-
Ernæringsstudent med hypothyreose
Hei,
jeg er en jente på 23 år som ble diagnostisert med hypothyreose for ca. 10 år siden, og har siden den gang brukt tyroksin (T4) i tab. form.
Nå går jeg mitt siste år på ernæringsstudie, og skal i forbindelse med dette skrive en bacheloroppgave, og jeg har valgt å skrive om hypothyreose. Likevel er jeg usikker på om hva problemstillingen min skal være..? Har søkt etter informasjon om hypothyreose og vitaminer/mineraler, kosthold m.m.
Meldte meg inn i dette forumet i dag, da jeg tenkte at litt "brainstorming" med dere her, kunne gitt meg noen nye ideer :D.
RosaElefant xx7
-
Sv: Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:
Hei og velkommen da - vi trenger sånne som deg !
Så det er gjensidig og blir spennende.
Det er mange her som er flinke på ernæring. Noen er sikkert selvlærte, og wv egen erfaring. Noen med helsebakgrunn finnes også.
Ingen diettikkere, antar jeg da.
Og, som du sier, alt for få kontrollerte studier finnes.
Håper mange vil skrive her.
-
Time på Aker i Oslo - endokrinologisk avd.
Dessverre blir hypothyreose ofte glemt, og dette merkes utdanningsmessig, og det er nettopp derfor valget mitt falt på denne sykdommen.. Men det er i grunn lite seriøst (gode studier) på nettet, men haugevis av info om selve sykdommen (da engelsk tekst).
Jeg har time hos en endokrinolog om 2 uker, og ønsker å få det beste ut av timen, men ser ikke frem til dette, føler at jeg ikke får noe forståelse:| Håper jeg får noen tips fra dere andre her :D
Jeg har vært der en gang tidligere, men det var lite vellykket, dessverre. Følte jeg ikke fikk noe ut av den timen, og det eneste jeg fikk høre var at blodprøvene mine var normale (TS, T4, T3 m.m) og at jeg sannsynlig har insulinresistens (noe jeg visste fra før av). I tillegg føler jeg et slags "mas" om at jeg må gå ned i vekt, men det går jo i sneglefart til tross for fysisk aktivitet og sunt kosthold (lavkarbo).
Jeg bruker Levaxin daglig, men føler likevel at dette ikke er nok. Har noen noe gode tips for hva jeg bør be om/gjøre hos denne endokrinologen? Må innrømme at jeg gruer meg, for det er alltid en negativ opplevelse for meg.
RosaElefantxx7
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rosaelefant
Meldte meg inn i dette forumet i dag, da jeg tenkte at litt "brainstorming" med dere her, kunne gitt meg noen nye ideer :D.
Velkommen RosaElefant vink11
Har du været en tur og vende på forummet Stoffskifte og kosthold? Der burde du kunne finde gode søgekriterier til at søge videre, vil jeg mene.
God arbejdslyst. hjertflag1
-
Sv: Time på Aker i Oslo - endokrinologisk avd.
Hei Rosa Elefant:p
Du er ikke den eneste i verden som ikke er fornøyd med Levaxin behandlingen, vi er mange.
Det skyldes som oftest;
- du går på for lav dose; ft4 skal ligge høyt i referanseområde
- du har problemer med binyrene
- du trenger tilskudd av t3 (Levaxin inneholder kun t4)
- Levaxin er et syntetisk legemiddel og er ikke like effektivt som naturlig thyroid
Jeg hoppet selv over til thyroid (Erfa thyroid) etter fire mnd på Levaxin. Erfa inneholder også t3 hormonet. Forskjellen var enorm, og jeg angrer ikke ett sekund. Jeg har også svake binyrer (som mange med lavt stoffskifte får, fordi lavt stoffskifte sliter på binyrene), hvilket forkludret behandlingen en del. Men jeg går nå på binyrestøtte i tillegg og er blitt mye bedre.
Binyrenes tilstand måles med korisol i spytt, 4 ganger på en dag (veldig lett å ta hjemme), og ikke med blodprøve (til tross for at mange leger tror det er tilstrekkelig).
Om jeg var deg, hadde jeg bedt om å få prøve Erfa med en gang. Det er imidlertid tvilsomt om Aker vil skrive ut dette, da de er ganske konservative. Dette er helt misforsått fordi mange opplever enorm bedring på naturlig tyroid, så jeg kan ikke annet enn si at det er en gåte at de ikke vil pasientenes beste. Antakelig er de så opplært i Levaxin tankegangen at de ikke ser skogen for bare trær. Jeg fikk Erfa på en privatklinikk (se forumets førsteside) og har fått fastlegen til å følge opp å skrive ut resepter.
-
Hei rosaelefant!
Angående oppgaven din, så er det jo mange med stoffskifteproblemer som sliter med dårlig opptak fra tarm.
Nedenfor er det noen problemer som handler om mange og tarm som mange kan ha:
Anemi
Brokk
Diare
Dårlig evne til å ta opp næring i tarmen
Dårlig evne til å ta opp jern i tarmen
Forstoppelse
Gallesten
Nedsatt nyrefunksjon
Natriumubalanse
Lav B-12 vitamin
Lav D3
Lavt blodsukker
Oppblåsthet
Tarmslyng
Væskeanhopning i bukhulen
Kan noe gjøres med kosten for å bedre situasjonen? Kanskje du kan spørre legen du skal til på Aker om tips, om han/hun har lyst til å bidra med informasjon?
Du kan jo lete på forummet her, og sjekke linkene på forsiden , om det er noe som kan gi deg noen ahaopplevelser?
-
Visstok er det også en overrepresentasjon av lavt stoffskifte blant cøliakikere - eller omvendt...
-
Du får ikke Erfa på Aker, de har bestemt seg for å ikke skrive ut det. Forsøk hos fastlegen, eller et annet sted.
-
Tusen takk så mye for svar! Vurderer å skifte fastlege pågrunn av liten forståelse, eller kanskje fastlegen har lite kunnskap på dette området.. Dessverre har jeg ikke råd til legetime hos en privatklinikk, men håper jeg enten kan få prøve noe nytt gjennom nåværende fastlege eller den nye.. Det er hovedsakelig vekten som gjør meg sprø - virker som det sitter klistret på meg. Helt utrolig. Dette syntes jeg virker som er tegn på inadekvat behandling av hypothyreosen..? Hvordan har dette vært med Erfa?
Må også nevne at da jeg gikk på Levaxin 100 ug (mikrogram) 5 dager i uken og 200 ug (mikrogram) 2 ganger i uken var verdiene mine slik:
S-TSH: <0,03
S- fritt T4: 22.0
S-fritt T3: 6,8
Anti- TPO: 218
(S-FT4: 12,4 og S-TSH: 3,0).
I en periode prøvde jeg meg frem til 200 ug daglig, da gikk jeg også litt ned i vekt (følte jeg i hvertfall) og da var TSH 0,06. Fikk da beskjed om å gå tilbake til samme dose som tidligere (den som er nevnt ovenfor).
Jeg gjorde ikke eksakt dette, så nå tar jeg 150 ug daglig. Merker at jeg blir forvirret av alle opplysniger om TSH osv. Jeg burde vite dette, men vi lærer absolutt ingen ting om dette på skolen f.eks.
RosaElefantxx7
-
Jeg kan si deg at jeg forsøkte å gå ned da jeg var på Levaxin - og det var helt umulig.
Jeg har alltid trent, og dro på hytta i to uker alene.
Regna ut alle kaloriene i innkjøpt mat, og det ble ikke mye over 1000kCal/dag. I tillegg løp jeg 1-2 timer hver dag i fjellet.
Og veide det samme da jeg kom hjem.
Etter skifte til tyroide hormoner i -04 er jeg normalvektig, og det gikk på bare få måneder.
Ikke dermed sagt at alle reagerer slik.
Min situasjon er sikkert like unik som din er, og kan være forskjellig.
Men likevel.
Og jeg opplevde ingen gehør for dette på Aker.......
Ser at du fikk beskjed på å gå tilbake til en dosen som fungerte dårligere av rent bio-kosmetiske årsaker.
Dem kjører over oss med bransjesjargongen - du må lære å stole på deg selv mitt oppi alt dette.
Hvis du ikke hadde uheldige symptomer på at dosen var for høy, skulle du ikke latt deg overtale (min bastante menig)
Har forresten sett at man som utgangspunkt for Levaxindosering anbefaler 2µg pr. kg kroppsvekt, og skal man ned, kan man trenge mer enn det.
-
Hypothyreose og graviditet
Hei til dere alle:) Jeg har et eller to spm jeg har tenkt lenge på, og føler selv at hva jeg tenker er rett, men tenker jeg bør på et inspill fra dere andre her også..
Så lenge jeg kan huske har jeg gått på doseringen av Levaxin på 100 ug 5 ganger i uken + 200 ug 2 ganger i uka, og jeg prøvde og prøvde å bli gravid uten hell. Denne dosen var også riktig ifølge legene (TSH 0,03).. Men jeg økte så dosen til 200 ug hver dag (i ren desperasjon) og etter vips var jeg gravid. Jeg gikk til legen som tok blodprøve og resultatet ble TSH 0,06, og jeg fikk streng beskjed om å gå tilbake til vanlig dose (som nevnt tidligere). Jeg gjorde dette, og noen uker senere mistet jeg i en spontanabort:sad:. Jeg har helt siden dette hatt en følelse av at grunnen til at jeg i det hele tatt var gravid var den økte dosen, og at grunnen til at jeg mistet var fordi jeg gikk ned igjen.
Hva tenker dere her om dette?:?:
RosaElefantxx7
-
Sv: Hypothyreose og graviditet
Det er lett !
Den dosen som gjør deg gravid er rett !
Og - barnet får jo stoffskiftehormoner fra moren i starten av graviditeten.
Det gjør det nødvendig å dobble dosen så snart man er gravid - effekten av Levaxin henger jo flere uker etter !
Hvordan man argumenterer for IKKE å bruke tyroide hormoner i slike indikasjoner er meg en gåte !
Om hva jeg syns om den behandling du har fått egner seg ikke på trykk !
-
Jeg tenker så hardt at den anbefalingen antakelig forårsaket aborten, ja. Venninna mi (stoffskiftesyk fra ett års alder) slet med å bli gravid, og klarte ikke å bære fram (iallfall 2 aborter), før hun ble oppjustert. Nå har de to flotte gutter.
I følge henne - på grunn av økt medisin og (etter oppjustering) noe vekktap.
Det finnes mer informasjon om dette. I starten av en graviditet skal du ha nok både til deg selv og til fostret. Derfor skal dosen ØKES, ikke senkes.
-
n' Finn: Takk for forståelse! Merker jeg blir ganske fortvila over situasjonen der blodprøver vise normale verdier, mens jeg selv mener at jeg burde ha gått på dobbel dose (200 ug daglig). Lurer da på hvorfor hun (legen) mente at jeg var overdosert når jeg fikk 200 ug daglig og min TSH var på 0, 06. Var det kun fordi hun så på tallet? Videre er jeg bekymret for å forårsake skade på meg selv hvis jeg tar mer enn hva "legen anbefaler"..
Har vurdert om jeg skal begynne med 200 ug daglig igjen til tross for at jeg hadde normale sykluser tidligere, men det trenger jo ikke å være synonymt med å faktisk ha en real sjanse for å bli gravid.. ? Nei, jeg føler en slags bitterhet til legen som ba meg senke dosen, og som ganske sikkert (ifølge lommelegen.no også), førte til spontanaborten.
smgj: Takk for tilbakemelding!:) Leste hva du skrev om venninna di i en annen tråd, og tenkte straks på min egen situasjon. Som jeg skrev til n'Finn så er det flere ting jeg er usikker på - er ganske ny på dette med hypothyreose og graviditet. Trodde jeg visste så mye, men ser nå at jeg trenger litt veiledning:D
RosaElefantxx7
-
Du skriver om TSHen din, men det som er vesentlig for kroppen er ikke TSH, men t3 og t4. I sær t4 når man står på en ren t4-medisin...
Hva var T4n din ved unfangelse og etter reduksjon? Du må merke deg hvilken t4 du har når du føler deg bra... TSH gjør ikke noe annet enn å fortelle kjertelen hva den skulle ha gjort... og ingen vet hvor lenge kroppen fortsetter å "rope med TSH" når det aldri blir noen reaksjon...
La meg tippe: kroppen gir opp å bruke TSH som en reaksjonsmåte og går heller over til rett å slett og danne rT3 av T4 i stedet for T3 når den synes det er nok... (Og nei, dette er ikke fundamentert noe sted - det er ren spekulasjon som jeg har kommet på selv.)
-
Har dessverre ikke T4- verdien fra da jeg gikk på 200 ug daglig (fikk kun beskjed om at TSH på 0,06 var for høyt). Men da jeg gikk på 100 ug 5 dager i uka + 200 ug 2 ganger i uka (da prøvde jeg å bli gravid i over 1 år) var TSH på <0,03 / 3,0, Fritt T4 på 22, 0, Fritt T3 på 6,8, T4 på 12, 4.
Blir så forvirra over at mange som ønsker å bli gravide blir rådet til å ha TSH på nærmere 1, mens jeg får TSH på 3 eller 6. Har forresten den autoimmune varianten.
RosaElefantxx7
-
Du kan be om utskrifter fra legekontoret. Det vil hjelpe deg.
Du ligger høyt, men ingen andre enn du kan si om det er for høyt eller lavt. (Og ikke la noen "overbevise" deg til noe annet.)
Min lege sier forresten noe sånt som "du bør ha ft4 i øvre halvdel, mange også i toppen eller like over, og da er gjerne TSH helt ned mot 0 eller ikke målbar". Jeg har også hashimotos. Og jeg kan vel si at selv om legen min ikke kan noe om stoffskiftesykdom så har behandlingsfilosofien hans vært vellykket i fht meg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Du ligger høyt, men ingen andre enn du kan si om det er for høyt eller lavt. (Og ikke la noen "overbevise" deg til noe annet.)
Korrekt! xx9 Jeg selv ligger på over 30 i FT4 og TSH på 0. Helt normalt for mig. Hvad er normalt for hver enkel afhænger alene af de medfødte præferencer. Har skrevet om det i tråden "Normalområde" findes ikke..... comp2
-
Da får jeg ringe legen i morgen og be om at resultatene fra blodprøven da jeg var gravid blir sendt til meg. Skal også på Aker om 2 uker, og tar nok nye blodprøver da. Da får jeg en oversikt over verdiene mine fra da jeg både gikk på 200 ug daglig og 150 u daglig (som jeg gjør nå). Så kan jeg sammenligne:) Takk for svarene!:D Hadde vært så herlig å finne en optimal dose!
RosaElefantxx7
-
Ad "skade på deg selv".
Her må man faktisk velge mellom en potensiell skade på grunn av for mye hormoner, og den skade vi får av å gå sulteforet på hormoner. De fleste av oss kjenner kun til langtidsfølgene av å gå sulteforet.
Kroppen har mekanismer for å håndtere begge tilstander før de blir livstruende, og man får forvarsel om man er lydhør.
Hypo-symptomene kjenner vi etterhvert... frossenhet, depresjon, leddsmerter, tørr hud, håravfall, øyebryn som forsvinner fra yttersiden og innover..."sovesyken", lav puls og temperatur ... for å nevne noen få. De langsiktige virkningene er overvekt, redusert livskvalitet, muskelsvinn, hjerteproblemer.
Hypersymptomene kan jeg ikke unntatt noen få som en del har stiftet bekjentskap med under Erfa ... svette, rastløshet, irritabillitet, hjerteklapp, høy puls...
De langsiktige for folk som er sykelig hyper (ikke medisinert hyper - ingen har kunnet bevise at medisinert hyper personer er utsatt for de samme problemene som sykelig hyper etter det jeg har klart å finne!) er f.eks benskjørhet og hjerteproblemer.
Vi som går på medisin kan lett snu eller "vente og se" noen dager når vi oppdager de kortvarige symptomene.
Og for min egen del... jeg kjenner hypo (og har såvidt vært innom oppmedisinert hyper -light) ... neste gang forsøker jeg hyper igjen i stedet for hypo iallfall. ;)
-
Har forresten hørt fra noen andre via nettet at de nesten er håpløst å gå ned i vekt ved behandling av Levaxin, noe som i grunne er trist! Personlig har jeg ingen problemer med vekta mi, for jeg ser ikke overvektig ut - heller "normal" som samboer sier. Likevel er største problemet forventninger fra leger om at jeg må bli slankere (de tar kun utgangspunkt i vekt eller hvordan de ser på meg). Da jeg var på Aker sist inspiserte endokrinologen meg opp og ned da jeg kom, og fikk beskjed om at jeg må gå ned i vekt og bla, bla, bla (skriver "bla" fordi jeg er gørr lei av å høre det). Når jeg hører sånt blir jeg nedstemt, spesielt siden jeg kan nok om kosthold (som nevnt spiser jeg lavkarbo) og gjør mitt beste med å være fysisk aktiv. Likevel er ikke dette nok, og føler at endokrinologen og fastlegen mener jeg sitter hjemme og spiser boller og drikker cola... :? Beklager, men måtte bare få litt frusterasjon ut:cry:
Skal forresten få utskrift av blodprøveverdiene fra da jeg brukte 200 ug hver dag, og ting gikk bedre..:)
Forresten! Leste på en amerikansk side i forbindelse med bacheloroppgaven at det normale er ca. 1,6 ug per kg kroppsvekt, og ved å ta utgangspunkt i det, så er jeg ganske underdosert..
RosaElefantxx7
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Ad "skade på deg selv".
Her må man faktisk velge mellom en potensiell skade på grunn av for mye hormoner, og den skade vi får av å gå sulteforet på hormoner. De fleste av oss kjenner kun til langtidsfølgene av å gå sulteforet.
Kroppen har mekanismer for å håndtere begge tilstander før de blir livstruende, og man får forvarsel om man er lydhør.
Hypo-symptomene kjenner vi etterhvert... frossenhet, depresjon, leddsmerter, tørr hud, håravfall, øyebryn som forsvinner fra yttersiden og innover..."sovesyken", lav puls og temperatur ... for å nevne noen få. De langsiktige virkningene er overvekt, redusert livskvalitet, muskelsvinn, hjerteproblemer.
Hypersymptomene kan jeg ikke unntatt noen få som en del har stiftet bekjentskap med under Erfa ... svette, rastløshet, irritabillitet, hjerteklapp, høy puls...
De langsiktige for folk som er sykelig hyper (ikke medisinert hyper - ingen har kunnet bevise at medisinert hyper personer er utsatt for de samme problemene som sykelig hyper etter det jeg har klart å finne!) er f.eks benskjørhet og hjerteproblemer.
Vi som går på medisin kan lett snu eller "vente og se" noen dager når vi oppdager de kortvarige symptomene.
Og for min egen del... jeg kjenner hypo (og har såvidt vært innom oppmedisinert hyper -light) ... neste gang forsøker jeg hyper igjen i stedet for hypo iallfall. ;)
smgj: Det er så sant det du skriver! :) Det som er frustrerende for mange er at man må være sin egen lege, og at man ikke får hjelp/forståelse fra utdannede leger..
Må få utskriftene fra siste prøvetaking, også kommer jeg tilbake med spm ;)
RosaElefant.
-
Anisa: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!:D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hei rosaelefant!
Angående oppgaven din, så er det jo mange med stoffskifteproblemer som sliter med dårlig opptak fra tarm.
Nedenfor er det noen problemer som handler om mange og tarm som mange kan ha:
Anemi
Brokk
Diare
Dårlig evne til å ta opp næring i tarmen
Dårlig evne til å ta opp jern i tarmen
Forstoppelse
Gallesten
Nedsatt nyrefunksjon
Natriumubalanse
Lav B-12 vitamin
Lav D3
Lavt blodsukker
Oppblåsthet
Tarmslyng
Væskeanhopning i bukhulen
Kan noe gjøres med kosten for å bedre situasjonen? Kanskje du kan spørre legen du skal til på Aker om tips, om han/hun har lyst til å bidra med informasjon?
Du kan jo lete på forummet her, og sjekke linkene på forsiden , om det er noe som kan gi deg noen ahaopplevelser?
Vigdis: Setter veldig pris på dine ideer:) Overraskende mange problemer man kan ha - tilstander jeg ikke engang har hørt om. Flotters!
smgj: Har hørt om dette med Cøliaki - gikk på glutenfritt kosthold i fire dager siste uke i forbindelse med en skoleoppgave - men det var ingen utfordring for meg personlig siden jeg ikke spiser bakvarer m.m. Men kan forstå at det er vanskelig for dem som er vant med et annet kosthold.. :)
RosaElefantxx7
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rosaelefant
Forresten! Leste på en amerikansk side i forbindelse med bacheloroppgaven at det normale er ca. 1,6 ug per kg kroppsvekt, og ved å ta utgangspunkt i det, så er jeg ganske underdosert..
I,6µg/kG tror jeg er fra "eldre" tider.
http://www.medscape.com/viewarticle/713972
Jeg mener det er sånn at man til å begynne med (da Levaxin kom i begynnelsen av 80-åra) doserte mye høyere. 300µg/dag var ikke en uvanlig dose.
Så fikk man TSH-doktrinen og dosen ble satt ned fordi målet nå var at TSH skulle være innen referanseområdet.
Senere ble dosemålet satt til at TSH skulle være 1.
Nå er man liiitt på glid, for man har kommet med det tillegg at "noen" kan føle seg bedre med en lavere TSH, ned mot 0,2.
Så mener jeg også å se tendenser til at dyktige leger stoler på seg selv og pasientenes anamnese og ser mer på det kliniske bilde, selv om TSH blir null.
TSH brukes jo ikke andre steder i kroppen enn til kjertlen. Fungerer ikke den, har ikke TSH noen oppgave i kroppen.
Det er tross alt fT4 hormonene kommer fra, og denne som er viktig.
Den senere tids utvikling fører jo til at dosen økes igjen.
-
n'Finn: Takk for informasjonen:) Det jeg lurer så på er hvorfor TSH'n min blir på 0,06 når jeg bruker mer Levaxin, mens andre opplever å få lav TSH ved gode doser Levaxin. Min TSH er på 0,03 mens jeg selv føler meg ikke.riktig dosert. Det gjør meg forvirra..
RosaElefantxx7
-
Erfaringer fra ernæringsstudiet..
Hei:) Som jeg har nevnt i en annen tråd er jeg siste års student på ernæringsstudiet, og har opplevd mye underlig.. Først og fremst har vi hatt så og si ingen ting om hypothyreose, bortsett fra noen dårlige bilder av eldre mennesker med ubehandlet hypothyreose og noen få linjer om struma og så ferdig med det.. Videre har jeg selv prøvd å komme med litt informasjon om sykdommen og uttrykt savn om mangel på informasjon om denne sykdommen til andre elever (vi skal tross alt bli ernæringsfysiologer). I dag igjen opplevde jeg å bli "dyttet vekk" av en foreleser som er ernæringsfysiolog (arbeider med allergi/intoleranser) da jeg nevnte for henne at soya kan forverre hypothyreoe. Må innrømme at jeg blir irritert over hennes og andre holdninger. Hun (foreleseren) ba meg sende henne studier, og at hun ikke tar noe seriøst før hun ser en studie eller flere.
Argh, altså!:sad::mad:
RosaElefantxx7
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rosaelefant
n'Finn: Takk for informasjonen:) Det jeg lurer så på er hvorfor TSH'n min blir på 0,06 når jeg bruker mer Levaxin, mens andre opplever å få lav TSH ved gode doser Levaxin. Min TSH er på 0,03 mens jeg selv føler meg ikke.riktig dosert. Det gjør meg forvirra..
TSH er jo et hormon som produseres på bakgrunn av hva hypotalamus føler.
Dette er et veldig sensitivt organ - bla finner den ikke så mange stoffskiftehormoner hvis det er nikotin i blodet - noe som fører til at røkere får omtrent 5% høyere fT4.
Det er også andre eksempler på at stoffer i blodet endrer hypotalamusfølsomheten.
Så skifter vi jo ut kroppens eget mangfold av thyreoideahormoner, med bare ett, og atpåtil syntetisk. Eller fra en gris ?
Og så forlanges det at TSH skal vise det samme ?
Og det mener jeg ikke er troverdig rett og slett, men dette har man forankret hele den vestlige verdens behandling på i lang tid.
Så har vi mange tilfeller der det blir noe feil i hypotalamus/hypofysen.
Ofte kan TSH bare gi ut en fast verdi uansett hva blodet inneholder av thyreoideahormoner. Hvis denne havner innenfor refgrensen og fT4 såvidt strekker seg innafor - så får ikke vedkommende behandling.
Og situasjonen kan være vedvarende, noe som fører til at det ene symptomet etter det andre kommer - og man blir bare hypokonderforklart, eller i beste fall en sytekopp.
Jeg er helt for å glemme hele TSH - iallfall der en ikke har 100% sikre holdepunkter på at den fungerer.
Jeg prøvde å slutte med Levaxin en gang det virket ekstra dårlig, og etter 12 uker var TSH=160 og fT4=1.
Så min virker, men hvis den ikke hadde steget noe særlig ville det vært feil.
Kjertlen MÅ ha TSH for å virke, det er dette som slipper inn Jod til kjertlen slik at den får deler til produksjonen.
Derfor er det helt utrolig at man ikke tar en jodanalyse ved stoffskifteproblematikk.
En annen ting som rokker kraftig ved TSH-doktrinen, er jo det faktum at kjertlen produserte både T3 og T4, og etter dens "død" erstattes kun T4 (ved Levaxinbehandling).
Det betyr at all kroppens T3 må komme fra dejoderingen - vi har altså mistet kjertlens 20%-bidrag til T3-potten, og dette må altså komme fra den Levaxin man spiser - som vil føre til at fT4 nødvendigvis MÅ bli høyere enn den var - som igjen vil føre til at TSH blir lavere enn den var.
Bruk av Thyroide hormoner fører til enda lavere TSH fordi den inneholder mye T3. Kjertler inneholder mer T3 enn det er i blodet. Det er jo der det kommer fra, og tynnes ut i 5liter blod.
-
Du burde lese litt om rt3, t3, forholdet mellom dem og hva en ren t4-medisin gjør med dette forholdet. Det er en god del om dette om du ser litt på forumet. De undersøkelsene som det er referert til forklarer i stor grad hvorfor det er så vanskelig å ta av noen kilo på t4-basert medisin.
-
Sv: Erfaringer fra ernæringsstudiet..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rosaelefant
Hun (foreleseren) ba meg sende henne studier, og at hun ikke tar noe seriøst før hun ser en studie eller flere.
Sikken arrogant forelæser! Ved du hva`, Rosaelefant? Bed hende om selv at gøre sit arbejde, hvorunder det hører at efteruddanne sig hele tiden - HVIS hun mener noget (seriøst) med sin egen profession!
Du kan tilbyde hende søgeordet "goitrogens" på "vores" sprog: "goitrogen" - og bede hende om selv at søge viden. Det er både hendes arbejde og hendes pligt at gøre.... Du derimod kan faktisk skrive et paper om netop goitrogens og her vil jeg gerne henvise dig til en meget skjult sandhed, du sikkert ikke har regnet med: hirse.
Hirse er meget populær både blandt vegetarer og ellers som næringsmiddel der gerne skulle redde den tredje verden fra hungersnød. Hvad dog de færreste ved (og her tænker jeg mest på de stakkels småbørn, som ofte får hirse-vælling f.eks.) at hirse omdannes i kroppen af tarmbakterier til kraftfulde thyreoidea suppressants: resorcinol (vær opmærksom på øjenlægemidler ved behandling for kroniske øjensygdomme) og Thiocynater, en thyreoidea-risikofaktor i tredje verdens lande, hvor hirse udgør en stor andel af kosten (hos os mindre direkte, men vær obs på div. hirsetilsætninger til industrifremstillede fødevarer).
Også kål, blomkål, spinat, rosenkål, peberrod, grønkål, kålrabi, sennepblade, kålroe, majroer - er "goitrogene" hvis de spises rå (ikke kogte/dampede) og særlig hvis man i forvejen lider af jodmangel, men letddampede kan udmærket spises uden fare for at undertrykke thyreoidea-hormoner, da selv en kort opvarmning gør det af med det enzym som er årsag til påvirkning af thyreoidea-hormoner i kroppen.
Så er der noget vi slet ikke hører om er at Thiocynater (valnødder, æbler, sorghum, mandler) hæmmer koncentrationen af jod i skjoldbruskkirtlen = kraftfulde thyreoidea suppressants. De er OK at spise i "normale" mængder som part i et samlet kosthold, men meget og hver dag vil have en belastende virkning på thyreoidea-relateret livsprocesser i kroppen.
Det er et spændende og et foregangsarbejde du er i gang med. Som pioner må du regne med en del modstand fra uvidende. Dem må du lære at modstå og beskytte dit forehavende af den simple grund: du har ret! smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det er et spændende og et foregangsarbejde du er i gang med. Som pioner må du regne med en del modstand fra uvidende. Dem må du lære at modstå og beskytte dit forehavende af den simple grund: du har ret! smilja1
Ja, og når du er færdig med opgaven - Rosaelefant - publicerer vi det gerne her på en hædersplads, hvor Google flittigt indekserer og alle vil finde dit studie, og lære af det. Du kan i fremtiden blive en ErnæringsEkspert med thyreoidea-helbred som speciale, som den allerførste i hele Skandinavien. Sikken (god) faglig fremtid at forfølge, hvis du vælger denne vej, Rosaelefant. xx9
Vi kan også få dit studie oversat til engelsk, så det også kan gavne resten af verden. xx9
(Vi har lagt de to "ernærings-tråde" sammen, hvor "ernæringssporet" kan følges og opdateres. Mange korte, løse tråde er svære at (gen)finde for interesserede.)
-
Dette kan du legge frem for foreleseren din.
http://articles.mercola.com/sites/ar...aspx?aid=CD945
http://www.relis.no/Publikasjoner/20...atilskudd.aspx
Ikke sikkert det er så vondt ment at hun ber deg skaffe dokumentasjon. Kanskje dette er hennes måte å utfordre studenter på? Så nå kan du jo vise henne at du fikser utfordringen;-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rosaelefant
Hei:) Som jeg har nevnt i en annen tråd er jeg siste års student på ernæringsstudiet, og har opplevd mye underlig.. Først og fremst har vi hatt så og si ingen ting om hypothyreose, bortsett fra noen dårlige bilder av eldre mennesker med ubehandlet hypothyreose og noen få linjer om struma og så ferdig med det.. Videre har jeg selv prøvd å komme med litt informasjon om sykdommen og uttrykt savn om mangel på informasjon om denne sykdommen til andre elever (vi skal tross alt bli ernæringsfysiologer). I dag igjen opplevde jeg å bli "dyttet vekk" av en foreleser som er ernæringsfysiolog (arbeider med allergi/intoleranser) da jeg nevnte for henne at soya kan forverre hypothyreoe. Må innrømme at jeg blir irritert over hennes og andre holdninger. Hun (foreleseren) ba meg sende henne studier, og at hun ikke tar noe seriøst før hun ser en studie eller flere.
Argh, altså!:sad::mad:
RosaElefantxx7
Hei på deg
Mulig jeg vil irritere deg litt nå med hva jeg kommer til å si, men bruk det til din fordel i oppgaven din. Jeg studerer som deg ernæring men har ikke kommet riktig like langt ennå. Har imidlertid lest alt jeg kommer over av utallige medisinske og kostholdsmessige artikler og studier med utgangspunkt i å hjelpe meg selv til å bli friskere. Svært lite av dette vil jeg kunne benytte i studiet og er fullstendig klar over at jeg ikke kommer til å lære om på skolen. FORDI:
Alle skolene som utdanner ernæringsfysiologer (type statlig eller privat utdanningsinstitusjon) med støtte fra lånekassa tar utgangspunkt i etableret "sannheter", skolemedisin (AF) og (SL) og store randomiserte studier i sine læreplaner. Foreleserne er jo ordinære leger og andre som også er utdannet under disse institusjonene. For å forenkle veldig kan man like gjerne bare lære seg myndighetenes anbefalinger vedr. kosthold. Det er i utgangspunktet dette du vil ikke lære i studiet. Jeg har ennå til gode å høre en ernæringsfysiolog som anbefaler massive vitamin og mineraltilskudd. Du får alt igjennom maten om du spiser riktig sammensatt mat er som regel gjennomgangstonen. 5 om dagen osv.
Jeg har ennå ikke møtt en foreleser eller annen "ekspert" som anbefaler noe annet enn dette. Problemet med dette er at du da ikke har noen papirer på at du kan - at du har vært igjennom det samme som dem - og papirer trenger man i dette samfunnet - selv om man etter endt utdannelse bruker sine kunnskaper og eksamner til å tale om f.eks. alle problemene soya kan skape for personer med stoffskifteproblemetikk. Da har du din utdannelse i ryggen og kjenner til og kan forklare hvorfor soya ikke er bra. For å gjøre det må du ha kunnskap om biokjemi, anatomi, fysiologi, endokrinologi - goitrogener, isoflavoner (genistein og daidzein, fytoøstrogener, oxalsyre osv. og hva dette gjør med kroppens biokjemi.
Bare noter deg alt du overhode ikke lærer noe om og bruk alt dette i din kommende karriere som ernæringsfysiolog. Bruk ikke opp energi på at andre ikke vet. En dag vil du med din utdannelse i ryggen kunne tale de samme personene imot med autoritet og respekt. For du har rett, men du må våge annet enn å følge strømmen og myndighetenes snbefalinger.
Som ett eksempel under ett foredarag på skolen jeg selv er student har jeg opplevd opplevd å høre: Så lenge myndighetene anbefaler 10 ug vitamin D/dag - må dere ALDRI finne på å si noe annet til en kunde/pasient - selv om alle vet at det er altfor lite!!!
Man kan ikke bli "tatt for noe" så lenge man holder seg til offisielle anbefalinger. Og det er det de aller fleste leger og ernæringsfysiologer gjør - behandler etter offisielle anbefalinger (legemiddelprodusentenes agenda) og protokoll og det er også derfor så få av oss (og andre pasientgrupper) blir friske dessverre.
Lykke til med valg av problemstilling til din oppgave. Selv tror jeg kanskje jeg får større problem med å velge...
kram1 H:-)
-
Anisa: Tusen takk for info:D
Driftssjefen: Så spennende! Nå fikk jeg nesten litt prestasjonsangst:wink:
Blondie: Takk for linkene! - Har vurdert om det er dette jeg skal skrive om...
rexxy69: Hei du. Jeg ble absolutt ikke irritert, var enig med alt du skrev:) Har merket alle årene jeg har gått på studiet, at jeg ikke har lært noe om hypothyreose f.eks, og det er nå jeg har mulighet til å fokusere på dette - og nettopp derfor jeg valgte dette temaet som bachelor. Problemet nå er at jeg har vanskeligheter med å bestemme meg helt og holdent..
I dag har jeg tittet innom flere sider, og må få litt hjelp til å bestemme meg for hva jeg bør fokusere på. Jeg har tenkt på disse emnene:
Hypothyreose og selen
Hypothyreose og graviditet (dette er et stort tema - kanskje jeg bør vente med dette til evt. masterstudier?)¨
Hypothyreose og soya
Hypothyreose og osteoporose
Hypothyreose og TSH- problematikk..
RosaElefantxx7
-
Ta soyaen du. Den er ganske godt dokumentert (mye forsket på), men likevel har ikke resultatene kommet nok ut i sirkulasjon - så det bør være mulig å finne stoff.
Videre er den 100% relevant innen ditt fagområdet siden mange måltidserstattere er soyabaserte.... Noe som kan forverre problemet med folk som har en halvfungerende kjertel og som forsøker å slanke seg.
Og trenger du mer bredde kan du dra inn GMO-siden av det (genmodifisering) - eller du kan la oppgaven omhandle goitrogens (stoffskiftehemmende matvarer) generelt.
-
smgj: Tenker det samme - at det er enklere å finne stoff om soya og hypo, og det ser jeg nå som jeg sitter og søker rundt på nett. Funnet noe via PubMed og tittet litt her på forumet...:)
I forbindelse med slike skoleoppgaver er det nok viktig å ikke "ta vann over hodet", for det er lett å bli overinspirert og til slutt sitter jeg der og ikke kommer videre fordi jeg ikke finner informasjon siden denne oppgaven skal handle om resultater fra andre forskningsartikler, så jeg er ikke så fri som jeg kunne ønske.
Dette med goitrogene matvarer er jo veldig interessant! Husker jeg leste om soya, og etter det ble det ingen kaffe latte på soya for meg!:D
RosaElefantxx7
-
Frusterasjon om Levaxin og vektnedgang..
Hei til dere alle som leser innlegget mitt:)
Jeg har helt siden jeg ble diagnostisert med lavt stoffskifte gått på Levaxin i varierende doser. Likevel har jeg blitt satt på 100 ug 5 dager i uken, og 200 ug 2 ganger i uken (dette resulterte i TSH på 3, 0 / 0, 03, T4 på 22 og T3 på 6, 8). Dette mener både fastlegen og endokrinologen på Aker sykehus er bra nok. Til tross for dette har jeg alene begynt å ta 150 ug daglig (dette er da 50 ug mer i uken sammenlignet med den "gamle" dosen).
I tillegg spiser jeg ca. 1500 kcal daglig, inkludert rent kjøtt, fisk, grønnsaker og litt frukt - ingen bakverk som brød, eller pasta/ris/poteter. Likevel ståt vekten min bom stille, eller så går den opp. Det er til å bli deprimert av! Desverre, og mye pga nedstemtheten, har jeg lite energi til fysisk aktivitet utenom det vanlige (er fullt opptatt student) og prøver mitt beste på å syke (ergometersykkel) hjemme 30 min flere ganger i uka..
Hva gjør jeg egentlig galt? Jeg vet ikke mine verdier nå som jeg bruker 150 ug Levaxin, men får svar på dette i løpet av neste uke.
RosaElefantxx7
-
Sv: Frusterasjon om Levaxin og vektnedgang..
Du skal være veldig forsiktig med kalorirestriksjon på levaxin. Det kan forskyve forholdet mellom rT3 og T3. rT3 signaliserer til kroppen at den skal på sparebluss ...
Søk og let litt i forumet og på nett så finnes det en del (skremmende!!!) forskningsrapporter om dette. Og det forklarer hvorfor en del i kroppsbyggemiljøet bruker T3 og T2 for å øke forbrenningen... :(
Teoriene om dette var én av årsakene til at jeg ville ha inn ERFA (helt eller delvis) i stedet for ren levaxin. Nå er jeg midt i en stor kostomlegging på grunn av antatt matintoleranse og candida (bl.a ingen gjær, intet sukker/honning etc, intet mel, intet egg, ingen melk... og kun 250g frisk frukt daglig), så det har nok sitt å si. Men tilfeldighetene vil iallfall at fra morgenen den første dagen jeg byttet ut 50µg levaxin med 30mg ERFA og startet denne kuren til dagen etter så hadde jeg gått ned 0,8 kilo. Og jeg spiser så mye jeg vil, bare jeg holder meg til dietten. I går var det pølse, kylling, rotmos, salat, bacon, nøtter ...
Sånt har ikke skjedd meg annet enn ved dødsens hard trening etter at jeg ble stoffskiftesyk. Nå har jeg kun gått på dette i 2 dager da. Men det virker veldig lovende.
-
Hei:) Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering siden sist.. :)
Jeg valgte å skrive om soya og hypothyreose - et tema som er mye mer spennende enn jeg opprinnelig trodde, og det er godt å ha en slags motivasjon/spark i rumpa i form av denne foreleseren jeg har nevnt tidligere:wink: Jeg har vært og skrevet ut flere artikler via PubMed og andre steder, og er nå godt i gang:) Jeg har fortsatt en liten stund på å bli ferdig, og håper det blir en ålreit oppgave:D
Ellers har jeg vært hos en endokrinolog (igjen) på Aker, og det var en positiv opplevelse (har hatt en negativ erfaring derfra) og fikk møte en ny lege, og hun var hyggelig - både forståelsesfull og villig til å hjelpe. Endelig!:) Syntes selv jeg fortjente å treffe en ålreit lege:)
Det jeg sliter med nå er at det er forferdelig vanskelig å stå opp om morgenen, og føler meg hver dag stiv og støl i kroppen om morgenen. Hva kan dette være, tror dere? Og selvfølgelig vekten, men prøver å være fornøyd med meg selv - legen på Aker sa at jeg burde heller fokusere på å spise sunt, være så fysisk aktiv som jeg har energi til og heller være fornøyd med meg selv. :)
RosaElefantxx7
-
Argh, blir så provosert!
Argh! Jeg merker at jeg begynner og bli lei av å ikke bli tatt seriøst! Vi har om kostveiledning i dag, og snakket om vektnedgang og en spurte om dette med lav eller høy forbrenning. Foreleser sa at mennesker har så og si samme forbrenning og svært sjelden kan noen unnskylde på forbrenningen sin.
Jeg rakk og hånda og spurte om hun snakket om friske eller syke mennesker, fordi det er dem med f.eks stoffskiftesykdommer som har nedsatt forbrenning. Foreleser svarer at det er kun de som ikke er under behandling. Jeg svarte at dette ikke stemmer, for selv om man er adekvat behandlet (ifølge blodprøver) betyr ikke dette at forbrenningen er "normal". Men det ble bare avblåst!
Kjenner jeg blir irritert! Til og med lege ved Aker sa det samme som meg. Nei, vi blir tydeligvis ikke tatt seriøst så lenge vi ikke tenker innenfor den fastbestemte "boksen".
RosaElefant xx7
-
Sv: Argh, blir så provosert!
Slike svar tyder vel på at de egentlig ikke har peiling på stoffskiftet. Og det viser også, mener jeg, hvilken klokkertro de har på at bare man har fått levaxin, så er alt så bra atte...!
Minner meg om foredragsholderne på det livsstilsendringskurset jeg nettopp har gjennomført på Bærum sykehus. Ernæringseksperten nevnte såvidt stoffskifte og at det kunne ha innvirkning på vektoppgang. Men det gjaldt visst bare noen ytterst få, så det var nok ikke interessant for de som var der...
Kirurgen som skulle informere oss om vektoperasjoner hadde stoffskiftesykdom nevnt på overheaden som en av følgene av overvekt. Men det punktet hoppet han glatt over! Og da jeg etterpå spurte om hva han mente med det, fikk jeg bare noe babbel om "metabolsk syndrom" og ikke noe svar på det jeg spurte om. Stoffskiftesykdom var altså ikke årsak til overvekt, men en følge av overvekt. Jeg gadd ikke diskutere mere med ham. Jeg mener selv bestemt at jeg fikk hypothyreosen først, og at vekta kom etter det. Men i likhet med deg snakker visst også jeg for døve ører om jeg prøver å nevne noe slikt...