Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
FT4 var ved siste måling steget til 13. Legen reduserte Neo*en til 7,5mg. Jeg har virkelig hatt en hypotur den siste tiden. Selvfølgelig mener legen at man ikke blir deprimert av å ha lavt stoffskifte. Dette må skyldes andre årsaker. Kjenner dere også denne frakken? Han mente at hele dosen skal tas om morgenen. Slo til og med opp i "bibelen" mens jeg så på og sa triumferende at jeg tok feil når jeg mente at dosen burde splittes. Dette gjaldt bare større doser.
Siden forumet her har ligget nede - jøss, men jeg har savnet dere - har jeg fått meg en engelsk Graves-venninne på nettet som mener at dosen med stor fordel kan splittes: 2, 5mg morgen og 5mg kveld. Hva mener dere? Jeg ønsker å gjøre det som gir best effekt. Egentlig burde vel dosen vært redusert til totalt 5mg.
Hvor er dere med høyt stoffskifte?
Misforstå meg rett - jeg ønsker ikke at denne diagnosen skal ramme flere, men jeg savner dere som allerede har fått denne dritten :!:
Jeg er inne på forumet nesten hver dag og leser og lærer så mye jeg kan fra dere med lavt stoffskifte, men der kan jeg ikke bidra med så mye. Savner å være aktiv selv.
Bruker et par amerikanske forum, men der blir det mest lesing fordi den skriftlige engelsken er på nivå med en to-åring :oops:
Hvis det finnes en "Gravianer" som leser dette, kan du kommentere følgende:
- man er dårlig
- får diagnose
- begynner på Neo-M og betablokker
- man er fremdeles dårlig
- får gode perioder (5-10 dager)
- får dårlige perioder (5-10 dager)
- de gode periodene blir lengre
- FT4 synker
- man blir dårligere
- FT4 havner under minsteverdien
- legen reduserer dosen Neo-M
- dårlige dager
- gode dager
- Ft4 stiger innenfor ref.området
- fremdeles dårlige perioder (HELE PÃ…SKEN)
- siste 6 dager rimelig bra - oppadstigende form
? Skal jeg vente på neste dårlige periode eller kan jeg prøve en forsiktig optimisme?
Hvis vi går for den optimistiske linjen så vil teorien min være at det er den hormonelle ubalansen som har forårsaket den veldig skiftende formen og at hvis jeg nå (i samarbeid med legen) klarer å holde hormonnivået noenlunde stabilt innenfor ref.området så vil også formen stabilisere seg.......
Blodsukker, psykiske symptomer
Jeg har et blodsukkerproblem for tida. Det er i hvert fall det jeg tror det er. Jeg har alltid måttet spise regelmessig og ofte, men de siste ukene har dette forverret seg kraftig. Antar at FT4 ligger på ca 16 nå.
Har søkt litt på nettet angående sammenhengen stoffskifte og blodsukker, men har vel egentlig ikke funnet noe bekreftende. Er det noen andre som har noe info om dette eller egne erfaringer?
Dette vet jeg at jeg har tatt opp tidligere (før krasjet, ikke mitt, men forumets :D ).
Det kan mange ganger være vanskelig å skille de fysiske fra de psykiske symptomene. Det som man tror er psykisk, kan være fysisk og vice versa.
Hvis man f.eks. er deprimert pga thyroxinubalansen, hjelper ikke all verdens psykologsamtaler eller antidepressiva. Da gjelder det jo å få hormonene på riktig nivå. Etter alt jeg har lest om dette så sier de fleste at symptomene forsvinner så snart FT4 er på riktig nivå. Jeg antar at symptomene ikke forsvinner over natten.... lurer litt på hvor lang tid kroppen trenger på rett nivå før plagene er borte. Jeg vet at dette er noe individuelt, men er dete noen som har noe å hjelpe med her...
Nå trenger jeg støtte....
Nå har jeg gått på neo-m i 6 måneder. Som dere ser i signaturen så har det variert en del denne tiden som naturlig er nå man prøver å stabilisere stoffskiftet. Jeg tok blodprøver tidligere denne uken og var hos legen i dag.
FT4 er nå 19 og TSH er uforandret. Dette fikk legen til å si at nå er det nok tid for radioaktivt jod, gitt. TSH burde ha steget til nå. Jeg uttrykte nok en gang min bekymring over den radioaktive behandlingen, noe han ikke forstår i det hele tatt. Hvis dette hadde vært han, så ville han gjort dette med en gang. Etter en del diskusjon ble vi enige om å fortsette med medisin noen måneder til. Jeg måtte øke fra 1 til 2 neo-m fra i dag av. Han ville ikke ta ansvar for behandlingen hvis jeg ikke gjorde som han sa.
Han sa også at ingen kjenner om FT4 er 10 ,11 14 eller 20. Dette er bare tall som ikke er mulig å kjenne på kroppen.
Må bare få skrike litt...
Legen ringte nettopp og fortalte resultatene av gårsdagens blodprøver: FT4 var nå gått fra 19 til 16 på to uker. Jeg tar 10 mg Neo-M. Han ville at jeg skulle fortsette på denne dosen i hvert fall tre uker til. Nevnte R-ordet igjen!
Etter det jeg har lært etterhvert så ville det vel være riktig å redusere dosen til 7,5mg nå?
desember 05: FT4: 29 - 20 mg Neo-M
desember 05: FT4: 21 - 15 mg
januar 06: FT4: 20 - 20 mg
januar 06: FT4: 16 - 20 mg
februar 06: FT4: 11 - 15 mg
mars 06: FT4: 12 - 10 mg (eget påfunn)
april 06: FT4: 13 - 7,5 mg
mai 06: FT4: 14 - 5 mg
juni 06: FT4: 19 - 10 mg
juni 06: FT4: 16 - 10 mg
Tras er 5,4.
Hva er høye/lave verdier på TRAS?
Nora,
Må bare spørre om du var enig med meg at det er riktig å redusere til 7,5 nå? Jeg sier ikke at jeg skal gjøre det, men hvis jeg gjør det så blir det en sak mellom meg og meg.
Hva er høye/lave verdier på Tras? Denne prøven har jeg nok tatt flere ganger, men spurte bare etter resultatet siste gang (juni):
Tras: 5,4 (<1,5)
Hvordan forventes dette tallet å synke ved en god utvikling av Graves?
Jeg spør fordi legen var veldig opptatt av at Tras var veldig høyt fremdeles og at det indikerer at radioaktivt jod er et bedre alternativ.
Prøver meg på et spørsmål til: Leste på et annet forum at antistoffene kan forårsake symptomer og kanskje også før de andre prøvene er unormale.
Jeg har spurt flere ganger om hvordan jeg skal klare å finne "mitt" nivå av FT4 i forhold til formen. Noen har svart, men jeg har ikke kunne slå meg til ro med svarene fordi formen svinger mye- fra dag til dag.
Hvis det er slik at antistoffene lager ubehag, da er det jo lett å forstå hvorfor man ikke er bra selv om de andre blodprøvene er innenfor normalområdet.
Er det fornuft i argumentet mitt - eller er jeg på tur?