over til slutt, men istedenfor soyasaus bruker du hampsaus.
Det er bare så godt:) Tror ikke det blir så dyrt heller for til en person trenger du ca bare en hvitløksbåt, en chilli og 2-3 cm av en ingefærrot. Men det kommer helt an på om du liker maten spicy eller ikke. Og hvitløken, chillien og ingefærrota holder en stund i kjøleskapet....
Det finnes masse oppskrifter på nettet med treeningheten, ofte trenger man da en masse andre ingredienser, men bare glem det.... Du trenger bare disse tre. Det enkle er ofte det beste:wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Nemlig - lage det sjøl! xx9 Selv om det bliver lidt op ad bakke til du har vænnet dig til selv at lave mad - bliver det både bedre og billigere når du selv er herre over maden på din tallerken. Denne frihed kommer du nok til at være glad for, når du først har fundet ud af, hvor nem og hurtig madlavning også kan være.
Jeg har oprettet en liten tråd til dig, Helgemann og håber at flere vil bidrage med opskrifter på maden, der ikke kræver de seks kokkehuer og smager godt alligevel. kram1
-
Takker for alle svar! Gleder meg til å prøve alle innkomne forslag! http://www.cosgan.de/images/kao/nahrung/f015.gif
knokkel: Jepp, har hørt om den hellige treenighet, men trudde du tenkte på noe annet! :wink: he he
Anisa: kram1 til deg som har opprettet en ny tråd med spennende oppskrifter! Og for at du prøver å redde meg i fra den sikre sultedød... kys1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
... Selv om det bliver lidt op ad bakke til du har vænnet dig til selv at lave mad ...
Har jo laget mat siden jeg var liten gutt. Men ble jo da opplært i norsk husmannskosthold med moderne vri, av min mor og barneskolen. Et kosthold som bestod av lite fett, masse sukker i brød og kaker, og hvit mel til det meste. Det var først når jeg fikk sykdommen (lavt stoffskifte), at jeg var nødt å snu opp-ned, omkull, på det jeg hadde lært. Og når butikkene her jo bor, Prix og Rema 1000, neste bare har "ulovlig" mat, blir jeg fortvilt og frustrert. Jeg bor 4 timer unna nærmeste by, så da blir det jo enda vanskeligere å leve "rett og riktig" i hendhold til helsa.
Så det å bo ute i distriktet, med helse som krever anderledes kosthold enn normalen, er dårlig sort...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Så det å bo ute i distriktet, med helse som krever anderledes kosthold enn normalen, er dårlig sort...
Du har så rett...ikke enkelt når utvalget er som det er. Nesten fest nå man kan komme inn i en matbutikk i byen med skikkelig utvalg. Blir bare gående og se og se...(bonde på byturgriner11)
-
Et annet problem med ferdigmat er soyalecithin. soya er en av skjoldbrukskjerelens største fiender. De har det oppi alt mulig SL er et illeluktende avfallsprodukt som det var vanskelig å bli kvitt helt til de fant på å putte det i allslags mat. Ikke rart at sjokolade gir kviser!!!!
-
Men helgemann, de har gode og riktige ting på rema og Rimi også, smør, rømme, grønnsaker, kjøtt og fisk. Du kommer langt med det.
Jeg har laget en veldig god brøderstatning som lages slik:
3 egg piskes med 1 beger Cottage cheese
idenne blandingen stapper du det du kan til resutatet er tjukt og tregt i masse med:
nøtter, sesamfrø, solsikkekjerner, helst knuste linfrø (null karbo i linfrø).
Smaksett med krydder og salt
Settes med skje på plate til en slags rundstykker.
Stek på 190-200 grader i 15-20 minutter
veldig fin erstatning til brød.
Du kan også putte opp i en teskje med bakepulver i disse rundstykkene. 1 teskje fiberhusk er også bra, men ikke nødvendig. Fiberhusk blir som et lim, som også hjelper til med å binde godt og lage en saftighet. Men eggenne og cottage cheese gjør samme nytten. Har netopp laget min tredje variant, denne gang med kanel, lukter godt!
-
Vel.
Hvis jeg var helgemann, så hadde jeg fortsatt å spise nordnorsk tradisjonsmat.
Finnes ikke bedre enn ei skikkelig storseimølja - vel ?
Eller Rødsei ?
Jeg mener - for oss er det jo bullseye !
Masse proteiner, mye mer enn i kjøtt, og D3 så de månner.
Lexikalsk : http://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%B8lje
Poetisk : http://www.jpfoto.net/
-
Ja, det er mye som tyder på at nordnorsk tradisjonsmat er noe som duger bra. Kommer selv fra de nordlige trakter og det gikk selvfølgelig mye på ulike typer fisk med torskerogn som favoritt. Visse unntak for eksempel mat med margarin istedenfor smør. En etterlevning etter krigens substitutter. Det som er trist er at det er så mye tilsetningsstoffer i alt og antibiotika i fesken åssåvidere. Man må lese og bli klok og regne med mere jobb på kjøkkenet. Men det er jo arti også å ha kokt i hop noe godt fra grunnen av!!!
-
Jojo, men han helgemann slenger bare snøret ut av soveromsvinduet og sveiver han inn med (sensureret)
Men mobbing til side (godt ment Helge).
Man har et forferdelig fint matfat i Norge, og vi bør jo benytte det istedenfor å la pizza/kulturen ta overhånd.
Tradisjoner er ikke viktige for tradisjonenes skyld, men noen av de har virkelig viktige oppgaver.
-
Greit å ha fiskestang til hånde, hehe! Det har vært mye propganda mot tradisjonsmat oppigjennom den moderne tiden. Folk stapper i seg lettprodukter og tror de gjør det rette, men så går de ikke ned i vekt for levra må jo jobbe med alle giftstoffene først. Nå vil de jo at alle skal bli veganer, pga ku-rap og fis. Hvordan i all verden skal det gå med folks helse da?!!!! Alle må mase på legen om resept på b12 og må betale 230 kr for en boks med 100 tabletter av svak sort. Dette ble kanskje å gå litt utenom tråden men måtte bare slenge ut mitt fiskesnøre litt.:wink:
Dette er deilig befriende og sagt og bevist av mange!!!!:
http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Et annet problem med ferdigmat er soyalecithin. soya er en av skjoldbrukskjerelens største fiender. De har det oppi alt mulig SL er et illeluktende avfallsprodukt som det var vanskelig å bli kvitt helt til de fant på å putte det i allslags mat. Ikke rart at sjokolade gir kviser!!!!
Å? Et avfallsprodukt som med alt annet... *uff*
ruth2: Har skrevet ut oppskriften. Spent å prøve den! :mrgreen:
-
Ja kjekt nok! Mannen som utviklet og innførte soya-melk til vesten (Harry Miller, an American-born Seventh Day Adventist), lege og: dadatata (fanfare), kirurg på skjoldbrukskjertler. Fint å kunne fikse det man har ødelagt og få betalt for altihop samtidig!!!!
Link er bra
http://www.preventdisease.com/news/a...0106_soy.shtml
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jojo, men han helgemann slenger bare snøret ut av soveromsvinduet og sveiver han inn med (sensureret)
Men mobbing til side (godt ment Helge).
Man har et forferdelig fint matfat i Norge, og vi bør jo benytte det istedenfor å la pizza/kulturen ta overhånd.
Tradisjoner er ikke viktige for tradisjonenes skyld, men noen av de har virkelig viktige oppgaver.
Nå traff du nesten blink.... :D Hadde jeg hatt soverommet vendt nedover, så hadde jeg hatt fjæra rett utenfor soveromsvinduet mitt... :mrgreen: Men det måtte nå bli et langt kast, siden ei kai står i veien... :lol:
Ja, det finnes mye godt og bra i den nord-norske kostholdet. Men ikke alle klarer, og liker lever og rogn. Men vanlig koktorsk eller sei, er jo godt! Særlig med smør og bacon til.
Er enig at vi har det egentlig bra her vi bor. Men nå har de fleste ikke tid, eller ork å lage mat, særlig familier som 9-16 jobb, hvor både mor og far jobber, og barna skal på trening, musikkøvning, osv. Da er det jo lett å ty til lettvinte løsninger, og det tjener jo ferdigmatprodusentene grovt på!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Ja, det er mye som tyder på at nordnorsk tradisjonsmat er noe som duger bra. Kommer selv fra de nordlige trakter og det gikk selvfølgelig mye på ulike typer fisk med torskerogn som favoritt. Visse unntak for eksempel mat med margarin istedenfor smør. En etterlevning etter krigens substitutter. Det som er trist er at det er så mye tilsetningsstoffer i alt og antibiotika i fesken åssåvidere. Man må lese og bli klok og regne med mere jobb på kjøkkenet. Men det er jo arti også å ha kokt i hop noe godt fra grunnen av!!!
Man vet, og viste at oppdrettslaks er rene gift bomben, men nå har funnet at man blir kvikksølvforgiftet av å spise brosme. Blåskjell kan man dø av, og reinkjøtt er godt bestrålt med plutonium.
Sant som du sier, man må lese og atter lese på produkter, før man kjøper de, og setter i gang med matlagingen.
Så da er nok Back to basics det beste....
-
Goitt å flir litt medt oppi elendiheita. Enig med deg om tidspress og moderne familieforhold. Er selv hjemme med 4 små, (kan det siden jeg er freelance musiker) nok å gjøre, men har sluttet med posemat og allslags kommersielt tull fordi det er så mye helseskadelig i det. I begynnelsen tenker man at det bare ikke går, men etter en kort stund ble det bare befriende. Kan gå i butikken målrettet og trenger ikke å la meg friste hverken når det gjelder mat eller kosmetikk. Man finner frem til gode løsninger. Sier ikke at jeg alltid klarer det men utgangspunktet er iallefall forandret nå! Skal begynne å lage yoghurt, is, brus og sjokkis (lørdagsgodter til unger og voksne!!!) såpe, shampo, tainnkræm også, men blir det nok hjemmebusiness av det også. Kun ment som oppmuntring, sier ikke at du bør gjøre det samme.vink11
Helge sa:"Man vet, og viste at oppdrettslaks er rene gift bomben, men nå har funnet at man blir kvikksølvforgiftet av å spise brosme. Blåskjell kan man dø av, og reinkjøtt er godt bestrålt med plutonium."
Sorry vet ikke helt hvordan man siterer her. Gammeldags på det området også blitt. hehe
Det der er selvfølgelig problematisk og jeg syns det er skremmende at også det man tror er ferskt og reint blir messet med. Har tenkt på å finne bønder og slaktere etc som gjør ting på gamle viset men har ikke kommet så langt enda.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Goitt å flir litt medt oppi elendiheita. Enig med deg om tidspress og moderne familieforhold. Er selv hjemme med 4 små, (kan det siden jeg er freelance musiker) nok å gjøre, men har sluttet med posemat og allslags kommersielt tull fordi det er så mye helseskadelig i det. I begynnelsen tenker man at det bare ikke går, men etter en kort stund ble det bare befriende. Kan gå i butikken målrettet og trenger ikke å la meg friste hverken når det gjelder mat eller kosmetikk. Man finner frem til gode løsninger. Sier ikke at jeg alltid klarer det men utgangspunktet er iallefall forandret nå! Skal begynne å lage yoghurt, is, brus og sjokkis, såpe, shampo, tainnkræm også, men blir det nok hjemmebusiness av det også. Kun ment som oppmuntring, sier ikke at du bør gjøre det samme.vink11
Litt galgenhumor må til... :D
Høres befriende ut, å være freelance. Styre dagan slik du vil, og har krefta til. Men sia du har 4 små, kan det ikke være så lett å være freelance da?
Det e jo lett å bli oppgitt og deprimert, slik æ kan bli. Men æ må nok sette orken (tiltakslysten) til, for å få mat i skrotten.
Hjemmelaget brus er det lenge sia æ har smakt. Mamma laga det en gang da æ va tenåran. Va faktisk godt! Huske ho stod å rørte det ut i en stor gul klesbalje... hjertflag1
Ongan dine e heldig som har en mor som e så bevist på maten, slik du e! :cool:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Helge sa:"Man vet, og viste at oppdrettslaks er rene gift bomben, men nå har funnet at man blir kvikksølvforgiftet av å spise brosme. Blåskjell kan man dø av, og reinkjøtt er godt bestrålt med plutonium."
Sorry vet ikke helt hvordan man siterer her. Gammeldags på det området også blitt. hehe
Det der er selvfølgelig problematisk og jeg syns det er skremmende at også det man tror er ferskt og reint blir messet med. Har tenkt på å finne bønder og slaktere etc som gjør ting på gamle viset men har ikke kommet så langt enda.
Du har en knapp som hete "Siter" nederst til høyre i hver tekst rute.
Man tror jo det, ja. Men så blir man lurt trill-rundt. :sad:
Håper du finner de som ennå slakter på gammeldagsvis, selv om de er i flertall.
-
Takk for hjertevarmende oppmuntring!!! Jeg var ikke så bevisst før. Da eldstemann (5 år nå) var i magen trodde jeg at jeg var så sunn fordi jeg gikk over til aspartam saft og brus. Hadde hybelkropp da, hehe. (Campingkropp er vel noe annet?)Husker ikke helt hvordan det snudde... Jo, jeg begynte å finne ut at det er mye lureri i verden og såg at dette gjaldt også ikke minst helse. Denne la oss kalle det noe så pretensiøst som "oppvåkningen" har faktisk gjort underverk for psyken også!!!
Mindre synging i det siste, men det kommer!
Jeg kan poste oppskrifter her senere når jeg finner på noe bra. Bare arti!xx9
Her er en god betennelseshemmende te og innpakningskur for skjoldkjertelen:
kanel, kayennepepper (så mye du tør, det er bra for magen og hjertet også!!!)og gurkemeie blandet med raspet eple og varmt vann selvfølgelig. Honning for de som kan og vil ha søtsmak.
Samme krydderblanding (uten eple, hehe) blandes med gee-butter og smøres på halsen. Tull rundt et skjerf og slapp av så lenge du gidder. Det lukter godt også. Hjelper på strumaen min.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Ja kjekt nok! Mannen som utviklet og innførte soya-melk til vesten (Harry Miller, an American-born Seventh Day Adventist), lege og: dadatata (fanfare), kirurg på skjoldbrukskjertler. Fint å kunne fikse det man har ødelagt og få betalt for altihop samtidig!!!!
Link er bra
http://www.preventdisease.com/news/a...0106_soy.shtml
Ikke rart verden er korrupt... Det blir jo som å gi med den ene hånda, for så å ta igjen med den andre... Det er vist moderne nå i dag, og ha en slik holdning. Man ser det over alt, legemiddelsindustrien, politikerene, osv.
-
Jeg mente "fikse" ikke uten hermetegn nei!!
Tankegangen du snakker om bygger ofte på dialektikk: tese, antitese, syntese
create a problem make a solution. tjen penger på det samtidig!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Takk for hjertevarmende oppmuntring!!! Jeg var ikke så bevisst før. Da eldstemann (5 år nå) var i magen trodde jeg at jeg var så sunn fordi jeg gikk over til aspartam saft og brus. Hadde hybelkropp da, hehe. (Campingkropp er vel noe annet?)Husker ikke helt hvordan det snudde... Jo, jeg begynte å finne ut at det er mye lureri i verden og såg at dette gjaldt også ikke minst helse. Denne la oss kalle det noe så pretensiøst som "oppvåkningen" har faktisk gjort underverk for psyken også!!!
Mindre synging i det siste, men det kommer!
Jeg kan poste oppskrifter her senere når jeg finner på noe bra. Bare arti!xx9
Her er en god betennelseshemmende te og innpakningskur for skjoldkjertelen:
kanel, kayennepepper (så mye du tør, det er bra for magen og hjertet også!!!)og gurkemeie blandet med raspet eple og varmt vann selvfølgelig. Honning for de som kan og vil ha søtsmak.
Samme krydderblanding (uten eple, hehe) blandes med gee-butter og smøres på halsen. Tull rundt et skjerf og slapp av så lenge du gidder. Det lukter godt også. Hjelper på strumaen min.
Men det er jo det man blir innprentet av myndigheten og helsekostbransjen. Alt som er merket med Light er kjempe sundt og godt! Ingen fett, ingen kalorier.
Virker som at du har "sett lyset"! :wink: Har jo også merket forskjell hos meg, etter at jeg begynte med alternativ kosthold. Både på humøret, og kroppen generelt. Så det har nok noe for seg, og tenke på helsa og hva man putter i kroppen.
Håper du får sangstemmen tilbake! http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/c075.gif
Flott! Venter spent! :cool: Har kopiert oppskriften på teen din óg. kram1
-
sangstemmen er i orden heldigvis!
Helsemyndighetene er en garnvase med 70 år gamle griner11hybelkaniner i.. øh bra metafor? griner11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Men det er jo det man blir innprentet av myndigheten og helsekostbransjen. Alt som er merket med Light er kjempe sundt og godt! Ingen fett, ingen kalorier.
NO fat dietten var populær under krigen også, men da var det ufrivillig!!!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
sangstemmen er i orden heldigvis!
Helsemyndighetene er en garnvase med 70 år gamle griner11hybelkaniner i.. øh bra metafor? griner11
Det var jo bra å høre. Kan hende jeg misforstod når du snakket om minde synging, men at det kommer seg.
Bra sagt, ja! :lol:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Jeg mente "fikse" ikke uten hermetegn nei!!
Tankegangen du snakker om bygger ofte på dialektikk: tese, antitese, syntese
create a problem make a solution. tjen penger på det samtidig!
Jepp, det var det jeg mente. :) Men oversettelsen var ikke helt riktig! Skal være: Lag et problem, og tjen penger på det! :wink:
Eller: Create a problem, offer a solution, win their hearts :)
-
Sitat:
og reinkjøtt er godt bestrålt med plutonium.
Neeei:eek: Og jeg som er så glad i reinsdyrskjøtt! Kan du forklare litt mer om dette??
-
Vel, tjernobyl spyde jo ut cesium 137 var det vel ? Ikke langt unna Plutonium...
Farlig fordi organismer tar feil av dette og calsium......
feks noe så uskyldig som Rimsopp tar opp dette - beitedyr får det i seg og må fores ned på høy før de slaktes.
De måles med geigerteller og når de er under myndighetenes bekerellkrav, så går hodet og edlere deler ender opp som biff på din tallerken.
Og ceisium har en halveringstid på noen tusen år.......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Flott! Venter spent! :cool: Har kopiert oppskriften på teen din óg. kram1
Var på bruktbutikk med familien i dag og der lå det en bok på et bord og ventet på meg. Før 389 kr, nå 20 kr. Den heter: UTSØKT Norske råvarer i verdensklasse.
Mye goodie mat i den og mye uten mel sukker og soya.
Kan du ha couscous? Ikke så norsk, men det er vel aspargesen de mener er norsk da.norsk1
Asparges med couscous
4 personer
serveres kald
500 g asparges (fersk vil jeg tro er best!)
1/2 chili
1/2 rødløk
1/2 ss revet sitronskall
300 g couscousgryn
salt og pepper
Skjær bort de nederste 2 cm av aspargesene og skrell noen cm oppover
Kok stenglene i lettsaltet vann i 4-5 min. avkjøl og del i mindre biter.
Kok couscous som anvist på pakken.
Skrell rødløken, rens chilien og hakk alt i småbiter
Bland alt inn i couscousen, tilsett sitronskall og la alt stå i minst en time.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Asparges med couscous
Lyder himmelsk, men ikke gluten- eller karbofrit. Cous Cous er fremstillet af durumhvede, man også fremstiller alskens pasta af. Her er en, som anbefaler at erstatte cous cous med quinoa, men hvor godt den passer sammen med asparages ved jeg ikke. Der er også karber i quinoa, men vist nok ad den GI-lave type.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Neeei:eek: Og jeg som er så glad i reinsdyrskjøtt! Kan du forklare litt mer om dette??
Jo, da Tjernobyl "gikk i lufta" ble radioaktiv nedfall spredt over store deler av Eurpa, men mest over nord-europa.
Sitat:
http://www.abcnyheter.no/node/74243:
Det var utmarksnæringene som virkelig ble rammet av Tsjernobyl-katastrofen i Norge. Store mengder sau og rein måtte slaktes sommeren og høsten 1986, uten at kjøttet kunne spises. Senere kom man i gang med nedforingstiltak for å unngå massiv nedslakting.
...
På grunn av vind- og nedbørsforholdene i tiden under og rett etter Tsjernobylulykken var Norge det landet i Vest-Europa som ble hardest rammet av radioaktivt nedfall. Spesielt deler av Buskerud, Oppland, Trøndelag og sørlige deler av Nordland fikk mye nedfall.
Nedfallet besto av ulike typer radioaktivt stoff, og på grunn av lang nedbrytning av cesium-137 finnes det fortsatt i norsk natur selv 22 år etter ulykken.
...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Lyder himmelsk, men ikke gluten- eller karbofrit. Cous Cous er fremstillet af durumhvede, man også fremstiller alskens pasta af.
Her er en, som anbefaler at erstatte cous cous med
quinoa, men hvor godt den passer sammen med asparages ved jeg ikke. Der er også karber i quinoa, men vist nok ad den GI-lave type.
synd, kanskje noenandre her kan ha det!
Det fins mye annet godt i bokji som jeg kan poste!!!
-
-
Ja, jeg er for tiden på en eliminasjonsdiett uten egg, melkeprodukter, sukker og kornprodukter (gluten iallfall)... Og i tillegg har jeg fått beskjed om å ikke fore candidaen (= unngå soyaprodukter, gjærede produkter, eddik, sukker, honning etc og epler, bananer, pære, appelsin, tomat, gulrot og all tørket frukt) så jeg har ikke så mye å velge i.
Til lunch i dag spiser jeg:
Kokt ris (oppvarmt fra i går)
Litt ternet svinefilet (oppvarmt fra i går)
1ss hermetisk mais (uten tilsatt sukker)
Som tilbehør salat laget på:
Litt salat av en type du liker (eller blandet)
Agurk i biter
Litt bønnespirer
Noen druer
Og i stedet for dressing har jeg funnet ut at innmaten av en pasjonsfrukt fungerer finfint. (Man kan også bruke innmaten fra granateple - den er ikke fuktig men gir "tzang"-smak i en ellers kjedelig salat. Eller puréer av litt bær.)
Jeg misunner ikke kollegaene mine knekkebrød med svett ost. :wink:
Siden dette er uvant mat for meg vet jeg ikke helt hvor mye jeg trenger til hvert måltid ennå. Så jeg har med meg en pose chasewnøtter som nødproviant. Kan også brukes i salaten.
Til frokost spiste jeg oppvarmte potetbåter (ovnsstekte i går), med salat(som over) og skiver av kokt tunge.
Kanskje dette kan inspirere?
Det jeg ser er at når man spiser kjøtt/fisk til hvert måltid så lønner det seg å tilberede litt større porsjoner enn før. Både ris og stekte poteter kan enkelt varmes opp og holder noen dager i kjøleskap. Det samme gjelder for nesten alt kjøtt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Ja, jeg er for tiden på en eliminasjonsdiett uten egg, melkeprodukter, sukker og kornprodukter (gluten iallfall)... Og i tillegg har jeg fått beskjed om å ikke fore candidaen (= unngå soyaprodukter, gjærede produkter, eddik, sukker, honning etc og epler, bananer, pære, appelsin, tomat, gulrot og all tørket frukt) så jeg har ikke så mye å velge i.
Uff, det var lite å velge i... Håper de finner ut hva du kan spise etter hvert, så at du får enn litt mer fargerik kost, enn det du må leve pr dags dato.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Til lunch i dag spiser jeg:
Kokt ris (oppvarmt fra i går)
Litt ternet svinefilet (oppvarmt fra i går)
1ss hermetisk mais (uten tilsatt sukker)
Som tilbehør salat laget på:
Litt salat av en type du liker (eller blandet)
Agurk i biter
Litt bønnespirer
Noen druer
Kopierer denne! :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Og i stedet for dressing har jeg funnet ut at innmaten av en pasjonsfrukt fungerer finfint. (Man kan også bruke innmaten fra granateple - den er ikke fuktig men gir "tzang"-smak i en ellers kjedelig salat. Eller puréer av litt bær.)
Pasjonsfrukt har jeg prøvd å spise, men fysj! for en smak!! Men granateple er nydelig! Men sliter ennå med å åpne de riktig. Blir jo fort søl, så det ser jo ut som at jeg har begått mord på kjøkkenet... Nesten, da... :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg misunner ikke kollegaene mine knekkebrød med svett ost. :wink:
Æsj, svett ost, og myk knekkebrød....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Siden dette er uvant mat for meg vet jeg ikke helt hvor mye jeg trenger til hvert måltid ennå. Så jeg har med meg en pose chasewnøtter som nødproviant. Kan også brukes i salaten.
Chasewnøtter er gode. Særlig de som er uten salt og ristet. :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Til frokost spiste jeg oppvarmte potetbåter (ovnsstekte i går), med salat(som over) og skiver av kokt tunge.
Hmm, kylling til salat bruk er bedre alternativ enn kokt tunge?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Kanskje dette kan inspirere?
Jepp! kram1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Det jeg ser er at når man spiser kjøtt/fisk til hvert måltid så lønner det seg å tilberede litt større porsjoner enn før. Både ris og stekte poteter kan enkelt varmes opp og holder noen dager i kjøleskap. Det samme gjelder for nesten alt kjøtt.
Kalde poteter kan jo brukes til meste. :)
-
hei Helge. Kan du si hva du ikke skal ha foruten hvetemel og sukker så skal jeg poste. Jeg kjøpte en del kokebøker forleden på bruktbutikken ( en het: hurtig mat) og fant mye godt som jeg tenkte å poste men det er så dumt om det ikke passer.
maismel? Ingen gluten i det hele tatt eller bare ikke hvete?Søtpotet? Sånn grønn:mrgreen: utlendingsjappe-middagsbanan ? (smaker smaskens stekt).
Og hva med godteri/dessert, kan du ha honning?
kanskje det ble mange spørsmål. Kanskje lettest å si hva du ikke kan ha!:lol:
En av mine og familiens favoritter er kjøttboller med grønnsaksmos. lager alt fra grunnen av, ja kverner ikke kjøttet og lager smør da. (ikke foreløpig hehe)
I dag hadde vi selvlaget kald tomatsalsa og kjøpesrømme til. Jeg lager det aldri likt hver gang. Man kan blande i mye snadder i både kjøttboller, grønnsaksmos og salsa, etter hva man tåler og hva man har i skapet.
xx9
-
Okidoki! Leste litt ovenfor her og så at du sikkert kan ha det som vi spiste til middag i dag.
Kjøttboller som alle kan like!!!:
Kvernet kjøttdeig. 5-600 g er nok til en hel stekepanne full = en familie eller du har i flere dager til deg sjæl.
bland noe du liker i kjøttdeigen.
Småraspet gulrot, selleri, et hvitlksfedd, litt maismel og litt maisenna eller litt
pottitmel, salt, pepper,paprikapulver er gødt! Bland for hånd. Konsistensen skal være sånn at det ikke er for klissete å steike de. Au det er litt kaldt på fingrene å blande!:mad:
Form til ca 3 cm diameter store boller og steik i ghee, smør eller kokosfett.
Skrell potet og eller søtpotet og gulrot. Beregn så mye potet du ville ha hatt til en kjøtmiddag og legg til gulrøtter som om det skulle være tilbehør så er det sikkert passe mye. Dette er så godt at man syns are det er greit om det blir for myehjerte1
Del det i biter så koker det fort.Lurt å sette dette på kok imens du lager kjøttboller så er det ferdig omtrent samtidig. Tøm av vannet og mos det med den der pottitknusergreia. Ta i litt melk, en dæsj smør, litt salt, pepper (peppermiks er jummy)smak om det er passe salt. Til slutt kan du ta på litt purreløk eller gressløk om du liker det.
Salsa: En boks hermetisk tomat og/eller noen ferske hvis du har gidd til å kutte de opp, en stor spiseskje tomatpure, en dæsj olivenolje, selleri i små biter gjør seg her også, litt salt, oregano? Egentlig ta hva du liker.
rømme.
Ellers er det alltid godt med feks raspet ost/parmesan og oliven til. Ikke nødvendig da men.
Press noen appelsiner og en lime i sånn håndpresse, rundt og rundt-ting, bland i litt vann og ev litt honning om du ikke liker det lit surt, så har du godt å drikke til.
Sånn! Jeg liker best å lage mat uten kokebok. Det er arti!!!xx7
-
for ordens skyld, her er handlelista:
kjøttdeig
purre
potet
selleri
gulrot
paprikapulver
smør
melk
tomat på boks
tomatpure uten sukker eller lage sjæl.
kan ikke komme på noe mer. Se i forrige post om det var noe essensielt jeg glemte her
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
hei Helge. Kan du si hva du ikke skal ha foruten hvetemel og sukker så skal jeg poste. Jeg kjøpte en del kokebøker forleden på bruktbutikken ( en het: hurtig mat) og fant mye godt som jeg tenkte å poste men det er så dumt om det ikke passer.
maismel? Ingen gluten i det hele tatt eller bare ikke hvete?Søtpotet? Sånn grønn:mrgreen: utlendingsjappe-middagsbanan ? (smaker smaskens stekt).
Og hva med godteri/dessert, kan du ha honning?
kanskje det ble mange spørsmål. Kanskje lettest å si hva du ikke kan ha!:lol:
En av mine og familiens favoritter er kjøttboller med grønnsaksmos. lager alt fra grunnen av, ja kverner ikke kjøttet og lager smør da. (ikke foreløpig hehe)
I dag hadde vi selvlaget kald tomatsalsa og kjøpesrømme til. Jeg lager det aldri likt hver gang. Man kan blande i mye snadder i både kjøttboller, grønnsaksmos og salsa, etter hva man tåler og hva man har i skapet.
xx9
Det som en med urinsyregikt ikke kan spise... :wink: :lol:
Sukker, hvetemel, valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner, cassava (tapioka), blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader, spinat, soya, svinekjøtt. Laks, sild og ansjos.
Okeskjøtt går greit. Torsk og hyse likeså.
Så nå har du litt å gå etter! :wink: