-
Privatklinikkar som medisinerar etter symptom og metabolsk rate?
Hei!
Er det nokon som har erfaring med eller veit om privatklinikkar eller legar som medisinerar etter symptom og metabolsk rate, og ikkje etter blodprøvar?
Nokon som har fått behandling med kombinasjon av Erfa og T3, eller T3 ved Heggeli helhetsmedisin, Lillestrøm helseklinikk, Oftebro Helse, Balderklinikken eller Osloakutten? Erfarig med desse klinikkane og dosering?
Er det nokon som veit om klinikkar eller legar som kjenner til og behandlar etter Dr.Lowe eller Dr. Broda Barnes sine behandlingsmåtar?
-
Sv: Privatklinikkar som medisinerar etter symptom og metabolsk rate?
Sorry DSC - det er nok mangelvare.....
Men de du nevner har jo iallfall Lillestrøm en jeg vil kalle god praksis på området. Schiødt ved HH også.
Det faller seff. mye på den enkelte lege, og jeg mener ikke å forskuttere for noen av de mange gode leger vi tross alt har.
Innimellom finnes noen bra.
-
Slutter meg til det Hansen sier om at det er veldig avhengig av den enkelte lege!
Har foreløpig god erfaring med Heggeli :D
Balderklinikken....not so much. Men andre har truffet bedre leger der enn det jeg har.
Altså veldig individuellt og avhengig av den enkelte lege, opplever jeg.
-
Ok. Kva heiter legen ved Lilllestrøm?
Medisinerar han og Schiødt etter symptom og metabolsk rate, eller heng dei seg opp i blodprøvar? Medisinerar dei med Erfa, T3?
Har de erfaring med Ljøgodt på Balderklinikken?
-
Sv: Privatklinikkar som medisinerar med T3?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
Medisinerar dei med Erfa, T3?
Heisann
Mener du Erfa og T3? Det har jeg aldri hørt om verken nationalt eller internationalt? Mange kombinerer Erfa og T4...
Mange privatklinikker og fastleger behandler med kombinasjon av T4 og T3. Oftes vurderes behovet for tilskudd av T3 gjennom blodprøver. Hvis man feks har FT4 svar i øvre ref område og FT3 svar i nedre ref område kan dette bety at du ikke omdanner nok fra T4 til T3. Da er det grunnlag for å gi tilskudd av T3. Hvis du mener ren T3 behandling så kan jeg ikke si at jeg er kjent med leger som gjør dette. Etter mitt skjønn er det jo litt risikosport i dette hvis man skulle få omgangssyke, da T3 har veldig kort halveringstid.
-
Oftebro (privatpraktiserende "syntetiskmedisin- og kost-fanatiker")skrev ut Liothyronin (T3) til meg -
et halvt år etter at Aker fikk meg til å prøve Levaxin (T4).
I ettertid så syns jeg det er litt rart; dvs at han satte meg på T3 - uten at jeg hadde tilførsel av T4.
Nå får jeg begge deler (+ litt til) via erfa thyroid xx9
Siden alt privat er så dyrt, så håper jeg du prøver å "sjarmere" fastlegen først :wink:
-
Erfa og T3. T4 er ubrukeleg.
-
ERFA er hormoner utvunnet av kjertel (fra gris)
Og i kjertler (uansett mennesker eller dyr) er det for mye T3 i.
Dette fordi at når T3 kommer ut i blodet, forsvinner det fort, mens den T4 som sendes i blodet blir der i mange uker. Derfor finnes det mye mindre T3 i blodet enn i kjertlen.
Dette fører også til at ERFA reflekterer litt for mye fT3 i blodprøver.
Det skal man ikke bry seg med, det er størrelsen på T4 som er viktig og en bør bestreebe seg på å få denne opp på et litt høyere nivå man hadde når man var frisk.
Fritt T3 er vårt aktive stoffskiftehormon. En frisk kropp danner 80% av dette fra det lager av T4 som finnes i blodproteinene. Resten av T3 kommer direkte fra kjertlen - noe vi jo mister når kjerteln tar kvelden. Og dette må jo komme fra T4, noe som medfører at den må være høyere enn før.
Hjernen danner sitt eget T3 av samme T4-lager.
Det er derfor meget viktig at T4 holdes på et så høyt nivå at man danner nok T3.
Det er utført studier om man kan klare seg på Liothyronin, som er syntetisk T3 alene.
Og disse studier viser at det kan man ikke.
Behandling som går ut på kun å tilføre T3 finnes for meget sjeldne tilfeller.
-
Brukar du både T3, T4 og Erfa på ein gong? Får du dette av den same legen? Korleis får du utskrive dette?
T4 er ikkje eit hormon, og er totalt ubrukeleg før det er omdanna til T3.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Oftebro (privatpraktiserende "syntetiskmedisin- og kost-fanatiker")skrev ut Liothyronin (T3) til meg -
et halvt år etter at Aker fikk meg til å prøve Levaxin (T4).
I ettertid så syns jeg det er litt rart; dvs at han satte meg på T3 - uten at jeg hadde tilførsel av T4.
Fekk du stor dose T3 av Oftebro?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
T4 er ubrukeleg.
T4 omdannes til T3. T4 er det lageret du må ha i blodet for å feks klare deg gjennom en omgangssyke hvor du ikke kan svelge tabletter eller av andre grunner ikke kan holde på medisiner. Uten T4 i blodet går du rett inn i myksødemkoma i løpet av et døgn. Jeg skjønner du kanskje har dårlig erfaring med ren T4 behandling, men jeg tror du bør lese deg grundig opp på dette for å forstå hvordan stoffskiftet fungerer. T4 blir til T3 som blir til T2 som blir til T1 som blir til T0. Så enkelt og så vanskelig er det. Vi vet lite om hvordan hvert av disse hormonene fungerer og hva slags funksjon de har. Det eneste jeg er helt sikker på er at de alle har en funksjon, hvis ikke hadde ikke kroppen brukt energi på å lage dem.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Litt uklar kanksje.. men jeg tar ikke Levaxin eller Liothyronin lenger. Kun erfa thyroid -
og den inneholder T0, T1, T2, T3 og T4
Liothyronin: jeg startet på en lav dose - og kom aldri opp i noe særlig mer en startdosen;
jeg ble enda dårligere av den enn av levaxin.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
T4 er ikkje eit hormon, og er totalt ubrukeleg før det er omdanna til T3.
Les denne forklaringen på "hva vi skal med T4"
http://home.online.no/~meretlun/hypotyreose.htm
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Liothyronin: jeg startet på en lav dose - og kom aldri opp i noe særlig mer en startdosen;
jeg ble enda dårligere av den enn av levaxin.
Å verte dårleg av T3 kan kome av binyretrøyttheit. Var det berre T3 du fekk resept på hjå Oftebro? Kor lang tid fekk du resept til? Doserte han etter blodprøvar eller var han oppteken av andre ting?
Les dette om T3: http://www.drlowe.com/QandA/askdrlowe/t3.htm
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Sorry DSC - det er nok mangelvare.....
Men de du nevner har jo iallfall Lillestrøm en jeg vil kalle god praksis på området. Schiødt ved HH også.
Det faller seff. mye på den enkelte lege, og jeg mener ikke å forskuttere for noen av de mange gode leger vi tross alt har.
Innimellom finnes noen bra.
Kva heiter legen ved Lilllestrøm?
Medisinerar han og Schiødt etter symptom og metabolsk rate, eller heng dei seg opp i blodprøvar? Medisinerar dei med Erfa, T3?
-
Jeg har brukt syntetisk T3 (i kombinasjon med T4) i 10år. Først da utviklet jeg problemer med binyrene. Alle som har lavt stoffskifte kan utvikle binyreproblem uavhengig av T3 tilskudd. Men du har helt rett i at tilskudd av T3 er hardt å fordøye for binyrene.
-
Lowe skriver jo :
I respectfully disagree with your endocrinologist. Studies indicate that T4 is of no use to anyone except, figuratively, as a storage unit for the metabolically-active thyroid hormones T3, T2, and possibly T1................
Men jeg ser uklarheten - Det han mener,er at det er ikke noe hjelp i å ta T4 hvis kroppen ikke lager T3 av det - og det tilhører det jeg nevnte om meget sjeldne tilfeller.
Så må jeg nok tilføye : meget sjeldne oppdagete tilfeller...... For de teller jo ikke de tilfellene de ikke oppdager - og når man ikke leter, og heller ikke ser skogen for trærne som står iveien så......
Men totalt sett er det snakk om sjeldne tilfeller.
Man skal iallfall ikke regne med at man er ett av dem før en blodprøveserie kan peke i den retningen.
Schiødt syns jeg er flink. De jeg har snakket med sier at alle blodprøver bilr vurdert, men det er pasientens kliniske tilstand som har hovedvekt.
Og det er etter min smak iallfall. Jeg liker ikke leger som er opphengt i en eller annen teori om hvordan det absolutt må være.
Lillestrøm har jeg ikek så mye kjennskap til, men dr. Meirleir besøker visst klinikken om jeg forstår det rett. (er vel mest kjent for ME da, men er en størrelse)
-
Då det i seg sjølv er sjelden å gi T3, så er det vel forbeholdt slike som Dr.Lowe, som behandlar folk med det, og folk som har prøvd det og brukar det, å uttale seg om det.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
Då det i seg sjølv er sjelden å gi T3, så er det vel forbeholdt slike som Dr.Lowe, som behandlar folk med det, og folk som har prøvd det og brukar det, å uttale seg om det.
Kjære deg...man må ikke ha hatt kreft for å bli kreftsykelpeier, eller ha født barn for å bli jordmor. Vi som svarer her har kun til hensikt å hjelpe.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg har brukt syntetisk T3 (i kombinasjon med T4) i 10år. Først da utviklet jeg problemer med binyrene. Alle som har lavt stoffskifte kan utvikle binyreproblem uavhengig av T3 tilskudd. Men du har helt rett i at tilskudd av T3 er hardt å fordøye for binyrene.
Optimal stoffskiftebehandling inneber alltid større press på binyrene.
-
Jeg må jo si at jeg har kjent til Lowe i mange år, og lest mye på sidene hans.
Så mine meninger kan godt være ut-daterte, de sitter vel igjen fra den tia jeg leste mye, og en får håpe det har rent mye vann i elven hans siden jeg avskrev hans metoder og teorier.
Jeg er helt uenig i at det første man skal ty til når man får en lav T3-count - er T3.
Det vil overstyre kroppens egen regulering av omdanningsprosessen - de-jodinasen.
Akkurat som man forstyrer en friskt thyreoideasløyfe hvis man introduserer dennes produkter, vil de-jodinasen reagerer på samme måte.
Mitt syn er at det er klart at det i noen sjeldne tilfeller er nødvendig med en T3 behandling, men det første man bør gjøre er jo å se om forholdne ligger tilrette for at de-jodinasen skal fungere. (samme gjelder jo thyreoideakretsen)
Hvis man ikke gjør det og introduserer T3 som førstevalg, fratar man jo kroppen muligheten til selv å klare jobben.
Så vil jeg støtte meg til de få studier som tross alt er gjort på syntetisk T3. De sier alle at det ikke går an å behandle med kun T3.
Og det er ikek så vanskelig å finne hold for dette på nett. Også de som går rett mot Lowe siner teorier.
Feks. http://www.thyroidscience.com/Critic...%20studies.htm
-
Hei DCS.
Velkommen til forumet. Her inne er det mange kunnskapsrike mennesker som har et stort interesse av å hjelpe andre som er i en vanskelig situasjon.
Jeg har lest dine startede tråder, og lurer på: Hva vil du egentlig ha hjelp med? Har du selv noen stoffskiftesykdom? Har du i tilfelle fått behandling for denne? Er du ute etter alternativer til din behandling? Vil du bytte lege?
Kanskje du kan skrive en presentasjon av deg selv? (Om du allerede har skrevet en, så beklager jeg om jeg har oversett den).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Kjære deg...man må ikke ha hatt kreft for å bli kreftsykelpeier, eller ha født barn for å bli jordmor. Vi som svarer her har kun til hensikt å hjelpe.
Eg svarar til n'Finn sitt utsagn om at det er snakk om sjeldne tilfeller. Meinar at det er litt rart å påstå det, då T3 aldri har vore prøvd i utstrakt bruk, og haldningane til T3 i stor grad er styrt av T4-korrupte ekspertar.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Hei DCS.
Velkommen til forumet. Her inne er det mange kunnskapsrike mennesker som har et stort interesse av å hjelpe andre som er i en vanskelig situasjon.
Jeg har lest dine startede tråder, og lurer på: Hva vil du egentlig ha hjelp med? Har du selv noen stoffskiftesykdom? Har du i tilfelle fått behandling for denne? Er du ute etter alternativer til din behandling? Vil du bytte lege?
Kanskje du kan skrive en presentasjon av deg selv? (Om du allerede har skrevet en, så beklager jeg om jeg har oversett den).
Hei akas!
Eg var på forumet her tidlegare, og har lese mykje av det som står her inne.
Er ute etter råd ang. kva legar som er flinke, kva behandlingsmåtar dei brukar, andre sine erfaringar med enkelte legar.
-
Til behandling av deg selv? Eller av bare allment interesse?
Jeg er bare litt nysgjerrig på grunn av spørsmålenes art. :roll:
-
Vel, fakta må man jo bare ta til seg.
Det er nok å lese statistikken på hvor mange - og hvordan. Og HUNT er ikke utført av det du kaller "T4-korrupte ekspertar".
Så er jeg jo på linje med deler av dine påstander.
Legene er nok i overveiende grad det du kaller "T4-korrupte ekspertar".
De støtter legemiddelindustrien, som de kaller seg selv - jeg kaller dem syntetindustrien. Det er jo mer spesifikt for hva de driver med.
Så syns jeg man skal nyansere.
Det gjelder ikke alle, og ærevære de som har mot til å stå imot sin endokrinolog. De fortjener ikke å skjæres over samme kammen.
Og jo - T3 har vært brukt i utstrakt grad. Som jeg har skrevet før, er momoterapi porkastet for lenge siden da den ikke fungerer.
Sammen med syntetisk T4 viser flere studier at den fungerer bedrende kognitivt hos en liten del av deltagerene.
Så er det jo riktig at de fleste Norske leger ikke vil ordinere Liothyronin likevel - av diverse grunner. Mest for at de har den erfaring at det er få som har nytte av det.
Og de er svært dårlige på å bruke statistikk og lese det ut av den som den virkelig sier. Hvis NOEN får det bedre, er det jo dumt å av-vise behandlingen helt........
Studier som ikke er utførte, og som virkelig savnes, er jo syntetiske vs. tyroide -hormoner.
Det finnes mange her på forumet som har gått over til tyriode hormoner, og når de bare kommer opp i høy nok dose av disse, så mener jeg at alle sier de har fått det bedre enn på de syntetiske kombinasjonene.
Jeg mener jo at man ikke kan lage kroppens viktigste hormon i et reagensrør.
Kroppen må lage dette selv. Det gjør de-jodinaseprosessen utmerket, hvis den bare får naturlige hormoner å jobbe med.
Man kan sikkert vise meg ett syntetisk og ett naturlig hormon ubnder et mikroskop - å si at de ser jo like ut !
Jess - men det gjør en Rolex og en Taiwankopi også, men virker de like godt ?
T3-fantaster finnes det svært få igjen av. De som finns, er gjerne opphengt i gamle ideologier og stivnet i tro, eller feks som i det aktiuelle tilfellet - i en spisevegring som er altoverskyggende for andre mennesker kliniske ve og vel.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Til behandling av deg selv? Eller av bare allment interesse?
Jeg er bare litt nysgjerrig på grunn av spørsmålenes art. :roll:
Til behandling av meg sjølv.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Vel, fakta må man jo bare ta til seg.
Det er nok å lese statistikken på hvor mange - og hvordan. Og HUNT er ikke utført av det du kaller "T4-korrupte ekspertar".
Så er jeg jo på linje med deler av dine påstander.
Legene er nok i overveiende grad det du kaller "T4-korrupte ekspertar".
De støtter legemiddelindustrien, som de kaller seg selv - jeg kaller dem syntetindustrien. Det er jo mer spesifikt for hva de driver med.
Så syns jeg man skal nyansere.
Det gjelder ikke alle, og ærevære de som har mot til å stå imot sin endokrinolog. De fortjener ikke å skjæres over samme kammen.
Og jo - T3 har vært brukt i utstrakt grad. Som jeg har skrevet før, er momoterapi porkastet for lenge siden da den ikke fungerer.
Sammen med syntetisk T4 viser flere studier at den fungerer bedrende kognitivt hos en liten del av deltagerene.
Så er det jo riktig at de fleste Norske leger ikke vil ordinere Liothyronin likevel - av diverse grunner. Mest for at de har den erfaring at det er få som har nytte av det.
Og de er svært dårlige på å bruke statistikk og lese det ut av den som den virkelig sier. Hvis NOEN får det bedre, er det jo dumt å av-vise behandlingen helt........
Studier som ikke er utførte, og som virkelig savnes, er jo syntetiske vs. tyroide -hormoner.
Det finnes mange her på forumet som har gått over til tyriode hormoner, og når de bare kommer opp i høy nok dose av disse, så mener jeg at alle sier de har fått det bedre enn på de syntetiske kombinasjonene.
Jeg mener jo at man ikke kan lage kroppens viktigste hormon i et reagensrør.
Kroppen må lage dette selv. Det gjør de-jodinaseprosessen utmerket, hvis den bare får naturlige hormoner å jobbe med.
Man kan sikkert vise meg ett syntetisk og ett naturlig hormon ubnder et mikroskop - å si at de ser jo like ut !
Jess - men det gjør en Rolex og en Taiwankopi også, men virker de like godt ?
T3-fantaster finnes det svært få igjen av. De som finns, er gjerne opphengt i gamle ideologier og stivnet i tro, eller feks som i det aktiuelle tilfellet - i en spisevegring som er altoverskyggende for andre mennesker kliniske ve og vel.
Dr.Lowe behandlar mange med T3, som har vorte friske av det. Det er ikkje alle som vert bra av dessicated thyroid , men som vert bra av T3, så å forkaste bruk av T3 på bakgrunn av studiar, tykkjer eg er litt drygt. Spesielt då studiar ikkje akkurat har vore i favør av optimal stoffskiftebehandling, men heller i favør av blodprøvebehandling. Det finst også mange studiar som viser det motsette av det du påstår.
Det finst også generisk T3.
-
Er ikke sikker på hva du mener med å skrive at det finnes generisk T3.
Uttrykket generiske legemidler betegner bare at andre legemidler av andre fabrikkat har samem virkestoff og styrke. Altså at det ikke er patentert.
Legemidler med naturlig T3, altså kun det og ikke noe annet, finnes meg bekjent ikke.
De som finnes, er alle av kunstig T3.
Så er det jo noen meget sjeldne tilfeller der kjertlen lager nok T4, men som ikke blir omdannet fordi de mangler ezymer.
Behandlingen for det er idag syntetisk T3.
Og det er nok det samme der, som i våres tilfelle : man sier at pasienten blir bra når blodets verdier har normerte verdier.
Og det blir mange - det kan vi ikke nekte for. Det som jo er feil i det generelle bilde, er at de som ikke blir bra tilbys annen behandling.
Blandt de som ikke blir bra, og som ikke får annen behandling, finnes et stort spekter tilfeller som trenger hver sin spesialbehandling.
De fleste får ikke dette.
Noen trenger bare naturlige hormoner - andre trenger T3 - osv.
Så er det noen som bryter ut - søker sin egen lykke, og treffer den.
Men å tro at lykken ligger i dette spesialtilbud for alle, er naivt.
Hormonbehandling kan ikke gjøres på annen måte enn å gjenopprette naturen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
Både og... Man er her i fare for at forveksle den "klassiske" (primære) hypothyreose med andre thyreoideahormon-relaterede sygdomme, dvs. IKKE opstået i selve skjoldbruskkirtlen.
Man kan ikke behandle almindelig hypothyreose, der udspringer fra tilstande i selve skjoldbruskkirtlen - med T3 alene. Dvs. man kan alt, også det, men man kommer ingen vegne. That's it.
Derimod "hypothyreose-lignende" sygdomme kan behandles med T3 alene - "Non-Thyroidal Illness" (NTI) (også kaldt "Euthyroid Sick Syndrome"), "Wilson's Syndrom", "Post Traumatic Hypothyroidism" (menes at være tæt beslægtet eller lig med med Fibromyalgi), Thyroid Hormone Resistance, Fibromyalgia.
De to sidste behandler dr. Lowe med T3, mens de mange afarter af den "almindelige" hypothyreose, behandler dr. Lowe med organisk Thyroid (desiccated thyroid). Han kan også finde på at behandle de "hypothyreose-lignende" sygdomme ligeledes med organisk Thyroid, såfremt T3 alone viser sig at være uden effekt i hvert enkelt tilfælde. Der er altså ingen stram facitliste over anvendelsen af T3.
Jeg tror ikke at du finder en læge i Skandinavien der er klon af hverken dr. Lowe eller Broda Barnes. Det tætteste du kan komme på den type læge, er en læge der efteruddanner sig hos belgiske Thierry Hertoghe. I Norge kender jeg kun til en, der følger (eller har gjort?) kurser hos Hertoghe: Dag Schiøth på Heggeli Helhetsmedisin. smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
Var det berre T3 du fekk resept på hjå Oftebro? Kor lang tid fekk du resept til?
Doserte han etter blodprøvar eller var han oppteken av andre ting?
Ja - det var bare T3 jeg fikk resept på - husker ikke helt; men tror det bare var for en boks.
Jeg hentet iallefall ut en boks og kom ikke langt ned i den før jeg kasta inn håndkle.
Han var vel 50/50 opptatt av kosthold og blodprøver -
hans rekvisisjoner er så omfattende at han er uglesett på laboratoriene;
det er et lab. som nekter å ta imot hans rekviser (i Farsund hvis jeg husker rett).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Ja - det var bare T3 jeg fikk resept på - husker ikke helt; men tror det bare var for en boks.
Jeg hentet iallefall ut en boks og kom ikke langt ned i den før jeg kasta inn håndkle.
Han var vel 50/50 opptatt av kosthold og blodprøver -
hans rekvisisjoner er så omfattende at han er uglesett på laboratoriene;
det er et lab. som nekter å ta imot hans rekviser (i Farsund hvis jeg husker rett).
Ja, har fått det med meg. Bra at nokon brukar litt ressursar på stoffskifte..
Var han oppteken av å holde nivå innafor ref.omr på blodprøvar?
Kva var din erfaring med T3?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Både og... Man er her i fare for at forveksle den "klassiske" (primære) hypothyreose med andre thyreoideahormon-relaterede sygdomme, dvs. IKKE opstået i selve skjoldbruskkirtlen.
Man kan ikke behandle almindelig hypothyreose, der udspringer fra tilstande i selve skjoldbruskkirtlen - med T3 alene. Dvs. man kan alt, også det, men man kommer ingen vegne. That's it.
Derimod "hypothyreose-lignende" sygdomme kan behandles med T3 alene - "Non-Thyroidal Illness" (NTI) (også kaldt "Euthyroid Sick Syndrome"), "Wilson's Syndrom", "Post Traumatic Hypothyroidism" (menes at være tæt beslægtet eller lig med med Fibromyalgi), Thyroid Hormone Resistance, Fibromyalgia.
De to sidste behandler dr. Lowe med T3, mens de mange afarter af den "almindelige" hypothyreose, behandler dr. Lowe med organisk Thyroid (desiccated thyroid). Han kan også finde på at behandle de "hypothyreose-lignende" sygdomme ligeledes med organisk Thyroid, såfremt T3 alone viser sig at være uden effekt i hvert enkelt tilfælde. Der er altså ingen stram facitliste over anvendelsen af T3.
Jeg tror ikke at du finder en læge i Skandinavien der er klon af hverken dr. Lowe eller Broda Barnes. Det tætteste du kan komme på den type læge, er en læge der efteruddanner sig hos belgiske Thierry Hertoghe. I Norge kender jeg kun til en, der følger (eller har gjort?) kurser hos Hertoghe: Dag Schiøth på Heggeli Helhetsmedisin. smilja1
Stoffskifte er vel såpass innvikla at det i realiteten berre er virkningen av kvar enkelt medisin på kvar enkelt person som har noko å seie. Tvilar på at alle kan stappast i ein, to, eller tre båsar.
Anna Cathrine Ljøgodt på Balderklinikken tek utdanning hjå Hertoghe.
Har du erfaring med ho? Ser at Balder ikkje lenger er anbefalt.
-
Privatklinikkar som medisinerar etter symptom og metabolsk rate?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
Stoffskifte er vel såpass innvikla at det i realiteten berre er virkningen av kvar enkelt medisin på kvar enkelt person som har noko å seie. Tvilar på at alle kan stappast i ein, to, eller tre båsar.
Jo, jo, jo, jo... men indtil videre er det du, -DCS- som kredser rundt om T3-båsen, mens jeg fortæller kun om, at der findes netop flere (båser), man gerne skulle kunne undgå at blande sammen i en pærevælling, ikk`? :mrgreen:
Du kan der ikke i din fulde alvor påstå, at T3-alone skulle være lykken, hvor "normal" hypothyreose netop er forårsaget af en kompleks hormonmangel, der er summen af underskuddet af T0, T1, T2, T3, T4 og Calcitonin. Hvordan i alverden skulle T3-alone afhjælpe denne sygdom, såfremt årsagen er lokaliseret til skjoldbruskkirtlen = mangel på alle T-hormoner, ikke kun et. Af samme årsag og for en god ordens skyld vil jeg tilføje, at jeg mener præcis det samme om behandling af "normal" hypothyreose med T4-alone. Selv om dr. Lowe foretrækker behandling med T3 frem for behandling med T4, behandler han patienter der lider af "normal" hypothyreose, med Thyroid USP. Hvorfor gør han det mon, hvis T3-alone var nok.... Cytomel er langt nemmere at få fat på og langt billigere end Thyroid USP.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
-DCS-
Anna Cathrine Ljøgodt på Balderklinikken tek utdanning hjå Hertoghe. Har du erfaring med ho?
Nope. I sagens natur er den geografiske afstand for lang. :mrgreen:
-
Jeg har brukt Liothyronin i kombinasjon med Levaxin, men merket dessverre ikke så stor forskjell "før og etter". Kuttet ut Levaxin + Lio og gikk for 3 1/2 uke siden over på Erfa thyroid. Jeg har allerede merket positive tendenser i kroppen.
Jeg har ikke kunnskap nok til å følge denne diskusjonen, men håper du finner det du søker, DCS.vink11
Jeg tok en del prøver på sykehuset i Ålesund i sommer, og da så jeg et rundskriv (på veggtavlen til sykepleierene) på prøverommet om at de skulle være restriktive med prøver rekvirert av Oftebro. Så det er nok flere steder enn i Farsund de er det.